
Kiekvienas mokslas daugiau ar mažiau remiasi apibendrinimais. Fizikoje ir chemijoje apibendrinimai – itin griežti: čia jie vadinami dėsniais, be jokios išimties galimybės. Biologija – šiek tiek švelnesnė, čia jau pasitaiko variacijų. Dar daugiau jų – socialiniuose moksluose. Vis dėlto kiekvienas mokslas pirmiau žiūri bendrojo atvejo ar to, kas jame laikoma tokiu atveju.
Kai žmogus padaro smurtinį nusikaltimą, išsyk pasipila prielaidos, jog jis augo smurtingoje ar bent – represyvioje aplinkoje, nors gali būti visiškai priešingai – tiesiog išlepimas. Nesusidūrus su skausmu sunku suprasti svetimą skausmą. Nėra ir baimės būti nubaustam. Kai žmogus vartoja alkoholį dažniau, nei kartą per mėnesį, teigiama, kad jis – fiziškai priklausomas, nors priežastis gali būti įtampa darbe, namie ar paprasčiausia depresija.
Apibendrinimais mirga tiek psichologija, tiek sociologija, tiek politologija. Tas pats vyksta ideologijų spektre. Už tikrų ir įsivaizduojamų bendrųjų atvejų dingsta išskirtinumas, žmonių pasaulio atveju dingsta asmenybė. Iš visų politinių ideologijų bene labiausiai asmenybę akcentuoja liberalizmas, bet ir čia gausu apibendrinimų. Pretenduodamas atstovauti asmeniui liberalizmas iš anksto nustato, ko tam asmeniui reikia.
Liberalaus pasaulio žmogui svarbiausia būti laisvam, turtingam ir laimingam. Laisvam veikiau nuo kažko, nei dėl kažko. Turtingam, reiškia – pertekusiam. Laimingam, reiškia – patirti kuo daugiau malonumų ir kuo mažiau su(si)varžymų. Lytinis aktyvumas, sotus pilvas, galimybė kuo gausiau ir kuo dažniau vartoti, kuo daugiau pramogų, kuo mažiau pareigų – štai, beveik, ir visas liberalių laimių ir prasmių sąrašas.
Žmogus, ieškantis laimės ar prasmės kitur, tiesiog marginalizuojamas ar net eliminuojamas iš liberalios visuomenės. Iš anksto paruoštas prasmių ir laimių paketas diegiamas nuo pat mokyklos, vėliau – per liberalią masinę pop kultūrą. Niveliuojančiu savo charakteriu liberalizmas nusileidžia tik savo posūniui – socializmui. Socializmas – tiek raudonas, tiek rudas – asmenį apskritai laiko tik bendrybės – tautos, rasės, klasės, valstybės – dedamąja dalimi, atomu. Liberalizmas gi teoriškai – už asmenybę, o praktiškai?
Praktiškai liberalioje politinėje ir kultūrinėje sistemoje tiesiog privalu būti liberalu. Ar tai – kažkas išskirtinio? Juk kiekviena ideologija siekia dominuoti, net monopolizuoti pasaulėžiūrinį lauką, diegdama savo žmogaus, visuomenės ir pasaulio modelį. Skirtumas tas, jog dauguma ideologijų tai atvirai pripažįsta. Liberalams tai pripažinti kažko trūksta – gal garbės, gal drąsos. Vadintis jų visuomenėje gali bet kaip – konservatoriumi, socialistu, centristu ar netgi tautininku – bet yra tam tikras vertybių paketas, kurį priimti tiesiog privalai.
Žmogaus teisės, atvira visuomenė, laisva rinka – trys privalomi liberalizmo stulpai. Visos šios sąvokos taip suformuluotos, kad priešinimasis jomis išreiškiamoms nuostatoms atrodytų iracionalus ir net amoralus. Deja, po sąvokomis glūdi turinys, kuris mažiau, kam priimtinas. Po žmogaus teisėmis glūdi savanaudiškumas, vartotojiškumas ir liguistas malonumų vaikymasis, po atvira visuomene – pačios visuomenės tapatybės išplovimas, o laisva rinka be jokio reguliavimo virsta laukine rinka, išnaudojančia patį žmogų, kultūrą ir gamtą – kaip išteklius.
Keista, bet pabrėždamas asmenybę liberalizmas augina masę. Pilką, vientisą ir vienodą. Liberalizmo idealai priešingi pačiai asmenybės būčiai. Kuo didesnė asmenybė, tuo sunkiau jai išsitekti savyje. Visos didžios personos – nuo Sokrato ir Kristaus iki Mahatmos Gandžio ir Motinos Teresės – gyveno dėl kito. Kažko už jų „aš“ ribų. Koncentracija į savo „aš“ – priešingai – būdinga minios žmogui. Čia tinka filosofiškai perinterpretuoti Kristaus žodžius: kas sieks išsaugoti savo gyvybę, ją praras, o kas ją praras, tas atras.
Kuo labiau telkiamės į save, savo jausmus, norus ar interesus, tuo mumyse mažiau asmenybės, tuo labiau susitapatiname su primityvia minia. O kuo daugiau savęs atiduodame kitiems, tuo iškilesnė asmenybė bręsta mūsų viduje ir kitų atmintyje. Tai – didysis žmogiškosios būties paradoksas, kurį gerai suvokia konservatyvioji stovykla ir sunkiai – liberalioji. Asmuo ir bendruomenė, atskirybė ir bendrybė – tarsi dvi žirklių pusės.
Žmogaus pradžia ir pabaiga – už jo „aš“ ribų, tik per kitus jo būtis tampa amžina. Antra vertus – bendruomenė be asmenybių tėra kaimenė, pučiama įvairių įtakų vėjų. Liberalizmas ir socializmas – tai du kraštutinumai, ardantys atskirybės ir bendrybės darną, iškeldami vieną kito sąskaita. O galiausiai sunaikindami ir tai, kam tariamai atstovauja. Liberalizmas – asmenybę, socializmas – bendruomenę, kuri tampa individų sankaupa be savasties, tad ir be ryšių. Vienur atsiranda lygūs ir lygesni, kitur – laisvi ir laisvesni.
Iš pažiūros pats klausimas – kas išgelbės asmenybę? – skamba kiek paradoksaliai. Atrodytų, kam ją gelbėti, ji pakankamai stipri išsigelbėti pati. Iš tiesų pervertinti asmenybės galias ir nuvertinti aplinkos poveikį – tokia pat klaida, kaip ir galvoti priešingai. Asmenybės gali kurti visuomenės gyvenimo sąlygas, bet kartu ir pačios priklauso nuo kitų sukurtų sąlygų. Tai rodo visa istorija. Martinas Liuteris laimėjo ten, kur Janas Husas gavo galą. Sąjūdis pasiekė tai, už ko siekius Laisvės Lygos žmonių laukė kalėjimai ir lageriai.
Žinoma, labai menka tikimybė, kad žmogus, turintis nors kiek asmenybės potencialo, taps eiliniu minios individu. Bet yra kita tikimybė. Kad, stingant sąlygų skleistis asmenybei, ji bus sunaikinta arba susinaikins pati. Frydrichas Nyčė, Ernestas Hemingvėjus ar Romas Kalanta – tik trys liūdni pavyzdžiai, kuo gali baigti asmenybė miniažmogių pasaulyje.
Asmenybės ugdymas ir sklaida – bendras visuomenės interesas. Nuo to priklauso pačios visuomenės pažanga. Nereikia asmenybės lepinti. Idant žmogus subręstų kaip asmenybė, jis privalo patirti sunkumų ir juos nugalėti. Bet čia tinka pavyzdys iš sporto pasaulio. Uždėk sunkumų kilnotojui vos vos pakeliamą, bet visgi pakeliamą svorį, ir jis užsigrūdins, palaipsniui tapdamas vis stipresnis. Uždėk jam svorį virš jo jėgų ir jis bus sugniuždytas.
Šiandien asmenybė mūsų visuomenėje dažniau gniuždoma, nei grūdinama. Svarbiau reikšti pageidaujamas pažiūras, priklausyti reikiamai komandai, nei išmanyti savo darbą, elgtis dorai, mąstyti savarankiškai. Užtai į viršų pirmiausiai išplaukia riboti prisitaikėliai. Tokie idealai, kaip religija, patriotizmas, tarnystė artimui ar gyvybės kultūra sutinkami, geriausiu atveju, abejingai, blogiausiu – įtariai ar netgi priešiškai. Išsiskyrėliai brukami į paraštes ir į apačias.
Žinoma, stipriausios asmenybės išliks, kaip išliko sovietų ir nacių laikais. Bet ko bus verta visuomenė, iškeitusi asmenybes į mases? Norint ugdyti asmenybę visų pirma reiktų išmokti atsargiau vartoti tokias sąvokas, kaip „visi žmonės“ ar „visa tauta“. Dažnu atveju tokios kategorijos egzistuoja tik mūsų sąmonėje. Nebent šioms sąvokoms priskirtume specifinę reikšmę, išskirdami tikruosius žmones ir tikruosius tautiečius. Toks sprendimas – galimas, nors – pavojingas. Mums pradėjus skirstyti kiti gali tai daryti pagal kitus būdus, nei norėtume.
Kai sakome, jog „visi taip mąsto“, „visi taip elgiasi“, „visi jie – tokie ir tokie“, tai beveik visada reiškia tam tikrus pavyzdžius, kuriais vadovaujamės. Taip naikinamas kiekvieno žmogaus originalumas ir autentiškumas. Tai – kelias į masių visuomenę.
Šiais laikais ypač reikalinga stipri politinė ir intelektualinė jėga, atstovaujanti asmenybei. Liberalizmas čia nuvilia. Metas pagalvoti apie socialinį konservatizmą su tautišku ir žaliuoju užtaisu. Asmenybė gali skleistis tiktai platesniame kontekste. Šeimos, bendruomenės, tautos, žmonijos ir viso gyvojo pasaulio. Taigi, asmenybei galima atstovauti tik su viso jos kontekstu. Be to asmenybė žūsta.
O kaip vertinti Lietuvos aukščiausiųjų ir akštųjų politikų ir pareigūnų nuolat ir įkyriai vartojamą kreipinį ,,Brangūs Lietuvos žmonės”? Juk Lietuvos valstybę įkūrė ne žmonės ,o lietuvių tauta,piliečiai.
A. Kundrotas straipsnelyje rašo:”Kiekvienas mokslas daugiau ar mažiau remiasi apibendrinimais. Fizikoje ir chemijoje apibendrinimai – itin griežti: čia jie vadinami dėsniais, be jokios išimties galimybės…Žmogaus teisės, atvira visuomenė, laisva rinka – trys privalomi liberalizmo stulpai….Niveliuojančiu savo charakteriu liberalizmas nusileidžia tik savo posūniui – socializmui. Socializmas – tiek raudonas, tiek rudas – asmenį apskritai laiko tik bendrybės – tautos, rasės, klasės, valstybės – dedamąja dalimi, atomu.”…. Dėl tokio”plaukiojimo” žodžių prasmėse gerai , kad A. Kundrotui, anot O.Voverienės, ” tautiniai globalistai jo dar nedaro lietuviškų filosofinių, socialinių ar politologinių mokslų daktaru”. Nors D. Grybauskaitei savo laiku “laisvoje ir nepriklausomoje” Lietuvoje”tautiniai globalistiniai mokslininkai” ir už menkesnius “mokslinius tyrinėjimus” nei A.Kundroto, atliktus dar tarybiniais laikais, davė “lietuviškų socialinių mokslų daktarės vardą”…. Leisiu sau eilinio diletanto pasamprotavimus Kundroto straipsnelyje pateikiamam “objektyvumui ir moksliškumui”. “Fizikoje, chemijoje daugiau mažiau remiamasi itin griežtais apibendrinimais, kurie vadinasi dėsniais”- eiliniam žmogeliui SKAMBA kaip “tautinės mokslinės filosofinės minties viršūnė” verta ne “tautinių mokslų daktaro, o profesoriaus vardo”. Žodynai rašinėjantys “tautiniams filosofams” žodžių prasmes rašo, kad apibendrinti reikšmė yra -1: Vaiko protavimas parodo sugebėjimą daryti platesnes išvadas ir apibendrinimus sp. \ bendrinimas; apibendrinimas;, ir kad dėsnis yra -“1. pastovus ir būtinas sąryšis tarp reiškinių 2. trumpai išdėstyta mokslinė tiesa…. Na o liberalizmo A Kundroto pastatyti “privalomi stulpai”,pagal liberalizmo termino sumanytojus, tai yra: kiekvieno žmogaus prigimtinės teisės ir laisvės( laisvės žodžio, politinės,ekonominės veiklos ir t.t.), privačios nuosavybės neliečiamumas, valstybės nesikišimas į privačią veiklą, laisva konkurencija, rinkos ekonomika ir t.t. Kas pagal klasikus yra iš tiesų A.Kundroto “liberalizmo posūnis socializmas”- tai visuomeninė santvarka, kurioje vyrauja valstybinė, visuomeninė gamybos priemonių nuosavybė. Visuomenės interesas yra aukščiau už asmeninį interesą. Kolektyvinis darbas grindžiamas savitarpio pagalba. Darbo procese vienas žmogus negali būti išnaudojamas kito žmogaus( tai yra vienas žmogus turėti naudos iš kito žmogaus darbo). Socialistinės visuomenės narių darbo ir vartojimo principas yra- iš kiekvieno pagal sugebėjimus, kiekvienam pagal darbą. Kiekvieno visuomenės nario lygias teises į darbą, senatvės pensiją, nemokamą gydymą,mokslą ir t.t. užtikrina valstybė. Socialistinės visuomenės pagrindą sudaro šeima( tradicinė šeima, kitokių “šeimų” dar nebuvo prisigalvota). Na o A.Kundroto ” tautiškai moksliškai filosofinis, mažiausiai daktaro vardo vertas” sulyginimas klasikinio socializmo su fašistiniu nacional socializmu, kurio pagrindas yra aukščiausia pasaulyje vokiška arijų rasė, kuri turi valdyti pasaulį ir visos kitos rasės turi dirbti aukščiausiai arijų rasei, kai tuo tarpu klasikinis(komunistinis, marksistinis) socializmas skelbia visų tautų, rasių lygybę ir brolybę nepriklausomai nuo jų odos spalvos, išpažįstamos religijos, tai yra tas pat kas bandyti “moksliškai subrolinti” morką su vyriška”varpa”….
kiek apsinešusio prašaliečio kerėpliojimas, užsibaigiantis dar gražiau… Filosofuoti reikia sugebėti.
Jurgi, jei sugebi, prašau išstenėk ką nors konkrečiau į “mokslininko”Kundroto straipsnelio temą, t.y. apie liberalizmą ir socializmą….
Tai sovietuko pamąstymai,deja.
Šiandienos lansberginio durnių laivo “tautinis intelektuale” paskaityk , jei šiandieninio “tautinio patrioto” protas tau leis ką nors suvokti kas ten yra parašyta, ką apie liberalizmą rimti mokslo žmonės rašė 18a. ir socializmą – 19a., kai “sovietukai” žmonėms net sapnuose nesisapnavo…
Labai gera įžvalga apie tris privalomus liberalizmo stulpus (žmogaus teises, atvirą visuomenę ir laisvą rinką). Kaip vidinis turinys skiriasi nuo išorinio skambesio. Tikra apgavystė, kaip koks sūris pelė-kautuose.
Kas paslėpta atskleista?
Ačiū.Rašyk.
Pastraipa apie liberalaus žmogaus laisvės supratimą susišaukia su vėl atgimusiu D. Henkės spaudimu dėl dvejopos pilietybės, t.y., dėl 2-jų pseudo pilietybių. Grasina ir Konstituciniu teismu, ir EŽTT. Atseit, ŽT draudžia ATIMTI pilietybę.
Tiesiog kremliškai talentingai apverčia faktus aukštyn kojom.
Kažkaip užmiršta, jog ne valstybė iš jų atėmė, o jie PATYS SAVO VALIA kitos valstybės pilietybę PASIRINKO. Savos ATSISAKĖ vardan didesnės svetimos gerovės. Panoro prie jos prisiplakti, nuo kitų iškepto gardesnio, riebesnio pyrago sau riekti.
Taip pat nutyli, kad klausimas labai lengvai sprendžiamas – DIRBK ir UŽDIRBK NEATSISAKYDAMAS prigimtos pilietybės. Arba, atsisakęs LT pilietybės, o vėliau apsigalvojęs sugrįžti, atsisakyk svetimos, ir niekas tau netrukdys tai padaryti.
Lietuvai su jos geopolitine kaimynyste netinka tvarka, kokia gali sau leisti valstybės, turinčios nelyginamai saugesnę kaimynystę, dešimtis ar net šimtus kartų daugiau gyventojų, kurios visokeriopai fiziškai ir finansiškai stipresnės.
Jei esi iki šaknų savo širdyje ŠIOS šalies PILIETIS (ne neoliberaliąja, o tikrąja šio žodžio prasme), tu kiekvieną savo žodį ir žingsnį apmąstysi, ar tai SAUGU tavo valstybei. Įsiklausysi į kitų mintis ir perspėjimus. Ir net nelabai suvokdamas, ar tikėdamas perspėjimais, tu DĖL VISO PIKTO atsisakysi asmeninio patogumo ar įnorio, ambicijų. Vardan Tos – kad netyčiom nepakenktum.
Tačiau čia matome atvejį, kai geriau „tegu tėvas nuo stogo”, negu aš įsigeisto žaisliuko atsisakysiu. Taip, taip, būtent žaisliuko. Nes būtent taip suvokia pilietybę – susirenka labiausiai naudingas „kortas” ir lošia savo žaidimus, kuriems moralės nereikia.
Kaip daug pasako vien tai, kad drįsta priekaištauti valstybei, mums visiems, jog siunčia čia pinigus… Dukryt, tai nesiųsk tėveliams, jei laikai tai kažkokiu ypatingu savo nuopelnu VALSTYBEI. Jei tau pačiai to nereikia taip, kad nesiųsdama, nepadėdama jiems, vietos sau nerastum. Ir neužmiršk: šias tavo kalbas girdi tavo vaikai, ir kad tu – ne išimtis, ir tavęs ateityje bejėgė senatvė laukia.
Taigi, tu ne valstybei, o savo gimdytojams padedi – jei ne iš atjautos ir meilės, tai bent dėl ramios sąžinės. Arba kitiems artimiems žmonėms – kaip nuo senų laikų moraliose visuomenėse buvo. Taigi, jokio žygdarbio. Tiesiog pareigos atlikimas, ir tiek. Reikalauti iš valstybės atlygio už tai, kad tu SAVO artimuosius remi – tai, kaip sako žmonės žemiau „plintuso”…