Penktadienis, 16 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

Lietuvos intelektualų atviras laiškas: Apie „atvertas akis“ į kūrėjo vaidmenį okupuotoje Lietuvoje

www.alkas.lt
2015-10-21 00:23:51
19
Justinas Marcinkevičius

Pastaruoju metu žiniasklaidoje vis dažniau pasirodo kritikų, kuriems nekritiškai sekant pačia naiviausia („popsine“) kosmopolitizmo mada, „atsiveria akys“ ir jie pasiryžta „pasakyti tiesą“.

O toji tiesa, pasirodo, reiškia pastangas susidoroti su tarpukario Lietuvoje dominavusiais tautiškumo „mitais“ ir su tais sovietinių laikų meno kūrėjais, kurie sugebėjo ne tik išgyventi Lietuvoje, bet ir palikti visuotinai žinomus veikalus, stiprinusius žmonių dvasines galias ir išgyvenimo viltis, ugdžiusius pasitikėjimą tautos gyvybingumu, padėjusius Lietuvos žmonėms išsaugoti pagarbą gimtajam kraštui, istorijai ir jos iškiliausioms asmenybėms bei atlaikyti nuolat užgriūvančias represijas.

Bene ryškiausiais ir tipiškiausiais tokių „kritikų“ lyderiais vis dažniau prisistato Nerija Putinaitė ir Rimantas Kmita. Matyt, ne atsitiktinis dalykas, kad pastaruoju metu savo atakas jie nukreipia į vieno iš talentingiausių ir bene labiausiai pilietiškai užsiangažavusių lietuvių poetų Justino Marcinkevičius kūrybą.

N. Putinaitė čia jau turi nemažą įdirbį: iš pradžių ji „susidorojo“ su Jonu Basanavičiumi. Dabar atėjo eilė Justinui Marcinkevičiui. Žãvi jaunųjų drąsa ir ryžtas išaiškinti sudėtingus mūsų tautos prisitaikymo ir išlikimo būdus, viską išmatuoti savo išmanymu, nesivaržyti pripažintų autoritetų, ištaisyti istorines klaidas ir nesusipratimus. Bet nėra gerai, kai drąsa virsta įžūlumu, maitinamu beveik vien ambicijomis be didesnės moralinės ir profesinės „amunicijos“.

Tikrai į tą „sąrašą“ geresnių kandidatų nebuvo galima rasti, – abu jie ryškiausi Lietuvos gyvybingumo gaivintojai, tautos orumo žadintojai, valstybingumo simboliai. Bene daugiausiai jie nusipelnė gaivindami tautą ir atkurdami valstybę. Šiaip ar taip, bet J. Basanavičius buvo ryškiausias Lietuvos atgimimo puoselėtojas, „Aušros“ redaktorius, žinomas folkloristas ir etnologas, pirmasis valstybės atkūrimo akto signataras, o Just. Marcinkevičius – ne tik rašytojas ir Lietuvos mokslų akademijos tikrasis narys. Iš poezijos jis tiesiai ėjo į Lietuvos Nepriklausomybę: buvo Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narys, kartu su Lietuvos Helsinkio grupės steigėjais (V. Petkumi ir kt.) tapo Lietuvos visuotinių žmogaus teisių deklaracijos (1989 m.) autoriumi bei pirmosios oficialios žmogaus teisių organizacijos Lietuvoje steigėju (Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacija įsteigta 1990 m.).

Šių asmenų pasirinkimas aiškiausiai liudija, ko siekia „naujieji kritikai“ ir jų įkvėpėjai. J. Basanavičius Lietuvą norėjęs padaryti azijine valstybe, o Just. Marcinkevičius buvęs „sovietinės propagandos formuotojas“. Net poeto „pavyzdinės ateistinės autobiografijos kelias“ buvęs „propagandiškai be galo įtakingas“. Anot jų, poeto kūrybos herojai Mažvydas ir Mindaugas neatsitiktinai tapę kankiniais ir aplinkybių aukomis („auka yra bejėgė – ji sau padėti negali…“), nes „toks tapatybės modelis labai tiko ir sovietinei valdžiai“.

Su perdėtu pasitikėjimu jie skelbia savo „atradimą“: poeto kūryba neva „rituališka ir rituališkai interpretuojama“, o pats poetas, tikriausiai nepagrįstai, iki šiol yra „kanonizuotas, mūsų kultūros šventasis“. N. Putinaitė neslepia pasitenkinimo, kad gali sugriauti šventumo įvaizdį ir sveikina su „nauja istorikų karta“ atsiradusią sovietmečio kritiką. Anot jos, „tauta bus daug sveikesnė, kai stovės ant tvirtų ir aiškių pamatų, o ne mitų, miražų ir iliuzijų. Just. Marcinkevičius – šiuo metu vienas ryškiausių tokių miražų“.

Bet ką reiškia „tvirti ir aiškūs pamatai? Ar čia ne ta pati „mokslinė ideologija“, kurią XIX a. išrado marksistai ir pozityvistai? Abi jos sovietmečiu neretai susiliedavo. Tik sovietmečio ideologams „mitai“, „prietarai“ ir „iliuzijos“ buvo religija, o naujiesiems kritikams – Just. Marcinkevičiaus poezija, jos pripažinimas ir patriotinių jausmų raiška. Bet kitur kalbama, kad esma gerų ir blogų mitų (vadinasi, ne visada reikalingi „tie tvirti ir aiškūs pamatai“). Todėl čia Marcinkevičiaus mitas blogas jau ne dėl to, kad jis mitas, bet kad jis „labai gerai pataikė į lietuvių nomenklatūros politinį interesų lauką“, „formulavo ir tarybinio tautiškumo vaizdinius, kuo puikiausiai savo talentą pritaikė situacijos poreikiams.“

Just. Marcinkevičius kaip tik labiausiai stengėsi atsiriboti nuo pataikavimo ir patarnavimų valdžiai ir ištikimiausiai saugojo autonomiškus ryšius su gimtaisiais namais, žeme ir tautine kultūra. Tačiau mūsų naujiesiems kritikams sovietmetis – naktis, kurioje visos katės juodos. Žemindami vieną iškiliausių šalies žmonių, jie iškreipia realybę, kenkia nacionalinei kultūrai ir maskuoja pačių paklusniausių, vergiškiausių literatūrinių kolaborantų darbus.

„Tarybinis tautiškumas“ – bene pats begėdiškiausias Putinaitės „išradimas“. Sunku patikėti, kad jai nežinomas agresyvus proletarinio internacionalizmo ideologijos diegimas ir apskritai komunistinė tautų išnykimo doktrina. Kokiomis elitinės izoliacijos sąlygomis „kritikė“ turėjo gyventi, kad nei paauglystėj, nei dabar neįstengia pastebėti, jog įvairios įmanomo tautiškumo apraiškos buvo kaip tik vis stiprėjantis atsakymas (ir literatūrinis, ir etnografinis, ir visoks kitoks) į tą agresyvumą? Ir už tai ne vienam teko nukentėti.

Tik kaip politologė turėtų pažiūrėti į akis tiems žmonėms (o jų didelė dalis jau išmirusi), kurie buvo persekiojami ir represuojami už tautinės kultūros gynimą? Net jos pačios terminais tai turėtų reikšti spontanišką pasipriešinimą totalitarizmui. Tik ji to nemato. Nors čia didelės paslapties turbūt ir nėra: pačios „naujosios kritikės“ kosmopolitizmas kaip du vandens lašai panašus į „proletarinį internacionalizmą“.

Todėl jos plačiai „atvertos akys“ seniai pritaikytos neigimui ir niekinimui tų žmonių, kuriems tikrai rūpėjo tautos likimas. Keista tik viena, kodėl taip aistringai atakuojamas poetas. Juolab kad politologė yra įsitikinusi, jog „dabar Marcinkevičius jau nebeturi poveikio žmonėms, yra spontaniškai nebeįdomus. Tačiau pats Marcinkevičiaus mitas dar tvirtas.“

Ji net nepastebi, kad pati čia pat pripažįsta tai, ką nori paneigti: poetas vis dėl to darė poveikį žmonėms ir buvo tautai įdomus bei reikalingas. Ir, reikia manyti, ne dėl to, kad buvo „sovietinės propagandos formuotojas“? Dar keisčiau atrodo mintis, kad poetas „nebeįdomus“, bet jo „mitas dar tvirtas“. Teisingai sakoma, kad jį gerbia vyresnioji karta. Bet nutylimi du esminiai dalykai: 1) kad toji karta dar gerai žino, ką poetas reiškė sovietmečiu ir 2) kad jis tikrai yra neįdomus politologei ir jos bendraminčiams; tik ji prie jų kažkodėl dar prijungia ir mokinius.

Menkai teprisimindami sovietinę epochą, paviršutiniškai ir gana selektyviai pasklaidę pačią literatūrą bei kai kuriuos archyvus, naujosios kritikos „meistrai“ stebėtinai lengvai diagnozuoja „tam tikrą mūsų intelektualinį silpnumą“. Ir pirmiausia šį „trūkumą“ priskiria vienai autoritetingiausių lietuvių literatūros mokslininkių, t.y. Nacionalinės premijos laureatei prof. Viktorijai Daujotytei. Mat jų „modernių“ nuostatų neatitinka jos atidūs ir įžvalgūs poeto kūrybos vertinimai. Ji esą puoselėjanti „poeto šventumo įvaizdį, gretindama jo viešo kalbėjimo galią su Kristaus kalbos galia.“

Gana pretenzingas ne tik tokių išvadų darymo būdas, bet ir pats „kritikos“ metodas: išplėšiamos iš literatūrinio bei istorinio konteksto citatos, fragmentai ir jie interpretuojami kaip patinka. Svarbiausios kūrėjo intencijos lieka nepastebėtos ar nesuprastos. Pagirtinas ir ketinimas išaiškinti, kaip sovietmečiu reiškėsi prisitaikymas, kolaboravimas ir pasipriešinimas. Bet nėra gerai, kai ketinimais beveik viskas ir pasibaigia. Į akis krinta stebėtinai menkas sovietmečio išmanymas, o ypač apgailėtinas ten vykusių kūrybos procesų suvokimas. Dėl šių priežasčių jų rašiniai taip toli nuo realybės, kad iš jų neįmanoma atpažinti nei buvusios epochos, nei vertinamų asmenybių. Toks įspūdis pirmiausiai susidaro dėl to, kad represijų sąlygomis menininko sunkiai pasirinktas kūrybinis tarnavimas savo gimtajam kraštui paverčiamas savanorišku kolaboravimu.

Niekas neginčija, kad anais laikais buvo nemaža žmonių (pirmiausia pareigūnų), kurie iš tiesų kolaboravo ir vergiškai vykdė Maskvos instrukcijas, dirbo pačiame represiniame aparate arba įskundinėjo savo bendradarbius. Kiti priklausė valdžios artimųjų ratui ir visą gyvenimą sėkmingai naudojosi jo priedanga bei privilegijomis. Treti, atsiliepdami į visus ideologinio aparato signalus, be perstojo liaupsindami sistemą ir jos lyderius, darė sparčią politinę bei administracinę karjerą.

Buvo ir tokių, kurie, gindami savo kailį, nepaliaujamai vinguriavo tarp valdžios reikalavimų ir visuomeninės opinijos. Didelė dalis buvo ir tų, kurie stengėsi išgyventi tylūs, tarsi pelytės po šluota. Po Stalino mirties atsirado ir disidentų, vengiančių kompromisų su okupacine valdžia.

Just. Marcinkevičius nepriklausė nė vienam iš šių sluoksnių. Bet naujieji kritikai kaip tik puola į ataką ir prieš Just. Marcinkevičių, ir prieš tą kultūrą, kuri mums padėjo išgyventi, kuri atnešė valstybingumą, laisvę ir Nepriklausomybę.

Jis nebuvo disidentas, bet ir niekada nekūrė tik prisitaikymui. Jis priklausė tam nedideliam menininkų ratui, kuris beveik kiekvienu kūriniu plėtė nustatytų apribojimų rėmus. Poetas kūrė bene labiausiai rizikuodamas, tarytum eidamas skustuvo ašmenimis. Jis vienas iš pirmųjų išdrįso po minimaliausia ideologine priedanga išviešinti draudžiamas temas, į pirmą planą iškelti patriotinius, dorovinius motyvus, sugrąžinti pagarbą tautos kultūrai ir istorijai, neįvertintų, į užmarštį nustumtų asmenybių pagerbimui. Taip buvo priešinamasi žmogaus orumo gniuždymui, kultūros vertybių naikinimui. Ir kaip tik dėl to jis ir šiandien labai reikalingas, bent jau daug daugiau negu tai įstengia suprasti naujieji kritikai.

Žinoma, kai po labiausiai rizikingų darbų, sukėlusių euforiją visuomenėje, poetas sulaukdavo grasinimų iš KGB, tekdavo parodyti ryškesnių kompromisų. Taip atsirado jo „Publicistinė poema“, iš kurios parinktų fragmentų N. Putinaitė lengvabūdiškai daro išvadą apie visą kūrybą. Tarytum nežinotų, kad sovietinėje sistemoje apskritai negalėjo kurti joks rašytojas, nedarydamas kompromisų. Jau pats gyvenimas sovietinėje sistemoje buvo kompromisas. Vadovaujantis šių kritikų logika, kolaborantais taptų visi XIX–XX a. lietuviškosios dvasios žadintojai ir švietėjai; tarp jų M. Valančius, S. Daukantas, Maironis, Žemaitė ir kiti patriotai, kuriems teko kurti tada, kai Lietuva buvo carinės Rusijos sudėtyje.

Ypač įtartinu kolaborantu galėtų būti laikomas vyskupas Motiejus Valančius, caro valdžios siųstas į Varnių seminariją įvykdyti reikalaujamą reformą; bet jis tai padarė taip „diplomatiškai“ (V. Biržiška), kad patenkino ir valdžią, ir Vatikaną. Dar daugiau diplomatijos jam prireikė vykdant dviejų vyskupijų sujungimo reformą. Mūsų naujieji kritikai veikiausiai skelbtų sovietinių vadovėlių formulę, kad M. Valančius „skleidė klerikalizmą ir skiepijo paklusnumą valdantiesiems.“

O ką sakytų apie Gabrielę Petkevičaitę-Bitę ir Žemaitę, kurios 1908 m. buvo išrinktos Lietuvos moterų atstovėmis į visos Rusijos moterų suvažiavimą, t. y. tos Rusijos, kurios priespaudą Lietuva kentė iki 1918 m. nepriklausomybės paskelbimo. Jeigu naujiesiems kritikams stinga laiko archyvams, galėtų atsiversti bent Nepriklausomybės metais išleistą „Grūto parko lyriką“ arba prof. V. Zaborskaitės „Autobiografijos bandymą“, iš kurių pamatytų, kokių būta „kompromisų“ sovietmečiu. Tai kaip jų galėjo išvengti toks nepataisomas „nacionalistas“ kaip Just. Marcinkevičius? Jam nuolat teko rizikuoti, suklupti ir vėl išsitiesti, kad drąsiais iššūkiais su kaupu išpirktų padarytus kompromisus.

Naujosios kritikų srovės atstovai ignoruoja faktą, kad totalitarinėje valstybėje būta iš principo skirtingų kompromisų: vieni kompromisus darė valdžios postams išsaugoti, privilegijoms užtikrinti ir karjerai daryti, o kiti – elementarioms kūrybos ir išgyvenimo galimybėms išsaugoti. Iš tikrųjų tik pirmieji turėjo pasirinkimo galimybę. Kiti buvo išprievartauti. Dažnai net nereikia didelės literatūrinės nuovokos, kad atpažintum tuos išprievartautus kūrinius, kurie deklaratyvumu, lozungų kartojimu, mechaniškai parinktų frazių tuštumu karikatūriškai iškrinta iš originalios menininko įvaizdžių sistemos, tematikos ir poetinės kalbos.

Just. Marcinkevičius kaip tik labiausiai stengėsi atsiriboti nuo pataikavimo ir patarnavimų valdžiai ir ištikimiausiai saugojo autonomiškus ryšius su gimtaisiais namais, žeme ir tautine kultūra. Tačiau mūsų naujiesiems kritikams sovietmetis – naktis, kurioje visos katės juodos. Žemindami vieną iškiliausių šalies žmonių, jie iškreipia realybę, kenkia nacionalinei kultūrai ir maskuoja pačių paklusniausių, vergiškiausių literatūrinių kolaborantų darbus. Jeigu Marcinkevičius buvo „sovietinės propagandos formuotojas“, tai kas buvo jie, tie realieji sovietinės politikos apologetai?

O jų buvo ne vienas ir ne du. Juk jie naujosios kritikų kartos priedangoje gali jaustis tokie pat saugūs kaip ir sovietmečiu. Klausimas, kaip išliko Just. Marcinkevičiaus kūryba, tolygus klausimui, kaip išliko lietuvių kultūra, kuri atvedė mus į Nepriklausomybę. Juk ją kūrė ne tie, kurie dar buvo įsčiose, ne tie, kurie buvo jėga užčiaupti, ir ne tie, kurie emigravo.

Bet naujieji kritikai kaip tik puola į ataką ir prieš Just. Marcinkevičių, ir prieš tą kultūrą, kuri mums padėjo išgyventi, kuri atnešė valstybingumą, laisvę ir Nepriklausomybę. Sunku pasakyti, ko daugiau šioje „kritikoje“ – nebrandaus naivumo, cinizmo ar egoizmo. Bet aišku viena: ši „kritika“ menkai tesaistoma sovietinio gyvenimo patirties, tautos istorijos suvokimo. Jai sovietmečio represijos – tik istorinė sąvoka, literatūrinis įvaizdis ar nuobodūs tėvų pasakojimai. Todėl ji nenori turėti reikalų nei su tautos kančiomis, tragizmo, dramatizmo, patriotizmo, ištikimybės apraiškomis, nei su jos kultūros ritualiniais faktais, nes tai solidu, rimta ir per daug įpareigoja.

Todėl R. Kmita mūsų literatūroje ieško ne prasmės, o „žaismės“. Kitaip sakant, didesnę giminystę jie jaučia grynai fasadiniam, fejerverkiniam sovietmečio optimizmui, o ne buvusiai opozicijai, kuri ėjo su tautos dramomis ir tragedijomis. Todėl jie gali begėdiškai šaipytis iš to, ką iškentėjo patriotai, partizanai ir tremtiniai. Reikšdami kategorišką nepritarimą vulgariam kosmopolitizmui ir pilietiniam neatsakingumui, norime pareikšti, kad Justinas Marcinkevičius mums yra tas kūrėjas, kurio darbai šiandien turi nė kiek ne mažesnės reikšmės negu sovietmečiu, todėl su jais ir su jų autoriaus vardu, matyt, iš naujo turėtų prasidėti pilietiškai brandžios kūrybos, moralinės atsakomybės ir visos lietuvių kultūros pagrindų gynimas.

Atvirą laišką pasirašė:

JUOZAS ANTANAVIČIUS, muzikologas, visuomenės veikėjas, Lietuvos Muzikos ir teatro akademijos profesorius, humanitarinių mokslų daktaras, apdovanotas LDK Gedimino 4 laipsnio ordinu;

SAULIUS ARLAUSKAS, teisės filosofas, profesorius;

VACLOVAS BAGDONAVIČIUS, filosofas, literatūrologas, etikas, Vydūno draugijos garbės pirmininkas, Vydūno fondo (Čikaga) premijos laureatas, J. Basanavičiaus premijos laureatas;

JONAS BALČIUS, filosofas, mokslų daktaras, Lietuvos edukologijos universiteto Etikos didaktikos katedros profesorius;

TOMAS BARANAUSKAS, istorikas;

RITA ALEKNAITĖ-BIELIAUSKIENĖ, kultūrologė, humanitarinių mokslų daktarė, M. Romerio universiteto profesorė;

ANTANAS BURAČAS, LMA akademikas, profesorius, Lietuvos Sąjūdžio iniciatyvinės grupės narys;

GRAŽINA DRĖMAITĖ, grafikos restauratorė, Lietuvos Respublikos Valstybinės paminklosaugos komisijos pirmininkė, apdovanota ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ Riterio kryžiumi;

JUOZAS DOMARKAS, Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro meno vadovas ir vyr. dirigentas, Lietuvos muzikos akademijos dirigavimo katedros vedėjas, profesorius;

BRONIUS GENZELIS, humanitarinių mokslų habilituotas daktaras, profesorius, Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Akto „Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo“ signataras, Valstybinės mokslo premijos laureatas;

POVILAS GYLYS, ekonomistas, profesorius, Tarptautinės ekonomistų asociacijos tarybos narys, Sąjūdžio dalyvis, Lietuvos Respublikos ir penkių užsienio šalių ordinų kavalierius;

JONAS RIMANTAS GLEMŽA, architektas, paveldosaugininkas, humanitarinių mokslų daktaras, Vilniaus dailės akademijos profesorius, Lietuvos kultūros kongreso tarybos narys;

VIDMANTĖ JASUKAITYTĖ, rašytoja, publicistė, Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Akto „Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo“ signatarė, Lietuvos rašytojų sąjungos narė, Lietuvos moterų sąjungos įkūrėja, literatūrinių premijų laureatė;

VACLOVAS JUODPUSIS, muzikologas, kultūros premijos laureatas; VLADAS KANČAUSKAS – dailininkas, skulptorius;

NIJOLĖ KARAŠKAITĖ, pedagogė, VšĮ „Musica vitale“ vadovė;

DOMAS KAUNAS, knygotyrininkas, Mažosios Lietuvos kultūros tyrinėtojas, habilituotas humanitarinių mokslų daktaras, Lietuvos mokslų akademijos mokslinis sekretorius;

ALGIMANTAS S. KLIAUGA, dailininkas;

JUOZAS ALGIMANTAS KRIKŠTOPAITIS, fizikas ir filosofas, profesorius, habilituotas mokslų daktaras, Baltijos valstybių mokslo istorijos ir filosofijos asociacijos prezidentas;

ALBINAS KUSTA, Lietuvos MA narys korespondentas, Lietuvos žemės ūkio universiteto mokslo prorektorius, Lietuvos aukštųjų mokyklų rektorių konferencijos, Šiaurės ir Baltijos žemės ir veterinarijos universitetų rektorių asociacijos narys;

ČESLOVAS LADUKAS, docentas, socialinių mokslų daktaras;

ANTANAS MACIULEVIČIUS, kino režisierius, aktorius;

LINAS VIRGINIJUS MEDELIS, publicistas, redaktorius, periodikos leidėjas;

IRENA MERKIENĖ, istorikė-etnologė, habilituota mokslų daktarė, Lietuvos katalikų mokslo akademijos akademikė, Lietuvos mokslo premijos laureatė;

GEDIMINAS MERKYS, sociologas, profesorius, habilituotas mokslų daktaras;

AUŠRA MOTUZIENĖ, pianistė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorė;

ALVYDAS PAULIUKEVIČIUS, medicinos mokslų daktaras, profesorius;

ALGIMANTAS JUOZAS POŠKA, habilituotas technologijos daktaras, VGTU Automatikos katedros profesorius;

KĘSTUTIS PETRAS RAMONAS, dailininkas, dizaineris;

VYTAUTAS RUBAVIČIUS, rašytojas, humanitarinių mokslų daktaras, Lietuvos kultūros tyrimų instituto mokslo darbuotojas;

SILVIJA SONDECKIENĖ, muzikė, violončelininkė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorė;

SAULIUS SONDECKIS, smuikininkas, dirigentas, profesorius, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas, apdovanotas DLK Gedimino I ir V laipsnio ordinais, Marijos žemės kryžiaus 4-ojo laipsnio ordinu, Austrijos garbės kryžiumi;

ANTANAS STAPONKUS, žurnalistas, Lietuvos kultūros politikos instituto direktorius;

KRESCENCIJUS STOŠKUS, filosofas, humanitarinių mokslų daktaras, Lietuvos kultūros kongreso ir Nepartinio demokratinio judėjimo tarybos pirmininkas;

LIUCIJA STULGIENĖ, matematikė, muzikų rėmimo fondo direktorė, apdovanota LDK Gedimino ordinu;

HENRIKAS ŠADŽIUS, istorikas, habilituotas mokslų daktaras, profesorius;

GRAŽINA VITARTAITĖ, docentė, nusipelniusi meno veikėja, dailininkė;

KĘSTUTIS ZABORSKAS, socialinių mokslų daktaras.

2015 m. spalio 12 d., Vilnius

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Seime – seminaras-diskusija apie Lenkijos vaidmenį Lietuvos valstybingumo tapsmui (tiesioginė transliacija video, nuotraukos)
  2. Neišsižadėkime Lietuvos šeimininko teisių: laiškas visiems už tautos likimą atsakingiems žmonėms
  3. Garsūs Lietuvos mokslininkai ir menininkai ragina vienytis ir apginti Tautos teisę į referendumą
  4. A.Medalinskas. Lietuvos inteligentai vėl gali susivienyti
  5. Laisvi Lietuvos piliečiai paminėjo Garliavos įvykių pusmetį (nuotraukos, video)
  6. Artėjant Lietuvos Prezidento rinkimams visuomenininkai tarėsi dėl bendrų veiksmų (video, nuotraukos)
  7. Č. Iškauskas. Apie asmenybes… (pirmadienio mintys)
  8. Galimi nesisteminiai kandidatai į Lietuvos Prezidento pareigas susirungs TV laidoje (tiesioginė transliacija, video)
  9. Kultūros ir meno kūrėjai diskutavo apie Kultūros tarybos įstatymą nežinodami, kad jis Prezidentės patyliukais jau pasirašytas (video)
  10. Spaudos konferencija „Ginkime konstitucines vertybes“ (tiesioginė transliacija, video)
  11. Būrimas iš pupų nepriklausomoje Lietuvoje
  12. Ž. Makauskienė. Kovo 11-oji Vilniuje (nuotraukos)
  13. V. Bagdonavičius. 25 metai Vydūno idejų šviesoje (I)
  14. K. Stoškus. Kaip sutelkti ir reprezentuoti pilietinę visuomenę? (video)
  15. Dokumentinis filmas apie Mažąją Lietuvą (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 19

  1. Ūla says:
    10 metų ago

    Manau, kad labai daug kas pasirašytų šį laišką

    Atsakyti
  2. Atas says:
    10 metų ago

    Visiškai pritariu Ūlai.pasirašyčiau ir aš.
    J.Marcinkevičių gerbėm,gerbiam ir gerbsim.O kas ta Putinaitė,leiskyte paklaust?

    Atsakyti
    • * says:
      10 metų ago

      Benas Rupeika LRT radijo laidoje neseniai pajuokavo, esą pakaks apie Rusijos Putiną kalbėti – mums pakanka ir savo Putinaitės…

      Atsakyti
  3. Pikc says:
    10 metų ago

    “pačios „naujosios kritikės“ kosmopolitizmas kaip du vandens lašai panašus į „proletarinį internacionalizmą“” – LABAI taikliai. Kitaip tariant, tie “progresyvieji” tėra senųjų “komsomolcų” klonai, dėl neormaksistinės ideologijos specifikos vadinami “homsomolu”.

    Atsakyti
  4. Dalė says:
    10 metų ago

    Komsomolcų klonams priskirčiau ir tuos, kurie žūtbūtinai reikalavo nuversti Žaliojo tilto skulptūras 🙂
    ir tuos, kurie kaip įmanydami dergia S. Nėrį.
    Ir tuos, kurie negali skaityti “Liaudies kultūros” vien todėl, kad pavadinime pavartotas žodis “liaudies”
    Ir dar daug tokių yra…

    Atsakyti
    • Pikc says:
      10 metų ago

      O, koks įdomus požiūris! Vis dar skauda širdį dėl balvonų, matau? Sunku be “išvaduotojų armijos” skulptūrų nūnai? 🙂

      Atsakyti
      • Dalė says:
        10 metų ago

        O jums jos trukdė ? Gal ir p. Cvirkos skulptūra trukdo? Ir S. Nėries?
        Gyvenimo dar niekada niekam nepasisekė sukišti į politinius rėmus – jis vis išsprūsta 🙂

        Pernelyg politikuodamas net nepastebėjote, jog tos skulptūros vaizdavo visuomenės sanklodą: valstiečius, darbininkus, karius ir mokslo žmones. Ši sankloda kokia buvo tais laikais, tokia tebėra ir šiandien. (Jei neišskirsime politikų, kaip atskiros kastos:) )

        Atsakyti
        • Pikc says:
          10 metų ago

          Tie balvonai vaizdavo OKUPANTUS – o likę vaizduoja jų padlaižius (kurių, deja, ir gyvų dar nemažai likę ;)). Aš suprantu, kad koloradikams vata galvoj užverda, vien pagalvojus, kad jų garbinimo objektus nukėlė. Bet nieko, dar liko pakankamai – va, prie sniečkaus ar to paties cvirkos per “deviatavo maja” galėsit tris gvazdikus nunešt. Galų gale – kelias į “matušką-rasieją” visada atviras – ten to “gero” kaip priš…, nespėsit lakstyt nuo vieno prie kito. 🙂

          Atsakyti
          • Dalė says:
            10 metų ago

            Tik jau ar ne perdaug laki tamstelės fantazija ? 🙂 Būtinai turite žmogų priskirti kuriai nors politinei grupuotei? O be politikos jau žmogaus nebeįsivaizduojate? Ne- į-do-mi man jūsų trenkta politika. Visiškai. Niekada nebuvo įdomi. Ir aš nei raudona, nei žalia, nei geltona. Man įdomus tik mąstymas žmogelių, kurie be politikos gyventi negali, visur priešų ieško 🙂 Riejasi kaip pjudomi šunes ir nesupranta, kad juos pjudo 🙂

          • Pikc says:
            10 metų ago

            Oi, tavarišč Dalia, tolka nenada aiškint, kad raudonųjų okupantų garbinimas – ne politika. 😉

          • Dalė says:
            10 metų ago

            Raudonoji karštinė čia jums ar ką?

          • Pikc says:
            10 metų ago

            Na, iš raudonųjų kol kas čia tik viena tamstelė reiškiatės. 😉

          • Dalė says:
            10 metų ago

            Gal pats ir esate kokio stribo klonas, kad taip linkęs priešų ieškoti 🙂

  5. Kemblys says:
    10 metų ago

    Kuo daugiau parašų, tuo mažesnė atskiro parašo vertė!
    Visi, pasirašydami, save nuvertino, parodė, kad jie, kaip atskiri asmenys, yra nieko verti. Niekas nesiskaitys ir su nieko vertų visuma.
    (Straipsnis, beje, užterštas svetimžodžiais…)

    Atsakyti
  6. Rita says:
    10 metų ago

    Pasirašyčiau po kiekvienu straipsnio žodžiu. Ir kiekviena ASMENYBĖ, pasirašiusi po šiuo straipsniu, jam prideda svarumo. Abejoju, ar „naujieji kritikai” kada nors turės tiek drąsos, kūrybiškumo, inteligencijos, intelekto ir įtakos visuomenei, kiek jų kritikuojami ŽMONĖS. Juk bepigu garsiai loti ir drabstytis purvais, kada kritikuojamieji jau iškeliavę, o šiandieninė „spaudos laisvė” atvėrė duris visiems, praprususiems daugybėje įvairiausių Lietuvos aukštųjų, užsienio stažuočių, prisigraibiusiems laipsnių, titulų ir vardų. Kaip sakoma: su kuo tepi, tuo ir pats kvepi.

    Atsakyti
    • Dalė says:
      10 metų ago

      Keistokas yra šis “praprusimas” – atrodo, jog pas juos dirba tik vienas smegenų pusrutulis, o ir tas pats jau perkimštas 🙂

      Atsakyti
      • !!! says:
        10 metų ago

        Ne taip svarbu Dalyte kiek ten tų smegenų yra,svarbiausia ar jos neužkrėstos mankurtizmo virusu…

        Atsakyti
        • Dalė says:
          10 metų ago

          Nesu linkusi ieškoti virusų smegenyse, ypač svetimose 🙂 Tačiau atpažįstu, kada žmogus operuoja vien logika (kairysis pusrutulis).

          Atsakyti
  7. Artojas says:
    10 metų ago

    Subruzdo ” partorgai”. Komunistai nukankino ir nužudė dešimtis tūkstančių nekaltų Lietuvos žmonių ir vaikų, šimtus tūkstančių išgrudo į lagerius ir ištrėmė, o paminklo jiems ir po dvidešimtpenkių ” nepriklausomybės” metų, kaip nėr taip nėr, tačiau bet kokia kaina stegiamasi išsaugoti sovietinius ir tautos išgamų reliktus . Tai kokia Lietuvos politika ir kas jai vadovaujai? Kokiai įdeologijai atstovauja alkas?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Saugumo priemonės
Lietuvoje

KAM stiprina savivaldybių atsparumą

2025 05 16
Vaistai | pixabay.com nuotr.
Gamta ir žmogus

Vaistai, keliantys didžiausią priklausomybės pavojų

2025 05 16
VKI viršininkas, dr. Audrius Valotka | LKI nuotr.
Lietuvoje

Kalbos inspekcijai vadovaus A. Valotka, liberalai žeria kritikos

2025 05 16
Teisingumo ministerija | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Vartotojams – daugiau duomenų ir aiškumo apie prekes

2025 05 16
Mildos šventė
Etninė kultūra

Romuva kviečia į pavasario sambarius ir Mildos šventę Margionyse

2025 05 16
Vėjo jegainės | enmin.lrv.lt nuotr.
Energetika

Seimas pritarė tolimesniam jūrinio vėjo energetikos vystymui

2025 05 16
Kęstutis Budrys
Lietuvoje

Aptartos priemonės Rusijos šešėliniam laivynui užkardyti

2025 05 16
Hibridinių parkų statybos pradžia
Energetika

Pasvalio rajone – trijų saulės ir vėjo hibridinių parkų statybos

2025 05 16

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >Naivus apie R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!
  • Bartas apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • skt, apie Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka
  • skt. apie Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • KAM stiprina savivaldybių atsparumą
  • Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka
  • Į pilį sugrįžta didikų Gelgaudų šeimos istorija
  • Vaistai, keliantys didžiausią priklausomybės pavojų
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Vytautas Rubavičius | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

V. Rubavičius. Moskovijos ordos parado geopolitika

2025 05 11
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Kazimieras Uoka Tautininkų sąjungos suvažiavime, 2013-12-15

Pristatoma Gintaro Songailos knyga apie signatarą Kazimierą Uoką

2025 04 09
Justinas Marcinkevičius

J. Marcinkevičius. Grįžkime pagaliau iš tremties

2025 03 08
Zigmas Tamakauskas, Remigijus Jakulevičius, Antanas Staniulis ir Algimantas Kurlavičius

Z. Tamakauskas. Lietuvių kalba – geroji mūsų motina

2025 02 27
Pokalbiai su LR Seimo pirmininku prof. dr. V. Landsbergiu apie paveldo išsaugojimą | vkpk.lt nuotr.

Paveldo komisijai – 30: simboliniame posėdyje susitiko istoriniai lyderiai ir šiandieniniai vadovai

2025 02 26
Zigmas Tamakauskas

Z. Tamakauskas. Vasario 16-osios Aktas – tai tiesos žodis apie mūsų tautą, mūsų pasiryžimą ir istoriją.

2025 02 15
Romualdas Ozolas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Seime – Romualdo Ozolo skaitymai

2025 01 28
Tomas Baranauskas ir Gintautas Zabiela

„Aktualioji istorija“: 2023 metų Lietuvos archeologiniai atradimai

2025 01 23
Ieva Simonaitytė vasarnamyje Priekulėje 1970 m. | A. Tarvydo nuotr.

29-oji I. Simonaitytės premija paskirta profesoriui Domui Kaunui

2025 01 11

Skaitytojų nuomonės:

  • >Naivus apie R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!
  • Bartas apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • skt, apie Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka
  • skt. apie Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka
  • GINTARAS apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Naglis Puteikis | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Seimas spręs ar neapmokestinti minimalios mėnesinės algos

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai