Šeštadienis, 6 rugsėjo, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Naujienos Lietuvoje

Norite gerų mokymosi rezultatų? Išmokite mokytis!

www.alkas.lt
2015-08-27 17:00:22
0
Minėsime Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dieną

knyga | lrkm.lt nuotr.

       
knyga | lrkm.lt nuotr.
knyga | lrkm.lt nuotr.

„Nuolat perkraudami trumpalaikę atmintį ir nenaudodami ilgalaikės, naikiname smegenų gebėjimą apdoroti ir įsiminti informaciją“, – teigia Kauno technologijos universiteto Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (KTU SHMMF) docentė dr. Vilija Stanišauskienė. Jos teigimu, mokymasis žinių ir technologijų pertekliaus visuomenėje yra sudėtinga veikla, kurios reikia mokytis.

V. Stanišauskienės teigimu, jau seniai edukologijos moksle mokymasis nebesiejamas su besimokančiojo it kokio konteinerio „užpildymu“ žiniomis. Pasak jos, svarbiausia besimokant yra mokinio motyvacija, noras suprasti ir panaudoti įgaunamas žinias, o besimokant reikia ne informaciją pasyviai „įrašyti“, o ją aktyviai atpasakoti – mintyse arba garsiai. Geriausių rezultatų galima pasiekti, atradus sau tinkamą mokymosi būdą ir laikantis paprastų, suvokimą, įsiminimą ir atgaminimą palengvinančių principų.

– KTU mokslo festivalyje „Erdvėlaivis – žemė“ skaitysite paskaitą „7 efektyvaus mokymosi principai“. Kodėl septyni? – paklausėme V. Stanišauskienės.

– Žinoma, taisyklių, padedančių geriau suprasti ir įsiminti žinias bei išmokti naujų įgūdžių, galima įvardyti ir mažiau, ir daugiau. Išskyriau septynis principus, nes septyni – ne tik magiškas skaičius (septyni pasaulio stebuklai, septynios savaitės dienos), bet taip pat yra teigiama, kad žmogaus trumpalaikėje atmintyje telpa tik septyni žinių vienetai, ir, jei ši riba viršijama, reikia papildomų pastangų joms įsiminti (tenka užsirašyti, sugrupuoti ir pan.). Pavyzdžiui, turėtų būti visai paprasta atsiminti septynių naujų pažįstamų vardus, bet jei jų – septyniolika ar septyniasdešimt, prireiks įsiminimo gudrybių.

– Kokios tos gudrybės?

– Mokymosi efektyvumą lemia dėmesingumas, reguliarumas, žinių struktūravimas, kartojimas, vizualizavimas, pojūčių įvairovė ir mokymosi režimas.

Dėmesys yra vienas iš pagrindinių atminties komponentų. Tam, kad žinios patektų iš trumpalaikės atminties į ilgalaikę, būtina sutelkti dėmesį į būtent tas žinias, pašalinti visus išorinius dirgiklius: išjungti televizorių, muzikos grotuvą, pokalbių programas ir socialinius tinklus kompiuteryje. Reikia suvaldyti ir savo „vidinį triukšmą“, neleidžiant mintims nuklysti nuo mokymosi tikslo.

Įsivaizduokite, kad aklinoje tamsoje jums reikia perskaityti ir įsidėmėti ant sienos užrašytus simbolius. Įjungiate prožektorių, tačiau jis, užuot apšvietęs reikiamą sienos dalį, sukasi kaip švyturio signalas, iš tamsos išplėšdamas vis kitą aplinkos detalę. Užduotis tampa neįmanoma. O reikia tik „tvirtai laikyti šviestuvą“. Dėmesio sutelkimas yra susijusi su motyvacija, fizine ir emocine besimokančiojo būsena bei daugeliu kitų veiksnių.

– Dėl technologijų, socialinių tinklų ir šiuolaikinio gyvenimo tempo tikriausiai daugelio mūsų dėmesys veikia taip, kaip jūsų minėtasis prožektorius – klaidžiojame nuo vieno darbo prie kito, nė vieno neužbaigdami. Ką reikėtų daryti, kad pasiektum geriausią dėmesio sutelkimą?

– Būtų puiku atprasti dirbti kelis darbus vienu metu – taip didėja tikimybė padaryti klaidų. Šokinėjimas nuo vienos veiklos prie kitos reikalauja nuolat prisiminti: ,,O kur aš sustojau?“. Palikus nebaigtą užduotį mintys apie ją vis tiek sukasi galvoje. Kartais įmanoma suderinti kelias veiklas (pavyzdžiui, megzti ir žiūrėti televizorių, stovint transporto kamščiuose mokytis užsienio kalbos žodžių), tačiau rimtų dėmesio ir susikaupimo reikalaujančių darbų geriau nedaryti vienu metu.

Kuo daugiau vidinių ir išorinių dirgiklių, tuo sunkiau sutelkti dėmesį. Kai kuriuos dirgiklius paprasta pašalinti – pakanka tiesiog išjungti telefoną, „Skype“, „Facebook“ programas ir kitus su mokymosi medžiaga nesusijusios informacijos šaltinius. Tačiau tai nėra taip paprasta, kaip atrodo. Įpratę sekti socialinių tinklų ar žinių svetainių naujienas, „be ryšio“ jaučiamės prastai, patiriame įtampą ar net paniką, o tai dar labiau trukdo mokytis.

Dėmesingumo stygius ne tik jaunosios kartos problema. Juk visiems tenka patirti keistą nesusipratimą, kai pažiūrėję į laikrodį (dažniausiai – mobiliajame telefone) po akimirkos negalime atsakyti, kiek valandų.

– Socialiniai tinklai „kaltinami“ mąstymo fragmentavimu, dėmesio sutrikimų provokavimu ir kitais dalykais. Ar visada jų naudojimas tik kenkia?

– Socialiniai tinklai ir internetinės informacijos „paviršiaus“ nuskaitymas (juk dažnai tik perbėgame per naujienų svetainių antraštes nesigilindami į turinį) daro didelę žalą mąstymui. Švedijos mokslininkai nustatė, kad naršymas internete, ypač besaikis socialinių tinklų naudojimas, turi neigiamą poveikį atminčiai: žmogaus smegenys perpildomos informacijos, matomos kompiuterio ekrane. Kadangi šios žinios dažniausiai nėra reikšmingos, vis mažiau jos iš trumpalaikės atminties perkeliama į ilgalaikę. Taigi, nuolat perkraudami trumpalaikę atmintį ir nenaudodami ilgalaikės, naikiname smegenų gebėjimą apdoroti ir įsiminti.

Kita vertus, informacinės technologijos yra nepakeičiamos, kai reikia surasti, patikrinti, pagilinti, iliustruoti mokymosi medžiagą. Socialiniai tinklai – puiki priemonė, leidžianti diskutuoti, dalintis atradimais ir mokytis iš kitų patirties. Ypač socialiniai tinklai ir įvairūs forumai vertingi, kai sprendžiame aktualias gyvenimo problemas, mokomės to, ko nemokoma mokyklose ir universitetuose.

– Sesija asocijuojasi su bemiegėmis naktimis, o egzamino metu visada pasirodo, kad vienos pritrūko. Kaip reikėtų planuoti mokymosi laiką, kad visgi tos nakties nepritrūktų?

– Pirmiausia, mokytis reikia reguliariai: žinios lengviau įsimena ir atmintyje išlieka ilgiau, kai mokomasi nuosekliai, sistemingai, mažomis „porcijomis“, o ne itin intensyviai, pavyzdžiui, egzaminų sesijos metu.

Be to, mokymosi sėkmei daug įtakos turi mokymosi režimas. Perdėtas uolumas nieko gero neduoda, t.y. protinę veiklą reikia kaityti su fiziniu aktyvumu ir kitomis veiklomis. Kas 30 minučių būtinos trijų minučių pertraukėlės, o kas 2 valandas 20–30 minučių pertrauka ir visai kitokio pobūdžio veikla. Pavyzdžiui, po 2 valandų intensyvaus darbo su žiniomis, sveika valandą ravėti daržą ar kaip kitaip plušėti, kad smegenys pailsėtų.

Įsiminimui ir mokymosi rezultatams didelę įtaką turi miego trukmė ir kokybė. Tyrimai rodo, kad žmogus, kuris mokosi visą dieną, išsaugo atmintyje maždaug 9 proc. informacijos, jei vakare veikia ką kita. Tačiau žmogus, kuris prieš miegą dar šiek tiek pasimoko, išsaugo 56 proc. žinių. Vadinasi, ne iš piršto laužtas prietaras, kad naktį prieš egzaminą reikia po pagalve pasidėti vadovėlį ar konspektą.

– Pakalbėkime apie patį mokymosi procesą – kas svarbiausia?

– Pirmiausia, įsiminimą palengvina kartojimas. Žinių atgaminimas reikalauja atkoduoti, kas yra įrašyta ilgalaikėje atmintyje. Viena iš efektyviausių atkodavimo technikų yra išplėstinis, detalus atpasakojimas.

Dažna besimokančiųjų klaida – žinių „įrašymas“, bet ne atgaminimas. Pavyzdžiui, studentai sako: „tris kartus perskaičiau, bet nieko neatsimenu“. Nereikia skaityti tris kartus. Geriau vieną kartą perskaityti tekstą, kurį reikia įsiminti, jį peržvelgti, o po to perpasakoti jį garsiai, paaiškinti draugui, kolegai ar bet kam, kas nuoširdžiai klausosi (kad ir savo augintiniui).

– Vieni mokosi tyliai sėdėdami, kiti vaikštinėdami, treti – skaito medžiagą garsiai. Koks būdas veiksmingiausias?

– Iš tiesų, mokymosi veiksmingumui įtakos turi pojūčiai ir tai, kokiais būdais žinios pasiekia besimokantįjį. Kuo aktyvesni mokymosi būdai, tuo daugiau žinių išlieka atmintyje.

Mokslininkai nustatė, kad po dviejų savaičių žmogus atsimena tik 5 proc. Išgirstų žinių, 10 proc. – perskaitytų, 20 proc. – girdėtų ir matytų, pavyzdžiui, pristatymo skaidrėse. Įsiminimas labai stipriai išauga, jei žinios naudojamos diskutuojant grupėje (po 2 savaičių atgaminama 50 proc.), pritaikant jas praktiškai (75 proc.) ir mokant kitus (90 proc.). Ne veltui juk juokaujama: tol mokiau kitus, kol pats išmokau.

Įsiminimą pagerina netikėtumo momentas. Todėl rekomenduojama retkarčiais pakeisti mokymosi įpročius. Jei žmogus įpratęs mokytis prie darbo stalo, kartais verta pakeisti aplinką ir pasimokyti sode ar virtuvėje ant grindų. Jei paprastai mokomasi vakarais, rekomenduojama suplanuoti mokymosi valandėlę iš ryto. Netikėtumo momentas „atveria“ atmintį ir sustiprina įsiminimą.

– Turbūt vienokią medžiagą įsiminti lengviau, kitokią – sunkiau?

– Studijuojamos medžiagos įsiminimą ir atgaminimą pagerina jos iliustravimas. Besimokant svarbu atkreipti dėmesį į drauge su žodinėmis žiniomispateiktus brėžinius, grafikus, žemėlapius. Jei mokomoji medžiaga neiliustruota, galima pačiam susikurti iliustracijas: paraštėse žymėti simbolius, piešti schemas. Vizualizuotas žinias lengviau grupuoti, sisteminti ir pakartoti.

Be to, lengviau įsimenama struktūruota medžiaga. Tyrimai rodo, kad žinios atmintyje sugrupuojamos, todėl geresnių mokymosi rezultatų galima pasiekti sugrupuojant panašias idėjas, teorijas, terminus; atskiriant esmines tezes, detales ir pavyzdžius; piešiant minčių žemėlapius, gaminant formulių korteles, įvykių „liniuotes“ ir panašiais būdais organizuojant mokomąją medžiagą. Jei mokomasi iš įvairių šaltinių (pavyzdžiui, kelių skirtingų vadovėlių, mokslo studijų, internetinių svetainių), rekomenduojama sudaryti savo konspektą, apibendrinantį visą studijuojamą medžiagą. Studijuojant nežinomą medžiagą, reikia skirti laiko pagalvoti, kaip ji susijusi su jau turimomis žiniomis. Atskleidžiant ryšius tarp naujų idėjų ir turimų žinių, stipriai išplečiamos naujos žinių atgaminimo galimybės.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D.Lavrinovičius: mokytis lietuvių kalbos reikia
  2. Kauno mokslininkai jau valdo palydovą iš Žemės
  3. KTU doktorantas sako, kad gyvename pasaulyje, kurį sukūrė statybos inžinieriai
  4. Kaune pradėjo veikti unikali sistema
  5. KTU mokslininkai kuria naują mokomąją įrangą Lietuvos kariuomenei
  6. „Santakos“ slėnyje įrengta viena pirmųjų laboratorijų Lietuvoje – švarusis kambarys
  7. Lietuvių sukurtas žaislas padės lavinti vaikų kalbą (video)
  8. KTU mokslininkų sukurtas prietaisas padės sutaupyti iki 40 proc. išlaidų už vandenį
  9. Rektorių konferencijos prezidentu perrinktas KTU rektorius Petras Baršauskas
  10. KTU mokslininkai tobulina elektroninę nosį (video)
  11. Lietuva tapo Žemės magnetinio lauko tyrimų centru
  12. „LitSat-1“ baigė dangiškąją misiją
  13. KTU studentai Silicio slėnyje laimėjo verslo planų konkursą
  14. Trečią kartą susitiks Lietuvos jaunieji matematikai iš viso pasaulio
  15. Europa investuoja į sveiką lietuvių senatvę

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

„Vilniaus dienos“
Šventės

„Vilniaus dienos“ sostinės centą pavertė atvira scena (nuotraukos)

2025 09 05
Dviračių takas
Lietuvoje

Šiauliai ruošiasi susigrąžinti dviračių sostinės vardą

2025 09 05
Simonas Gentvilas
Lietuvoje

Aplinkos apsaugos komitetas kviečia kandidatus į ministrus

2025 09 05
Pratybos
Lietuvoje

Prasideda JAV kariuomenės pratybos „Geležinis kumštis“

2025 09 05
Sukurtas bepiločių orlaivių naudotojams skirtas filmas (video)
Lietuvoje

Po orlaivių eismą sutrikdžiusio bepiločio – imtasi veiksmų

2025 09 05
Treniruoklis BAT
Lietuvoje

KOP Aviacijos bazėje pristatytas naujas treniruoklis

2025 09 05
Dirbtinis intelektas
Gamta ir žmogus

Sukčiai prabyla artimųjų balsais: DI jau „išmoko“ lietuvių kalbą

2025 09 05
Gitanas Nausėda ir Karolis Narvockis
Lietuvoje

Į Lietuvą atvyksta Lenkijos Prezidentas

2025 09 05

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Markas Soloninas apie D. Kuolys. Ar Lietuvos teisėsauga liks Vladimiro Putino kagėbistinio žvilgsnio sukaustyta?
  • +++ apie D. Kuolys. Ar Lietuvos teisėsauga liks Vladimiro Putino kagėbistinio žvilgsnio sukaustyta?
  • Varlinas apie M. Kundrotas. Pilietinės tautos fantasmagorija
  • Denisas Jelisievičius apie A. Navys, M. Sėjūnas. Kruvinas Rusijos blefas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ką kiekvienas turėtų žinoti apie skydliaukės vėžį
  • „Vilniaus dienos“ sostinės centą pavertė atvira scena (nuotraukos)
  • Šiauliai ruošiasi susigrąžinti dviračių sostinės vardą
  • Aplinkos apsaugos komitetas kviečia kandidatus į ministrus

Kiti Straipsniai

Brandos egzaminai

Sprendimas pridėti 10 taškų kelia pavojų egzaminų vertinimo patikimumui

2025 09 03
Rimantas Vanagas

R. Vanagas. Vaižgantai,  būk žmogus – prisikelk!

2025 09 01
Vytautas Germanavičius

KTU mokslininkas sukūrė naują muzikinio šrifto standartą

2025 08 31
Lenkija Lietuvoje

L. Kalėdienė. Kuo neįtiko ministras Šarūnas Birutis?

2025 08 29
Brandos egzaminai

Dėl egzaminų vertinimo – kreipimasis į teismą

2025 08 20
Studentai

Studijuoti aukštosiose mokyklose kviečiama beveik 21 tūkst. stojančiųjų

2025 08 11
Vilniaus universitetas

Lietuvoje trūkstant mokytojų, juos ruoš ir VU

2025 08 03
Studentai

Patvirtinta stojančiųjų konkursinio balo skaičiavimo tvarka

2025 08 01
KTU žinovės atskleidė, kodėl kultūros paveldas svarbus bendruomenių vienybei

KTU žinovės atskleidė, kodėl kultūros paveldas svarbus bendruomenių vienybei

2025 08 01
Kariūnai

KAM siūlo tvarką kariūnų studijų apmokėjimui

2025 07 31

Skaitytojų nuomonės:

  • Markas Soloninas apie D. Kuolys. Ar Lietuvos teisėsauga liks Vladimiro Putino kagėbistinio žvilgsnio sukaustyta?
  • +++ apie D. Kuolys. Ar Lietuvos teisėsauga liks Vladimiro Putino kagėbistinio žvilgsnio sukaustyta?
  • Varlinas apie M. Kundrotas. Pilietinės tautos fantasmagorija
  • Denisas Jelisievičius apie A. Navys, M. Sėjūnas. Kruvinas Rusijos blefas
  • +++ apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Seimas pritarė pateiktoms pataisoms dėl piliečių balsavimo internetu

Nešiojamas kompiuteris mokslams – kaip pasirinkti?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai