Kultūros ministro sudaryta darbo grupė parengė rekomendacijas dėl šešioliktosios Vyriausybės 2012–2016 m. programos. Užsimojus „tvarkyti“ daugiausia kalbos dalykus (valstybinės kalbos egzaminą, vardų, pavardžių, gatvių, vietovardžių ir kitų dalykų rašybą), į šią grupę nebeįtrauktas nė vienas Valstybinės lietuvių kalbos komisijos narys, nors būtent ši Komisija, o ne Kultūros ministerija atsakinga už kalbos tvarkymą ir priežiūrą. Kai Rusijos caras lietuviams rengė naują raštą, į pagalbą pasikvietė ir kalbininką – lietuviškai pramokusį Palenkės vaivadijos lenką Stanislavą Mikuckį, o Nepriklausomos demokratinės Respublikos raštui tvarkyti, pasirodo, nė vieno kalbininko nebereikia.
Rekomendacijose liko per 30 skyrybos, rašybos, gramatikos, stiliaus klaidų. Ar tai labai kultūringa? Ar dėl to reikia ir iki gyvos galvos „užtikrinti asmenų, priklausančių tautinėms mažumoms, teisę lengvatinėmis sąlygomis laikyti valstybinės kalbos egzaminą“?
Dėl didžiulio Lenkijos kai kurių valdininkų, autonomininkų spaudimo pirmiausia trokštama sulenkinti dažniau vartojamą valstybinės kalbos dalį – vardyną. Kad būtų paprasčiau, nė viena valdžia į vardyno specialistus nesikreipė, o jų pastabas nuleidžia negirdomis.
Diskusija vyksta ne dėl lenkų pavardžių rašybos, o dėl mūsų abėcėlės. Lietuva nereikalauja keisti lenkų kalbos abėcėlės, autentiškai rašyti baltiškas pavardes etninėse lietuvių žemėse, vietovardžius, o daliai lenkų tebeatrodo, kad Lietuva – jos pakraštys, kur tebeveikia Lenkijos įstatymai. Dalis Lietuvos ministrų, žurnalistų, „politologų“ darbuojasi geriau net už Lenkijos įtakos agentus. Jie tiek netiesiogiai prievartavo vieną Valstybinės lietuvių kalbos pirmininkę (tik ne A. Rosiną, kurį mažaraščiai vadina italu Rosiniu), kad ta buvo priversta sutikti, jog „vardų ir pavardžių rašymas – tai ne lingvistinis, o politinis klausimas“, kurį gali tvarkyti vieni kosmopolitai ir kalbininkų šantažuotojai.
Norėdami atsikratyti kalbininkų „globos“, kalbotyros diletantai paskelbė, „kad asmenvardžiai nereiškia sąvokų ir neturi leksinės reikšmės“. Iš tikro tikriniai žodžiai, kaip ir bendriniai žodžiai, paklūsta kalbos fonetikai, morfologijai, rašybai, turi savo motyvaciją, o kilę iš pravardžių pavardės – ir buvusią leksinę reikšmę. „Išblaškius dūmų uždangą, tyčia paleistą pridengti atakai prieš pavardžių lietuviškumą ir galutinai įsitikinus, kad pavardės gali priklausyti tik kalbai, kartu tampa aišku, jog lemiamą balsą svarstymuose dėl pavardžių vartojimo vienokiu ar kitokiu pavidalu turi turėti ne kokie profanai, o kalbininkai (V. Urbutis. Pavardžių pradžiamokslis. Vilnius, 2010, p. 9). Mūsų asmenvardis – ne tik „unikalus asmens tapatybės žymuo“, bet ir LDK kultūros paveldas, su kalba priklausantis ne tik konkrečiam asmeniui, o visai tautai. Prof. V. Urbutis yra nurodęs, jog pavardės tikrasis šeimininkas yra ne ja įvardijamas asmuo, o kalba, tauta ir valstybė, kuriai ta pavardė priklauso.
Trokštant žūtbūt įteikti dovaną buvusiam „strateginiam partneriui“, ieškoma kad ir menkiausių landų, nevengiama net dezinformacijos. Tas klausimas pakeičiamas dviguba w (iš tikro ateitų 130 lotyniškų analfabetų raidžių, kurių nemokama ištarti ir įvertinti), siūloma Lietuvos piliečių pavardžių rašybą sujungti su užsieniečių pavardžių rašyba, be gailesčio iškraipomi ratifikuotų sutarčių reikalavimai ir net šio straipsnio autoriaus skyrelis apie rašybą ir transkripciją „Dabartinėje lietuvių kalbos gramatikoje“ (1985, 1994, 1996, 1997, 2006). Išnašoje „nelietuviškuose žodžiuose (ypač asmenvardžiuose) dar pavartojamos“ trys užsienietiškos raidės kalbama apie užsienio, o ne Lietuvos Respublikos pavardes, ir ta pastaba nė kiek internacionalistams negali pasitarnauti. Nesant pakankamo pagrindo pavardės negali būti ir keičiamos vien „pagal asmens dokumento turėtojo prašymą“ užsienio kalba.
Lietuvoje nėra tradiciškai ir gausiai gyvenančių tautinių bendrijų su tradiciniais autentiškais jų vietovardžiais, todėl vietovardžių keitimo klausimas nebesvarstytinas.
Autorius yra kalbinikas, habilituotas mokslų daktaras, dabartinės lietuvių kalbos gramatikos ir Tautinių mažumų įstatymo bendraautorius
Ar autorius pats supranta ką rašo?
“Mūsų asmenvardis – ne tik „unikalus asmens tapatybės žymuo“, bet ir LDK kultūros paveldas …”
Jei “LDK kultūros pavedas”, tai, Kazimierai, ir rašyk kaip tos “kultūros” paveldas – Tamošauskas reikalauja.
Išmok vieną kartą laiku sustoti!
ŠTIŠA. 😉
Tomašauskas ne LDK kultūros paveldas, Tomašauskas Žečpospolitos kultūros paveldas.
p.s. Tikriau – Tomašauskas – imperinės Rusijos kultūros paveldas.
Komunistai visada pajaucia orgazma kai gali pakenkti Lietuvai, jie tai ir daro su malonumu. Ne isimtis yra ir si Sido viriausybe su UR ministro keliu pasliauziojimais aplink Radeko Sikorskio kojas, matyt sis veikejas Sido bus pasiustas i Maskva atlikti tokios pat misijos, o gal pats Sidas po Gran Kanarijos poilsio varys pas Putina atsiprasyti. Na su komunistais viskas aisku, jie niekada negyne ir negins Lietuvos interesu, bet kodel siuo klausimu tyli prezidentura ir prezidente, nejau ir ji pritariai siokiai Sido veiklai uzsienio politikoje, tai kaip cia yra nejau prezidente atidave savo pareigas uzsienio politikos i Sido rankas.
…”..Na su komunistais viskas aisku, jie niekada negyne ir negins Lietuvos interesu, bet kodel siuo klausimu tyli prezidentura ir prezidente, ….” ??? negi pirmoje sakinio dalyje nėra atsakymo antrajai ?
Okupantų kolonistai – tai jokios nėra tautinės mažumos, tai pagal Ženevos IV konvencijos 49 straipsnį yra karo nusikaltimo dalyviai. (Under the 1949 Geneva Conventions collective punishments are a war crime… Art. 49. Individual or mass forcible transfers, as well as deportations of protected persons from occupied territory to the territory of the Occupying Power or to that of any other country, occupied or not, are prohibited, regardless of their motive… The Occupying Power shall not deport or transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies.) Okupantų etnocido ir genocido aukos taip pat nėra tautinės mažumos. Neįvykdžius Lietuvoje pilnos dekolonizacijos jokios teisinės nuostatos apie vietovardžių ar pavardžių rašymus pagal okupantų 5 kolonos norus yra neįmanomos.
Kodėl per televiziją netransliuojamas Latvijos televizija, o rodomas Lenkijos televizijos kanalas?
Reikalavimai rašyti Lenkijos raidėmis jos okupuotoje teritorijoje užrašytas pavardes laikytini kalaboravimo su juo veika, nelojalumu Lietuvos valstybei. Tai gali būti teisiniu pagrindu tokių asmenų Lietuvos pilietybei panaikinti ar apriboti teises valstybinėms pareigoms užimti, partijoms, kurių programose, veikloje yra tokie uždaviniai, uždrausti.
Kur per tiek metų Seimo partijų teikiamų įstatymų projektai tokioms teisinėms nuostatoms įvirtinti įstatymuose. Apskritai, Seime, kur tavo įstatymas, teisiškai reglamentojantis Vilniaus ir teritorijų aplink jį Lenkijos 1920-1939 metais Lekijos įvykdytą okupaciją ir jų aneksiją. Kiek dar galime visa tai leisti pro pirštus!?
Matosi, kad valdžia ima nepaisyti Tautos apskritai, todėl negalima toliau apsiriboti bendrų reikalavimų išsakymais, tapo būtina pereiti prie labai konkrečių reikalavimų konkrečių asmenų atžvilgiu.
Kubiliui, vis besitaikančiam įvesti į lietuvių kalbą lenkiškas raides, reikia atimti Lietuvos pilietybę.
Nieko panašaus, Kubilius lenkiškas raides įvedinėjo taip “stropiai”, kad pasikeitus valdžiai Linkevičius tuojau pat buvo pasiųstas į Lenkiją atsiprašinėti už šį Kubiliaus rodytą “stropumą”…
Taigi tikslinkis savo nuomonę, iš kur lenkinimosi vėjai pučia…
Lenkinimosi politika tikrai ne iš Kubiliaus eina…, tai greičiau ji yra iš tų, kuriems nepatinka, kad Vilnius yra Lietuvos sostinė. Mat, kalbama, kad Lietuvai susilenkinus, vaivadijos centru taptų Kowno…
Ne Kowno, o Kaunas. Gal Lietuvai tapus dar viena Lenkijos vaivadija. lenkai leistų rašyti be w. Bent jau kurį laiką.
Nesupratau dar, ar tu esi visiskas idiotas, ar dar tik puse idioto, bet sia linkme drasiai zengi.
Visi, kurie nori iškabinėti lenkiškas lenteles Lietuvoje, ar įvesti lenkiškas raides į lietuvių kalbą yra gerų Lietuvos ir Lenkijos santykių priešai.
Tokių pezalų senai neteko skaityti. Tamsta, autoriau, mes kasdien W naudojame besinaudodami internetu ir ką lietuvių kalba sugriuvo? Mes kasdien skaitome tekstus kur minimos žmonių pavardės su raidėmis: w, q, x ir krūvomis raidžių su diakritiniais ženklais pradedant islandiška ð ir baigiant turkiška ş. Ir ką lietuvių kalba sugriuvo? Nesugriuvo ir nesugrius, nes puikiai suprantame, kad jos nėra lietuvių pavardės. Ne lietuvių pavardė nėra lietuvių rašto objektas.
Su visa pagarba esate neišmanėlis. Net melagis, cituoju: “Mūsų asmenvardis – ne tik „unikalus asmens tapatybės žymuo“, bet ir LDK kultūros paveldas” . Faktas: LDK laikais lietuvių kalba buvo menkai naudojama ir pavardės buvo užrašomos ne lietuviškai. Tai kaip dabartinio lietuvio pavardė gali būti LDK kultūros dalis, jei dabartinių lietuvių pavardės pradėtos rašyti lietuviškai tik tarpukario Lietuvoje? Tiksliau 1917 metais, bo įvedė vokiečiai, siekdami skatinti lietuvių separatizmą, tai naudodami kaip kortą derybose su Rusijos imperija.
Na, ir “liurbumėlis” paties supratimo…
Pateikiau faktus ir argumentus, jūs gi nieko nepateikėt.