Sausio 11 d., Vilniaus oro uoste rengiamas istorinis renginys – masinis naujojo išvykimo terminalo bandymas. Atlikti bandymą per rekordiškai trumpą laiką dar lapkritį užsiregistravo per 1 000 savanorių.
Atvykę į naująjį oro uosto išvykimo terminalą bandytojai pasijaus tarsi tikri šešių skrydžių keleiviai ir padės Lietuvos oro uostų komandoms nustatyti, kaip pasiruošta terminalo atidarymui, numatytam vasario mėnesį.
Paskutinis įspūdingo projekto žingsnis
„Terminalas dvigubai išplečia Vilniaus oro uosto keleivių pralaidumą, o mūsų tikslas – lygiagrečiai užtikrinti kuo geresnę keleivių patirtį. Esame labai dėkingi visiems bandytojams, kurie sutiko skirti savo laiko ir prisidėti.
Jų autentiška patirtis pirmą kartą atsidūrus terminale ir atsiliepimai bei pastebėjimai padės mums tinkamai įvertinti terminalo veiksmingumą didelės apkrovos sąlygomis ir ištaisyti pastebėtus trūkumus, atlikti patobulinimus.
Džiaugiamės, kad pirmą kartą oro uostų istorijoje galime į tokį sudėtingą ir išskirtinį projektą įtraukti ir visuomenę“, – sako Simonas Bartkus, Lietuvos oro uostų (LTOU) generalinis direktorius.
Pirmajame naujojo išvykimo terminalo aukšte bandytojai įžengia į keleivių registracijos erdvę su savitarnos vieta, kurioje galima rinktis savarankiško bagažo pridavimo galimybę.
Antrajame aukšte laukia saugumo patikros zona ir laipinimo į orlaivius vartai Šengeno šalių keleiviams. Bandymo metu savanoriai turi savarankiškai susigaudyti terminale, kaip įprasta atlikti visas reikiamas oro uosto procedūras, išbandyti naujoves.
Bandymo metu esamomis sąlygomis darbinius procesus treniravosi atlikti apie 140 oro uoste dirbančio personalo ir partnerių – nuo aviacijos saugumo patikros pareigūnų, antžeminio aptarnavimo įmonių atstovų iki muitinės pareigūnų.
Lietuvos oro uostų vadovas S. Bartkus pabrėžia, kad šis bandymas yra paskutinis naujojo išvykimo terminalo projekto žingsnis. Surinkti duomenys bus nagrinėjami iki sausio pabaigos, kartu vyks išsami technologinių sistemų veiklos analizė ir pasiruošimas oficialiam atidarymui 2025 metų vasario 4 dienos ryte.
Technologijų pažangos šuolis
Numatoma, kad kartu su naujojo terminalo veiklos pradžia Vilniaus oro uosto keleivių pralaidumas išaugs nuo 1 200 iki 2 400 keleivių per valandą.
Šį tikslą pasiekti Vilniaus oro uostui padės technologinis atsinaujinimas – įdiegta naujoviška įranga, atverianti naujų savitarnos galimybių, tikslesnius ir greitesnius bagažo registracijos, saugumo patikrų ir kitus procesus.
„Svarbiausia užduotis buvo suderinti daug skirtingų sistemų, kad jos visos veiktų kaip gyvas kūnas, kuriame svarbų vaidmenį atliks ir dirbtinis protas. Visų naujovių tikslas – padėti keleiviams ir jų bagažui oro uoste judėti greičiau, saugiau ir patogiau.
Per masinį bandymą matome ir analizuojame, kaip veikia sistemos ir kaip jos sąveikauja tarpusavyje. Atitinkamai, darbuotojų komandos gali esamomis sąlygomis pritaikyti naujas žinias ir įgūdžius, kurie į Vilniaus oro uostą ateina kartu su technologijų pažanga“, – pastebi Lietuvos oro uostų technologijų vystymo skyriaus vadovas Giedrius Paulikaitis.
Kaip vieną iš naujovių pavyzdžių, G. Paulikaitis mini net 7,5 tonos sveriantį kompiuterinės tomografijos principu veikiantį įrenginį „Rapiscan RTT110“.
Du šie įrenginiai yra registruoto bagažo skenavimo sistemos ašis. Naudodami šią technologiją, keleivių patikros ir oro uosto saugumo žinovai gali matyti bei vertinti bagažo turinio vaizdus 3D formatu – Vilniaus oro uoste pritaikytas keturių saugumo lygių patikros procesas.
Be to, įdarbinamas ir dirbtinis protas, padedantis atpažinti įvairius daiktus bei chemines medžiagas keleivių lagaminuose.
Tikisi vertingų įžvalgų
Lapkričio pradžioje paskelbus atvirą registraciją, šimtai savanorių ėmė pildyti paraiškas ir 1 000 bandytojų susirinko vos per pusdienį. Masinio bandymo dalyviai bus vieni pirmųjų, kurie kaip keleiviai išbandys naująsias sistemas ir įrenginius.
Pasak G. Paulikaičio, bandymas rengiamas įvertinus gerąsias tarptautines praktikas. Bandymo metu ir po jo paaiškės, ar technologijos veikia taip, kaip tikisi oro uosto žinovų komanda, kai į kelis skrydžius vienu metu atvyksta ir registruojasi šimtai žmonių.
Be to, šis procesas bus naudingas oro uostų partneriams, kurių darbuotojai galės pasitikrinti, kaip per pastaruosius mėnesius pasirengė naujo terminalo veiklos pradžiai, kaip įgudo valdyti technologijas ir sugeba spręsti įvairius nutikimus.
Kiekvienas bandytojas atvykęs į oro uosto naująjį terminalą, užsiregistravę skrydžiui ir atlikę visas įprastas patikros procedūras bei sulaukę kvietimo įlaipinimui, turės užpildyti specialų klausimyną ir įvertinti skirtingus terminalo veikimo bruožus.
Visi bandyme dalyvavę žmonės iš naujojo terminalo išvyks ne tik su savo įspūdžiais ir išskirtine patirtimi, bet ir su dovanomis.