
VRK pagaliau paskelbė sprendimą, kad referendumo iniciatoriai surinko pakankamai reikalingų balsų surengti referendumui. Tačiau nenustebino pasakyta nuostata, kuria leidžiama suprasti, kad Seimas čia dar gali ir pakeisti eigą.
Beje Liberalų sąjūdis jau paskelbė, kad VRK sprendimą skųs teismui. Paskutiniu metu iš valdžios atstovų pasigirsdavo vis daugiau kaltinimų referendumo iniciatoriams, kad neva jie žmonėms visko nepasako apie referendumo pasekmes, ir žmonės yra suklaidinti. Kad toks referendumas neva prilygsta išstojimui iš ES, o referendumo iniciatoriai patys to nesuvokdami tarnauja Rusijos interesams. Tikriausiai dėl to valdantysis elitas visomis įmanomomis priemonėmis menkina referendumo iniciatyvą gąsdindami būtais ir nebūtais dalykais.
Tačiau visai nedemokratiškai atrodo Ministro pirmininko išsakyta viltis, kad referendumo iniciatyva užsibaigs Seime, o tiksliau sakant, žinant valdančiojo elito nuostatą tuo klausimu, referendumo klausimas bus uždarytas Seime. Stebina tokia mąstymo kryptis, kada Tautos valia yra įžūliai ignoruojama. Niekaip nesuprantama, kaip demokratinėje valstybėje galima bandyti užgniaužti vieną iš pamatinių demokratijos principų, t. y. Tautos dalyvavimą tiesioginiame valstybės valdyme, kuris yra įtvirtintas LR Konstitucijoje. LR Konstitucijos 2 str. skelbia, kad „Lietuvos valstybę kuria Tauta. Suverenitetas priklauso Tautai“, 3 str. skelbia, kad „Niekas negali varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai Tautai priklausančių suverenių galių“, 4 str. skelbia, kad „Aukščiausią suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus“.
Tiesiogiai savo suverenią galią Tauta vykdo referendumu, kuris kaip įtvirtinta Konstitucijos 9 str. yra „skelbiamas, jeigu to reikalauja nemažiau kaip 300 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų teisę“.
Taigi, kaip matyti, jeigu yra surinkta 300 tūkst. balsavimo teisę turinčių asmenų parašų, referendumas turi būti skelbiamas, tai yra imperatyvi nuostata, taigi to kvestionavimas jau yra bandymas riboti Tautos suverenias galias, įtvirtintas toje pačioje Konstitucijoje 3 str. Visa referendumo skelbimo tvarka yra nustatoma įstatymu, tačiau akivaizdu, kad ta tvarka yra tik techniniai-teisiniai dalykai, kurie negali paneigti pačios konstitucinės nuostatos, kad jei surinkta tinkamų 300 tūkst. parašų, referendumas turi būti skelbiamas.
Lygiai taip pat keistai atrodo kalbos, po KT sprendimo, kad referendumo iniciatyva gali prieštarauti pačiai Konstitucijai, remiantis tuo, kad jau anksčiau vyko referendumas dėl stojimo į ES. Suprantama, kad vidiniai prieštaravimai nėra gerai, bet jeigu taip jau atsitinka tai yra taikoma taisyklė, kad vėlesnis teisės aktas pakeičia ankstesnį (Lex posterior priori derogat) ir čia nėra jokios priešpriešos.
Jei mes pripažįstame Tautos suverenias galias ir jos teisę į įstatymų leidybą, tai formaliai žiūrint vėliausias referendumas gali pakeisti bet kokį anksčiau referendumu priimtą normą, juk ir pati Konstitucija leidžia ją keisti referendumu, kuri buvo irgi priimta Tautos valia, išreikšta per ankstesnį referendumą.
Todėl neigti konstitucinę Tautos teisę į referendumą ir vadinti jį antikonstituciniu, remiantis ta pačia Konstitucija, kuri kaip žinome pati kyla iš Tautos, atrodo kažkaip keistai. Tada tiesiog galima tiesiai šviesiai klausti, kas aukščiau Konstitucija ar Tauta. Kitais žodžiais tariant „žemė giliau ar dangus aukščiau“. Šioje vietoje jau kvepia tuo, kad vadovaujamasi ne teisiniais, bet politiniais argumentais.
Suprantama, kad referendumas įneša tam tikros teisinės sumaišties santykiuose tarp Lietuvos ir ES. Tačiau čia jau valdančiojo elito atstovai galėtų patys save kaltinti, „saugiklių“ buvo laukiama jau seniai, tačiau jie buvo parengti tokie, kad akivaizdu buvo, kad jie nieko nesaugo. Panašu, kad žemės klausimas tapo tuo „kertiniu akmeniu“, atspindinčiu nusivylimą politine sistema (užtenka prisiminti „protesto balsus“, balsavimą kojomis, t. y. emigraciją ir kitus reiškinius, kurie yra įvardijami, kaip atspindintys nepasitenkinimą esama padėtimi).
Kiek kartų patys valdantieji „teisinosi“ Tautai, kaltindami Europos Sąjungą, neva ji reikalauja tokio reguliavimo ir kiek kartų vėliau pasirodydavo, kad taip nėra. Kad ir dabar dėl mokesčių didinimo – finansų ministras teigia kad nesveiką maistą apmokestinti draudžia ES. Taip, žemės pardavimo draudimas užsieniečiams kertasi su pamatiniais ES principais ir akivaizdu, kad Lietuva pakliūna į keblią situaciją. Tačiau įvairiausių santykių krizių ES istorijoje tarp atskiros valstybės ir ES būta ne viena ir ne dvi, ir ne trys. Čia galime prisiminti tokius garsius atvejus kaip Prancūzijos vykdytą „tuščios kėdės“ politiką Taryboje ir sekusį Liuksemburgo kompromisą, vėliau Prancūzijos įvykdytas 1969 m., franko devalvavimas, neiniciavus konsultacijų su kitomis valstybėmis narėmis, nors buvo įsipareigojsi tai padaryti. Franko devalvacija sujaukė kai kurių ES politikų įgyvendinimą ir pirmiausia būtent ES bendrąją žemės ūkio politika, su bendrų kainų sistema.
Galima būtų prisiminti ir daugiau mažesnių įvairiausių krizių. Nežiūrint to, visos jos buvo įveiktos ir santykiai sureguliuoti, tik tam reikėjo įdėti truputi pastangų ir valios. Politikai turėjo truputi paplušėti ir paieškoti reikiamų sprendimų.
Pats paskutinis pavyzdys yra Šveicarijos atvejis. Šveicarai referendume pasisakė už didesnį įmigracijos ribojimą, kas kertasi su kitais įsipareigojimais ES. Tačiau nors tai ir įveda tam tikrą sumaištį, nors ir supranta, kad padėtis kebli, nes Šveicarijos ekonomika yra smarkiai priklausoma nuo ES, ten Tautos valia yra gerbiama ir niekas to nekvestionuoja. Šveicarų atstovai dabar vyks į Briuselį „kalbėtis“ ir bus ieškoma išeities iš susidariusios padėties. Pasigirsta kalbų, kad gal būt tuo klausimu reiks naujo referendumo.
Kiek vėlesnis panašus atvejis buvo su Airija dėl Lisabonos sutarties. Vieną kartą atmetė, kitą kartą patvirtino. Buvo įtampos, buvo nežinios, bet galiausiai blaivus protas laimėjo. Svarbiausia, kad Tautos valia nėra ignoruojama ir kvestionuojama. Tokia yra demokratijos kaina (kaip kažkada kažkieno buvo pasakyta, kad ir teisingumo pigaus nebūna!), bet svarbiausia, kad tik tokiu būdu Tauta gali priversti politikus dirbti, įsivertinti savo atliktus darbus prieš Tautą ir jei norės kitokių rezultatų sekančiame referendume, turės atlikti „namų darbus“. Politikų darbas yra dirbti ir atstovauti Tautos valią, ieškoti tokių kompromisų ir siūlyti tokius sprendimus, kurie būtų priimtini Tautai, o ne atvirkščiau – primetinėti Tautai savo valią.
Štai kai dabartinei valdančiajai koalicijai reikėjo laimėti Seimo rinkimus, tai be skrupulų suorganizavo taip vadinamą „patariamąjį“ referendumą dėl atominės elektrinės. Tada kažkodėl niekam nekilo mintis, kad tuo klausimu jau buvo surengtas anksčiau referendumas, kuris nors ir laikomas neįvykusiu dėl per mažo aktyvumo (48,43 proc.), tačiau 88,53 dalyvavusiųjų pasisakė „už“ ir manyčiau „patariamoji“ Tautos nuomonė buvo išreikšta labai aiški.
Tokie būtent veiksmai, kuomet Tautos nuomonės tarsi atsiklausiama, kai tai paranku politikams, o paskui tos nuomonės nepaisoma, labiausiai ir demoralizuoja visuomenę. Visiškai nestebina tai, kad visuomenė tampa apatiška politikai, balsuoja už „gelbėtojus“ arba iš viso – kojomis…
Tuo tarpu dabar, kai akivaizdu iš įvairių atskirų VRK narių pasisakymų, kad referendumui surengti yra surinkta pakankamai parašų, visokiausiais būdais VRK bando blokuoti šią iniciatyvą. Keistai atrodo šis VRK principingumas ir įvairiausių „kabliukų“ ieškojimas referendumo iniciatorių atliktame milžiniškame darbe, kai prisimeni, kaip VRK nusišalindavo ar pažiūrėdavo „pro pirštus“ į įvairius rinkiminius pažeidimus rinkimų kampanijos metu ir per pačius Seimo ar savivaldos rinkimus, užtenka pažiūrėti, kokie nusiskundimai būdavo vien Vilniaus krašte… Tuomet standartinis VRK atsakymas būdavo maždaug toks „pažeidimai esminės įtakos rinkimų rezultatams neturėjo“. Visą tai sudėjus, sunku atsikratyti nuojautos, kad ir vėl vadovaujamasi ne teisiniais, o politiniais argumentais.
Yra dar viena nuomonė, kad remiantis Konstitucijos 148 str., referendumu gali būti keičiami tik Konstitucijos pirmojo skirsnio „Lietuvos valstybė“ ir keturioliktojo skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatos, o kitos Konstitucijos pataisos turi būti svarstomos ir dėl jų balsuojama Seime du kartus. Neatmetu tokios galimybės, kad tokia interpretacija gali būti pasinaudota toliau blokuojant referendumo iniciatyvą. Tačiau čia pateiksiu savo interpretaciją. Konstitucijos 147 str. sako, kad „Sumanymą keisti ar papildyti Lietuvos Respublikos Konstituciją turi teisę pateikti Seimui ne mažesnė kaip 1/4 visų Seimo narių grupė arba ne mažiau kaip 300 tūkstančių rinkėjų.“
Čia juk nepasakyta, kad tie rinkėjai gali „sumanyti“ keisti tik Konstitucijos pirmojo skirsnio „Lietuvos valstybė“ ir keturioliktojo skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatas. Konstitucijos 147 str. aiškiai sako, kad 300 tūkst. rinkėjų gali sumanyti keisti Lietuvos Respublikos Konstituciją, t. y. visą in corpore, ar bet kurią jos dalį. 9 str. sako, kad referendumas skelbiamas jei to reikalauja ne mažiau kaip 300 tūkst. piliečių, turinčių rinkimų teisę. Tuo tarpu 148 str. mano galva visų pirma skirtas apriboti Seimo teises keisti Konstituciją, o ne Tautos. Nes suverenas yra Tauta, o Konstitucija kyla iš Tautos.
Suverenas pasakė, kad kitus Konstitucijos straipsnius gali keisti ir Seimas, ir netgi nustatė tam reikalui tam tikrą procedūrą. Seimas ir visa kitą kyla iš Konstitucijos, kaip Tautos valios akto. Retorinis klausimas, ar gali pavaldinys nurodinėti šeimininkui? Kaip skelbia Konstitucijos 5 str. valdžią Lietuvoje vykdo Seimas, Prezidentas, Vyriausybė ir Teismas, o jų galias riboja Konstitucija.
Liūdniausia šioje istorijoje yra tai, kad šitoks Tautos valios varžymas ir supriešinimas tikrai nepasitarnauja Valstybės stabilumui. Daug pavojingiau yra ne tai, kad kaip referendumo priešininkai skelbia, Lietuvoje įsivyraus referendumų kultūra, o tai, kad Tautos atstovai pradės pradėti riboti Tautos teises. Jei toks referendumas ir pakenks Lietuvos prestižui ES lygiu, tai visų pirma dėl to, kad Lietuvos valdžia ignoravo šią iniciatyvą, leido taip suformuluoti klausimą ir aplamai, kad neužbėgo šiai iniciatyvai už akių.
Tačiau toks referendumas manau teigiamai įtakotų visuomenę, labiau kontroliuoti savo renkamus valdžios atstovus. Dabar valdantieji vietoj to, kad pripažintų savo klaidas ir gerbtų LR Konstitucijoje įtvirtintą teisę, kaltina iniciatorius ir visaip juos marginalizuoja, kas atrodo nesolidžiai. Tokia neproporcinga agresija iš valdžios pusės gali tik dar labiau supykdyti žmones ant valdančiojo elito, o tai referendume gali išvirsti į protesto balsus prieš jį. Kalčiausi čia bus tie, kurie turėjo ir turi visus situacijos sureguliavimo instrumentus, o ne tie, kurie naudojasi Konstitucine teise.
Panašu, kad Lietuvoje mūsų valdantysis elitas visiškai surambėjo, įprato veikti mechaniškai pagal taisykles ir reglamentus, visiškai prarado lankstumą ir atskaitomybę prieš Tautos valią. Šis referendumas galėtų būti gera pamoka mūsų politikams ir priminimas, kam jie turi atstovauti. Nes būtent tam mes juos ir renkame, kad kaip skelbia Konstitucijos 5 str. 3 d. „Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms“. Jei jos gerai tarnaus, žmonės bus patenkinti ir pretenzijų nereikš.
Vienaip ar kitaip, žiūriu į šią susidariusią keblią situaciją optimistiškai. Gal būt mums reikės dar vieno referendumo, kuris ir kainuos keliolika milijonų, bet niekaip negaliu sutikti su situacija, kuomet yra bandoma riboti Tautai aukščiausią suverenią galią tiesiogiai (LR Konstitucijos 4 str.). Ar nedaugiau mūsų iždas sumoka palūkanų tarptautiniams kreditoriams už neatsakingą valdžios fiskalinę politiką? Ar ne dėl valdžios neveikimo įkainiai per viešuosius pirkimus iš ES struktūrinės paramos lėšų tampa pasipelnimo šaltiniu ir taip neefektyviai panaudojamos daug didesnės ES struktūrinės paramos lėšos? Ši referendumo iniciatyva gerai supurtė valdantį elitą, tai matosi iš jų reakcijos. Manau, kad ši situacija padarys mus visus politiškai brandesniais ir atsakingesniais.
Gerb. Gediminai, populiari rusų daininkė Ala Pugačiova dainuoja tokią dainą “Karaliai viską gali”. Tai ir pas mus kaip kas jau įsivaizduoja besantys karaliais, aukščiau Tautos, aukščiau Konstucijos ir visų įstatymų. Bet nuo tokių “aukštybių” privalės nukristi ir suprasti, kad vietoje jų karūnų yra tik varnalėšų lapai. Maidanas daug ko moko. Gal ir tie, aklieji mūsų “visagaliai” supras, kad Tautai jie tik tarnai, ir labai laikini. Ačiū už straipsnį. Jūs, jaunesnieji, drąsiai skelbkite tai, kas priklauso Tautai, o esant reikalui, ją ir ginkite.
Mūsų jaunieji – VU tarptautinių santykių ir politologijos mokslų instituto – ugdytiniai kažkodėl mąsto visiškai kitaip, perkeldami savo požiūrį močiutėms. seneliams ir tetulėms. Gal jie kvaili? Bet ten mažiausias stojamųjų balas 98,8? Tai ką galvoja gabiausias tautos jaunimas?
Nupirkti balai, vaikučiai ne eilinių tėvelių. “Elitas” ruošia sau pamainą.
jeigu Demokratija – GALI!
Referendumas bus paskelbtas birželio arba liepos mėnesį. Tiek truks visokiausi bylinėjimaisi, Seimo paklausimas Konstituciniam teismui ir kt. Mielieji, argi aš prieš mėnesį nerašiau, kad referendumas bus? Gavau daugybę užgaulių atsiliepimų ir paniekinančių komentarų. Tebūnie…
Bet kas ateis į referendumą atostogų įkarštyje? Ar sugaudysite bobules, kurios rašėsi pačios nežinodamos ant ko? PRAVALAS – negražus rusiškas žodis, bet nėra kuo daugiau apibūdinti jūsų (aš tikrai nepasirašiau) iniciatyvos. Bjauriausia, kad šituo neįvyksiančiu referendumu paniekinama tolesnė referendumų iniciatyva, kad konstitucinių permainų siekiantys žmonės pastatomi į antivalstybininkų, vos ne debilų poziciją.
Suprantu, iki kokio lygio įsikarščiavo referendumo aktyvistai, bet siūlau trumpam nusileisti ant žemės: esam ES nariai, niekas mūsų už pakarpos čionai neatvedė, kai atsimokėsim už gautus pinigėlius, išeisim pakeltomis galvomis. Tik kur?
Pas Putiną?
Ruoškis morališkai, teks mokyti anūkus masturbuotis pagal ES direktyvas. Beje, valdininkė esi? Tai žinok, kad vedus juvenalinę justiciją, nebereikės nei otkatų, nei kyšių. Pakaks valdininkui, valdžiažmogiui priminti, kad jis turi vaikų ir anūkų, kuriuos jau stebi vaikteisistai.
Menkysta, kvailas tavo komentaras… Kai neturi ką sakyti, tai burnoji – tą atsimename nuo mokyklos laikų. O šiaip tai noriu pabrėžti: valdininkas taip pat turi savo nuomonę, nepriklausančią nuo darbdavio, ir ačiū Dievui, nes antraip gyventume diktatūros sąlygomis.
O tu užkamuota nepilnavertiškumo kompleksų – Vakarai tobuli, o Lietuva atsilikusi ir bloga.
Taip, valdininkas nuomonę turi, bet pinigai nuomonę priverčia pakeisti. Aišku, sąžiningi gali atsisakyti. Tačiau kai valdininkui bus pasakyta, kad jis privalo priimti tik tokį, bet ne kitokį sprendimą, priešingu atveju, jo vaikais ar anūkais pasidomės juvenalščikai, atsisakyti valdininkas NEGALĖS.
Mūsų nuomonė – referendumas tautos valia.
// 14 skirsnis, 147 straipsnis: Sumanymą keisti ar papildyti Lietuvos Respublikos Konstituciją turi teisę pateikti Seimui ne mažesnė kaip 1/4 visų Seimo narių grupė arba ne mažiau kaip 300 tūkstančių rinkėjų. // —– Jei teisingai suratau, tai pagal to paties 14 skirsnio 148 straipsnį referendumu inicijuotas sumanymas keisti LR Konstituciją turi būti svarstomos ir dėl jo balsuojama Seime. Įstatymo projektas dėl Konstitucijos keitimo laikomas Seimo priimtu, jeigu kiekvieno balsavimo metu už tai balsavo ne mažiau kaip 2/3 visų Seimo narių. Taip išeina, kad nesvarbu koks bus referendumo rezultatas, mat liberanalai ir kiti nužmogėję padarai nebalsuodami už jį ir šitaip atmesdami Tautos valią įstatymiškai bus teisūs. Gal klystu.
Klysti. Tai, ką surašei, yra taikoma tuomet, kai Konstituciją nori keisti Seimas. Referendumo atveju, surinkus reikiamą parašų skaičių Seimas PRIVALO per mėnesį paskelbti referendumą. Atkreipk dėmesį. Privalo net nekvestionuodamas referendumo klausimų turinio. Taip kad net skųsti jokiam KT negali. Kai referendumas įvyksta, vėlgi, Seimas per mėnesį privalo pradėti referendumu priimtų nutarimų įgyvendinimą.
kompiuterio laikrodi 🙂
Manau, kad net Seimui nutarus skelbti referendumą dar nebūtų padėtas taškas.
Nes toks nutarimas būtų Seimo aktas, dėl kurio ištyrimo, ar neprieštarauja Konstitucijai, į KT gali kreiptis Vyriausybė, 29 Seimo nariai, teismai, be to, ištirti, ar šis Seimo nutarimas sutinka su Konstitucija, teikimą KT gali pateikti ir Prezidentas, beje, tokiu atveju būtų sustabdytas ir tokio Seimo nutarimo galiojimas (Konstitucijos 106 str.).
Gi pagal RĮ 14 str. nustatyti, ar pateikti referendumo dokumentai atitinka šio įstatymo reikalavimus yra VRK galioje, tačiau tai nereiškia, kad Seimas neįvertinęs VRK pateiktos išvados teisėtumo privalo besąlygiškai skelbti referendumą. Pagal RĮ kliūtimi referendumui skelbti nelaikytinas tik sprendimo teksto pieštaravimas Konstitucijai. Kitiems referendumo dokumentų neatitikimams įstatymui išimtys, Seimui sprendžiant referendumo paskelbimo klausimą, nėra numatytos.
Grybauskaitė, manau, nusiplaus rankas ir tuo neužsiims. Tiesiog nenorės prieš rinkimus balsų prarasti. Dėl kreipimosi į KT. Taip, laiko tempimui, tai būtų daroma. Tačiau Seimo nutarime dėl referendumo iš esmės nėra nieko, prie ko KT galėtų prisikabinti. Ten tik parašyti referendumo klausimai, kuriuos ne seimas suformulavo ir kurių seimas neturi galios keisti. Vadinasi, tai ne KT kompentencijos klausimas. Taip pat nurodoma referendumo data. Prie datos KT irgi negali prisikabinti. Tačiau bet kokiu atveju, kreipimasis į KT laiką temptų.
Dėl VRK nutarimo seimas į KT kreiptis negali – KT nagrinėja tik seimo, vyriausybės ir prezidento teisės aktų atitikimą konstitucijai. Taigi, seimas gali kreiptis tik į Vyriausiąjį administracinį teismą. Tarp kitko, jei jau pagal referendumo įstatymo raidę, teismo laikas patenka į tą mėnesį, kurį duoda įstatymas seimui paskelbti referendumą.
Citata: “G.Kazėnas. Dėl referendumo. Ar gali pavaldinys nurodinėti šeimininkui?”
Mano atsakymas yra toksai: GALI, kai TARNAI tampa TRANAIS!
Jei kalbama apie TRANUS, tai kaip bitininkas turiu pasakyti, kad rudeniop visų tranų likimas yra labai liūdnas 🙂
SKUBĖTI – NEGALIMA!
Žemės nepardavimo klausimas – labai rimta tema. Žemgrobių ir jį rėmėjų pergalė Lietuvai gali turėti labai rimtų negatyvių pasekmių. Pradedant dotacijų nutraukimu, baigiant masine jaunimo emigracija. Suprantama, kas norės gyventi ir kurti savo ateitį tokioje atsilikusioje visuomenėje.
Tad skubėti tikrai negalima – pirmiausia reikalinga gili diskusija. Parašai surinkti, referendumas turėtų vykti. TAČIAU GERIAUSIAS JAM LAIKAS – LIEPOS ARBA RUGPJŪČIO MĖN. Pirma – gerai išdiskutuokime, o po to renkime.
Tad ir Seimo nariams rekomenduočiau įsiklausyti į mano patarimus ir gerai viską apsvarstyti. Diskusijai šiuo klausimu reiktų kokių 5 mėn.
Demagoge, jokios diskusijos jau nebegalinos. Yra įstatymo nustatyti laiko rėmai: mėnuo Seime referendumo paskelbimui ir ne anksčiau kaip po dviejų ir ne daugiau kaip po trijų mėnesių nuo paskelbimo dienos.
ne anksčiau kaip po dviejų ir ne daugiau kaip po trijų mėnesių nuo paskelbimo dienos referendumas turi įvykti.
Gerai – tebūnie už 4 mėnesių 🙂 Kada VRK jūsų referendumo klausimą perdavė Seimui? prieš kokią savaitę, ar ne? Vadinasi iki kokios kovo 25 d. Seimas turi priimti sprendimą. Na, po to – truputį mažaiu, nei trys mėnesiai – maždaug apie kokią birželio 20 galėtų vykti jūsų referendumas. Labai įdomu, kiek tų balsuotojų susirinks 🙂
Labai atsiprašau, suklydau 🙂 Prieš savaitę – tai būtų apie vasario 14. Mėnesį – Seime – iki kovo 14. Na, ir trys mėnesiai agitacijai. taigi, kokią birželio 10 d. jis ir galėtų būti surengtas 🙂
Referendumas galėtų įvykti kartu su EP rinkimais gegužės 25 d. taigi, kartu ir su antruoju prezidento rinkimų turu (jei prireiks). Jis dar galėtų įvykti ir gegužės 11 d., jei seimas tyčia nevilkintų. sprendimo priėmimo. Bet jis tą darys.
Žinoma, kad keisti referendumo klausimų Seimas negali, bet VRK jam pateiktų referendumo dokumentų ir išvados atitikimą įstatymui įvertinti privalo. Vadinasi, nustačius atitinkamus neatitikimus įstatymui jų pagrindu Seimas galėtų vienaip ar kitaip spręsti referendumo skelbimo klausimą ir dėl šio savo nutarimo galėtų kreiptis į KT dėl išvados dėl tokio nutarimo neprieštaravimo Konstitucijai. Beje, Seimo kreipimosi į KT atveju būtų sustabdytas tokio Seimo nutarimo galiojimas, taip pat šio nutarimo galiojimas taptų sustabdytas kreipusis į KT dėl jo atitikimo Konstitucijai ištyrimo Prezidentui.
________________________________________-
Gi, jeigu VRK nutarimas per nustatytą terminą būtų apskųstas teismui, tai jis galiojančiu taptų tik po teismo sprendimo, jeigu nebūtų jo paaikintas. Tad iki tol VRK jo perduoti Seimui negalėtų.
Eilinis teisinis marazmas – laiko tempimui tinkama priemonė.
Kas dėl seimo nutarimo dėl referendumo skelbimo, tai dėl jo neturėtų būti pagrindo kreiptis į KT, nes aš jau parašiau, kas tame nutarime parašyta – referendumo klausimo formuluotė ir data. Aišku, seimas tyčia gali padaryti tokį nutarimą, prie kurios galima būtų kabinėtis. Ir visa tai tik dėl laiko tempimo.
Būtent referendumo sprendimo formuluočių kaip referendumu priimamo įstatymo nuostatų neprieštaravimo Konstitucijai išaiškinimo klausimas yra KT, o ne Seimo galioje, todėl Seimui paskelbus referendumą tektų kreiptis į KT ir tokiu atveju Seimo nutarimo skelbti referendumą galiojimas būtų sustabdytas.
Matyt, kad Seimas tai ir padarytų, jeigu referendumo dokumentai su VRK išvada visgi atsidurtų Seime, nes to nepadarius referendumo vykdymui būtų išleista 15 milijonų litų, už kuriuos, akivaizdu, atsakomybė tektų Seimui.
Argi gali VRK su savo rinkimų komisijomis nenorėti gauti savo žinioje tokius milijonus, taigi čia ir kyšo visas vaigauskininkų interesas – kuo daugiau referendumų, vykdomų ne kartu su rinkimais…
Ką ten aiškintis??? Tu geriau paskaityk jau buvusių referendumų paskelbimo nutarimų formuluotes. NĖRA ką ten aiškintis KT. Nes formuluotė – ne KT kompetencijoje. Ne seimas teikia pataisas Konstitucijai, bet tauta su 300 tūkst. parašų. Seimas tik skelbia referendumo datą. Daugiau seimas irgi nieko negali nei pridėti, nei atimti. Kabinėtis prie referendumo datos? Aišku, formaliai, tempiant laiką, kreipimasis į KT tikriausiai bus. Sistema juk naudosis visais būdais žlugdyti referendumą.
Dar kartą kartoju, kad Seimas į KT dėl VRK nutarimo negali kreiptis, nes KT nenagrinėja VRK nutarimų – žiūrėk Konstituciją. KT net negali nagrinėti įstatymų pažeidimų referendumo atveju, priešingai, nei seimo ar prezidento rinkimų atveju.
Atsakykite prasau kas priima konstitucija? Viskas turetu buti aisku po atsakymo…
O KT, panasu, reikalingas tam, kad butu galima pavairuoti ivykius naudinga linkme, kada ‘runkelynas’ pradeda reikaluti is valdzios to, ko ji duoti jokiu budu nenori.
Jeigu teisėje nutuoktumiate, tai rūpimu klausimu siūlyčiau pasiskaityti Konstitucijos XIV, VIII skirsnius, jos 69 str. O šiaip aiškintis “kas priima konstituciją” galima būtų bandyti ir su turgaus bobelėmis…
Kas dėl KT vaidmens, tai dabar KT yra specializuota valstybės valdžios institucija. Žinoma, valstybės valdyme be jos būtų galima ir apseiti arba galima būtų KT atliekamą teisinių išvadų kaip teisės aktų teikimo paskirtį priskirti Aukščiausiojo Teismo pirmininko kompetencijai atiinkamai sumažinant jo sprendžiamus klausimus bei suteikiant tam tikrais atvejais kreipimosi į jį dėl valdžios veiksmų teisę ir “runkelynui”. Beje, tiesioginio valstybės valdymo veiksmų teisės suteikimas “runkelynui” buvo ir yra problema. Čia prisimintina bolševikų, stalinistų naudotos “troikų” formos, vadinamasis “proletkultas” ir t.t. Kas iš to išėjo dar neturėtų būti pamiršta…
Tad kol KT pagal Konstituciją yra toks, koks yra, tai sprendžiant jo galioms priskirtus klausimus apeiti jį kaip instituciją neišeina, tačiau pertvarkyti jį būtina.
‘nutuoktumiate’ ar nenutuoktumiate o tiesa paprasta: 69strp. nieko nekalba apie galimybe neisiklausyti i 300t. pilieciu parasu. Nebent jus skaitote kita konstitucija. LR konstitucija sako vienareiksmiskai. Deja…
147 straipsnis
Sumanymą keisti ar papildyti Lietuvos Respublikos Konstituciją turi teisę pateikti Seimui ne mažesnė kaip 1/4 visų Seimo narių grupė arba ne mažiau kaip 300 tūkstančių rinkėjų.
Kas dar neaisku? Tai kuris konstitucijos straipsnis ar skirsnis kalba apie galimybe ignoruoti 300t rinkeju nuomone? Nesiaiskinkite su bobelemis, aiskinkites konstitucija
Varge tu, varge…Nesuklydau, – turgaus bobelėms dalyką nušviečiate nepriekaištingai…
Jo, visai vargas… jau net turgaus bobutes supranta, o vat teises ‘ekspertas’ ne (o gal nenori?)… Na tiek to, su ‘bobutemis’ bent galima atvirai ir paprastai, is sirdies taip sakant 🙂
O klausimas lieka atviras, gaila kad jums ‘per zemas lygis’ i ji atsakineti. Butu idomu suzinoti.
Sekmes
KT nėra toks, koks turėtų būti pagal Konstituciją. Jis jau seniai bendrauja su dvasiomis, o jei rimtai, tai jau ne vienas jo nutarimas yra pažeidžiantis Konstituciją.
Dėl KT, tai taip, -toks, kokos yra, jis valstybei nereikalingas. Bet kažkodėl “referendininkai” už KT, teismų ir teisinės, rinkimų sistemų, apskritai vastybės valdžių sąrangos pertvarkymo nesigriebia, t.y. trypčioja prie jaučio uodegos užuot čiupę jį už ragų ir viskas. Kodėl taip atsitikę, nejaugi savaime, – vargu…
Štai kur viso politinio stagnavimo, tarp jų ir labai brangaus, bet netinkamo, KT veikimo nepajudinamumo šuo pakastas.
Toks veikimas, tai – falšas – atitinkamų asmenų savęs garsinimas tikslu, kad per rinkimus nutūpus su keliais artimais asmenimis į Seimą (DK ir kiti buvę atvejai) ir tiek. Iš tikrųjų Lietuva ar žemė čia mažiausiai rūpi…
Kur mūsų kilnesni, išmaningesni žmonės!…
Štai ir dabar tarp kandidatų į Prezidentus tokių nesimato.
Kaip tu tai įsivaizduoji? Visų pirma, sistema neis į jokį dialogą. Ją galima priversti tik referendumais. Tam visų pirma reikalingas parašų skaičiaus sumažinimas. Tam reikia, kad referendumu priimti sprendimai negalėtų būti atšaukti seimo. Žemės klausimas ypač svarbus svarbus, bet jis tiesiogiai nesusijęs su valstybės valdymo principų keitimu.
Kaip “tai įsivaizdoju” ne kartą rašiau Alke ir ne tik, todėl nenorėčiau plėstis. Visko esmė valstybės valdymo pakeitimų įstatymų projektai, jų įgyveninimo konkrečių veiksmų planai.
Tai turėtų parengti 3-5 pasiryžėliai, pasišventėliai – kvalifikuoti teisės, ekonomikos, politikos ir kt. specialistai. Toliau šie asmenys kokius metus važinėdami po Lietuvą ir susitikinėdami su visuomene su jais nuosekliai, suprantamai supažindintų visuomenę. Kartu jie burtų ir visais atžvilgiais tinkamus būti valstybės valdymo pertvarkymo šalininkais asmenis. Tokių asmenų, asmenybių turėtų rastis koks šimtas. Jie turėtų būti tinkamais kandidatais rinkimams į Seimą ar savivaldybes.
Taip metus kitus veikiant minėtiems 3-5 asmenims, būtų pasiektas sąjūdiškas (ne mažesnis kaip 80%) dalyvavimas rinkimuose ir balsavimas už tuos jau daugelio suspėtus gerai pažinti 3-5 asmenis bei jų parinktus ir patikimus Tautos kandidatus į Seimą.
Realu tikėti, kad, taip veikiant, per rinkimus į Seimą būtų galima Tautai laimėti iki 100 vietų Seime ir per pora metų įvykdyti užsibrėžtus valstybės valdymo pertvarkymo įstatymus, surenkti pagal juos naujus rinkimus, suformuoti naujos sąrangos ir kitokio tipo asmenų valstybės valdymo valdžias. Taigi jokių dialogų su sistema neprireiktų.
Laikas suprasti, kad, norint politikoje ką nors esmingiau pakeisti, būtina pačiam būti atitinkamose pareigose ir išmanyti tuos dalykus. Gi kitą asmenį priversti padaryti tai, kas nėra jo vidinis rūpestis, interesas niekada nepavyks. Visada bus tik žadama, meluojama, išsisukinėjama ir t.t.
Kaip įstatymas pats savaime neveikia, taip be kitokio tipo žmonių valdžioje nieko nekeis ir referendumų sprendimai. Ne šiaip sau sakoma – kiekvienam įstatymui yra apstatymas. Taigi kitos moralės asmenims valdžioje būtina būti patiems, o referendumai ne tam skirti.
Naivumas neišpasakytas. Kas privers valdžią klausytis kelių aktyvistų. Valdžia pasirūpins juos ignoruoti, diskredituoti, neutralizuoti ar netgi likviduoti.
Kur čia pats matai “kelis aktyvistus”. Juk100 vietų Seime, tai jau visa valdžia vienose rankose.
Valdžios dalykuose mažai nutuoki, ar gal piktybyškai raukaisi, kaip koks užkietėjęs sistemininkas…
Dar kartą kartoju, kad tai neišpasakytas naivumas. Pirma, tam reikia resursų. Antra, jei juos kažkas duos, tai ne už ačiū. Trečia, valdžia ne durna ir pasistengs kelis aktyvistus “sutramdyti” kol dar neprasidėjo sniego lavinos efektas. Joks užsienis tokių aktyvistų nepalaikys, nes dabartinis režimas tenkina užsienį, t.y. Vakarus. Rusija galėtų palaikyti, bet su atitinkamais reikalavimais ir išankstinėmis sąlygomis. Pats supranti kokiomis.
Įsitikinau, – gink sau apsimetinėdamas ir toliau sistemą…
Lietuvai nei Lenkija, nei Rusija nereikalingos – nepiršk. Lietuva – NATO, jos dvišalis partneris JAV, dar yra ir Ukraina.
Kalbų su pačiu neturiu, rašau ne pačiam.
Tu pats gini sistemą, nes siūlai metodą, kuris nieko neduos. Lietuvai nereikia NATO, Lietuvai ne pakeliui su banditų užvaldyta Ukraina, kurios likimas visiškai neaiškus.
Siūlau principus ir jais grindžiamą planą, kuriantįjį valstybę, demokratiją joje, o ne tai griaunantį, keliantį chaosą tam, kad po jo vėl valdžioje galėtų įsitaisyti tokie patys – tos pačios panelės tik su kitomis suknelėmis…
Siūlau gana realų, apmąstytą planą, kurį įgyvendinus būtų pasiekti kokybiniai pasikeitimai valstybės valdyme ir visuomenės gyvenime, žmonių tarpusavio santykiuose. Taigi čia “sistemos gynimo” nėra nė lašo, atvirkščiai tai siūlymas, kaip be suirutės šalyje sistemą išstumti iš valdžios. Žinoma, kad griovimo tipo asaboms, pilnoms neapykantos Lietuvai ir turinčioms tikslą tik atsisėsti valdžioje vietoje buvusių, kuriantys principai negali būti priimtini. Iš čia ir tie bet kokio Lietuvą kuriančiojo proveržio niekinimai.
Viskas.
Dar kartą kartoju, kad tavo planas neveiksmingas. Niekas kol kas nesiūlo griovimo. O jei daugiau referendumų laikai tokiu dalyku, tai tu pats esi esamos sistemos gynėjas.
Kokios kalbos gali būti teisės klausimais su teisėje nenusimanančiu ar net piktybišku – bobiško elgesio “N”.
nors ir matosi, kad N nera teisininkas, bet tiesiog issilavinusio zmogaus supratimu teiseje, stipriai lenkia tamysta, matomai komitete miegojusi per teises pradziamokslio pamokas. Pardon, kad isikisau i dvieju dzentelmenu ginca, kur vienas net ne dzentelmenas, o tiesiog samdinys, atidirbinejantis uz grasius. N, – cia ne tau.
Tai sakai jau laimingas tapai, – bobiškai apsispjovęs save patį…
Gal kaupia grašius lyties keitimo operacijai. 🙂
Tikrai taip, bus tempiamas laikas. O kol ivyks referendumas kol bus pakeisti įstatymai. Sukčiai ir spekuliantai sudarys pardavimo sandorius. Nes nuo gegužes jau bus galima parduoti žeme bet kam.