Pietrytinių lietuvių šnektų terminu čia vadinamas įvairiakalbis Rytų Lietuvos masyvas tolokai nuo Vilniaus į rytus ir pietus iki Mẽdilos, Ašmenõs, Beržuonõs, Nãročiaus (Narùčio), Nemuno vidurupio ir net Zietelos upių. Čia nuolat kintančioje kalbų mozaikoje tarsi tirpstantys ledkalniai virš horizonto ryškiai iškyla tokios garsios ir savitos lietuvių gyvenamos vietos ir šnektos kaip Dievẽniškės, Marijámpolis, Gervėčiai, Lazūnai, Armõniškės, Pelesà, Zíetela ir kt. O kiek čia bebaigiančių paskęsti šnektų šnektelių, tarsi pagalbos besišaukiančių žiburėlių apie Butrimónis, Daĩnavą, Eĩšiškes, Gérviškes, Kalesninkùs, Šal̃čininkus arba apie Gudijoje atsidūrusius Benekáinis, Kaulẽliškes, Bãlatną (arba Varenãvą), Ãsavą, Nõčią, Ródūnią, Žirmūnus. Slavų jūra baigia paskandinti lietuvius Bréslaujos, Pãstovių, Ãstravo, Ašmenõs, Vijõs, Lydõs, Gar̃dino ir kituose rajonuose.
Visa ši teritorija ištisai sėte nusėta gražiausiais lietuviškais vietovardžiais, tik paribiais pamažu ima daugėti ir slaviškųjų.
Geografiškai išskiriamas šis pietryčių kampas yra neatskiriama Rytų Lietuvos dalis, iš seno susijusi glaudžiais kultūriniais, politiniais administraciniais ir ekonominiais ryšiais, kurie, nors ir apsilpę, tebeglūdi žmonių sąmonėje iki šiandienos.
Visur čia išlikusi Vilniaus, tiek kaip svarbiausio šio krašto miesto, tiek kaip visos Lietuvos sostinės, trauka. Didžiulei vietos žmonių daugumai Vilnius yra šventas, „baltas“ miestas, pilnas šviesos ir ilgesingo dvasingumo. Retas vyresniosios kartos žmogus bent kartą per savo gyvenimą pėsčias nebuvo lankęs Vilniaus Kalvarijų Kryžiaus kelių, Arkikatedros ir Aušros vartų šventovių, kelionėje sugaišdamas iki 10 dienų ir nueidamas į vieną pusę iki 150 ir daugiau kilometrų. Aplankyti Vilnių buvo savita kiekvieno kataliko pareiga.
Neretas iš jų į pasisveikinimą geba atsakyti keliomis kalbomis: gudiškai, lenkiškai, lietuviškai, rusiškai ir kt. Kartais net nuostabą kelia, iš kur vien slaviškai kalbantis žmogus gražiai lietuviškai ištaria pasisveikinimo žodžius. Pasiteirautas dažnas aiškino, jog čia nuo amžių esanti ar buvusi Lietuva, jog kiekvienas nuo seno susijęs su Lietuvos sostine Vilniumi.
Daugumas jų kalba gudiškai ir dažniausiai linkę vadintis neutraliai – čionykščiais, čiabuviais, vietiniais (tuteišiais). Tačiau greta, ypač pietryčių Lietuvoje netoli Vilniaus, daugėja žmonių, kurie pabrėžtinai save laiko lenkais ir dedasi gyveną Lenkijoje. Tai vis komplikuotos praeities palikimas.
***
Vilniuje, o paskui ir artimesnėse apylinkėse, lietuvių kalba daugiausia pradėjo nykti po XVII ir XVIII a. karų ir maro epidemijų. Kaimo žmonės nepaprastai sparčiai pradėjo slavėti nuo XIX a. vidurio, ypač antrojoje amžiaus pusėje, suaktyvėjus rusifikacijai.
Po 1831 ir 1863 m. sukilimų negausi lietuvių inteligentija buvo sunaikinta ir išblaškyta, uždrausta spauda, mokyklos paverstos rusiškomis, o svarbiausia – kilo grėsmė monopoliškai lenkų dvasininkų tvarkomai Katalikų Bažnyčiai. Mišriai kalbančiose parapijose bažnyčios imtos versti cerkvėmis, o žmonės verčiami išpažinti stačiatikių tikėjimą ir melstis rusiškai. Nepaklusnieji buvo baudžiami, kankinami, kalinami.
Politiniai prieštaravimai persimetė ir į tikybos plotmę. Lenkų tautinius interesus Lietuvoje buvo stengiamasi pridengti religijos skraiste. Iš Lenkijos valdomai bažnyčiai atsirado dingstis šaukti visu balsu gelbėti „lenkų tikybą“ nuo pavergėjų „rusų tikybos“. Bemaž visi šio krašto katalikai iš karto imti vadinti (vėliau ir tapo) lenkais.
Lenkų – kaip bajorijos, mokslo ir kultūros – kalba apskelbta „dieviškąja“ ir galutinai supriešinta su lietuvių kaip „pagoniška“ kalba.
Tautybės sąvoka buvo sujaukta su religijos samprata. Draudžiamoji lietuvių spauda dažniausiai blokuojama. Veiklesni lietuviai sulenkėjusių dvarininkų ir dvasininkų buvo persekiojami, pravardžiuojami, neretai net per bažnyčią iškeikiami kaip eretikai.
Didelė Rytų Lietuvos dalis, pasidavusi šiam spaudimui, pati dar kalbėdama lietuviškai, ėmė nusigręžti nuo savo tėvų kalbos, tradicijų ir persiimti sulenkėjusios bajorijos propaguojamais unijiniais lenkų kultūros idealais. Atsivėrė neribotos galimybės lenkų tautybei plisti kitų tautybių sąskaita.
Visokiomis priemonėmis lenkišką savimonę įtvirtinti tarp vietos gyventojų ypač buvo siekiama lenkų okupacijos (1920–1939) metais. Tikriesiems šio krašto autochtonams lietuviams, lenkiškos propagandos suskaldytiems ir nebesurandantiems bendraminčių daugumos, nepalankios gyvenimo sąlygos tebėra iki šių dienų.
***
Kai 1939 m. Vilnius ir Rytų Lietuvos dalis grįžo Lietuvos respublikai, Vilnijos kalbinė padėtis lietuviams buvo gerokai palankesnė negu dabar. Lenkų okupacijos metais dar daug kur išlikę lietuviai kentė tautinę ir ekonominę priespaudą, bet lenkų kalba dar nebuvo spėjusi įleisti gilesnių šaknų. Gyventojus vargino labai žemas gyvenimo lygis. Ypač išgąsdino Raudonosios armijos okupacija ir prasidėjusios represijos. Todėl gyventojų dauguma Lietuvos kariuomenę ir lietuvių administraciją sutiko palyginti gana palankiai. Ypač imponavo aukštas Lietuvos ekonominis lygis.
Daugelis geranoriškai pradėjo traktuoti lietuvišką savo praeitį, noriai pradėjo mokytis lietuvių kalbos.
Lietuvių administracija, paveldėjusi perdėm suslavintą, neretai dirbtinai sulenkintą vardyną – vietovardžius ir pavardes, kreipėsi į gyventojus padėti atstatyti tikrąsias senovines jų formas. Tuo tikslu valsčių viršaičiai, jų pavaduotojai ar sekretoriai, apylinkų seniūnai (kurie irgi paprastai būdavo vietiniai lietuviškai mokantys ir apylinkes pažįstantys asmenys) sukviesdavo lietuviškai mokančių vyresnio amžiaus asmenų. Į sutartą apylinkę iš Vardyno norminimo komisijos atvykdavo kalbininkas ir vietos žmonių liudijimu greta suslavinto ar slaviško vietos (kaimo, dvaro, palivarko ar viensėdžio, užusienio) pavadinimo įrašydavo iš seno vartojamą lietuviškąjį variantą, nurodydamas jo kirčiuotę ir kitus pasitaikančius to pavadinimo atitikmenis, taip pat vietos lietuvių šnektose vartojamas pavardes.
Taigi iš apylinkės į vieną vietą susirinkdavo daugiau ar mažiau lietuviškai kalbėjusių asmenų. Vardyno komisijos pirmininko prof. A. Salio pasakojimu, atgautose žemėse bemaž nebuvo apylinkų, kur nebūtų atsiradę lietuviškai mokančių vietos gyventojų.
Nuo 1939 iki 1942 m. buvo patikrinti beveik visi Rytų Lietuvos vietovardžiai, įėję į to meto Lietuvos administracijos valdas. 1942–1944 m. prie Lietuvos vadinamosios generalinės srities buvo priskirtas Vìdžių valsčius, taip pat Leñtupio, Kamojų̃, Kliukščionių̃, Kemẽliškių, Kasčionių̃, Svyruonėlių, Svỹrių (Svierių̃), Šemetõs valsčiai, priklausę Švenčionių apskričiai ir Bistrýčios, Mikáiliškių, Varnionių̃, Ãstravo, Gervėčių, Ašmenõs, Mūrinės Ašmenõs, Palionių̃, Salų̃, Smurgáinių, Župronių̃, Gráužiškių, Galšiõs (Alšėnų), Bariūnų, Krẽvo, valsčiai, sudarę to meto Ašmenos apskritį. Panašiai šie duomenys buvo renkami iš lietuviškų Lydos, Gardino apskrities ir kitų valsčių.
Surinkti vietovardžiai, kaip ir pavardės, turi ne tik didelę praktinę, bet ir mokslinę vertę. Nuo seno vietos lietuvių šnektose vartojami vietovardžiai (kurių absoliuti dauguma yra lietuviški) dėl vadinamojo kalbos sistemos spaudimo išliko nepakitę ilgus amžius. Nemaža jų dalis esti visai kitokios struktūros negu jų slaviški atitikmenys, atsiradę adaptavimo, vertimo būdu ar pakitę pagal panašių slaviškų žodžių skambesį ir kt.
***
Tyrinėtojams čia, kaip ir ktur, tenka susitikti įvairiausių žmonių: vieni savo patirtimi ir žiniomis linkę pasidalyti iki menkiausio trupinėlio, kiti – vidutiniškai, pagal reikalą ir galimybes, treti (jų mažuma) net priešiški. Absoliuti dauguma sutiktų vietinių lietuviškai nemokančių žmonių buvo gana geranoriai ir lietuviams palankūs.
Prisimenant 1939 m., jiems daugiausia imponavo aukštesnis Lietuvos valstybės ekonominis potencialas. Gal dėl to daugelis net ir nebejaunų žmonių norėjo išmokti ir mokėti lietuvių kalbą.
Ypač sekmadieniais daug vietinių žmonių susiburdavę prie lietuvių pasieniečių būstinių (pvz., Buivydžiuose, Šumske, Medininkuose, prie Eišiškių ir kt.) ir gaudyte gaudydavę kiekvieną lietuvišką žodį ar posakį, vienas per kitą norėdavę sužinoti jų reikšmes. Ateidavę ir daugiau mažiau lietuviškai kalbėti mokančių vietinių gyventojų, paprastai senukų.
Mokytis lietuvių kalbos tiek per mokyklas, tiek per organizuojamus kursus ypač kibo jaunuomenė. Per pusmetį (nuo 1939 m. gruodžio ar 1940 m. sausio mėn. iki 1940 m. gegužės–birželio mėn.) daugelis lietuviškai pramoko daugiau negu kiti vėliau per visus 40 metų. Ypač daug tuo metu lietuviškai kalbėti pramoko vilniečių. Netrūko tokių ir kaime, ypač jeigu dar turėjo lietuviškai mokančių kaimynų, tuo labiau – tėvų, senelių.
Lietuvai grįžusioje Vilnijoje lietuviškai nors kiek mokėję vietiniai asmenys užėmė visas administracines pareigybes: nemaža dalis valsčių viršaičių, apylinkių seniūnų, jų pavaduotojų, sekretorių, policijos nuovados viršininkų, pavaduotojų, policininkų ir kt.
Apskritai pirmaisiais metais lietuviai ir lietuvių kalba čia negalėjo skųstis nei simpatijų, nei pakantumo stoka. Todėl didelė vietinių gyventojų dalis užsirašė lietuviais.
***
Toks lietuvių ir lietuvių kalbos toleravimas nepatiko buvusiai lenkų valdininkijai ir tam tikrai sulenkėjusiai bei šovinistiškai nusiteikusiai gyventojų daliai, kuri, Lietuvai netekus nepriklausomybės, ėmė svajoti atkurti 1939 m. Lenkiją.
Į Londoną emigravusios jos vyriausybės potvarkiu Rytų Lietuvoje pradėta organizuoti plati propagandinė akcija prieš lietuvius ir lietuviams lojalią vietos valdininkiją, kuri imta kaltinti bendradarbiavimu su vokiečiais.
Susiorganizavę lenkų partizanų, arba vadinamosios Armijos krajovos, būriai, siekdami vietos gyventojus atgrėsti nuo lietuvių įtakos, žudė aplenkėjusių vietų lietuviams lojalią administraciją ir aktyvesnius lietuvių kultūros veikėjus, terorizavo lietuviškai kalbančius vietos gyventojus.
Manoma, kad šią atvirą ir užmaskuotą lenkų akciją neretai šefuodavo vokiečiai, o pokario metais ja mielai naudojosi sovietai.
Likę nesunaikinti lenkų teroristų, vėliau žuvo sovietų lageriuose. O kiek lietuvių kultūros veikėjų, prisikentėję nuo buvusios lenkų administracijos ir Armijos krajovos savivaliavimų, grįžtant sovietams, neturėdami pasirinkimo, patys buvo priversti emigruoti į Lenkiją.
Pokario metais iš Maskvos tvarkoma satelitinė Lietuvos vyriausybė, susidūrusi su gudiškai kalbančių vietinių ir rusiškai kalbančių atėjūnų administracijos tandemu, dažniausiai buvo prisitaikėliška ir neveiksni.
Apskritai visos Rytų Lietuvos lietuviškasis elementas svetimų jėgų visą laiką buvo dvasiškai ir fiziškai niokojamas. Ypač sunki yra tų pakraščių padėtis, kur lietuvių gyventojai nebesudaro daugumos. Ką ir kalbėti apie už Lietuvos ribų atsidūrusios dalies gyventojus, jeigu ir dabartinės Lietuvos pietryčių kampas iki šiol nesulaukė lietuvių valdžios [pagalbos] ir baigiamas marinti. O kiek daug lietuviškai kalbančių šio krašto gyventojų su viltimi tebežiūri į Lietuvos vyriausybę kaip ir 1939 ar 1945 metais.
************
Sutrumpintas autoriaus straipsnis „Iš Lietuvos pietrytinių lietuvių šnektų likimo (iki 1945 m.)“ iš leidinio Rytų Lietuva: Istorija, kultūra, kalba (Redakcinės komisijos pirmininkas Vacys Milius, Vilnius: Mokslas, 1992), p. 223–231.
Parengė Dainius Razauskas
Labai aktualus straipsnis. Turime didžiuotis, kad patyrę tiek daug skpiaudų iš agresyvių kaimynų – ne tik nepalūžome, bet ir prisikėlėme. Tačiau dažniausiai rašoma apie istorinius faktus, bet nesigilinama į priežastis. o jos labai įdomios. Lietuvių tautos stiprybė gludi Kaimo kultūroje. – vidinėje socioorganizacijoje. Tai baltų – lietuvių. latvių ir prūsų – gyvenimo būdas. Jo esmė – savirūpa, resursų pasigaminimas iš aplinkos – žemės, miško, vandenų ir kitų šaltinių. Lietuviai niekada nebuvo agresyvūs, bet visada tvirtai gynė savo tautą. Mūsų politeistinė religija yra protoindiškos kilmės (ugnies garbintojai) ir savo papildo. Ji tolerantiška ir net per daug patikli. Tuo ir naudojosi agresyvūs kaimynai. Baltiškoji Kaimo kultūra ateityje gali būti pavyzdžiu Pasaulio organizacijai. .
Dar derėtų pridurti, kad tokį baltų gyvenimo būdą sąlygojo nuosavybės principo šventumas – neliesti kas yra kito nuosavybė ir keršyti tam, kas kėsinosi į tavo nuosavybę. Šio principo priežiūrai – teisingumui išlaikyti buvo reikalingas ir karinis pajėgumas. Atsiradus prekybai ir jai vykusiai vandens keliais buvo reikalinga karinė palyda. Kadangi lietuviai paprastai kūrėsi prie upių, kurios tapdavo nuosavu vandens keliu, tokiu atveju atsakingais už prekybos vyksmo jais saugumą. Už naudojimąsi upėmis kaip nuosavybe iš prekių gabentojų buvo imamas muito mokestis ir užtikrinama apsauga gabenant prekes nuosavybės teise priklausančioje vandens kelio ar teritorijos dalyje. Ši tarnyba taip pat buvo lietuvių gyvenimo išteklių resursais.
Plėšikavimas kaip tik ir buvo ėjimas prieš nuosavybės principo šventumą, t.y. tai, kas lietuvio gyvenime buvo šventa – neigimas, nepripažinimas. Taip, kad lietuviai negalėjo būti visiškai beginkliai.
Kad lietuvių religiją galima būtų laikyti protoindiškos kilmės taip pat vargu ar būtų pakankamo pagrindo.
Gaila, kad praradome tą dalį Lietuvos. Jeigu 1920-07-12 sutarties siena būtų tada išlikusi, tai, manau, ten būtų įvykęs tautinis atgimimas, nes dar daug vyresnių žmonių suprato lietuviškai, dar daugelis bent atsiminė ir žinojo, kad jų tėvai ar seneliai kalbėjo lietuviškai, tai ir patys žinojo savo lietuvišką kilmę. O po to karta po kartos patyrė polonizaciją, sovietizaciją, rusifikaciją ir šiuolaikinę lukašenkizaciją ir tai vietinius lietuvių palikuonis pavertė visiškais mankurtais.
Jokios lietuviškos politikos Rytų Lietuvos dalyje po 1990 metų nesiėmė iki šiol ir Lietuvą pakaitomis valdančios konservatorių ir socdemų partijų Vyriausybės. Taigi Sąjūdžio įvykdytas Maskvos atsikratymas taip ir nebuvo per 35 metus papildytas lenkizacijos adminstravimo padarinių atsikratymu Rytų ir apskritai Lietuvoje. Buvusio rusiškojo ir lenkiškojo tandemo administravimo lenkiškoji dalis toliau viešpatauja Lietuvos pietryčių kampe. Žodžiu, Smetona “nevadavo” Vilniaus 19 metų, o Sąjūdžiui 1990 metais jį išvadavus, landsberginiai – brazauskiniai jau 35 metus vilkina jo lietuviško valstybinio valdymo vykdymą. Taigi, kokie mes vargšai esame, pasirenkant Lietuvos valstybės valdovus. Iš kur ta vergiška tautos prigimtis? Tik pabėdavojame pabėdavojame, tarsi, Dievui danguje savo skriaudas surašome, ir tiek…
Visgi Potsdamo-45 privaloma JAV su Jungtine Karalyste skola (nuo 1945-08-02 16-kos respublikų “de jure” laikinam administravimai Prūsijos dalį perdavus/grąžinus) sietina su 1791 m. spalio 20 d. ATR abipusinių įžadų Priesaikomis
Sienų neliečiamumo t.p. (atstatant pagrečiui Potsdamo-45 nutarčių sąlygas ir Įžadus). Čia jau nei 1918 m. nei 1939 m. laikinos Lenkijos “de fakto” administracinių plotų dalybos tarpe Vokietijos, SSSR bei Lietuvos (žr. 1939 m. gruodžio Europos sienas) jokių įtakų bei “jūrinių ar fact-inių” de’reikšmių neturi, neturėjo, ir Prūsiją iš 16-tuko “išimant” tik šią Vidugirio JOTVĄ – prarastą, pamirštą ir visų kitų kaimynų išgalabytą atminsim. Gal paskutinieji prūsai išvengs rytdienos Žūties, mat poryt taps Vėlu… neliks ir prūso žemėse, kaip neliko karingojo, grėsmingesnio net už aršų kuršį jotvingio …Zietelos, Balstogės, Beržininkų apylinkėse.
O JAV su Jungtine Karalyste laukia slogi ateitis, neįsivaizduojama – dėl Prūsijos aukojimo – mumijos (lenin)baimei
Istorinę realybę atspindintis straipsnis. Tai lietuviškų žemių praradimai, didžiųjų nacional–imperinių kaimynų agresyvios veiklos rezultatas. Straipsnyje paminėtas rytinių lietuviškų žemių praradimas. Pietuose lenkai atplėšė visą Suvalkų kraštą. Prūsija 500 m. buvo vokiečių okupuota, bet išliko lietuviška. Tik po 1944 m. ten neliko nieko nei vokiško, nei lietuviško. Didžiuliai praradimai, bet tik todėl, kad buvom silpni, neorganizuoti ir negalėjom apsiginti. Tačiau jau virš 30 m., kai galim tvarkytis savarankiškai, tačiau padėtis negerėja.Sumažėjus ar išnykus rusiškajam–nacional imperializmo veikimui viduje, su dviguba energija pradeda veikti lenkiškasis. 1994 m. su Lenkija pasirašomos lenkinimo sutartys, kurių veikimą jauti įvairiose srityse. Daug kartų pasitvirtina tai, kad ne viena partija-brigada visiškai negalvojo kurti valstybę. Jų prioritetas buvo turtėjimas, dažnai nusikalstamas. Ypatingai pasižymi viena brigada, save labai patriotine vadinanti, bet praktiškai yra pajėgi griovėja.
Manau, jei Seimo rinkimus laimės socialdemokratai, lietuvių kalbos padėtis pietryčių Lietuvoje galimai taps dar blogesnė- žiniasklaidoje šalia socialdemokratų pirmininkės vis pasirodo Vilniaus rajono meras, kuris,kaip suprantu, galimai gina viešus užrašus ir vietovių pavadinimus nevalstybine kalba …Jei konservatorių ir liberalų valdžiai beveik nerūpi uždarytos lietuviškos mokyklos ir draugijos bei lietuvybės likimas dabartinės Baltarusios teritorijoje( Rimdžiūnuose, Pelesoje, Giriose ir kitur) , galimai sovialdemokratų valdžiai ,manau, nerūpės taip pat. Beje, skaičiau, kad Šumskas anksčiau buvo vadinamas Laukininkais, o Bezdonys- Juodupiais.
Iš šiandien “LRT tyrimai” (LRT.lt) skelbtų duomenų matosi, kaip Lenkija, matyt turinti numačiusi strateginį tikslą, suirutės atveju dislokuoti savo kariuomenę Lietuvoje. Tačiau štai – dislokuota joje tapo Vokietijos kariuomenės brigada. Akivaizdu, tai smūgis Lenkijos strategijai regione. Taigi, ar ne dėl to, valstybės valdžiose esantiems lenkiškiems interesams spaudžiant, teko pasitraukti KAM ministrui.
Konkrečiai “LRT tyrimuose” apie tai bylotų tokie faktai:
“2023 m. birželio mėnesį į Lietuvą atvykęs naujasis Vokietijos gynybos ministras Borisas Pistoriusas paskelbė, kad Vokietija nusprendė savo brigadą Lietuvoje dislokuoti nuolat ir visam laikui. Paraleliai šiems procesams prezidentas, Užsienio reikalų ministerija ir dalis Seimo NSGK narių siekė artimesnio Lietuvos ir Lenkijos karinio bendradarbiavimo.”
Antai, “2023 m. vasaros pradžioje, dar nesant Vokietijos sprendimo dėl brigados, G. Nausėda teigė, kad telefoninio pokalbio su Lenkijos prezidentu Andrzejumi Duda metu sulaukė „labai įdomaus“ pasiūlymo „glaudinti mūsų karinį bendradarbiavimą“. Pokalbio metu buvo apsvarstyti skirtingi karinės partnerystės variantai.
G. Nausėda komentavo, kad Lenkijos karinis buvimas Lietuvoje galėtų būti tarp strateginių valstybės tikslų, . Tačiau pasigirdo ir nuomonių, kad galbūt, Lietuvai tuo metu nesutariant su Vokietija dėl pažadėtos brigados, Lietuvoje gali būti dislokuoti kariai iš Lenkijos.” Tai va – še tau bobute ir devintinės – vietoje Lenkijos – Vokietijos kariuomenė.
Taigi, ar šiandien minėtų trijų Valdžių asmenys tuo Lenkijos karinio buvimo Lietuvoje interesų įgyvendinimu nepradės naujos 500 metų jogailybės, atvedusios prie Pietrytinių lietuvių šnektų likimo (!?)…
Kažin
Your comment is awaiting moderation
2 sekundės ago
Iš šiandien “LRT tyrimai” (LRT.lt) skelbtų duomenų matosi, kaip Lenkija, matyt turinti numačiusi strateginį tikslą, suirutės atveju dislokuoti savo kariuomenę Lietuvoje. Tačiau štai – dislokuota joje tapo Vokietijos kariuomenės brigada. Akivaizdu, tai smūgis Lenkijos strategijai regione. Taigi, ar ne dėl to, valstybės valdžiose esantiems lenkiškiems interesams spaudžiant, teko pasitraukti KAM ministrui. Konkrečiai “LRT tyrimuose” apie tai bylotų tokie faktai: “2023 m. birželio mėnesį į Lietuvą atvykęs naujasis Vokietijos gynybos ministras Borisas Pistoriusas paskelbė, kad Vokietija nusprendė savo brigadą Lietuvoje dislokuoti nuolat ir visam laikui. Paraleliai šiems procesams prezidentas, Užsienio reikalų ministerija ir dalis Seimo NSGK narių siekė artimesnio Lietuvos ir Lenkijos karinio bendradarbiavimo.” Antai, “2023 m. vasaros pradžioje, dar nesant Vokietijos sprendimo dėl brigados, G. Nausėda teigė, kad telefoninio pokalbio su Lenkijos prezidentu Andrzejumi Duda metu sulaukė „labai įdomaus“ pasiūlymo „glaudinti mūsų karinį bendradarbiavimą“. Pokalbio metu buvo apsvarstyti skirtingi karinės partnerystės variantai. G. Nausėda komentavo, kad Lenkijos karinis buvimas Lietuvoje galėtų būti tarp strateginių valstybės tikslų, . Tačiau pasigirdo ir nuomonių, kad galbūt, Lietuvai tuo metu nesutariant su Vokietija dėl pažadėtos brigados, Lietuvoje gali būti dislokuoti kariai iš Lenkijos.” Tai va – še tau bobute ir devintinės – vietoje Lenkijos – Vokietijos kariuomenė. Taigi, ar šiandien minėtų trijų Valdžių asmenys tuo Lenkijos karinio buvimo Lietuvoje interesų įgyvendinimu nepradės naujos 500 metų jogailybės, atvedusios prie Pietrytinių lietuvių šnektų likimo (!?)…
Pastarasis ‘Kažin’ komentaras yra devintas, todėl atsitiko va – še tau bobute ir devintinės – vietoje Lenkijos – Vokietijos kariuomenė. Ir sutapk tu man skaičiumi taip…
Štai taip…”V.Meiliūnaitė, n. Tuomienė,A.Čepaitienė, L.Brazaitienė.Lietuviškumo (savi)raiška Šalčininkų rajone:aplinkybės ir galimybės.Vilnius,Lietuvių kalbos institutas, 2022
“…Pasak to projekto vadovo Arvydo Matulionio, „Adomo Mickevičiaus posakis „Lietuva, mano Tėvyne“ jau nebepasiekia Vilniaus krašte gyvenančio lenkų jaunimo“,o tyrimo rezultatai parodė „didesnį Lenkijos negu Lietuvos poveikį Vilniaus krašto moksleivių tapatybės formavimuisi ir socialinei įtraukčiai Lietuvoje“Tad nenuostabu, kad ir šiuo metu, t. y. praėjus dar penkeriems metams ir vyraujant labai aštriems sociopolitiniams diskursams, lietuvių kalbos reikalai nesulaukė rajono savivaldybės atstovų palaikymo…”-etalpykla.lituanistika.lt/fedora/objects/LT-LDB-0001:B.03~2022~1693249316635/datastreams/DS.001.0.01.BOOK/content
Pažiūrėkite kokią diversiją prieš Lietuvos valstybę ruošia išgamos. Ketina įstatymu sukurti Lietuvoje nacionalines mažumas.
lrt.lt/ru/novosti/17/2248447/polbukhanki-luchshe-chem-nichego-kakim-budet-novyi-zakon-o-natsional-nykh-men-shinstvakh
Ar turite omenyje 2018 m. projektą, kurį parengė Seimo nariai socialdemokratai ?
“Lietuvos Respublikos tautinių mažumų įstatymas ( projektas)
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Tautinė mažuma – grupė Lietuvos Respublikos piliečių, kurie laiko save kitos negu lietuvių tautybės ir kurių tėvai (seneliai, proseneliai) ar vienas iš jų yra ar buvo atitinkamos tautybės.
5 straipsnis. Teisė bendrauti tautinės mažumos kalba su viešojo administravimo subjektais
1. Savivaldybėje, kurioje tautinė mažuma, remiantis paskutinio visuotinio gyventojų surašymo duomenimis, sudaro ne mažiau 1/3 nuo bendrojo savivaldybės gyventojų skaičiaus, bendraujant su šios savivaldybės teritorijoje esančiais viešojo administravimo subjektais, asmuo turi teisę vartoti tos tautinės mažumos kalbą: turi teisę kreiptis raštu arba žodžiu tos tautinės mažumos kalba į šios savivaldybės teritorijoje esančius viešojo administravimo subjektus ir (ar) jų padalinius.e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/4c2a4650125111e88a05839ea3846d8e “
Lietuvoje pagal Konstituciją tautinių mažumų nėra, jos teritorija tautiškai vientisa – nedalijama į jokius kitus ne lietuvių tautinius valstybinius darinius. Esant šioms Konstitucijos nuostatoms ,teikti Seimui Tautinių mažumų įstatymo projektą laikytina antikonstitucinė veika, yra kėsinimasis į teritorijos vientisumą, kadangi pagal tarptautinę teisę Tautinė mažuma yra teisės subjektu, turinčiu teisę į valstybinio rango darinius. Pagal Konstitucijos 3 str. tauta, kiekvienas pilietis tokiu atveju privalo priešintis. Tad Seimo valdybai užuot priėmus minėtą įstatymo projektą derėjo kreiptis, ne vėlu tai daryti ir dabar, į STT, Prokuratūrą dėl ikiteisminio tyrimo dėl Konstitucijai prieštaraujančio pobūdžio veikos teikiant minėtą įstatymo projektą.
Tai tautininkų veiklos baras, neseniai susikūrė Tautininkų sąjunga, tačiau jos balso priešinantis šiam kėsinimuisi į Lietuvos valstybės teritorinį vientisumą nesigirdi. Akivaizdu, kad pagal Konstituciją ne lietuvių tautybės gyventojai negali būti vadinami atitinkama tautine mažuma. Jų tikrasis pavadinimas tegali būti tik kitataučiai. Taigi politikai ir žurnalistai neklaidinkime visuomenės – vadinkime daiktus tikrais vardais. Šiuo konkrečiu atveju kitataučius – kitataučiais.
Pagaliau, nutraukime ardomąją veiką Lietuvoje per iškreiptą minėtos sąvokos vartojimą. Tautine mažuma Lietuvoje apskritai nėra ką vadinti, taigi ir šis žodis viešose kalbose negali būti vartojamas.
Atrodo, kad naują projektą tatuiruotoji Dombrovolskaja paruošė ir bandys Seime priimti.