Automobilių prikimšti daugiabučių namų kiemai bei įvažiavimai į juos sudaro daug nepatogumų specialiosioms tarnyboms. Medikai, ugniagesiai ar komunalinių paslaugų teikėjai negali įvažiuoti ir suteikti pagalbos ar paslaugų, tuo metu bet kokia kaina kuo arčiau namų savo automobilį įsprausti besistengiantys vairuotojai perspėjami, kad už tokį elgesį gali sulaukti rimtų nemalonumų.
Draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis atkreipia dėmesį, kad vis dar gajus asmeninio patogumo mentalitetas, kuomet į kitus eismo dalyvius bei bendrą situaciją pasirenkama numoti ranka.
„Parkavimo vietų trūkumo klausimas aktualus tankiau apgyvendintuose miestuose. Tai gali būti ir senos statybos, ir visiškai naujų rajonų problema. Šeimos turi ne po vieną automobilį, palikti jo mokamose vietose nenori, todėl bet kokia kaina stengiasi įsisprausti į šalia namų esančias erdves: palieka ant vejos, šaligatvio, užstato kitus vairuotojus, įvažiavimus, atliekų konteinerius. Taip apsunkinamas darbas medikams, ugniagesių tarnyboms ar atliekų tvarkytojams, kurie net negali įvažiuoti į kiemą arba yra priversti jame pavojingai manevruoti“, – sako A. Žiukelis.
Pasak jo, po vasaros sugrįžus atostogavusiems gyventojams, ši problema tampa ypač aktuali. Vairuotojams patariama stebėti perspėjamuosius ženklus, užrašus bei žymėjimus, tačiau net ir tai gali neišgelbėti nuo pažeidimo.
Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nurodoma, kad transporto priemonė gali būti priverstinai nuvežta net jei konkrečioje vietoje stovėti galima, jeigu užstatytą erdvę trukdo valyti ir tvarkyti savivaldybės įgaliotoms institucijoms, atlikti gelbėjimo darbus, likviduoti avarijos padarinius arba kai automobilį reikia patraukti dėl rengiamo oficialaus vizito.
Už automobilio palikimą neleistinoje vietoje ar trukdymą specialiosioms tarnyboms vairuotojai rizikuoja užsidirbti baudą, o trukdžiusį automobilį gali tekti vykti atsiimti į specialią aikštelę. Už priverstinį automobilio nuvežimą ir saugojimą neabejotinai teks susimokėti.
Draudikai, vertindami žalų atvejus, neretai susiduria su 5vykiais, kai specialiosios tarnybos uždelsia atvykti dėl joms sudarytų kitų vairuotojų trukdžių – užstatyto privažiavimo ar kliūčių kelyje. Pavyzdžiui, pasitaiko atvejų, kai policijos pareigūnai susiduria su trukdžiais greitai reaguoti į iškvietimą apie vagystę, o ilgapirščiai gauna daugiau laiko ir spėja pabėgti.
Susidūrus su statymo vietų trūkumu A. Žiukelis pataria ieškoti galimų išeičių ir nesistengti įtilpti į kiemą bet kokia kaina. Pavyzdžiui, Vilniuje, centrinėje miesto dalyje gyvenantiems žmonėms registracijos adresas suteikia galimybę už simbolinį mokestį tam tikru atstumu nuo gyvenamosios vietos palikti automobilį mokamose vietose gatvėse. Galbūt derėtų įvertinti ir turimų transporto priemonių skaičių ar galimybę rinktis kitus judėjimo būdus.
„Į pagalbos ar paslaugų teikimą susitelkusios tarnybos, tikėtina, nepuls pirmiausiai rinkti parkavimo pažeidimo įrodymų, bet tai nereiškia, kad taip galite elgtis ir toliau. Pagalvokite apie tai, kad medikų, ugniagesių pagalbos, kai svarbi kiekviena minutė ar net sekundė, kitą kartą gali prireikti ir jums. Taip pat nemalonu gyventi su perpildytais atliekų konteineriais, kurių nepasiekia vežėjai. Jei kiti gyventojai nuo tokių dalykų pavargo, jie turi tikrai plačias galimybes pranešti apie automobilių statymo pažeidimus, todėl nenustebkite, jei su jumis susisieks pareigūnai perspėti arba būsite informuotas apie jums iškeltą administracinio nusižengimo bylą bei galiausiai nubaustas bauda“, – perspėja specialistas.
Jis pataria vadovautis sveiku protu ir neužmiršti įvertinti, ar paliekamas automobilis netrukdo kitiems vairuotojams, ar šalia pastatytų automobilių vairuotojai sugebės atsidaryti dureles ir patekti į savo automobilį, ar užtenka vietos pėstiesiems praeiti. Kur kas rečiau galvojama, ar tilps didesnė transporto priemonė, pavyzdžiui, gaisrinė ar greitoji, nors skubios ir neatidėliotinos pagalbos gali prireikti bet kuriuo momentu.
Suprantu, kad daugiabuciu aiksteles tiesiog nepritaikytos tokiam kiekiui automobiliu ir tai yra nuolatine problema. Man taip pat pikta, kad uzstato kiemo vartus atvezdami vaikus i mokykla. Galbut atrodo, jog tik trumpam, bet juk man taip pat i darba reikia speti laiku. Gyvenimo daugiabutyje neisivaizduoju jau vien del tos parkavimo problemos
Bent jau naujuose Vilniaus ,,miegamuosiuose” problemą sukūrė pati savivaldybė, todėl šiandien ji turi tai išspręsti. Ir ne bet kaip, ne kaip į galvą šauna, o kad būtų, kaip buvo numatyta tų rajonų užstatymo planuose.
Bent jau mūsų rajone garažai buvo įrengti vidinių gatvelių kitose pusėse. Projektuota, kad augant automobilių skaičiui, galėtų ,,augti” ir garažai, kad būtų vis po naują aukštą priauginama.
Pagal planą kiemuose mašinos neturėjo būti laikomos – tik privežtų prie durų išlaipinti gyventojus su pirkiniais, su mažyliais, neįgaliuosius, senukus, ir iš karto keliautų į kitoje gatvelės pusėje esantį garažą. Visi privažiavimai kieme turėjo būti laisvi privažiuoti spec. tarnybų mašinoms, o kiemas – saugus vaikams lakstyti. Deja, pirmaisiais metais, kai buvo masiškai uždaromos gamyklos ir kt. darbavietės, ir žmonės neturėjo kuo susimokėti už garažo nuomą, mūsų netoliaregiai merai (Paksas ir jį pakeitusieji) tuoj pat išpardavė garažus, o naujieji savininkai ten įsirengė įv. dirbtuvėles, parduotuvėles ir kt. Metai bėgo, o kiemai vis labiau duso nuo mašinų ir išmetamų dujų.
Taigi, savivaldybe, susirask brėžinius archyve, ir sugrąžink rajonui jo projektuotą veidą! Taip pat ir labai sumaniai suprojektuotus (suderinus su visais rajono objektais) ir nutiestus pėsčiųjų takus ir perėjas, kurias dar Zuokas sugalvojo nebeatnaujinti, kai nusitrina, o žavusis ponas Š. perėjas apskritai panaikino ir dar užtvėrė. Jam visai nerūpi, kad tuo pakenkė visų pirma judėjimo problemų turintiems, silpnaregiams, tėveliams, vedantiems du ar ir tris vaikus… Nerūpi, kad, užuot ėję, kaip buvo projektuota, tiesiai link reikalingų objektų, dabar gyventojai priversti eiti aplinkui, nepritaikytu, vietomis netgi pavojingu keliu, vietoje anksčiau buvusios vienos, dabar priversti kirsti 3 perėjas, vedančias visai ne link jų tikslo.