Nors neribotos atostogos visame pasaulyje išgarsėjo jau nuo 2000-ųjų pradžios, Lietuvoje tokias atostogas savo darbuotojams siūlo vos kelios įmonės.
Vienos iš jų – automobilių istorijos ataskaitas teikiančios kompanijos „carVertical“ patirtis rodo, kad darbuotojai vertina galimybę atostogauti tiek, kiek norisi, tačiau kartu jiems kyla daug klausimų kaip šiuo privalumu pasinaudoti.
Neribotų atostogų koncepto pradininkė buvo IBM kompanija, kuri pirmoji leido savo darbuotojams atostogauti tiek, kiek jie nori, su sąlyga, kad jų darbai bus padaryti.
Nuo tada jos pavyzdžiu pasekė daugelis kitų garsių Silicio slėnio technologijų prekės ženklų.
Šiandien neribotų atostogų politiką taiko tokios kompanijos kaip „Netflix“, „LinkedIn“, „Google“, „Bumble“, „Adobe“, „Evernote“, „Oracle“ ir kt.
Jų atstovai pastebi, kad darbuotojai vertina darbdavio pasitikėjimą patiems valdyti savo savo darbo krūvį, pasirinkti kada ir kiek laiko atostogauti, o tokia laisvė ir lankstumas padeda tiek padidinti darbingumą, tiek ir pagerinti darbuotojų psichinę būseną.
Neribotos atostogos taip pat tampa patrauklia nauda siekiant į įmonę pritraukti naujus talentus.
Giedrė Kojalienė, „carVertical“ žmonių ir organizacijos vystymo direktorė, neabejoja, kad tradicinis 20 darbo dienų atostogų ribojimas turi keistis.
Anot jos, tokia tvarka daugeliui darbuotojui kelia nereikalingą įtampą ir nesąmoningą norą nuolat „taupyti“ atostogas, kad tik prireikus jų nepritrūktų.
„Per savo karjerą iš kolegų teko išgirsti daugybę nuogąstavimų – nuo baimės pasiimti atostogų neišdirbus įmonėje šešis mėnesius, atostogų kaupimo dėl nenumatytų skubių atvejų, nėjimo atostogauti net atsidūrus ties išsekimo riba arba atostogų taupymo vardan to, kad galėtų suderinti savo atostogas su vaikų priežiūra.
Mes norėjome pakeisti tokį įsisenėjusį požiūrį ir leisti darbuotojams ilsėtis tiek, kiek jiems reikia.
Tai ypač svarbu šiais perdegimo laikais, kai dar ne visi išmokome atrasti sveiką darbo ir asmeninio gyvenimo balansą“, – sako G. Kojalienė.
Neribotų atostogų nauda įmonei – pailsėję ir darbingi darbuotojai
Neribotos atostogos ne tik sukuria didesnį darbuotojų pasitenkinimą, bet ir atneša naudą įmonei.
Pailsėję darbuotojai greičiau įsisavina naujas žinias, pagerėja jų darbingumas, mažėja konfliktų tikimybė.
Į darbus jie grįžta kupini naujų idėjų ir energijos, kūrybiškesni ir atsparesni stresui.
Neribotų atostogų bumą dar labiau paspartino pandemija, kuri pakeitė įprastą darbo rutiną įmonėse. Daugiau laiko leidžiant namuose, greitai išsitrynė riba tarp darbo ir asmeninio gyvenimo.
Atsirado darbuotojų nuovargio ir išsekimo požymių.
Pasak G. Kojalienės, būtent karantinas tapo postūmiu suteikti darbuotojams neribotas atostogas ir paskatinti netaupyti atostogų savo sveikatos ar psichologinės būklės sąskaita.
„Kai nebeliko apribojimų ir konkretaus atostogų ribojimo, darbuotojai pradėjo drąsiau naudoti savo atostogas, skirti daugiau laiko sau ir ieškoti būdų išlaikyti jiems tinkamą pusiausvyrą.
Taip pat tai leido darbuotojams suprasti, kad jais yra 100% pasitikima ir jiems suteikiama laisvė patiems valdyti savo darbo ir poilsio dienas, siekiant geriausių rezultatų”, – pasakoja G. Kojalienė.
Svarbiausia – pasitikėjimas ir pagarba
Vienas iš pagrindinių bruožų, siekiant įdiegti neribotų atostogų politiką savo įmonėje, yra brandūs darbo santykiai ir kiekvieno darbuotojo atsakomybė už savo veiksmus.
Kojalienė pastebi, kad jei įmonėje specialiai kuriamas ar nesąmoningai palaikomas „vadovo-pavaldinio“ santykis su darbuotojais, o kiekvienas darbuotojo žingsnis yra kontroliuojamas, apie neribotas atostogas kalbėti dar anksti.
Toks atostogų būdas geriausiai veiks tada, kai darbdavys pasitiki savo darbuotojais, leidžia jiems savarankiškai priimti sprendimus ir patiems susidėlioti pirmenybes savo darbotvarkėje.
Tuo pačiu abiems pusėms svarbu susitarti, kad darbai turės būti padaryti, o piktnaudžiavimas nebus toleruojamas.
Ne mažiau svarbūs ir darbuotojo santykiai su kolegomis. Kuo daugiau pagarbos ir pasitikėjimo bus tarp kartu dirbančių kolegų, tuo labiau kiekvienas darbuotojas jausis esantis savarankiškas ir brandus.
Esant geriems santykiams, įmonėje natūraliai atsiranda nebylus socialinis susitarimas, kad svarbu padėti vienas kitam su darbais kažkam atostogaujant.
Todėl net nereikia jokių dirbtinių pavadavimo nurodymų. Žmonės patys puikiai suvokia, kad poilsis, sveikata ir psichologinė savijauta yra svarbiausios pirmenybės.
Daugelis darbuotojų apie neribotas atostogas išgirsta pirmą kartą
Nors daugelis verslų jau vilioja darbuotojus suteikdami jiems kelias papildomas apmokamas atostogų dienas per metus, apie neribotas atostogas darbuotojai dažnai išgirsta pirmą kartą.
„Kadangi Lietuvoje neribotos atostogos vis dar retenybė, per darbo pokalbius dažnai sulaukiame prašymo patikslinti, ką ši sąvoka reiškia.
Klausimų turi ir mūsų darbuotojai – ne visi drįsta naudotis jiems suteikiama laisve patiems nuspręsti kiek dienų per metus jie nori atostogauti.
Todėl nuolat skatiname darbuotojus netaupyti atostogų ir ilsėtis tiek, kiek jiems reikia.
Taip pat suteikiame apmokamas atostogas ir studijuojantiems darbuotojams”, – pasakoja „carVertical“ žmonių ir organizacijos vystymo direktorė G. Kojalienė.
Užsienyje neriboto apmokamo laisvo laiko (PTO – Personal Time Off) politika vis labiau garsėja.
Neseniai JAV žiniasklaidos bendrovės „News & World Report“ atlikta 200 stambių finansų, technologijų ir skaitmeninės žiniasklaidos įmonių apklausa parodė, kad 20 proc. šių įmonių siūlo neribotas atostogas.
Šie skaičiai kasmet vis didėja.
Tokią atostogų rūšį palankiai vertina ir patys darbuotojai. Tarptautinės gyvybės draudimo kompanijos „MetLife“ atliktas tyrimas parodė, kad net 72 proc. darbuotojų norėtų neribotų atostogų savo darbo privalumų pakete.