Sausio 27 d. Alytaus kraštotyros muziejuje (Savanorių g. 6, Alytus) duris atvėrusioje parodoje „Dzūkų divonai“ eksponuojamas ne tik tradicinės tekstilės paveldas, bet ieškoma jo sąsajų su mūsų dienomis.
Išskirtinumu alsuojanti lovatiesių paroda, išskirtinio katalogo pristatymas, talentingos tapytojos darbai ir audiovizualinis pasirodymas – net keturis meninius ir kultūrinius bruožus sujungs pirmasis Alytaus kraštotyros muziejaus (AKM) renginys, skirtas „Alytus – Lietuvos kultūros sostinė 2022“ metams.
Paroda turtinga ir meninių vertybių. Lankytojams pristatyti talentingos tapytojos Ingos Noir Mrazauskaitės darbai, įkvėpti jos močiutės austų drobių.
I. Mrazauskaitė atkartoja regėtus raštus ir tarsi pati ima austi. Visu parodos metu bus galima stebėti ir alytiškės garso dizainerės Aistės Noreikaitės audiovizualinį pasirodymą „Audžiu mintį“.
Audimas – gilūs jo papročiai, sudėtingumas, imlumas laikui, kantrybei – mūsų dienų žmogui gali kelti daug minčių, jausmų ir klausimų.
Šiandien jau niekas neaudžia dėl būtinybės turėti audinių namų reikmėms, tačiau dar atrasime žmonių, kurie, susižavėję senuoju amatu, imasi iššūkio pažinti audimo procesą giliau – išmokti austi – ir taip tarsi pavyti, pristabdyti sparčiai tolstantį gyvąjį paprotį.
Įdomu, kaip į audimo procesą galėtų reaguoti mūsų smegenys? Jei jų reakciją į naują patirtį būtų galima išgirsti, kokia muzika tai būtų?
Kokį raštą išvystume, jei smegenų bangas galėtume pamatyti? Į šiuos klausimus bandys atsakyti Aistė Noreikaitė ir jos pasirodymas „Audžiu mintį“.
Dar vienas įdomus parodos bruožas – ryškaus ir spalvingo katalogo „Dzūkų divonai. Alytaus kraštotyros muziejaus lovatiesių kolekcija“ pristatymas.
Leidinyje tarsi į skrynią dailiai sugulė daugiau nei metus vykusių lovatiesių tyrinėjimų rezultatai. Alytaus kraštotyros muziejaus Etnografijos rinkinyje saugomų išskirtinių įvairiaspalvių dzūkiškų divonų – net 178.
Eksponatų gausa ir įvairovė skatina rinkinių saugotojus stengtis supažindinti visuomenę su turtingu mūsų paveldu, jo tyrimais.
Kataloge gausu tiek divonų, tiek su audimu, verpimu susijusių eksponatų fotografijų, taip pat – ekspedicijų akimirkų, kurių metu buvo kalbintos, filmuotos senąją audimo tradiciją menančios audėjos, fiksuotos jų austos lovatiesės.
Medžiaga papildyta išsamia lovatiesių raštų, audimo technikų, verpalų analize, dalies eksponatų audimo schemomis.
Pastarosios bus ypač svarbios tiems, kurie ne tik domisi senuoju audimo papročiu, bet ir patys pasiryžta šio amato mokytis.
Skaitytojams pateikiami ir pokalbių su audėjomis fragmentai, kuriuos patogiai galima išklausyti nuskaičius kataloge esančius QR kodus.
Rengiant šį leidinį – kaip ir katalogą „Dzūkų abrūsėliai“ (2019) – muziejus bendradarbiavo su Kauno technologijos universiteto mokslininkėmis dr. Egle Kumpikaite ir dr. Audrone Ragaišiene.
„Dzūkų divonai“ sudarytoja – Rasa Stanevičiūtė, dizainerė – Vaidilutė Gailienė, redaktorė – Monika Grigūnienė, vertėja – Irena Kupčinskienė, fotografai – Antanas Lukšėnas, Dovilė Balčiūnaitė-Svirskė ir Giedrius Bernatavičius.
O kas galėtų būti užkoduota lovatiesių spalvose, raštuose? Juose išryškėja begalinis divonus audusių moterų kruopštumas.
Spalvose įžvelgsime tiek subtilius mus supančios natūralios gamtos derinius (dalis siūlų pačių audėjų dažyti natūraliais augaliniais dažais), tiek vėlesnį dirbtinio šilko siūlų spindesį, įrodantį puošnumo, ryškumo poreikį kasdienybėje.
Raštų gausa pasakoja apie ornamentų – geometrinių, augalinių, gyvūninių – ritmikos sąskambius, kurie, perduodami iš kartos į kartą, įgaudavo vis naujų bruožų.
Jei audinio metaforą pasitelktume pačiam audimo papročiui apibūdinti, tai tokio audinio pagrindas – metmenys – būtų juos audusių moterų darbštumas, preciziškumas, savo darbo išmanymas, o ataudai – jų polėkis, kūrybiškumas, jautrumas ir, žinoma, didžiulė pagarba papročiui.
Paroda Alytaus kraštotyros muziejuje veiks iki kovo 26 d.
Parengta pagal AKM pranešimą
Gal kas nors dar audžia ir parduoda? Nerandu internete nieko 🙁
Skelbiu.lt parduoda nemažai senovinių.
Beje, mano mama taip pat pačios austų keletą turi?
Įdomus būtų ir pats žodis “divonai”. Iš kur jis toks. Nors pagal dzūkavimo dėsnius turėtų būti “dzivonai”, Tačiau regis, kad šiuo žodžiu dzūkai nedzūkuoja, t.y. vadina – “divonai”. Taigi žodis ‘divonai’ galėjo gautis iš ankstesnio “duvonai/ duvienai”, kur pirmas žodis ‘du’, antras – “vienas/ vonas” . Tai būtų pagal divono požymį, kad abudu jo šonai yra raštuoti, – vienodai.
Negali būti susiję su gėrėjimusi? Ypač pirmuosius meniškus – tikrus dyvų dyvus išvydus ?
Svetimybė iš slavų.
Tai dar neaišku, kas šį žodį ,,kraičio” gavo, kai būsimieji slavai atsiskyrė ir kitais keliais nuėjo. Nelabai seniai išgirdau baltrusių šnektą, lyg būtų nuo dzūkų nurašyta.
O kodėl ne pačių dzūkų (baltų) atsineštas iš persų laikų, bet kartu paliktas ten ir jiems…
Nesu žinovas, gal ir atėjo iš labai toli labai seniai per slavų kalbas pas mus, o gal ir ne. „Nabagas cielus metus nuo smerčiaus ant divano po adejalu vadavos“ 🙂
Bet tai jau šių laikų divAnas – tai sofa. Arba – divan-krovatė 🙂 . O ten divOnas.
Kadangi divonai audžiami, liet.kalboje turime austi, audžia, audimai ir t.t. Yra galimas ir tarm. ‘audivai’, o tuomet išausti konkretūs daiktai gali būti vadinami audimonais, audivonais. Matyt, kirčiuojamas buvo skiemuo -di- ir tokiu atveju žodį vartojant dvibalsis au- virto vienbalsiu, o toliau nutrupėjo. Taigi slavų pėdsakų žvelgiant paprastai žodyje ‘divonas’ nematyti. Kai žodis radosi, matyt, dar jie negyvavo. Tam reikalingi platesni kalbotyriniai darbai. Bet, akivaizdu, kad galimas žodžio gilios senovės ryšys su persais, Artimaisiais Rytais išlieka.