Tarytum perkūnas iš giedro dangaus vakarykštė žinia: ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) sustabdė ICOMOS Lietuvos nacionalinio komiteto licenziją.
Kitaip tariant, Lietuvą išmetė iš šios įtakingiausios tarptautinės nevyriausybinės organizacijos, Jungtinių Tautų UNESCO oficialios ekspertės kultūros ir gamtos paveldo apsaugos, konservavimo, restauravimo ir panaudojimo klausimais.
Ironiška: 1994m. Vilniaus istorinis centras (senamiestis), sutelktomis Lietuvos paminklosaugininkų,
restauratorių pastangomis, remiantis ICOMOS ekspertinėmis išvadomis, buvo UNESCO įtrauktas į Pasaulio kultūros ir gamtos paveldo sąrašą. Tai buvo Lietuvos paminklosaugos, visos kultūros Žalgiris. Šiemet turėjome švęsti šio iškilaus įvykio 25-metį, sulaukti sveikinimų iš senųjų Europos sostinių, UNESCO ir ICOMOS, kitų paveldą sergstinčių tarptautinių organizacijų.
Sulaukėme pašalinimo iš ICOMOS – tai pati griežčiausia bausmė už ICOMOS doktrinos nepaisymą.
Tai atpildas už „nekilnojamo turto vystytojų“ veiklą Vilniaus (o ir kitų Lietuvos miestų) senamiestyje, darkomą gamtos paveldą. Dangaus keršto norisi šauktis vien pažvelgus į dykra paverstą Vilniaus Lukiškių aikštę ir greta jos išdygusį monstrą, keičiantį visą urbanistinę aplinką.
ICOMOS Lietuvos nacionalinis komitetas, nors ir nevyriausybinis (t.y. nepriklausomas, kaip ir pridera ekspertinei institucijai), tačiau iš dalies finansuojamas Lietuvos Kultūros tarybos. Gal todėl jis glūdėjo kaip pelė po šluota, taikiai sugyveno su nesuskaičiuojama gausybe valstybės institucijų, neva besirūpinančių materialiu ir nematerialiu istoriniu ir gamtiniu paveldu – Kultūros ministerija ir jos Kultūros paveldo departamentu (sako, veikia ir ministerijos Kultūros paveldo taryba), Valstybine kultūros paveldo komisija, Valstybine teritorijų planavimo ir statybos inspekcija ir Saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos.
Tai galingas valstybės kumštis, kuris paliks šlapią vietą iš Lietuvos piliečio, kuris ne dėl savo kaltės namo statybai gavo ne tą popierėlį, priėmimo komisijos nariams nesumokėjo kyšio arba šiaip pateko į valdžios nemalonę. Tačiau šią sudėtingą sistemą ištinka paralyžius, jeigu į senamiestį įžengia investuotojas pilnomis kišenėmis. Senų seniausiai (nuo Valdovų rūmų) visi susitaikė, kad senamiestyje šeimininkauja ne restauratoriai, o statybininkai.
Kartkartėm dėl to kokį piketėlį surengia išsišokėliai visuomeninkai, kurie po to ilgai tampomi turtingų investuotojų po teismus. Šių protestų negirdi savivaldybių vyriausieji architektai, departamentai ir komisijos, Seimo kultūros komitetas, Prezidentūros kanceliarijos Kultūros, švietimo ir mokslo patarėjų grupė. Vos neužmiršau Lietuvos nacionalinio muziejaus, kuris atsakingas už Vilniaus simbolį – nuplikusį ir griūvantį Gedimino kalną.
Kokia armija žmonių, besirūpinčių Lietuvos kultūros paveldu. Sakytum, visas Čičinsko dvaras, kuriame ICOMOS Lietuvos nacionalinis komitetas tebuvo sraigtelis.
Todėl žaibas, trenkdamas į ICOMOS nacionalinį komitetą, trenkė į visą Čičinsko dvarą, kad jis prasmegtų skradžiai žemės.
Kol nevėlu, derėtų atšvęsti Vilniaus istorinio centro įrašymo į Pasaulio kultūros ir gamtos paveldo sąrašą 25-metį. Mat gali išbraukti.
***
Papildyta Alkas.lt Vakar, liepos 23 d. ICOMOS Lietuvos nacionalinio komiteto biuras paskelbė tokį išplatintos informacijos paneigimą:
PAREIŠKIMAS
2019-07-23
Vilnius
2019 m. liepos 23 d. Lietuvos žiniasklaidos priemonėse buvo paviešintas konfidencialus ICOMOS generalinio sekretoriaus Peter Phillips laiškas, kuris buvo skirtas tik ICOMOS nariams. Pareiškiame, kad asmenys, paviešinę minėtą konfidencialų laišką, grubiai pažeidė ICOMOS Etikos kodekso 6 straipsnyje įtvirtintus principus.
Pareiškiame, kad nacionalinis komitetas yra susirūpinęs dėl ICOMOS generalinio sekretoriaus Peter Phillips laiške pateiktos informacijos, kuri nėra tinkamai pagrįsta, dėl to yra klaidinanti, kadangi Nacionalinis komitetas nėra padaręs jam inkriminuojamų ICOMOS įstatų, Darbo tvarkos taisyklių ir Etikos kodekso pažeidimų. Sprendimas dėl Nacionalinio komiteto įstatų keitimo buvo priimtas laikantis Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo nuostatų ir pateiktas ICOMOS sekretoriatui su keičiamų įstatų tekstu anglų kalba. Nacionalinis komitetas nėra pateikęs registruoti naujų įstatų redakcijos Lietuvos Respublikos valstybės įmonei Registrų centras, kadangi iki šiol nėra gavęs iš ICOMOS sekretoriato jokios informacijos ar pastabų dėl naujos Nacionalinio komiteto įstatų redakcijos patvirtinimo ar nepritarimo jai, todėl nėra nusižengęs jokiems reikalavimams.
Pareiškiame, kad nesame gavę oficialaus ICOMOS valdybos sprendimo dėl asociacijos veiklos vertinimo ar sankcijų Nacionalinio komiteto atžvilgiu skyrimo, todėl ICOMOS sekretoriatas dar turės pateikti ICOMOS valdybos sprendimą, kuriame būtų įvardinti konkretūs ICOMOS įstatų, Darbo tvarkos taisyklių ir Etikos kodekso straipsnių bei punktų pažeidimai, nurodant kokiais konkrečiais veiksmais Nacionalinis komitetas tokius pažeidimus padarė. Tai gali iš esmės pakeisti situaciją.
Pareiškiame, kad sprendimą dėl asociacijos veiklos pasibaigimo ar pertvarkymo gali priimti tik asociacijos ICOMOS Lietuvos nacionalinis komitetas visuotinis susirinkimas kvalifikuota balsų dauguma, todėl nėra suprantamas reikalavimas atšaukti įregistruotos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka nacionalinės asociacijos registraciją Juridinių asmenų registre, kadangi Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo 14 straipsnyje yra įtvirtintos aiškios asociacijos veiklos savarankiškumo garantijos.
Pareiškiame, kad stebina ir ICOMOS generalinio sekretoriaus Peter Phillips laiško turinio subjektyvumas, kategoriškumas ir nekorektiškumas ICOMOS Lietuvos nacionalinio komiteto atžvilgiu, kas akivaizdžiai prasilenkia ne tik su ICOMOS įstatų nuostatomis, garantuojančiomis pagarbą nacionaliniams subjektams, bet ir su ICOMOS Etikos kodekso 6 nuostatomis, o taip pat ir ICOMOS darbo tvarkos taisklių 80 straipsnyje įtvirtintais įpareigojimais.
Primename, kad Nacionalinio komiteto nariai yra ir lieka ICOMOS individualiais nariais, kol nėra kitokio sprendimo, todėl jiems galioja visos ICOMOS įstatų, Darbo tvarkos ir Etikos kodekso nuostatos.
Atsiprašome paveldo visuomenės už nekorektiškos informacijos sklaidą ir tikimės, jog artimiausiu metu šis nesusipratimas bus išspręstas, laikantis objektyvumo, teisingumo ir abipusės pagarbos principų.
ICOMOS Lietuvos nacionalinio komiteto biuras
faktas, kad valdžios ir “kultūros paveldo” institucijos visiškai nesirūpina Vilniaus senamiesčio išsaugojimu – yra mūsų bėda ir gėda. Štai per Žinių radiją surengiama laida apie Vijūnėlės dvaro likimą kažkokioj Dzūkjos paprūdėj, na gerai. Bet sostinės širdyje, prie Misionierių bažnyčios kyla monstrai, kurie niekaip neįsipaišo nei tūriu, nei aukštingumu, nei stiliumi prie aplinkos. Tas pats planuojama ir prie Pilypo ir Jokūbo bažnyčios. Tokie architektai kaip Pakalnis kultūringoje šalyje galėtų nebent gatves šluoti, o ne tvirtinti projektus, apgailėtina. Iš liberastų valdžios nieko ir nesitikiu – miesto infrastruktūros vystyti nesugeba, visiška stagnacija, užtat gadinti senamiestį jie tikrai sugeba