Pirmadienis, 19 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga

Česlovas Iškauskas, www.alkas.lt
2021-04-09 07:53:01
15
Mažoji Lietuva | pirmojiknyga.mch.mii.lt nuotr.

Mažoji Lietuva | pirmojiknyga.mch.mii.lt nuotr.

Šis straipsnis buvo paskelbtas dar 2014 m. gegužę, per lietuviškos spaudos laisvės dieną, kuri beveik sutampa su tokia pat pasauline diena. Šiandien, kai naujoji liberalioji valdžia vėl bando uždėti jai apynasrį, minėta publikacija apie germaniškąją lietuvių kalbos suvaržymų bangą neprarado savo svarbos.

Lietuvių kalba išgyveno keletą sunkių jos niokojimo laikotarpių. Ji kentė ir garbingai ištvėrė ne tik jos rusifikaciją ir polonizaciją, bet ir germanizaciją. Tiesa, germaniškosios represijos prieš lietuvišką raštą, kalbą ir spaudą vyko kur kas mažesniame regione negu carinė Rusijos imperija arba nelygiateisė ATR. O ir apynasris lietuvių kalbai vokiečių buvo uždėtas laisvesnis, ne taip griežtai varžomas.

Nuo Lietuvos atplėštas kraštas

Kalbėtume apie Mažąją Lietuvą, arba Prūsų Lietuvą  (vok. Preussisch Litauen, rečiau – Litauischer Kreis, Litauische Ämter, Provinz Litthauen). Kaip aiškina Wikipedia, tai istorinis-etnografinis Prūsijos, o vėliau Rytprūsių regionas, apėmęs šiaurrytines Prūsijos provincijos dalis, kuriose gyveno vadinamieji lietuvininkai (mažlietuviai) – vakarų lietuvių etninė grupė. Iki Kalavijuočių Ordino invazijos XIII a. vėliau Mažąja Lietuva tapusio regiono gyventojai buvo daugiausia skalvių ir nadruvių gentys. Vykstant kovoms tarp Lietuvos ir Ordino ši teritorija prarado didelę dalį savo gyventojų.

Regionas vėl pradėtas apgyvendinti po 1422 m. rugsėjo 27 d. sudarytos Melno taikos tarp LDK ir Ordino, kai kalavijuočiai atsisakė bet kokių teisių į Žemaitiją, bet pasiliko Klaipėdos kraštą, tačiau nustatė ir valstybinę sieną, kuri išliko iki pat 1919 m. (Versalio sutartimi Klaipėdos kraštas buvo atskirtas nuo Vokietijos ir tapo tarptautinės kontrolės objektu).

Tada gyventojų pagrindą sudarė likusieji baltai, naujai atsikėlę lietuviai ir iš kitų Prūsijos regionų grįžtantys gyventojai. Buvusiose baltų žemėse, daugiausia Nadruvoje, Skalvoje, Lamatoje ir Klaipėdos apylinkėse, kūrėsi kolonistai iš LDK, kurie maišėsi su menkais vietos baltų likučiais. Vokiečių Ordinas šiuos kolonistus noriai priėmė, nes karinių nesėkmių nustekentam Ordinui jie įdirbo iki šiol nenaudotas žemes (dykras) bei mokėjo mokesčius ir duokles.  

„Mažosios Lietuvos“ sąvoka pirmą kartą paminėta tarp 1517 ir 1526 m. Šiuo metu jo dauguma priklauso Kaliningrado sričiai, dalis – Lietuvai (Klaipėdos kraštas) ir Lenkijai. Siaurąja prasme taip vadinamas tik Klaipėdos kraštas – vienas iš penkių dabartinės Lietuvos etnokultūrinių regionų.

Čia tiktų Post Scriptum: me­tus del­su­si šį vasarį Vals­ty­bi­nė lie­tu­vių kal­bos ko­mi­si­ja į Lie­tu­vos vie­to­var­džių są­ra­šą įtrau­kė ir Ma­žą­ją Lie­tu­vą. Iki šiol tu­rė­ju­si tik is­to­ri­nės vie­to­vės sta­tu­są Ma­žo­ji Lie­tu­va ta­po ofi­cia­liu mū­sų ša­lies et­nog­ra­fi­niu re­gio­nu. Že­mai­čių kul­tū­ros drau­gi­jos pir­mi­nin­kas Sta­sys Kas­pa­ra­vi­čius įsi­ti­ki­nęs, kad klai­pė­die­čius, ši­lu­tiš­kius ar Pa­gė­gių žmo­nes pa­kak­tų va­din­ti že­mai­čiais, o ne kaip kitaip. Tad ir kalba jų nesikeis.

Angliškas Prūsijos žemėlapis 1799 m. Mažoji Lietuva (Little Lithuania) nuspalvinta žaliai | wikipedia.org nuotr.
Išskirtiniai kultūros ir kalbos paminklai

Paradoksalu, kad šis iš rankų į rankas ėjęs ir suskaldytas kraštas valstybei davė pagrindinius rašto ir kultūros paminklus. Prof. Zigmas Zinkevičius, tyrinėjęs Mažosios Lietuvos reikšmę Lietuvos istorijoje, išvardina juos. Prisiminkime ir mes:

Mažojoje Lietuvoje 1547 m. buvo išleista pirmoji lietuviška knyga – Martyno Mažvydo katekizmas.

Mažojoje Lietuvoje 1653 metais pasirodė ir pirmoji lietuvių kalbos gramatika, kurios autorius buvo mažlietuvis Danielius Kleinas. Visi pripažįsta, kokia svarbi yra pirmosios knygos ir pirmosios gramatikos reikšmė tautos kultūrai.

Mažojoje Lietuvoje pirmą kartą į lietuvių kalbą buvo išversta ir visa Biblija. Šį darbą 1579–1590 m. atliko mažlietuvis Jonas Bretkūnas. Biblijos vertimas į liaudies kalbą padarė didelę įtaką visai to meto kultūrai. Pakaktų priminti, kad M. Liuterio atliktas Biblijos vertimas į vokiečių kalbą iš esmės davė pradžią dabartinei bendrinei vokiečių kalbai. J. Bretkūno vertimas tokios reikšmės lietuvių kalbai neturėjo, kadangi nebuvo išspausdintas. Pirmą kartą lietuviška Biblija buvo išleista Mažosios Lietuvos autorių kolektyvo praėjus pusantrui šimtui metų po Bretkūno Biblijos vertimo – 1735 m.

Mažojoje Lietuvoje pasirodė ir pirmasis lietuvių grožinės literatūros kūrinys – Ezopo pasakėčių vertimas, parengtas mažlietuvio Teofilio Šulco 1706 m.

1718 m. Mažojoje Lietuvoje, Karaliaučiaus universitete buvo įsteigtas pirmasis lietuvių kalbos seminaras, dabar sakytume – pirmoji lietuvių kalbos katedra. Didžiojoje Lietuvoje tai įvyko tik po dviejų šimtmečių, tarp Pirmojo ir Antrojo pasaulinio karo.

Mažojoje Lietuvoje 1747 m. buvo išleistas pirmasis mokslinis veikalas apie lietuvių kalbą, parašytas mažlietuvio Pilypo Ruigio.

Čia 1811 m. buvo įsteigta pirmoji lietuviška mokytojų seminarija.

Čia pasirodė pirmieji lietuviški eilėraščiai, pagaliau – pasaulinės reikšmės literatūros šedevras ,,Metai“, sukurtas mažlietuvio Kristijono Donelaičio, o išleistas 1818 m.

Būtent čia, Mažojoje Lietuvoje, pirmiausia pradėta rinkti lietuvių tautosaka, 1825 m. išleistas pirmasis lietuvių liaudies dainų, surinktų Mažojoje Lietuvoje, rinkinys.

Čia 1822 m. pradėtas leisti pirmasis lietuviškas periodinis leidinys ,,Nusidavimai Dievo karalystėje“, o nuo 1883 m. buvo leidžiamas ir pirmasis lietuvių tautinis laikraštis-žurnalas ,,Aušra“, skirtas visai Lietuvai.

1885 m. įsteigta pirmoji lietuviška pasaulietinė draugija „Birutė“.

Mažojoje Lietuvoje 1905 m. įsteigtas pirmasis lietuvių etnografinis muziejus.

Paskui profesorius pabrėžia, kad Mažoji Lietuva davė pradžią dabartinei bendrinei lietuvių kalbai. Būtent Mažojoje Lietuvoje, o ne Lietuvos valstybėje leistose knygose apčiuopiame mūsų bendrinės kalbos ištakas. Mažlietuvių vartota kalba pasižymėjo archaiškumu, kurį lėmė prūsų kalbos substratas, jo poveikis vietinių lietuvių kalbai, o mažlietuvių knygų kalba buvo gana gryna.

Prasidėjus tautiniam atgimimui Mažosios Lietuvos rašomoji kalba buvo perkelta į Didžiąją Lietuvą, kalbininkams, ypač Jonui Jablonskiui, pritaikius ją mūsų poreikiams, pasinaudojus vakarų aukštaičių tarmės pietinės dalies – vadinamųjų suvalkiečių – kalbiniais duomenimis.

Tokį kultūrinį pakilimą greičiausiai lėmė ir tai, kad Mažojoje Lietuvoje jau 1807 m. buvo panaikinta baudžiava, tad visuomenės modernizacija čia buvo spartesnė: greičiau nyko senoji luominė socialinė struktūra, rinkos ekonomika ir modernizacija aktyviau skverbėsi į žemės ūkį. Todėl neretai Prūsų lietuviai laikė carinės Rusijos lietuvius „atsilikusiais“, pašiepiamai vadino juos „žemaičiais“ (suprask – žemo luomo, kokybės).

Politinio suartėjimo klausimas tarp abiejų Lietuvų iškilo tik per Pirmąjį pasaulinį karą, tačiau jo siekė tik nedidelė mažlietuvių inteligentų dalis,  daugiausia esanti šio krašto šviesuolio, spaustuvininko Martyno Jankaus aplinkoje. Didžiajai visuomenės daliai dvikalbystė ir priklausomybė Vokietijos valstybei buvo tapusi jų kultūrinio savitumo dalimi.

Sunaikinti kalbą trukdė karai

Lietuvių, kurių skaičius po 1709 – 1711 m. maro ėmė labai mažėti, germanizavimas vyko gana sumaniai. 1733 m. lietuvių valstiečius pradėta imtis į rekrūtus (karinėn tarnybon iki 25 metų) į Prūsijos kariuomenę, o, nuo 1736 m. įgyvendinant visuotinio pradinio švietimo nuostatus, Prūsų Lietuvoje buvo smarkiai išplėstas kaimo mokyklų skaičius.

Kaimo mokyklos didino raštingumą, tačiau XVIII a. pabaigoje Prūsijoje suvalstybinus švietimą, mokyklos, kaip ir tarnyba Prūsijos kariuomenėje, formavo lietuvių požiūrį į Prūsiją jau kaip į savą valstybę, ugdė jų ištikimybę monarchijai, paklusnumą, discipliną.

Tačiau, kita vertus, prievartinė lietuvių asimiliacija prasidėjo tik po Vokietijos suvienijimo 1871 m., kai Vokietijos imperija pradėjo įsakymais siaurinti lietuvių kalbos viešojo vartojimo sferą, pirmiausia išstumdama ją iš mokyklų. Tada lietuvių kalba vis labiau virto „namų kalba“, plačiau vartota tik bažnyčiose. Kaip ir rusifikacijai Rusijos imperijos valdose, taip ir Mažojoje Lietuvoje kilo kultūrinis pasipriešinimas.

Čia prasidėjo vadinamasis peticijų sąjūdis: net devyniomis peticijomis iki pat 1900 m., įteiktomis Vokietijos kaizeriui, reikalauta grąžinti lietuvių kalbą į mokyklas, sustiprėjo pasaulietinių inteligentų veikla, aktyviai kūrėsi kultūrinės draugijos („Birutė“, Tilžės giedotojų draugija, „Sandora“, „Santara“ ir kt.).

Paskui kaizeris lietuvių kalbos ir kultūros klausimą paliko savieigai, nes jam labiau rūpėjo imperinis karas ir išlikimas: reikėjo ryžtis pasauliniam žygiui į Rytus, paskui reichą užklupo gėdingas pralaimėjimas, revoliucija, kitos lemtingos permainos, susijusios su vokiečių nacionalistų brovimusi į valdžią. Mažoji Lietuva tapo tarsi „keičiama moneta“.

Z. Zinkevičius rašo, kad po Pirmojo pasaulinio karo lietuviškiausia Mažosios Lietuvos dalis – Klaipėdos kraštas – buvo atskirtas nuo Vokietijos ir autonomijos teisėmis prijungtas prie Lietuvos. Bet būtent taip šiame krašte buvo išgelbėta lietuvybė, nors vokiečių įtaka ir toliau nesilpnėjo. Likusi Mažosios Lietuvos dalis – vadinamieji Rytprūsiai (dabar Kaliningrado kraštas) – toliau kentė brutalų vokietinimą, kuris valdant A. Hitleriui dažnai peraugdavo į smurtą.

Baigiantis Antrajam pasauliniam karui Mažąją Lietuvą ištiko dar baisesnis smūgis: dauguma gyvenviečių buvo neapsakomai suniokotos, gyventojai išžudyti, o likę gyvi išsisklaidė po visą pasaulį. Po karo senųjų klaipėdiškių tebuvo likę gal tik apie 10–20 proc. Daugeliui jų sovietų valdžia neleido grįžti į gimtuosius namus, jie kentė persekiojimus, trėmimus. Į ištuštėjusias sodybas buvo keliami žmonės iš kitų Sovietų Sąjungos regionų, po pergalės grįžtantys kareiviai.

Senieji klaipėdiškiai, nusivylę tuo, kad jiems reiškiamas priešiškumas, jog jie laikomi vokiečiais („fricais“), su širdgėla traukėsi iš protėvių žemės, nemažai jų išvyko į Vokietiją. Likusieji gyventojai ilgainiui susimaišė giminystės ryšiais su atsikėlusiais iš kitur. Dabar, telikus tik atskiroms autochtonų šeimoms, baigia išnykti kalbos mokslui labai įdomi senoji klaipėdiškių tarmė, reziumuoja Z. Zinkevičius.

Panašus likimas ištiko ir kitą tuometinės Lietuvos dalį – Užnemunę, dažnai tapatinamą su Suvalkija. Ji po trečiojo ATR padalijimo irgi priklausė Rytų Prūsijai, tačiau po 20 metų atiteko Rusijos imperijai. Tiesa, šiame regione, kuris šiaurinėje dalyje buvo susimaišęs su žemaičiais (vienu metu ji priklausė Žemaitijos seniūnijai), lietuvių kalbos skurdinimas buvo švelnesnis, o ją daugiau veikė lenkai negu vokiečiai.

Česlovas Iškauskas | iskauskas.lt nuotr.
Česlovas Iškauskas | iskauskas.lt nuotr.

***

Taigi, lietuvių kalbai XIX-XX a. teko didžiuliai išbandymai.

Telieka stebėtis, kaip ją iki šiol išsaugojome unikalią, turtingą ir gyvybingą.

Deja, priešinimasis pavojams slopsta. Inteligentija tyli, kultūros šviesuliai, tokie aktyvūs buvę Atgimimo metu, nuobodžiauja prie savo ikitvaninių rašomųjų mašinėlių, tesikauna keli politikai, visuomenininkai, tautininkai, paniekinamai vadinami „nacionalistais“.

Gali būti, kad, išlaikę tris kalbines invazijas, neištversime visa šluojančio, dar pavojingesnio jos atoslūgio, su kuriuo į mūsų kalbą pateks visokios kalbinės sąšlavos: svetimas raidynas, keliakalbystė, liberalus lietuvių kalbos traktavimas pagrindiniuose teisiniuose dokumentuose.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Č. Iškauskas. Trečioji banga – lietuvių kalbos germanizacija
  2. Č. Iškauskas. Išmėžkime lietuvių kalbos arklides (pirmadienio mintys) (video)
  3. K. Garšva, R. Kupčinskas. Nacionalinis lietuvių kalbos institutas – svarbi valstybinės kalbos įstatymo įgyvendinimo dalis
  4. Č. Iškauskas. Kas užsimojo prieš lietuvių kalbą?
  5. Įgyvendinamos Valstybinės kalbos politikos gairės sustiprins lietuvių kalbos įtaką
  6. P. S. Krivickas. Lietuvių kalbos riktai ir reikalai
  7. Lietuvių kalbos draugijos skaitymuose – apie lietuvių kalbą visuomenėje ir mokykloje
  8. E. Jovaiša. Konservatoriai politizuoja Valstybinės lietuvių kalbos komisijos sudarymą
  9. L. Kalėdienė. Vyriausybė siūlo atimti iš lietuvių kalbos jos valstybinį statusą
  10. Č. Iškauskas. Apie pofik, kalbos eroziją ir britų užsispyrimą… (pirmadienio mintys)
  11. Karaliaučiaus Lietuvių kalbos seminarui – 300
  12. G. Songaila. Lietuvių kalbos trypimo dramaturgija
  13. J. Marcinkevičius. Didžiausia išdavystė lietuvių kalbos istorijoje
  14. Pagerbti lietuvių kalbos puoselėtojai (nuotraukos)
  15. Ignalina kviečia į Lietuvių kalbos dienų renginius

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 15

    1. Taip says:
      4 metai ago

      II -ąjam pasauliniui karui pasibaigus Prūsų Lietuvos pietinė didžiulė dalis atiduota Lenkijai,kuri daugumą lietuviškų-baltiškų vietovardžių pavadinimų iškeitė ,deja ,į lenkiškus.Tad,liūdna ir graudu.

      Atsakyti
      • Dvi seselės per kalnelį says:
        4 metai ago

        Dvi per kalnelį (Lietuvą) nesueinančios seselės tą baltų žemę pasidalino ir toliau tyko progos likusią pasidalinti, o tada meiliai apsikabinti, ištirpti meškos glėbyje… …

        Atsakyti
    2. Elgetas says:
      4 metai ago

      Ka tik perskaiciau:”Viesulas Perkuno zirgas”.

      Atsakyti
    3. Jonas says:
      4 metai ago

      Nuostabu

      Atsakyti
    4. Kažin says:
      4 metai ago

      Ar Iškauskai matei Melno taikos sutartį, konkrečiai nors originalo kopiją, kad joje būtų užrašytas pavadinimas Žemaitija ir išvardinti konkretūs į jos teritoriją įeinančių vietovių pavadinimai, kad iš šių duomenų būtų galima spręsti, kurioje vietoje tada buvo žemė Žemaitija vadinama. Pasakius, kad Ordinas atsisakė bet kokių teisių į Žemaitiją, žmonės supranta, kad atsisakyta tų žemių, kurios dabar Žemaitija vadinamos. Betgi, jos Ordinui niekada nepriklausė ir pretenzijoms į jas nebuvo istorinio pagrindo, o ginčas ėjo dėl dabar Suvalkija vadinamos ir į Vakarus nuo jos esančios teritorijos, dėl jų ėjo nuolatinė Lietuvos kova su Ordinu ir Mozūrais nuo Mindaugo laikų. Ypač daug kovota buvo Vytenio laikais.Taškas Lietuvos naudai buvo padėtas Žalgirio pergale 1410 m. Kryžiuočiai būtent jas vadino Žemaitija, kad taip įrodinėtų, jog jos ne Lietuva. Taigi, kalbant reikalingas aiškumas, priešingu atveju tarnaujama Lietuvos istorijos klastotojų užmačioms.

      Atsakyti
      • Pajūrietis says:
        4 metai ago

        Yra trys rūšys žmonių, kurie viską žino ir gali pakalbėti apie bet ką. Tai politikai, taksistai ir žurnalistai.

        Atsakyti
    5. Elgetas says:
      4 metai ago

      Va dar:”Velykos teismas, i desine sauja biciu”.

      Atsakyti
    6. Bartas says:
      4 metai ago

      Ar šiais laikais Lietuvoje, kas nors užsiima žemėlapių leidyba?

      Atsakyti
    7. Česlova Zukulienė says:
      4 metai ago

      Kiekvienam lietuviui šiandien yra šventa pareiga išsaugoti lietuvių kalbą ir saugoti ją nuo svetimybių.

      Atsakyti
      • Žemyna says:
        4 metai ago

        + + + !!!!!!!!!!!

        Atsakyti
    8. Paminklas J. Marcinkevičiui says:
      4 metai ago

      Vitas Tomkus: IR ŽODIS TAPS KŪNU!
      – respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/bus_isklausyta/vitas_tomkus_ir_zodis_taps_kunu/
      „„Vitas Tomkus, sąskaitos Nr. LT 24 7044 0600 0780 3510, AB SEB bankas. Mokėjimo paskirtis: Justino Marcinkevičiaus įamžinimas.”
      žr. You Tube
      – youtube.com/watch?v=n0e4_I7zer4&feature=emb_imp_woyt

      Daugiau skaitykite:
      Nacionalinė idėja vaduojasi iš vystyklų!
      Danutė ŠEPETYTĖ: Nacionalinė idėja vaduojasi iš vystyklų!
      – respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/bus_isklausyta/tautos_skola_just_marcinkeviciui_bus_grazinta/

      Atsakyti
      • Svajonė says:
        4 metai ago

        OhohoHO ..niekintojas V.Kavaliauskas po VYČIO pavarymo Ant RINKOS ir Kaunan proto-tipą raiteliui išikišus (visgi verslas), metus jau Vyčio nuograužą, su niekšu A. Juozaičiu
        jau ir ant Sigito LASAVICKO atminimo, apginti jo Gyvybę Vilniaus vietos lipą.
        Lipni masė, masių valdymo, na panašiai bolševikams būdu.
        Dabar S. Lasavicko ir Juostinio Marcinkevičiaus supriešinimui net Antano Smetonos valkiojimas pagrioviu link Odminių nesipriešins. Gaila
        …Justino Marcinkevičiaus, jo Atminimo ir visų Sąjūdžio vadų atminties pagerbimo grobiu virstančio.

        Kavaliausko GROBIU Vytis vos netapęs, bet Alkas, garbiai Alko ir Romuvos bendruomenei bent ginant Žynį Sigitą Lasavickoą nuo turginių pavyzdiniu nepagarbos, ir susitelkti dėl Antano Smetonos fondo galėtų, tuo pat užkardant J. Marcinkevičiaus pavertimą GROBIU!

        Atsakyti
    9. Brangioji LRT TV says:
      4 metai ago

      Vilniaus ir Šalčininkų rajonuose, kur premjerė išvyko, TM surado! Kažin, kokia jų pilietybė, kad jiems skirtą informaciją kitomis kalbomis rašys?

      Atsakyti
    10. Astronomas, proistorikas 41-jų tremtinys inž. Romualdas Zubinas says:
      4 metai ago

      ATĖJO LAIKAS SU LIETUVIŲ KALBĄ SUSIPAŽINTI, bent jau nuo 15-jo šimtmečio PRIEŠ MŪSŲ ERĄ!
      Tai galima padaryti, pažinus KRIVIŲ KRIVAIČIO VANDENORIAUS EPUS “ILIADĄ” IR “ODISĖJĄ”!
      ANOT KRIVIŲ KRIVAIČIO VANDENORIAUS EPO “ILIADA” , 1365 m.pr.m.e. buvo įvykęs eilinis TERO – ATLANTO ugnikalnio sprogimas. Tuo metu DIEVŲ OLIMPO VALDOVU buvo DZEUSAS! Jis, neva, davė nurodymą – JASONUI, HERAKLIUI, ir TĘSĖJUI, vykti į KOLCHIDĄ auksinės vilnos!
      Pasirodo, kad JASONAS simbolizavo ŽEMĖS DREBĖJIMĄ! HERAKLIS – ugnikalnio pelenus! TĘSĖJAS buvo jūrų dievo POSEIDONO ANUKAS ir simbolizavo – CUNAMĮ! ir.t.t. ir t.t.
      Kaip žinome, JUODĄJĄ JŪRĄ PASIEKĖ TIKTAI JASONAS IR TĘSĖJAS! TUO METU, NUO ŽEMĖS PAVIRŠIAUS, CUNAMIS – “TĘSĖJAS”, “NUŠLAVĖ” VISAME REGIONĘ KLESTINTI PREKYBOS CENTRĄ – OLBIJĄ!

      Atsakyti
    11. Nuoroda says:
      2 metai ago

      Česlovas Iškauskas. Kada gražinsime baltiškuosius pavadinimus?
      – pozicija.org/ceslovas-iskauskas-kada-grazinsime-baltiskuosius-pavadinimus/

      Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Rusijosinvazija. Karas Ukrainoje | Alkas.lt nuotr.
    Ukrainos balsas

    Ir žodis tapo ginklu

    2025 05 18
    Elektra | enmin.lrv.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Elektros tiekimo planą ir tiekėją galima keisti bet kada

    2025 05 18
    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos | vvtat.lrv.lt nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos

    2025 05 17
    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“
    Kultūra

    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“

    2025 05 17
    Diskusija apie muziejų ateitį | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
    Istorija

    Kodėl šiandien reikalingi muziejai? Misija, iššūkiai ir ateitis

    2025 05 17
    Europos muziejų naktis Laisvės kovų muziejuje | lnm.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Paskelbta šių metų muziejų nakties dienotvarkė: atidarytos durys, atvertos istorijos

    2025 05 17
    Birzų pilis | Lietuvos pilių ir dvarų asociacijos nuotr.
    Architektūra

    Europos muziejų naktį duris atveriančiuose Lietuvos pilyse ir dvaruose: nuo dvariškų patirčių ir mistiškų istorijų – iki bendro rekordo siekimo

    2025 05 17
    Čiurlionių šeima apie 1906 m. | NCDM nuotr.
    Istorija

    Švenčiame Čiurlionio metus: Lauko paroda „Čiurlionių šeimos paletė“

    2025 05 17

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • Pavasarišką šilumą suteiks sūriu užkepti kepsniai kepsninėje
    • 6 dalykai, kurių galbūt nežinojote apie kurjerio darbą
    • Ir žodis tapo ginklu
    • Geriausias priešnuodis prieš sukčius – skeptiškas požiūris
    Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

    Kiti Straipsniai

    Audrius Valotka

    Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka

    2025 05 16
    G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    2025 05 13
    Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

    R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

    2025 05 10
    Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

    Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

    2025 05 06
    LT Konferencija 2025 m.

    Rengiama konferencija „Lietuvių kalba ir tapatybė“

    2025 05 04
    Petras Gaučas 1999 m.

    N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

    2025 05 03
    Kudirkos Naumiestyje P. Sederavičiaus sukurtos skulptūros | A. Valinskienės, K. Bubelienės nuotr.

    Z. Tamakauskas. Žvilgsnis į Suvalkijos kraštą, kuriame buvo sukurtas Lietuvos himnas

    2025 04 30
    Mokiniai | pixabay.com, Klimkin nuotr.

    Rengiamas Kalbos forumas – apie dvikalbystės paradoksus ir supergalias

    2025 04 29
    pixabay.com nuotr.

    Skaitmeninė kultūros ateitis: Kultūros ministerija pristato ambicingą veiksmų planą

    2025 04 20
    Vau

    R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!

    2025 04 19

    Skaitytojų nuomonės:

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • T.Jakutis -> +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis
    A. Auksoriūtė. Terminologijos komisijos įkūrimo šimtmečiui

    A. Auksoriūtė. Terminologijos komisijos įkūrimo šimtmečiui

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai