
Lietuvos viešojoje erdvėje nesiliauja istoriškai susiklosčiusios lietuvių tautinės tapatybės kritika. Tiesa, kritika kartais tai sunku pavadinti, nes daugelis lietuviškąją tapatybę kritikuojančių autorių užsiima primityvia ideologine propaganda, labiau menančia kokių nors sovietmečio politrukų agitaciją. Nieko nuostabaus, kad tokiuose tekstuose neretai pasigendama elementaraus objektyvumo, logikos ar net paprasčiausio sveiko proto. Juk politrukams, kaip gerai žinome, visa tai nebūtina, nes objektyviai egzistuojanti realybė pernelyg dažnai neatitinka jų propaguojamų ideologinių miražų.
Vienas iš paskutinių tokio pobūdžio minties šedevrų yra neseniai konferencijoje „Tolerancija ir totalitarizmas. Laisvės išbandymai“ skaitytas istoriko, politologo, VDU Politikos mokslų ir diplomatijos fakulteto dekano profesoriaus Šarūno Liekio pranešimas, gausiai cituojamas DELFI portale.
Su naujakalbe – į naują utopiją?
Pasirodo, pasak profesoriaus, „Lietuvoje yra labai išvešėjęs tautos ir valstybės atskyrimas bei antivalstybiškas tautininkiškos ideologijos pobūdis“.
Tautos ir valstybės atskyrimas Lietuvoje iš tikrųjų išvešėjęs. Tačiau pleištą tarp tautos ir valstybės pas mus iš peties varo anaiptol ne kažkokia tautininkiška ideologija (kurios idealas būtent ir yra tautinė valstybė, nors ir kiek ribotai suvokiama), o, atvirkščiai, uoliai brukama kosmopolitinio ar supranacionalistinio pobūdžio ideologija, kurią propaguoja didelis būrys indoktrinuotų politrukų, svaičiojančių apie baisią tautinės valstybės žalą, tautiškumo nesuderinamumą su pilietiškumu ir valstybingumu, o dažnai net ir apskritai pačių tautų nereikalingumą.
Štai ir Liekis dabar, pats sau prieštaraudamas, su aplombu aiškina, kad net „dažnai vartojamas terminas „tautiškumas“ yra ydingas pats savaime. Jis yra nevartotinas“. Tačiau terminai negali būti ydingi patys savaime. Jų ydingumą ar netinkamumą konkrečiame kontekste lemia vienokios ar kitokios priežastys. Tiesa, Liekis toliau jau nurodo ir termino „tautiškumas“ ydingumo priežastį: pasirodo, jis yra atskiriantis, o ne integruojantis. Esą jis atskiria dalį Lietuvos piliečių. Liekis stebisi, kad kartais net ministrai kalba apie tautiškumą, nors, jo nuomone, turėtų kalbėti tik apie valstybę ir valstybingumą.
Mat kaip įdomu – atsisakykime termino „tautiškumas“ ir Lietuvos piliečiai ims labiau integruotis. Kvepia kone George’o Orwello aprašytąja naujakalbe. Ir labai primena radikalių feminisčių reikalavimą uždrausti terminą „vyriškumas“, kuris neva irgi esąs baisiai atskiriantis bei diskriminuojantis. Tik neaišku, kokiu stebuklingu būdu termino „tautiškumas“ atsisakymas suartintų tautą ir valstybę bei labiau integruotų visuomenę? Ir kaip šią nuostabią utopiją įgyvendinti – agitacija, įtikinėjimu ar kitokiu masiniu tautinės savimonės išplovimu? O gal tiesiog imti ir apskritai uždrausti apie tautiškumą kalbėti? Tik užsimena kas apie tautiškumą – tuoj valstybinė kalbos komisija skiria baudą. Tačiau vargu ar tokie absurdiški eksperimentai Lietuvos visuomenę labiau integruotų – nebent tik daugiau sukiršintų.
Beje, vadovaujantis Liekio logika reikėtų atsisakyti ir sąvokos „pilietiškumas“ kaip diskriminuojančios ir dezintegruojančios, atskiriančios piliečius nuo nepiliečių, o pilietiškus piliečius, savo ruožtu, nuo ne tokių pilietiškų.
Taip pat reiktų atsisakyti terminų „moteriškumas“, „vaikiškumas“, „žmogiškumas“, „aristokratiškumas“, „krikščioniškumas“, „meniškumas“, „moksliškumas“, „sportiškumas“, „ūkiškumas“, „idiotiškumas“ ir dar nežinia koks „-iškumas“. Nes visi jie kažką atskiria ir taip dezintegruoja visuomenę.
O galų gale reikėtų apskritai atsisakyti kalbos, nes kone visos sąvokos ką nors nuo ko nors atskiria, kadangi įvardija skirtingus dalykus. Palikti reiktų tiktai neartikuliuotą mykimą, su kuriuo būtų galima darniai žygiuoti išsvajoto Gyvulių Ūkio link.
Tik bėda, Liekis pats vis dar niekaip neįstengia atsikratyti atgyvenusios senkalbės, netgi tvirtina, esą tautiškumas Vokietijoje, skirtingai nei Lietuvoje, nėra jokia vertybė. Tačiau jei taip būtų, etniniai vokiečiai nebūtų privilegijuoti Vokietijos pilietybės atžvilgiu ir negautų jos žymiai lengviau ir greičiau nei į Vokietiją atsikėlę ne vokiečių tautybės asmenys. Taigi vokiečiams tebėra svarbi ne tik pilietinė tautiškumo samprata, bet ir istoriškai susiklostęs etnokultūrinis tautiškumo supratimas, daugeliu aspektų artimas ir lietuviškajam. Sunku patikėti, kad Liekis, būdamas VDU Politikos mokslų ir diplomatijos fakulteto dekanas, to nežinotų – tad belieka manyti, kad jis tyčia klaidina patiklesnę auditoriją.
Liekis aiškina, kad esmine vertybe Lietuvoje bei visame mūsų regione turėtų tapti paneuropinė tapatybė, kad tai yra geidžiamybė, prie kurios turėtume eiti ir mes. Pasak pranešėjo, Centrinėje ir Rytų Europoje jaunimas ją jau priima. Nežinau, kaip savo naujakalbėje Liekis konkrečiai supranta tą paneuropinę tapatybę, tačiau aš, kaip ir daugelis lietuvių, visą gyvenimą ir taip jaučiausi esąs lietuvis ir europietis. Ir viena kitam man anaiptol nekliudė, o, atvirkščiai, betarpiškai siejosi. Kaip, manau, ir daugumai čekų, lenkų, vengrų, estų ir kitų Liekio minimo regiono tautų atstovų. Taigi europinė tapatybė visai nebūtinai atmeta tautiškumą ar su juo konfrontuoja.
Tačiau Liekis, panašu, propaguoja būtent radikalųjį ideologinį paneuropizmo variantą, kone su pasibjaurėjimu atmetantį ne tik tautines valstybes, bet ir tautiškumą it kokią nereikalingą atgyveną. Tačiau net grynai pragmatiniu ES integracijos požiūriu nėra jokios prasmės su tuo tautiškumu taip beatodairiškai kovoti, nes jokia dirbtinai primesta paneuropinė tapatybė jo neatstos. O destruktyviai paveikti visuomenę gali labai greitai. Kaip kadaise, dar prieš keturiolika metų rašiau, „tautinės savimonės nykimas ar naikinimas, tautinių interesų ar savigarbos žeidimas, lygiai kaip ir perdėtas globalistinių-kosmopolitinių tendencijų eskalavimas, gali paskatinti visuomenės fašizaciją, kraštutinio, agresyvaus, piktybinio nacionalizmo, net nacizmo ar rasizmo apraiškas“ („Apie „kosmopolitinę“ Europą ir „nacionalistinę“ Lietuvą“. – Kultūros barai, 1997, nr. 12, p. 5). Pastaruoju metu išvešėję nacionalistinio ekstremizmo protrūkiai įvairiose Europos ir pasaulio šalyse tai, deja, daugiau negu akivaizdžiai patvirtina.
Tautiškumo ir valstybingumo niekinimas eina kartu
Norėdamas parodyti, kaip tautiškumas neva prieštarauja valstybingumui, Liekis svaičioja: „nereikia mums nei institucijų, nei valstybinių tradicijų. Pasižiūrėkite į mūsų švenčiamas Dainų šventes arba Tūkstantmečio šventimą, puikiai matysite, ką ten švenčiame: nėra ten nei miesto, nei dvaro, yra tik šiuolaikiniai lietuviai tautiniais drabužiais bei devynioliktame amžiuje susiformavusios etnografinės grupės – žemaičiai, aukštaičiai. Lietuvos, kaip valstybės, istorijos, ten nėra“.
Visų pirma daugiau negu keista girdėti, kad per Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmečio šventimą nebūta su jos istorija ar miesto bei dvaro kultūra susijusių renginių, o vien tik trypta etnografiniais rūbais vilkinčių tautiečių. Nebent ponas Liekis per tas šventes kiek padaugino ir juos supainiojo su renesansinių šokių kolektyvais arba viduramžių šarvais vilkinčiais riteriais, šauniai besipliekusiais turnyruose.
Na, o dainų šventės, kaip, tarkime, ir roko festivaliai, šokėjų varžybos ar krepšinio čempionatai, ir neprivalo būti susietos su istorija. Bet esmė ta, kad, kaip tyčia, daugelyje nepriklausomoje Lietuvoje vykusių dainų švenčių Lietuvos valstybingumui buvo skirtas didžiulis dėmesys. Antai užpernai Pasaulio lietuvių dainų šventės renginiai buvo konkrečiai sujungti su tuo pačiu Tūkstantmečio minėjimu, o, pavyzdžiui, 2003 metais – su Mindaugo karūnavimo jubiliejumi, dėl kurio net specialiai perkėlė dainų šventės datą.
Kita vertus, be minėtų jubiliejų, Lietuvoje nuolat vyksta daugybė ir kitų su jos istorija betarpiškai susijusių švenčių bei masinių renginių – pradedant Žalgirio mūšio minėjimais, baigiant Partizanų pagerbimo, kariuomenės ir visuomenės vienybės diena. Tačiau didysis kovotojas su tautiškumu viso to nepastebėjo. Nieko nuostabaus. Politrukams realybė egzistuoja tiktai tiek, kiek telpa jų ideologinės propagandos rėmuose.
O jei kas ir trukdo Lietuvos piliečiams valstybines šventes švęsti ir svarbias istorines datas minėti – tai visų pirma tie patys indoktrinuoti kovotojai su lietuviškąją tautine tapatybe, kurių, lyg kokiu sovietmečiu, knibždėte knibžda visa viešoji erdvė, žiniasklaida ir net įvairios valstybinės institucijos. Kas, jei ne jie, didesnę dalį Lietuvos istorijos, tarsi tęsdami bolševikinių politrukų darbą, pavertė nuolatiniu patyčių objektu, jau net patį valstybės atkūrimą atvirai paskelbdami istorine klaida, o Lietuvos valstybingumą – nebe vertybe.
Nieko nuostabaus, kad tokio forsuoto agitpropo veikiamai nemažai daliai mūsų visuomenės į Lietuvos istoriją ir pačią valstybę nusispjaut. Kam švęsti kažkokias valstybines šventes, jei pats Lietuvos valstybės atkūrimas – klaida, valstybės herbas – nupiepęs kuinas, valstybės vėliava – afrikietiškas skuduras, valstybės himnas – girtų studentų užstalės daina, nuplagijuota liguisto antisemito, o pats žodis „patriotizmas“, anot vieno istoriką imituojančio šoumeno, kelia juoką. Kam minėti istorines datas, jeigu Žalgirio mūšis – sovietmečiu suformuotas mitas, Pilėnų gynėjai – iš baimės išsižudę bailiai, Klaipėdos atgavimo minėjimas – tolygus šunų teritorijos žymėjimui ir taip toliau, ir dar gražiau…
Visa tai ne kokių alaus prisigėrusių gatvės padugnių sapalionės – tai tų pačių etatinių kovotojų su lietuviškąją tapatybe ir tautiškumu retorikos šedevrai. Tai – gerai žinomų Lietuvos istorikų, politologų, žurnalistų, filosofų mintys, išsakytos viešojoje erdvėje. O jei cituočiau tai, kas iš tikrųjų šių išminčių kalbama užkulisiuose, būtų galima pateikti dar ir ne tokių akibrokštų.
Būtų dar pusė bėdos, jei tai ir liktų tiktai masinio agitpropo rėmuose. Bet juk į šių daugiau ar mažiau įtakingų veikėjų retoriką ir ideologines nuostatas atsižvelgiama netgi priimant įstatymus bei formuojant valstybės politiką, o daugelis iš jų ir konkrečiai patys tuo užsiima.
Deja, tautiškumo niekinimas Lietuvoje jau nuo seno ėjo koja kojon su valstybės ir valstybingumo niekinimu ir griovimu. Kas gyveno sovietmečiu – puikiai viską pamena. Nieko nauja.
Propagandiniai kūliavirsčiai
Liekis tvirtina, kad tos nacionalizmo atmainos, kurias matome Rytų ir Centrinėje Europoje, turi daug nepatrauklių bruožų. Anot jo, iš neseniai praūžusios Lenkijos nepriklausomybės šventės kaimyninėje valstybėje galima spręsti, jog Centrinėje ir Rytų Europoje vyrauja anti-tapatybė, kuri yra prieš ką nors nukreipta: prieš liberalizmą, prieš homoseksualus ar dar ką nors kita. „Jeigu pasižiūrėsime į lenkišką pavyzdį, kai lapkričio 11-ąją buvo švenčiama Lenkijos nepriklausomybės diena ir policija vaikė nacionalistus, tai suprasime, kad lenkiška tapatybė yra tapatinama su antiliberalizmu, antigėjiškumu, anti-, anti-, anti-, anti-. Kitaip sakant, liberalizmas toms kraštutinėms jėgoms visuomet yra kaip grėsmė tautai“.
Bet juk lygiai taip pat galima pasakyti, kad daug nepatrauklių bruožų turi ir įvairios Vakarų Europos šalių nacionalizmo atmainos. Pavyzdžių būtų galima pateikti šimtus. Ir net daug aršesnių už minėtą lenkiškųjų nacionalradikalų atvejį. Tačiau Liekis juk iš to nedaro apibendrinančių išvadų apie Vakarų šalis ir tautas. Tad gal ir į Centrinę bei Rytų Europą vertėtų pažiūrėti šiek tiek atsargiau ir labiau diferencijuotai. Kalbant tiek apie konkrečias nacionalizmo apraiškas, jo ideologinius variantus, tiek vyraujančią tautinę tapatybę platesne prasme. Pavyzdžiui, kažin ar korektiška į vieną gretą statyti lietuviškąjį nacionalizmą su nepalyginamai radikalesniu, įtakingesniu ir nepakantesniu šovinistiniu rusiškuoju.
Bet įdomiausia čia yra tai, kad būtent pats Liekis dar visai neseniai liejo ditirambus lenkiškosios tautinės tapatybės tolerantiškumui, kurio neva esą nepalyginamai daugiau nei pas lietuvius. Maža to, eilinį kartą su žemėmis maišydamas lietuviškąją tapatybę, tvirtino, kad kaimyninėje Lenkijoje net „narodovcai, tarpukario Lietuvos tautininkų broliai, seniai yra tapę visuomenės marginalais, palyginamais su juodaplaukiais gotais tarp paauglių“. Esą Lietuva europiniame kontekste šiuo atžvilgiu yra išskirtinė, artimesnė nacionalistinei fašistuojančiai Rusijai.
Dabar gi lenkai, priešingai, vaizduojami kaip baisiai netolerantiški ultranacionalistai ir šis naujas jų įvaizdis pasitelkiamas pailiustruoti visos Centrinės ir Rytų Europos tautų – kartu ir lietuvių – tautinės tapatybės netolerantiškumui.
Taigi, lyg jau minėtoje George’o Orwello antiutopijoje, Liekiui du plius du gali būti ir trys, ir penki – priklausomai nuo to, ko tuo metu reikia propagandai. Tokios demagoginės ekvilibristikos galėtų pavydėti net uoliausi bolševikiniai politrukai. O kai kas dar naiviai laikė Liekį ištikimu polonofilu. Bet kad kaimynai lenkai jam, panašu, tėra paprasčiausia agitpropo medžiaga, kurią galima vartyti kaip tik panorėjus.
Tačiau tai dar ne viskas. Nejaučiu jokių simpatijų lenkų nacionalradikalams (kaip ir bet kokiems ultraradikalams ir ekstremistams), tačiau teisybės dėlei reikia pasakyti, kad iš tikrųjų Lenkijos policijai per Lenkijos nepriklausomybės dieną teko vaikyti ne tik lenkų nacionalistus, bet ir gana margo plauko kairiuosius ekstremistus, kurie prie riaušių sukėlimo ženkliai prisidėjo ir kurių paremti atvažiavo gausūs „antifašistinių“ radikalų būriai iš kitų šalių, visų pirma Vokietijos. Liekiui nė motais, kad beveik pusė Lenkijoje areštuotų riaušininkų – užsieniečiai, tarp kurių beveik visi – vokiečiai (tarp sulaikytųjų dar buvo vienas kitas danas, ispanas ir kt.). Lenkijos Vidaus reikalų ir administracijos ministras Jerzy Milleris sakė, kad vokiečių ekstremistai buvo sekami nuo pat Lenkijos ir Vokietijos sienos ir kad vokiečių pareigūnai iš daugelio jų atėmė riaušėms skirtas priemones.
Dėl jų agresyvių išpuolių apgailestavimą ir viešą atsiprašymą pareiškė pats Vokietijos ambasadorius Lenkijoje Ruedigeris Freiherras von Fritschas. „Atsiprašau, kad tą akimirką, kai Lenkija šventė laisvę, kai kas nusprendė tuo piktnaudžiauti. Laisvė nepateisina smurto naudojimo – nei tavo paties šalyje, nei priimančioje šalyje“, – sakė jis.
Tačiau minėtų ekstremistų Liekis, aišku, nepastebėjo ir apie jų tapatybės tipą jokių toli siekiančių apibendrinančių išvadų nepadarė. Gal kad jų tapatybės tipas ideologiškai artimesnis, o gal kad ne itin politkorektiška tą vaivorykštinių radikalų gaują kliudyti. Bet, manau, visų pirmiausia todėl, kad tai neleistų ant Centrinės ir Rytų Europos tautų – tarp jų ir lietuvių – tautinės tapatybės ir apskritai tautiškumo karti visų netolerantiškumo šunų.
Išvados
Taigi, kaip matėme iš aptartų Liekio pranešimo pasažų, jam mažai terūpi objektyvūs faktai, tiesa, logika ir net elementariausias intelektualinis sąžiningumas. Svarbiausia, per daug nesismulkinant dėl kažkokio objektyvumo, eilinį kartą pavaryti ant negerojo tautiškumo, tautinės valstybės, lietuviškosios tautinės tapatybės ir taip toliau – vis koks nors purvas prilips.
Politrukui toks agitpropas – kaip tik. Tačiau istorikui, politologui, socialinių mokslų daktarui – turėtų būti gėda. Tik abejoju ar bus…
Kaip paprastai, tokie socialiniai-antropologiniai eksperimentatoriai, kaip Š. Liekis & Co baigia labai liūdnai. Toks jų likimas buvo, tiek hitlerinėje Vokietijoje, tiek sovietų Rusijoje, pavyzdžiui Trockis, Eichmanas ir t.t., ir t.t. Ir kažkodėl, man regisi, kad istorija turi polinkį kartotis. Tfu, tfu, tfu.
Arba Š.Liekis kvailas, kas mažai tikėtina, nes pakankamai išraitytus makaronus mums ant ausų kabina, arba atidirbinėja kažkam, kam svarbu, kad Lietuvos pavadinimas būtų, bet lietuvių joje nebebūtų.
Sveiki. Taikliai pastebėta. Kalbėjau su viena Š.Liekio doktorante ir su viena Š.Liekio giminaite jos man paaiškino kam ir už ką šitas žmogelis atidirbinėja.
Tai pasidalinkite žinojimu. Nes spekuliacijos šia tema kenkia visiems. : /
Kur antilietuviskumo saknys ?
1. Isipareigojimai uzsienio fondams, tarptautiniams ir kitatautiniams.
2. Vienas is tevu, dazniausiai motina – nelietuvis.
3. Paciame zmoguje su jo prigimtimi – vien pazvelgus i siuos zmones, jie yra verti Federico Fellini filmu veikeju, su isdidintais nemaloniais bruozais akyse, veide, kune.
Už profesoriaus kėdę tenka atidirbt. Ten dar ne tokių šiukšlių pririnkta. Vienas profesorius marksistas lietuvis iš JAV prieš daugiau nei dešimtmetį, ten dėstė savo socializmo teorijas, paremtas Lisenkizmo atskleistais genetikos dėsniais – visos savybės susiformuoja nuo aplinkos ir gero maisto, o genai visiškai nieko nereiškia. Sako, jį iš ten greitai išpirdolino, nes išsidavė, kad Marxas iki šiol jiems už vadovą. Būtų kitos tautybės senelis Marxas, būtų seniai nurašytas, bet kai tokios – kažkas vis dar pritaikoma ekonomikai ir visuomenei.
Bendras visų “nežinia” kieno įstegtų įstaigų bruožas – kosmopolitizmo, feminismo, gėjizmo, tolerastizmo ir kitokių degraduojančių visuomenes idėjų propaganda.
J.V. patvirtino mano samprotavimų teisingumą, Šis mokslininkėlis yra … et apkaltins dar. Kaip dar gali dėstytojauti Lietuvos aukštojoje. Žinantys turi išdrysti įvardinti šį nienšelį tikrais vardais.
Matyt, kad Š. Liekis pardavęs savo dūšią. Gėda dėl tokio mūsų bendrapiliečio
Arūnas Vyžintas:
“…uoliai brukama kosmopolitinio ar supranacionalistinio pobūdžio ideologija, kurią propaguoja didelis būrys indoktrinuotų politrukų…”
Tie sušikti ‘politrukai’ neverti, kad taip dergti lietuvių kalbą.
tai gal vietoj keiksmažodžių pavartojo.Išprūses gi.
Jau geriau būt pasikeikęs žmoniškai, tai suprastum, kad žmogus neišlaikė. Pasitaiko.
Liekis: tau nebūtina žinoti kas mes, jeigu tu ne tolerastas, vadinasi prieš mus.
Mielas bendradarbi. Lietuviškai nesakoma ir nerašoma „neverti, kad taip dergti“. Tai pažodinis rusiško pasakymo vertinys. Jūs blogai įsisavinote lietuvių kalbą, Vanečka. Reikės pakartoti kursą nuo pirmos klasės. Bet dabar jau išskaičiuosime iš atlyginimo.
O, taip, dabar lietuvių kalba rūpi tik KGB’biukams. Jei niekas nekalbės lietuviškai, tai neliks ir lietuvių tautos. Už ką tuomet KGB’biukams mokėti atlyginimą? Jie skaudžiausią pamoką gavo Lietuvoje, kai pasipriešinimo kovų dalyviai kovojo iki paskutinio kraujo lašo. ‘Liaudies priešų’ neliko, o ką veikti ‘tarnyboms’, tai ir ‘ganė’ atsiradusius ‘disidentus’, kad tik parodyti ‘maskvai’ jog turi darbo.
Tautininkai ir romuviai turbūt, naikindami lietuvių kalbą, tikisi pakenkti rusų FSB tarnyboms – žiauriai sugalvota. Ypač kalbą ‘išpagonijo’ romuviai.
Užuot vaidinęs besirūpinantį lietuvių kalba, verčiau pats jos pramoktum. O dabar tik be reikalo paeiliui užsipuldinėji autorius, kurie lietuvybę bando ginti. Net Kudirkos Tautiška giesmė, skaičiau, tau užkliuvo – ir žodžiai negeri, ir melodija. Kuo tuomet iš esmės skiriesi nuo šiame straipsnyje aprašytų politrukų? Bumbliu tau labiau tiktų vadintis.
O su jumis, Fedenka, dar blogiau. Tik visai lietuvių kalboje nesigaudantis asmuo gali rašyti „išprūses“. Lietuviškai rašoma „išprusęs“. Jau ne vienerius metus gyvenate Lietuvoje, bet vis tiek nesugebate lietuviškai nė sakinio be grubiausių klaidų suregzti.
Na nebūkim tokie kategoriški. Ne viskas iš karto. Žmonės mokosi LIETUVIŲ kalbą. Duok AUKŠTAPIRMI jiems sveikatos, – žmonės grįžta NAMO. : ) Būk atlaidus grįžtantiems.
prajuokinai.tiesa nežinau kas randasi Latvių gatvėje.Bet jei psich. pagalba patarčiau kreiptis pasitobulinti.Beje tikrai nesu joks “fedenka”ir gyvenu jau kone dvidešimt metų už Lietuvos valstybės ribų.O gimtoji mano kalba -žemaičių.
Latvių gatvėje yra Rusijos ambasada, Fedusia. Ta pati, kuri tariama žemaičių kalba bei tauta labai rūpinasi.
Mokosi – lietuvių kalbOS. Studijuoja – lietuvių kalbĄ. Sutinku – ne viskas iš karto. Tokių lietuvių kalbos pradmenų įsisavinimui kartais reikia baigti net tris ar keturias pradinės mokyklos klases.
Latvių gatve, o čia tai jau labai taisyklingai lietuviškai: “…lietuvių kalbos pradmenų įsisavinimui…”?
Kaip perpus frazavo toksai Gintaras Beresnevičius sakydamas, kad GYVENU LŪŽTANČIŲ DAIKTŲ PASAULYJE.
Tai galėtų reikšti, kad ir sugedusių žmonių, sugedusių minčių, kalbos (rašybos) pasaulyje. Tiesiog VISKĄ reikia remontuoti (ir save).
Latvių gatvė valdo. Pagarba Jums. Eidavau pro Jus į mokyklą, o kai bobulytės klausdavo, „извините, где тут Русское посольство?“, nusiųsdavau Vytauto gatvės pusėn. Kad žinotų.
Straipsnio autoriui – taikliai ir laiku atsikirtote ekstremistui Liekiui. Aš pusę metų pavėlavau, bet noriu pridėti ir savo mintis ta tema. Iš anksto atsiprašau už gana ilgą tekstą, bet trumpai parašyti visada turiu sunkumų.
Profesorius Šarūnas Liekis yra radikalus nacionalizmo tapatinimo su patriotizmu priešininkas ir siūlo toliau konstruoti savo tapatumą ir nesustoti ties kokiu nors praėjusiu amžiumi. Jis teigia, kad esminė vertybė Lietuvoje bei visame mūsų regione turėtų tapti paneuropinė tapatybė.
Drąsi idėja, panagrinėkime ją.
Tada reikėtų apsvarstyti tris klausimus:
1. Kas yra tautinė tapatybė, o gal jos išvis nėra?
2. Kas yra paneuropinė tapatybė, o gal jos išvis nėra?
3. Kaip galima būtų paneuropinę tapatybę paversti esmine vetybe Lietuvoje.
Taigi ar iš viso egzistuoja tautinė, šiuo atveju lietuviška, tapatybė? – Man ji labai reali ir visiškai natūrali, kaip ir daugumai lietuvių. Paklaustas, kokiai tautybei, etnosui priklausau, automatiškai atsakysiu, kad esu lietuvis. Todėl, kad gimiau, augau ir gyvenu Lietuvoje, šią šalį laikau gimtine, mano tėvai ir seneliai buvo lietuviai, kalbu ir galvoju lietuviškai, esu Lietuvos valstybės pilietis, daugiau ar mažiau žinau jos istoriją, papročius ir realijas t,y, kultūrą.
Bet tikrai ne visiems, ypač šiais laikais, taip paprasta. Daugelio išvardytų kriterijų žmogus gali ir neturėti, o vis vien bus lietuvis. Visuomenėje nėra tikslių kiekybinių kriterijų, kaip fizikoje ar matematikoje. Greta Šapkaitė man lietuvė tiek pat, kaip ir Eglė Bučelytė, Kolumbijos pilietis Antanas Mockus arba Vytas Gerulaitis Amerikoje.
Ar jau galiu laikyti lietuviu imigrantą iš Libano, vedusį lietuvę, gyvenantį Lietuvoje 10 metų, kalbantį lietuviškai be akcento, turintį Lietuvos pilietybę ir su savo vaikais bendraujantį lietuviškai? – Pirmiausia reikėtų paklausti jo paties, na ir pabendravęs pajusi, ar čia savas, toks pat kaip mes.
O kaip su šeima, emigravusia iš Lietuvos, siekiančia kuo greičiau tapti pilnateisiais britais, slepiančia savo kilmę ir tarpusavy bei su vaikais bendraujančia tik angliškai? – Manau, belieka jiems palinkėti sėkmės pasirinktame nelengvame savęs keitimo kely. Taip pat tikriausiai apsidžiaugtų pavadintas buvusiu lietuviu ponas Liekis, šitas homo europicus grynuolis.
Taigi su tautine tapatybe yra analogiškai kaip su priklausymu kokiai nors šeimai, giminei. Jonaičių pagimdyti ir užauginti vaikai automatiškai bus tikri Jonaičiai, nebent užaugę pasikeis pavardę ir nutrauks ryšius su gimdytojais. Bet štai Petraitytė, buvusi tokia 18 metų, išteka už Jonaičio ir tampa Jonaitiene. Formaliai taip, bet ar taps ji naujos šeimos neatskiriama dalimi, tai parodys laikas. Būna, kad ir nepritampa ir net nebenori prisiminti bandžiusi priklausyti tai šeimai.
Apibendrinant: Priklausyti tautai galima natūraliai pagal kilmę, formaliomis procedūromis galima per neilgą laiką „apsiforminti“, o per ilgesnį laiką ir tikrai tapti tos tautos dalimi. Ir dar galima staiga sumanius išsižadėti savo tautos ir bandyti pritapti prie kitos arba tapti „pasaulio piliečiu“.
Dabar apie dvigubą, antrąją tapatybę, apie kurią kalba ir ponas Liekis. Ją žmogus gali turėti, bet nebūtinai. Vengras tikriausiai pasakys, kad jis tik vengras ir niekas daugiau, lenkas – kad lenkas, jei nesismulkinsim, kad jis gal košubas, mozūras ar dar kokios vietinės tradicijos nešėjas. Bet aš galiu papasakoti apie tikrai egzistavusią antrąją tapatybę, kurią žino visi, gyvenę buvusioje Tarybų Sąjungoje – tarybinį žmogų, arba homo sovieticus, kaip dabar vadina. Visai nesikratau šitos etiketės, nes man tai nėra išimtinai neigiamas apibūdinimas.
Reikia suprasti, kad tarybinį žmogų ugdė visa ta galinga sistema 60 metų, iš pradžių klaikiomis represijomis, į pabaigą ir gana teigiamomis poveikio formomis. Aišku, kad kryptingas poveikis keturioms žmonių kartoms negalėjo nepalikti pėdsako. Koks tas pėdsakas, kuo tarybinis žmogus išsiskiria, yra unikalus?
Pirmiausia, manau, tai nepaprastas kolektyvizmas, bendrų interesų viršenybė prieš asmeninius. Nuo mažens buvo rodomi pavyzdžiu tokie žmonės kaip Nikolajus Ostrovskis ir jo knygos personažas Pavka Korčiaginas, kurie visai nesiskaitė su savo gerove ir gyvenimu vardan bendro tikslo, kuris dar kažkur priekyje. Daugybė tokių pavyzdžių buvo ir iš antro pasaulinio karo, ir iš vėlesnių įvairiausių komjaunuoliškų statybų ir panašiai. Be to, daugybę metų trunkantys nepritekliai išmokė žmones, kad valdžia užsiėmusi dideliais darbais, o jų mažose bėdose padės tik draugai ir bendradarbiai. Galima kalbėti net apie tam tikrą draugystės kultą. Draugas dažnai buvo svarbiau nei giminaitis. Todėl ir asmeninis žmogaus gyvenimas nebuvo paslaptis po trimis užraktais. Pusvalandį paplepėjęs su atsitiktiniu bendrakeleiviu traukinyje ar autobuse, tų laikų žmogus galėjo tą bendrakeleivį parsivesti namo nakvynei, net jei ten nėra vietos, ir per naktį susėdę virtuvėje svarstė apie viską – valdžią, skraidančias lėkštes, sportą ar sveikatą. Prieiti gatvėje prie praeivio ir paprašyti cigaretės buvo visai natūralu, ir taip dalindamiesi žmonės jautė tą „transendentinį“ bendrumą, kurio dabar nebeišeina suprasti. Gamyklos bendrabutyje susirinkę draugai galėjo kolektyviai svarstyti kurios nors jaunos kolegės dilemą – gimdyti kūdikį jai ar ne. Visokiausios talkos buvo visų laukiamos kaip proga visiems kartu maloniai praleisti laiką ir apie pinigus niekas nesuko galvos. Susirinkus draugams kartu dainuoti buvo taip pat natūralu kaip ir kalbėtis. O dainų mokėjo visi begalę – nuo senovinių liaudies iki romansų ir rusiškų čiastuškų.
Labai svarbus buvo bendras kultūrinis fonas. „Plačiojoje šalyje“ amžinai painiodavo Vilnių su Ryga ar Talinu, mes nelabai skyrėme turkmėnus nuo tadžikų, bet visi žinojo, kad nuvažiavus į bet kurį užkampį susikalbėsi rusiškai ir galėsi su jais aptarti bendrus visiems dalykus – nuo deficito iki anekdotų, nuo Alos Pugačiovos iki kosminių programų. Tolimų pakraščių, ypač Vidurinės Azijos gyventojus vyrus, tiesiog per prievartą su rusų kalba ir tuo tarybiniu kultūriniu bagažu supažindindavo privaloma tarnyba armijoje, su jos nedaugeliu pliusų ir didesniu skaičium minusų. Televizija, radijas, kino filmai, teatras ir kiti kultūriniai renginiai nuolat visiems primindavo, kad esame „vieno vagono keleiviai“, kad tarp tarybinių tautų nėra absoliučiai jokių prieštaravimų, o tik bendri tikslai ir rūpesčiai. Žmonės, žinoma, suprato viską plačiau, nei norėjo valdžia. Ir to išraiška – masė nemirtingų anekdotų ir, pavyzdžiui, Vladimiro Vysockio dainos. Dabartiniam jaunam žmogui, nors jis ir idealiai mokėtų rusų kalbą, kiekvienos tų dainų eilutės kontekstą reikėtų aiškinti atskirai, kitaip nieko nesupras. Ir tai labai ryškus pavyzdys, kad tarybinio žmogaus mentalitetas buvo ypatingas, labai skyrėsi nuo vakarietiško. O tuometinėje Sąjungoje tas dainas pilnai suprato visi – nuo Klaipėdos iki Vladivostoko.
Visiems bendra buvo švietimo sistema, ir nors mokėsi gimtosiomis kalbomis, visi gaudavo vienodą ir gana gerą vidurinį išsilavinimą. Darbo rankų visur amžinai trūko, todėl moksleiviai jautė, kad yra laukiami su savo žiniomis ir tikrai ras savo vietą visuomenėje. Iš čia antra būdinga tarybiniam žmogui savybė – tikėjimas visuomenės pažanga ir mokslo galia, optimizmas, materialistinė pasaulėžiūra. Būsimu komunizmu vieni tikėjo, kiti ne, bet toks tikslas buvo visada deklaruojamas ir visiems suprantamas.
Kaip ypatingą bruožą išskirčiau ir tarybinio žmogaus stiprų apsiskaitymą, platų savišvietos lygį. Ir tai ne tarybų valdžios nuopelnas, o veikiau jos trūkumų rezultatas. Pramogų, išskyrus kiną kino teatre ir šokius, moksleiviai ir jaunuoliai tada neturėjo. Daugybė laisvo laiko ir nuobodybė. O bibliotekos pilnos knygų. Štai ir skaitė neatsitraukdami, masiškai ir dažniausiai nesirinkdami. Žinoma, ideologiškai valdžiai neparankių knygų nebuvo, bet tiesiog geros literatūros, kaip ir visokio šlamšto – kiek nori. Pats prisimenu savo „repertuarą“ – nuo Diuma ir Main Rido iki Azimovo ir Baltušio, nuo Hesės ir Remarko iki Šolochovo ir V. Rasputino. Daugiau tiek daug skaitančių žmonių, kaip Tarybų Sąjungoje 1950 – 1980 metais, manau, pasaulyje niekada nebebus, jau vien todėl, kad tekstą visur keičia vaizdas arba video.
Dar keli tipiški, nors jau nesimpatiški tarybinio žmogaus bruožai – iššaukiantis neūkiškumas, iniciatyvos stoka, laukimas malonių iš valdžios. Tai visiškai suprantama, žinant, kiek metų nuo pačių žmonių nieko nepriklausė, o viską sprendė „aukščiau kabantys organai“.
Aš čia tiek išsiplėčiau apie homo sovieticus ne iš nostalgijos, o norėdamas parodyti, koks sudėtingas ir daug metų veiklos reikalaujantis kompleksas yra antroji tapatybė. Apibendrinant, antrajai tapatybei atsirasti reikalingos sąlygos – bendra kalba, ilgai veikiantis bendras kultūrinis fonas, taisyklės, papročiai, bendra ideologija ir visuomenės tikslai.
Nesunku tai, kas paminėta, pritaikyti Britų sandraugai, buvusiai Britų imperijai. Bendra kalba žinoma anglų, bendra ideologija – ištikimybė karūnai, bendros taisyklės – automobilių eismas kaire puse, colinė matų sistema, darbotvarkės laikymasis, arbatos gėrimas ir pan. Gerbiamos savybės – stoiškas požiūris į gamtos keliamas kliūtis, žingeidumas, narsumas. Aišku, kad visoje sandraugoje kultūrinis fonas labai panašus ir visi vienodai supranta Kiplingą, Stivensoną ir dabartinę Rowling.
Na o dabar pagaliau pereikim prie pono Liekio peršamos paneuropinės tapatybės. Bendra Europa buvo kuriama kaip išimtinai ekonominis projektas. Pagrindinės jos taisyklės – laisvas kapitalo, prekių ir darbo jėgos judėjimas. Iš čia naujasis europietis turi suprasti, kad jis gali eiti į visas keturias puses ir dirbti kur nori ir kuo nori, gali vykdyti visokias bankines transakcijas, pavyzdžiui, persiųsti dalį savo uždirbtų pinigų giminėms arba gauti perlaidas iš jų, bei pirkti prekes, pagamintas bet kur. Na, jeigu tik tiek, tai mes visi, netgi aš, jau tikri europiečiai. Bet ponas Liekis homo sovieticuso į Europą, žinoma, neleis ir išsitrauks „liberalo džentelmeno rinkinį“ – turime kaip pagrindines vertybes sau laikyti žmogaus teises, toleranciją, pilietinę visuomenę, liberalizmą, demokratiją ir teisinę valstybę. Na o mes, besiverždami į pažadėtąją Europą, atmeskime šitą rinkinį dėl paprastos priežasties – tai tikrai ne specifinės Europinės vertybės, o universaliosios, jos gal ir nemaišys grynakraujui europiečiui, bet niekaip jo unikalios tapatybės neapibrėš. Neduok Dieve, padarysim europietį iš australo ar amerikiečio.
Na kas ten dar bendro visai Europai ir europiečiams? – ogi pats euras! Sutinku, suliepsnokime karšta meile eurui, sapnuokime jį, skolinkimės, grožėkimės…Bet tai irgi mažokai.
Kur ieškoti dar? – Ogi Briuselyje!! Štai kur kalnai visai Europai bendrų specifinių popierių, visai neįdomių likusiam pasauliui. Bet kaipgi eiliniam lietuviui pamilti tuos paragrafus, jei šių tūkstančiai ir jų neįstengia perskaityti netgi mūsų seimūnai!! Ką, negi Baukutė vis dar neeuropietė? Ne, mes su šitokia tautos žiedo diskriminacija kategoriškai nesutiksim!
Hmm… kas ten dar…ak, taip, bendra grynai europinė kultūra ir tradicijos! Eurovizija! Eurogėjai… Euroremontas… Europrojektai!!! – Šitą tai mes žinom, tik norint visus lietuvius padaryti grynais europiečiais, reikia kad visi turėtų po europrojektą kišenėje kartu su šlamančiais eurais. Garantuoju, kad tai trumpiausias kelias į paneuropinę lietuvio tapatybę. Ir svarbiausia, patikrintas alumi ir skalbimo milteliais. Na, atidėkime šį puikų projektą iki kol bus skirta tam lėšų ir dar paieškokim europinės tapatybės.
Euro 2012!!!!…Ne, ne, negąsdinkim pono Liekio, juk ten daugybė laukinių atsilikėlių nacionalistų mojuoja tomis baisiomis tautas atskiriančiomis vėliavomis ir visai nesistengia integruotis. Reikėtų pagalvoti, kaip suteikti šitam viduramžių ritualui šiuolaikinę esmę. Turiu ponui Liekiui idėją, kaip tai padaryti: – viena komanda apsirengia uniformą su geltonomis žvaigždėmis mėlyname fone, kita – su mėlynomis geltoname fone. Rungtynių pradžioje ir pabaigoje – Europos himnas. O kas laimės tai nesvarbu, užtat kaip europietiška!
Beieškodami europiečio tapatybės, atsiverskime dar kartą šv, Liekio apreiškimą. Ten skaitome: …mūsų dažnai vartojamas terminas „tautiškumas“ yra ydingas pats savaime, jis yra nevartotinas…- Aha, čia gana konkretu, tada neturi prasmės ir teminas „tautinės vertybės“, tada tereikia nustoti kalbėti lietuviškai, išvažiuoti iš Lietuvos ir nebegalvoti apie ją. Aišku, kad tikras paneuropietis dėl suprantamų priežasčių negali būti panašus į Marijoną Mikutavičių arba Veroniką Povilionienę. O va į Nidą Vasiliauskaitę ir Vladimirą Simonko turi būti panašus…na bent dvasiškai. O dar į Giunterį Verhoigeną ir Manuelį Barrozo. O į poną Liekį? – Deja deja, čia turime tiesiog atavistinį lietuvišką tipą. O jei pagalvoji, kad pasitaiko ir panašių baltarusių, tai šiurpas nukrečia.
Na žinoma, mes čia klaikiai politiškai nekorektiški, bet ko gi kito ir belaukti iš utėlėtų runkelių ir beveik nacių? Na, jei nebeminėti pavardžių, tai idealaus lietuvių kilmės europiečio biografija turėtų būti tokia: – Kai dar buvo visai mažas(a), tėvai emigravo iš gimtosios Lietuvos į X šalį ieškodami darbo ir paliko vaikus auginti seneliams. Po kurio laiko teismas atėmė vaikus iš senelių už tai, kad šie neužtikrino vaikų teisių mokesčių nemokėjimo būdu. Išskirstyti po skirtingus laimingos vaikystės namus broliai ir seserys gyveno skirtingai – vieni tapo profesionaliais organų donorais, kiti paspringo žolelėmis arba maudydamiesi baseine, o mūsų europiečiui pasisekė – jį įsivaikino turtinga homoseksuali pora iš šalies Y. Toliau vaikystė ir paauglystė buvo labai turtinga įspūdžiais ir potyriais. Tapęs suaugusiu, mūsų paneuropietis intensyviai ieškojo savo tapatybės ir po keleto operacijų jam pavyko ją rasti. Laisvai kalba visomis Europos kalbomis – moka visomis po keletą šimtų žodžių. Yra absoliučiai tolerantiškas, liberalus ir laisvas.
Na, šiek tiek paneuropinės tapatybės paieškose pasistūmėjom, bet be pono Liekio platesnio išaiškinimo, bijau, kad liksime lietuviais. Primename jam, kad labai intensyviai savo tapatybės beieškantiems ir nerandantiems bando padėti specialistai iš Vasaros 5.
Labai svarbi diskusija ir analizė dabartinių valstybės ir tautos išlikimo laikmetyje.