Pagaliau tai pasakyta viešai ir visai Lietuvai – ir ne kokiame nors marginalų laikraštėlyje, bet solidžiame Lietuvos lenkų laikraštyje ir rimtame internetiniame portale.
Aiškiau pasakyti tiesiogiai neišrėžiant lietuviams į akis, kad toji pietryčių Lietuva yra kadaise L. Želigovskio iš jų vergijos išlaisvintas, o dabar vėl Lietuvos neteisėtai okupuotas ir pavergtas lenkų kraštas, esamomis aplinkybėmis kol kas tiesiog neįmanoma.
Tačiau tik laiko klausimas, kada bus ištarta, kad šio krašto gyventojai nori „namo“ – grįžti į motinos Lenkijos glėbį. O kokia Lietuvos, pirmiausia valdžios ir didžiosios žiniasklaidos, reakciją į šį akibrokštą?
Ogi jokia. Žinią apie daugiau negu skandalingą išpuolį prieš Lietuvos valstybę ir jos teritorinį vientisumą paskelbė tik portalas 15min.lt. Kiti didieji žiniasklaidos portalai, šalies televizijos ir radijo stotys šio įvykio „nepastebėjo“ – visi tyli it prisisėmę vandens į burnas.
Šalies politinių sluoksnių reakcijos taip pat nėra: panašu, kad Prezidentas, Seimas, Vyriausybė taip pat dėl „gerų santykių su Lenkija bet kuria kaina“ ir toliau „nematys“, kas dedasi separatistiniu anklavu nuosekliai ir metodiškai verčiamame pietryčių Lietuvos krašte.
Nors matyti turėtų ir privalėtų. Sukrečiančių panašumų į tai, kas dėjosi tarpukariu Klaipėdos krašte, gali neįžvelgti nebent aklas, istorijos nei kiek neišmanantis ir geopolitikos abėcėlės nesuvokiantis politikos diletantas arba aklu apsimetantis savo šalies gyvybinių interesų išdavikas.
Apie tuos grėsmingus panašumus tarp Mažojoje Lietuvoje kadaise vykusių ir pietryčių Lietuvoje šiandien vykstančių procesų buvo rašyta jau 2013 metais.
Nėra abejonių, kad nerimas bei įspėjimai dėl pietryčių Lietuvą galinčio ištikti liūdno likimo ir toliau bus menkinami ir pašiepiami kaip nereikalingas visuomenės bauginimas.
Tuo dar kartą parodant lietuviškojo geopolitinio mąstymo lėkštumą ir trumparegiškumą, į kuriuos mėginama atkreipti dėmesį ir čia nurodytame lygiai prieš dešimtmetį paskelbtame tekste.
O kad lietuviškąjį ir lenkiškąjį geopolitinį mąstymą ir gebėjimą žvelgti bei projektuoti į ateitį skiria šviesmečių nuotolio praraja, suprasti galima paskaičius šį Č. Iškausko straipsnį.
Lietuviai neigiamai skiriasi nuo kaimynų lenkų tuo, kad nebrangina savo istorijos, ja nesidomi ir yra linkę lengvai pamiršti net svarbiausius valstybei išlikti dalykus.
Vis dėlto daugelis yra girdėję, kad 1994 m. balandžio 26 buvo pasirašyta „Lietuvos ir Lenkijos draugiškų santykių ir gero kaimyninio bendradarbiavimo sutartis“. Tačiau kiek yra žinančių ir prisimenančių, kad derantis dėl sutarties Lenkijos atstovai kategoriškai atmetė Lietuvos derybininkų siūlymą sutartyje paminėti pietryčių Lietuvos okupacijos tarpukariu faktą?
Toks okupacijos fakto pripažinimas nebuvo siejamas su jokiomis pretenzijomis kada nors ateityje atlyginti padarytą žalą ar bent atsiprašyti. Atrodytų, prašyta tiek nedaug – pripažinti istorinę tiesą.
Tačiau toks kuklus prašymas Lenkijai pasirodė esąs nepakeliamai sunkus ir buvo griežtai atmestas, nors vos keli žodžiai sutarties tekste būtų leidę pastatyti dviejų valstybių santykius ant gerokai tvirtesnių abipusio, gal net vėl amžiams atkurto, ilgalaikio ir nuoširdaus pasitikėjimo pamatų.
Tai reiškia, kad sutartyje buvo pasakyta: Lenkija pripažįsta dabartines Lietuvos sienas ir sostinę Vilnių. Bet ne amžiams. Iki geresnių laikų.
Ir ką dar tokiame kontekste galėtų reikšti neregėtai atviras ir įžūlus straipsnis apie L. Želigovskio „išvaduotą“ pietryčių Lietuvą, jei ne tai, kad šio krašto autonomininkai pajuto besikeičiant geopolitinius vėjus ir pakėlė galvas. Kaip kadaise juos pajuto ir galvas pakėlė „grįžimo namo“ valandos laukusi Klaipėdos krašto penktoji kolona.
Na, o mes ir pirmiausia šalies valdžia ir didžioji žiniasklaida – toliau laikysime galvas smėlyje ir apsimetinėsime bei vaidinsime, kad tame krašte nieko nevyksta?
Autorius yra politikos filosofijos profesorius, vienas Sąjūdžio kūrėjų, Nacionalinio susivienijimo pirmininkas
Alkas.lt: perskelbiame provokacinio straipsnio originalą iš https://l24.lt/pl
Przed 103 laty Wileńszczyzna została wyzwolona przez swoich żołnierzy
103 lata temu, 8 października 1920 r., oddziały pod dowództwem gen. Lucjana Żeligowskiego za wiedzą Józefa Piłsudskiego rozpoczęły „bunt” mający na celu wyzwolenie Wilna i Wileńszczyzny oraz przekazanie miejscowej ludności prawa decydowania o przyszłości tych ziem. Wyzwolenie miasta zostało przyjęte z entuzjazmem przez miejscową ludność na Wileńszczyźnie.
Wilno po zakończeniu I wojny światowej kilkukrotnie przechodziło z rąk do rąk. Pod koniec grudnia 1918 r. z miasta wycofały się oddziały niemieckie. Po krótkich starciach z Litwinami i miejscowymi bolszewikami Wilno przejęły siły polskiej samoobrony. Po kilku dniach zostały zmuszone do jego opuszczenia przed zbliżająca się Armią Czerwoną (…). W kwietniu 1919 r. miasto zostało odzyskane w wyniku błyskotliwej ofensywy, dowodzonej przez Józefa Piłsudskiego. Wilno było polskie aż do lipca 1920 roku, gdy do miasta wkroczyli bolszewicy w ramach ofensywy na Warszawę marszałka Tuchaczewskiego. Po zwycięskiej Bitwie Warszawskiej uciekający bolszewicy 31 sierpnia 1920 r. przekazali Wilno władzom Litwy Kowieńskiej, tym samym, prowokując nowy konflikt o miasto. 9 października 1920 roku mieszkańcy Wilna witali swych wyzwolicieli Dowódca 1. Dywizji Litewsko-Białoruskiej, pochodzący z Wileńszczyzny, gen. Lucjan Żeligowski 8 października 1920 r. wyruszył w kierunku Wilna, Wojska litewskie nie stawiały większego oporu. Po rozbrojeniu żołnierzy zwalniano do domów, podkreślając, że celem operacji nie jest walka z Litwinami, by w następnym dniu 9 października 1920 r. o godz. 14.15 1 Kompania Mińskiego Pułku i 1 szwadron 3. Pułku Strzelców Konnych wkroczyły do Wilna. Akcja przeszła do historii jako tzw. „Bunt Żeligowskiego”. Jej przeprowadzenie było szybkie i w zasadzie bezkrwawe, gdyż dywizja miała zdecydowaną przewagę nad znajdującymi się na tym terenie oddziałami litewskimi. Co więcej, operacja spotkała się z entuzjastycznym wsparciem miejscowej ludności. W tej sytuacji wojsko i instytucje litewskie, pomimo protestów, były zmuszone wycofać się. Na zdobytych terenach gen. Lucjan Żeligowski proklamował Republikę Środkowej Litwy, która zajmowała powierzchnię 13,5 tys. km² i liczyła niemal pół miliona ludności (z której około 70 proc. stanowili Polacy, 20 proc – Żydzi, i tylko 4 proc. – Litwini) formalnie niezależny organizm państwowy, który posiadał własną administrację, armię, pocztę oraz flagę narodową z Orłem Białym i Pogonią w herbie ze stolicą w Wilnie. Zgodnie z założeniami koncepcji federacyjnej Józefa Piłsudskiego, wraz z Litwą Wschodnią (tereny obecnego państwa Białoruś) i Litwą Zachodnią (dawne tereny guberni kowieńskiej) Wileńszczyzna miała tworzyć pozostające w unii z Polską państwo litewskie, składające się z trzech kantonów narodowościowych. 12 października 1920 r. gen. Lucjan Żeligowski wydał dekret, w którym ogłosił, że będzie sprawować władzę zwierzchnią na terenie Litwy Środkowej jako naczelny dowódca wojska, a funkcje rządu obejmie powołana przez niego Tymczasowa Komisja Rządząca. Przez kolejne 1,5 roku Republika Litwy Środkowej funkcjonowała jako formalnie niepodległe państwo. Językiem urzędowym na jej terenie był polski. W marcu 1922 r. na terenie Wileńszczyzny odbył się demokratyczny plebiscyt o przyszłości tych ziem, w którym przy wysokiej 64 procentowej frekwencji absolutna większość głosujących opowiedziała się za połączenie się z Rzeczpospolitą Polską. Po roku 15 marca 1923 r. decyzję tą potwierdziła Rada Ambasadorów mocarstw światowych (USA, W. Brytania, Francja, Włochy, Japonia i in.). Władze Litwy Kowieńskiej z decyzjami ludności Wileńszczyzny i Rady Ambasadorów zgodziły się dopiero w roku 1938, nawiązując stosunki dyplomatyczne z Polską. Jednak już w październiku 1939 roku Litwa Kowieńska kosztem utraty swej suwerenności z rąk J.Stalina przejęła Wilno i Wileńszczyznę Zachodnią w swe granice.
VERTIMAS:
Prieš 103 metus Vilniaus kraštą išlaisvino jo kariai.
1920 metų spalį vilniečiai miniomis ir entuziastingai pasitiko savo išvaduotojus – Vilniaus krašto sūnus.
Prieš 103 metus, 1920 m. spalio 8 d., generolo Lucjano Żeligowskio vadovaujami kariai, Józefo Piłsudskio žiniomis, pradėjo „maištą“, kurio tikslas buvo išlaisvinti Vilnių ir Vilniaus kraštą bei suteikti vietos gyventojams teisę spręsti šių žemių ateitį. Miesto išsivadavimą su entuziazmu sutiko vietos gyventojai Vilniaus krašte.
Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, Vilnius kelis kartus keitė savininkus. 1918 m. gruodžio pabaigoje vokiečių kariuomenė pasitraukė iš miesto. Po trumpų susirėmimų su lietuviais ir vietos bolševikais Vilnių užėmė lenkų savisaugos pajėgos. Po kelių dienų jie buvo priversti išvykti dėl artėjančios Raudonosios armijos. 1919 m. balandžio mėn. miestas buvo atgautas po puikaus puolimo, kuriam vadovavo Józefas Piłsudskis. Vilnius buvo lenkiškas iki 1920 m. liepos mėn., kai bolševikai įžengė į miestą kaip dalis maršalo Tuchačevskio puolimo Varšuvoje. Po pergalingo Varšuvos mūšio pabėgę bolševikai 1920 metų rugpjūčio 31 dieną Vilnių perdavė Kauno Lietuvos valdžiai, taip išprovokuodami naują konfliktą dėl miesto.
1920 m. spalio 9 d. vilniečiai pasveikino savo išvaduotojus.
1-osios Lietuvos-Baltarusijos divizijos vadas iš Vilniaus krašto generolas Lucjanas Żeligowskis 1920 m. spalio 8 d. pajudėjo Vilniaus link. Lietuvos kariuomenė didelio pasipriešinimo nepareiškė. Po nusiginklavimo kariai buvo išleisti namo, pabrėžiant, kad operacijos tikslas – ne kovoti su lietuviais, o kitą dieną, 1920 m. spalio 9 d., val. 14-15 į Vilnių įžengė Minsko pulko 1-oji kuopa ir 3-iojo šaulių pulko 1-oji eskadrilė. Veiksmas įėjo į istoriją kaip vadinamasis „Želigovskio maištas“. Jis buvo atliktas greitai ir iš esmės be kraujo, nes divizija turėjo lemiamą pranašumą prieš lietuvių kariuomenę rajone. Be to, operacija sulaukė entuziastingo vietos gyventojų palaikymo.
Šioje situacijoje Lietuvos kariuomenė ir institucijos, nepaisant protestų, buvo priverstos pasitraukti. Užimtose teritorijose generolas Lucjanas Želigovskis paskelbė Vidurio Lietuvos Respubliką, kurios plotas siekė 13,5 tūkst. km² ir turėjo beveik pusę milijono gyventojų (apie 70 % iš jų buvo lenkai, 20 % – žydai ir tik 4 % – lietuviai), formaliai nepriklausomas valstybės darinys, turėjęs savo administraciją, kariuomenę, paštą ir valstybinę vėliavą, (Baltasis erelis ir Pogonė herbe) su sostine Vilniuje. Remiantis Józefo Piłsudskio federalinės koncepcijos prielaidomis, kartu su Rytų Lietuva (dabartinės Baltarusijos valstybės teritorijos) ir Vakarų Lietuva (buvusios Kauno gubernijos teritorijos) Vilniaus kraštas turėjo sukurti Lietuvos valstybę unijoje su Lenkija, susidedanti iš trijų nacionalinių kantonų. 1920 m. spalio 12 d. generolas Lucjanas Żeligowskis paskelbė dekretą, kuriuo paskelbė, kad aukščiausią valdžią Vidurio Lietuvoje jis vykdys kaip vyriausiasis kariuomenės vadas, o vyriausybės funkcijas perims Laikinasis nutarimu jo paskirtą komisiją. Kitus 1,5 metų Vidurio Lietuvos Respublika veikė kaip formaliai nepriklausoma valstybė. Oficiali kalba jos teritorijoje buvo lenkų.
1922 metų kovą Vilniaus krašte buvo surengtas demokratinis plebiscitas dėl šių žemių ateities, kuriame, esant dideliam – 64 procentų – rinkėjų aktyvumui, absoliuti dauguma rinkėjų pasisakė už susijungimą su Lenkijos Respublika. Po metų, 1923 m. kovo 15 d., šį sprendimą patvirtino pasaulio valstybių (JAV, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos, Italijos, Japonijos ir kitų) Ambasadorių taryba. Kauno valdžia su Vilniaus krašto žmonių ir Ambasadorių tarybos sprendimais sutiko tik 1938 m., užmezgusi diplomatinius santykius su Lenkija. Tačiau jau 1939 m. spalį Kauno Lietuva, praradusi savo suverenitetą Stalinui, į savo ribas paėmė Vilnių ir Vakarų Vilniaus kraštą.
Imperialistinis virusas tampa planetariniu.
Tai buvo politiko žodis 🙂
O ką sako fizikai, pvz apie dangaus kūnų judėjimą. Kodėl planetos sukasi apie Saulę, nei išsilakstydamos po kosmosą, nei įtraukiamos į ją?
Matyt tarp Saulės traukos ir planetų išcentrinės jėgos (dėl sukimosi apie Saulę), yra balansas (pusiausvyra).
Tokio balanso dabar trūksta tarptautiniuose santykiuose. Vyrauja atskirtis ir priešiškumas (išcentrinės jėgos). O traukos, “bendro vardiklio” – nėra. Juo galėtų būti neutrali kalba…
Jei kalbama NE apie valstybių VIDAUS reikalus, ne apie JŲ oficialias kalbas.
O dėl esperanto ar kt. kalbos – ir aš manau, jog kažkokia bendra kalba, dovanota tautoms, kaip buvo joms dovanotos jų tautinės kalbos, labai reikalinga, kai gyvenama ne taip, kaip Kūrėjas planavo (kad visi, suskirstyti tautomis, gyvens kiekviena jai skirtame Žemės plote, o žinoti ir laikytis savo ribų padės skirtinga išvaizda ir nesuprantama svetima kalba).
Kadangi viskas ne taip pasisuko, kai tokios kalbos nėra, jos vietą užima prievarta primetamos (rinkos) kalbos. Tačiau esamomis sąlygomis a) tam bus priešinamasi, vietoje anglų k. tuoj kita savo valią ir kalbą stengsis primesti; b) kol tokia bendrinė pasaulio kalba taptų visai žmonijai sava, kone antra gimtoji, praeitų daug šimtmečių. Tad pradininkams tektų iš anksto susitaikyti su mintimi, kad ir jų proproanūkai dar nesulauks to meto. 🙁
Pinigai bei vyro – moters lytiniai santykiai yra ta bendra labai graži pasaulinė kalba, kurios dėka susikalbama be jokių kliūčių (ir išsprendžiami bet kokie klausimai) nuo pat žmonijos atsiradimo. Tą bendrą kalbą sugalvojo ne kažkoks įkūrėjas, o patys žmonės. Linkėjimai naiviesiems humanitarams – astronautams.
O, kaip užgesinti rusų, lenkų imperines ambicijas, pinigais ar lytiniais santykiais?
Kalbame apie tarptautinę kalbą. Siūlote esperanto, o aš sakau, kad ta „neutrali“ kalba senų seniausiai veikia. Dėl imperijų galiu pasakyti tik tiek, kad, kiek jų buvo, tiek pražuvo. Tai tik laiko klausimas.
Nebūk toks tikras, dėl imperijų galo, ypač dabartinių – Rusijos, Kinijos, nes jos turi branduolinį arsenalą. Visi baiminasi, dėl trečio pasaulinio. Ir visiškai pagrįstai… Nejau to nesupranti?
O vidurio rytai – „hamaz“ ir Izraelio konfliktas? Visas arabų pasaulis, kaip parako statinė…
Tuo labiau, kad mūsų civilizacija Žemėje – ne pirmoji. Ar nepakartosime Atlantidos likimo…
Žmonių susipriešinimui didelę įtaką turi skirtingos kalbos, nacijos, religijos. Viskas būtų daug paprasčiau, jeigu žmonės susikalbėtų viena neutralia kalba…
Deja ji žinoma ir naudojama tik siaurame idealistų rate. Bet jos potencialas didžiulis…
Kokia Valstybės saugumo departamento pozicija šiuo klausimu?
Mūsų valdžia nori nuimti VLKI viršininką gerb. A. Valotką, kovojantį už Valstybinę lietuvių k. Lietuvoje. Nori susidoroti su žmogumi, kuris sako istorinę TIESĄ dėl pietryčių Lietuvos.
Tad kuriai valstybei dirba kultūros ministras bei pani I. Šimonytė?
Bažnyčia Vilniuje irgi galėtų būti patriotiškesnė. Kiek tų lenkų ( pasikeitė pavardes vos 350 žmonių), o vos ne visos bažnyčios su Mišiomis lenkų k. Lenkai dosnesni?
Aišku, aršesni, labiau rėkiantys, kad jiems reikia melstis lenkiškai! 🙁
Kas gali paneigti, kad tai remia Lenkijos valdžia?
durak da ?
istorijos nezinai ?
ar naiviu apsimetineji ?
Kiekvienas susivokes lietuvis turetu pasikesti /atlietuvinti savo pavarde…
nupjauti- uciu- icius ir panasius sudus is savo pavardziu !!!
Matyt, nesate susipažinęs su krikščionybės istorija Lietuvoje, jei kalbate apie patriotiškumą. Yra tik retos patriotiškumo išimtys. Praeity.
Istorija yra istorija… Vienok lenkų/ tuteišų Vilniuje yra vos 10%. O visos bažnyčios pusinės. Kodėl? Aišku, ne be Lenkijos paramos ir kišimosi.
O dėl patriotiškumo – kiek kunigų pogrindyje kovojo už LT Nepriklausomybę, kiek lageriuose buvo! Taip kad…
Taip kad… KAS?
Prisiminęs Tautos patirtas baisiausias kančias manau, kad dievas nesupranta maldų lietuviškai. Todėl tegu žmonės meldžiasi ta kalba, kurią jis supranta.
Kas gi čia ? -pl.wikipedia.org/wiki/Litewska_okupacja_Wileńszczyzny
Išgirsti, kad “Vilnius priklauso Lenkijai” ir leistis į viešas kalbas su taip pasakiusiais, yra tas pats, kas paskambinti ir pranešti, kad jūsų mokykla užminuota, o žiniasklaidai išgirdus tai griebtis skelbti.
Nejaugi Radžvilas, leisdamasis į viešas kalbas, šiuo atveju nesupranta kieno malūną suka?!
Beje, Radžvilas netgi nepasako, kad 1994 m. bendrumo su Lenkija sutartis yra terminuota ir jos galiojimo terminas yra 5 metai, kad tokiu atveju Lietuvai tereikia likus metams iki jos termino pabaigos pranešti Lenkijai, kad sutarties nepratęsia ir ji baigtųsi, tačiau Lietuvos Prezidentai, valdžios ir partijos jau 15 metų šia teise nepasinaudoja, taip leidžiant lenkybei laikyti lietuvybę savo saujoje…
Be jokios abejonės. Sulaukta palankios akimirkos, ir „Jedinstvos” autonomininkai vėl išgirdo išsiilgtą švilpuką: „Na start, vnimanije, marš”. Tą patį, kaip ir ir Nepriklausomybės pradžioje.
neužmirškime, kad dalis jų veikia IŠ Lenkijos. Ir šio laikraščio finansuotojai neaiškūs. Kažkur buvo minima mūsų europarlamentaro V.T. patarėja (ar kt. pareigas einanti).
Kita vertus – taip ir neišgirdome Seimo LLRA+ŠS atstovų pasisakymo per TVR – paneigimo, jog jie čia niekuo dėti?
Jeigu nebūtų lietuvinio prolenkizmo Valdžiose, tai ta 1994 m. sutartis jau 15 metų kaip būtų nutraukta ir Lenkija jokiam kišimuisi į Lietuvos vidaus reikalus neturėtų teisinio pagrindo. Šito Radžvilas niekada nepasako.
– .lrt.lt/mediateka/tiesiogiai/lrt-televizija
LRT TV kels „milijoninę bangą”, t.y. varys propagandą už (neribojamą?) pilietybių krepšį užsienio pilietybę pasirinkusiems.
Nežinau, ar šiame puslapyje bus galimybė balsuoti po TV ekranu (paskutinės kelios laidos nesuteikė tokios galimybės), bet LRT Feisbukyne, tikriausiai, bus. Gal dar kažkoks slido.com ir # – neprisimenu.
NE dvigubai, trigubai, keturgubai pilietybei. NE sportininkams, NE artistams ir visiems kitiems tokiems.
Valdovų rūmuose spalio 25-27 d.
Tarptautinė konferencija „Vilnius ir jo bendruomenės XIII-XXI a.: septyni sugyvenimo mieste istorijos šimtmetčiai“
Programa ir t. t. čia:
− istorija.lt/tarptautine-moksline-konferencija-vilnius-ir-jo-bendruomenes-xiii-xxi-a.-septyni-sugyvenimo-mieste-istorijos-simtmetciai/1240
1938 m. lenkams grasinant žygiuoti į Kauną ir įteikus ultimatumą, Lietuva užmezgė su Lenkija diplomatinius santykius. Nepaisant lenkų reikalavimo, Lietuvos Konstitucijoje liko straipsmis, kad Lietuvos sostinė Vilnius. Taigi Lietuva Lenkijai Vilniaus niekada nepripažino.
Vienas Lietuvos išeivis po 1990 m. savo archyvą paliko Lietuvai, bet prašė jį saugoti Kaune, nes žinojo lenkų pretenzijas į Vilnių.
Pritariu komentatoriui “Kažin” iki kiek reikia nusivažiuot,kad tokiu pavadinimu “Vilnius priklauso Lenkijai ” skelbti straipsnį lietuviškame portale “Alkas”, negalvojau, kad Radžvilas toks ….