Gruodžio 15 d., Šv. Jonų bažnyčioje, Vilniuje ir gruodžio 16 d., VDU Didžiojoje salėje, Kaune, koncertuos tarp Rytų ir Vakarų, praeities ir modernumo, minimalizmo bei kompleksiškumo balansuojantis kolektyvas – Armėnijos ansamblis „Naghash Ensemble“, kuris yra išskirtinis pavyzdys, jog praėjus net pusei tūkstantmečio mūsų protėvių tekstai yra gyvi.
Išties savo veiklai atsidavę žmonės niekur nedingsta ir nepasimiršta – lyg būdami čia, mus įkvepia bei nurodo veiklos kryptį. „Naghash Ensemble“ – tai it varpeliai skambantysskaidrūs klasikiniai balsai, plevenančios melodijos ir mistiškos persipynusios linijos. Iš senovės Armėnijos atkeliavęs garsas nepaklūsta jokioms etiketėms.
Dar VI a. pr. m. e., nuostabioje kalnų ir upių apsuptyje įsikūrusi Armėnija, turi senus istorinius ir kultūrinius papročius. Ji tapo pirmąja pasaulio valstybe, pripažinusia krikščionybę oficialia religija. Ant miškais apaugusių kalnų keterų būrėsi vienuolynai, statėsi rytietiškais raštais išmargintos bažnyčios. Būtent čia gimsta tarp Rytų ir Vakarų, praeities ir modernumo, minimalizmo bei kompleksiškumo balansuojantis kolektyvas, kuris senosios Armėnijos skambesį perkelia į XXI amžių ir pristatys klausytojams Lietuvoje.
Armėnų – amerikiečių kompozitorius Džonas Hodianas (John Hodian) užsuka į Jerevano Garni šventyklą. Nuostabios akustikos statinyje vokalinis kvintetas gieda viduramžių armėnų dvasinę muziką. Ji tokia nepaprasta, jog muziko galvoje užsilieka dienų dienas. Džonas Hodianas (John Hodian) pasiryžta šį skambesį panaudoti nauju būdu, tačiau tam reikia tinkamo teksto. Kompozitorius ne vienerius metus praleidžia tyrinėdamas Jerevano, Niujorko ir Berlyno bibliotekų archyvus – kol vieną dieną aptinka mažą armėnų viduramžių poeto Mkrtičas Naghašas (Mkrtich Naghash) kūrinio fragmentą. Jo žodžiai iš karto pasiekia kūrėjo sielą kartu su žinojimu, kad tai jam skirtas tekstas.
Taip gimė Armėnijos ansamblis „Naghash Ensemble“, savo kūryboje panaudojęs visus rastus XV a. armėnų mistiko poeto ir kunigo Mkrtičas Naghašas (Mkrtich Naghash) eilėraščius. Remdamiesi šventais jo tekstais „Naghash Ensemble“ sujungia žemišką armėnų liaudies dainų dvasingumą, naująją klasikinę muziką, šiuolaikinį post-minimalizmą ir roko bei džiazo energiją. Trys nuostabūs moteriški vokalai ir ketvertas geriausių Armėnijos instrumentalistų atlieka naujos kartos ir išskirtskambesio muziką.
„Naghash Ensemble“ sudaro sopranai Asmik Bagdasarian (Hasmik Baghdasaryan), Tatevikas Movsesianas (Tatevik Movsesyan), altas Arpinas Ter-Petrosianas (Arpine Ter-Petrosyan), „dhol“ (dvipusis būgnas) grojantis Tigranas Hovhanisianas (Tigran Hovhannisyan), ūdu (Artimųjų Rytų styginis instrumentas) – Aramas Nikogosianas (Aram Nikoghosyan), duduku (medinis pučiamasis instrumentas) – Emanuelis Hovhanisianas (Emmanuel Hovhannisyan) ir kompozitorius bei fortepijono atlikėjas Džonas Hodianas (John Hodian). Šio kolektyvo repertuare armėniškos dainos suskamba taip, tarsi jos būtų ne iš šio pasaulio, o sodrūs balsai atskleidžia dvasinį muzikos gylį.
Grupės išleistas dviejų dalių albumas „Songs of Exile“ (2014 m., 2016 m.) yra gili žmogaus ir Dievo santykio meditacija, žvelgiant iš daugybę metų tremtyje praleidusio vienuolio perspektyvos. Tai iš dalies liaudies, iš dalies klasikinė giliai jaudinanti muzika, atgimimo, gailestingumo ir užkalbėjimų kolekcija. Albumas yra išleistas ir platinamas kartu su Mkrtičas Naghašas (Mkrtich Naghash) piešiniais iliustruota knyga bei jo eilėraščių tekstais, išverstais į keturias kalbas (anglų, armėnų, vokiečių bei prancūzų).