Balandžio 12-16 d. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) ir Europos vartotojų centras Lietuvoje (EVC) surengs jau įprasta tapusią Apgavysčių internete prevencijos savaitę #NeapsigaukInternete.
Trečius metus rengiamoje švietimo kampanijoje šiemet didžiausias dėmesys skiriamas vartotojų teisių apsaugai socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose. Taip pat atkreipiamas dėmesys į klaidinančios reklamos bei nesąžiningos komercinės veiklos pinkles.
Siekdami didinti vartotojų sąmoningumą ir skatinti sąžiningą verslo praktiką, VVTAT ir EVC dalinsis specialistų patarimais. Bus viešinami pranešimai apie galimus pavojus apsiperkant socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose. Pristatys dažniausius pažeidimus ir reikalavimus elektroninei prekybai. Kvies atpažinti klaidinančią reklamą bei nesąžiningą komercinę veiklą. O taip pat rengs nuotolinius mokymus vyresnių klasių moksleiviams.
Prie švietimo kampanijos pakviestos prisidėti ir kitos institucijos.
„Apginti vartotojų interesus ir nustatyti nesąžiningą pardavėją internete, ypač kai jis veikia socialiniuose tinkluose ar skelbimų portaluose, didelis iššūkis tiek vartotojų apsaugos, tiek teisėsaugos įstaigoms.
Todėl svarbiausias mūsų tikslas – ugdyti kritišką vartotojų mąstymą ir laiku atpažinti galimas apgaules bei sukčiavimą internete. Vartotojų teisės elektroninėje ervdėje yra šių metų vartotojų teisių apsaugos srityje veikiančių įstaigų pirmenybė“, – teigia VVTAT vadovė Neringa Ulbaitė.
Nors Lietuvos gyventojų pasitikėjimas elektronine prekyba auga – 2020 m. apklausos duomenimis net 41 proc. pasitiki internetiniais pardavėjais (2019 m. 28 proc.) – vartotojų nusiskundimų nemažėja. VVTAT duomenimis, 2020 m. daugiau nei 30 proc. vartotojų kreipėsi dėl internetu įsigytų prekių ar paslaugų.
Ypač opi padėtis stebima socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose. Manipuliuodami augančiu vartotojų pasitikėjimu, internetiniai sukčiai išnaudoja naujus pardavimo būdus. Jie patraukliomis kainomis siūlo, tačiau nepristato prekių. O netikri komentarai, konkursai be nugalėtojų ar stebuklingą poveikį žadantys gaminiai vis dar suvilioja nemažai patiklių vartotojų.
Iššūkių kelia ir tai, kad vartotojai tebepainioja su fiziniais asmenimis sudaromus sandorius ir jiems taikomus teisių gynimo būdus su vartojimo santykais.