Antradienis, 14 spalio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Skaitiniai Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos

R.Ragauskaitė-Jasukaitienė. Kas mus daro baudžiauninkais?

Regina Ragauskaitė-Jasukaitienė, www.alkas.lt
2013-06-19 09:07:25
5
R.Ragauskaitė-Jasukaitienė. Kas mus daro baudžiauninkais?
       

Autorės nuotrauka.Pro žydinčių šeivamedžių sąžalynus, apkėtusius visą buvusio dvarelio parką, prasibrauname prie pastato, kuris nereginčiomis langų kiaurymėmis priekaištingai žvelgia į išniekintą praeitį. Niekad nebuvau mačiusi tiek  šeivamedžių vienoje vietoje – ištisa giraitė! Sujudinus šakas, pasklinda tirštas, aitrus kvapas; lapai ir stiebas – nuodingi, o uogos – vaistingos, vienok parkuose šie krūmai būdavo auginami kaip dekoratyviniai, kai kurios rūšys atsivežtos iš Anglijos ir Prancūzijos sodų. Derlingoje Lietuvos žemėje, apleistose dvarvietėse, neretinami šeivamedžių krūmai nustelbė visus kitus augalus. Bet čia pat keroja Sosnovskio barščiai, šitie – daug piktybiškesni, agresyvesni. Ir kaip šitoje vietoje neprisiminsi Antuano de  Sent-Egziuperi Mažojo princo žodžių apie baobabus: juos reikia ravėti, kol  šaknys nesuskaldė visos planetos.

Tačiau ne šeivamedžių ir ne Sosnovskio barščių išsirengiame pažiūrėti vieną šiltą, gaivią vasaros pradžios dieną. Buvusi mažo miestelio mokytoja, visą gyvenimą domėjusis istorija,  mums pažada parodyti išlikusias (ir neišlikusias) artimiausių  apylinkių dvarvietes. „Žemė be praeities – kaip medis be šaknų“, – sako mokytoja. Žemė be praeities nebūna, tačiau tik įsisąmoninta ji tampa istorija – žmogaus šaknimis.

Tad kol yra ką pamatyti – dairykimės. Štai rugių laukas, aukštumėlėje irgi buvęs dvarelis, dabar – nei medelio, nei kokios kitos žymės. Žvelgiu į tą vilnijantį rugių lauką, nelyginant R. Granausko senoji Kairienė, o aplink – numelioruoti, užarti, užakėti laukai. Ir jokios atminties. Kokios čia gyvenusių žmonių pavardės, kokie likimai? Ar yra kur užrašyta? Ar suskubo kas pasidomėti? Ir jei ne mokytojos pasakojimas, šitas laukas liktų aklas ir kurčias.

Už poros kilometrų – šitas, dvarelis  su šeivamedžių guotu. Dvaro parko ribas žymi senos eglės ir liepos. Visoje parko teritorijoje –  vešlios dilgėlės ir žydintys šeivamedžiai. Pro rūmų pastato duris seniai nevaikšto niekas – užaugę didoki gluosniai, karklų krūmai sudaro neįžengiamus brūzgynus. Bet pastatas dar tvirtas: vietomis nutrupėjęs tinkas atidengia raudonas, tvirtai surištas plytas, prie pat stogo  dar išlikęs puošybos elementas. Sako, kurį laiką po karo čia dar gyveno žmonės, kiti – ne savininkai. Dvarelio šeimininkų likimas nežinomas – gal spėjo pasitraukti į Vakarus, o gal Sibire kauleliai dūla. O ūkinis pastatas dar visai gražiai atrodo. Ypač žavūs mažučiai langeliai su langinėmis. Virš durų – lenkiškas, sunkiai įskaitomas užrašas ir data : 1828. Tebebuvo baudžiavos laikai. Palyginus su tautos istorija – visai neseniai. Išlikusiame kumetyne tebegyvena žmonės ir šiandien. Liūdniausia – kad kumetiškai.  Šitai sukrečia.

Vos mūsų automobiliukas įsuka į dvaro keliuką, iš vienos trobos išbėga gal penketas vaikų, netrukus į kiemo vidurį išeina ir moteris. Stovi ir žiūri. Matyt, retai čia kas atklysta. Aplink trobelę – dilgėlės, krūmokšniai, prapjautas tik takelis, o gal nuvaikščiotas. Prie kito būsto su išvirtusiomis durimis  ant suoliuko sėdi susivėlusi, pamėlusiu veidu moteris. Nenuleisdama akių ji žvelgia į mus: atpažįstu baimingą baudžiauninkės žvilgsnį – pavargusį, bedžiaugsmį, prašantį. Pulkelis murzinų vaikų zuja po nutreplentą kiemą, tvoros išvirtusios. O ir kam jos? Jokio kito gyvo padaro nematyti: nei vištos, nei ožkelės. Nėra jokio daržo, juolab – darželio. Saulė peršviečia smaragdinius dilgėlių lapus – iki pat palangių. Trąši ta kumetyno žemė, bet ne jų, ne čia gyvenančių. Čia niekas nieko neturi, jokios privačios nuosavybės. Ką nors keisti, ką nors dirbti – ne jiems. Gyvena iš pašalpų, geria iš pašalpų.

Baudžiava seniai panaikinta, o jie tebegyvena kaip ir jų proseneliai – šia diena. Keičiasi tik šeimininkai, kurie turi jais pasirūpinti. Šita nuostata įaugusi į jų  kraują, į smegenis, ko gero,  jau užfiksuota genofonde: šitaip tėvai, tėvų tėvai gyveno. Jie niekada neemigruos iš Lietuvos, jokia valdžia jų neveš į Sibirą – jie netgi ten nereikalingi. Tiek metų gyvena šalia gražaus dvaro rūmo, o nemoka – nenori –  negali gyventi gražiai. Nėra to kraujyje. Iš pradžių gal buvo baimė: jei įsikursi, jei apsigyvensi dvare – ir tave išveš, ištrems, viską atims. Tie, kurie griovė, niokojo, įpykę ant likimo ir laimingesnių už juos, taip pat –  baudžiauninkų palikuonys, baudžiauninką čia suvokiant ne kaip luominę skirtybę. Tai – gyvenimo būdas, išplaukiantis iš tam tikro (ne)mąstymo. Tai – specifinė esatis, tokia tolima mūsų suvokiamai būčiai.  Baudžiauninkas – žmogus, stokojantis visko: grožio pajautos, meilės ne tik  kitiems, bet ir sau, vilties ir pasitikėjimo, o ypač – gyvenimo, jo džiaugsmo.

Tą pat dieną aplankome ir kitą dvarelį. Jame gyvenantys žmonės – irgi nėra savininkai. Ne tie, kurie statė. Bet saugo. Parke gausu gėlių ir dekoratyvinių krūmų. Tokių dvarelių pilna visa Vakarų Europa. Ten nebuvo sovietinės baudžiavos. Vardan idėjos nebuvo daužomi, naikinami pastatai, kuriuos  statė ne kas kitas, o jų pačių seneliai – baudžiauninkai, plakami prievaizdų. Ten nebuvo tiek pykčio ir pagiežos – lyg kokio įdago baudžiauninko širdyje. Turbūt  todėl  ten daugiau laimingų.

Kol nepamačiau savomis akimis, negalėjau patikėti, kad čia pat, šalia magistralinių kelių, jungiančių mūsų kaimus ir miestus su EUROPA, tebegyvena žmonės su baudžiauninko sąmone baudžiavoj statytose lūšnelėse, netelpantys į jokius europinius standartus, kažkokiu beviltiškumu primenantys indėnų rezervatus, pasiliekančius gyvenimo užribyje. Nes baudžiauninkas neturi  savo namų, neturi tėviškės, Tėvynės, neprisimena  jos istorijos; jis nesirūpina praeitimi ir nekuria ateities. Rytdiena pasirūpina šeimininkas, be kurio baudžiauninkas nemoka gyventi. Gyvenimas užželia Sosnovskio barščiais ir aitriais šeivamedžiais. Naiviai manėm: pakanka atgauti laisvę, ir  piktžolės išnyks savaime, o krūmai  taps „kultūringi“. Deja…

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. I. Vasinauskaitė. Ką jie mums daro?
  2. V. Bagdonavičius. Tauta ir globalizacija Vydūno filosofijoje
  3. J.Staliulionis. Atėjęs iš kito laiko
  4. J. Trinkūnas. Vasario 25-oji – Pilėnų diena (audio)
  5. V. Bagdonavičius. Tautiškumas ir religija Vydūno filosofijoje
  6. V. Bagdonavičius. Vydūniškoji religijos simbolių interpretacija
  7. A. Patackas. Giria – mūsų protėvynė
  8. V.V. Landsbergis. Dar sykį partizanai
  9. Š.Navickis. Nesiskaitymo pradmenys
  10. Sekmadienio sakmė. Tvora iš smilgų*
  11. Č. Iškauskas. Tas prakeiktas lietuviškas nuolankumas… (pirmadienio mintys)
  12. J. Dirvonėnas. Senoji legenda – 2013?
  13. V.Bagdonavičius. Ar pavyks išgirsti Vydūno balsą ?
  14. B.Genzelis. Sąjūdžio jubiliejus užgožtas
  15. V. Rubavičius. Kultūrinė atmintis: lietuvybė ir Kitas (I)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. Joana says:
    12 metų ago

    Liūdnas straipsnis, bet tokia Lietuvos realybė. Retorinis klausimas: ar dar prikels kas nors mus? Kokio sukrėtimo reikia, kad pabustumėm iš letargo?

    Atsakyti
  2. Vika says:
    12 metų ago

    Labai geras straipsnis!!!!I

    Atsakyti
  3. Egle says:
    12 metų ago

    Aktualus straipsnis.Is tiesu tiek zmoniu yra sedinciu ir nieko nedaranciu.Laukianciu pasalpu ir nesugebanciu net elementariu dalyku apsitvarkyti.

    Atsakyti
  4. Daiva says:
    12 metų ago

    vaizdelis kaip iš Rusijos. Ten visi taip gyvena ir gyveno.

    Atsakyti
  5. jonas says:
    12 metų ago

    nesuprantu- ar tie tie varguoliai baudžiauninkai turi puoselėti lenkiškąsias dvarų tradicijas, kad taptų ‘europiečiais”? Gaila, kad autorė nepasvarstė, dvarininkų- daugiausiai lenkų vaidmens, tie baudžiauninkai tai ne tik sovietmečio palikimas.
    Užėjo mada garbinti dvarus , tad būkim teisingi -pasakykim, kas buvo tie dvarų savininkai, kokią įtaką darė aplinkai, kokie jų nuopelnai Lietuvos lenkėjimui, juk pusė Žemaitijos jau buvo sulenkėjusi

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Šeduvos kraštotyros muziejuje – pažintis su karališkuoju miesto amatu
Istorija

Šeduvos kraštotyros muziejuje – pažintis su karališkuoju miesto amatu

2025 10 14
Pirmas pasaulinis karas
Istorija

Nauji Lietuvos nacionalinio muziejaus eksponatai, įsigyti 2025 metais

2025 10 14
Prezidento darbo diena Šiaulių rajone
Lietuvoje

Šiaulių rajone – Prezidento dėmesys švietimui ir keliams

2025 10 13
Susitikimas žemės ūkio klausimais
Lietuvoje

Aptarti ūkininkams svarbūs klausimai

2025 10 13
Policija
Gamta ir žmogus

„Švilpukas saugo“ sieks mažinti susidūrimų su gyvūnais skaičių

2025 10 13
Kelio darbai, kelio ženklas
Lietuvoje

Pradedamas tvarkyti kelias Zujūnų seniūnijoje

2025 10 13
Vyriausybės kanceliarijos nuotr.
Lietuvoje

Pratybos „Vyčio skliautas 2025“ – dar vienas žingsnis į saugumą

2025 10 13
Kelio darbai
Lietuvoje

Pradedami klimatui neutralių kelio dangų bandymai

2025 10 13

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kęstutis K.Urba apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Rimvydas apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Budweiser apie T. Baranauskas. Nebeįžeidinėkime žydų!
  • Ne raketų mokslas? apie Sukčiai naudojasi ir netikrais QR kodais

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Šeduvos kraštotyros muziejuje – pažintis su karališkuoju miesto amatu
  • Nauji Lietuvos nacionalinio muziejaus eksponatai, įsigyti 2025 metais
  • Lietuvos centrinio valstybės archyvo ir Amerikos lietuvių kultūros archyvo bendradarbiavimas tęsiasi
  • Šiaulių rajone – Prezidento dėmesys švietimui ir keliams

Kiti Straipsniai

Kazys Lazauskas užfiksavo Aušrelės įamžinimo Birštone akimirkas 2025 m. Paminklas Lietuvos laisvės kovotojams buvo pastatytas 1992 m. partizanų artimųjų ir Birštono savivaldybės lėšomis, autorius Saulius Dulksnys

R. Pauliukaitienė. Ji svajojo tapti mokytoja (I)

2025 10 13
Ignas Vėgėlė

I. Vėgėlė. „Mokslininkus“ keičia „kultūrininkai“…

2025 10 05
Arbata su citrina

Arbata – ne tik gėrimas, ji tiks ir desertui

2025 10 04
Stasys Šilingas

V. Urbonas. Minime publicisto ir Lietuvos valstybės kūrėjo Stasio Šilingo 140-ąsias gimimo metines

2025 10 02
Diržo krepšys. XIV a. pab. – XV a. pr. Oda. Matmenys: aukštis apie 18,5 cm, plotis apie 20,5 cm, storis apie 2,5 cm. Blaževičius P. [ir kt.], Vilniaus Žemutinės pilies valdovų rūmai. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų rytinio korpuso šiaurinio priestato archeologinių tyrimų 2003, 2006–2007 m. ataskaita, radinio inv. Nr. O1

Valdovų rūmuose pristatomas diržo krepšys, surastas 2007 m. atliekant archeologinius tyrimus

2025 10 01
A. Svarausko monografija „Lietuvos visuomenė 1939 – 1941 metais. Įtampos, konfliktai, transformacijos“. Viršelis

Istoriko A. Svarausko pristatomoje monografijoje – naujas žvilgsnis į Lietuvos visuomenę 1939–1941 m.

2025 09 26
Tauro apygardos partizanų atminimo renginys

Kai laisvė buvo svarbesnė už gyvenimą: Tauro partizanų apygardos atminčiai – 80 metų

2025 09 19
Kviečia patyriminė paroda - Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: nuo Budos iki Rex

Kviečia patyriminė paroda – Mikalojus Konstantinas Čiurlionis: nuo Budos iki Rex

2025 09 10
Lietuvos vėliava

M. Kundrotas. Pilietinės tautos fantasmagorija

2025 09 03
Derybos?

S. Buškevičius. Istorija – geriausia gyvenimo mokytoja. Bet – iš istorijos nesimokama

2025 08 31

Skaitytojų nuomonės:

  • Kęstutis K.Urba apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Rimvydas apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
  • Budweiser apie T. Baranauskas. Nebeįžeidinėkime žydų!
  • Ne raketų mokslas? apie Sukčiai naudojasi ir netikrais QR kodais
  • Budweiser apie K. K. Urba. Lietuvos Kultūros kanono ir akcentų darbai bei vargai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Andrius Kubilius | tsajunga.lt nuotr.

A.Kubilius: ministras D.Pavalkis turėtų prisiimti asmeninę atsakomybę dėl Konstitucijai prieštaraujančios situacijos sukūrimo

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai