Penktadienis, 1 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

Gyvūnai jau naudojasi „Via Baltica“ kelyje esančiu žaliuoju tiltu

www.alkas.lt
2025-04-18 15:35:00
0
Žaliasis tiltas

Žaliasis tiltas | „Via Lietuva“ nuotr.

Nors automagistralėje „Via Baltica“ žaliasis tiltas gyvūnams pastatytas tik 2023-ųjų pabaigoje, jis jau prisideda prie biologinės įvairovės išsaugojimo – vos prieš mėnesį sumontuota vaizdo stebėjimo kamera spėjo užfiksuoti, kad tiltu aktyviai naudojasi gyvūnai – lapės, stirnos, pilkieji kiškiai bei kiti žinduoliai. AB „Via Lietuva“ primena, jog laukiniai gyvūnai kelyje gali atsirasti ištisus metus, tačiau vėlyvą pavasarį ir rudenį jų migracija yra aktyviausia.

Nuo stirnų iki katinų

70 metrų ilgio ir beveik 36 metrų pločio žaliasis tiltas gyvūnų migracijai įrengtas 77 kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai kilometre, virš aštuonių eismo juostų kelio (įskaitant jungiamuosius kelius abiejose pusėse), kur leistinas transporto priemonių greitis siekia 130 km/val.

Šių metų kovą šiame žaliajame tilte buvo sumontuota vaizdo stebėjimo kamera, kuri per trumpą laiką jau spėjo užfiksuoti nemažai tiek laukinių, tiek naminių gyvūnų.

Per kelias pavasario savaites vaizdo stebėjimo kamera kelis kartus įamžino per tiltą šmirinėjančią lapę bei straksinčius pilkuosius kiškius, sykį čia užfiksuota vaikštinėjanti stirna, kartas nuo karto pro kamerą pratipena katinas.

AB „Via Lietuva“ Infrastruktūros priežiūros skyriaus vadovas Modestas Lukošiūnas pabrėžė, kad dažniausiai vaizdo stebėjimo kameros keliuose įrengiamos stebėti automobilių eismą ar kelių oro sąlygas, tačiau ši vaizdo stebėjimo kamera įrengta stebėti gyvūnų eismą jiems įrengtame žaliajame tilte.

„Pati kamera stebi tilto viršų ir fiksuoja čia praeinančius laukinius gyvūnus. Iš šios medžiagos bus galima vertinti, ar gyvūnams patinka toks statinys, kokie konkrečiai gyvūnai juo naudojasi, ar reikalinga daryti kokius nors pakeitimus ir pan.“ – kalbėjo M. Lukošiūnas.

Pasitaiko ir retesnių gyvūnų

Savo ruožtu AB „Via Lietuva“ Planavimo ir projektavimo priežiūros skyriaus projektų vadovė Jolanta Nemaniūtė–Gužienė pridūrė, jog žaliuoju tiltu naudosis ne tik pilkieji kiškiai ar rudosios lapės, bet taip pat ir taurieji elniai bei briedžiai, nors per kelią pastarieji migruoja rečiau, paprastai tik sezoninių migracijų metu, kai įveikia didelius atstumus.

„Žaliasis tiltas bus naudingas ne tik jau minėtiems gyvūnams, bet ir kitiems, rečiau šiose apylinkėse aptinkamiems, žinduoliams, pavyzdžiui, barsukams, lūšims, pilkiesiems vilkams ir kitiems gyvūnams. Juo labiau, kad tiltas tarnaus daugelį metų“, – pabrėžė J. Nemaniūtė–Gužienė.

Pasak specialistės, laukiniai gyvūnai keliuose gali atsirasti ištisus metus, tačiau vėlyvą pavasarį ir rudenį jų migracija yra aktyviausia.

„Pavasarį migruoja daugelis gyvūnų rūšių. Šiuo metų laiku grįžta iš žiemojimo vietų, keliauja ieškoti poros, ieško maitinimosi vietų, geresnės vietos jaunikliams vesti, jauni gyvūnai atsiskiria nuo suaugusių. Migruoja ne tik stambūs žvėrys, bet ir vidutiniai, smulkūs.

Dažniausiai keliaja naktį

Gyvūnai keliuose dažniausiai pasirodo prietemoje ir naktį, 17–23 valandomis, taip pat anksti ryte. Briedžiai į kelius dažniausiai išeina gegužės, birželio ir rugsėjo mėnesiais, stirnos – gegužės ir lapkričio mėnesiais, šernai – nuo rugsėjo iki gruodžio. Taigi kanopiniai gyvūnai į kelius išeina tada, kai tamsu. Stirnos, šernai ir taurieji elniai neretai keliuose pasirodo bandomis, o ne po vieną“, – paaiškino J. Nemaniūtė–Gužienė.

Saugo gyvūnus ir mažina eismo įvykių skaičių

Žalieji tiltai gyvūnams yra viena moderniausių ir geriausias praktikas atitinkančių eismo saugos ir aplinkosauginių sprendimų Europoje. Iki tokio tipo tilto įrengimo automagistralės „Via Baltica“ ruože nuo 57 iki 97 km įvykdavo nemažai automobilių susidūrimų su briedžiais, stirnomis, šernais, zuikiais, barsukais, karvėmis, šunimis bei kitais gyvūnais, dėl to buvo būtina aptverti kelią tinkline tvora, įrengti perėją.

Įrengiant pirmąjį Lietuvoje žaliąjį tiltą, kurie Olandijoje, Lenkijoje bei Vokietijoje jau yra įprasti, buvo siekiama, kad būtų išlaikytas laukinės gamtos pojūtis: formuoti įvairių rūšių ir formų medžių bei krūmų masyvai. Gyvūnams skirtu žaliuoju tiltu negali važiuoti joks transportas, todėl tilto galuose yra sukrauta įvairių dydžių akmenų juosta, kurios tarpai – ne didesni nei 1 m pločio.

Žaliasis tiltas gyvūnams yra itin vertinga kelio kraštovaizdžio ir kaimiško kraštovaizdžio jungtis, išsaugosianti gyvūnų migraciją, formuojanti žaliąją jungtį ir mažinanti sąskaidą tarp keliu atskirtų teritorijų.

„Šiandienos kelių infrastruktūros sprendimai formuoja rytojaus aplinką, todėl plėtra turi vykti atsakingai: moderni kelių infrastruktūra turi atitikti ne tik aukščiausius technologinius standartus, bet ir darniai įsilieti į natūralią aplinką, padėti išsaugoti laukinius gyvūnus ir mažinti eismo įvykių skaičių. Tokie sprendimai, kaip žaliasis tiltas „Via Baltica“ magistralėje, yra mūsų įsipareigojimas kurti saugesnę aplinką tiek žmonėms, tiek gamtai“, – sako susisiekimo viceministras Roderikas Žiobakas.

Įsilieja į aplinką

Tilto šonuose iš abiejų pusių sudaromas 6 metrų pločio krūmų masyvas, kuris vizualiai užstos akustinę sienutę ir atrodo natūraliai, suteikia prieglobstį migruojantiems mažiesiems gyvūnams bei mažina transporto keliamą triukšmą. Krūmų masyvui parinktos vietinės ir gerai prisitaikiusios, sausrą atlaikančios želdinių rūšys: vienapiestė gudobelė, europinis ožekšnis, žemaūgiai (iki 2 m) krūmai – raudonoji sedula, paprastasis putinas, kalninis serbentas, paprastasis sausmedis, paprastasis kadagys.

Ant tilto ir jo prieigose užsėtas specialiai parinktas laukinės pievos mišinys. Taip pat iš statybų metu sklypo teritorijoje pašalintų želdinių suverstos šakų, kelmų krūvos, skirtos mažesnių žvėrelių prieglobsčiui. Tilto galuose įrengtos apie 30 cm gylio daubos lietaus vandeniui surinkti  ir laikinai teikti geriamą vandenį migruojantiems gyvūnams. Duobė pasipildo tik lietaus vandeniu, ir paliekama išdžiūti sausrų metu.

Tuo metu centrinė 23 metrų pločio juosta skirta stambiesiems žvėrims, todėl ji palikta atvira – stambesni kanopiniai žvėrys jaučiasi saugiau kirsdami atvirą vietovę, kai matomumas yra didesnis.

Vilniaus universiteto mokslininkai vykdys stebėjimus

Automobilių susidūrimų su gyvūnais tema iki šiol išlieka aktualia ekologijos, eismo saugumo bei gyvūnų gerovės kontekste. Europoje vertinant gyvūnų rūšis, kurios kelia didžiausią grėsmę eismo saugumui, pirmiausia įvardijami stambieji kanopiniai gyvūnai: briedžiai, elniai, stirnos ir šernai.

Siekiant sumažinti riziką susidurti su laukiniu gyvūnu, pasaulyje diegiamos efektyvios prevencinės priemonės. Žalieji tiltai – efektyvus sprendimas tiek ekologiniu, tiek ekonominiu požiūriu. Jie padeda sumažinti automobilių susidūrimų su gyvūnais skaičių, užtikrina laukinių gyvūnų migraciją, prisideda prie biologinės įvairovės išsaugojimo ir užtikrina genų srautus tarp populiacijų.

Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro Biomokslų instituto Ekologijos ir aplinkotyros centro mokslininkai kartu su doktorante Lina Galinskaite vykdys ilgalaikius žaliojo tilto stebėjimus magistraliniame A5 kelyje. Naudojant žvėrių stebėjimo kamerą bus renkami duomenys apie gyvūnų rūšis, kurios naudojasi žaliuoju tiltu, taip pat bus vertinamas ir užfiksuotas laukinių gyvūnų aktyvumas.

Prisidės prie saugumo

Tikimasi, kad vykdant ilgalaikius stebėjimus šis tyrimas ne tik prisidės prie atsakymų į taikomuosius mokslinius klausimus, bet ir atvers naujas galimybes prevencinių priemonių, skirtų saugiai gyvūnų migracijai Lietuvoje tyrimams.

Dar vienas žaliasis tiltas iki šių metų pabaigos bus įrengtas ilgiausioje šiuo metu tvarkomoje nuo Marijampolės iki Lietuvos–Lenkijos sienos kelio atkarpoje. Kaip sakė J. Nemaniūtė–Gužienė, jis turės kiek kitokią konstrukciją, bus platesnis, kadangi jame bus įrengtas ir pasienio rokadinis kelias.

Parengta pagal „Via Lietuva“ pranešimą

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Keičiasi eismas kelyje „Via Baltica“
  2. Kelyje „Via Baltica“ – svarbūs pokyčiai
  3. Darbai kelyje „Via Baltica“ prasidės dar šiemet
  4. Ruošiamasi užtikrinti 5G ryšį visame „Via Baltica“ kelyje
  5. Kelininkai: Žiemą ypač pavojinga ant tiltų ir viadukų
  6. Atidumo vairuojant reikia visada – po ratais stirnos, gandrai ir naminiai gyvūnai
  7. Keisis eismo tvarka A. Meškinio tiltu
  8. Į kelius išriedėjus motociklams – daugiau atidumo kelyje
  9. Neringa primena: dviračių eismas kelyje Smiltynė–Nida – draudžiamas
  10. Ruošiamasi „Via Baltica“ dalies nuo Kauno link Latvijos atnaujinimui
  11. Atidaromas eismas tiltu per Dubysą
  12. Šiuo metu tvarkoma 16 tiltų, 10 viadukų
  13. Bus tvarkoma kelios dešimtys tiltų ir viadukų
  14. Tiltų būklė šalyje sparčiai blogėja
  15. Įsibėgėja darbai kelyje Vilnius-Kaunas-Klaipėda

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Studentai
Lietuvoje

Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka

2025 08 01
Kultūros ministerija
Lietuvoje

Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą

2025 08 01
Priešiškas dronas nukrito Lietuvos kariniame poligone Gaižiūnuose
Lietuvoje

Lietuvą atakavęs dronas sudužo Lietuvos kariniame poligone…

2025 08 01
Greičio matuoklis
Lietuvoje

Greičio matuokliai keliaus į pavojingiausius eismo ruožus

2025 08 01
Mokykla, telefonas
Lietuvoje

Švietimo įstaigos turės pasitvirtinti tvarkas dėl telefonų naudojimo

2025 08 01
JAV pasiuntinys bėga Kremliun
Užsienyje

Pareiškęs ultimatumą, Trampas piktinasi Rusijos veiksmais, bet… siunčia pasiuntinuką į Maskvą

2025 08 01
Žaidimų erdvė
Gamta ir žmogus

Vilniaus oro uoste atidaryta žaidimų ir pažinimo erdvė vaikams

2025 08 01
Futbolas
Gamta ir žmogus

„Aukštaitijos“ stadione – legendinio „Ekrano“ sugrįžimas

2025 08 01

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Taisyk žodžiui kelią ! apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • 3 sumanymai, kaip surengti tobulą žaidimų vakarą
  • Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka
  • Kultūros ministerija ir KAM stiprina bendradarbiavimą
  • Žemės paslaugos – greičiau ir patogiau

Kiti Straipsniai

Greičio matuoklis

Greičio matuokliai keliaus į pavojingiausius eismo ruožus

2025 08 01
Kelias

Iki rudens bus atnaujinta beveik 30 km blogiausios būklės kelių

2025 07 31
Apsemtas kelias

Kelininkai pasiruošę reaguoti į liūčių padarinius

2025 07 30
Sudaryta darbo grupė naujai Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo įstatymo redakcijai parengti

Rudenį Seimas žada grįžti prie gyvūnų gerovės klausimo

2025 07 29
Žmonių judėjimas Lietuvoje: istorinė geografija

Žmonių judėjimas Lietuvoje: istorinė geografija

2025 07 28
Gyvūnai

Laikinai stabdomas Klaipėdos zoologijos sodo lankymas

2025 07 24
Krunos tiltas

Galimi eismo ribojimai važiuojantiems Krunos tiltu

2025 07 24
Susisiekimas, neįgalieji | sumin.lrv.lt nuotr.

Siūloma peržiūrėti A+ juostos naudojimo tvarką asmenims su negalia

2025 07 23
Žvyrkelis

Žvyrkelių asfaltavimo programa įgauna pagreitį

2025 07 23
Lietus keliuose

Kelininkai įspėja dėl smarkaus lietaus

2025 07 22

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Taisyk žodžiui kelią ! apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kęstutis K.Urba apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Tvarkomi Klaipėdos paplūdimiai

Klaipėdoje baigiami paplūdimių atnaujinimo darbai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai