Šeštadienis, 7 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

Š. Šimkus. Gyvoji religija: atsišaukimas prieš sekuliarizmą

Šarūnas Šimkus, www.alkas.lt
2017-03-06 17:00:58
7
V. Balkūno nuotr.

V. Balkūno nuotr.

V. Balkūno nuotr.
V. Balkūno nuotr.

Prieš pradėdamas noriu išsyk pasakyti, kad asmeniškai nepažįstu Jono ir Inijos Trinkūnų, tačiau labai vertinu jų indėlį gaivinant baltiškąją religiją (čia ir toliau vartosiu šį žodį, mat „tikyba“ ir ne kas kita, kaip ta pati wiara, o ir pats žodis neapima kertinių religijos prasmių; čia gal vertėtų pagalvoti apie kokį visai kitonišką naujadarą?..), be jų ir be „Romuvos“ nebūtų ir šio straipsnio, iš viso, neturėtume apie ką kalbėti ir kur kreipti savąją mintį; pro atsižiojusią sekuliarizmo bedugnę jie sugebėjo išnešti būdą patirti dieviškumą lietuviškai. Tad viliuosi, kad šis straipsnis bus suprastas ne kaip atskirų žmonių ar ištisos bendruomenės peikimas, o greičiau kaip regesys, apreiškimas, kuriančiosios vaidės paveikslas, kurio nuleidimas šion tikrovėn atvertų neregėtą plotmę skleistis. Ir nors šiame rašinyje nesyk remsiuos religijotyra ar senosios indų religijos pavyzdžiais, kalbėsiu ne kaip nešališkas kažkurios srities išmanantysis, o kaip uolus ir nuoširdus tikintysis (veikiau „širdadėjys“, plg. sen. ind. śraddhā – „širdies dėjimas = tikėjimas“), kuris niekaip negali sprogti ir sužydėti savojoje religijoje. Kaip tas, kuris jaučia, kad tik gyva religija, gyva apeiga gali išgelbėti tautą iš pragaišties.

„Romuva“ vis apgailestauja, kad nėra įtraukiama į „palaimintąjį“ tradicinių religijų sąrašą. Ir gerai – tarp religijų kol kas jai nėra ko veikti. „Romuva“ yra etnografija, „gyvoji istorija“, lietuvybę mylinčių bendraminčių santalka, tautinio paveldo puoselėtoja – šaunu, bet tai nėra religija. Gyva religija nėra proginė – susibėgame per Užgavėnes ar Rasas, o šiaip jau būnam „paprastai“, nueiname į bažnyčią sekmadieniais, o šiaip užsiimame „prasmingais“ darbais. Gyva religija persmelkia žmogaus gyvenimą, anapus jos gyvenimo nė nėra, tai, kas anapus jos, nė gyvenimu nevadintina – tai „pasaulietybė“, profanum, kasdienos verpetas. Religija yra tyro oro gurkšnis, gyvojo vandens lašas, atsivėrusi beribė erdvė. Religija yra Būtis, į kurią veržiasi kiekviena siela; nieko netrokšta žmogaus siela taip, kaip Būties. Ji esti vienintelė Tikrovė. Tiksliau tariant, Būtis yra Dievas, tačiau ji skleidžiasi religiniais pavidalais. Dieviškumą suvokiame tik per kultūros ir tradicijos nulemtus vaizdinius – jei tų vaizdinių nėra, jie nekuriami, neskatinami ir nepalaikomi, dieviškumas išlieka neatpažintas, o visa žmogaus dieviškoji galia išeikvojama siekiant profaniškojo pasitenkinimo.

Vokiečių religijotyrininkas Rudolfas Oto, bandydamas suprasti religijos ir religinio patyrimo esmę, mano žiūra, labai taikliai apibūdino religinę pajautą kaip šventybę, o jos apraiškas, kurias įvardijo numinozinėmis, suskirstė į šiurpulingą žavesį, slaptingumą, stebuklingumą; šventybė esti anapus proto, anapus racionalumo, ji tik pajaučiama, tik nutuokiama. Oto, kaip ir dauguma kitų religijotyros pradininkų, buvo protestantas, akivaizdu, atradęs savyje žiojėjančią sekuliarizmo skylę dėl prarastos katalikiškų apeigų neštos palaimingosios būsenos.

Apeiga yra esmė. Be apeigos religija virsta teologine klajone, kuri, save vis racionalizuodama, išsigimsta į sekuliarizmą. Nepatenkinęs šventybės poreikio, žmogus ją bando patirti per muziką, kiną, sportą, fetišinius (prabangius, madingus) daiktus, visokias pramogas, kurioms išeikvojus savo ankstesnę galią, tenka griebtis naujų, galingesnių, kurios dirgintų vis labiau ir labiau, vis tobuliau mėgdžiotų tikrovę. Bet tikrovės alkio pamėklė pasotinti negali.

Religija apima visus kertinius žmogaus virsmus – gimtuves, vestuves, laidotuves. Krikščionybė visiems šiems virsmams turi deramas apeigas, tačiau įsigalėjus sekuliarizmui, visuose šiuose virsmuose išlindo valstybės arba kvazireliginių privačių įmoniūkščių ranka – gimdoma ligoninėje arba gimdymo namuose, tuokiamasi santuokų rūmuose (arba išvis nesituokiama, nes tuoktuvių apeiga praradusi senąją prasmę; jei ir tuokiamasi „su apeigomis“, tai vis vien santuoką įgalina tik parašas ant popieriaus, o ne pati apeiga), galiausiai, patogus atsikratymas lavonu (kitaip laidotuvių nebepavadinsi) visiškai perduotas duobkasių žinion. Kaip žmogui savo gyvenimo virsmuose patirti Būties dvelksmą, kaip šiuos virsmus susieti su amžinybe ir kosmoso virsmais? Ką „Romuva“ gali pasiūlyti, išskyrus kaimo vestuvių pamėgdžiojimą? Kur apeigos, kur liturgija, kad kiekvienas save norintis išreikšti lietuviškai žmogus rastų talkininkų, padedančių kartu išgyventi būties virsmą? Kur ta religija, kuri išvaduotų žmogų iš beviltiško sekuliarizmo?

Imkime laidotuvių atvejį – dabar velionį iš sukrėsto žmogaus atima duobkasiai, jį kvazireligiškai pašarvoja, o paskui arba pakasa kokiame nors mašinų ūžimo gaubiamame nekropolyje, arba nelyg žydus konclageryje supleškina krematoriume! Ar toks yra išlydėjimas į dausas? Mūsų tautoje naudoti tiek griautinio, tiek degintinio laidojimo būdai, bet iš visko (pilkapių, įkapių) akivaizdu, kad tai būta daugiau, nei atsikratymas lavonu. Būtinos savos laidojimo apeigos, savi liturginiai tekstai, steigiantys pomirtinio gyvenimo prasmes. Raudos čia gerai tinka, bet būtinos ir tam tikros giesmės, nusakančios vėlės kelionę anapus, jos atrišimą nuo šiąpusio pasaulio, priėmimą dausose. Būtina steigti savo kapus, o ne komunalininkų tvarkomus „mirusiųjų daugiabučius“ – labai prasminga būtų atkurti pilkapių tradiciją: šventoje vietoje įrengti naująjį pilkapyną, be viso šiuolaikinių kapinių betono – tiesiog akmenimis apdėti kauburiai, ant viršaus kokia medinė „saulutė“ ar „medelis“, kuris primintų velionį tik jo artimiesiems tebegyvenant, o paskui suirtų.

Mirusiojo deginimas krematoriume – kraupi nepagarba ir visos apeigos išniekinimas, todėl tik visišku romuvių apsileidimu galima pavadinti tokį savo krivio „supleškinimą“. Religija ne taikosi prie kažkieno padiktuotų „tikrovės normų“, ji pati steigia kosmosą – be jokios baimės, su uolumu ir ryžtu pasirinktoje šventoje vietoje (galima kur nors ant atokesnio piliakalnio, kad baisiai nežeistų krikščionių) sudeginti velionio palaikus tikrame lauže, o ne kokius nors standartus ir normatyvus atitinkančioje krosnyje. Tai būtų skambus veiksmas, bet ryžtingai atliktas leistų įsteigti naują kosmosą, kuriame su mirusiuoju atsisveikinama iš tiesų, o ne patogiai, bet vėliau ilgai nešiojantis savy graužatį, nes neįvykdžius tinamų atsiskyrimo apeigų, vėlė ilgai kankina gyvuosius.

Toliau – apie dievus. „Romuvos“ santykis su dievais kol kas primena kone visišką etnografizmą (Dundulienė, Klimka ir pnš.), kai dievai įsivaizduojami kaip tie žemaitiški „dievukai“ medžiuose ir koplytėlėse (viskas gerai ir gražu, bet tai tiek šventybės išraiška, o ne patys dievai), na, geriausiu atveju nematomi kur sėdi šakose. Dievai yra nuožmi tikrovė, šventybė visais savo veidais! Ir sėdi dievai ne medžiuose – širdy jųjų namai. Išorėje juos tegalime atpažinti, tegalime rasti tas vietas, kur ir kada jie mumyse raiškiausiai apsireiškia. Dievų archetipus mes visada nešiojamės savyje, bet neatpažįstame, nes sekuliari psichologija (ogi išsiverskime lietuviškai – „sielovyda“) juos pavadino depresija, afektais, manijomis, fobijomis, ir prisiskyrė sau teisę su jais (dažniausiai labai negrabiai) tvarkytis. Religija steigia būdus, kaip bendrauti su tais dievais, kaip juos iššaukti, permaldauti, kaip išvaryti gyvastį gniuždančius deivilus. Čia gėrimo šlako nuliejimas, žiupsnis dulkių ugnin ir vien tik daina nepadės. Dievai nuožmūs, žavūs, kartais žiaurūs, nesyk sunkiai prišaukiami ar sunkiai suvaldomi. Bet su jais būtina bendrauti, nes jie tūno užgniaužti ir nepagarbinti, ėda lietuvio sielą. Išalkę jie ryja viską, tad tūlam lietuviui belieka juos užpylinėti svaigalais ir bėgti nuo jų į užsimiršimą. Senovės tautos sukūrė sudėtingas apeigas ir sistemas bendravimui su dievais, todėl čia geriau gręžtis į „Rigvedą“, o ne į besigaluojančios XVII–XIX a. lietuvių religijos liekanas.

Dievai nuolat maino veidus, vardus, tad religijos priedermė – juos atpažinti ir pagerbti. Dievai esti anapus žodžio, bet jų galia – varduose. Vieni vardai netenka savo galios, atsiranda nauji, kartais galima prabudinti ir seną vardą (antai kiek galios turi vardas Andajas!), atpažinti dievų vardus vietovardžiuose, asmenvardžiuose ar šiaip žodžiuose. Gyva religija nuolat mainosi, nuolat gręždamasi į pirmapradybę kuria kosmosą iš naujo. Kad kosmosas būtų sukurtas, senąjį tenka sugriauti, bet tik tai užtikrina gyvasties tėkmę! Todėl dievų vardus reikia atpažinti, minėti, jiems rengti ištisas apeigas. Dabar gi „Romuvos“ dievai panašesni lyg į kokį nelabai reikalingą, bet paminėtiną priedą, o ne į mūsų gyvenime siaučiančias jėgas. Net ir vedantiškoji Dainiaus Razausko „viendievystė“ neatleidžia mūsų nuo apeigų – visus dievus aprėpęs vienatinis Dievas yra dar nuožmesnė galia, su kuria privalu skaitytis. Be apeigų prie dieviškumo priartėti neįmanoma – jį tegalima patirti kaip poetinį regėjimą (tuosyk atskleisti per kūrybą) arba patirti staiga sukrėtus visą esybę, tačiau nežinant ką su tuomi daryti.

Apeiga leidžia priartėti prie šventybės ją suvaldant – tik per apeigą atsidaro dangaus vartai, tik tada galima pilnai išlieti širdį ir nunešti ugnimi auką Dievopi. Tačiau pasiruošimas, vartų atidarymas, liejimas, deginimas, vartų uždarymas yra sudėtinga liturgija, kurią privalo lydėti tamtyč skirti žodžiai, giesmės, veiksmai, tamtyč skirti rykai, aukos, apranga, muzika. Per apeigą „širdadėjys“ turi įgyti progą visiškai atsiverti, nusiimti visus kiautus ir gniaužtus bei visa savo esybe atsiduoti dieviškumui – tat esti nelengva, bet verta visko, verta viso gyvenimo, nes turi neįtikėtiną gydomąjį poveikį. Protu žmogus gali perkeisti tik savo protą, bet dievai, aukščiausioji šventybė, Aukštiejas Visagystis, Andajas, žavioji Laumė-Indraja, kraupusis Velnias – visa tai būva anapus, kur nepasiekia žodžiai, mintys, kur gali nukakti tik širdis atsivėrus dangaus vartams. Ten persikeičia mūsų gelminis „Aš“, mūsų sąmonė.

Dievai privalo turėti savo namus – žinia, tikrieji jų namai širdyje, tačiau būtinos šventos vietos, kur be baimės ir trukdymo galima atlikti aukojimą, apeigą. Lietuva nuo žilos senovės „įkrauta“ tokiomis vietomis, tačiau bėda, kad dabar šios šventovės dažniau tapusios pramogautojų (turistų) bei sekuliaristų (paveldosaugininkų) valdomis. Didžiulės iškabos, lentos, šiukšliadėžės ir mašinų aikštelės akimirksniu sunaikina vietos šventumą, kaip kokie ant Kryžių kalno triukšmaujantys ir fotoaparatais spragsintys turistai. Laimei, ne visos šventvietės „pritaikytos turizmo poreikiams“, be to, šventvietes galima atpažinti ir nebūtinai kažkaip išskirtose vietose. Žinant, kad „Romuvai“ priklauso nemažai senųjų amatų meistrų, belieka tik spėlioti, kodėl taip ir nebuvo pastatyta nei viena medinė (šiaip jau, geriausia) arba akmeninė šventykla. Čia vėlgi būtina drąsa steigti kosmosą prisiimti atsakomybę kurti pasaulį, o ne ieškoti statybos leidimų ar kažkokių fondų paramų – esant ryžtui bus ir lėšos. Čia nuostabus pavyzdys yra Merkinės piramidė – žmogui patyrus šventybę atsirado ir šventvietė, tokia, kokia jaučiama reikalinga, nesidairant į bereikšmę sekuliarią valdžią. Tiesa, šventvietė turėtų turėti turinį – šventybę spinduliuojančius vaizdinius, viduje turi būti rengiamos apeigos.

Viskas suplaukia į vieną kertinę bėdą – ryžto ir drąsos trūkumą kurti kosmosą ir prisiimti atsakomybę už pasaulio kūrimą. Tikrovės, kosmoso, pasaulio nėra savaime – tai mūsų mintys sukuria pasaulio tvarką. Vieną dieną galima nubusti ir patirti – aš kuriu kosmosą, man primesta tvarka nėra nei amžina, nei neginčijama, jeigu ji nežengia podraug su Tiesa. Žinoma, „Romuva“ kūrėsi tada, kai prie „tvarkos“ buvo privalu prisitaikyti, antraip pats būtum „sutvarkytas“, tačiau dabar nėra jokios tvarkos – tik iš inercijos beriedanti biurokratinė „tvarka“ ir žiojėjanti sekuliarizmo beprasmybės bedugnė. Religija visada steigia ir palaiko savo kosminę Tvarką, pripažįsta tik savišką Tikrovę, todėl kitos religijos ir kvazireligijos nuožmiausiai bando sugriauti tą tvarką. Krikščionybė apleido Tvarką ir Tiesą, išsižadėjo šventybės ir liko „parapijos jaunimą“ bevienijančiu vaidulu. Lietuviui beliko gręžtis į svetimas, svetimomis kalbomis ir papročiais sukurtas religijas, arba atsiduoti sekuliarizmo bedugnei. Nebe krikščionybė yra mūsų priešas, o sekuliarizmas (Būties išskaidymas), agnosticizmas (šventybės nepažina), avidja (Tiesos ir kosmoso Tvarkos nepatyrimas; nevyda), neryžtas (baimė) – išorėje ir viduje. Tai mūsų sielos betonas, stiklas, plastmasė ir asfaltas.

Mes turime juos alchemiškai perkeisti į ugnį, vandenį, molį ir orą. Turime atbudinti savyje tą narsiašlovę ugnį, švytinčią Tiesos spinduliais, ir nesibaimindami nė mirties (ji nužudo kūną, o ne dvasią) – su ryžto dvasia („degančios akys ir širdys“), kuri skleidžiasi, plinta žmonėsu it pavasaris visais puošniausiais žiedais, kurti savo Kosmosą, savo Įstatymą, ginti savo Tiesą. „Romuvos“ krivis nėra parapijos klebonas – tai Lietuvos didysis kunigas, Lietuvos vyskupas ir popiežius. Tai ne žmogelis, dirbantis „normalų“ darbą, ir laisvalaikiu dainuojantis liaudies dainas, tai šventikas (nes atsidėjęs šventybei), dvasininkas (nes dirba su dvasia), žynys (nes žino), vaidila bei raganius (nes regi, vyda), kunigas (nes valdo), įkvėptasis dainius (nes jo širdis liejasi maldomis, dainomis ir eilėmis), steigėjas (plg. sen. ind. vedhas, nes pastanga įsteigia kosmosą), galiausiai – brahmanas (nes savo žodžiu atgniaužia užsivėrusią širdį ir ją iškelia pro dangaus vartus Dievopi, kur skleidžiasi bekraštė erdvė, bekraštis pirmapradis dieviškumas).

Beje, Indijoje ir dabar brahmanai trumpai drūtai štai kaip nusako, ką darą: „pasaulį valdo dievai, dievus valdo mantros, mantras valdo brahmanai“. „Romuvos“ krivis savo maldomis ir žodžiais turi pamaitinti ir atgaivinti mūsų širdyse užgniaužtus alkanus dievus, nes jie valdo mūsų pasaulius. Ir tik tokių žmonių santalka galės save vadinti arijais (ne nacionalsocialistine, o senąja indoeuropietiškąja prasme – „tauriaisiais, kilniaisiais, kosmoso ritintojais“). Reikia išsivaduoti iš komunistinės visų lygybės, ir kapitalistinio nužmoginančio vienodinimo apgaulės – yra skirtumas tarp reginčiojo ir aklo, įgaliojo ir neįgalaus, girdinčiojo ir kurčio. Bet įgaliojo priedermė yra įgalinti kitus, neprimetant savo regos.

Ir tada nebereikės jokių valdžių prašyti įtraukti į kažkokį jų biurokratinį sąrašą – ko vertas pasaulietinės valdžios sąrašas prieš dvasinę galybę, Tiesą ir Tikrovę? Laikas perimti kosmosą į savo rankas – pasidžiaugti, kad per sekuliarizmo žiojymę išsprūdome, bet dabar metas tą skylę užverti. Lietuva yra širdyse, kalboje, tradicijoje, o ne įstatymuose, ne Vilniuje, ne biurokratų raštuose. Šiaip jau, ten ta pati romėnų res publica, ranka rankon su krikščionybe tęsianti senąją romėnų užkariavimo tradiciją.

Tik gyva religija, tik gyvas žodis, tik bekraštis ryžtas, uolumas, tik ugnimi plieskiančios akys ir širdys gali išgelbėti tą dvasinę Lietuvą. Ir trissyk nusispjaut, ką pagalvos sekuliaristai-biurokratai (uolūs kvazireliginės res publica įstatymų kunigai), ką pagalvos seniai dvasios barbarybėn nužengęs „civilizuotas pasaulis“, ką pagalvos fondai, sąjungos, darbovietės, normatyvai, pareigūnai, ką pagalvos Rytai ir Vakarai, Šiaurė ir Pietūs. Nes mes būsime viduryje, mes būsime ugnis, liepsnojanti pasaulio bamboje, o virš mūsų širdžių atsivėrę dangaus vartai, už kurių plazda išlaisvinti dievai. Ir pajutę tokią gyvą religiją, ne tik kad Būtin atsivers visi jos išsiilgę lietuviai, bet ir plūstels iš beprasmybės skylės besiveržiantys vakariečiai, kaip kad plūsta į Indijos ašramus. Tik tai suteikia viltį, tik tai žadina gyvastį – ne mėgdžiojimas, ne etnografinis laisvalaikis, ne asfaltuoto, betonuoto, išmanaus, visus „sąjungos“ standartus atitinkančio apleisto Lietuvos muziejaus paveikslas. Dabar laikas būti karžygiais, arba niekada.

Lietuviai nesyk įrodė galį sukurti stebuklą, kai būna labai striuka – laikas tokį stebuklą kurti „Romuvai“ ir kiekvienam, trokštančiam būti lietuviškai, trokštančiam būti laisvam savo žemėje, nūstančiam stovėti pasaulio bamboje. Lietuva pilna neišsipildžiusių vilčių: nepražydusių kunigų ir vaidilų, dainių ir sielvydžių, aukotojų ir maitintojų. Nes nėra kur, nėra terpės, erdvės – viskas telikę sekuliarizmo betonu. Poetai, dailininkai, muzikantai, amatininkai, valstiečiai ir miestiečiai, etnologai ir filologai, filosofai ir etnosofai – visi gali prisidėti sukuriant kažką iš tiesų, iš savo giliausios esmės švento, nes Šventoji žemė yra čia, Šventasis laikas yra dabar, o pašvęstieji esame mes. Kas šitaip vyda, tam visi dievai padės tūkstanteriopai!

Užbaigti galima ir tokia Algirdo Patacko, didžio lietuvių dvasininko, pamąstymu (remiantis A. Maceina): „Religijos ir kultūros dirbtinai atskirti negalima. Religija nėra sudėtinė kultūros dalis: ji yra daugiau negu kultūra. „Ne religija telpa kultūroje, bet kultūra – religijoje“. Religijos ir kultūros santykis yra daugiaplanis. Dargi savo kilme kultūra yra priklausoma nuo religijos: „Kultūra yra susijusi su kultu. Ji išsivysto iš religinio kulto, ji yra kulto išsiskleidimas ir jo turinio išsišakojimas įvairiomis linkmėmis“. <…> Religija priklauso kitai santykio su būtimi plotmei. „Būtis /…/ gali būti Dievas tik tuo atveju, kai ji yra „mano Dievas“. Taigi, religija – tai asmeninis ryšys su Dievu, „mano Dievu“, įgalinantis mus nugalėti paskutinę užkardą, skiriančią mūsų būtį nuo Dievo. Tai – tikrasis Dievas. Ne filosofų, intelektualų ir net ne teologų, bet mano, gyvas Dievas. Tai – tikroji religija, kelias į Vienį“. 

Pjūtis didelė, tad stokim į mūšių didžiausiąjį kelią su plieno dalgiu ant peties! 

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Valaitienė apie Ramuvą ir Romuvą, etninę kultūrą ir religiją
  2. V. Bagdonavičius. Senoji baltų religija ir krikščionybė Vydūno žvilgiu
  3. G. Beresnevičius: Senoji lietuvių religija sukūrė Lietuvą
  4. Baltų religija šiandien
  5. V. Bagdonavičius. Tautiškumas ir religija Vydūno filosofijoje
  6. Baltų religija, lietuviškas Zodiakas ir šiuolaikinio žmogaus tapatybė
  7. Romuvos mokykla kviečia gilintis į baltų kultūrą ir religiją
  8. A. Patackas. Auxtheias Vissagistis
  9. I.Šatkauskas. Įspūdžiai iš Europos etninių religijų kongreso Odensėje
  10. E. Malūkas. Po Krivulės
  11. I. Trinkūnienė: Laimingi būsime tik gyvendami pagal protėvių išmintį
  12. R. Regelskytė. Ar reikia numirti, kad patektum į Rojų?
  13. Krivis J.Trinkūnas: Dievai Lietuvą saugo tik tada, kai lietuvis į juos atsigręžia
  14. J.Trinkūnas. Statistikos metraštis paliudijo – baltų tikėjimo pasekėjų daugėja
  15. Miglė ir Mindaugas Valaičiai: Tradicija yra gyva tada, kai ji tobulėja, kai nėra sustingusi ir muziejinė (nuotraukos)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. Ženklas says:
    8 metai ago

    Labai reikalingos mintys. Įsiklausykime, permastykime ir taip gyvenkime.

    Atsakyti
    • Vaclovas M. says:
      8 metai ago

      Labai rimta kalba, ką turime daryti ir siekti. Autorių reikia pakviesti į Romuvos mokyklą išsamesniam pokalbiui. Deja, jis stebi daug ką iš šalies, kitaip nepriekaištautų, jog romuviai nepatiria Būties dvelksmo ar nepatenkina šventybės poreikio.
      Įdomūs pasiūlymai dėl laidojimo pilkapiuose — tai visų mūsų svajonė.

      Atsakyti
  2. rimtai says:
    8 metai ago

    Stiprus straipsnis, uždegantis! Viskas, apie ką rašyta, labai svarbu, reikalinga ir netgi būtina. Tačiau… Kaip atstatyti, atkurti tai, kas praktiškai teišliko nuotrupomis. Dalinai tai įmanoma, nes dieviška prigimtis ir dieviškas pasireiškimas yra vieningasi ir vientisas, tad ir skirtingų religijų apeigų esmėi ta pati. Skirtųsi kreipiniai, pagarbinimai, įėjimo į būsenas būdai – keliai, kurie konkrečiai tautai palengvina bendravimą su gamtos jėgomis ir anapusiniu pasauliu. Jų atkūrimas ir būtų didžiausias iššūkis. Tokį darbą gali atlikti žmogus, kuriam Dievo atseikėta šiek tiek daugiau, nei daugumai, kuris savo prigimties ir ilgo dvasinio kelio dėka regi, jaučia ir įžvelgia tas gelmes, kurios atsiveria tik labai tyrai sielai. Kur tas žmogus? Kur jį rasti? Turiu viltį, kad jis netrukus pasirodys, kaip koks žydų mesijas.

    Atsakyti
  3. Levas says:
    8 metai ago

    Puiku!!! AČIŪ ŠarūnuiĄ
    Karštoms širdims atsiveria… ir matosi… visa ta

    Atsakyti
  4. tikras lietuvis says:
    8 metai ago

    Ta “pagoniškoji” religija naudinga tik tuo, kad tarnauja kaip kylis, išmušant kryžeivius iš Lietuvos.
    Nors dievo vis tiek nėra – kad ir ką Vaiškūnas besakytų. 🙂

    Atsakyti
  5. Kęstutis says:
    8 metai ago

    Gerai, kad perskaičiau darbo metu ir nebuvo kada atsakyti… Pirmas sakinys ir pirma klaida “religija – tikyba”… Religija [lot. religio — pamaldumas, nuolankumas, šventumas], tikėjimas, kad egzistuojančios antgamtinės jėgos (dievas arba dievai, dvasios); tikyba ir su ja susiję kulto veiksmai, apeigos, organizacijos. “Religija” nelietuviškas žodis, reiškiantis tą patį…Tarptautinis žodžių žodynas… Vadinasi visi išvedžiojimai apie “religijas, tikėjimus, apeigas…” nevaldomas minčių srautas, tik tiek…
    „pasaulį valdo dievai, dievus valdo mantros, mantras valdo brahmanai“… Na tokia nesąmone gali patikėti tik žmogus kuris turi “kažką” daugiau nei protas…o gaila…Ir ko verti tokie “dievai” kuriuos žemės blusos valdyti gali? Sukalbėjo mantrą žemės bluselė ir “dievai” jau suglaudę ausis laukia tolesnių nurodymų… Visiška stabmeldystė, baisiau už Vudų. O jūs romuviai pasitemkite, mantras pradėkite kalbėt, galėsite Vudu apeigas atlikinėt, dievukus valdyt… Niekai visiški… bet ne, Vaclovas pasikvies, pagalvos apie laidojimus pilkapiuose??? Su visa pagarba – kvailiau nesugalvosi. Sugalvotų dabar visi žemės gyventojai laidotis pilkapiuose ir juos šventai saugoti, po kokių 100 metų bus visi išmirę, nes dirbamos žemės nebeliks. Mongolai aišku išgyventų ilgiau, jei pas juos kiniečiai nepradėtų pilkapiuose laidotis… Kūnas tai žmogaus seni drabužiai, seni batai kuriuos sunešiojus belieka išmesti, bet tam kad neapsišiūkšlint, kažkaip reikia po savęs ir susitvarkyt – ar pakasti, ar sudeginti, ar sudeginus į ežerą pelenus išbert, ar medyje pakabinti, ar kaip Tibete – kūną tvarkingai supjaustyt ir sušert laukiniams žvėrims ir paukščiams. Ten juk nei pakasi, nei tiek malkų pririnksi, kad kūnas sudegtų… Žodžiai pakylėti, paskaityt visai gražu, bet darbus darant teks vis tiek protu vadovautis, ne kitaip… Linkiu visiems Darnos minčių tėkmėje…

    Atsakyti
  6. rimtai says:
    8 metai ago

    Straipsnyje galima rasti minčių , kurios nesutampa su kitų skaitytojų pasaulėžiūra. Tokiame subtiliame dalyke niekada nebus vieningo požiūrio, nes kiekvienas žmogus yra skirtingas. Jis remiasi savo patirtimi, išgyvenimais suvokimu. Čia kaip pirštų anspaudai – nėra vienodo. Todėl reikia žiūrėti į esmę. Ar besiremiantis mūsų šaknimis tikėjimas-religija gali apjungti ir sustiprinti mūsų tautą? Be abejo. Kitas klausimas – ar didžiajai daliai žmonių tai bus artima, ar tai taps jų gyvenimo šerdimi?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

LMA - Lietuvos muziejų asociacija | lma.lt nuotr.
Istorija

Lietuvos muziejų asociacija: kviečiame Valstybės kontrolę dialogui dėl muziejinių vertybių apskaitos

2025 06 07
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Ministerijos susitarė dėl bendrų veiksmų ugdant pilietišką jaunimą

2025 06 06
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Sukčių taikiklyje – neatidūs keliautojai

2025 06 06
Sveikata | sam.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Kada ligoniai siunčiami į kitas šalis ir kas už tai moka?

2025 06 06
Dviračių takas
Lietuvoje

Klaipėdoje atnaujinami dviračių ir pėsčiųjų takai

2025 06 06
Ankstyvojo skaitymo erdvė
Lietuvoje

Sostinės darželiuose – naujos ankstyvojo skaitymo erdvės

2025 06 06
Gelbėjimosi ratas
Gamta ir žmogus

Prasidedant maudyniu metui – ugniagesių įspėjimai

2025 06 06
Tiltas
Lietuvoje

Pradedami pasienio su Lenkija kelio atnaujinimo darbai

2025 06 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Naivus lausimas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Sugrįžot jau? apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Vasaros pietums – suktinukai su traškiomis daržovėmis
  • Žinovai įvardijo pagrindines motociklininkų avarijų priežastis
  • Kodėl vienus uodai puola labiau nei kitus?
  • Augant vaikui svarbu stebėti ne tik ūgį ir svorį

Kiti Straipsniai

Virginijaus Kašinsko tapybos paroda „Lietuvių mitologija“

Atidaroma Virginijaus Kašinsko paroda „Lietuvių mitologija“ Zyplių dvare

2025 06 04
Mildos šventė Veršvų piliakalnyje

Veršvų piliakalnyje atšvęsta lietuvių meilės deivės Mildos diena

2025 05 20
Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

2025 05 09
Jorė 2025

Nuvilnijo pavasario žalumos ir baltiškos dvasios atgimimo banga: 29-oji Jorė Kulionyse

2025 05 07
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Juozas Dapšauskas

J. Dapšauskas. Ar popiežius paragins Lietuvoje Bažnyčią atsisakyti privilegijų?

2025 05 06
Donaldas Trampas Romos popieiaus rūbais

D. Trampas pašiurpino katalikus: paskelbė savo atvaizdą popiežiaus rūbais

2025 05 04
Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

V. Toporovas. Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

2025 04 29
Jorė

Jorė – pavasarinė malda mūsų dievams

2025 04 22
Vijolė Arbas su sūnumi Kimo 2023, Vilniuje

Džiugesio, dvasios šviesos ir laisvės skleidėjai Vijolei Arbas būtų sukakę 80.

2025 04 13

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Naivus lausimas apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Sugrįžot jau? apie J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Šuo | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Laikinoji sostinė imasi permainų gyvūnų gerovės srityje

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai