Ketvirtadienis, 26 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Saulės arkliukai Kitos kultūros

Gaiva Paprastoji. Apie graikų literatūrą pagal Ismailą Kadarę

Gaiva Paprastoji, „Saulės arkliukai“, www.alkas.lt
2022-03-31 23:08:01
0
Gaiva Paprastoji. Apie graikų literatūrą pagal Ismailą Kadarę

Hefaisto kalvė. III a. prieš Kr. Bareljefas

Kai rašo ar tapo gyvi, gyvenantys žmonės, tai jie kuria ne kultūrą, ne meną, jie kuria, formuoja gyvenimą – graikų tragedijos, mitai, stebuklingos pasakos yra gyvi ir veikia mus iki šiol – ir kokie esame, ir kaip gyvename, kad ir kaip seniai visa tai sukurta.

Ismailas Kadarė (Ismail Kadare), albanų rašytojas ir „amžinas kandidatas į Nobelio premijos laureatus” savo esė rinkinį apie pasaulinę literatūrą pradėjo nuo Aischilo, bet vis tiek pirmiausia pacitavo Česlovą Milošą: „medžiai rašė savo Dieviškąją komediją, apie kilimą iš pragaro ir į dieviškas sferas, žymiai anksčiau, nei Dantė parašė savąją“…

Rašytojas leidžia mums įsivaizduoti, kaip Aischilas grįžta į savo darbo kambarį su visa kartu atsineštų šmėklų kompanija. Tragedija vyko ten, kur jis stovėjo, jos pamatai žiojėjo atviri, bet tolimesnės statybos brėžiniai dar nebuvo baigti… Galiausiai jis sukūrė tragediją plačiąja žodžio prasme, tokią, kaip mes ją suprantame šiandien.

Žinoma, buvo kūrėjų ir iki jo, bet juos dulkėmis užklojo laikas: Aischilas negalėjo be kitų, su kuriais jo galingos smegenys pastoviai vedė pokalbį, bendravo ir keitėsi idėjomis… Pro jo langą, „įstiklintą” aliejuotu popieriumi, praeiviai panašėjo į šešėlius – tai ir buvo jo graikai: ėmė juos iš savo dabarties ir vertė tragedijos personažais. Ir ta transformacija sudėtingumu prilygo tranzicijai iš pragaro į gyvųjų pasaulį ir atgal, ir dėl šios priežasties graikai jo dramose liko neatpažįstamai transfigūruoti… Bet kas buvo tie graikai? Kuo jie buvo tokie ypatingi?

Be abejonės, daugeliu aspektų jie buvo nepaprasti. Gyveno jie gražioje šalyje, kur klimatas malonus, alyvuogės, saulė, kalba ir muzika jų buvo nuostabi. Jie buvo protingi, išradingi ir nesibijojo nuotykių. Jautė grožį, mėgo filosofiją, laikėsi moralinio kodo ir demokratija jų buvo gerai išvystyta. Turėjo mitologiją, šventyklas, tikėjo pragaru ir likimu (nors tai jiems reiškė ką kita, nei tai dabar reiškia mums)… Gal net atrodė, kad jiems nieko nebetrūksta. Bet atėjo diena, kai jie praturtėjo nauju lobiu: graikų sąžinė netikėtai atsibudo, ir subrendusi graikų nacija prisiminė savo tapimo aušroje padarytą nusikaltimą: 800 metų praėjo nuo to laiko, kai graikai uždusino miegančią Troją…

Kolektyvinė graikų atgaila gali pasirodyti mažai tikėtina, bet žinant, jog šis faktas tapo pirminiu graikų literatūros šaltiniu, padaro ją pakankamai įtikinama. Nes, jei bandytume išimti pūvantį Trojos lavoną iš graikų literatūros, iš jos neliktų mažiausiai pusės jos klasikos! Graikų rašytojai prisiėmė sau tai kaip pareigą – ištraukti nusikaltimą kaip rakštį iš graikų sąžinės: nusikaltimas jų buvo parodytas iš visų pusių, ir tai vyko be jokio kitų tautų spaudimo iš šalies… Jie atgaivino Troją, kurią kažkada pasižadėjo palaidoti taip  giliai, kad iš jos neliktų net prisiminimo. O dabar jie ekshumavo ją patys, nuvalė nuo jos žemes ir paliudijo jos praeitį su tokiu švelnumu, lyg būtų šnekėję ne apie ją, bet apie save. Tokiam egzorcizmui nėra buvę precedento – aktas sukrečiantis, tuo pat metu ir išlaisvinantis, ir subrandinantis…

Pirmą kartą žmonijos istorijoje žmogaus sąžinė savanoriškai perėjo tokį sukrėtimą. Ir kad ji tokį veiksmą pasirinko, buvo signalas, jog tauta pasiruošusi sukurti didžius literatūros kūrinius! … Mes negalime įsivaizduoti, kaip pasaulio literatūra atrodytų be Aischilo (ar turėtume, pvz., Šekspyrą?). Jis įkūnijo graikų pasaulio viziją, todėl jo gyvenimas neatsitiktinai buvo persipynęs su pragaro tamsa. Jis savo ir savo amžininkų kūrybą vadino „likučiais nuo Homero stalo“. Nors realybėje, žinoma, jis, kaip ir kiti didieji tragiški poetai, sėdi šalia Homero prie vaišių stalo, o ne tenkinasi trupiniais.

Teigti galima, jog visa graikų literatūra maitinosi Homero motyvais, bet reikėtų nepamiršti, jog didysis Homeras taip pat valgė prie stalo, padengto delikatesais iš pereitos graikų mitologijos puotos: kolektyvinio palikimo žmonių, gimusių civilizacijos aušroje… Apgirtę nuo šviesos, šitie žmonės kūrė serijas esybių, tiek žemiškų, tiek dangiškų, mirtingų ir nemirtingų, skendinčių istorijoje, dramoje ir pačiose komplikuočiausiose aistrose. Ir ši mitologija pripildė pasaulį šviesos, nuo Olimpo kalno žemyn, iki jūros gelmių, nuo karališkų dvarų iki tamsių uolų, nuo požemių iki Paukščių Tako žvaigždžių… Homeras buvo pirmas, pasisavinęs mitologijos dalį – begalinius epus, kažkada egzistavusius vienas šalia kito, bet per laiką išnykusius, palikusius po savęs tik keletą pavadinimų – Nestoriada, Tebaida, Edipodia, Danaida, Agamemnoida… Jos egzistavo visuose Balkanuose, lyg būtų kosminė substancija, iš kurios toliau kūrėsi stebuklų sistemos ir bekraštės visatos.

Bet. Graikų literatūra pateko į mūsų kultūrinį pavelda jau tik per romėnus. Tie romėnai, visiškai nuo jos apsvaigę, leido ir perleido graikų literatūrą iš naujo, pilnai ją išnagrinėjo, ir mes jau ją suprantam tik pagal jų komentarus: nuo čia prasidėjo graikų literatūros mutacija. Nepaisant, jog romėnai graikų meną labai gerbė, nereikia pamiršti, jog romėnai buvo blogiausios rūšies užkariautojai. Todėl jie nesuprato ir suprasti negalėjo tų gilumų, iš kurių pas graikus ėjo ženklai, pagal kuriuos šie kūrė ir kurie jų meną nulėmė…. Kaip ir Troja gal būtų kalbėjusi apie save kitaip, nei ją įamžino graikai. Romėnai didžiavosi savo užkariavimais ir niekino užkariautuosius. Jie nebuvo pasiruošę suvokti, kas darė graikų literatūrai įtaką, kad būtent Balkanų tautos iš seno buvo įpratę naudotis bendromis dvasinėmis vertybėmis. Todėl, kai romėnų mintys ir graikų literatūros aiškinimai tapo oficialia jos traktuote ir požiūriu į ją šiandieną – o Balkanus jie niekino ir laikė atsilikusiais, nieko nevertais aukštos kultūros požiūriu, tai apie Homero ir Balkanų tautų folkloro bendrumą yra erezija net ir pagalvoti!

Romos imperijos jau seniai nėra, o jos autoritetas gyvas. Nepaisant Bairono, Šelio, Gėtės ir Holderino meilės Balkanams ir tikėjimo, jog tikros civilizacijos šaknys slypi tenai, Vakarų Europa išlieka persiėmusi romėnišku visa ko, kas ateina iš Balkanų, niekinimu…

Tai tiek kol kas I. Kadarės teksto…

Žinoma, mūsų chaoso, fragmentacijos, skubos ir kreivų veidrodžių laikais reikia džiaugtis tuo, kas iš aukštosios kultūros dar yra likę. Jos reikia laikytis kaip kelrodės žvaigždės, bet nereikia nusivilti, kai kažkokiu momentu joje pasirodys daug dirbtinai sukonstruotos, surašytos kūrybos, negyvo moralizavimo, ims kristi į akį kūriniai, ten patekę per vienos ar kitos ideologijos, religijos ar propagandos protekciją… Žodžiu, ims atsiskirti grūdai nuo pelų, atkris, kas negyva, ir tik labai nedaugelis jausis kaip gyvi, gyvybingi, asmenybę formuojantys ir likimą koreguojantys. Paprastai tai bus kūriniai, kurie iš pradžių atrodė visai neprieinami, neįkandami, nebeaktualūs. Tie, kurių nenorėta nei skaityti, nei įstengta suprasti – pasenę, su mūsų realybe jokio ryšio nebeturintys, verti užmaršties, į kurią jie krenta.

O iš tikro mes, skaitytojai, pradžioje dar buvome visai popieriniai – mūsų gyvenamojo laiko suformuotas produktas. Ir mūsų realybė, tikrai, su, pvz., senųjų graikų klasika nesijungė niekaip. Ir tik gyvybei po truputį mumyse žiebiantis – jeigu ji žiebiasi! – gyva ima atsiliepti į gyvą. O dirbtina, sukonstruota, be gyvybės kultūros dalis atkris. Ir gailėti nereikia, ji padėjo, kiek galėjo, pavedėjo mus tiek toli, kiek pati žinojo kelią. O toliau reikia eiti patiems, gyviems lemta gyventi – už parankės vediniems Homero, nesibaigiant pokalbiui su Šekspyru… Ir tragedijų  katarsį vertinant labiau, nei tiesmukai gyventi mokinantį romaną.

Iš Gaivos Paprastosios tinklaraščio „Kriaušių metas“, 2021-06-02.

Projektas Svarbiausi tautinio identiteto dėmenys – kalba ir etninė kultūra, 6 tūkst.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Gaiva Paprastoji: Roterdamo meno savaitė (video)
  2. Gaiva Paprastoji. Ispaniją prisimenant
  3. Gaiva Paprastoji. Baltoji knyga
  4. Gaiva Paprastoji. Ir kelionės nebe tokios kaip seniau, ir jaunimas nebe tas…
  5. Idealiai atitikti laikmečio reikalavimus: apie Izmailą Kadarę
  6. Amy Tan apie likimą: neviltį ir viltį
  7. Apie kelionę į Liubeką, advento parodos vakarus ir velniūkštį
  8. Gaivos Paprastosios parodos „Dienoraščiai ateičiai“ atidarymas, dr. V.Vaitkevičiaus paskaita apie ekspediciją Nerimi (video)
  9. Olandija ir jos savitumas (I)
  10. Olandija ir jos savitumas (II)
  11. Odė Olandijos madai (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Pinigai | pixabay.com, 22737298 nuotr.
Lietuvoje

Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus

2025 06 26
Kariuomenė
Lietuvoje

Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra

2025 06 26
Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,
Lietuvoje

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26
Žievėgraužis tipografas suaktyvėjo naujuose eglynų plotuose
Gamta ir ekologija

Žievėgraužio tipografo židinių miškuose mažėja

2025 06 26
Kariai
Lietuvoje

Didės karių algos, keisis ir tarnybos sąlygos

2025 06 26
Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“ | lcva.archyvai.lrv.lt nuotr.
Istorija

Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“

2025 06 26
Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama | vki.lrv.lt nuotr.
Kalba

Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama

2025 06 26
Migracijos departamentas
Lietuvoje

Gyventojų skaičiaus augimą šalyje lėmė tarptautinė migracija

2025 06 26

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • Rimvydas apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus
  • Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra
  • Seimas patvirtino NT mokestį
  • Žievėgraužio tipografo židinių miškuose mažėja

Kiti Straipsniai

G. Kuliešienės nuotrauka

G. Kuliešienė. Valdyti pasaulį ar su pasauliu rezonuoti?

2024 05 10
Projektas ,,Youth4Change“ pristatytas Vilniaus Pilaitės gimnazijoje | LDUK nuotrauka.

Lietuvos demokratiškumo ugdymo kolegijos ir Europos piliečių forumo partnerystė: projektas ,,Jaunimo balsas: pozityvių pokyčių įgalinimas“  

2024 03 15
Vilnius, Šnipiškės, Giedraičių g. 10 | A. Stabrausko nuotrauka

A. Stabrauskas. Vilniaus Šnipiškių senieji mediniai namai. Padėtis 2015 m., papildyta 2023 ir 2024 m.: 10. Giedraičių g., II dalis

2024 02 20
Beatričė Rastenytė | Asmeninė nuotrauka

B. Rastenytė. Kūno kalba

2024 02 19
Užgavėnės Rumšiškėse | K. Kagio nuotrauka

N. Marcinkevičienė. Apie Užgavėnių skarulinius dėdus ir bobas

2024 02 11
Šv. Agotos vartai Darsūniškyje } Giedrės Streikauskaitės nuotrauka.

N. Marcinkevičienė. Ugnies globėja

2024 02 02
Vilnius, Žvėrynas, Vytauto g. 59 | A. Stabrausko nuotrauka

A. Stabrauskas. Mediniai Vilniaus Žvėryno namai (26): Vytauto g. 59 (II dalis)

2024 02 01
Vilnius, Žvėrynas, Vytauto g. 59 | A. Stabrausko nuotrauka

A. Stabrauskas. Mediniai Vilniaus Žvėryno namai (26): Vytauto g. 59 (I dalis)

2024 01 15
Etninės kultūros globos tarybos pirmininkė Dalia Urbanavičienė | Asmeninė nuotrauka

D. Urbanavičienė. Dėl Šv. Liucijos, arba Šviesos dienos. Replika

2023 12 14
Vilnius, Žvėrynas, Vytauto g. 63, vaizdas iš šiaurės vakarų. | A. Stabrausko nuotrauka.

A. Stabrauskas. Mediniai Vilniaus Žvėryno namai (25): Vytauto g. 63 (II dalis)

2023 12 13

Skaitytojų nuomonės:

  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • Rimvydas apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas
  • Saulės Vilna apie Jono vardas išlieka plačiai paplitęs ir mėgstamas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt nuotr.

J. Vaiškūnas. Kieno istoriją mes sau pasakojame? (II)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai