Šeštadienis, 11 spalio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

Sėlių šventtakis – pirmasis Lietuvoje pėsčiųjų takas per baltų šventąsias vietas

www.alkas.lt
2024-08-22 07:00:00
8
Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.

Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.

       

Rugpjūčio 25-ąją, sekmadienį, Aukštaitijos saugomų teritorijų direkcijos Gražutės regioniniame parke bus atidarytas pirmasis Lietuvoje 11 kilometrų ilgio Sėlių šventtakis. Tai – pėsčiųjų maršrutas, nusidriekęs vaizdingomis Antalieptės apylinkėmis, per baltų šventvietes, kur mūsų protėviai šventė šventes, aukojo dievams, gydė ligas ir meldė sveikatos.

Etninė kultūra – tautos tapatumo pagrindas

„Iki šių dienų Antalieptės apylinkėse išlikę vietovių pavadinimai primena mums šios vietos sakralumą. Čia yra Šventosios upės aukštupys, tyvuliuoja Švento ežeras, trykšta Šventoji šaltinio versmė, yra alkakalniai protėvių pavadinti Dievaičiuko ir Dievaitytės vardais.

Siekdami išsaugoti šias mūsų protėviams šventas vietas, subrandinome idėją įrengti pažintinį taką, kuris apjungtų sėlių šventvietes – kultūrinius ir gamtos objektus. O išlaikydami vietovės kultūrinį identitetą, tako pavadinime nutarėme panaudoti žodžio „šventas“ šaknį ir taką pavadinti „Sėlių šventtakiu“, – sako Aukštaitijos saugomų teritorijų direkcijos Gražutės regioninio parko patarėjas Vytautas Eidėjus.

Į pasaulio saugomų teritorijų specialistų darbotvarkę, kaip pasaulio tautų dvasinės kultūros paveldo išsaugojimo vertybė, šventviečių apsauga pirmą kartą buvo įrašyta 2003 metais penktajame Pasaulio parkų kongrese. Patarėjas sako, kad kiekvienos saugomos teritorijos misija yra išsaugoti joje esančias šventvietes, sugrąžinti joms tinkamą kultūrinę pagarbą, stiprinti vietos kultūrinį tapatumą ir aktualizuoti bei pritaikyti pažinimui Zarasų krašte esantį sėlių kultūros paveldą.

Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.
Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.

2023 metų vasarą buvo atlikti projekto parengiamieji darbai. Išstudijuota vietos kultūrologų surinkta medžiaga, konsultuotasi su archeologu dr. Vykintu Vaitkevičiumi ir folkloristu, etnokultūros puoselėtuoju Gediminu Žiliu, atrinktos sėlių šventvietės bei lankytini gamtos ir kultūros paveldo objektai.

Paskui išbandytas juos apjungiantis maršrutas. Jis prasideda Antalieptės miestelyje ir miško takais veda iki Šventosios versmės, vietinių vadinamu Šveicarkos šaltiniu, iš ten – prie Šavašos akmens su pėda, toliau aplanko Lūžų piliakalnį ir Lūžų pilkapius, tada pasiekia Lūžų akmenį su dubeniu ir galiausiai alkakalnius tikrai simboliniais pavadinimais, esančius prie Jakštų kaimo – „Dievaičiukas“ ir „Dievaitytė“.

„Etninė kultūra yra kiekvienos tautos tapatumo, dvasinės stiprybės ir pilietiškumo pagrindas. Mūsų tautos prigimtinė gamtojauta pasireiškia dvasine pagarba gamtos jėgoms ir objektams – tai yra darnaus gyvenimo su gamta pagrindas. Šventi miškai, ąžuolai, akmenys, ežerai, šaltiniai yra mūsų protėvių kultūros ir pasaulėvokos liudytojai. Ar mes tai išsaugosime ir perduosime ateities kartoms? Tai priklauso tik nuo mūsų“, – sako V. Eidėjus.

Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.
Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.

Atidarymas – pagal senąsias tradicijas 

Atidarant šventtakį, žygį ves Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto profesorius Vykintas Vaitkevičius, renginio dvasingumą kurs vaidila, dainų kūrėjas Gediminas Žilys, žolynų meistrė Gentvilė Giedraitienė–Giedražolė, Dianos Skvarčinskaitės vadovaujama sutartinių giedotojų grupė. 

Sėlių šventtakio atidarymo dalyviai turi būti tinkamai apsirengę ir apsiavę, nes šventtakis veda įspūdingu Šavašos slėniu, žvėrių pramintais miško takeliais, lauko keliukais.

Keliautojai nusipraus veidą gaiviu, tikima, gydomųjų galių turinčiu Šventosios versmės vandeniu, aplankys mitologinį akmenį su jame įspausta pėda, įkops į Lūžų miško piliakalnį. Šavašos pažintiniame take ras senovės lietuvių šventvietę ir čia išlikusį nepaprastą akmenį su dubeniu. Šioje vietoje atidarymo dalyviai suks sutartinių ratą ir prisimins senąsias baltiškas tradicijas.

Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.
Gražutės regioninis parkas | M. Semaškos nuotr.

Žygio svarbiausia dalimi taps Jakštų kaimo alkakalnių, pavadintų Dievaičiuku ir Dievaityte, lankymas. 

Grįždami į Antalieptę renginio dalyviai nulenks galvas Lūžų miško pilkapyne palaidotiems protėviams.

Žygis Sėlių šventtakiu prasidės rugpjūčio 25 d. (sekmadienį), 10 val. Antalieptėje (Zarasų r.) prie kabančio tilto per Šventosios upę (WGS84: 55.659395, 25.865509).

Šventtakio atidarymas | rengėjų nuotr.
Šventtakio atidarymas | rengėjų nuotr.
Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Telšiuose vyks seminaras „Baltų kelias“
  2. Geologinio paveldo dieną – pažintis su sėlių žemės slėpiniais (dienotvarkė)
  3. Kauno pilyje atidaroma Virginijaus Kašinsko paroda „Saulės takas“
  4. Šeimos centras „Baltų šalelė“ protėvių papročius moko puoselėti šeimose (video)
  5. Kviečia pėsčiųjų žygis „Paveldo galia: piliakalniai“ Nėries parke
  6. R. Povilaitis. Nuo „piliakalnių kelio“ iki „baltų tradicinės kultūros kelio“
  7. Ten, kur degė šventoji baltų ugnis
  8. Baltų vienybės diena bus paminėta ir Jelgavoje
  9. Rugsėjo 22 d. švęsime Baltų vienybės dieną!
  10. Kviečia tarptautinis folkloro renginys „Baltų raštai-2014“
  11. „Baltų šventadieniai“ apie žiemos švenčių magiją (video)
  12. Baltų kultūros puoselėtojai, Romuvos Krivei Inijai Trinkūnienei –70
  13. Naktinis žygis, kokių Lietuvoje labai trūksta
  14. Šį savaitgalį vyksta tarptautinis vaikų festivalis „Baltų raštai-2015“ (dienotvarkė, video)
  15. Baltijos gintaro meno centras kviečia į V. Vaitkevičiaus paskaitą „Baltų šventviečių atodangos“

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 8

  1. Saulės Vilna says:
    1 metai ago

    Tarp Gražutės ir Šveicarkos pavadinimų gali būti semantinio ryšio. Apskritai, įdomūs ir kiti pavadinimai, pradedant Antaliepte, Šavaša, reikalingas platesnis pasaulėžiūrinis pakalbėjimas apie juos, gal atsiskleistų senojo baltų pasaulio supratimo sistema.

    Atsakyti
    • skt. says:
      1 metai ago

      Manau, Šveicarkos pavadinimas yra atneštinis, atsiradęs neseniai, palyginus su sėlių gyventu laikotarpiu. Pavyzdžiui ir Bezdonės ( Bezdonkos) upelis dar XVIII amžiaus šaltinyje vadinamas Juodupiu ( Jodupis), Balingradas dar XIX amžiaus vidury buvo vadinamas Bageliškėmis, Šumskas- Laukininkais, Skaičiau, kad Paparčių dvaro dabartiniame Kaišiadorių r. dalis po 1863-1864 m. sukilimo, atkėlus kolonistus iš rytinių Rusijos gubernijų ,buvo pavadinta Krasnasiolka. Mano nuomone, Lietuvos valdžia turėtų įteisinti senuosius lietuviškus vietovių pavadinimus.

      Atsakyti
      • Kažin says:
        1 metai ago

        Kalbotyroje laikoma, kad sėliai vietoje liet. ‘Š’ turi ‘S’. Tokiu atveju Šveicarkos ir Šavašos pavadinimai iškrenta iš šio dėsningumo. Kas tai įtakojo?

        Atsakyti
        • .>Kažin says:
          1 metai ago

          Šveicarka yra atneštinis slaviškos kilmės pavadinimas ( Šveicarija lenkiškai- Szwajcaria ), Lenkijoje galima rasti pavadinimą Szwajcarka ), su sėliais nieko bendro neturi. Įdomu,koks ankstesnis, lietuviškos ( baltiškos) kilmės pavadinimas?

          Atsakyti
          • Kažin says:
            1 metai ago

            O gal ten buvo kas nors su sveikata susijęs, taigi būtų Sveikarka, kur pirmasis ‘k’ dėl latvizmo (sėlizmo ?) virtęs ‘c’. Trūksta platesnių faktų.

          • nuomonė says:
            1 metai ago

            Man Kažin skamba labai prancūziškai- gal kilo iš tarmiško žodžio Cajinne- “prancūzakalbis JAV Luizianos valstijos gyventojas”, angliškai Cajun ?

  2. nuomonė says:
    1 metai ago

    Manau, į tokią šventę reikėtų pakviesti ir svečių iš Latvijos. Juk sėliai buvo ne tik dalies lietuvių, bet ir dalies latvių protėviai ( kaip ir žemgaliai) . Ir apskritai, reikėtų žymiai labiau bendrauti su vienintele mums gimininga baltų tauta. Matome daugybė lenkiškų tv kanalų, o latviško nei vieno… Iš žiniasklaidos susidaro įspūdis, kad Lietuvos prezidentas su Latvijos prezidentu galimai apsikeičiai kandžiais įrašais socialiniuose tinkluose- tuo valstybės vadovų baltiška vienybė galbūt pasibaigia…O štai, kai į Lietuvą atvažiuoja “strateginės partnerės” vadovas- apsikabinimai,pažadai….Tokia mano nuomonė.

    Atsakyti
  3. Ženklas says:
    1 metai ago

    Puikus pavadinimas – šventakis! Vietoje visokių ,,piligriminių maršrutų”.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams
Kultūra

Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams

2025 10 11
Arūnas Gelūnas | Alkas.lt nuotr.
Lietuvoje

R. Žemaitaitis viešai pasišlykštėjęs A. Gelūnu – vėl sujudino koaliciją

2025 10 10
Išmaniosios programėlės gali išnykti – kas taps jų įpėdiniu?
Lietuvoje

Lietuva statys dirbtinio intelekto gamyklą

2025 10 10
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

KAM ir LSA susitarė dėl naudų savivaldybėms su poligonais

2025 10 10
Elektros tinklai
Gamta ir žmogus

ESO ir Šiauliai suvienijo pastangas, kad apsaugotų apuokus

2025 10 10
Druskininkų autobusų stotis
Lietuvoje

Statomoje Druskininkų autobusų stotyje – ir žinia ateities kartoms

2025 10 10
Žemės ūkis
Lietuvoje

Netrukus smulkūs ir vidutiniai ūkiai vėl galės kreiptis paramos

2025 10 10
Regionų forumas
Lietuvoje

Prezidentas atidarė septintąjį Regionų forumą

2025 10 10

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Kalava apie EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas
  • Kalava apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams
  • Rengiamas Prūsijos kunigaikštystės susikūrimo 500 metų minėjimas
  • Šilalėje šiuolaikiniai sprendimai, jungiantys istoriją ir gamtą
  • Žvilgsnis į Vytauto Didžiojo karo muziejaus parodą „Birutės vardu šventą ugnį nešu“

Kiti Straipsniai

Laukiama pateikiant nusipelniusius gauti Nacionalinę Jono Basanavičiaus premiją | lrkm.lt nuotr.

Nacionalinei Jono Basanavičiaus premijai pasiūlyti penki etnokultūrininkai

2025 10 10
Lietuvos chunveibinai

V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)

2025 10 10
Žygeiviai Vilniaus universitete

O. Striškienė. Žygio „Simono Daukanto taku“, vykusio prieš 50 metų, pabaiga

2025 10 10
Europos parlamentas

EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas

2025 10 09
Grynieji pinigai

E. Čibirauskas, G. Ustinavičius,  Z. Vaišvila. Teisę atsiskaityti grynaisiais turi ginti Konstitucija 

2025 10 09
Latvijos Dievturiai

Latvija žengia istorinį žingsnį: Latvijos Dievturiai įteisinti kaip tradicinė religija

2025 10 09
Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos mokytojai 1923 m. Sėdi iš kairės: Jurgis Šlapelis, Danielius Alseika, Ona Kairiūkštienė, Elžbieta Lanio, Jonas Basanavičius, direktorius Marcelinas Šikšnys, Anielia Suduikienė, kun. Jonas Šepetys, Konstantinas Stašys; žemiau Povilas Gaidelionis, Ona Žebrauskaitė, Vytautas Kairiūkštis. Trečioje eilėje stovi: kun. Kristupas Čibiras, kun. Vincas Zajančkauskas, Stasys Kairiūkštis, Anatolija Aldona Kairiūkštytė-Dimnickienė, Bronius Untulis, Povilas Karazija, Stasys Matjošaitis, Klara Šepetienė, Vladas Sakavičius; ketvirtoje eilėje stovi: Vincas Budrevičius, Bronius Bucevičius, V. Alseika, Antanas Krutulys. Šaltinis: Biržiška, M. (1930). Vilniaus Golgota. Kaunas, 1930, p. 238.

Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijai – 110 metų ir 20 metų nuo istorinio vardo sugrąžinimo

2025 10 09
R. Sutkaitienė. Alvito dvare prisiminta signataro, diplomato D. Malinausko veikla ir tragiška lemtis

R. Sutkaitienė. Alvito dvare prisiminta signataro, diplomato D. Malinausko veikla ir tragiška lemtis

2025 10 09
Vytauto Didžiojo karo muziejuje saugomas dailininkės Zofijos Kochanauskienės paveikslas „Suvalkų sutartis“, nutapytas 1929 m. Kairėje sėdinčioje lenkų delegacijoje, iš kairės: diplomatas Wacław Przesmycki (1891–1973); Užsienio reikalų ministerijos atstovas Juliusz Łukasiewicz (1892–1951); plk. Mieczysław Mackiewicz (1880–1954); mjr. Aleksander Römer. Dešinėje sėdinčioje lietuvių delegacijoje, iš dešinės: plk. Aleksandras Šumskis (1893–1946), diplomatas Bronius Kazys Balutis (1880-1967), gen. ltn. Maksimas Katchė (1879–1933), Steigiamojo Seimo narys Voldemaras Vytautas Čarneckis (1893–1942), Mykolas Biržiška (1882–1962)

Prieš 105 metus pasirašyta Suvalkų sutartis

2025 10 09
Romuva – Europos etninių religijų kongrese Atėnuose

Romuva – Europos etninių religijų kongrese Atėnuose

2025 10 08

Skaitytojų nuomonės:

  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Kalava apie EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas
  • Kalava apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Jonas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Romualdas Ozolas. 1987 m. kovo 11 d. | A. Žižiūnas, Lietuvos centrinio valstybės archyvo nuotr.

A. Kairys. Istorija tapusi praeitis (III)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai