ir iš mūsų niekšybių gimsta herojai
o tu dar stebiesi kad didvyriais tampama tėvą išdavus
Antanas A. Jonynas
Įžanga
Jėzuitų veiklai Lietuvoje atminti paskirtų 2019 metų pabaigoje „Alko“ buvau apie tą veiklą kalbinamas. Pokalbis buvo sutartas iš anksto, tad jam šiek tiek pasiruošiau – parinkau vieną kitą ryškesnį pavyzdį iš baltų religijos ir mitologijos reliktus jėzuitų ataskaitose pristatančio veikalo Baltų religijos ir mitologijos reliktai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (XIV–XVIII a.): Šaltinių rinkinys (sudarė ir parengė Vytautas Ališauskas, Vilnius: Lietuvių katalikų mokslo akademija, 2016; toliau visur prie citatų skliaustuose nurodomi jo puslapiai; visi paryškinimai cituojant – mano).
Tačiau vedančiojo gyvai kalbinamas šiuo savo ruošiniu tegalėjau pasinaudoti tik iš dalies. Todėl dabar, manau, verta jį sutvarkytą paskelbti raštu, kaip straipsnį. Kadangi medžiaga savaime sukrito į kelis skirsnius, o pirmajame ir pagrindiniame jėzuitai Lietuvoje palyginami su liūdnai pagarsėjusiu Sovietų „herojumi“ Pavliku Morozovu, tai pirmiausia, remdamasis viešai prieinamais duomenimis, trumpai priminsiu jo paties „žygdarbį“.
Pavelas Trofimovičius Morozovas (Павел Трофимович Морозов, 1918.11.14–1932.09.3), žinomas mažybine vardo lytimi Pavlikas, gimė neturtingų valstiečių šeimoje Gerasimovkos kaime netoli Jekaterinburgo (Rusija). Jau vaikystėje klusniai atsidavęs bolševikų propagandai, mokykloje vadovavo pionierių organizcijai, paskui buvo uolus komjaunuolis. 1932-aisiais, būdamas 13 metų amžiaus, Pavlikas įdavė NKVD savo tėvą Trofimą Morozovą, ir šis, apkaltintas dokumentų klastojimu ir pardavinėjimu Sovietų Sąjungos priešams, buvo nuteistas 10 metų kalėti Gulage ir tenai dingo be žinios.
Tiesa, pastaruoju metu manoma, kad iš tikrųjų Pavlikas tebuvo paprastas nelaimingas kaimo vaikas, tėvų įveltas į asmeninį šeimos konfliktą, o visa ši „herojinė“ legenda sukurpta ideologiniais tikslais vėliau.
Šiaip ar taip, už savo „žygdarbį“ Pavlikas sovietinių ideologų buvo paverstas savotišku šventuoju. Jo garbei buvo statomos statulos bei pavadinamos mokyklos. Gerasimovkos kaimo mokykla, kurioje buvo mokęsis pats Pavlikas, tapo paversta muziejumi, į kurį iš visos Sovietų Sąjungos buvo vežamos moksleivių ekskursijos. Apie Pavliko „žygdarbį“ sukurta gausi vaikų literatūra, dainos, pjesės, simfoninė poema ir net opera.
Pavliko Morozovo precedentas Lietuvoje
Išduoti artimuosius – tėvus, giminaičius, gentainius, tautą – kokio nors sandėrio ar įžado vardan yra vienas iš įtaigiausių perėjūno ištikimybės įrodymų. Panašiai nusikaltėlių gaujos naujokas tampa tikru jos nariu tik atlikęs „deramą“ nusikaltimą, po kurio nebeturi kelio atgal. Todėl įvairios atsivertimu paremtos ideologijos nuo seno yra linkusios iškilių savo narių biografijose pabrėžti vienokį ar kitokį panašaus pobūdžio „žygdarbį“.
Lietuvoje vieną pirmųjų tokio pobūdžio liudijimų užtinkame lenkų bažnyčios veikėjo Mikalojaus Kozlovskio (Kozłowski, Coszlowski, de Kozlow) iškilmingoje kalboje, lotyniškai pasakytoje 1443 m. Bazelyje už Jogailos vėlę: „Dievas iš pagonio padarė jį krikščionių tautos [= lenkų] karaliumi. Gimęs iš pagonio tėvo (nors ir iškilioje giminėje), buvo išauklėtas pagonybėje, tačiau nuo jaunumės visą laiką baisėjosi tėvo ir tos genties [= lietuvių] laukiniškumu. […] Ir nors iš prigimties buvo laukinis, tarsi riaumojantis liūtas, tačiau priėmęs krikštą tapo kuo švelniausias ir pilnas maldingumo.“ (48–49)
Taigi lenkiškąją krikščionybę Lietuvoje įvedęs valdovas Jogaila iškilmingai pagiriamas už šį milžinišką nuopelną lenkų tautai ir Bažnyčiai – savo tėvo ir savo „genties“ atsižadėjimą. Iš esmės – už išdavystę. Jį tad, šia krikščioniškai lenkiška interpretacija sekdami, ir turėtume laikyti pirmuoju Lietuvoje Pavliko Morozovo pirmtaku bei pranokėju.
Toks iškilus pavyzdys, žinoma, užkrečiamas, todėl tai tik pradžia ir provaizdis, susilaukęs tarp Lietuvos didikų ir bajorų gausių sekėjų ir pasibaigęs kone visišku, visuotiniu aukštuomenės nusigręžimu nuo savo „tėvų ir genties“. Jėzuitai tą patį pavyzdį paskui gana sėkmingai pritaikė ir įbaudžiavinto žemdirbių luomo vaikams. Toliau – kelios ištraukos iš jėzuitų misijų Lietuvos kaime ataskaitų.
Iš ataskaitos už 1649 metus: „Du kunigai misionieriai, mokantys lietuvių kalbą, nuvyksta į tolimesnį Lietuvos pakraštį, kad ten išlavintų liaudį, iki šiol atkakliai tebesilaikančią prietaringos pagonybės apeigų. Naikindami jas mūsiškiai nemažai darbuojasi, šiam reikalui pasinaudodami talka vaikų, kurie mūsiškiams atskleidžia kerus bei demonų monus, tėvų paslėptus tamsioje namų kertėje, ir juos išvelka į šviesą.“ (210)
Iš 1744 m. kunigo Jurgio Šablinskio nekrologo: „Ruošdamasis pradėti misiją kokioje nors vietoje, pirmiausia atvykęs į dvarą susirašydavo valdinių katalogą; tuomet, valdą padalijęs į konkrečias dešimtvyrijas (decemviratus), vykdavo paeiliui pas visus ir taip pas visus plušėdavo tol, kol, išrovęs prietarus, iškirtęs ąžuolus ir liepas, įprastus gerbti vietoj dievybės, pasodindavo tikrosios Dievybės pažinimą ir garbinimą. Mokydamas vaikus darbuodavosi taip: išrikiavęs vaikus į ilgą eilę, pirmam pavesdavo išmokti atmintinai, pvz., vien šiuos žodžius: ‘Tėve mūsų, kuris esi danguje’, antram – ‘Teesie šventas Tavo vardas’, ir taip toliau. Po to kiekvienam liepdavo paeiliui ištraukti, kas jam užduota, ir drauge klausytis kitų deklamavimo. […] Tie patys mažutėliai, patraukti dovanėlėmis, Tėvui Jurgiui pranešdavo ir nurodydavo, ką buvo matę, kai tėvai garbindavo medžius ir laikydavosi kitų prietarų.“ (373–374)
Panašiai 1761 m. apie misionierių Pranciškų Trinkevičių (Franciscus Trynkiewicz) rašoma: „Taip pat jaunimą, kad šis atskleistų tėvų ir motinų slapta atliekamus prietarus, pamalonindavo dovanėlėmis. Šitaip iškasti po namų kertėmis pakasti kiaušiniai, iškapstytos arklidėse ir laukuose pakastos anglys su įvairių rūšių sėklomis ir siera, ir t. t., ir galiausiai pašalinti, kaip priešingi krikščioniškam įstatymui, pagal jų protėvių tradiciją palaikyti papročiai.“ (389)
Suprantama, juk jų tėvų ir protėvių papročiai yra baisiausia „nuodėmė“ ir „nusikaltimas“, juos būtina kuo greičiausiai pašalinti ir vietoj jų įdiegti „vienintelius teisingus“ mūsų papročius. O tam labai paranku, kad vaikai, sugundyti blizgučiais, išduotų savo tėvus ir taip nutrauktų gilų jausminį ryšį su jais, trukdantį perimti naują ideologiją.
Prašau atsilošti, atsipalaiduoti, giliai įkvėpti ir įsivaizduoti, kaip kitą dieną, išdavystei ir šventenybių sunaikinimui išaiškėjus, jautėsi šeima, kokioje nuotaikoje paskui gyveno ir kaip toliau klojosi jos narių tarpusavio santykiai.
Išniekinimas
Pažymėtina, kad uoliausiais krikščionimis iš lietuvių valstiečių pirmiausia tapo kaip tik tamsiausieji ir prietaringiausieji. Antai 1583 m. jėzuitų Žemaitkiemio misijos ataskaitoje sakoma: „O tie, kurie buvo pratę prie prietarų, vėliau pradėjo taip prisirišti prie Bažnyčios apeigų, kad per vieną dieną ištuštino tris švęsto vandens statines, ir tėvui [kunigui] teko didžiulį kiekį vandens šventinti vėl, ir tai dažnai kartoti.“ (74)
Kitas 1583 metų paliudijimas. „Seni valstiečių prietarai: žaibuojantis Jupiteris, vadinamas Perkūnu; seni ąžuolai; Šermukšnis (lotyniškai sorbus); kitur – Akmuo (didesnis riedulys). Tie senieji genties dievai, ir daugelis kitų tokių, iki šiol buvo gerbiami valstietėlių. […] Miškuose, tolygiai romėnų vestalėms, kurstė Perkūnui pašvęstą nepaliaujamą ugnį. Kai su tokiomis apeigomis kovojo pamokslaujantys mūsiškiai, kai jie galvijų kaulus ir kitus to šiurkštaus tikėjimo ženklus plėšė nuo durų ir sienų, trypė, mėtė į laužus, kai kirto jų šventuosius ąžuolus, o šventąsias angis [matyt, žalčius], šeimų tėvams ir jų vaikams pažįstamas nuo kūdikystės, išmesdavo, pagonys šaukė, kad išniekinamos šventenybės.“ (76)
O tai ne? Nepradėkime aiškinti, kas yra „tikroji“ šventybė, o kas „klaidatikystė“ – tai kaip tik priklauso nuo ideologijos, nuo išankstinio angažuotumo. Nekalbėkime apie kaimiečio „atsilikimą“ – ko galima norėti iš darbiniu gyvuliu paversto baudžiauninko! Išvyskime, kaip žmogus elgiasi su žmogumi: dosniai išlaikomoje svetimoje tradicijoje išmokytas ir savimi patenkintas ateivis – su pažemintu ir visų užuitu vietiniu. Įsivaizduokite, aš įsibraunu į jūsų miegamąjį ir nuplėšiu nuo sienos jums brangią senelio ar prosenelio nuotrauką, arba sūnaus, dukros – nesvarbu, svarbu, kad ji jums asmeniškai brangi. O aš ją sudraskau, sviedžiu skutus ant žemės ir sutrypiu. Nes tai tėra „prietarai“ ir „stabmeldystė“, nes nuotrauka – ne gyvas žmogus, todėl ją „garbinti“ – pasiklydimas. Maždaug taip žmogui turėjo atrodyti jėzuitų naikinami jo „prietarai“. Svarbiausia: jis privalo nedelsiant mesti savo prietarus ir paslaugiai priimti mūsų tiesą.
1607 m. ataskaitoje sakoma, kad vietos žmonės, „išmokyti tiesos, dabar netiki, kad akmenys yra kas nors daugiau negu akmenys.“ (130)
Bent kiek širdies ir proto turintis visada suprato, kad daiktas nėra vien medžiagos luistas – daiktas gali būti ženklas, kuris kažką reiškia. Ženklas, kuris primena ir įvietina tam tikrą pasakojimą, taigi reiškia daugiau nei jį sudaranti medžiaga ir kaip tik todėl žmogui yra svarbus ir brangus. Visai taip pat, kaip knygos puslapį sudaro ne vien popierius ir dažai, bet ir tai, kas jame tais dažais parašyta. Norint suprasti, kodėl daiktas žmogui yra brangus, reikia patirti tą bylų ar nebylų pasakojimą, kurio ženklas jis yra. O iš aukšto neigti tai, ką žmogui brangus daiktas jam reiškia, vadinasi, išvis neigti žmogaus vidinį pasaulį, visą jo gyvenimo prasmių audinį.
Tai ir yra išniekinimas tiesiogine ir pirmine šio žodžio reikšme, nes lietuvių žodis iš-niekinti reiškia padaryti taip, kad ten, kur žmogui buvo kažkas, neliktų nieko, arba tai, kas žmogui buvo kažkas, paversti niekuo.
Lygiai tomis pat teisėmis pačius krikščionis derėtų „išmokyti tiesos“, kad jų apeigų vynas nėra „kas nors daugiau negu vynas“, o iš pliauskos išdrožtas Nukryžiuotojo, Marijos ar kokios kitos mitinės būtybės („šventojo“) stabas nėra „kas nors daugiau negu pliauska“. Nes kaip tik šitaip krikščionys nuo pat pradžių elgiasi su visais kitais ir jau 500 metų – Lietuvoje. Tikslas toks ir yra – kad niekas nieko nebereikštų, nebesuteiktų žmogui įkvėpimo ir palaikymo, kad nebeliktų jokios prasmės, nieko prasmingo ir švento, jokio kito ženklo visatoje – vien tik mūsų. Nes pagal apibrėžimą kitų šventenybės tėra prietarai, o mūsų prietarai – vienintelės tikros šventenybės.
Kaip pavyzdyje iš 1673 m. jėzuitų ataskaitos: „Prie sėkmingo Dievo garbinimo platinimo reikia pridėti tai, kas nutiko Kurše. [Ten] augo sena ir nepaprasto aukštumo liepa, jau nuo seno daugybę metų garbinama kaip stabas […]. Atlikus įprastus Šventosios Bažnyčios egzorcizmus ir apšlaksčius švęstu vandeniu, o galiausiai pabarsčius ir pakabinus šv. Joanos grūdelių, mūsiškis [jėzuitas misionierius] ėmė kirsti liepą, mat niekas iš kaimiečių (netgi pakviestų iš kitur, iš kito kaimo), kurie baiminosi nelaimės, nedrįso jos paliesti kirviu. […] Didžiausio Geriausio Dievo pažinimą tarp tų prietaringų žmonių nuostabiai pašlovino ir demonų galią paskelbė esant bejėgę tai, kad milžinė [liepa] buvo patiesta be jokio nuostolio jos kirtėjams.“ (236–237)
Vadinasi, egzorcizmai, švęstas vanduo, visokie šv. Joanos grūdeliai – ne prietarai. O išlaki, graži sena liepa – prietarų prietaras! Vietos gyventojai gal ir kirsti ją atsisakė ne iš baimės, o tik nenorėdami savo rankomis dalyvauti tokioje patologinėje beprotybėje, kokia, beje, Lietuvoje tęsiasi iki šiol.
Sielų medžioklė
Toje pačioje 1607 m. ataskaitoje jėzuitų misijų užduotis įvardyta taip, kad savaime atitinka klasikinės juodosios magijos vaizdinius: „Kunigai pasklido trokšdami laimėti sielų.“ (130)
Taigi misionieriai išsirengė į „sielų medžioklę“. Kur nors Altajuje jie būtų nesunkiai atpažinti kaip juodieji šamanai, požemių ir tamsos valdovo Erliko, vietinio Velnio, tarnai.
Sąsaja anaiptol ne pritempta, nes 1618 m. misijų ataskaitoje atvirai prisipažįstama: „Kražiuose neseniai įkurdinti [jėzuitų] Draugijos nariai, akyli mirtingųjų medžiotojai, jau ne tokie nepatyrę Žemaičių reikaluose, prasiskverbė į giliausias pagonių dievų giraites ir tamsiausias prietarų užkardas. […] Šiemet stropiai išnaikintos visos vidinio priešo landynės […]; iškirsti Perkūnui, tam lietuvių Jupiteriui, pašvęsti ąžuolai; atliktas ženklus dievų sunaikinimas; todėl vyrai ir sẽniai paskatinti išpažinti sveiką tikėjimą ir naudotis sakramentais. Jų galvų skaičius siekė devynis tūkstančius.“ (171)
„Vidinis priešas“ – tai visa, kuo gyveno ir tikėjo, apie ką svajojo, ko vylėsi lietuvio širdis. Vidinio pasaulio gairės ir idealai paprastai įgauna kokią nors simbolinę išraišką, sutelkiami į tam tikrus ženklus ar net įasmeninami. Pavyzdžiui, pastarųjų amžių paaugliui tai gali būti indėnų vadas Vinetu ar koks nors tarpgalaktinių karų herojus, vyresniam – koks nors „kultinis“ muzikantas ar grupė, budistui – pats Buda ir kiti didieji dvasiniai mokytojai, krikščioniui – Kristus ir šventieji. Vedų laikų Indijos arijui – Indra ir kiti tamsą nugalintys, šviesą nešantys dievai. Nestebėtina, kad ir lietuvio valstiečio širdies lūkesčiai jo pasaulėjautos, poreikių ir dvasinio akiračio ribose buvo sutelkti į atitinkamus įvaizdžius, dievus ir deives. Akiračiui plečiantis, žmogui sąmonėjant ir dvasiškai augant, dievų samprata ir santykis su jais iš esmės keistųsi. Tik joks dvasinis augimas, joks sąmonėjimas niekam nerūpėjo: buvo atliekamas „dievų sunaikinimas“, o tai reiškia – visiškas žmogaus vidinio pasaulio sutriuškinimas, jo sielos „landynių išnaikinimas“. Tarsi sutraiškius sraigės kriauklę. Tada jau sielą galima imti plikomis rankomis ir įtraukti į „sumedžiotų galvų skaičių“, lyg naują skalpą prisikabinti prie diržo.
Juodosios magijos požiūriu itin iškalbingas yra 1636 metų vyskupo Jurgio Tiškevičiaus pamokymas misionieriams, kaip dera atlikti savo darbą ir ko visų pirma siekti: misionieriai „tesinaudoja tik patikrintomis istorijomis, būtinai susilaiko nuo pokštų, pasakėlių, sąmojingų posakių, žodžių dažalų ir baltalų, kurie Evangelijos rimtumui veikiau atima pagarbą nei jį papuošia; ir tesistengia ne tiek paglostyti klausytojų ausis, kiek palaužti jų dvasią.“ (189)
Pasakyta tas pat, tik kitais žodžiais: svarbiausia – palaužti dvasią, o tai padaroma sutriuškinant ir išniekinant viską, kas žmogui brangu. Kad jis nebeturėtų nieko, į ką širdyje galėtų atsiremti, atsispirti, ko nusitverti.
Dar net 1739 m. ataskaitoje, taigi beveik XVIII a. viduryje, jėzuitai giriasi, jog panašiais tikslais jie „atsidėjo tyrimui širdžių užkaborių, kurių 41 buvo atvértas arba po ilgo laiko, arba visuotine išpažintimi.“ (362)
Dabar sunku net įsivaizduoti tą dvasinio teroro atmosferą, kurioje žmogui Lietuvoje teko gyventi ne keliasdešimt, kaip po Sovietų okupacijos, o kelis šimtus metų, ištisoms kartų kartoms. Kai kiekvieną sekmadienį bažnyčioje nuo sakyklos širdį tau veria įtari „dvasios tėvo“ akis, kuris bet kada gali atsiųsti pas tave savo prievaizdą „ištirti širdies užkaborių“, – visai kaip pokary „tėvo“ Stalino ar jo statytinio, bet kada galėjusio atsiųsti pas tave „užkaborių ištirti“ savo darbą išmanantį enkavėdistą.
Ar ne šios neišdildomos trauminės patirties parklupdyti mes iki šiol nebemokame, nebedrįstame būti laisvi? Neberandame, į ką palaužta dvasia atsispirti tarp savo „sunaikintų dievų“?
Draudimas gydyti
Per visas cituojamame šaltinyje surinktas jėzuitų misijų ataskaitas man užkliuvo per 20 atvejų, kai vietos gyventojams buvo draudžiama gydyti sergančiuosius (136, 142, 143, 154, 283, 288, 291, 294, 296, 308, 314, 336, 337, 350, 351, 352, 444, 445, 448, 452). Žinoma, ano meto kaimo tradicinės gydymo priemonės neatitiko šiuolaikinės medicinos reikalavimų. Nors atskirais atvejais buvo gal ir visai pateisinamos, bent jau ne prastesnės nei jų vieton siūlyti visokie pašventinti milteliai, rožinis ir krikščioniškos maldos. Tačiau jėzuitams juk svarbi buvo ne žmonių sveikata ir gyvybė, o jų pačių „vienintelė teisinga“ ideologija.
Užtat pačioje XVIII a. pabaigoje jau pagaliau yra kuo pasigirti. 1782 m. ataskaitoje sakoma: „Viešai žinomų ir matomų asmenų, išmanančių slaptus dalykus ir prietarus, nesama.“ (442)
Kitaip tariant, jokiais tradiciniais gydymais – ką jau kalbėti apie psichologinę, dvasinę pagalbą! – niekas, bent jau atvirai, nebeužsiima. Visai kaip kokioje NKVD ataskaitoje, išžudžius partizanus: „Viešai žinomų ir matomų liaudies priešų nebesama.“
Pėdsakas sieloje
Nestebėtina, kad po viešai rodomu uoliu „liaudiškuoju pamaldumu“, giliai įslaptintuose savo „sielų užkaboriuose“ lietuviai iš visos širdies pasibodėjo kunigais ir jų pakalikais, juos niekino ir pašiepė. Štai jau 1764 m. pranciškonų (bernardinų) misijoje tarp užrašytų liaudies prietarų yra toks: „Kai kas nors sapne regi žydą, mano, kad tai į laimę; kai kunigą – taria save būsiant nelaimingą. Taip pat kai regi vandenį, kryžių ir t. t.“ (414, Nr. 156)
Panašiai XVIII a. pabaigoje išleistame „Katekizme vaikams“ į klausimą, kaip žmogus „menkina garbę Viešpačiui Dievui“, atsakoma, jog, be visa ko kita, „taip pat paisant nelaimės ir laimės ženklų: į nelaimę – kelyje sutikti moteriškę arba vieną, arba einančią su tuščiais kibirais vandens, kunigą, zuikį ir t. t., į laimę – žydą, vilką ir t. t.“ (459)
Taigi sutiktas, net susapnuotas kunigas, liaudies požiūriu, lemia nelaimę. Tokių ir panašių „prietarų“, taip pat pašaipos kunigams ir Bažnyčiai XIX ir XX a. tautosaka sklidina. O pagarbos tektų ieškoti su žiburiu. Išskyrus, žinoma, bažnytines giesmes ir kitokią krikščionišką „tautosaką“, panašią į pokariu privalomą vadinamąją tarybinę.
Prievartinis krikštas ir šimtmečius po jo vykdytos misijos, ypač jėzuitų, lietuvio sieloje paliko gilią, užpūliavusią, negyjančią žaizdą. Jos neįmanoma užgydyti vėl uoliai diegiant, įkyriai brukant krikščionybę – pats toks sumanymas, tiesą sakant, yra makabriškas. Juolab nepanašu, kad Bažnyčiai bent kiek rūpėtų lietuvio sielos skausmas, nebent juo būtų galima pasinaudoti savais tikslais. Laisvės ir oro kvėpuoti lietuvis per visą istoriją teturėjo tiek, kiek sugebėjo atsispirti krikščionybės dvasiniam terorui arba nuo jo bent laikinai kaip nors išsisukti, pasislėpti. Kadangi šis teroras trunka ištisus šimtmečius, jį galima laikyti lietuvio sielai tekusiu žūtbūtiniu iššūkiu, likimo skirtu lemiamu uždaviniu. Tik jį įsisąmoninus tegalima pradėti sveikti. Svarbiausia – visa širdimi atsigręžti, atsimerkti ir žiūrėti tiesai į akis, be baimės ir išskaičiavimų. Kaip žiūri laisvas.
O tie, kurie ne vien tik iš baimės ar išskaičiavimo šliejasi prie stipresniojo, bet širdyje jaučiasi susigyvenę su krikščionybe, jie lai prisimena ašaras, daugelio gausiai lietas užgesus Stalino saulei. Netruko paaiškėti, kad saulė ir be jo šviečia. Ir daug skaisčiau, ryškiau. Nes tikrąją saulę jis, apsišaukėlis, tebuvo užstojęs.
Autorius yra žymus lietuvių mitologas, religijotyrininkas, rašytojas, vertėjas, Nnacionalinės Jono Basanavičiaus premijos laimėtojas
labai graziai- nei pridesi, nei atimsi. ir tikrai yra apie ka pagalvoti: ir kaip jautesi isduotieji, ir kaip toliau bendravo, ir koki pedsaka rysio tarp kartu nutraukimas paliko kiekvienam atskirai ir visai tautai bendrai… ir apie uzgrobeju veikimo metodus. pasirodo jie nesikeicia, begant metams ir amziams nesikeicia. uzgrobejams reikia veiksmo, po kurio ‘nera kelio atgal’… tikrai yra apie ka pamastyti. aciu
Vertingas ir įdomus straipsnis. Ačiū. Laukiame knygos.
Pagarba Dainiau, labai laiku ir vietoje, kaip visada… Lietuvos svetimtikiams vis reikia priminti – su kuo jie susidėjo ir tai dar labai švelniai pateikta. Pvz. Elektrėnų kraštotyrininkai atkapstė, kad šiose apylinkėse Vytauto įsakymų buvo išžudytas ir sudegintas kaimas kai jo bajoras su kaimiečiais atsisakė krikštytis. Po krikšto 100 metų galio mirties bausmė už Senojo tikėjimo, bet kokias apraiškas ir tos bausmės buvo vykdomos, ne vienas kaimas taip sudegintas ir išžudytas…
visu pajėgumu tas ordinas darbuojasi dabar. Štai ištrynė iš interneto Pandėlio baudžiauninkų himną. Kam to reikėjo? Kad Pandėlio ponas atrodytų dabar kilnus ir dievobaimingas. Kad jo proanūkiai galėtų girtis, kad jis iš kitos pusės nei Pilsudskis su savo pulku įjojo į Vilnių.Kad neliktų pėdsakų, kaip skriaudė savo baudžiauninkus.
Tikra Pavelo Morozovo istorija nežinoma. Net jei tai sąmoningas nebrandaus vaiko sprendimas, daug šlykštesnis nusikaltimas paversti vaiką zombiu.
Kai kurie dvasininkai turėtų degti savo pragare už niekšybes, kurioms rašytiniuose dievo įstatymuose neatsirado vietos tik todėl, kad juos rašė žmonėms, o ne demonams.
o jūs, puikybėje paskendę, laiką save antžmogiais, baikiite vieną kartą viduramžišką kitų genčių pasiglemžimo politiką. Grąžinkite Lietuvai Seinų kraštą.
svarbu, turbūt, ir tai, kad nepaisant kai kurių medžių ir akmenų sunaikinimo, daug jų, visgi, ir išliko. Galbūt, įsigalėjus krikščionybei ir pamiršus senąją pasaulėžiūrą jie paprasčiausiai prarado savo reiliginę prasmę ir trauką, todėl buvo palikti likimo valiai.
Man taip pat labai svarbi žinia buvo ir datos – tai, kad dar 1744 (gal ir 1761) metais dar buvo žmonių, kurie garbino kai kuriuos medžius. Tai galėtų racionaliai paaiškinti, kodėl kai kurie iš išlikusių mitologinių, veiduotų, medžių yra dar palyginti jauni – tikrai ne daugiau 300 metų. Norint juos tinkamai suformuoti (tarkime, kad jie ne natūraliai tokie susiformavo, nes kitas pasirinkimas būtų antgamtinė priežastis), tą reikėjo daryti ilgą laiką medžių brendimo laikotarpiu, t.y. turėjo būti ir pakankamai tą meną (dievdirbystę?) išmanančių žmonių. Jei tokių dar buvo 18 a. viduryje, tuomet atkrenta visos abejonės dėl tų medžių, ir netgi galima daryti tam tikras prielaidas, kaip paaiškinti kai kurių 19 a. pradžios statinių mįsles (šiuo požiūriu įdomi yra bažnyčios šventoriuje stovinti Tūbinių koplyčia – jos rūsio sienose pavaizduoti siužetai – ir unikalus Tūbinių kapinių koplyčios kryžius).
Ar galėtumėte pasakyti, kas ten yra. Bandžiau ieškoti internete, bet sužinojau tik tiek, kad po koplyčia yra rūsys, ten palaidoti kilmingieji, daugiau nieko.
kapinėse esančios koplyčios kryžiaus nuotrauką galima pažiūrėti ir wikipedijoje ( ht tps://lt.wikipedia.org/wiki/T%C5%ABbini%C5%B3_kapini%C5%B3_koply%C4%8Dia ). Jo forma kažkuo primena kuršininkų “krikštus” ir kai kuriuos alkuose (ar derėtų vadinti vaidais?) sutinkamus akmenis.
Bažnyčios šventoriuje esančioje koplytėlėje aš irgi pats nesilankiau, nežinau ir ar leidžiama lankytis, bet tik mačiau nuotraukas. Plačiau apie Tūbines galima paskaityti čia: ht tps://www.tubiniuistorija.lt/paveldas/tubiniu-kalvarijos . Konkreti mane sudominusi nuotrauka yra ši:
ht tps://www.tubiniuistorija.lt/images/Kriptos_56.jpg . Atkreipkite dėmesį į akmenų mozaiką sienoje (o būnant vietoje neprošal būtų užmesti akį ir į grindinį, jei jie – vienalaikai). Iš vienos ir neypatingai geros kokybės nuotraukos nesiimu interpretuoti, kas ten pavaizduota, bet abejoju, ar siužetas krikščioniškas. Lyg pavaizduotos vykdomos kažkokios apeigos prie akmeninių galvų, bet gal ir kažkas kita. Krikščioniškų simbolių bent aš nematau. Tokia išraiškos forma būdinga ir Arkikatedros rūsiuose esančios šventyklos sienoms, ir kai kurių kitų objektų, nors jų pastatymą turėtų skirti bent keli šimtai metų.
Ta didikų giminė, kurios kriptos ten yra, tai Jacevičiai. Jie ir fundavo koplyčios pastatymą (o gal tik perstatymą – prieš keletą dešimtmečių teko skaityti versiją apie tai, jog tai galėjo būti vienas iš išlikusių senojo religinio kulto statinių, o Jacevičiai gal buvo jo sergėtojai – senojo žynių luomo palikuonys, kurie “sukrikščionėjo” neva tik 19 a. pradžioje; tuo pačiu tame straipsnyje buvo nagrinėjama ir abiejų koplyčių padėtis astronominių reiškinių stebėjimo požiūriu ir kiti dalykai, kuriuos jau primiršau – gal tai skaičiusių yra ir daugiau, o gal net ir tai parašiusieji dar gyvi?).
Tų statybų (ar perstatymo?) data pažymėta sienoje iškaltais skaičiais 1823, kryželiu ir gal užrašu ar inicialais. Pirmasis netrukus po to palaidotas senolis buvo gimęs apie 18 a. vidurį (taigi, iš principo, tuo pačiu laikotarpiu, apie kurį rašyta kunigo Šablinsko nekrologe, kai dar būta medžių ir akmenų garbinimo atvejų). Žinoma, kad Jacevičiai bažnyčiai padovanojo ir seną būgną, kuris vėliau tarnavo vietoj varpo (!) atlaidų ar kitų religinių (jau krikščioniškų) apeigų metu (dabar jis saugomas kaip kultūros vertybė – galima rasti ir jo nuotraukų). Tikrai ta vietovė savo paveldu ir istorija labai išsiskiria iš kitų vietų ir kelia daug klausimų, ypač, dėl tokio vėlyvo datavimo.
Labai ačiū. Tokių kryžių Žemaitijoje (Tūbinės, Upyna, Kaltinėnai, Laukuva) mano vaikystėje buvo daug, nežinau, ar išliko iki šių dienų. Kriptos nuotrauka maža, bet tikrai įžiūrėti šį tą galima.
PS Ačiū ir Dainiui Razauskui!!
Ačiū ir Jums. Nežinojau, kad tokios formos kryžių būta ir daugiau. Reikės pasidomėti – gal bus kur nors aprašyta arba dokumentuota.
P.S. Beje, Kaltinėnai irgi įdomi vieta – Dvasingumo parkas su įrengtomis Kalvarijos kelio stacijomis (jas žymi, deja, bet kažkiek skulptorių pažeisti, siekiant atvaizduoti krikščionybėje atpažįstamus atvaizdus, dideli akmenys) ir lurdu, atrodo kaip savotiškas sinkretizmas tarp senojo tikėjimo ir krikščionybės.
Įdomu, kaip tas Dvasingumo parkas atrodė iki jį įrengiant – ar buvo loma su akmenimis, kalno viršuje formuojanti veidą, matomą iš viršaus (ortofoto)? O jie – ne paprasti lauko akmenys. Ar kiti senojo tikėjimo akmenys, dabar žymintys šiaurinę parko ribą, ir anksčiau buvo taip pastatyti, ar tik atvilkti? Kadangi jų yra ir gretimame sklype, lyg ir turėjo būti ten iš anksčiau. Ar “lurdas” – visiškai naujas statinys, ar jo vietoje kažkas jau buvo anksčiau? Gali būti ir naujas, nes pamenu žinias, kad ten kažkas buvo mūrijama ar tvarkoma …
Kaltinėnai – mano gimtoji vieta. Akmenys ten buvo ir prieš 50 metų, tik išsibarstę, išdėstyti kitaip, sunku pasakyti, ar buvo iš jų veidas, nes mes, vaikai, iš viršaus nematydavome, bet lurdas yra naujas.
sakiau, kad nesiimsiu interpretuoti, bet kad jau vis tiek prisėdau ir panagrinėjau, tai pasidalinsiu savo pastebėjimais ar tik pamąstymais, kol jie dar nepasimiršo 🙂 .
Regis, pavaizduotos ne tiek apeigos, kiek tam tikras pasaulėvaizdis. Taigi, ten matomos 6 sudėtinės figūros (geriau matomos žiūrint iš toliau), turinčios 3 smulkesnius savo lygmenims (projekcijas į atitinkamą lygmenį), o kiekviename lygmenyje gal net kelias puses. Savotiškas krikščioniškosios trejybės atitikmuo, tik suprantamesnis. Taip pat dar prasmę turi juodai metami šešėliai ir išrašinėti ar iškalinėti ženklai.
Pati pirmoji figūra – nepilna, tad neaiški (nors stovi ant žmogiškos galvos ar kaukolės) – gal tai ir yra gyvas žmogus su savo mąstysena, pereinančia į baltus debesis ir per juos pasiekiančia Dievo (ar Perkūno) galvą? Antroji, trečioji ir ketvirtoji – regis, dieviškoji šeimyna: Perkūnas (ar Dievas), jo vaikas, spėčiau, Mėnulis bei žmona Laumė-Laimė (ar Ragana). Prasmingi šešėliai, regis, kyla iš Laumės-Raganos burnos. Penktoji – dvasia ir kaukas?, šeštoji – burtininkas prie būrimo akmenų?
Melsvąją Perkūno dalį (ir barzdą) sudaro aukotojo su iškeltais trikampiais ašmenimis ir diriamo ožio (Perkūno barzdos) atvaizdas.
Laumės figūra – kelialypė, kurios žemiausiojo lygmens pagrindas – lyg žvėriškas ir šešėlių suformuotas negyvas, akmeninis veidas (galbūt, šmėklos iš negyvosios gamtos ir per ją įgaunamų pavidalų). Ji žiūri į Perkūną su Mėnuliu, tačiau turi ir kitą pusę – kaip negyvas veidinis stulpas bendrauti, turbūt, su mirusiųjų (ar nebūtinai?) dvasiomis (jas atspindi penktoji figūra, kurios pagrindas – akmeninė kaukė, o viršus – švytinti žmogiška galva).
Šeštoji figūra – lyg burtininkas virš kažkokių mėlynų akmenų, prigimtimi artimų akmeninėms kaukėms (antkapiams?) – matyt, tai paaiškintų jo menamą gebėjimą bendrauti su dvasiomis, o per jas – su Laume.
Biblinio siužeto šie vaizdiniai sienoje tikrai neprimena.
Jei kas nors turite daugiau, pilnesnių ar geresnės raiškos tos koplytėlės rūsio nuotraukų, tikrai būtų labai įdomu pamatyti.
Labai labai Jums ačiū!
vis tik, švytinti galva gali būti susijusi ir ne tiek su bendravimu su dvasiomis, kiek su “galvos dėjimu” duodant pažadą ar įžadą (ir jos praradimu arba atsidavimu burtų nulemtai lemčiai jo netesėjus). Drevėtieji ąžuolai, sprendžiant pagal Gudlaukio ąžuolą, atrodo, tokiems įžadams priimti (o paskui – paliudyti jų įvykdymą arba spręsti netesybas) ir buvo pašvęsti.
Ačiū jums už šį straipsnį.
Viskas gerai, autoriau.Tą seniai reikėjo pasakyti. Šimtmečius garsiai plačiau nesakyta. O per kartas, per kartų kartas suprantantiems buvo aiškių aiškiausia. Tik garsiai nelabai kieno šaukta, geranoriškai netrenkta per galvą šia, dabar jau susikaupusia Tavyje, šia šviesa. Žaibo iškrova?
Aš dėl medžių ir akmenų. Taigi jie gyvi. Medžiai tokie pat gyvi ir turi širdį, jausmus kaip ir mes. Ir daugiau sugebėjimų, daugiau atminties, negu mes. Tą turi patirti, išvysti pats, kitaip ir tebegalvosi, kaip galvojęs. Ne garbino tą čia minėtą senolę liepą, o gerbė,- patirtis, išmintis, pavyzdys. Akmuo? dar senesnė patirtis juose, negu medžių, atmintis gilesnė, labiau aprėpianti. Eikime,- turime, į ką atsispirti, ko pasiklausti
Pritardamas Aleksandro komentarui (bendrai) ir apie medžius (atskirai), įdedu trumpą ištrauką iš savo motinos tremties prisiminimų:
…Užlipau. Prieš mane atsivėrė nuostabus vaizdas. Jenisejus matėsi ir į kairę, ir į dešinę, o aš stovėjau virš jo, pačiame jo posūkyje. Uoloje į upės pusę buvo išsikišęs didelis plokščias akmuo, tarytum milžino kepurės snapelis. Aš atsisėdau ant jo ir nuleidau žemyn kojas. Mano kojos beveik siekė medžių, augančių apačioje, viršūnes. Artėjo vakaras. Oras staiga vėso, o virš upės pradėjo tirštėti rūkas. Iš kairės pamačiau atplaukiantį laivą. Iš viršaus jis atrodė mažas – kaip žaislinis. Dar nepriplaukęs posūkio, paleido sireną, gal kad nesusidurtų su kitu laivu. Jos garsas nuaidėjo per Jenisejų, klimpdamas į rūką, atsimušdamas į pakrantės medžius ir uolas, atsikartodamas paslaptingu aidu. Sėdėjau nuščiuvusi, išplėtusi akis.
Ir staiga pajutau… medžius. Ne, ne akimis. Aš juos visą laiką mačiau. Bet pajutau medžių mintis, gal tiksliau jų emocijas. Vienas iš jų skleidė kažkokį nerimą, jam buvo kažkas negerai. Kitas stovėjo apimtas rimties, tarytum kokio iškilmingo nusiteikimo. O dar kitas skleidė kažkokias minkštas, švelnias bangas, ir rankos pačios kėlėsi jį paglamonėti, pasisemti iš jo to švelnumo.
Vaikystėje aš jausdavau šunų emocijas, jausdavau kuris yra susirūpinęs, kuriam ką nors skauda, o kuriam paprasčiausiai viskas įkyrėjo. Ir tai atrodė man natūralu. Bet medžius tą vėsų vasaros vakarą, sėdėdama virš Jenusejaus, pajutau pirmą kartą. Ir tai buvo nuostabus atradimas.
(tada jai buvo 17 metų)
Kirsdami ąžuolus ir liepas šventosiose giraitėse barbarai naikindavo ryšių tinklus tarp gamtos ir žmonių, mūsų žynių sukurtus ir veikusius daug geriau nei mūsų dabartiniai mobiliakai. Alkuose buvo stiprūs “liepiniai” taškai, rodantys trykštančius iš Žemynos gelmių į visatą srautus, o greta galingi ąžuolai, tarsi antenos, priimdavusios grįžtančiąsias žinias iš kosmoso. Tas žinias galėdavo pagauti po ąžuolu medituojantys žyniai, taip pat suvokti ir per sapnus (pvz., Gediminas, susapnavęs Giliažinį Vilką).
Bioenergetiko Jono Gikio grupė tyrė šventus akmenis ir medituodami išvysdavę kažkokius vaizdinius, įrašytus į akmens sluoksnius, tarsi tai būtų “kompaktiniai diskeliai”.
Nukirsti šventus medžius ir suskaldyti ypatingus akmenis tolygu TV antenų ir tobulų ryšių sunaikinimui.
tolygu TV antenų ir tobulų ryšių sunaikinimui?
Labai abejoju, ar mūsų technologijų lygis bent 1000-ją dalį Kūrėjo technologijų lygio pasiekė. Kad mūsų technologijomis (TV, radijas, internetas, telefonas) galėtum naudotis, reikia dar kažką papildomo, ryšio grandinę sugalvoti, pagaminti ir naudotoją su turimu daiktu surišti. O jei nori naudotis ne nuo savo sofos, o iš bet kur, reikia dar daugiau ir dar sudėtingesnėmis ,,virvelėmis” mane su ta technologija ,,surišti”.
Medis, greta kurio augai, su kuriuo savo mintimis, pergyvenimais dalinaisi, kurį ilgus metus žvilgsniu glostei, tave be jokių dirbtinų virvelių suranda, net kai jau toli nuo jo esi, siunčia nerimo signalus, kai artėja nelaimė. (Žinoma, kai lyg ir be jokios priežasties jautiesi laimės kupinas, nešauna į galvą, kad tai gal irgi jo signalai, priskiri tai sau – tobulam ir neprilygstamam 🙂 … )
P. Romo Mamytės patirtis – tai galėjo būti atvejis, kai tie medžiai perėmė ryšį su Ja, Jos globą…
Pagarba ir dėkingumas autoriui! Ąžuolai, akmenys ir kitos “stabmeldžių” šventenybės tebėra aplink mus ir tarnauja ryšio su gamtos dvasiomis išlaikymui. Gi bažnyčia visam pasaulyje degraduoja…
…nuo pačių, pačių pradžių.
VDU yra Katalikų Teologijos fakultetas. Derėtų, manau, vadovybei pakviesti religijotyrininką Dainių Razauską, kad jis būsimiems kunigams paskaitą tokiu pavadinimu, kaip kad straipsnis paskaityti galėtų – būsimiems kunigams būtų labai pravartu žinoti, ko nebereikia kartoti. Pilsudskis turėjo imperinį lenkišką katalikų tikėjimo modelį, betgi, Maironis turėjo savų katalikų, lietuvišką, visai be agresijos modelį. Todėl gal Lenkija, savo laiku, buvo paskelbusį jį mirtinu savo priešu.
Akmuo turi atmintį. Tas, kas moka pasikalbėti su juo, net patarimo pas jį gali ramiai pasiklausti. Be akmens irr medžiai, ir vanduo, ir augalai turi atmintį – tas nustatyta moksliniais tyrimais. Visa gamta per biolaukus, įskaitant Žemynos biolaukus, turi atmintį ir per jos galias žiniai (kirtis ant i) = žyniai už tolimų kilometrų gali susikalbėti.
Skaitau Max’o Heindel’io knygą “Rozenkreicerių Visatos ir Žmogaus samprata” (Kaunas/2004), įeinančią į pasaulinės dvasinės kultūros fondą, ir mąstau – pagonybės dvasiniams kanonams šita knyga irgi galėtų tikti. O kunigai su ta knyga akiratį savo galėtų labiau prasiplėsti. Ir atgailą už dvasinį mūsų tautos genocidą anais laikais tada viešai atlikti galėtų, sąžinės sąskaitą prieš tai pagal paviešintus dokumentus atlikus. Linkėčiau.
Aha, ims kunigai ir apie pagonybę studijuos.. na, nebent tam, kad geriau pažintų savo priešą ir galėtų su jo likučiais efektyviau susidoroti. Skaitote knygelės, atrodo, turėtumėte būti apsišvietęs, o naivumas neišpasakytas… priešingai, po tokio pasisakymo D. Razauskas bus įtraukas į Bažnyčios Lietuvoje priešų sąrašą, o jo darbus ir jį patį bus visaip stengiamasi menkinti.
Rimgaudas bijo sau pripažinti, jog šis nusikalstamas susivienijimas nebe pataisomas, savo esme nebe pataisomas…
Na tai bent pasiūlymas – eiti kalbėti į VDU tiems, kurie ruošiasi tame UAB,-e dirbti. Ką tuo pasieksi? Pramanų ir kliedėjimų taip neištrinsi.
Kvailumo viršunė – praeities įvykiams prieš 300-400 metų , taikyti šiuolaikinės moralės normas kurios susifirmavo dėl kaltinamųjų ( jėzuitų ) įtakos. . Viduramžiais apie 15-20 % žmonijos mirdavo smurtine mirtimi .
Atkreipkite dėmesį – krikščionims taikyti krikščioniškos moralės normas – kvailystės viršūnė? Sutinku.
Kitam Praeiviui: nuo tada, kai Mošė užlipo ant Sinajaus kalno, krikščionybės moralė visą laiką buvo viena ir ta pati. Kokia ji, ką liudija istorija ir dabartis? Tiesa, o Mošė tikrai buvo?
Stalinas nesinaudjo savo padėtimi, kad iš nacių nelaisvės išlaisvintų savo sūnų, nes bendra idėja, visuomenės interesas jam buvo aukščiau už asmeninius interesus. Dabar gi senis anūką proteguoja, tėvas sūnų dangsto (Balčyčio istorija), sūnus motinos verslui suteikia išskirtines sąlygas (Kreivio istorija), lansbergiai valstybės lėšomis sau verslą milijoninį suka, etc, o alko redakcija prie sienos kala Pavelą Morozovą, kuris netapo tėvo nusikaltimų bendrininku. Jums nekyla klausimas o kokios moralės buvo tie giminaičiai, kurie vaiką nužudė? Žinoma nekilo, nes kapitalistinės dorovės normos – pristaikėliškumas, veidmainystė, pataikavimas savo silpnybėms ir ydoms, melas, apgaulė, išnaudojimas. Apibendrinant – mankurtizmas ir miesčioniškumas
Šitas straipsnis tobulai atidengė okupantų strategiją ir taktiką. O “tovariščių” sujudimas tik patvirtina šį faktą. Bet šios atodangos jau nepaslėpsi, nei dangstymais, nei manipuliacijom, nei demagogija.
Nepaminėjote rinkodaros, o ji versle ypač svarbi, siekiant organizacijos užsibrėžtų tikslų.
Šiandien, kai kalbėta, jog sankcijos BY trąšoms pakenks mūsų verslams, pagalvojau apie tai, jog dabartiniai verslai visai nesieja savęs su savo valstybėmis, o apie patriotizmą, apie diržų susiveržimą valstybės ar kitų žmonų naudai, nėra ko nė kalbėti. Jų nedomina, ar išliks valstybė – savo verslą jie bet kur permes. Pavyzdys kad ir Maksima – iškilus grėsmei, kad pelnai keliais centais sumažės, jie įkūrė verslus kitur, ir mokesčius ten moka. Taip pamokė LT – jei nesutinki gauti tiek mokesčio, kiek AŠ noriu, tada nieko negausi…
Per visus kampus pasitvirtina perspėjimas nestatyti visko ant aukso veršio. O mūsų valstybė būtent juo remiasi, pinigų srautų apsukomis. Kitokiam valstybės gyvybės organizavimui, deja, dar protai nesubrendę…
Visi verslai vienodi: lošimų, trąšų, politikavimo, žiniasklaidos, picų, burbulinių ledų, užsienietiškų religijų, sporto. Su liberalizmo vėliava už valstybės kontrolės apribojimą ir laisvą rinką! Kur pinigai – malonumai, ten ir tėvynė.
>Kitas Praeivis
Šiaip, Vatikanas už 300 metų besitęsusio karo prieš mus nuostolius turėų sumokėti reparacijas – tai būtų jo, kaip civilizuotos valstybės žmonių, žmogiška pareiga.
Pirmiau tegul už stalino žalą komunistai tegul sumoka reperacijas.
Manau, drąsiai galima teigt, kad senojo tikėjimo reliktai gyvuoja iki šiol, gal tik sąmoningai neįsisąmoninti. Pavyzdžiui, ąžuolų garbinimas (veikiau pagarba). Kai dirbau aplinkosaugos inspektorium, žmogus, paskambinęs dėl nukirsto ąžuolo, sakė – na, būtų kokį parastą medį nukirtę, o čia ąžuolą. Arba pagarbus požiūris į žalčius, jau dabar žmonės išmoko juos atskirti nuo kitų iš geltonų “ausų”. Kaip matome, tokių inkliuzų iš pagonybės laikų yra ne vienas (dar yra aibė visokiausių prietarų, galbūt siekiančių anuos laikus, pvz., perkūnijos baimė,na, o krikščiniškoji tradicija inkorporavo į apsisaugojimo priemones šv. Agotos apsaugą – duonos saugojimą.
Na, o krikščionybės skleidėjų nuodėmių priskaičiuoti taip pat nesunku – juk gerais norais ir pragaras grįstas. Dėl Dievo vardo ginčytis irgi tuščias reikalas – Gediminas savo laiškuose užsiminė, kad mes tikime taip pat VIENĄ Dievą… Bet čia viskas aišku – kryžiuočiams rūpėjo ne mūsų sielų išganymas, o mūsų žemių atganymas. Viena aišku: iš žmogaus negalima atimti svajonės ir tikėjimo, nesvarbu, koks jo Dievas, Jėzus Kristus ar Perkūnas. Manau, pats Kristus būtų atlaidus netikinčiam ar pagoniui, jį galima būtų pavadinti Didžiuoju Liberalu (matau, kaip pritariamai, jeigu perskaitytų šias mintis, linksi gerbiama Armonaitė su Čmilyte-Nielsen).
Apskritai, pagirtinas Dainiaus Razausko ryžtas sudrumsti tykų nusistovėjusį vandenį mūsų pasaulėžiūriniame tvenkinyje. Kaip sakoma, kiekvienu atveju audiator et altera pars…
Lietuvoje iki šiol menkai žinomą krikščionybės nusikaltimų mastą yra atskleidęs vokiečių tyrinėtojas ir rašytojas Karlhaincas Dešneris (Karlheinz Deschner), 1986 m. išleidęs dešimties tomų veikalą „Kriminalinės krikščionybės istorijos“. Galėtų kas nors į lietuvių kalbą išversti ar kokia kita kalba paskleisti.
Krikščionybė ideologiją perėmė iš Senojo Testamento: “Žiūrėk, kad kada nors nesueitum į prietelystę su anos žemės gyventojais, nes tai tau prapultį atneš. Priešingai, sugriauk jų altorius, sutrupink statulas ir girias iškirsk” (Iš 34, 12-13). Tokių “perliukų” – labai daug. Kad krikščionys tas knygas šventąja knyga vadina, net Dievo žodžiu – tai tiesiog pasityčiojimas ir iš pačių krikščionių, bet…
Alko paieškoje galime įrašyti Gintaras Burneika…
Šito ordino arba dabar vadinamo UAB,o nepataisysi, nes jis visiškai supuvęs. Paskutinis jo siekis – kaip nors iš mužikų – lietuvių teritorijų padaryti kelias pakraščio vaivadijas.Čiuptuvai tiesiasi į Lydą, Gardiną.
Viskas parašyta teisingai ir argumentuotai, tačiau, pasakykite prašau, kam tai šiandienos Lietuvoje rūpi? Dabartiniai Lietuviai save laiko katalikais ir taškas. Nėra sąmoningų žmonių, kurie galėtų skirti tiek laiko ir pastangų senųjų šaltinių analizei, kiek D. Razauskas, kad atpažintų, kokiu keliu į Lietuvą atėjo krikščionybė. Žmonėms reikia gyventi “dabar ir čia”, todėl jie renkasi iš anksto paruoštą vertybių ir mąstymo trafaretą (šiuo atveju, krikščionybės siūlomas šventės, apeigas, elgesio normos ir t. t.). Jau nekalbant, kas didžioji dalis apskritai tiki į krikščionių Dievą, ne dėl to, kad jis jiems atrodytų meilės šaltinis, o todėl, jog taip tikimasi gauti amžiną gyvenimą, kuris tiesiogiai siejasi su mirties baime (t. y. baime po mirties išnykti amžiams be pėdsako). Vienintelis dalykas, kurį D. Razauskas pasiekė šiuo rašiniu yra savo gyvenimo apsunkinimas. Į jį dabar kiti žmonės, kurie save laiko krikščionimis, pradės žiūrėti su panieka. Nenustebčiau, kad bus pradėta trukdyti vykdyti ir mokslinę ir kūrybinę veiklas, nes kryžiaus karai nesibaigė ir, vargu bau, ar artimiausiu metu pasibaigs.
Už tai dar didesnė pagarba Dainiui … Bet jūs labai jau sutirštinate spalvas, gerai atsimenu kokia padėtis buvo prieš 20 metų ir daugiau, ir kokia dabar, net nėra ko lyginti. Lietuvoje gyvena paskutinioji krikščioniška karta, po kokių 20 metų božnicas lankys perpus mažiau žmonių, o ir nuotaikos internetinėje erdvėje pasikeitusios iš esmės. Tada kai “piktybiškai” parašydavau piktą atsiliepimą po kokiu “šventiniu” krikščionišku pasisakymu pasipildavo grūmojimai, grasinimai ir prakeiksmai, dabar jau ir be manęs yra kam parašyti ir palaikymas didelis, bažnyčia vadinama uabu ir ne kitaip… Jau nebelaiko savęs Lietuvoje krikščionimis 4/5 piliečių, apie puse tiki labiau persikūnijimu (reinkarnacija), nei amžinuoju gyvenimu. Paprasčiausiai nereikia gyvenime nieko bijotis, dėl nieko pergyventi, reikia paprasčiausiai būti savimi ir viskas bus gerai – mūsų protėvių vėlės už mus, mūsų Dievai už mus, mūsų Šventa Žemė už mus, mums nėra ko bijotis… Pvz. darbe vienas klientas atėjo su dovana man – tu geras žmogus, aš tau atnešiau dovanų, mano pragyvenimo šaltinis ikonų tapymas, aš ir tau nutapiau Kristaus paveikslą. Aš jam atsakiau – mano įsitikinimai, mano Tikėjimas, aš pats sau neleidžiu garbinti svetimus šventuosius… O koks tavo tikėjimas – pagal tave būtų pagoniškas, pagal mane Senasis iki kriščioniškas… Nei susipykom, nei ką, bet jau žmogus žinos, kad ne tik krikščionys Lietuvoje gyvena…
Prisiminiau dar, paskutinės dvejos Dainų šventės, o ypač 2018 metų tai grynų gryniausios atgimusios “Pagonių apeigos”, meno žmonės būdami jautresni ir pastabesni nebemato krikščionybėje Lietuviškos tapatybės ir to net neslepia… Jei kartais nežiūrėjote siūlyčiau pasižiūrėti Ansamblių vakarą Kalnų parke 2018…
Kęstuti, su visa derama pagarba, leiskite pasakyti, kad čia yra Jūsų asmeninė patirtis, neturinti nieko bendro su realybe. Galbūt Jūs projektuojate savo įsivaizdavimą, kad krikščionybė Lietuvoje praranda savo anksčiau turėtas pozicijas, remdamasis siaura asmenine patirtimi ir socialiniu burbulu, kuris, kaip suprantu, nėra krikščioniškas. O realybė yra labai gerai matyti kai žiūri į tikrus faktus. Pavyzdžiui, neseniai Šilutės rajone, kuriame liuteronai nuo seno yra stipresnė religinė tradicija, vietos valdžia 50 tūkstančių eurų, skirtų religinėms reikmėms, išdalino katalikų naudai. Cituoju spaudą – “Valdininkai nusprendė Šilutės rajono bažnyčių remontui skirti 50 tūkst. eurų. Tačiau juos padalijo ne po lygiai kiekvienai tikinčiųjų bendruomenei, o pagal tai, kiek čia stovi kiekvienos konfesijos maldos namų ir koks skaičius žmonių jose lankosi”. Tačiau patys to krašto liuteronų dvasininkai aiškiai sako, jog jų tikėjimą išpažįstančių žmonių tikrai yra pakankamai gausiai ir jiems irgi ne ką mažiau reikia finansinės paramos. Tačiau vietos valdžia, kuri, matyt, vaikšto ne į liuteronų bažnyčią (?), ėmė ir 40 tūkst. eurų atidavė katalikų dvasininkams… tai sakote, Kęstuti, nėra dabartinė Lietuva apraizgyta Vatikano ilgais pirštais? O šventas naivume…
Aš palyginau bendrai pasikeitusias nuotaikas visuomenėje per 30 metų. Pokyčiai didžiuliai, jų negalima nepastebėti, o tie 50 tūkst., tai žinokite, kad per kokius nors keliukus praplauna milijonais. Man asmeniškai katalikai, liuteronai, ortodoksai… “tas pats galas…” Pokyčiai vykstą ir ne krikščionių naudai, o tai svarbiausia. Tai ką jūs pasakojate – liekamieji reiškiniai…
Dar šis tas. Visai neseniai internete pasirodė Skuodo kraštą pristatantis kūrybinis filmukas (žr. https://bit.ly/37aew1X), kuriame atsispindi romantizuota krašto praeitis: vaizduojami karingų kuršių genties vyrai, jų vaikai ir moterys, o svarbiausia – tikėjimas, suprantama, pagoniškas. Įsivaizduojate, kokį nepasitenkinimą toks vaizdo klipas, kurį, apsikritai, reikėtų traktuoti, kaip meno kūrinį, sukėlė tarp, taip vadinamų, „Lietuvos intelektualų“? Štai, Vytautas Ališauskas, kuris, beje, apsimeta baltų religijos ir mitologijos tyrinėtoju (nors realiai yra nešališkas žmogus (1991–1992 m. dirbęs Lietuvos ambasados prie Šventojo Sosto pirmuoju sekretoriumi), tyrinėjantis senąją baltų kultūrą tik tam, jog galėtų parodyti, kokia ji buvo necivilizuota) savo socialiniuose tinkluose išreiškė gilų rūpestį, kad Skuodas, paprastai tariant, labai atsilikęs. Panaši pajuoka, netgi įžeidinėjimai, pasipylė ir iš kitų žinomų Lietuvoje žmonių, žurnalistų ir pan. Iš esmės, tai yra ne kas kita, o neapykanta religiniu pagrindu, nes šitas filmukas yra tarytum „reklama“ pagoniškam tikėjimui, kuriuo savo pasaulį grindė kuršiai ir kitos baltiškos gentys. Aš nesiimu teigti, kad tame vaizdo klipe yra autentiškas praeities atkūrimas, žinoma, kad ne. Tai yra šiuolaikinių žmonių įsivaizdavimas apie praeitį, tačiau esminiai akcentai yra aiškūs: baltų praeitis buvo pagoniška. Deja, didelė dalis šiuolaikinių „intelektualų“, jeigu būtų jų valia, tokią praeitį išrautų su šaknim, ištintų. Na, o kadangi negali, bando visais įmanomai būdais pažeminti ir apjuodinti. Liūdniausia, kad tas vaizdo klipas realiai neatspindi dabartinės Skuodo krašto kultūrinės atmosferos. Manau, statistinis žemaitis (tų pačių „kietų“ kuršių palikuonis), gyvenantis tame krašte, jau seniai yra įsigyvenęs į krikščionišką tradiciją; ko gero, nėra net girdėjęs apie kažkokius pagoniškus laikus, aukojimus ir t. t. Šis projektas yra saujelės žmonių (ko gero, menininkų, muzikantų ir istorijos rekonstruktorių, kuriuos ir matome įraše su kostiumais) kūdikis. Nepaisant to, net ir šitas mažytis, gražus sumanymas yra visais įmanomais būdais puolamas ir pajuokiamas, nes viskas, kas yra susiję su pagoniškąją mūsų genčių istorija, turi būti ištinta.
Ačiū už nuorodą, geras vaizdas, gerai, jog paskelbėte nuorodą… Man patiko, net ir ta mergina man patiko – labai ryškūs senieji protėvių genai…, bet kaip muzikas esu labai priekabus. Pats pirmas vaizdas kai Saulius Petreikis (man labai patinkantis muzikantas ir kompozitorius) užlipo ant akmens ir papūtė ragą – žemė sudrebėjo, vėlės atsikėlė, dar spėjau pagalvoti – tai kas laukia toliau jei taip įspūdingai prasidėjo, bet… kaip čia švelniau išsireiškus…. ne muzikantai nesupras, liaudžiai patiks ir viskas gerai su ta muzikine “popsūcha”. Na ar labai jau tinka pristatyti Skoudo kraštą airiška muzika?… Bet šiaip tai viskas gerai, tegu tik visos savivaldybės taip prisistato, bet Sauliui Petreikiui tai nu nu nu … Pasakysiu Vytui, jis žinos kam 🙂
Kodėl skamba airiškas popsas, atsakymas slypi pavadinime „Saulius Petreikis World Orchestra“. Kaip taip galima negerbti mūsų kalbos? Taigi, ketinimas buvo gražus, bet gavosi kas? Kičas.
Galėjo gautis labai gerai, gavosi tik gerai, na nesakyčiau kičas, norėjosi, kad ir muzika, kuri šiuo atveju buvo atlikta gerai, atitiktų pristatomą kraštą…Sauliaus Petreikio “World Orchestra” labai geras koncertas, siūlau visiems paklausyti. Muzikoje nėra tautiškumo grynajame pavidale, net ir duokim garo tautiškumo tik truputis… Muzikas sugebantis valdyti įvairius stilius tik parodo savo aukštą lygį, bet šiuo atveju, kai galėjau patylėti, norėjau pasirodyti “biednas bet teisingas”, norėjau pasakyti, jog iš tokio puikaus muzikanto tikėjausi daugiau. Esu išklausęs tokių puikių jo Lietuvių liaudies dainų pateikimų tad ir šiuo atveju tikėjausi… Pvz. iš to pačio “World Orchestra” ht tps://www.youtube.com/watch?v=XlisYNqKIXI puikus pateikimas, genialus… arba Rasa Serra ir Petreikis ht tps://www.youtube.com/watch?v=8oeb6r5Ftxg. Tikėjausi panašaus lygio… Dėl bendro vaizdo galima išklausyti ir Petreikio improvizaciją Česukų piramidėje ht tps://www.youtube.com/watch?v=pm0m15h7Nho&t=910s. Tokį muzikantą jei turėtų kokie Britai, Prancūzai tai jis jau būtų pasaulinė žvaigždė, o mes dar priekaištaujam… Ar ne gėda? 😉
Ne 🙂
Muzikos išraiškos priemonės beveik tapačios, muzikinis “rėmas” panašus, labai panašiai skamba, bet jau Lietuviškai…
ht tps://www.youtube.com/watch?v=0UwrrgbXwcM&list=RDQ7SfacYDFVU&index=2
> Kęstutis
Pasižiūrėjau ir pasiklausiau puikių žmonių puikų kuršių senovės Žemaitijoje pristatymą. Muziką pristatė “World Orchestra”. Pavadinimas kiek glumina. Tačiau, laukiant šių dienų kultūros Skuode pristatymo, muzikos kolektyvas pateisintų “World Orchestra” dalyvavimą pirmosios dalies mene.
Jūs kai norėsite atsakyti po atsiliepimu paspauskite “atsakyti”,ir tada rašykite, o jūsų atsiliepimas atsiras kur reikia…
“World Orchestra” koncerto pavadinimas, kai jame dalyvavo muzikantai iš įvairių pasaulio vietų, tai toks ir pavadinimas, o Saulius Petreikis taip ir liko Saulius Petreikis su grupe…
Dėl šiame straipsnyje kritikuojamo nusikalstamo senovės paveldo naikinimo visiškai pritariu. Tiesą sakant, tam pritaria ir šiandienos Bažnyčia. Tad keistoka, kai šiandieniniai “pagonys” (nepatinka man šis žodis) iki šiol pyksta ir barasi dėl istorinių dalykų, kurie vyko prieš 5-6 šimtus metų. Beje, nežinodami (arba sąmoningai nepaisydami) istorinio konteksto. Ir po to “nepastebėdami” jėzuitų įkurtų mokyklų, ligoninių, prieglaudų vargšams, šalpos, labdaros, universiteto ir t.t. ir pan. Atleisti ir paleisti, ir taikoje keliauti toliau jie nesugeba (kaip ir dauguma lietuvių daugybėje kitų sričių). Ir bendrai – D. Razausko ir jo bendraminčių taikinys yra ne senovės laikai, o dabartiniai katalikai (tame tarpe ir jėzuitai) bei visa, kas susiję su krikščionybe. Neieško santarvės. Deja, kaip tik atvirkščiai.
Niekas gi neginčija, kad kadaise visi buvom “pagonys”, kad mūsų mitologija įdomi ir vertinga, kad etninė kultūra graži ir vertinga, kad požiūris į gamtą buvo šviesus ir tebėra vertingas.
Bet gi esminis egzistencinis klausimas yra: ar krikščionybė yra tiesa, ar melas. Ne ar teisūs buvo tie, kurie kalaviju ją prieš šimtmečius nešė (o iš tiesų – ne ją, krikščionybę, bet krikščionybės vardu prisidengę žemes grobė) arba kurie nemokšiškai (mūsų šiandieniniu supratimu) diegė, bet ar Jėzus Kristus ir Jo Geroji Naujiena yra tiesa. Kas netiki – na ką gi, tegu tiki savaip. Bet niekinti ir žeminti Juo tikinčius yra žema. Ypač, kai tai yra mūsų seneliai, tėvai, broliai, sesės, dukros, sūnūs, draugai, kaimynai. Didžioji dalis tautos, kurioje patys gyvename.
Tai man panašu į tuos žydus, kurie iki šiol lietuvius vadina žydšaudžių tauta. Nors – tuos visus pagiežinguosius atsveria tik ką Anapus iškeliavusi a.a. Irena Veisaitė, atleidimo ir susitaikymo tarp tautų “apaštalė”. Na bet čia – kita tema.
Šiaip jau, straipsnis įtaigus ir įdomus. Jei jo tikslas būtų įžodinti ir priminti praeities (ir ne tik) klaidas, nuodėmes bei nusikaltimus, tai jis būtų net labai vertingas. Nes blogai yra nežinoti arba apsimesti, kad nežinai nusikalstamų dalykų, ir sveika yra stotis prieš juos akistaton. Tačiau straipsnio nuotaika ir nuostata kita. Deja.
O baigiant, tai – jei teisingai supratau pagrindinę straipsnio mintį – jis yra apie išdavystę, apie savo tėvų, tėvynės, genties, tikėjimo atsižadėjimą. Pavyzdžiui, šiandien man atsižadėti krikščionybės reikštų išdavystę ne tik kovų už Nepriklausomybę, ne tik sovietmečio Katalikų Bažnyčios kroniką rengusių ir platinusių disidentų, bet ir savo močiutės kartu su kartų kartomis pomočių ir protėvių, kurie savo krauju, savąja gyvybe (ne simboline) gynė SAVO tikėjimą – krikščionybę. Galų gale, net ir nesugebėčiau atsižadėti, nes man tai – ne teorinis tikėjimas, ne formali religija, o asmeninė patirtis, gyvybė, laisvė, susitikimas ir santykis su Dievu kaip mylimu ir mylinčiu Asmeniu.
Ar nemanote, kad būtina galų gale susitaikyti tautos viduje, o ne pilti šimtmečių senumo srutas vieniems ant kitų? Deja, nesu šiuo klausimu optimistė. Religinės priešpriešos visais laikais buvo skausmingesnės už visas kitas. Bet – viltis miršta paskutinė.
Su ramybės, taikos linkėjmais. Balto (visomis prasmėmis) laukimo ir Šviesos sugrįžimo (visomis prasmėmis).
Romuvos nepripažinimas ir svarstymai seime parodė, jog bažnyčia kovos prieš Romuvą iki pabaigos, savo…
Teisingai Kęstutis pastebėjo: jie (jėzuitai) priskiria save antžmogiams, vyriausiems, kurie išmano, kam leisti šalia savęs egzistuoti, o kam ne. Jie neturi kitokios ano pasaulio patirties, išskyrus kliedėjimus, sukeltus nežinios.
Pritariu Kitai Rasai šimtu procentų, net neturiu ką bepridėt.Tikrai mūsų tautai reikia vienytis, o ne skaldytis.Jau ir taip mūsų lietuvių nedaug belikę. Mielieji ar tikrai būtina vis iš naujo pūsti dulkes nuo tų supelijusių liudijimų ir kiršinti tautą. Geriau pavasarį eikim visi ąžuoliukų sodint vietoj išpjautų miškų -ir pagonys ir krikščionys drauge…
Pritariu, jog taip ir būtina, ir smagiau būtų. Bet ir toliau kai kas bažnyčią išnaudoja kaip CK ideologinį skyrių, nukreipdamas tuos pačius vilniukus prieš Lietuvą ir lietuvius.
Nespėjo Lietuva Nepriklausomybę paskelbti, o tas kai kas organizavo ir finansavo lenkiukų moksleivių ir jaunimo eitynes per Vilnių, vadovaujamas kunigų, į savo rankas perėmė katalikų ar bendras miestelio kapines. Labai man priminė pamaldas pokario bažnyčioje, kai neleisdavo melstis nei giedoti lietuviškai, tuoj pat perrėkdavo. Pačioje bažnyčioje nėra taikos, jei ji jos neskleidžia – lenkų kunigai prieš lietuvybę, lietuvių kunigai prieš Romuvą. O juk ir parapijiečių, ir bažnyčios tarnų širdys, mintys, žvilgsniai turėtų būti ne į kitą nukreipti, ne broko kituose ieškoti, o visa savo esybe į Kūrėją kilti…
Kaip pirštu į akį, p. Žemyna, pataikėte. Dėkoju.
Deja, Rasa, Jūsų argumentas yra niekinis. Absoliučiai šališkas, nekritinis ir netgi nelogiškas. Pasiklausykite iš šalies, ką parašėte: „ … aš atėjau į Jūsų namus, išniekinau Jūsų Šeimą: Tėvą, Motiną, Dukras ir Sūnus, bet Jūs nepykite, nes aš paskui dar šį tą ir gero padariau. Pamirškite visa tai, būkime draugai – susitarkime, susitaikykime“. Juokingai skamba, ar ne? Pavyzdžiui, ar Jūs savo tėvų žudikui atleistumėte, jei jis gražiai paprašytų? Na, sakytų, ups, juk viskas dėl „aukštesnio gėrio“, nes mano iškreiptoje sąmonėje, žudant Jūsų artimuosius, atrodė, kad atnešu Jums ramybę? Juo labiau, kad Jūsų išdėstytas teiginys implikuoja, jog su krikščionybe atėjo civilizacija (mokyklos, ligoninės, prieglaudos vargšams, universitetai ir t. t.), tačiau nemąstoma, kad ilgainiui visus tuos pačius civilizacinius instrumentus būtų sukūrusį ir baltiška visuomenė su savo pasaulėjauta ir religija. Pavyzdžiui, pasižiūrėkite, kokias: ekonomines, kultūrines, technologines ir kitokias, aukštumas yra pasiekusi pagoniška japonų tauta. Ką norite pasakyti, japonai, viena labiausiai technologiškai pažangių valstybių pasaulyje – atsilikę, necivilizuoti laukiniai, nes pasiliko prie prigimtinės tradicijos ir papročių? Gal ir juos reikėtų priversti jėga pamiršti savo kultūrinius simboliu ir į jų vietą įbrukti Jėzų Kristų, nes jis yra tikroji šviesa? Labai jau ciniškas ir šališkas Jūsų komentaras, Rasa. Šitoje situacijoje pirmiausia ir labai aiškiai dabartiniai Vatikano valdovai turėtų pripažinti klydę – paskelbti pasauliniu mastu, nes smurtu vedė tikėjimą į svetimas žemes, tame tarpe ir baltų. Galbūt tuomet būtų galima kalbėtis apie kažkokį sugyvenimą ir atleidimą paklydėliams (panašiai kaip Vokietija pripažino nacistinės Hitlerio istorijos nepataisomą žalą visai žmonijos istorijos tėkmei, tačiau dabar dėl to atgailauja ištisos kartos). Deja, kol kas iš krikščionių varpinės tebeskamba amžių amžinųjų nugludintas naratyvas, kuriuo remdamiesi, jie turi visus atsakymus ir yra teisesni už kitus. Tiesą sakant, man asmeniškai, kaip mąstančiam žmogui, gaila tokios didelės, bet tamsumoje klaidžiojančios bendruomenės, nes jie patys sau užkertą kelią bet kokiam gilesniam tiek savęs, tiek pasaulio kultūrų pažinimui. Kadangi iš anksto turi atsakymą į visus klausimus ir tas atsakymas yra visais atvejais tas pats… kitaip sakant, jų pasaulėžiūroje, apskritai, nėra vietos kritiniam mąstymui ir pažinimui. Gaila suklaidintų žmonių, nes tarp jų pasitaiko ir tikrai dorų, darbščių, vertų gero žodžio.
Gerai atsakėte, panašu, kad “kita Rasa” tik po šiuo straipsniu pasirodė ar buvo atsiūsta pasirodyti, nes jei būtų ilgiau pasekusi Alko straipsnius čia taip “nesiteliuskuotu savo krikščioniškose sultyse”… “Stokholmo sindromas” kitai Rasai…
Kita Rasa, jūs rašote, kad dėl dėl dainiaus Razausko kritikuojamo senovės paveldo naikinimo visiškai pritariate. Tiesą sakant tam pritaria ir šiandienos bažnyčia.
Ar žinote, Kita Rasa, kad Palangos Birutės kalno koplyčioje architektas Liudvikas Pocius visu ūgiu yra sukūręs Lietuvos Didžiosios kunigaikštienės Birutės vitražą su jį lydinčiomis detalėmis, kurį Paveldo komisija pripažino esant architektūrinio paveldo objektu. Vitražas žiūrimas tik iš vidaus ir sovietmečiu koplyčia buvo gausiai lankoma, Birutės fone fotografavosi jaunavedžiai. Prieš kurį laiką menininkė sukūrė altorinio tipo Mergelės Marijos paveikslą su aukštais rėmais ir asmeniškai jį padovanojo koplyčiai, pastatydama viduryje taip, kad pro įėjimo duris su siaurais stiklais, pasižiūrėjus, matosi tik šis jos paveikslas, o Birutės paveikslo nesimato. Pašalinti neteisėtą paveikslą garbi menininkė atsisakė. Tada Lietuvos etninės kultūros globos tarybos Klaipėdos skyriaus edukologė Diana Kanclerė, kreipėsi į Palangos miesto bažnyčios kleboną, prašant patarti uoliai katalikei šį jkūrinį pasiimti atgal, tačiau, Dianos Kanclerės žodžiais tariant, klebonas trumpai pasakė “Ne”. Todėl nerašykit, prašau, jog šiandienos bažnyčia senovės kultūrinio paveldo nenaikina.
apie ribojimus SPAUDOS KONF.
“Kitai Rasai” ir kitiems nelietuviškai tikintiems siūlau pasižiūrėti ir pasiskaityti atsiliepimus…
https://www.youtube.com/watch?v=JnFLiAiOHbg
Taip, “Baltų religijos ir mitologijos reliktai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (XIV – XVIII a.): šaltinių rinkinys” – puikus šaltinis senojo tikėjimo reliktams lietuvių ir latvių valstiečių pasaulėžiūroje tirti ir senojo tikėjimo bei katalikų santykiams aiškintis. Šaltiniai puikiai atskleidžia kokiais represiniais metodais buvo diegiama katalikybė kaime. D. Razausko duomenis galima papildyti ir kitais šio šaltinių rinkinio duomenimis. https://www.ateitiesaidas.lt/l/senosios-lietuviu-religijos-religijos-reliktai-xvi-xviii-a/