A. Mišeikis, Z. Tamakauskas. Tikime: Baltas Vytis pakils ir padangėj aukštoj suspindės… (65)

Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Istorinėje Lukiškių aikštėje įrengus šimašišką smėlio dėžę su drumzlino vandenio kubilu, vėl atsinaujino jau seniai pradėtos diskusijos dėl šios aikštės paskirties ir dėl joje būsimo mūsų istoriją reprezentuojančio paminklo. Šiuo klausimu dar kartą norime pareikšti ir mūsų – laisvės kovos dalyvių nuomonę.

Kai kas nori, kad Lietuva ir jos sostinė Vilnius neturėtų lietuviško drabužio, neturėtų lietuviškos tautinės dvasios išraiškos. Vieni čia statė Puškino paminklą Gedimino pilies papėdėje, Jekaterinos antrosios – prie Katedros, kiti Lukiškėse norėjo įtaisyti mūsų sostinės grobiko – Pilsudskio aikštę. Sovietiniai okupantai Vilniuje pridaigino leninų, stalinų , kapsukų, dzeržinskių atvaizdų. Kyla klausimas – kodėl taip ilgai nesugebame ar nenorime priimti tinkamo mūsų tautinę dvasią atitinkančio sprendimo dėl Lukiškių aikštėje reprezentuojančio Lietuvos nueitą kelią į Laisvę paminklo statybos. Gal tai trukdo padaryti iš patamsių kylančios antilietuviškos, mūsų tautinę dvasią neigiančios kosmopolitinės jėgos, kurios net bandė kritikuoti mūsų naujai išrinktą Prezidentą, kam jis inauguracijos metu pagarbiai stabtelėjo prie Aušros Vartų ir prie dr. Jono Basanavičiaus paminklo.

„Išrinktųjų“ komisijos narių balsu primestai „Bunkerio kalvelės“ statybai svarų prieštaraujantį žodį tarė buvę Lietuvos partizanai, Laisvės kovų dalyviai, kuriems lyg norima adresuoti šį vadinamą paminklą, neturėsiantį jokios reprezantacinės išraiškos. Už šį projektą nebalsavo ir dauguma piliečių, dalyvavusių pačiame balsavimo procese. „Bunkerio kalvelė“ lyg primintų Antuano de Sent Egziuperi vaikystėje skaitytos knygos „Mažasis princas“ herojaus simbolinį piešinį, panašų į skrybėlę, kuris turėtų lyg atitikti mintį – smauglys, ryjantis dramblį… Tokios „skrybėlės“ mums tikrai nereikia , nereikia jos ir Lietuvos laisvės kovotojams.

Lietuva prieš karą Kaune pastatė pagal turimus išteklius Laisvės paminklą, pakankamai prasmingą bei didų, simboliškai vaizduojantį Lietuvą – sparnuotą Laisvės angelą, laikantį vienoje rankoje sutraukytas nelaisvės grandines, o kitoje – iškeltą Laisvės vėliavą (skulptorius Juozas Zikaras). Karolio Reisono sukurto pjedestalo šoninėse plokštėse užrašytos vietos, kuriose mūsų karžygiai Nepriklausomybės kovose nugalėjo į mūsų kraštą besiskverbiančias svetimas kariuomenes. Pastatyti tokį paminklą pirmosios Respublikos sąlygomis matyt buvo paprasčiau, suprantamiau ir sėkmingiau.

Neramiai stebime kai kurių mūsų istorikų, kaip pavyzdžiui, Alvydo Nikžentaičio ir jo pasekėjų skatinančią į nekur nevedančią begalinę diskusiją dėl Lukiškių aikštės paminklo statybos. Viltį teikia neseniai Seimo priimtas Lukiškių aikštės Vilniuje memorialinio statuso įstatymas.

Apie „kalvelę“ savo nuomonę jau pasakėme. Realistiška Vyčio skulptūra atrodė priimtina, bet kai ant žemo postamento pasirodė skulptūros maketas plačią erdvę turinčioje aikštėje, kilo mintis, ar tai viskas, ką gali šiandieninė Lietuva. Kai mistinė sudarytos komisijos narių dauguma nubalsavo už „kalvelę“, Kauno valdžia Vyčio statybos idėją tuojau pat nusprendė įgyvendinti Kaune. Per labai trumpą laiką ją realizavo, pavadindama pastatytą skulptūrą „Laisvės kariu“ su Romo Kalantos jaunatvišku veidu (skulptūros autoriaus Arūno Sakalausko teiginys). Vėl kyla klausimas, ar ją dabar reikėtų tiražuoti Vilniuje? Ar tai būtų mūsų pergalės obeliskas? Turbūt ne. Juo labiau netaptų tokiu obelisku ir tas „bunkeris“, vadinamas „kalvele“. Partizaninį karą laimėjo Lietuva, laimėjo Jono Žemaičio-Vytauto, Adolfo Ramanausko- Vanago, monsinjoro Alfonso Svarinsko ir kitų paaukojusių savo gyvenimą Lietuvai idėjos. Laimėjo Vasario 16-osios, Birželo sukilimo, 1949 metais pasirašytos Deklaracijos ir Kovo 11-osios idėjos. Ir sausio 13-oji- mūsų dvasinės pergalės diena. Turime tai išdrįsti aiškiai ir garsiai pasakyti. Vilnius – Lietuvos širdis. Ji turi plakti mūsų pergalės ritmu. Tas turėtų atsispindėti ir Vilniaus centrinės aikštės paminkle.

Vyčio simbolis, kaip ir mūsų Tikėjimas, visada buvo mūsų pergalės ženklas. Vytis neturėtų stovėti buitiškai ant žemės. Jis turėtų būti ant postamento, kuris papildytų ir paminklo pagrindinę mintį. Toks yra Vytauto Didžiojo paminklas Kaune. Jame pavaizduotos figūros ne Vytautą kelia, bet prieš Vytauto Didžiojo vadovautą Lietuvos galybę lenkiasi. Ir Laisvės paminklo postamente įrašytos kovų vietos papildo, paryškina paties paminklo idėją. Lukiškių aikštėje turėtų švytėti Vytis ant obelisko, paženklinto mūsų pergalės bareljefais ar tekstais.

Tokį paminklą įsivaizdavo ir Algimanto apygardos Kunigaikščio Margio rinktinės žuvusi partizanė poetė Diana Glemžaitė:

O juk bus dar diena, kai pro vėliavų plazdantį mišką
Baltas Vytis pakils ir padangėj aukštoj suspindės!
Mūsų kraujas giedos pro gimtinės velėną ištryškęs,
Ir ant kapo nykaus šviesios taurės lelijų žydės.

Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Autoriai yra Lietuvos Laisvės kovų dalyviai

Kategorijos: Istorija, Kultūra, Lietuvos kelias, Nuomonių ratas, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , .
Screenshot_2020-08-04 Redaguoti puslapį ‹ Alkas lt — WordPress

65 komentarai

  1. mociute:

    Nuosirdus ACIU autoriams uz puiku rasini!

  2. Rūta:

    Kada bus “ta” diena, kai ne mankurtai spręs?

  3. Taip:

    Apgailėtina ir tai,kad Lukiškių aikštės ,, šimašinio paplūdimio” idėją palaiko ir ,,Visuomeninis” transliuotojas LRT,o bumblauskinis istorikas Alvydas Nikžentaitis-Lietuvos istorijos instituto vadovas- jau moko,deja,ir Lietuvos Seimą,kad nesikištų į Lukiškių aikštės tvarkymo reikalus.Tad,kas nutiko Lietuvai,kad sudarė politines ir kultūrines sąlygas veikti globalistiniems-kosmopolitiniems svetimkūniams lietuvių tautos,piliečių ir valstybės atžvilgiu?

  4. Romas:

    Kas nutiko? O gi valdžios dis-balansas. Viską sprendžia valdžią turinti mažuma. O visuomenės dauguma, nei balso turi, nei teisės tą mažumą kontroliuoti. Mažumą galima nupirkti, išgąsdinti, šantažuoti ar kitaip paveikti.

    Kokia išeitis?
    Tikra demokratija, pilietinė visuomenė, kada piliečiai valdžią` ne tik renka, bet ir ją kontroliuoja, atstatydina…

  5. Kitas praeivis:

    Na ši aikštė pramogom visada buvo naudojama .
    Sukilėlių egzekuciją susirinko stebėti apie 20000 žiūrovų 1863m , paskui arklių turgūs , Kaziuko mugės , Lenkų paradai , demonstracijos prie Lenino paminklo ir tt.
    Pliažas – man tai puiki idėja . Su tais paminklais , jau tikrai kaip Putino Rusijoje .
    Pas juos ir dabar mada ant kiekvieno kampo po cerkvę ir paminklą iškraipytai istorijai.

    • Tai tada siūlau čia pastatyti viešnamį, Kitas praeivi.

      • Kitas praeivis:

        Iš veslo pusės , tokio tipo įstaigos vakaruose , tikrai ne sostinės centre randasi. Vistik klientams patogesnės nuošalesnės vietos viešnamiams , o ir sekso industrija Lietuvoje – kriminalizuota. Tad viešnamio neišeis pastatyti Vilniuje tokioje vietoje.
        Man asmeniškai jokio skirtumo , ar Vytis , pliažas , bunkeris ar viešnamis . Nors pliažas geriausias variantas. Būnant Vilniuje su vaikais , man įdomu būtų kartu apsilankyti , jei būtų sutvarkyta šiuolaikiškai vieša erdvė , su teisinga ir nešališka informacija apie šios aikštės istoriją. O tų paminklų prisižiūrėjau gyvendamas prie sovietų. Va ir dabar V.Putinas Rževe kažkokį kareivį su skylėta sijonu pasistatė. Ar tikrai jūs tikite , kad kartai gimusiai po 1990 reikalingi tie ” paminklai ” ?

        • Žemyna:

          … asmeniškai jokio skirtumo , ar Vytis , pliažas , bunkeris ar viešnamis . ?
          Jei taip, tai kaip su paties orumu?
          Na, o jeigu jokio skirtumo – kam gaišti laiką komentarams šia tema?

          • Kitas praeivis:

            Kas yra ” orumas ” ? Man “orumas ” , kaip sėdint su vaikais lauko kavinėje Gedimino prospekte, nematai ” bomžų ” renkančių nuorūkų tolesniam naudojimui. Man ” orumas ” , tai įvykių Lietuvoje 1988-1991m įamžinimas . Tik jie atvedė Lietuvą į tikrą nepriklausomybę.
            O gal aš klystu . Reikalinga kompozicija su žirgu , arklių turgaus vietoje.
            LR lygtais dar Konstitucija galioja ir aš pilnai turiu teisę išsakyti savo nuomonę.

        • stasys:

          Kitas praeivis ..teisingai pažymėjo tai vietai (Lukiškiu a.) tautinio sakralumo Vyčio paminklas nepridės .Reikia pačios valstybės ir politiku kitokio požiūrio į ta periodą Lietuvos istorijos . Kaip žmogus, sako aplankyti su vaikais tokį istabu kūrinį (Vytis) galima o po to lipti į Gedimino kalną , bet ar tai visas Tautinės idėjos įprasminimas ir išpildymas ? tame plane mums dar mokytis ir mokytis .

        • mociute:

          blogai pazystate Lietuvos jaunima kad pezate tokias nesamones!
          Pameginkit pabendrauti su tais jaunais zmonemis kurie patys savo noru atsisake alkoholio ir kvaisalu ir kuriems Tevyne Lietuva yra sventa ir apaksite kiek daug tokiu yra!
          O tamsta, ko gero, esate ststovas tos tautos kuriai labai knieti panaikinti, sunaikinti viska kas tautiska lietuviska ir mena garbinga Lietuviu tautos (ir ne tik) praeiti. O ir kurgi tamsta prizsiziurejote tu paminklu prie sovietu??
          Juk buvo bene vienintelis, daznai ant to pacio kurpalio nulietas lenino balvonas na ir dar keliu kolaborantu o tikrienji paminklai netgi mazuose Lietuvos miesteliuos po okupantu sugryzimo 1944 buvo Lietuvos zmoniu paslepti nuo sunaikinimo o J.Zikaro Laisves statula Kaune dar meginta sunaikinti irr 1989….
          Ne tok jau ir platus tu sovietiniu balvonu “asortimentas” kuri galite aplankyti Gruto parke.
          Garbingos Lietuvos Laisves kovos PRIVALO buti iamzintos paciu iskiliausiu budu

          • Kitas praeivis:

            Cepelinų ir šaltibarkščiai tikrai nėra mėgstamiausi patiekalai.
            ” pezate ” – nepažįstamui pašnekovui ? Na ” mužikiškumas ” tai kad ir kaip gaila būtų , tai Lietuviškas bruožas būdingas vyresniai kartai. Įžeidinėjimai , kitos nuomonės netoleravimas tai viena iš priežasčių dėl ko gyvenu ne Lietuvoje ir vaikus auklėju ne ” psiaudo patriotine ” dvasia.
            Dėl manęs , kad ir kiekviename miestelyje statykite tuos ” vyčius ” ir verskite vaikus nešioti atlapuose kaip žvaigždes su Lenino atvaizdu sovietiniais laikais , jei skaitote , kad tai sutelks ir vienys tautą Lietuvoje..

            • mociute:

              nu ir ko gi cia taip uzsikarsciavote? Negi kas nors vercia valgyti cepelinus ar saltibarscius ar vaikus aukleti nepatinkancia dvasia??
              Mano vaikai ju seniai uzauge ir man tikrai negeda uz juos nei pries Dieva nei pries Tevyne o ir anukai uzaugo saunus ir protingi – vienas is ju busimas Oxfordo universiteto Istorijos mokslu studentas susiruoses ypac daug ir nuosirdziai padirbeti ir Lietuvos istorijos labui.
              Per gana netrumpa gyvenima isitikinau kad kalbeti butina tik oponentui suprantama kalba todel ir leidziu retsykiais astriau mesteleti. O jei ka izeidziau – atsiprasau – cia gi diskusija o ne kompimentu ir padlaiziavimo seansas….
              Jeigu man kieno nors komentaras labai jau nepatinka as paprasciausiai nekreipiu i ji demesio o siap tai diskusijos tiesai apginti

  6. O tuo tarpu:

    LLRA vadu per-rink-tas tas pats…

    • O tuo tarpu...:

      LAT paliko sušvelnintą nuosprendį dėl J. Noreikos lentos sudaužymo
      – diena.lt/naujienos/vilnius/nusikaltimai-ir-nelaimes/lat-paliko-susvelninta-nuosprendi-del-j-noreikos-lentos-sudauzymo-975137

  7. Tas tarpukariu atsiradęs ir nepelnytai Nepriklausomos Lietuvos į padangęs keltas, matyt, gerokai pasmetonuotas “Vytis” taip ir “nepakilo” – nei Lenkijai dėl Vilniaus, nei Sovietams dėl Lietuvos, kas buvo būtina, – nesmogė…, taigi garbės būti valstybiškai atmintas nenusipelno. Dabar panašu į negarbingai Lietuvai prisisegamą Lenkijos uniformos vytautinę sagą… Beje, kartu dar taptų įamžintas ir prieštaravimas šventiems Vasario 16-osios Nepriklausomybės (valstybinio atskyrimo) principams. Vytis vargu ar galės būti vienijantis Tautą. Ar nederėtų atsikvošėti…

    • mociute:

      butent Vytis ir yra tikrasis ir vienijantis ne vien Lietuviu tauta bet ir menantis Lietuvos Didziosios kunigaikstystes slove. Juk nesiaip sau netgi lukasenkine Baltarusija (valstybe-naujadaras) savinasi Vyti o Ukrainoje, ypac Vakaru dar keliaudami 1980-aisias nutebome kiek atradome pagarbos zenklu Vyciui i musu karaliui Vytautui Didziajam.
      Nustebino ir tai koks skirtingas ukrainieciu poziuris i lenkus ir lietuvius – reiketu tomapszewskiniams surengti ekskurija po Uzkarpate – gal siek tiek nurimtu save kele i padebesius?
      Juk butent LIETUVOS vardas yra iskiliausias o Vytis tai tik patvirtina.
      Gal but todel ir toks pasipriesinimas kyla is Lietuvos nedraugu puses?
      O blogiausia kad tu nedraugu, kaip matome, uzsiveise ir musu valstybes viduje …..

      • Romas:

        Pritariu močiutei visu 100%. Kalbos apie Vyčio netinkamumą turi tik vieną tikslą – palikti Lietuvą be simbolio, be dvasinės vienybės, pakrikusius. Net vaikystės “karo” žaidimuose pakanka pavogti priešo vėliavą ir jis – nugalėtas…

      • Vytis gali vienyti tik tuos, kurie kaip Jogaila su Vytautu Lietuvą vėl – tik dabar jau šiuolaikiškai šlieja prie Lenkijos valstybės kaip jos dalį. O ryškiau už kitas Lietuvos valdžias per tuos 30 metų dabar, kaip matyti, tai daro “valstiečiai” su Skverneliu, tokį šliejimąsi galima įžvelgti ir Nausėdos politikoje.
        Lietuvos vardą senovėje išgarsino karingasis jos karalystės (nepriklausomasis) laikotarpis, buvęs iki Krėvos unijos (1385 m.), po kurios Lietuvos karalystė tapo Jogailos sukišta į Lenkiją (panašiai kaip 1940 m. komunistai sukišo Lietuvos valstybę į Sovietų sąjungą), jos nebeliko, tapo Lenkijos karalystės provincija ir gavo LDK pavadinimą, tuo metu reiškusį priklausomybę kitam suvereniam subjektui, ir tokio priklausymo kitam statusą atitinkantį ženklą – Vytį.

        Beje, viduramžiais vytis buvo bendrinis lietuvių kalbos žodis, reiškiantis bent ką vaizduojantį simbolinį asmens ženklą.
        Nesvarbu kas – Lietuva ar Baltarusija šiandien kaišytųsi Vyčio ženklu visa tai reikštų istorinį priklausymą Lenkijai. O, ar ne to ši savo valdžios politika būtent ir siekia…

        Vytis gali vienyti tik tuos, kurie kaip Jogaila su Vytautu Lietuvą vėl tik dabar jau šiuolaikiškai šlieja prie Lenkijos valstybės kaip jos dalį. O ryškiau už kitas Lietuvos valdžias per tuos 30 metų dabar, kaip matyti, tai daro “valstiečiai” su Skverneliu, tokį šliejimąsi galima įžvelgti ir Nausėdos politikoje.
        Lietuvos vardą senovėje išgarsino karingasis jos karalystės laikotarpis, buvęs iki Krėvos unijos (1385 m.), po kurios Lietuvos karalystė tapo Jogailos sukišta į Lenkiją (panašiai kaip 1940 m. komunistai sukišo Lietuvos valstybę į Sovietų sąjungą), jos nebeliko, tapo Lenkijos karalystės provincija ir gavo LDK pavadinimą, tuo metu reiškusį priklausomybę kitam suvereniam subjektui.

        Beje, viduramžiais vytis buvo bendrinis lietuvių kalbos žodis, reiškiantis bent ką vaizduojantį simbolinį asmens ženklą.
        Nesvarbu kas – Lietuva ar Baltarusija apsikaišytų Vyčio ženklu visa tai reikštų istorinį priklausymą Lenkijai. O būtent ši savo valdžios politika to ir siekia…

        • Romas:

          Nesu didelis istorijos žinovas. Todėl negaliu, nei patvirtinti, nei paneigti Vyčio atsiradimo sąsajos su Krėvos unija.
          Jeigu tai tiesa, tai būtų įdomu sužinoti kokį simbolį savo vėliavose lietuviai turėjo prieš Vytį?

          Bet kokiu atveju 600 metų senumo Vyčio sąsaja su lenkais negali būti reikšmingesnė už pastarojo šimtmečio ir dabarties Vyčio,( kaip lietuviškos savasties) reikšmingumą. Juo labiau, kad lenkai šio simbolio nenaudoja.
          Istorijos bėgyje būna ne tik pergalės. Dėl pralaimėjimo, gėdingos unijos ar okupacijos savo simbolių niekas nekeičia.

          • Lietuviai dar Žalgirio mūšyje turėjo dalį vėliavų su senuoju Lietuvos karalystės ženklu T. Narbuto pavadintais Gedimino stulpais.
            Iš Vengrijos kronikos aprašymo yra aišku, kad 1351 metais Kęstutis su kariais žygyje, atlikdamas jaučio aukojimą Vengrijos pasienyje, naudojo Gedimino stulpų ženklą. Baltarusiai jį vadina kaip ir iš lietuvių žodžių sudarytu vardu Kolumnia. Taigi kol lietuviai iki Krėvos buvo lietuviai, jie naudojo Kolumnios (Stulpų) ženklą, kuris išreiškė garbingumą teisingumo principo laikymusi.
            Vytį savastimi darė ir daro tie, kuriems savastimi vis dar yra Smetona, Žečpospolita. Sąjūdžiui Vytis dar nebuvo kiek svaresnis savasties ženklas, partizanams Vytis dar kažkiek buvo užsilikusi iš Smetonos laikų gyvenimo, kuris nesikaudamas dėl Vilniaus tarnavo Lenkijai.
            Vytis karališkiems lenkams yra tarnų simbolis, taigi žema jį laikyti savo savastimi. Šlėkta ir jo Vytis nėra lietuvio savastis, taigi galima jį išguiti, kaip buvo Lietuvai lenkėjant išguita karališkieji Gedimino stulpai.

            • Žemyna:

              Na, jau ko ko paisyti reikėtų, bet tikrai ne arogantiško PL atsiliepimo apie tą, ką apiplėšė. Tai būdinga per neteisingumą į Olimpą lipantiems – nuo jų nusikaltimų nukentėjusį žemindami, jie savo nuodėmes ir nusikaltimus tartum IŠTRINA iš istorijos. Ne lankai mums turi aiškinti, ar mums tinka Vytis.

              • mociute:

                o ir lenku dailininku piesti paveikslai ne butinai yra tikslus – ten gi visur lenkai “privalo” buti auksciau visu ir ju veliavos (ir tikrai ne Vytis!) dominuoja…
                Dar palyginti neseniai, 1995 savo akimis maciau ,atseit, dokumentinius lenku filmukus kur absoliuciai nusavinta garbinga Lietuvos istorija o – Vytautas paverstas Wytold ( ant “L” uzvoztas kazkoks skersinis nuo slavisku kryziu) Olgierd irgi su subjaurota “L” o kur dar “nepakartojami” lenku “zygiai” iki Maskvos ir Zalgirio musi kuri irgi ,atseit, “laimejo lenkai” ir kt. ivykiai kuriuos pasinaudodami Lietuvos
                vardo istrynimu per okupacija lenkai prisirase sau, tiesiog pritrenke….

            • Romas:

              Visi simboliai savo išvaizda atspindi vidinę prasmę :
              Masonų skriestuvas, kelnė – kurybos.
              IN – JAN – pasaulio dualumą ir kovą
              Svastika, kaip ir spiralės – atspindi sukimąsį būdingą visam kosmosui (dangaus kūnų, galaktikų)
              Trikampis su Dievo akim – dvasią ir materiją (vienį ir daugį)
              Net tarybinių laikų (pjautuvas su plaktuku ) simbolizavo valstiečių ir darbininkų valdžią…

              Bet Vyčio povyzoje neįžvelgiu jokios tarnystės ar nusižiaminimo. Tai karys…

              Manau, kad “vilnos” versija yra dirbtinai pritempta, susieta su Krėvos unija tam, kad lietuviai patys (vedami ambicijų) atsisakytų savo simbolio. Bet lietuviai ne tokie ambicingi, kaip lenkai. Jie tikiuosi ant šito “kabliuko” neužkibs.

            • mociute:

              kiek zinau, Lietuva po 1920 metu neturejo absoliuciai jokiu, iskaitant ir diplomatinius, santykiu su Lenkija o 1920 kuomet lenkai kaip kokie plesikai apiplese Lietuva juk ne Smetona buvo prezidentas…..
              Kadangi gimiau ir uzaugau Lietuvos – Lenkijos pasienyje puikiai atsimenu vyresniu vietiniu zmoniu gyvus pasakojimus kaip buvo genami lenkai is Lietuvos teritorijos tu paciu vietos ukininku primityviomis mustynemis kai kiekvienas ar sueje kruvon kovesi uz savo zemes…… Taciau lenkams draskyti Lietuvos teritorija pagal 1920 sutarti su Lenino Rusija juk talkino rusai is pietines dabartines Baltarusijos teritorijos puses….

        • Arūnas:

          Norėčiau Vilnos patikslinimo:
          1. “vytis buvo bendrinis lietuvių kalbos žodis’ , tai ar blogai kad bendrinis žodis Vytis tapo Lietuvos valstybingumo simboliu, taip kaip Tauras – Kauno simboliu, ar Meška (lokys) -Žemaitijos simboliu
          2. Jau kelintame Jūsų pasisakyme skaitau apie Vyčio sąsajas su lenkiškumum o būtent dėl Vyčio Kryžiaus ir tų lietuvių “kurie kaip Jogaila su Vytautu Lietuvą vėl tik dabar jau šiuolaikiškai šlieja prie Lenkijos”. Pasisakykit, kaip Vytis dera su Lietuvos partizanais, kurie kovojo po Vyčio ženklu, o sakot, kad ” “Vytis” taip ir “nepakilo” – nei Lenkijai dėl Vilniaus, nei Sovietams dėl Lietuvos…, taigi garbės būti valstybiškai atmintas nenusipelno”. Pakilo partizanai, pakilo Lietuva, pakilo ir Vytis…

          • 1. Kas dėl paties žodžio pasiglemžimo, tai mat jį galai, bet kad pati uniforma pasirenkama Lenkijos tarno laikų, tai čia žemas lygis – mužikiškumas.
            2. Partizanai, kiti lietuviai ne už Smetoną kovojo, taigi ir ne už jo laikais aukščiau kitų Lietuvoje iškeltą lenkystės laikų Vyčio ženklą. Regis, ar ne dėl tos lenkystės nebuvo populiarus Vyčio vardas ir tarp pačių partizanų. Tad, vargu ar Vytį keliant neskurdytume Lietuvos…

          • Žemyna:

            Savaime aišku, jog BENDRINIS, nes tai nebuvo asmenvardis! Šiuo bendriniu žodžiu žymėta tai, kas iškilu.
            1. M, G121, Amb, LL136, Šlk raitas senovės karžygys, raitas pasiuntinys, raitelis; riteris:
            2. Lietuvos valstybės herbas
            Lietuvos valstybės herbo ženklas, vaizduojantis raitą karžygį: Vytis iš pradžių buvo GEDIMINAIČIŲ šeimos herbas, jų antspaudų ženklas. Į ŽALGIRIO mūšį (1410 m.) Vytautas, pasak J. Dlugošo, atsivedęs 40 pulkų; visi jie turėję vienodas vėliavas su VYČIO ženklais.
            3. kilmingo luomo žmogus, bajoras: Bajorai – tai vyčių, kareivių luomas A.Janul. Kiemo teismai susidėdavo iš kunigaikščių, ponų ir vyčių A.Janul. Imperatorius buvo pasiūlęs įsteigti vyčių (bajorų) teismus A.Janul.

            Ir dar 10 reikšmių vyriškos (vỹtis) ir moteriškos (vyti̇̀s) giminės žodžiui… Taigi, turiningas, o ne ,,prastas” žodis.
            —————–
            Vyčio ženklais dar gerokai iki lenkų kilmingieji savo pulkus žymėjo.
            Ar nesusidaro įspūdis, jog kažkas labai suinteresuotai saugo Vytį kai kam kitam, ne Lietuvai?…

            • O svarbiausio ir nėra pasakyta, t.y.- tai, kad tarpt. žodis herbas – liet. ‘vytis’. Tas reiškia, kad bet koks kilmingumo herbinis ženklas (simbolis) nesvarbu kas jame buvo pavaizduota (dvigubas kryžius, Gedimino stulpai ir t.t.) senovėje lietuvių buvo vadinamas bendriniu žodžiu vytis.
              Taigi ne nuo raitelio pavaizdavimo ženkle radosi jo vadinimas vyčiu, o iš herbinės (kilminės) ženklo paskirties (funkcijos). Gal politiškai svaresnis už kitus kilmingumo ženkle buvo raitelis, tai gali būti viena iš priežasčių, kad būtent šis ženklas įgavo tikrinį Vyčio pavadinimą.

              • Žemyna:

                Žodynai truputį kitaip skaitomi. Tai, ko tamsta norite, tik šakiniuose sąvokų žodynuose pateikiama. LKŽ aprašoma tik bendrais bruožais, kad štai tokio piešinio herbas vyčiu vadinamas. ir kad anksčiau tai buvo šeimos herbas.

        • mociute:

          Gerbiama (s) Vilna, siulau praplesti savo istoriniu ziniu aprepti ir suprasite kad Lenkija prie Vycio visai neprieko…..
          Pagooglinekite po Britanijos, Prancuzijos, Vokietijos ir kt universitetu, institutu istorijos archyvuose ir rasite tikrai daugybe irodymu kad butent Lietuvos vardas nuo X amzius Europoje sviete ryskiausiai o maziuliuke Polonia gan plona ir suspausta tarp didziuju valstybiu….
          Juk butent ypac megstantys istorija perrasineti lenkai kurie vis dar tebesisavina Vilniu ir visa Vilnija labai nenori kad Vilniuje rastusi didinga Vycio skulptura kuri butent ir isgrynina Lietuvos varda ir atskiria Lietuviu tauta nuo brukamo cosmopolitizmo! Ir ne vien lenkai – teko skaityti kad zydai ir rusai taip pat nenori isgryninto Lietuvos simbolio pagrindineje musu valstybes aiksteje ir si sieki netgi drysta tapatinti su kazkokiu nacionalizmu ir net holohaustu? O juk sveikas nacionalizmas yra butinas kad tautos isliktu!
          P.S. lyginti kazkokius politikos nykstukus – ex keliu policininka ar jo buri su kolxozinemis ambicijomis su didingais Lietuvos valstybingumo simboliais ziurint is salies atrodo nekaip….. .
          Prezidentas G.Nauseda dar tures proga parodyti savo nuostatas ir buti svarbia figura perkertant si jau “usais apaugusi” Gordijaus mazga
          Lukiskiu aiksteje Vilniuje.

          • Taigi didžiuokimės iki Krėvos unijos buvusia Lietuvos karalyste, kurios valstybiniu ženklu, kaip rodytų istoriniai faktai, buvo dabar vadinami Gedimino stulpai, kuriems kaip karališkajam Lietuvos ženklui Lenkijos karalystėje, suprantama, neliko vietos. Lietuva tapdama Lenkijos provincija – kunigaikštyste gavo ir tokiam jos statusui pritinkantį bei, žinoma, Lenkijos karalystę tenkinantį ženklą – Vytį.

            • Romas:

              Konkurencija tarp valstybių, tautų, kova dėl teritorijų, o Hitlerio terminais kalbant, dėl gyvybinės erdvės nacijai, niekur nedingo. Tai tik įgauna ne tokias tiesmukiškas, o vis subtilesnes formas.
              Krimo aneksija, hibridinis karas, jau jokia naujiena. Atsiranda dar subtilesni metodai. Šimašiaus fintai, šis Vyčio menkinimas, puikūs to pavyzdžiai – jūs, lietuviai prieš 600 metų turėjot nelygiateisę (gėdingą) uniją su lenkais, tai mes tuo ir pasinaudosime. Per jūsų simbolį Vytį mes jums instaliuosime nepasitikėjimą, nepilnavertiškumo kompleksą, o tada jau bus daug lengviau…

              Man įsiminė krepšinio trenerio Vlado Garasto ne kartą sakyti žodžiai apie “mokėjimą pralošti”. Kad vakarykštis pralaimėjimas neapsunkintų kovos rytojaus dieną. O mūsų krepšininkai ne kartą tai įrodė, kad vakarykštė nesėkmė nėra kliūtis.
              Manau, kad mums lietuviams, 600 metų senumo nesėkmė ( juo labiau) netaps kliūtimi…

              • mociute:

                deja, bet nelabai jau tinkanti ir dabartine karbauskiniu “unija” su, atseit, lenkais, kurie iki 1990 dauguma, o ir pats ju vadas ir mokytojas kalbejo rusiskai arba “tuteisiskai” o lenku kalbos net nemokejo ,rodo kad intensyvus smegenu plovimas ir nuolaidziavimas apsisaukeliams ir padeda iskilti tokiems simasiams&Co o paskui dar ir papildimu teisiu tokiems primeta. Juk be lenku (o tiksliau “lianku”) balsu Simasius nebutu tapes Vilniaus meru . Tikrieji Lietuvos lenkai tokie kaip R.Maceikianec’as ar kiti seniai nustumti ir paciu tomaszewskiniu menkinami bei zeminami. Panasiai yra ir su Lietuvos zydais kuriu dalis nepriekaistingai dirba Lietuvos labui o kita dalis o ypac palikuonys tu kurie dalyvavo Lietuviu tautos naikinime pasitelke ivaskevicius ir vanagaites plauna smegenis maziau susivokiantiems ir menkina ne vien Lietuvos Laisves kovas bet ir istorine atminti…..

                • Žemyna:

                  Valstiečiai su Skverneliu priešakyje nežino, jog Tarptautinė teisė nepripažįsta teisėtais jokių okupacijos laikų padarinių – nei materialaus, nei nematerialaus grobio bei palikimo (šiuo atveju – tautybės, kalbos, asmenvardžių) nepripažįsta teisėta okupanto nuosavybe (o gal pačios Tarpt. Teisės nepripažįsta?). –
                  Jei žmogus iki tarpukario nebuvo lenkas, tai ir po jo nei jis negali būti pripažįstamas lenku, nei jo pakeista (ar net ir išversta – ir taip būdavo!) pavardė. Vokietijoj, Čekijoje tie fintai PL politikieriams nepraėjo.
                  Tarpukariu PL elgėsi su okupuotais žmonėmis, kaip vergvaldystės epochoje – kartu su teritorija užgrobia žmogų lyg kokį daiktą, ir nuo tada jis tartum tampa PL NUOSAVYBE, kurią ši pagal save ,,taiso”, ,,perdirba”, net jo burnai liepia kitokius garsus skleisti, o už nepaklusimą baudžia, lyg vergą. Nors… juk ne tik tarpukariu – visa tos valstybės istorija ant tokių pamatų laikosi. O premjeras, diplomuotas teisininkas, nepastebi, jog jų partija prieš Tarpt. teisės principus iriasi?

                  • mociute:

                    Sekant Europos archyvuose Baltu o ypac Jotvingiu zemiu teritorijas nuo kiek anksciau nei X amzius, akivaizdu kiek Baltu- Lietuviu lenkai sugebejo nutautinti – ta tebevykdo iki siolei ne tik Lenkijos teritorijoje o “memes” Lietuvos valdzioje jau bent 30 metu tyli o paskutiniu metu net ir tokiem “proto” bokstams bei pinigu vergams a la narkieviciai pataikauja ir sunuodegiauja….
                    Berods jau pradingo suvisam ir Lietuviskos saleles Baltarusijos teritorijose, Pelesoje, Dieveniskese ir kitur ismirus to krasto vyresnes kartos lietuviskiems sviesuliams. Ir visai niekam nerupi kad tenai dabar lenku kunigai siauteja skelbdami “evengelijas” pagal Pilsudski – ir tai vykta visai salia Druskininku, vos uz keliu kilometru nuo Raigardo……

                  • mociute:

                    nelabai reiketu daug tiketis is tokios “almam mater” kaip kad buvusios “vsiesojuznos” Kauno milicijos mokyklos atsivertusios i Riomerio teises universiteta absolventu…. kaip ir is Minsko aukstesniosios kgb kadru kalves……

            • mociute:

              o jau veliau didziuotis musu valstybe nevalia, ar kaip???

  8. valdas:

    situacija ir juokinga ir graudi.pritarčiau kitam praeiviui,gal įamžinkit netolimus įvykius,o Vytį palikit ramybėj.na o jei nesusitarsit ateis laikas kai bus liepta aikštėj iškalti pavardę to žmogaus kuris Vilnių gražino drąsiems lietuviams.

  9. valdas:

    kabučių nėra. tikrai Vilnių grąžino. vyčiai to nesugebėjo, ar nenorėjo.

    • Žemyna:

      Grąžino, ar pardavė, kaip užmokestį paėmusi Lietuvos dar turėtas (iš jos dar nepagrobtas) žemes, kurios dabar atsidūrė BY, PL, RU? Taigi, žemės, kurias turėjo ir gyveno bei dirbo tiek mano tėvas ir visa jo giminė su visais kapais, tiek mamos giminė su kapais liko už Lietuvos ribų. O jie visi LT žemėse gyveno.

    • mociute:

      valdai is mazosios “v”, ar tamstai neatrodo kad si diskusija nelabai paciam pritinka jeigu jau tema yra “juokinga”???
      Gal jau pasilaikykite savo “trikapeiki” arciau saves – protingesnis atrodysit…..

  10. Daina:

    Jūs darote esminę klaidą eilinį kartą smulkiai nupasakodami, kas turi būti vaizduojama paminkle, skirtame Lietuvai, jos laisvei įprasminti. Supraskite pagaliau, kad paminklus kuria menininkai. jeigu jie tik užsakymo išpildytojai, tai ir gaunasi tokia kliurka kaip ukrainiečių nulipdyta statula vaizduojanti arklį su raiteliu. ( ir nieko daugiau), Gražu, kad paminėjote praeityje sukurtą Zikaro paminklą, bet tai jau buvo , jau praėjo beveik šimtas metų. Svarbu suprasti, kad paminklas yra meno kūrinys. Ir tik tada jis gyvens ilgą gyvenimą, primindamas ateities kartoms tai, ko jos užmiršti negali : savo šalies istoriją ir joje gyvenusius ir kovojusius žmones. Ir kol ten ( Lukiškių aikštėje) nebus rimto, gražaus, iškilaus memorialo, paminklo, skulptūros ar obelisko sukurto šiuolaikine dvasia, –tol ten karaliaus šimašiaus stiliaus pliažai, čiuožyklos ar kažkokie g taškai… ( apie “kalvelę”, nukopijuotą nuo ispanų mnininkės 1;1 nekalbu, tai nusikaltimas, vagiliauti idėjas ).

    • Žemyna:

      Bėda ta, kad sužlugdytas pirmas buvęs ATVIRAS VISOS tautos konkursas, kai skulptoriai dalyvavo, kas norėjo, siūlė įvairius galimus variantus, o žmonės (VISŲ amžius grupių!) su entuziazmu rinkosi iš daugybės pasiūlymų, balsavo ir pinigus jam sunešė. Tai buvo pats teisingiausias ir demokratiškiausias sprendimas, nes tie, kam RŪPĖJO, balsavo, o tie, kam nusispjaut, kas aikštėje stovės, nebalsavo, nesikišo. Tie, kam solidi valstybės aikštė rūpėjo ir vis dar rūpi, ne nurodinėja, o kalba apie tai, dėl ko tuo balsavimu buvo visuotinai sutarta.
      Dėl meno kūrinio palikimo vien menininko valiai TOKIAIS atvejais ne visai sutinku. Nebent tai jau patikrintas tokio lygio darbuose kūrėjas. Kai kuri savo dvarui ir visiškai atsiduodi menininko skoniui – tavo reikalas. Tačiau tai labai konkrečią paskirtį turintis monumentas. Taigi, ne bet kokių fantazijų ar net CHALTŪRŲ valiai jis turi būti paliktas. Patirtis su ,,Bunkeriu”, kuris vėliau persikrikštijo į ,,Kalvelę” rodo, kad šiandien gerokai per daug žmonių save menininkais laiko.
      Kadangi POLITIKŲ pastangomis aikštės sutvarkymas buvo taip uždelstas, spėjo ūgtelėti karta, kuri apskritai nesupranta, kam tos valstybės, kam tos tautos, kam tie didvyriai ir kovos už Laisvę – ,,Lietuva visiems”. Lai eina čia, kas nori ir daro su mumis ką nori.
      Priaugusios kartos įžūliausieji nepratę ,,krapštytis”, ilgai ir kantriai RUOŠTIS tam, ką dirbs. Jiems nereikia sužinoti apie tai kuo daugiau, kuo giliau, kurti tik giliai savyje pajutus tai, kas perkelia tave į tuos ar tokius laikus, vietą, aplinkybes, kai nebe tu, o kažkas tavyje prieš tavo vidinę regą iškelia TAI, kas turi iškilti jam skirtoje vietoje. O tada rankos imasi darbo. Tokiems kruopštus ir atsakingas darbas netinka. Jie pratę kepti PROJEKTUS. Jiems net nestukteli į galvą pagalvoti apie TEMĄ. Na, kiekvienam savo, bet – jei tu esi įgudęs projektų ,,virtuvės šefas”, nekišk rankų prie memorialo, nes tai NEPADORU. Kalk savo pinigus projektais, ir niekam tai netrukdys. Juk tai ir pelningiau, ir nenuskambėsi, kaip į nešvarią istoriją rankas sukišęs.

    • mociute:

      O tai kas buvo seniau nei pries 100 metu neverta prisiminti ir pagerbti bei didziuotis???
      Ir kas gi yra toji “siuolaikine dvasia”? Sventoje vietoje pusnuoges besivoliojancios matrioskos su nukarusiai pilvais ar besiturskiantys busimi mankurtai???
      Nuvykit i Kauna ir aplankykite priesais Muzikini teatra salia savivaldybes didingai stovinti ATSTATYTA paminkla Vytautui Didziaja, jo postamenta ir suprasite kad tokie sprendimai NESENSTA o tik stiprina istorine atminti ir kelia pagarba.
      Aisku to Vycio ant labai riebaus arklio kuris atsirado salia Kauno pilies ypatingai menisku niekaip nepavadinsi…..
      Arba tos nelabai suprantamos figuros Gedemino aiksteje kuria norint pakomentuoti anukams net tinkamo aprasymo negalima rasti…..
      Manau kad nebutu sudetinga surasti tinkama sprendima Lukiskiu aikstes memorialui jei jo is tiesu butu nuosirdziai ieskoma… O dar juk galima pasitelkti ir ispudinga apsvietima tamsiu paros metu panaudojant pazangiausias technologijas kuriu specialistais Lietuva ypac turtinga.
      Pavyzdys galetu buti ir Londone veliausiai atsirade nauji paminklai “Womans in Wars” (moterys karuose) visai salia gana seno obelisko karu aukoms Whitehall’e presais Downing street 10 ar Hyde parke prie senuju monumentu ir architekturos pritaikyti taip kad atrodo tenai buve seniai paminklu komplekas “Animals in wars” (gyvunams karuose) kur toks paprastas demesys sujaudina iki asaru…. bei daugybe kitu atnaujintu ir praplestu bet islaikiusiu ta pati stiliu “Battle for Britain ” salia Westminsterio tilto ir daugybe daugybe kitu .
      O modernusis menas labai ispudingai atrodo milziniskame siuolaikiskame Canary Wharf komplekse. ir pan. vietose
      Tokiu pavyzdziu gausu ir kitose Vakaru Europos vietose kur senu paminklu vartymas atsirado tik dabar uzauginus per ilgus “ragus” invaziniams ir dirbti tingintiems juodaodziams…..

  11. Žemyna:

    Kai norime kalbėti apie tėvynę,
    Pirmiausia žodį žuvusiems suteikim,
    Kad mūsų žuvusieji mus suprastų.
    Justinas Marcinkevičius

    Labai tinka monumento temai.
    Pirmiausia suteikim žodį žuvusiems,
    piliečiams,
    o visaėdžiai tėvynės vartotojai gal nesijaus perdėm nuskriausti, neilgą pertrauką tarp vartojimų padarę?

  12. Žemyna:

    Ar gali kvailiai turėti valstybę?
    – respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/bus_isklausyta/ar_gali_kvailiai_tureti_valstybe/

  13. Žemyna:

    Mini interviu: Deformacijos požymiai
    Rubrikoje „Nuomonė apie TV“ kalbamės su menininku Giteniu Umbrasu.
    – respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/bus_isklausyta/mini_interviu_deformacijos_pozymiai/

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: