Sekmadienis, 28 vasario, 2021
  • Apie Alkas.lt
  • Saulės arkliukai
    • Naujienos
    • Diskusijos
    • Kultūros teorijų labirintai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Kiek toli pavyks nuvažiuoti elektromobiliu lemia ne tik baterijos dydis

www.alkas.lt
2020 04 24 06:08
0
Kiek toli pavyks nuvažiuoti elektromobiliu lemia ne tik baterijos dydis

Elektros variklis | Velocita Media nuotr.

Elektros variklis | Velocita Media nuotr.
Elektros variklis | Velocita Media nuotr.

Faktas, kad elektros varikliai veikia veiksmingiau už vidaus degimo, jau nieko nenustebins. Jie apie 90 proc. energijos perduoda į ratus, o benzininiai ar dyzeliniai – geriausiu atveju 40 proc., likusi dalis iššvaistoma šilumos pavidalu. Tačiau taip pat skiriasi elektromobilių veiksmingumas: tokios pat talpos bateriją turinčių dviejų modelių nuvažiuojamas atstumas gali skirtis dešimtimis procentų. Kas lemia tokį skirtumą?

Elektromobiliai – veiksmingesni

Suprasti skirtumą leidžia palyginimai, o geriausią sistemą šiuo metu turi JAV. Šioje šalyje parduodamiems automobiliams naudojamas miles per gallon (MPG) terminas, nurodantis, kiek mylių galima įveikti su vienu galonu (apie 3,78 l) degalų. Pavyzdžiui, 5 litrų/100 km degalų sąnaudos yra lygios 47 MPG.

Elektromobiliams įvertinti naudojamas analogiškas MPGe reitingas, kurio reikšmės gaunamos palyginus energijos kiekį: 1 galone benzino yra 33,7 kWh energijos. Tai reiškia, kad 100 kWh talpos bateriją turintis „Tesla Model S 100D“ modelis turi energijos kiek daugiau nei 11 litrų benzino.

Minėtas 5 metrų ilgio sedanas „Model S 100D“ su visiškai įkrauta baterija gali nuvažiuoti 610 km. Galima palinkėti sėkmės žmogui, kuris įprastu automobiliu ir turėdamas 11 litrų benzino bandys nuvažiuoti tokį atstumą.

Kita vertus, elektromobilių veiksmingumas taip pat gerokai skiriasi. Vos mažesnės talpos bateriją už „Model S 100D“ turintis „Jaguar I-Pace“ (90 kWh) viena įkrova gali įveikti 470 km, nors yra mažiau galingas, lėtesnis ir ne toks erdvus. Kas lemia tokius skirtumus?

Elektros pavaros veikimas | Velocita Media nuotr.
Elektros pavaros veikimas | Velocita Media nuotr.

Lemia visa sistema

Kas nulemia elektromobilio veiksmingumą? Visų pirma, tai – akivaizdūs ir pačių gamintojų afišuojami dalykai: automobilio aerodinaminis veiksmingumas bei baterijos termoreguliacija.

Kuo mažesnį oro pasipriešinimą turi automobilio kėbulas, tuo mažiau energijos jam reikia. Tai leidžia tokiems prabangiems modeliams kaip „Tesla Model S“ įveikti didžiulius atstumus – oro pasipriešinimo koeficientas Cd yra vos 0,24. Aerodinaminį veiksmingumą gerai išnaudoja ir kai kurie pigesni bei mažesni modeliai kaip „Volkswagen ID3“ (jo Cd yra 0,27) ar „Peugeot e-208“ (0,29).

Elektromobiliai išsiskiria ir regeneracinio stabdymo galimybe. Kaskart lėtinant ar stabdant įkraunama baterija, todėl nuvažiuojama daugiau kilometrų. Tai yra vienas didžiausių skirtumų nuo vidaus degimo variklių: važiuojant benzininiu automobiliu degalų bakas nuokalnėje juk nepilnėja. Kuo elektromobilis turi mažesnį oro pasipriešinimą, tuo ilgiau jis gali riedėti ir daugiau įkrauti bateriją.

Kitas ne mažiau svarbus dalykas yra baterijos termoreguliacija. Antrosios kartos „Nissan LEAF“ buvo giriamas už ganėtinai ilgą nuvažiuojamą atstumą viena įkrova, tačiau ilgainiui jo savininkai atrado trūkumą, kuris net įgavo pavadinimą „rapidgate“. Šio automobilio baterijos nėra aušinamos ir važiuojant ilgesnius atstumus įkaista, dėl to keliskart sumažėja įkrovimo sparta.

Tokios klaidos daugelis gamintojų nebekartoja: baterijos aušinimas yra reikalingas kiekvienam bent 300 km nuvažiuoti galinčiam elektromobiliui, nes toks atstumas leidžia jį naudoti užmiestyje kaip pagrindinį šeimos transportą. Aušinimą turi visi „Audi“, „Peugeot“, „Tesla“, daugelis „Volkswagen“ elektromobilių.

Baterijai reikalingas ne tik aušinimas šiltuoju metu, bet ir šildymas – šaltuoju. Naudotus elektromobilius iš šilto klimato šalių pirkę vairuotojai skundžiasi žiemą drastiškai mažėjančiu nuvažiuojamu atstumu, daugiausia tai lemia šaltuoju metu nešildomos baterijos. Šiaurės šalyse įsigyti elektromobiliai tokios problemos neturi.

Gamintojo numatyta baterijos priežiūra turi ir garantiją. Daugelis gamintojų baterijoms suteikia 8 metų arba 160 tūkst. km garantiją bei užtikrina, jog per tiek laiko jos talpa išliks mažiausiai 70 proc. nuo pradinės.

Elektromobilio borto kompiuteris | Velocita Media nuotr.
Elektromobilio borto kompiuteris | Velocita Media nuotr.

Vertinama 300 km riba

Šią ribą tradicinių gamintojų kuriami elektromobiliai pasiekė palyginti neseniai, o toks nuvažiuojamas atstumas viena įkrova kone visame pasaulyje yra sutartinė riba – ją peržengiantys elektromobiliai yra universalūs ir gali būti naudojami ne tik mieste. 250 ar 200 km viena įkrova įveikiantys elektromobiliai gali būti naudojami tik mieste, o kelionė į kitą miestą reikalauja kruopštaus planavimo ir tam tikro kompromiso su patogumu, tarkim, atsisakyti salono šildymo, mat šis turi didelės įtakos nuvažiuojamam atstumui.

Pavyzdžiui, naujausias Lietuvos rinkoje dar tik vasarą pasirodysiantis elektromobilis „Peugeot e-208“ viena įkrova gali įveikti 340 km, skaičiuojant pagal naująjį WLTP ciklą. „Volkswagen ID.3“ be papildomo įkrovimo gali įveikti nuo 330 km (su standartine 45 kWh baterija), o „Volkswagen e-Up!“ – 260 km. Tačiau pirmieji du elektromobiliai yra praktiškesni nei trečiasis.

Nuvažiuojamo atstumo skirtumas iš pirmo žvilgsnio ne toks ir didelis, tačiau keli pirmųjų modelių privalumai praktiškumą padidina keliskart. Pirmasis – tai baterijos įkrovimo sparta. Namie ji nesvarbi, tačiau dar ir kaip svarbi keliaujant užmiestyje ir naudojantis greitojo įkrovimo stotelėmis. „Peugeot e-208“ ir „Volkswagen ID.3“ modeliai gali būti įkraunami iki 100 kW galia, tai leidžia bateriją iki 80 proc. papildyti per 30 min., su abiem galima nuvažiuoti beveik po 300 km. „Volkswagen e-Up!“ įkrovimo galia yra triskart mažesnė, o jos įkrovimas iki 80 proc. truktų valandą, taigi teoriškai galima įveikti 208 km, tačiau tas atstumas pažymėtas žvaigždute.

Ta žvaigždutė, arba antrasis svarbus dalykas vertinant elektromobilių praktiškumą, yra baterijos termoreguliacija. „Volkswagen e-Up!“ neturi baterijos aušinimo, tad ilgesnėse kelionėse ji kaista ir energijos papildymas greitojo įkrovimo stotelėje trunka dar ilgiau. Su tokia problema kasmet susiduria tradicinių elektromobilių varžybų Vilnius–Palanga dalyviai (baterijos aušinimas net lėmė šių lenktynių nugalėtoją).

Geriausio elektromobilio dar neatrado niekas, daugybės klientų poreikiai skirtingi. Tačiau bendras gaires, kurios tinka daugeliui, nubrėžti galima – jis turėtų nuvažiuoti daugiau nei 300 km viena įkrova, būti išvaizdus, patogus, turėti greito įkrovimo galimybę ir baterijos termoreguliaciją.

Peugeot e208 elektromobilis | Velocita Media nuotr.
Peugeot e208 elektromobilis | Velocita Media nuotr.
Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Ar mūsų vaikai važinės elektromobiliais?

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Elektromobilis | am.lt nuotr.

Skyrus paramą, įmonių darbuotojai persėda į elektromobilius

2021 02 28
L.Balsys. Europos Sąjungos politika atominės energetikos srityje

Žalioji energija: mažės sąskaitos ir įsitvirtins energetinė nepriklausomybė

2021 02 26
D.Kreivys: Priėmęs korupcinį viešųjų pirkimų įstatymą, Seimas atvirai parodė tikruosius savo interesus

Lietuvos ir Latvijos ministrai aptarė bendras galimybes atsisakyti baltarusiškos elektros

2021 02 12
Ar valdžios skatinimas pirkti elektromobilius domina įmones ir gyventojus?

Parama mažiau taršioms transporto priemonėms įsigyti pasinaudojo virš 3 tūkst. gyventojų

2021 02 07
D. Kreivys: vis dar susimokame už Asrtavo AE elektros energiją

D. Kreivys: vis dar susimokame už Asrtavo AE elektros energiją

2021 02 03
L.Balsys. Europos Sąjungos politika atominės energetikos srityje

Nuo kovo 1 d. keičiasi prijungimo sąlygos prie elektros skirstomųjų tinklų

2021 01 29
Svarstant apie naują automobilį kartais verta kelis mėnesius palaukti

Svarstant apie naują automobilį kartais verta kelis mėnesius palaukti

2020 12 30
L.Balsys. Europos Sąjungos politika atominės energetikos srityje

Kas bus, jei laiku nepasirinkote elektros tiekėjo

2020 12 29
Ar valdžios skatinimas pirkti elektromobilius domina įmones ir gyventojus?

Ar valdžios skatinimas pirkti elektromobilius domina įmones ir gyventojus?

2020 12 10
Labai naudingus saulės elementus išradusio KTU profesoriaus darbą priėmė žurnalas „Science“

Labai naudingus saulės elementus išradusio KTU profesoriaus darbą priėmė žurnalas „Science“

2020 11 25
Rodyti daugiau

Naujienos

Elektromobilis | am.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Skyrus paramą, įmonių darbuotojai persėda į elektromobilius

2021 02 28
Gabrielius Landsbergis | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

TS-LKD dar ketverius metus vadovaus G. Landsbergis

2021 02 28
legacy.pitchengine.com nuotr.
Gamta ir žmogus

Šalta žiema išryškino ir vairuotojų ir automobilių silpnąsias vietas

2021 02 28
Karantino metu – ypatingas dėmesys vaikų mitybai
Gamta ir žmogus

Karantino metu – ypatingas dėmesys vaikų mitybai

2021 02 28
Panevėžiečiai toliau priešinasi  įnirtingiems miesto valdžios siekiams nugriauti istorinį kino teatrą (video, nuotraukos)
Kultūra

Panevėžiečiai toliau priešinasi įnirtingiems miesto valdžios siekiams nugriauti istorinį kino teatrą (video, nuotraukos)

2021 02 28
Vilniaus centre bus atgaivintas Jono Jablonskio skveras
Gamta ir ekologija

Vilniaus centre bus atgaivintas Jono Jablonskio skveras

2021 02 28
transp.lt nuotr.
Lietuvoje

Keičiasi pranešimų apie užsieniečių įdarbinimą teikimo tvarka

2021 02 28
Frankofonijos mėnuo Kaune: prancūziški bruožai – išskirtiniuose virtualiuose renginiuose ir ne tik
Istorija

Frankofonijos mėnuo Kaune: prancūziški bruožai – išskirtiniuose virtualiuose renginiuose ir ne tik

2021 02 28


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • sildykis.lt apie Vilnius stoja į kovą su legionelioze
  • Žemyna apie R. Karbauskis. Ar tradicinės šeimos gynimas bus pripažintas nusikaltimu? (video)
  • Žemyna apie R. Karbauskis. Ar tradicinės šeimos gynimas bus pripažintas nusikaltimu? (video)
  • Dvejopas teisingumas? apie Gedimino kalno ilgalaikio tvarkymo darbai prasidės rugsėjį

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  •  J. Survilaitė. Liūdnos žinios iš baltistikos pasaulio
  • Skyrus paramą, įmonių darbuotojai persėda į elektromobilius
  • D. Norkūnas. Kam reikia Stambulo konvencijos (video)
  • TS-LKD dar ketverius metus vadovaus G. Landsbergis

Skaitomiausi straipsniai

  • Č. Iškauskas. Žydai – A. Hitlerio tarnyboje peržiūrėta: 1669; komentarų: 16
  • Č. Iškauskas. Žydai – bolševikų tarnyboje peržiūrėta: 995; komentarų: 14
  • Būti mitologu – su širdimi ir iš širdies peržiūrėta: 750; komentarų: 19
  • LVŽ šešėlinėje vyriausybėje bus aptartas ir 365 tūkst. visuomenės parašų surinkęs pareiškimas (tiesioginė transliacija) peržiūrėta: 696; komentarų: 10
  • K. Škirpa. Pareiškimas dėl šmeižto JAV spaudoje peržiūrėta: 610; komentarų: 4
  • R. Karbauskis. Ar tradicinės šeimos gynimas bus pripažintas nusikaltimu? (video) peržiūrėta: 578; komentarų: 25

Artimiausi renginiai

  1. Rasos

    2021-06-23 08:00 - 2021-06-24 17:00

Žiūrėti visus Renginiai

Kiti Straipsniai

Skyrus paramą, įmonių darbuotojai persėda į elektromobilius

by Ditė Česėkaitė
2021 02 28
0
Elektromobilis | am.lt nuotr.

Skyrus daugiau kaip pusės milijono eurų valstybinę paramą įmonėms, jų darbuotojai persės į 128 naujus elektromobilius. Tokią subsidiją 38 juridiniams...

Skaityti toliau

Žalioji energija: mažės sąskaitos ir įsitvirtins energetinė nepriklausomybė

by Kristina Aleknaitė
2021 02 26
1
L.Balsys. Europos Sąjungos politika atominės energetikos srityje

Lietuvos energetikos sektorius per ateinančius tris dešimtmečius keisis iš esmės: atsisakius naftos gaminių, anglies bei dujų, šalyje bus naudojama tik...

Skaityti toliau

Lietuvos ir Latvijos ministrai aptarė bendras galimybes atsisakyti baltarusiškos elektros

by Ditė Česėkaitė
2021 02 12
1
D.Kreivys: Priėmęs korupcinį viešųjų pirkimų įstatymą, Seimas atvirai parodė tikruosius savo interesus

„Leisdami patekti Baltarusijos elektrai į Baltijos šalių rinką ir ją vartodami, toliau finansuojame nesaugios atominės elektrinės statybą. Tai – ne...

Skaityti toliau

Naujausios pastabos

  • sildykis.lt apie Vilnius stoja į kovą su legionelioze
  • Žemyna apie R. Karbauskis. Ar tradicinės šeimos gynimas bus pripažintas nusikaltimu? (video)
  • Žemyna apie R. Karbauskis. Ar tradicinės šeimos gynimas bus pripažintas nusikaltimu? (video)
  • Dvejopas teisingumas? apie Gedimino kalno ilgalaikio tvarkymo darbai prasidės rugsėjį
  • Dvejopas teisingumas? apie Gedimino kalno ilgalaikio tvarkymo darbai prasidės rugsėjį
Kitas straipsnis
Stažuotę NASA atlikęs VU studentas Aivaras: tai buvo išskirtinė patirtis

Stažuotę NASA atlikęs VU studentas Aivaras: tai buvo išskirtinė patirtis

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | Visi rašiniai
Pradžia

 

Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Apie Alkas.lt
  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai