Populiaraus tarp vietinių gyventojų ir turistų Aukštaitijos siaurojo geležinkelio, plačiau žinomo Siauruko vardu, Surdegio stotyje (Anykščių r.) prasideda stogo tvarkybos – restauravimo ir remontavimo – darbai.
Dviaukštis pastatas, tarnavęs kaip keleivių stotis, jau penketą metų gyvena pertvarkų nuotaikomis – nuo 2009 metų čia tvarkomas interjeras ir aplinka. Šiomis dienomis prasidėjo ir stogo tvarkybos darbai. Jie reikalingi, mat stogo danga nebepatvari ir pralaidi, o pats stogas neapšiltintas. Darbų, kurių projekto vadovė yra architektė Saulutė Domanskienė, metu bus restauruojamos stogo laikančiosios konstrukcijos, mediniai elementai ir danga, remontuojama lietaus nuvedimo sistema. XX a. penktajame dešimtmetyje įrengta šiferio danga bus demontuota ir įrengiant molio čerpių dangą atkurta istorinė stogo išvaizda.
Šiems stogo darbams Kultūros paveldo departamentas skyrė 100 tūkst. litų iš Paveldotvarkos 2014 metų programos. Dar 5 tūkst. litų pridėjo geležinkelio kompleksą prižiūrinti ir eksploatuojanti VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ (ASG).
„Siaurukas unikalus tuo, kad yra tebeveikiantis XX a. pradžios technikos pasiekimų priminimas. Veždamas itin vaizdingomis vietovėmis tai – tiesiog muziejus po atviru dangumi. Surdegio stotis – reikšminga geležinkelio komplekso dalis. Dėl prastos stogo būklės kenčia visas stoties pastatas. Jo interjeras jau tvarkomas ASG beigi europinėmis lėšomis, todėl reikia užtikrinti, kad šie pinigai nenueitų vėjais per kiaurą stogą“ – būtinybę tvarkyti Surdegio stoties stogą pabrėžia Departamento direktorės pavaduotojas Algimantas Degutis.
„Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ direktoriaus pavaduotojas Vismantas Užalinskas entuziastingai pasakoja apie artėjančią stoties darbų pabaigą ir pastato pritaikymą. „Nuveikta daug darbų: istorinę išvaizdą atgavo sienos, lubos ir grindys, restauruotos koklinės krosnys, sutvarkyta aplinka, atsirado taip reikalingas sanitarinis mazgas neįgaliesiems. Pabaigsime paskutinius darbus, įskaitant stogą, ir vėl atsiversime – vykdysime turistinę veiklą, organizuosime renginius“ – vardija V. Užalinskas.
Aukštaitijos siaurasis geležinkelis pradėjo veikti 1899 metais. Pro Surdegį siaurasis geležinkelis Panevėžys-Anykščiai-Utena-Švenčionėliai nutiestas 1897-1899 m. Už 2 km į pietus nuo miestelio centro pastatyta Surdegio stotis. Veiklos pradžioje Siaurukas vežė ir krovinius, ir keleivius. XX a. pradžioje per metus traukiniu iš Surdegio išvykdavo 3-7 tūkst. keleivių, išgabenta iki 2 tūkst. tonų bagažo ir krovinių. 1922-1928 metais geležinkelio stotyje veikė pašto agentūra.
Nuo 1999 metais reguliarūs reisai siauruoju geležinkeliu nutrūko, 2001-aisiais jis nustojo veikti kaip susisiekimo priemonė. Nuo tada Siaurukas naudojamas kaip istorinis-turistinis traukinys. Jame ir jo stotyse vyksta edukacinės, šventinės ir užsakomosios kelionės, įvairi šviečiamoji veikla, rengiamos ekspozicijos.
Daugiau žinių apie stogo dangas, klinkerį bei kitus namo statybai būtinus
reikmenis: agmeka.lt
Nuostabu, kad atkuriamas istorinis transporto įrenginys. NOrėčiau pasidomėti, ar niekas neatkūrė ir nebeveikia šiaurine Lietuvos dalimi veikusio tarp Šiaulų- Joniškio- Joniškėlio- Biržų siauruko linija, Gal ji siekė ir Žagarę/ Būtų įdomus sužinoti apie jos likimą.
Siaurukas mano vaikystė, važiuodavau iš Utenos pas senelius. Vakarais jų kieme sėdėdavome ir skaičiuodavome vagonus 6-7, gražu.
Priminei jaunystės metus. Kai tapau Joniškėlio apylinkės vietinio gyventojo žentu, žiūrėjau į tokį mažiuką , keistą traukinuką , neatsistebėdamas. Kad tai tikro, didelio traukinio (nes užaugau prie tokio geležinkelio) broliukas. Keista buvo , kai negalėdavau nustatyti nuotolio iki jo. Gražu.
Ardyti tas linijas jau nori savivaldybės. Tikrai niekas jų nebeatkurs, nebent įvyktų stebuklas. Bet pirmiausiai neturėtų būti išardytos.
Aš už tai , kas gražu, turi būti išsaugota. Kaina nesvarbi. Jausmai.