JAV atvėrė rinką Lietuvos oro bendrovėms: atlikusi Lietuvos civilinės aviacijos valdymo ir skrydžių saugos užtikrinimo sistemos auditą, JAV federalinės aviacijos administracija (FAA) suteikė galimybes Lietuvos oro vežėjams vykdyti komercinius skrydžius JAV teritorijoje Lietuvoje registruotais orlaiviais.
Siekiant sklandžios šio proceso eigos, buvo suderintos visos reikiamos procedūros ir taisyklės, kad Lietuvoje registruotos oro bendrovės galėtų vykdyti skrydžius tiek į, tiek iš JAV. Taip pat atlikti Aviacijos įstatymo pakeitimai, padidintos Administracinių nusižengimų kodekse numatytos baudos už su aviacijos veikla susijusius nusižengimus.
„Lietuva, po beveik 3 metų intensyvaus Susisiekimo ministerijos ir institucijų darbo, sėkmingai užbaigė JAV federalinės aviacijos administracijos audito procedūrą ir buvo įrašyta į mūsų siektinos kategorijos šalių sąrašą. Tai sudaro palankias sąlygas mūsų šalyje veikiančioms oro bendrovėms vykdyti operacijas už Atlanto. O tai yra svarbus postūmis šalies aviacijos verslo plėtrai ir konkurencingumo didinimui pasaulinėje rinkoje“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
“Sveikinu Lietuvos vyriausybę, ypač Susisiekimo ministeriją ir civilinės aviacijos institucijas su šiuo pasiekimu. Šis 1-osios kategorijos įvertinimas suteikia galimybių plėsti ryšius ir gilinti ekonominius ryšius tarp Jungtinių Amerikos Valstijų ir Lietuvos”, – teigia JAV ambasadorė Lietuvoje Kara Makdonald.
Lietuvoje registruotos oro bendrovės galės laisvai vykdyti operacijas JAV ne tik iš Lietuvos, bet ir iš kitų pasaulio šalių. Pavyzdžiui, per Lietuvos vežėjus Lietuvoje registruotais orlaiviais užsakyti nuskraidinti krovinį ar keleivius į JAV galės kad ir Karibų jūros regione ar pavyzdžiui, Kanadoje įsikūrusi bendrovė, išsinuomojusi Lietuvos oro vežėjo orlaivį.
Priklausomai nuo skrydžių pobūdžių – ar jie bus vienkartiniai, ar užsakomieji, ar reguliarieji, oro vežėjams dar reikės atlikti tam tikras procedūras, pateikti paraišką ir gauti JAV Transporto departamento (DOT) leidimą.
Siekiant suteikti leidimą vykdyti skrydžius JAV, FAA atlieka užsienio valstybės civilinės aviacijos priežiūros sistemos auditą, kurio metu audituojama jos atitiktis Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) nustatytiems civilinės aviacijos saugos standartams ir šalims priskiria 1 arba 2 kategoriją. Teisę vykdyti naujus skrydžius į JAV teritoriją gauna tik tie oro vežėjai, kurių valstybėms suteikiama 1 kategorija. Toks auditas Lietuvoje atliktas 2023 m. balandį, vėliau pateiktos išvados, o praėjusių metų pabaigoje FAA ekspertai buvo atvykę įvertinti, kaip įgyvendinti papildomi jų reikalavimai, siekiant vykdyti skrydžius JAV oro erdvėje.
„Visas procesas truko apie pustrečių metų, ties tuo dirbo ne viena valstybės institucija – Susisiekimo ministerija, Seimas ir Vyriausybė, Lietuvos transporto saugos administracija ir VšĮ Transporto kompetencijų agentūra. Džiaugiamės, kad mūsų specialistų komandos darbai rengiantis FAA auditui buvo įvertinti teigiamai. Tikimės, kad Lietuvos oro bendrovės sėkmingai vystys veiklą naujame regione, kuriame iki tol skrydžių nevykdė“, – sako šio projekto vadovas, Transporto kompetencijų agentūros (TKA) Strateginio planavimo ir finansų skyriaus patarėjas Mantas Kerdokas.
TKA žiniomis, paraišką skraidyti JAV oro erdvėje jau yra pateikusi 1 bendrovė. Tikėtina, kad dar 2 vežėjai galėtų pasinaudoti galimybe skraidinti keleivius, paštą, krovinius į JAV arba JAV viduje.
Naujų galimybių Lietuvos aviacijos įmonių veiklos plėtrai sudarymas bei patekimas į JAV bei kitas prioritetines rinkas – vienas iš Lietuvos aviacijos gairėse iki 2030 m. numatytų tikslų. Šios prieš porą metų kartu su rinkos dalyviais parengtos ir patvirtintos gairės nustato prioritetus ir strategines kryptis, kaip plėtoti šalies aviacijos sektorių ir pagerinti susisiekimą oru.
Geros žinios. Tai reiškia, kad atsiranda realios galimybės organizuoti ir vykdyti lėktuvų skrydžius iš Lietuvos į kurį nors JAV rytinės pakranfės miestą. Kaip čia dabar tiktų kažkada buvusios “Lietuvos avialinijos”. Bet jas sunaikino valstybės griovėjai, kaip ir labai daug ką Lietuvoje. Tada griovėjai dirbo išsijuosę. Jie vis ragino viską privatizuoti. “Lietuvos avialinijos ” buvo privatizuotos, bet greitai ir bankrutavo. Tada, žinomas privatizuotojas paskolas ir išlaidas krovė ant “Lietuvos avialinijų”, kitas savo įmones išsaugodamas. Taip “Lietuvos avialinijos ” dirbtinai buvo sunaikintos. Tačiau išminčiai vėl siūlo investuoti į kaimynų aviakompaniją Siūlo griovimo darbus tęsti.