
Pastaruoju metu visuomenėje vis labiau diskutuojama apie Sovietų Sąjungos „pasiekimus“ menančių skulptūrų ant istorinio Žaliojo tilto Vilniuje likimą. Lietuvos kultūrinį ir fizinį naikinimą vykdžiusios okupantės jau nėra. Liko jos „didybę“ menantys simboliai. Liko ir po mūsų sąmonę šmirinėjančios šmėklos.
Gal šios šmėklos yra vertingi okupantų paliktų žaizdų Tautos dvasiniame kūne „laiko ženklai“? Gal jos galėtų būti sovietinių skulptūrų parko prie Grūto ežero filialu Vilniuje ir trauktų turistų minias į Vilnių grožėtis sovietiniu paveldu? O gal reikia įsiklausyti į kompetentingus perspėjimus: negalime jų nukelti, nes tik sunervinsime rytų šalies mešką ir aibę Lietuvoje šmirinėjančių „meškiukų“? Gal verta susitaikyti ir prisitaikyti?
Dažno visuomenės nario akys krypsta į Kultūros paveldo departamentą prie Kultūros ministerijos su klaustuku: būti ar nebūti šioms skulptūroms? Natūralu. Kultūros paveldo departamento misija yra puoselėti Lietuvos paveldą.
Taigi, turime savęs paklausti, ar jau neegzistuojančios valstybės „didybę“ skelbiančios skulptūros yra mūsų paveldas? Ar kiekvienas istorijos palikimas yra vertas būti pripažintu Lietuvos paveldu? Kuri Lietuvos istorijos dalis yra sava ir brangi? Jei šis klausimas nebūtų aktualus, nebūtų ir jokios diskusijos apie konkrečiai šių sovietinių skulptūrų puoselėjimą. Jos kristų staigiai, kaip kad Lukiškių aikštės stabas Leninas Atgimimo metais.
Esu valstybinės institucijos pareigūnė, ne politikė, vykdau piliečių valią ir įgyvendinu valstybės įstatymus. Tačiau kaip eilinė pilietė esu taip pat atsakinga už Lietuvos politikos, ypač, už kultūros paveldo politikos formavimą. Čia norėčiau pateikti savo asmeninę pilietinę poziciją.
Manau, kad nesame pakankamai įsisavinę, kas yra kultūros paveldas. Ne tik visuomenėje, bet ir paveldo specialistų bendruomenėje. Bendrasis piliečių valstybės gėris yra moralinis gėris. Todėl paveldo samprata yra neatsiejama nuo moralinių, vadinasi, ir konstitucinių Lietuvos valstybę tvirtinančių principų.
LR Konstitucijos 42-ajme straipsnyje aiškiai apibrėžta valstybės pareiga remti kultūrą, rūpintis Lietuvos istorijos, meno ir kitų kultūros paminklų bei vertybių apsauga, nes būtent tai yra materialūs mūsų visuomenei pasididžiavimą savo valstybe keliantys simboliai. Kultūros paveldas yra kiekvienos tautos neįkainojama viešoji vertybė ir yra Lietuvos piliečų tapatybę, mūsų valstybingumo tvarumą tvirtinančių simbolių visuma.
Piliečių puoselėjamas paveldas tegali būti tik moralus. Arba iš viso tai nėra paveldas. Paveldas yra vertingas tiek, kiek jis pagrindė, kiek jis aktualiai stiprino mūsų visuomenės ir valstybės tvarumą.
Mes didžiuojamės didžiaisias Lietuvos kunigaikščiais, nes jie įtvirtino mūsų valstybę. Mes didžiuojamės pokario partizanais, nes jie kovojo ir už valstybę. Jų kova nebuvo beprasmė, nes jie kovojo už viltį turėti valstybę. Jų kovos buvo moralinė investicija į kažkada atgimsiančią Lietuvos valstybę. Ir jie šią kovą laimėjo. Ir kiekvienas paveldo objektas yra vertingas tiek, kiek jis atspindi pamatines moralines vertybes – Tiesą, Gėrį, Grožį; ir kiek jis stiprina žmogiškumą bei žmonių bendruomenę, mūsų atveju – Lietuvos valstybę.
Pasakykite, kokį „gėrį“ neša neegzistuojančios ir Lietuvos piliečius žalojusios valstybės simboliai? Kaip galima laikyti paveldu simbolius okupantų, kurie naikino fiziškai ir dvasiškai Lietuvos piliečius?
Mano asmeniniu manymu, tokių sovietų okupacijos ženklų mūsų Tėvynėje neturi likti. Pati vertinu Žaliojo tilto skulptūrinį ansamblį kaip amoralų paminklą sovietinei ideologijai, kuri nešė mums vien tik nelaimes, tremtis, žudynes.
Tenka klausti: kas mumyse verčia priskirti pilietines vertes šitoms stovyloms? Mes galime klaidingai vertinti paveldą, kaip brangų daliai visuomenės prisiminimą. O jeigu šis „brangus prisimimimas“ yra sovietinės ideologijos įskiepyta liga? Suprantu, kad dalis žmonių Lietuvoje mena sovietinį periodą kaip jų jaunystės ir veiklos laiką. Posovietinis mentalitetas dar veikia mumyse kaip stiprus ir įnirtingas įšalas.
Akivaizdu, kad Žaliojo tilto skulptūros yra lyg mūsų paveldo žalieji žmogeliukai. Jie niekur nepasitraukė iš mūsų savimonės. Jie ten veikia. Jie vis dar vykdo mūsų dvasinę okupaciją. Jie vis dar triumfuoja and Žaliojo tilto. Tuo tarpu Raudonojoje aikštėje įsitvirtinę Sovietų Sąjungos dvasios ir galios paveldėtojai toliau pila į mūsų piliečių sąmonę sovietinį taršalą. Jie nesislapstydami tikisi, kad Žaliuoju tiltu vėl žengs imperinę didybę skelbiančios kolonos. Jie įnirtingai siūlo mums – bijoti!
Mano asmeninė pilietinė pozicija yra vienareikšmiška – okupantų simbolių mūsų Tėvynėje turi nelikti. Žaliojo tilto statulos yra paminklas sovietinei ideologijai. Jos nešėjai žudė mūsų piliečius, žudo dabar Ukrainos žmones ir, nesame naivūs, kėsinasi į mūsų Nepriklausomybę. Tokią poziciją diktuoja mano pilietinė sąžinė.
Savo ruožtu, kviečiu, kad Kultūros paveldo vertinimo taryba nedvejodama brauktų šį ir visus antivalstybinius ir amoralius objektus iš paveldo objektų sąrašų.
Išlaisvėkime pagaliau ir puoselėkime tikrą Lietuvos piliečių moralę telkiantį paveldą. Sveikinu Lietuvos Vyčio ir NATO vėliavų iškėlimo virš šių stovylų iniciatyvą. Toje pačioje pilietiškumo dvasioje kviečiu: atraskime ir liudykime Lietuvos didybę! Ar neturėtume vietoje šių sovietinę ideologiją bylojančių monumentų pastatyti paminklus Lietuvos pergalėms? Gyvenkime valstybėje, kuri kasdien kvėpuoja pergale ir savo laisve. Mūsų valstybės herbe didingai švytintis pergalės simbolis – Lietuvos Vytis – mus įpareigoja.
Autorė yra Kultūros paveldo departamento direktorė
Man Vilniaus operos ir baleto teatras irgi mena “sovietinių laikų didybę”.Kada griausim
O man “sovietinių laikų didybė” vis tiek yra bent kiek didingesnė už susireikšminusią baugią ir nelaimingą Lietuvą. Ar kas pastebėjo, kaip atrodo didieji kunigaikščiai šalimais prie katedros pietinės sienos? Tokie kaip pasipūtęs ir apkūnokas mažas vaikas (nenoriu įžeisti autoriaus – kaip skulptūros tai gražios, bet kaip Lietuvos didieji kunigaikščiai tai verčia aikčiot…, bent spalvoti būtų..). Visai kitokio stiliaus Mozė prie paradinio įėjimo (gali nuspėti kas yra politiškai labiau propaguojama..propaganduojama…). O šitie jauni vyrukai ir mergaitės, kas kad iš tarybų, kas kad jau nublukę, kas kad su (mentalistinėmis) simbolikomis, bet bent jau didingiau nei prieš tai rašytos skulptūros. Kadangi jos neprižiūrimos, todėl ir negražios, bet jų forma ir nešama idėja man patinka.
Ir galiu pridurti, kad tikroji problema toje vietovėje yra ne skulptūros, bet gatvės atkarpa nuo Šeimyniškių-Kalvarijų-Konstitucijos sankryžos iki Žygimanto-Kalvarijų-Goštauto-Vilniaus gatvių sankryžos. Ten labai daug eismo, daugybė mikrosankryžyčių su savo šviesoforais, mašinos visą dieną stovi eilėse. Pėstieji, šviesoforų diskriminuojami, turi valgyti dulkes ir vaikščioti ratais (ypač piečiau tilto). Aš laikau žaliąjį tiltą strategiškai reikšminga vieta Vilniuje ir jai reikia keistis iš pagrindų, sutvarkant visą susisiekimą ir aplinką. Brangus reikalas.. Ir prioritetas, kol kas, aplinkelyje ir šiaurinėje gatvėje..
“bet jų forma ir nešama idėja man patinka” – tuo viskas ir pasakyta, daugiau nebereikia aiškinti. 😀
Baikim save apgaudinet ir vyniot i vata,………….dar vis prasimuša “skribu”mentalitetas.Koks paveldas,ka cia paistom,okupanto skulpturos – paveldas.Tada jis ne paveldas.Tai pasistatom Muravjova,Pilsutski,Stalina ju skulpturas irgi sukure menininkai.Mano nuomone tuos kareiviukus pastatom kur ju kapai Antakalny,o kitus “meno kurinius”-Grutan ir TAŠKAS. BAIKIM VIDURIUOT DEL RUSIJOS,MES NATO,ES-TEGUL ATEINA,TAI BUS PASKUTINES IMPERIJOS KAPAS UŽ MUSU PROTEVIU KRAUJA IR KANČIAS,…………….
Niekieno tie balvonai neveikia. Tai ne istoriniu veikeju stovylos. O modeliais pasitarnavo vietiniai gyventojai. Ir kodel tureciau vadinti studentus (viena labai panasi i geriausia mamos drauge) okupantais? Na nepatinka kariai – iskelkim juos ir prakeiksmais palydekim. Bet zemdirbiai, darbininkai, inzinieriai – okupantai?
Charakteringa, kad diena, kai Z.Vaisvila pranese spaudos konferencijoje apie nutrauktus tyrimus pries musu kolaborantus Sausio 13 byloje, visos televizijos to beveik nepaminejo. Uz tai pensininku koliojimasi prie statulu rode net po 5min kelis kart vakare ir ryte. Ne pasamoneje okupacijos recidyvai sedi, o siltuose kresluose. Jei su jais, sovietinio/nomenklaturinio mastymo tesejais, baugu kovoti, belieka kova su “abrozdeliais”. Ir ne kulturine verte cia svarbiausia…
Labai teisingai pastebejote: tikros naujienos ir ivykiai nutylimi, o tai kas vadinama siandien skambiu ir daug zadanciu vardu ‘zinios’ tera eilinis pletku kratinys. Informacija, kuri zmonems tera tik kaip balastas, kad vietoje galvojimo apie esminius dalykus (nutraukti tyrimai…. tai kas ten sedi ir kam jie tarnauja???) zmones uzsiimtu ‘vejo vaikymu’ (gal skulpturos menas, o gal palikimas, o gal simbolis, o gal…). Zodziu samoningas zmoniu kirsinimas…. Zinios mat… Besarmaciai
Pala,pasakysiu dar aiškiau,tegul supranta “tie minšti kreslai”,kad TAUTA sąmoningeja,valosi nuo žiauriai bruktu šiukšliu ir ju kreslai tikrai kietes,oi kietes.
Iš kur tas pyktis?.. Pyktis gimdo pyktį, geriau ramiai pagalvokite, o kai jau įgyvenditume skulptūrų iškėlimą, kas tada? Nejau palikti kvadratinę pakylą, o juk ir pats tiltas prastos būklės.. Galvojame, kad kiti mėgsta švaistyti pinigus, bet tokie stakiokiški sakiniai, pavirtę realybe švaistų ne ką mažiau.
Taigi pyktis gimdo pykti sakai,……tu teisus.Kaip nepykti , kai Tavo gimine naikino fiziškai,kai viska atime,kai žudo TAVO MOTINA-TEVYNE.ATLEIST GAL IR GALIMA,PAMIRŠT-NIEKADA……………ateinu tavo šeimon užmušu motina-pyksi?
Ir kodėl nepykstama ant vokiečių tada? Su jais irgi kariavome kelis šimtmečius. Kodėl nepykti tada ir ant popiežiaus, už neva šventą žudymą.. Kodėl nepykstame ant kinietiškų robotų – “it took my job!”, o dabar mes vargstam pakampiais.. Tie, kas tuo metu čia važinėjosi ir žudė, jau patys kenčia nuo laiko bėgimo. Jei čia ne nuoroda į tarybas, o populistinis “kalti baisūs rusai”, tada turiu pasakyti, kad ten kitas žmogus, tik išaugęs ir išmokytas pagal atitinkamą aplinkos kultūrą. Vilnius taip pat (dar netgi daugiau) kenčia nuo 20+15% lenkų+rusų gyventojų, kurių dauguma senyvi, linkę smarkiai ir atvirai bomžauti. Įdomu būtų sužinoti kiek šitų žmonių dalyvavo “tautos naikinime” arba “tautos gynyboje”. Siulyčiau apsvarstyti šiuos asmenis prieš imantis mano mamos.
“Ir kodėl nepykstama ant vokiečių tada?” – priminkit, kurioje tiksliai vietoje stovi monumentai kryžiuočiams, SS ar Vermachto daliniams? Kažkaip primiršau…
Tik paklausiu 🙂 O tos “bogžyčios” (Vilniuje, kai kur “ant kiekvieno kampo”) ar ne daugiausiai vokiečių ordino pastangomis, dėl jų “įdirbio”, pas mus sustatytos ? Jos iki šiol mums sako kur pas mus veisiasi “šviesa ir tiesa”…Aišku, šventoji Romos imperija, patys statėm, patys Mingėlos ąžuolo viršinę pjovėm, viską patys… Ženklus, siektinus pavyzdžius turime ne šiaip sau, visi jie mus veikia, rodo kryptį, aiškina praeitį ir taip grindžia ateitį. Bet gal aš visai ir nesu teisus 🙂
Krikščionybė Lietuvoje okupacinė. Ir, žinoma, ne mažesnė už sovietizaciją.
Kaip matuojate?
Pagal šiandieninių jų pirmtakų darbo tęsėjų skaičių (maždaug kiek – su kryžiais ant kaktų, ir žvaigždėm).
Panašu, kad iškyla dvi stovyklos: vienoje – a) senieji raudonieji (bolševikai) ir b) naujieji raudonieji (neomarksistai) bei c) okupantų/kolonistų palikuonys, kitoje – visi kiti. 🙂 Pagrindiniai “argumentai” prieš griovimą (atitinkamai): a) man artima jų simbolizuojama ideologija; b) tai griaukim visus sovietmečio pastatus! c) nikakoj akupaciji ne bylo! Ką nors praleidau? 🙂
Praleidai…
Praleidote, jog senieji ir naujieji raudonieji ištikrūjų žydrieji (raudonumas tai tik maskuotė).
…praleidai – as sausio 13 gynejas. Ir vel eisiu ginti mano nemylimu seimo, ekselencijos, ir vadinanciuju mane vatniku, uz poziuri i skulpturas. Man negeda del Lietuvos praeities, todel nenoriu, kad naujoms kartoms tektu ieskoti nemaloniu istorijos epizodu kazkokiam draustinyje ar specfonduose kur nors Rusijoje. Tokios diskusijos neisivaizduoju kylant Belgijoje ar Vokietijoje, kur tebestovi okupanto Napoleono stovylos. Pats labai jau supaprastinai okupacija. Be pacio okupacijos veiksmo, buvo ir 30 metu per kuriuos uzaugo puikus destytojai, savo sriciu meistrai, menininkai. Zmogaus siekis gyventi, nors ir slopinamoje kokios nors ideologijos visuomeneje, nesutapatina jo su okupantais. Ir net kolaborantais, kol jo pastangos skiriamos savam krastui.
Pasistatyk sau kieme, jei tau negėda.
Jei turi ko gedytis, kaip visi normalus zmones, negi manai siulysiu sleptis savam kieme ir zmonese nebesirodyti? Kazkaip vaikiskai jus cia, ponaiti…
“Man negeda del Lietuvos praeities, todel nenoriu, kad naujoms kartoms tektu ieskoti nemaloniu istorijos epizodu kazkokiam draustinyje ar specfonduose kur nors Rusijoje.” – tai sakot, grąžinam skulptūras iš Grūto atgal – kad jaunimui nereiktų “kažkokiam draustinyje” jų ieškoti? “sausio 13 gynejas” – ha! 😀
Teatleidžia jam Landsbergis.
CHA
Parodykit, kur rašau apie skulptūrų grąžinimą? O jei kinkos dreba, pamačius balvoną, – tik palinkėsiu stiprybės ateityje 😉
Gi ką tik pacitavau – skaityti mokytis reiktų. 😉 Bandau aiškinti specialiai tamstai:
a) tamsta esate prieš sovietinių balvonų nukėlimą, nes nenorite, kad naujoms kartoms reiktų į Grūto parką važiuoti “nemalonių istorijos epizodų ieškoti”;
b) jau dabartinei kartai tenka ten važiuoti, jei nori kokių leninų ar komunarų paieškoti;
c) vadinasi, logiškai mąstant, pagal tamstą, reikia taisyti situaciją, ar ne – gi nedrebinsi kinkų prieš kokį lenino ar stalino paminklą? Tai grąžinam atgal, ir niekam į jokius draustinius nebereiks važiuoti – o ir drąsą taip savo parodytume.
Matau, sunkoka vatnikų demagog… oi, pardon – “sausio 13 gynejams” su logika… 😉
Apklausiau savo artimuju,nuo vokiečiu nenukentejo niekas,savo pažystamu klausiau kas nukentejo vienetai,daugiausia tie kurie “subolševikejo”.Be to fašistas kariavo,o “azijatas”taikos metu naikino be jokio pagrindo,su vieninteliu tikslu,kad musu paprasčiausiai neliktu,ir dar apie motina,………………palyginau su TEVYNE,……….AR AIŠKU?
Kur tau kas atsimins nukentėsius. Po pusės tūkstantmečio greičiausiai ir bolševikų skriaudos bus nebe tokios deginančios. Nesupratot žiuriu pagrindinės mano minties, vietoj to stovyklos lipdukus klijuojat. Pasakyti ‘griaunam’ tada dar garsiai šaukti (ir nepamiršti interneto komentaruose CapsLock paspausti) yra paprasta, kaip trys-kart-trys. O veiksmų nėra todėl, kad tai labai švaistūniškai neapsimoka. Čia peno žiniasklaidos burbulams pilna. Jei atsirastų išbaigtas vietovės projektas (kad ir dėl meninių priežasčių), galima būtų pritraukti finansavimo ir galima būtų kokį nori laužą pakeisti kitu. O taip galvojau mylite savo mamą (t.y. tėvynę) – pasiūlykite išbaigtų minčių problemai spręsti, o kai jų jau bus, galėsime šaukti pritariam ar ne.
Kitaip sakant – perfrazuosiu:
Vilniuje yra berods apie 400tūkst. balsavimo teisę turinčių piliečių – “Ar pritariate žaliojo tilto skulptūrų iškeldinimui į Grūto parką pilnai finansuojant iš mokesčių mokėtojų kišenės?” Surenkame pusę balsų ir visi draugiškai pamokėkime pinigus projektui be naudos.
Vilkas sotus,avys sveikos,piemeniui amžiną atilsi………………
Skulptūrų šiandieninė dvasia (dvasna) lyg tokia:
“Visų šalių proletarai vienykitės prieš Briuselio buržuaziją!”
Pritariu Varnaitei, kad tai tik okupacinis paveldas.
Gal vertinimo tarybą reikia atšaukti. Kam tarnauja vadinami “vertintojai “
Mane daug kas stebina mūsų šaly. Ten kur viskas aišku ir turėjo būt padaryta laiku ir tyliai, sukeliamas daugiametis triukšmas, kuris, žinoma, labai parankus vidaus ir išorės Lietuvos neprietėliams.
Tuo tarpu, kada buvo atstatomi Valdovų rūmai, nemažai mūsų intelektualų, reiškė garsų nepasitenkinimą ir tai vadino lėšų švaistymu, sukuriant falsifikatą.
Matomai iki šiol kai kam mūsų Nepriklausomybė – falsifikatas, kuris turėtų išnykti. Todėl skulptūros vis dar ir trūnyja, laukdamos istorijos restauracijos……(?).
Kaune nuo Aleksoto tilto jau baigia nukrapštyti visus sovietinius papuošalus. Prosovietiniai kultūrininkai ramūs.
Geriausiai būtų , kad vilniečiai šitus balvonus pasiūstų Putinui – pergalės dienos proga. Gal rublių duotų . ..
Gegužė 9 -ą nuimti ir iškart tą pačią dieną nusiųsti ?
Tam reikia politinės valios.
Tai nuimkite kartu su bartu ir nusiųskite. Kas jus laiko?
LT įstatymai.
—-
O šiaip, šį darbą turi suorganizuoti pati Grybauskaitė, žinoma, pasitelkusi gatvinius su Lendzbergiu ir jo šunauja.
Gal padėtų ir “Kauno tiltai”.
Gerbiu įstatymą. Nors ir durną.
Palaikykim ukrainiecius, solidarizuokimes su jais. Jie vercia leninus, mes tuos balvonus. Ypac tiktu per maidano įvykių metines, kada pabego janukovicius. Reikia pasiulyti Juliui, pririsam trosa prie dzipo ir nuverciam, be jokių valdzių leidimo. Ar yra pritariancių?
Absurdas, Lukiskese nesugebam laisves kovu paminklo pastatyti, o tuos balvonus saugom.
Gera mintis.
Tik su trosu ir džipu kažin ar “taip pigiai” nusiverstų, be to, jei ir pavyktų, tai nuvirtęs tikrai apgadintų tiltą. Tam reikalui reikia krano – kaip buvo paprastai nuimtas Lenino paminklas Vilniuje…
Geras straipsnis. Bet manau, kad visos diskusijos – tik garo nuleidimas, kažkam naudingas žmonių kiršinimas. Juk iš tikro reikia tik politinės valios panaikinti visus Lietuvoje paliktus okupantų simbolius (padovanoti/ parduoti Gruto parkui ar parduoti kaip metalo laužą), esu įsitikinusi – niekas iš diskusijos dalyvių neitų jų ginti ir “neguldytų dėl jų savo galvos”. Užaugo jauna karta, lai pasireiškia jos talentai, lai gimsta nauji projektai, kurie puoš mūsų miestus.Kas čia per verkšlenimas: “o kiek tai kainuos”, “o kaip atrodys Lietuva be sovietinių balvonų” ir ką apie mus pagalvos Ženeva ar Maskva,,,
-Sibiro tremtinė