Prieš pradėdamas kritiškam protui ir tobulėjimui reikalingas pastabas noriu pasidžiaugti, kad „tai įvyko“ dar ir kaip, bei tuo pačiu padėkoti prisidėjusiems. Stebėjau du fenomenus.
Pirmas – kokiu būdu Arvydo Juozaičio dešimtmetį nešiota ir įskelta Lietuvos kultūros kanono idėjos kibirkštis, pagaliau pratrūko liepsna ministro Š. Biručio prakalboje, kurios klausėsi ir Švietimo ministrė, ir keletas turinčių būti suinteresuotais Seimo narių, kuriems fakelą iškėlė nenuilstantis Vytenis Andriukatis savaip sureikšminęs neprastą poetą, mąstytoją, bet sovietinį funkcionierių, Lenino premijos laureatą Eduardą Mieželaitį čia pat „paglaistytą“ nenuilstančio Každailio hieraldika. Kanono idėja, kad ir pakrūpčiodama virsta kūnu – materializuojasi, dėkui demokratijai.
Antra geroji naujiena yra nemažesnio entuziasto, Seimo Kultūros komiteto pirmininko Kęstučio Vilkausko stumiamas Lietuvos kaimo atkūrimo naujasodžiais įstatyminis projektas. Nesvarbu, kad atrodo nuosmukio laikais vos ne politine beprotybe, praminta „kibucais“, nes be reikiamo finansinio pagrindo – „butsų“, tačiau, kaip yra pastebėjęs Remarkas – „tik neprotingi gyvenime laimi, nes protinguoliai visada suras šimtą kliūčių nieko nedaryti“. Pamanykite, mes dar tik antrą rezoliuciją dėl Tautos išlikimo „kutename“, o jis jau registravęs įstatymo projektą Seime ir dar geresnį variantą beturįs. O ir pati idėja Naujasodžiams grąžinti sunaikintų kaimų pavadinimus vien ko verta.
Siūliau naujakurystę kaime prieš dešimtmetį jaunų gamintojų-vartotojų kooperatyvų steigimosi pagrindu, bet tada socdemai liko kurti. Dabar viltis atgimė, nors keturių tūkstančių kaimų, kurių teliko tik pavadinimas, pakėlimas iš po žemių – sizifiškai guliveriškas uždavinys.
Laukiau ir inicijuotos sutarties tarp Kultūros Kongreso bei Lietuvos mokslininkų sąjungos pasirašymo, bet dėl techninių nesklandumų, nesusikalbėjimo tai taip ir neįvyko: prarasta aura, netekta karmos, kuri generuojama istoriniais momentais, taškų. Tenka atidėti – po dešimties dienų Seimo lankytojų rūmuose.
Apie mužikišką baudžiauninkų mentalitetą globalizmo fone
Priėmimas Kauno rotušėje, kuris įvyko po viskam, su visomis fanfaromis, griausmingu baritono, pabrėžusio kokie mes jau vakarietiški, miuzikliniu balsu nereikalavo pusšimčio susirinkusiųjų būti jau paskanavus raudono vyno: aplodismentai liejosi per kraštus.
Vistik, vietoje globalizmo muzikinės apraiškos tokia proga, derėjo prisiminti ir pagalvoti apie ten pat, greta Rotušės kūrusio J.Naujalio šedevrą – muzikinę svajonę ar Maironio deklamavimą iš abiturientų širdžių. Atlikta pusvalandžio programa iliustravo – nacionalinė kultūra pralaimi globaliai.
O kad lietuvišką derėtų kilstelėti ir dūdų orkestro užduodama nata Tautinės giesmės giedojimui, bet ne Kudirkos žodžių skandavimu prieš kievienas europines krepšinio rungtynes, nesusipratau pasakyti sveikinusiam merui Matijošaičiui, nes rūpėjo dar viena gera A. Juozaičio idėja – paminkliukas Karo muziejaus pašonėje Vaižgantui.
Dėdė savo laiku pastatė paminką greta Sporto halės Dariui ir Girėnui, rastųsi ir šis, jei jau nesiilsėtų kapinėse. Man istorinėje Rotušės salėje ar jos prieigose pritrūko autentikos – Vinco Kvieskos didžiulės foto, kitų buvusių kultūros kongresų relikvijų.
Taigi, Kauno valdininkija atsipirko žaviu lengvojo žanro koncertu ir furšetu, o meras Matijošaitis, vikriai verčiantis savo poilitinį kapitalą į finansinį bei atvirkščiai, užtatatai išklausė liaupses ir prisifilmavo prieš tv kameras.
Gražiai buvo pagerbtas Krescencijus Stoškus – dar paskelbtas Kultūros kongreso Garbės prezidentu, tačiau ar taip jau derėjo apdovanoti stiklo prizais Savivaldybės klerkus už darbą, kurį, šiaip jau jie privalėjo padaryti už gaunamas algas ir nuolat neraginami viešos įstaigos „LT Kultūros kongresas“ direktoriaus V.Šmigelsko. Žinodamas jų lygį ir mentalumą galiu tik apgailestauti, kad Kauno Savivaldybės Kultūros skyriui vadovauja ne kas nors iš kongresiečių.
Kita baudžiauninkų nuolankumo vakarams ir ponams apraiška, greta paminėtos globalios – miuziklinės furšetinės išlindo kaip yla iš maišo Seimo mėlynojoje salėje. Neišgirdau iš atsėdėjusių valandas prezidiume klausiant – gerbiama p Karpavičiene (Nausėdos patarėja kultūrai): kokia prezidento pozicija Lietuvos kultūros kanono reikalu?
Gerbiamas premjere Gintautai Paluckai – ką manote apie Lietuvos metų kultūros knygos idėją? Gerb.Vyteni – ar nevertėtų bandyti įskelti kultūros kanonų paradą bent jau mažesnių teritorija, bet ne kultūros klodais, ES valstybių tarpe?
Gerb. Švietimo ministre! Ar bus praplėstas Istorijos egzaminas abiturientų žinių kultūros istorija – kanono turinio suvokimo ir įsiminimo totalia patikra? Gražiai ir išsamiai ji nušvietė esamas pastangas kultūrinti moksleiviją, tačiau mums rūpi rezultatas – patikra ir žinojimas, kad yra tęstinumas. Primenu, kad lotyniškos kilmės ministerio žodžio reikšmė tėra …tarnas, o prezidentas ar Seimo pirmininkas dr. Jono Basanavičiaus žodžiais tėra pirmsėdis.
Gi siekiant permainų yra du būdai – pirmas bandyti apeliuoti į visuomenę per žiniasklaidą, o antrasis – eiti prie galios centrų. Pastarąjį pademonstravo A. Juozaitis, nepaleidęs iš tribūnos – nepatardęs Skvernelio patarėjos švietimui Targamadzės.
Tačiau esminė proga išreikalauti viešo pasižadėjimo iš aukščiausiųjų valdančiųjų kongresininkų siekiams liko neišnaudota. Todėl laukia labai sunkus ir komplikuotas Kongreso rezoliucijų įgyvendinimo kelias.
Apie Kultūros kongreso veiklos programavimą
K. Vilkauskas aiškiai pasakė Seimui – kultūra turi tapti prioritetu, o mąstydamas – kas gi toliau?, Kongreso suvažiavimui, kuris VDU salės platybėse teatrodė sektantų geriausia šio žodžio prasme susirinkimas – „reikia Kultūros sąjūdžio“.
Sunkiai gimdomas tas sujudimas, kuriame kiekvienas neraginamas nieko imasi veikimo, ir per A.Juozaičio uždegantį žodį sergėti kaip akies vyzdį – kalbą, ir per kongreso prievolės paveldėtojos Giedrės Kvieskienės gražios mokslininkų – kultūrininkų puokštės surinkimą.
Vistik, prisiminus skaičius, kad vien Kultūros įstaigų tarnautojų, kurių dauguma šviesuoliai, menams, paveldui atsidėję yra apie 45 tūkst., o kur dar, kad ir labai išvarginti mokytojai, gydytojai, pasimato pati problema – žinių skleidimo galimybės. Gerai, kad LRT, kad ir ankstų rytą kyštelėjo klipą su Lietuvos Kultūros kongreso šimtmečio žinia, platesnis aptarimas įvyko LRT „Ryto allegro“ pusvalandyje, betgi, to taip maža iškilusių drakoniškų problemų akivaizdoje.
Juodaodžiai apsigyvenę prieš mano duris dar nesisveikina lietuviškai, neteko girdėti, kad atvykėlis musulmonas kankliuotų, V. Sinica išleido ir ką tik pristatė knygą apie vykdomą Lietuvos kolonizaciją, tačiau Nacionalinis Susivienijimas bergždžias kaimo politikoje – jos neturi, o socdemų įstatyminės mokestinės pataisos tereiškia didžiumos turčių pajamų, beje, milijardinės dalies perpumpavimą per pensijų, algų didinimus į penkių didžiųjų prekybos tinklų savininkų, kurie vėl iš anksto jau akiplėšiškai kelia maisto produktų kainas ir yra dangstomi iš tv ekranų demagogo „ikanamisto“ Izogorodino, snūduriuojant „Maisto tarybai”. Tad už ką ir pirkti, ir leisti knygas? Netgi, kongresiečių prakalboms sudėti.
Gerai, kad Krescencijus kongresiečiams padovanojo savąją, kurią jau ne skaitau, bet studijuoju – „Represuojamo proto kritiką”, o jo kalba kaip niekada nuskambėjo aiškiai įpareigojančiai – dangiškos kultūros vektoriaus kryptimi Šv. Jokūbo kopėčiomis aukštyn, kai antikultūra tempia žemyn – į pragarą.
Visgi, amerikietiškai kultūrai reprezentuotai vien pop-arto tėvu Vorholu (Warhall) teko neteisingai tiesmukiškai daug pylos. Selindžeris, Dreizeris, Markas Tvenas greta „Dėdės Tomo trobelės“ pasaulinių antirasizmo pamokų, Lui Armstrongas, Geršvinas bei aukšta technologijų kultūra nesuvestina vien į Merlin Monro (Marilyn Monroe) atvaizdą ant alaus skardinių.
Betgi, kultūros pakopose, kaip visada ir visur „velnias slypi detalėse“ arba problema, kad tų kopėčių skersinėlius šėtonas išmušinėje viršuje ir dėlioja apačioje. Apie tai ir rituliojasi kalba rezoliucijų projektuose, kurie nenoromis tampa besikuriančio kultūrinio sąjūdžio programinėmis gairėmis.
Kreipiausi į Savivaldybių asociacijos vadovą Klišonį, kad išleistų aplinkraštį dėl šimtmečio paminėjimo rajonų kultūros įstaigose vietinių kultūros perliukų – akcentų inventorizavimu ir tam skirtais renginiais. Pažadėjo apsvarstyti kultūros taryboje.
Rezoliucijų tekstų derinimuose, beje, susidūrė dvi pozicijos – filosofinio išgryninimo, abstrahavimo ir sistemiškumo, grindžiamo konkretybėmis nuo bendrybių. Turėjau garbės inicijuoti rezoliucijų tekstų rašymus, tačiau kokie jie buvo pateikti kongresui, beje, déjà, tik popieriniame, o ne e-pavidale – sukraupau.
Amerikiečių šeimos psichologija, kad ir Belos Huks (Bell Hooks) bestseleryje „Viskas apie meilę“ konstatavo – gyvename patriarchalinėje epochoje, kurios šeimose ryškus neretas ne tik vyriškos lyties dominavimas, bet ir despotizmas. Tad klausiu, kieno ranka antimoksliškai išbraukė iš antros rezoliucijos matriarchatinę, kažkiek, netgi, feministinę nuostatą būtiną naujai šeimos politikai ir auklėjimui?
Kur dingo Marijos Gimbutienės atradimų dvasia ir ar bus išgirsti A. Juozaičioo žodžiai apie Moterų katalikių vaidmenį lietuvybės išsaugojime?
Pirmojoje rezoliucijoje brėžiau, kad kultūros politikos dominantė, turėtų susidėti iš „lokomotyvo“ – „Lietuvos kultūros kanono“ traukiančio „Lietuvos metų kultūros knygos“ „vagonus“: kalbos, darbo, verslo, poilsio, teisinę, žiniasklaidos, politinę (tik ką „įkirpau“ geram Seimo niekdirbystės komentatoriui I. Vėgėlei dėl jo paties nekonstruktyvumo ir ekonominių procesų nesuvokimo), valdymo, ekologinę, elgesio, jaunuomenės, šeimos, sveikatinimo(si) –kūno ir kitas svarbias kultūros lauko dalis – ne tik menus ar paveldą: apie tai gerai, beje, iš tribūnos skėlė prof. Rita Bieliauskienė, tačiau šie „vagonėliai“ iš teksto jau pranyko – atsirado viską ir tuo pačiu nieko nepasakanti abstrakti filosofiška „iškastruojanti“ esmę formuluotė metų kultūros knygai nusakyti: „kuo gyvena visuomenė“ – arba už „lokomotyvo tėra oras ir garai”.
Betgi, pirštu reikia rodyti ministerijų valdininkams, kas yra moderni kultūros sudėties samprata, bei aiškinti, pasak premjero patarėjo Mato Drukteinio, kad reikminiai moksliniai tyrimai reikalingi tokiai knygai sudaryti, turi savo, p Juozapaiti, finansavimą Lietuvos Mokslo taryboje, taip pat ir šviesti visuomenę ar bent jau kultūrininkus, kad susimąstytų – kokiu takeliu nešini kalbos sergėjimo puoselėjimu eisime iš geto pirmiausiai, kad ir paskui K. Vilkausko naujasodystės kryptį.
Juk ir pats Krescencijus pabrėžė savo veikaluose – pažangi kultūra neatsiejama nuo kokybės, kuriai, beje, savo mokslinę veiklą yra pašventęs kongrese dalyvavęs Lietuvos Mokslininkų sąjungos pirmininkas prof. D. Serafinas ir kurio dar kartą tenka atsiprašyti už organizatorius, kad bendro veikimo sutartis per dvi dienas taip ir liko nepasirašyta.
Deja, neliko vadinamame suvažiavime laiko ir rezoliucijoms, ir Kongreso tarybos išrinkimui, o ką atneš dešimtadienis iki galutinio rezoliucijų tvirtinimo – bus matyti: susidūrė abstraktus filosofinis ir sistemotyrinis – nuo abstraktaus iki konkretaus požiūriai. Sakyčiau jis labai ženklus ir ketvirtojoje rezoliucijoje dėl paminklo S.Nėries atminimui išsaugojimo. Beje, Poetė pirmomis dienomis po okupacijos buvo iškviesta į rusų ambasadą pas Pozdniakovą ir gavo nurodymą tuoj pat sukurti poemą apie Staliną, o kad geriau rašytųsi ir jai netrukdytų buržuaziniai nacionalistai, ją pasergėjo ginkluoti sovietiniai raudonarmiečiai.
Reikalas sprendžiamas paprastai – ant paminklo postamento tereikia pritvirtinti jos žalvarinius žodžius – „Viešpatie…ką jie su mumis padarė”. O kad paminklo į Grūtą neišvežtų nesusipratėliai, seimūnams esu pateikęs Lietuvos aikščių – memorialinių vietų įstatymo projektą, kuris svarbiausių istorinių akcentų viešose erdvėse klausimus paveda Seimo Istorinės atminties komisijai, o ne „buldozeriniams desovietizuotojams savivaliautojams”, kurie su vandeniu iš dubenio išpila ir… estetizmą.
Tad čia vėl susidūrė du veikimo būdai: pirmas apeliuoti į kongresiečius rezoliucijos projektu, o antras – duoti sprendinį konkrečiu įstatymo projektu. Sužinojau, kad S.Nėries giminės padavė subyrėjusią komisiją į teismą: tad laiko priimti projektą skubos tvarka rudens sesijoje turėtų dar rastis.
Visgi, kiek žmonių žino, kad tos puikios dainos žodžiai nuo Trakų bokštų „ plaukia plaukia baltos burės per marias… mano dainą neša vėjai per girias….už tų marių bokštai ateities“ yra Poetės? Bokštai minėti ir iš kongreso tribūnos, tik ar visi kopsime?
Gerai, kad filosofas V. Rubavičius padėliojo tautos, kultūros švietimo abstrakcijų pasjansą, tačiau kas beatsakys, kiek kanoninės kultūros išsineša iš mokyklos dabartinis abiturientas, tarp kurių ne vienas nežino ne tik Vaižganto, ar Miltinio, kurčias „Lietuvai brangiai“ ir kas atliks perteikiamo istorijos turinio kultūrinės dimensijos bei vektoriaus analizę kanono atžvilgiu?
Skystokas, ypač antrą dieną savo klausytojų skaičiumi, bet ne kokybe, šis dviejų dienų renginys pavadintas suvažiavimu, todėl, sakyčiau, kad būtina kitais metais šaukti tikrą dvitūkstantinį kultūrininkų suvažiavimą Kauno sporto halėje, bet tam jau reiktų ir ministro Š. Biručio žodžio, be kurio regionai neišjudės, nesąjūdės, o tik toliau pabruzdės – atsikūrė ryškoka piramidinė struktūra ir kultūros sferoje.
Po gero Mato pranešimo apie mecenatystę beliko diagnozuoti – Lietuvoje menksta ir Kristaus aukojimosi dėl kitų dvasia, o hedonizmo bei etinės mažakraujystės invazijos paunksmėje tarpsta susvetimėjimas savos valstybės – Lietuvos reikalams.
Dėmesys kultūrai, etninei kultūrai, yra dėmesys tautai ir valstybei. Reikalas nevažiuos, jei tai nebus suvokta kaip išlikimo sąlyga. Ir ne tik pačių kultūrininkų, politikų, plačios visuomenės, bet ir verslo elito. Šiame renginyje privalėjo dalyvauti verslo atstovai (Matijošaitis nesiskaito). Tai, kad jų nebuvo rodo, kad tos jungties suvokime dar nėra. O laikas labai negailestingas.
Man susidarė įspūdis ( gal klystu) kad kai kuriems verslo atstovams svarbiausia- susimažinti sau mokesčius. Rūpesčio dėl lietuvių kultūros likimo iš verslo atstovų nepavyko sužinoti. Žiniasklaidoje pilna galimai lobistinių straipsnių, kokia bėda ištiks Lietuvą, pakėlus pelno mokestį 1 proc. iki 17 proc.kaip verslai išsikels į kitas valstybes, kai net Latvijoje tas mokestis 20 proc., Estijoje 22 proc. Lenkijoje 19 proc. Piktinamasi 25 ir 32 proc. pajamų mokesčio tarifais, nors Vokietijoje, Prancūzijoje, Anglijoje jie siekia 45 proc. nuo keliašimtatūkstantinių ar milijoninių metinių pajamų ( Austrijoje 55 proc. pajamoms virš 1 milijono eurų). Pavyzdžiu statomoje Airijoje pelno mokestis mažesnis negu Lietuvoje, bet dividendų mokestsi siekia 52 proc., o Lietuvoje 15 proc. Airijoje metinės pajamos virš 44 tūkst. eurų per metus apmokestinamos 40 proc. Užtat Vokietijoje metinės pajamos iki 12,6 tūkst. eurų ( Austrijoje berods iki 13,3 tūkst) pajamų mokesčiu neapmokestinamos. Tada lieka pinigų ir kultūrai ir kultūrininkų bei kitų biudžetininkų orioms algoms.
kas kad didinami tarifai…mokestinės įplaukos, tiesiog, vėl galiausiai nusės penkių didžiųjų prekybos tinklų savininkų sąskaitose, kurie vėl iš anksto užkėlė maisto produktų kainas, nes junta perkamosios galios visuomenėje didėjimą, kuris augs ir dėl II pakopos išplaukų
Dažnai sakoma, kad lietuviai geri verslininkai, ūkininkai, gali būti geri organizatoriai, aptarnaujantis personalas. Matyt, taip. Bet tenka pripažinti, kad blogi valstybininkai. Nėra to aukštesnio ir ilgalaikiškesnio suvokimo nei “nauda man čia ir dabar”. Nes netgi suvokimas “nauda man”, bet ne tik čia ir dabar, o bent kelias kartas (tegul ir mano) į ateitį, priverstų pagalvoti plačiau ir giliau. Kita vertus, tam irgi reikia nemažo išsilavinimo, intelekto, istorinių, visuomenės raidos procesų suvokimo. Užburtas ratas…
Dabar gi susibūrė kultūrininkai, intelektualai (gan stipri atrama), prie kurių priskirčiau ir Kultūros ministrą, tada politikai ir valdžios struktūros (silpna kultūros svarbos suvokimo prasme atrama), o trečios atramos – verslo – nėra. Tai kaip tai gali išstovėti?.. Kas sukurs ir įgyvendins ilgalaikę strategiją (apimančią ir švietimą bei kitas sritis), nepavaldžią politiniams konjunktūriniams svyravimams ir kaitoms, paremtą reikiamu finansavimu?
Pastebėjau, kad Kultūros ministras gina lietuvių kalbą ( taip pat Valstybinės kalbos inspekcijos viršininką), skirtingai, negu Švietimo ministrė,kuriai, susidaro įspūdis, svarbiausia- “tautinių mažumų” mokyklų išlaikymas bet kokiais atvejais ( klasės su keliais mokiniais ir pan.), o mokykloms,mokančioms valstybine kalba, dauguma atvejų nustatomas privalomas klasės dydis ( man tai galimai primena lietuvių diskriminaciją dėl kalbos Lietuvoje).
Geri Urbos pasvarstymai, nors ir perdėtai įmantriai išsakyti. Mano nuomone, iš valdžios daug tikėtis neverta. Viskas kaip Atgimimo sąjūdžio metu – patiems reikia viską apasvarstyti ir nuspręsti, o valdžią spausti, kol pajėgsim visai pakeisti.
Kaip sako patys Atgimimi sąjūdžio lyderiai, Lietuvoje pajudėjo tik tada, kai Maskva pati paragino (Rusijoje jau viskas kunkuliavo) ir buvo suvokta, kad iš ten grėsmės nebus.
Dabar gi niekas iš Briuselio komandos, paraginimo, leidimo nedavė. Tad tikėtis, kad Lietuva tokiomis sąlygomis pajudės, neverta. Baudžiauninkų, tiesa apsukrių, mentalitetas.
Nenuvertink tautos, juk tu pats irgi esi jos dalis.
Nuvertinimas, tai kalbėjimas blogiau, nei yra. Vienas buvęs užsienio reikalų ministras lietuvius vadina labiausiai sukvailinta tauta Europoje. Ir jis, manau, teisus.
Tai tik jausmai. Visi Vakarai (jau nekalbant apie Rytus) yra sėkmingai sukvailinti. Nors daugelis geriau išsaugojo savo elitą. GPU užguitą tautą reikia ne niekinti, dar nespėjus jai atsigauti, o stiprinti. Nepamirštant, kad tautai priklausom ir mes patys, taigi, tuos bruožus taikom ir sau.
Sukvailinti visi, tik vieni daugiau, kiti mažiau. Būtent apie tai kalba.
Perlieti šaltu vandeniu kritiniais atvejais labai sveika ir tai ne panieka. Ugdymas tai ne tik glostymas per galvelę. N kartu kartojant argumentus ir vis viena nedašuntant, galima ir netgi būtina vožtelėti. Pvz., kaip diskusijoje apie Čiurlionio perkėlimą, kai kažkas jau neapsikentė ir porą kartų tiesiai kakton trinktelėjo.
Gal nemaišytum Maskvos su Briuseliu – kiaušinienės su Dievo dovana…
Man regis, pats nesupranti, apie ką kalba. Kalbu apie tai, kad lietuviai nesiima kažko daryti, kas neatitinka ligi tol buvusios centro politikos, nors ir mato, kad centre jau vyksta pokyčiai, kol iš paties centro neateina paraginimas. Šiuo atveju nesvarbu kas ir koks centras.
Lietuviai daugybę kartų paneigė šį tavo teiginį – du amžius kovojo su Vokiečių ordinu, dar daugiau – su rusais, kelis kart sukildami. 40 m. knygnešių sąjūdis, blaivybės sąjūdis, Aušra, Varpas, 1905 metų Didysis Seimas, 1918 m. nepriklausomybės karas, 1941 metų sukilimas, atsisakymas kurti SS dalinius, ginkluotas laisvės kovų sąjūdis, Katalikų bažnyčios kronika, etnografinis sąjūdis…Ir dabar dar ne pasakos galas.
Kova su Ordinu tikrai verta aukščiausio įvertinimo, lenkiu galvą. Tiesa, ta kova lietuvius, matomai, kritiškai nukraujino ir tai vėliau turėjo neigiaų paserkmių.
O štai pilietinis karas po Vytauto Didžipjo mirties, kai jo įpėdiniui Švitrigailai ketinant ištrūkti iš vasalinės priklausomybės nuo Lenkijos, siekiant atgauti LDK savarankiškumą, kelią pastojo būtent etniniai lietuviai didikai, beveliję likti po lenkais, parodė, kad lietuviams jau trūksta savarankiškumo svarbos suvokimo. Ir tai logiškai privedė prie Liublino unijos, kai dar labiau tapome priklausomi nuo Lenkijos, praradome pusę teritorijų, kurios perėjo Lenkijai. O toliau iš esmės tik žemyn tiek valstybingumo, tiek lietuvybės išlaikymo klausimais. Neigti, kad LDK baudžiava buvo ypač žiauri, negalima, ji tokia buvo. Nesakau, kad po Vytauto nebėra kuo didžiuotis, bet iš esmės visą laiką prapylinėjome valstybę ir tautą. Tarpukariu daug padaryta stiprinant tautiškumą, dabar, kas yra, nė lyginti negalima. Taigi, visas tas ilgaamžis palikimas ir padarė tokius, kokius esame – laukiančius nurodymų iš aukščiau.
,,Nesakau, kad po Vytauto nebėra kuo didžiuotis, bet iš esmės visą laiką prapylinėjome valstybę ir tautą.” Ne didžiuotis savimi reikia, o gerbti save ir savo tautą. Kitu atveju, Pasaulis platus, nieks nelaiko.
Nebūk zanūda teisuolis😁 Čia jau ne diskusija, o kabinėjimasis priežodžių stengiantis užgaulioti. Gaudyk mintį, o ne kabinėkis prie paskirų žodžių.
Rimvydas: ,,Čia jau ne diskusija, o kabinėjimasis priežodžių stengiantis užgaulioti.”
Kur būtent tu įžvelgei užgauliojimą? Kad bandau ginti lietuvių tautą nuo tavo paniekos ?:
,,tikėtis, kad Lietuva tokiomis sąlygomis pajudės, neverta. Baudžiauninkų, tiesa apsukrių, mentalitetas.”
,,Vienas buvęs užsienio reikalų ministras lietuvius vadina labiausiai sukvailinta tauta Europoje. Ir jis, manau, teisus.”
,, lietuviai nesiima kažko daryti, kas neatitinka ligi tol buvusios centro politikos”
Čia ne panieka, o karti tiesa. Bet tai geriau, nei apasimesti, kad taip nėra. Geriau matyti, kokie esame, kad ir skaudu tai būtų. Priedo, aš tik persakiau kitų, ne tokių jau nežinomų žmonių vertinimus, kuriems tiesiog pritariu.
Beje, pačiam dabartinis Briuselis, primetantis migraciją, genderinę politiką, lendantis į kultūrinius reikalus, yra Dievo dovana?
Nėra ką lyginti Briuselio “įsakymus” su Maskvos įsakymu vykdytais lietuvių trėmimais į Sibirą, sušaudymais ( Rainiai, Kaniūkai ir t.t.), su Maskvos įsakymu karinių komisarų vykdytu prievartiniu tūkstančių lietuvių jaunuolių vežimu į Afganistaną tarnauti sovietinėje kariuomenėje,kur neretai jų laukė suluošinimas ar mirtis, ar su Maskvos įsakymu milicininkų vykdytu prievartiniu lietuvių vyrų vežimu į sprogusios Černobylio elektrinės griuvėsius valyti radiokatyvių atliekų.Iš ten grįžes ne vienas susirgo ar net mirė. Dabar nieko panašaus į šituos Maskvos valdžios vykdytus košmarus Lietuvoje nebėra.
Man regis, jūs nesugebate perskaityti, ką aš rašau. Aš nelyginu Maskvos ir Briuselio. Aš kalbu, kad lietuviai nedaro kažko naujo, kas yra kitaip, nei iki šiol vykdyta politika, kol negauna leidimo, paraginimo iš viršaus. Ir priešingai – pavėjui pagatavi persistengti, išsinerti iš kailio prieš centrą. Maža pavyzdžių?
Matosi, kad iki šiol nesuvoki, kas per institucinis darinys yra ES, kad Briuselis yra tik subendrintos valstybių kompetencijos dalies institucijų, sprendimų priėmimo ir su jais susijusio darbo vieta. ES šalys kaip valstybės iš dalies valdosi ir subendrintų kompetencijų būdu. Taigi gal nederėtų viešai reikštis dėl ES nesuvokus jos kaip darinio esmės. Tiesiog negražu…
Tik aklas gali nematyti, kaip Briuselis diktuoja šalims. Per direktyvas, kurios yra aukščiau nacionalinės teisės, per fondus, kai lėšų gavimas susiejamas su reikalavimų įgyvendininu. Ir tai yra labai galingi įtakos svertai. Tad nereikia čia vaizduoti išmanančio, kai pats neišmanai, kaip viskas veikia iš tiesų.
Pamėgintų Lietuva, sukaupusi drąsą ir valią, pvz. uždrausti genderinę propagandą, kuri ėda visuomenę kaip vėžys. Briuselis taip užlaužtų rankas, kad maža nepasirodytų. Stotų milijardinės ES lėšos, prasidėtų teisinės procedūros, o tada jau kiltų nepasitenkinimas viduje.
Pažiūrėkite į Vengriją,kokį jį spaudimą patiria dėl savo nuomonės turėjimo. O ir ta pati Lenkija.
Demokratinė šalis draudimais nėra valdoma. Direktyva nėra teisinis aktas. Nerink į Seimą genderistinių partijų ir genderistinės krypties sprendimų valdžia nepriims. Žmogaus teisių reikalavimai yra priimti JT sprendimais kaip taikytini visoms valstybėms pasaulyje, tad jie nėra kažkoks ES prasimanymas. Vengrija ir Lenkija šalių valdymo sprendimais pažeidžia demokratinio valdymo principus, o tai stojimo sutarčių nesilaikymo atvejai, t.y. nusižengimai, dėl kurių, akivaizdu, gali būti taikomos administracinės sankcijos – baudos. Taigi gal susivokime dalyke, apie kurį viešai šnekame.
Gyveni teorijų pasaulyje, žiūrėdamas į tikrovę per rožinius akinius. Tiki tuo, kas deklatuojama, nematydamas, kaip viskas veikia iš tikrųjų. Labiausiai šokiruoja, kad vis dar mojuoji jau senokai nuvalkiota demokratijoa sąvoka. Nebėra jos ir, jei giliau pasigilintum, tai puikiai suprastum. Tad tiek ir šnekos. Siūlau baigti tuo klausimu. Tai tema galvojantiems, o ne iškalusiems reglamentus ir jų besilaikantiems.
Taip, jei šalys vykdo savo tautos rinkėjų valią, jos nedemokratiškos. Turi vykdyti kominterno ir ES komisarų nurodymus.
Tai kad čia su Maskvos mintimis, apskritai, ne vieta. Šventai Lietuvos žemei ašaros ima byrėti…
POLITINĖS KORUPCIJOS APRAIŠKOS KONGRESO VEIKLOJE. Viena – kas atliekama savanorystėje ir iš širdies, kaip tai atliko dauguma pranešėjų ar I KULTŪROS organizuotoja Giedrė, visai kitka – kas atlikta iš politinio išskaičiavimo ar pareigybės prievolės, siekiant reitingų. Kas kad G.Paluckas yra viešai dėkojęs man iš didžiulės LITEXPO salės tribūnos tūkstantinei auditorijai; netapau jo bendru ar šlovintoju. Dabar premjero pozicija tapo stipriai pažeista įvairių neskaniausių insinuacijų dėl politinio kapitalo vertimo finansiniu, o vyriausybės parama įstaigai “LT kultūros kongresas” turi politinės korupcijos, prekiavimo įtaka požymių. V.Andriukaitis socdemų linija “išmušė” finansų iš valdžios – mokesčių mokėtojų pinigų, kad kongresiečiai gautų pyragėlių ir kavos, o direktorius V.Šmigelskas su Giedre, matomai todėl jį priklijavusi netikrą dr. jį pastatė programoje aukščiau Kultūros kanono iniciatoriaus filosofo dr.Arvydo Juozaičio, kad tauta išgirstų ir pamatytų, jog Kultūros kanonas yra … Lenino premijos laureato Eduardo Mieželaičio knygoje. Laikas nusikratyti baudžiauninkų mentalumo ir lankstytis iki grindų valdžiažmogiams už tai, kad jie kažką kitų labui su mokesčių mokėtojų pinigais daro, nes tai yra jų PAREIGA TAUTAI. Autoritarizmas žudo demokratiją, kurios pamokų iki šiol neišmokta, juolab iki šiol yra užspausti, užslėgti po devyniais užraktais, antimoksliškai sumaitoti mano teiktų rezoliucijų tekstai, kurie bus prastūminėjami eiliniame kongresistų rituale liepos 8-ą. Pradedu galvoti – gal įstaigos direktorius p Šmigelskas dar ir algą sau pasiskyrė atitinkamą ar net dalijosi su dviem akcininkais? Veiklos skaidrumas tokiose situacijose yra būtinas.