Valstybinės Jono Basanavičiaus premijos laureatas Venantas Mačiekus gyvenimo neįsivaizduoja be kraštotyros ekspedicijų – joms per atostogas randa laiko jau beveik pusšimtį metų. Pasak šio Rokiškio krašto garbės piliečio, jos leidžia pažinti krašto dvasią, tikrąją istoriją, kartu su senaisiais žmonėmis ją emociškai išgyventi. Žymusis kraštotyrininkas jau yra sudaręs ir parengęs devynias serijos „Lietuvos valsčiai“ monografijas, pasakojančias apie Sintautus ir Žvirgždaičius, Panemunėlį (du tomai), Žagarę, Obelius ir Kriaunas, Platelius, Tauragnus, Žiobiškį, Širvintas, Veprius, ir dar rengia septynias monografijas. Šiemet, kaip ir kasmet, dalyvavo ekspedicijose, be to, vadovavo ekspedicijai po Panemunį gimtajame Rokiškio rajone.
Apie kraštotyrą, lokalinius Lietuvos tyrimus ir žmogaus gyvenimo prasmę su 25 metus Vilniaus universiteto kraštotyros klubui „Ramuva“ vadovavusiu VU lektoriumi ekonomistu Venantu Mačiekumi kalbasi Daiva Červokienė.
– Kaip tapote kraštotyrininku? Kokios nuostatos Jus veikė ir skatino imtis šio nelengvo darbo?
– 1959 m. rudenį į Vilniaus universitetą atvažiavau studijuoti ekonomikos. Studijas baigiau 1964 m. Studijuodamas pradėjau dirbti „Sigmos“ susivienijime, valdymo sistemų projektavimo ir konstravimo biure. Planavimo, apskaitos sistemas bandėme automatizuoti panaudodami elektroninę techniką. Buvau tapęs sektoriaus viršininku, bet norėjosi platesnių akiračių, ne tik projektavimo darbo, dėl to 1968 m. perėjau dirbti į VU. Tada, paveiktas iškilių tautos vyrų Vinco Kudirkos, Jono Basanavičiaus, sau suformulavau nuostatą, kad inteligentu gali būti laikomas tik žmogus, kuris, be pagrindinio darbo, dar darbuojasi ir savo krašto kultūrai. Iš pradžių nežinojau, nuo ko pradėti. Tada kūrėsi VU kraštotyrininkų „Ramuva“, nuo stojamojo geografijos egzamino buvau pažįstamas su docentu, vėliau profesoriumi Česlovu Kudaba. Geografiją labai mėgau, daug žinojau, jis net apgailestavo, kad stojau studijuoti ekonomikos, o ne geografijos. Č. Kudaba pasiūlė Ekonomikos fakultete įkurti kraštotyros būrelį.
Pakabinau skelbimą, prodekanas vizavo, į pirmą susirinkimą atėjo bene 13 studentų. Tada stigo diplomatinio patyrimo, būrelį pavadinome pagoniško dievo Patrimpo vardu. Su tuo būreliu 1971 m. dalyvavau antroje VU kraštotyrininkų „Ramuvos“ ekspedicijoje Tverečiuje, jai oficialiai vadovavo tada doktorantu buvęs Arvydas Šliogeris. Taip tas mūsų būrelis natūraliai įsiliejo į VU „Ramuvą“. Ekspedicijoje pamačiau, kad nėra magnetofonų, galime užrašyti tik liaudies dainų tekstus be melodijų, pavyko per ūkiskaitinę sutartį nupirkti du nešiojamuosius magnetofonus. 1972 m. pavasarį „Ramuvos“ kūrėjas Jonas Trinkūnas paprašė manęs vadovauti vasaros ekspedicijai – juo domėjosi KGB ir jis baiminosi, kad dėl to nebūtų sužlugdytas ir „Ramuvos“ judėjimas. Trečiajai „Ramuvos“ ekspedicijai Sariuose (Švenčionių r.) vadovavau aš, J. Trinkūnas tik dalyvavo. 1972 m. rugsėjį į namus atėjo J. Trinkūnas su dabar žinomu poetu Vladu Braziūnu ir paprašė oficialiai vadovauti „Ramuvai“.
– Vadovaujant VU kraštotyros klubui turbūt iškildavo daug įvairių sunkumų? Juk sovietinių metų ideologija šiai veiklai nebuvo palanki.
– Pradėjęs vadovauti „Ramuvai“ supratau, kad reikia palaikyti kontaktus su Lietuvos TSR paminklų apsaugos ir kraštotyros draugija, atsižvelgti į jos rekomendacijas ir taip apsaugoti klubą. Tais laikais juokaudavome: kuo daugiau atsakingų, tuo linksmiau. Tada galvojau, kad Kraštotyros draugija yra tarsi skydas, apsaugantis nuo tiesioginių KGB antpuolių. Jeigu būtų kas nors įvykę, KGB būtų pateikęs informaciją draugijai, VU, ir atsakomybė būtų buvusi pasidalyta. Galiu dėkoti Dievui, kad tiesioginių kaltinimų dėl kraštotyros darbo nepatyriau, nors netiesiogiai atskirais momentais buvo nemažo spaudimo. Pavyzdžiui, 1982 m. tik ketvirtame rajone pavyko įsiprašyti organizuoti ekspediciją: atsakė Biržai, Pasvalys, Tauragė buvo sutikusi, bet vėliau atsisakė, tik per Vilniaus m. skyriaus kraštotyros darbuotojos Laimos Vasiljevos asmeninę pažintį su apylinkės pirmininke pavyko surengti ekspediciją Pašvitinyje, Pakruojo r. Atsakydavo nurodydami tariamas priežastis: pavyzdžiui, Biržų r. vadovai sakė, kad tuo metu Nemunėlio Radviliškyje būsianti pionierių stovykla, nors iš mokytojų sužinojau, kad ji tuo metu jau bus pasibaigusi, Tauragės r. vadovai pranešė, kad Skaudvilės vidurinė mokykla, kurioje buvome sutarę apgyvendinti ekspedicijos dalyvius, bus remontuojama, nors tą vasarą remonto nebuvo. Tai buvo įprastas sovietinis metodas – neleisti nenurodant tikrosios ideologinės priežasties, tik tariamą, techninę.
Rengti ekspediciją 1979 m. Rokiškio r. Panemunėlyje, o kitais metais Obeliuose paskatino ir tai, kad nuo mano darbo Žiobiškyje buvo praėję tik 20 metų. Tikėjausi, kad kas nors iš rajono vadovų mane prisimins ir lengviau priims. Be to, dirbo pažįstama Rokiškio r. partijos trečioji sekretorė, atsakinga už ideologiją. Šie veiksniai padėjo. Svarbiausia tais laikais buvo, kad sprendimus priimantys rajono vadovai nebijotų, jog ekspedicijos dalyviai padarys tų laikų ideologijai netinkamų veiksmų. Jeigu taip būtų atsitikę, leidusieji būtų buvę kalti. O kas nenorėjo daryti karjeros, būti giriamas darbe?
– Kas lėmė, kad tarybiniais metais Vilniaus universitete ir kitose aukštosiose mokyklose bei įvairiose organizacijose veikė nemaža kraštotyros būrelių, o Lietuvai vėl tapus nepriklausomai jų veikla kažkodėl prigeso?
– Aukštosiose ir vidurinėse mokyklose, daugelyje ūkinių organizacijų veikė iš esmės formalūs Paminklų apsaugos ir kraštotyros draugijos pirminiai padaliniai. Vienur jie apsiribojo tik nario mokesčio surinkimu, kitur daugiau ar mažiau dirbo kraštotyros darbą. Tokių kompleksinių ekspedicijų kaip „Ramuva“ neorganizavo nė vienos aukštosios mokyklos kraštotyrininkai. Gerai žinomas buvo ir „Alko“ klubas Vilniaus skaičiavimo mašinų gamykloje, daug dėmesio skyręs kultūros paminklų globai, ypač Kristijono Donelaičio Tolminkiemiui. Manau, teigti, kad sovietmečiu kraštotyra klestėjo, yra neteisinga. Tiesa, veikė organizacinė struktūra, buvo vadinamieji kolektyviniai nariai (įmonės, kolūkiai), kurie draugiją rėmė finansiškai. Bet kartu egzistavo ir ideologiniai apribojimai, prie kurių reikėjo taikytis, nebuvo galima jų ignoruoti. Tie, kurie ryžosi rimtai veiklai, galėjo nemažai surinkti ir lituanistinės medžiagos. Kita vertus, buvo cenzūra, kuri labai dozavo ar visai neleido tokios medžiagos skelbti.
Atgavus nepriklausomybę atsirado ideologinė laisvė, bet neliko kryptingo kraštotyros judėjimo finansavimo, beveik visai nunyko draugijos organizatorių etatai rajonuose ir miestuose. Regionuose, kur tokie veiklos judintojai išliko, ir kraštotyros darbas išlaikė tęstinumą, nebuvo nutrūkęs. Geriausias to pavyzdys yra Šiaulių rajonas, kuriame ir atgavus nepriklausomybę buvo rengiamos kompleksinės kraštotyros ekspedicijos, surinkta medžiaga skelbiama monografijose. Šiam darbui sumaniai vadovavo Kraštotyros draugijos pirmininkė Irena Seliukaitė. Bet daug kur nesuprasta, kad tautinę kultūrą reikia palaikyti. Juk ideologiškai kosmopolitizmas yra tas pats internacionalizmas, tik „didžiojo brolio“ kalbą pakeitė anglų kalba. Šiuo metu Lietuvoje dar yra pavienių arba regioninėse organizacijose susibūrusių kraštotyrininkų, jie tęsia darbą ir skelbia surinktą medžiagą. Juos stengiasi sutelkti dabartinis Kraštotyros draugijos pirmininkas prof. Libertas Klimka. Atsiranda ir verslininkų, tikrų savojo krašto patriotų. Manau, kad „Versmės“ leidyklos savininkas Petras Jonušas yra daugiausiai kraštotyrą Lietuvoje remiantis verslininkas. „Versmės“ leidykla organizuoja kompleksines ekspedicijas, kaupia vertingą istorinę ir kultūrinę medžiagą, rengia ir leidžia analogų kitose šalyse neturinčią „Lietuvos valsčių“ seriją. Jau išleistos 22 didelės apimties knygos (kai kurios – dviejų tomų), rengiama dar apie aštuoniasdešimt monografijų.
– Daug metų renkate medžiagą apie papročių teisę. Kaip ir kada tuo susidomėjote?
– Kiekvienos tautos tradicinėje kultūroje gana reikšmingą vietą užima papročių teisė, kuri yra susiformavusi per šimtmečius ir vadovaujasi tik teisingumo kriterijumi. Sovietmečiu buvo nemažai neteisingumo, pasitaiko jo ir dabar. Norėjosi suprasti, kaip vieni ar kiti įvykiai būtų traktuojami tradicinės papročių teisės požiūriu. Be to, man, kaip ekonomistui, teisiniai dalykai buvo artimesni, nes teisė paprastai nagrinėja turtinius nuosavybės santykius. Ekspedicijose reikėjo rinkti tam tikrą medžiagą, kad kiltų mano, kaip kraštotyrininko, kvalifikacija, kad geriau suprasčiau kalendorinius, darbo papročius ir apskritai visą tradicinę kultūrą. Ji yra kompleksas, viskas gražiai sustyguota, vieni dalykai labai susiję su kitais, ištraukti iš konteksto atrodo kitaip. Rinkdamas medžiagą apie papročių teisę pamažu įgijau etnografo kvalifikaciją. Džiaugiuosi, kad palyginti dažnai etnografai cituoja mano straipsnius, tuo parodydami, kad mano surinkta medžiaga yra svarbi mūsų tradicinei kultūrai.
– Ar dar gyvi papročių teisės pėdsakai tautiečių sąmonėje? Kaip ir kada papročių teisė gyvuoja? Gal galite tai detalizuoti pavyzdžiais?
– Dabar papročių teisė jau mažai gyva, nors Civiliniame kodekse yra numatyta, kad atskirais atvejais galima taikyti jos normas. Per daug pasikeitęs gyvenimo būdas, bet vyresnio amžiaus žmonės, vertindami kokias nors nusikalstamas veikas, teismų darbą, vis dėlto paprastai vadovaujasi teisingumo kriterijumi, kuris žmonių pasąmonėje yra išlikęs.
Tradicinę dorovę, kuri yra glaudžiai susijusi su papročių teise, labai paveikė kolektyvizacija. Iki jos visiems buvo aišku, kad nuosavybė yra šventa, kad savavališkai į svetimą turtą pasikėsinęs asmuo yra smurtautojas ar vagis. Kolūkiniu laikotarpiu visa tai susimaišė. Kol nebuvo sutvarkytas apmokėjimas už darbą, daug kur žmonės dirbo veltui, jiems stigo duonos. Tada Dekalogo įsakymas „Nevok“ imtas traktuoti kitaip. Kadangi kolūkio nuosavybė buvo kaip ir bendra, už neapmokamą darbą kiekvienas turėjo moralinę teisę pasiimti atlyginimą. Dažnai kuliant dalis grūdų, kasant bulves dalis derliaus buvo nuslepiama, vėliau pasidalijama. Iš pradžių žmonės dar bandė kreiptis į kunigus ir išsiaiškinti, ar tai nuodėmė. Kiek žmonės pasakojo, dauguma kunigų sakydavo, kad tai ne nuodėmė: jei namuose alkana šeima, žmonės dirba be atlyginimo, ne nuodėmė slapta pasiimti grūdų, bulvių, kad išgyventum.
– Sudarėte devynias „Lietuvos valsčių“ serijos monografijas, jų apimtis – daugiau kaip dešimt tūkstančių puslapių. Kaip ryžotės šiam darbui? Kaip spėjote tiek nuveikti?
– Dauguma šių monografijų („Panemunėlis“, „Žagarė“, „Obeliai. Kriaunos“, „Plateliai“, „Tauragnai“, „Žiobiškis“) parengtos iš dalies remiantis VU kraštotyros klubo „Ramuva“ kompleksinėse ekspedicijose surinkta medžiaga. Jau tada svajojome, kad ekspedicijose surinkta medžiaga būtų išleista atskiromis knygomis. Pavyzdžiui, Panemunėlio apylinkes „Ramuva“ tyrinėjo 1979 m., pasisekė užrašyti per 4000 tautosakos kūrinių, daugiausia iš visų „Ramuvos“ ekspedicijų, surinkome daug etnografinės medžiagos. Tiesa, objektyvių atsiminimų tada negalėjome rinkti, nes tremtinius klausinėti apie tremtį, politinius kalinius – apie kalėjimus, partizaninį judėjimą tuomet buvo tabu. Todėl susikūrus „Versmės“ leidyklai ekspedicijas tenka pakartoti. Į jas įsitraukia mokslininkai, vietiniai kraštotyrininkai, žurnalistai ir kiti, anksčiau ir dabar surinkta medžiaga išleidžiama solidžia monografija. Kraštotyros darbas man mielas nuo jaunystės.
– Šiemet rengėte ekspediciją Panemunyje, gimtajame Rokiškio rajone. Kuo ji išsiskyrė?
– Panemunio krašto istorija labai turtinga. Prie Čedasų ežero buvo pastatyta akmeninė pilis – prasidėjus karams su švedais ji turėjo ginti nuo priešų pasienio ruožą nuo Daugpilio iki Biržų. Tos pilies vieta yra ežero pusiasalyje, ji ir dabar aiškiai matyti.
1863 m. Suvainiškio kunigas Antanas Mackevičius (nepainiokime su garsiuoju sukilėlių vadu) kartu su Ratkūnų dvaro savininku Komorovskiu, tolimu dabartinio Lenkijos prezidento giminaičiu, suorganizavo sukilėlių būrį, jis narsiai kovėsi su caro kariuomene Biržų girioje. Šis kraštas davė daug savanorių Lietuvos kariuomenei. Pavyzdžiui, ginti Lietuvos išėjo trys broliai Ikamai. Vieno jų, Petro Ikamo, sūnus Vytautas dalyvavo ekspedicijoje ir rinko medžiagą apie partizanus. Kovines krašto tradicijas gražiai pratęsė partizanai, pokario metais Panemunyje kelis mėnesius iš esmės nebuvo sovietų valdžios, kraštas buvo pavaldus vadinamajai Kalpoko armijai. Mokytojas Kazimieras Kalpokas, vokiečių okupacijos metais organizavęs savisaugos būrius nuo raudonųjų partizanų, 1944 m. gruodžio viduryje su suburtais kovotojais buvo užėmęs Panemunio miestelį, aršiausius kolaborantus nubaudęs mirties bausme, o kitus stribus išvaikęs… Kiekviena ekspedicija duoda kokių nors atradimų.
– Dar, regis, broliai Antanas ir Jonas Juškos XIX a. sakė, kad po 10 ar 20 metų gali nelikti ko užrašinėti – seni žmonės miršta ir nebūtin nusineša daug vertingų žinių. Ką manote šiuo klausimu?
– Kaip matome, prasmė rinkti išliko. Bet man asmeniškai jau būtų neįdomu tose ekspedicijose, kurios vyks po 10–20 metų – tada senųjų reliktų nebus, galės būti atliekami tik ekonominiai tyrimai, sociologinės apklausos apie ūkininkavimą, kaimo turizmo sodybų ekonominius, kultūrinius aspektus, gal ir tradicinės kultūros elementų pritaikymą, bet tai bus kiti dalykai, man jau neįdomūs. O labai svarbu, kad žmogui būtų įdomu tai, ką jis daro.
– Ar daug skiriasi darbas sudarant monografiją apie gimtąjį ar gretimus ir tolimesnius, kitų etnografinių regionų valsčius?
– Knygų apie gimtąją ir jai artimas parapijas rengimas skiriasi tuo, kad rengėjas turi daug išankstinės informacijos, geriau suvokia visumą, todėl mažiau tikėtina, kad kas nors bus praleista, nepastebėta. O užmegzti kontaktą, ko gero, sunkiausia su žemaičiais. Dzūkijoje žmonės nori kalbėti apie viską, bet dažnai ne apie tai, ko klausiami.
– Papasakokite apie savo šeimą ir gimtąjį kaimą. Kokias tradicijas patyrėte tėvų namuose, kas Jus lydi gyvenime kaip priesakai?
– Mano tėviškė – Močiekų kaimas (pavardėje liko tarminė forma, o kaimo pavadinimas – norminis) pietinėje Žiobiškio parapijos dalyje. Į pietus nuo mūsų kaimo žemių iki XIX a. antrosios pusės driekėsi keturių kilometrų pločio pelkėtų miškų juosta, upelių aukštupiuose perėdavo antys, buvo daug barsukų, kitų laukinių žvėrelių. Panaikinus baudžiavą dvarininkai išpardavė miškus, liko kirtimai, juos pirko pinigų susitaupę valstiečiai ir kūrė vienkiemius. Kiekviena sodyba turėjo pavadinimą: Kubiliškis (ten gyvenęs žmogus dirbdavo kubilus), Obeliškis, Stirniškis, Liepava (ten augo daug obelų, liepų, buvo stirnų), Griežbalė (taip vietovę pavadino matininkas, kuriam matuojant sklypą greta šaukė griežlė). Mūsų kaimo žmonės tų vienkiemių gyventojus vadino miškiniais, gyvenančiais buvusios girios vietoje.
Tėvai ūkininkavo, turėjo 16 ha žemės. Šeimoje užaugome penkiese: 3 broliai ir 2 seserys, jauniausia sesutė mirė dėl nelaimingo atsitikimo. Buvau vyriausias šeimoje ir kaime tarp pusbrolių, tad dažniausiai sugalvodavau įvairių užsiėmimų, žaidimų. Gal tada ir susiformavo tam tikri darbo ir vadovavimo įgūdžiai, nes kaip vyriausias jaučiausi atsakingas už kitus. Jie praverčia ir dėstant Vilniaus universitete, ir kraštotyros darbe.
Tėvai, be ūkininkavimo, imdavosi ir kitų užsiėmimų: tėvelis iš senelio buvo išmokęs staliaus ir kalvio amatų, o iš kaimyno nusižiūrėjo batsiuvystės gudrybių, mama Panemunėlio geležinkelio stoties gyvenvietėje mokėsi siuvėjos amato ir vėliau apylinkėje buvo žinoma kaip gera siuvėja. Mano broliai ėjo tėvelių pėdomis, o aš vaikystėje įkišau nosį į knygas ir dabar neištraukiu. Tėvelio devizas „Galima viską padaryti, tik reikia daryti“, matyt, glūdi pasąmonėje, nes mano domėjimosi sritis yra ganėtinai plati: nuo matematikos per ekonomiką, geografiją, istoriją, teisę iki menų.
Kaip tėvų namų priesakai lydi tradicinės katalikiškos dorovės nuostatos, pagarba kitam žmogui. Tėvelis niekada nesmerkė kito žmogaus vienokių ar kitokių poelgių, stengėsi juos pateisinti: „Gal jam kitaip neišėjo.“
– Kaip geriausiai pailsite, ką darote sveikatos labui – juk Jūsų energingumo, kai po 3–7 kilometrus nueinate iš vieno kaimo į kitą, darbštumo, kai kasdien dirbate daugiau negu po 8 valandas, gali pavydėti ir daug jaunesni žmonės?
– Mano gyvenimo taisyklė – kuo daugiau judėti ir nesinervinti. Nuo 15 metų rytais reguliariai mankštinuosi. Kol buvau studentas ir gyvenau Tauro bendrabutyje, rytais bėgdavome mankštintis į Vingio parką. Jaunystėje teko dirbti daug fizinio darbo su grioviakasiais ar kolūkyje, o tam reikėjo sveikatos. Studijuodami su draugais susiburdavome į kompaniją ir eidavome krauti vagonų. Vėliau teko dirbti brolių, seserų soduose. O judėjimas mažina ir nervinę įtampą. Labai svarbu yra sutarimas šeimoje. Jeigu vyras ir žmona yra bendraminčiai, nebūna nereikalingos įtampos, nervinimosi – žmogus nesinaikina pats. O mes su Margarita labai gražiai sutariame, esame bendraminčiai, ji man daug padeda rengiant monografijas, nes yra lituanistė, gali pakonsultuoti.
Kai knyga jau nebegali konkuruoti su Internetu!pvz.Pastatyti k/filmai,,Nematomas frontas”,,,Partizanų vadas Albinas
Tindžiulis-Dėdė”,kurį pastatė kupiškėnai[Jie parašė ,,Kupiškėnų enciklopediją] bei ūkininko K.Krisiūno sūnaus Justino,,Emigrantai”,kurio senelis PARTIZANAS K.K žuvo] apie Rok.raj.žmones,reikia atsvaros-knygos
,,Pandėlys”? Kur ji užstrigo,kai mano klasiokė Staskonių Bronė parašė himną Pandėliui? Gerb.p.Venantai,pvz.
Metraštininko V.Liolio archyve-gyva Sipelių kaimo encil\klopedija!Reikia dirbti drauge?,tačiau,kai lankėsi Pandėlyje
ger.N.Baužyte,,Mūsų miesteliai” ji to nedarė!Kodėl?Bijo konkurencijos?,kai sužinojo,kad aš buv.vilnietis ir dirbau
S.Konarskio 49.P.S.Žiūrėjau JAUNESNIOJO Landsbergio k/f,,Trispalvis”,kur jis l.pigiai parodo pokarį,kas man l.