Trečiadienis, 30 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Naujienos Lietuvoje

Ar dirbtinis protas užkariaus meno pasaulį?

www.mokslolietuva.lt
2024-02-09 11:00:53
2
Dirbtinis protas tarp mūsų | LRT nuotr.

Dirbtinis protas tarp mūsų | LRT nuotr.

Tęsiantis diskusijoms, ar dirbtinis protas gali varžytis su žmogaus kūrybiškumu, mokslininkai ieško atsakymų naujųjų technologijų epicentre.

Vilniaus universiteto (VU) Kauno fakulteto istorikė prof. Virginija Jurėnienė ir doktorantė Ugnė Pavlovaitė pagal „Erasmus+“ darbuotojų mobilumo programą apsilankė pirmojoje pasaulyje nevirtualioje dirbtinio proto galerijoje „Dead End Gallery“, įsikūrusioje Nyderlanduose.

Jos pasidalino savo įspūdžiais po susitikimo su vienu iš galerijos įkūrėjų Konstantinu Brinkmanu (Constant Brinkman).

2023-ųjų pradžioje Amsterdame atidaryta pirmoji pasaulyje dirbtinio proto mašinų ir algoritmų sukurto meno galerija.

Centriniame De Walleno rajone įsikūrusioje galerijoje rodomi išradingi dirbtinio proto algoritmų kūriniai – nuo skaitmeninių paveikslų iki interaktyvių kūrinių.

Dirbtinis menas, kurį sukūrė dirbtinio proto menininkai

Pasak sumanymo autorių, menininkai kuria patys save.

„Atsakydami į atvirus klausimus dirbtinio proto menininkai, kūrinių veikėjai kuria savo istorijas, asmenines patirtis bei jausmus, formuodami savitą požiūrį į meną ir pomėgius.

Pamažu jie ugdo gilų sąmoningumą, o netolimoje ateityje, tikiuosi, ir jausmingumą“, – pažymi C. Brinkmanas.

Tobulėjantis dirbtinio proto menininkų savęs suvokimas natūraliai atsispindi jų meninėje raiškoje.

„Stulbina, kad „Dead End Gallery” įkūrėjams pavyko dirbtinio proto modulį paversti pusiau autonomišku meno kūrėju, pateikiant kuo abstraktesnius klausimus kalbos modeliui, kuriuo išgaunamos net ir įvairios kūrėjų gyvenimo istorijos, atsiribojant nuo formuojamų algoritmų tikslumo arba, kitaip tariant, išsaugojant dirbtinio proto, kaip meno kūrinio autoriaus, autentiškumą ir atveriant erdvę eksperimentavimui“, – sako U. Pavlovaitė ir priduria, kad kai kurie kūriniai yra tarsi iš fantastinio pasaulio ir netgi kelia šiurpą.

„Nors kiekvienas sukurtas kūrinys yra techniškai išskirtinis, jie nėra nepriekaištingi“, – pažymi prof. V. Jurėnienė.

K. Brinkmanas aiškina, kad generatyvinį dirbtinį protą pasitelkiantys menininkai įgyja vis daugiau patirties, todėl jų darbai sparčiai tobulėja.

Jis sako, kad toks menas ne tik užburia, bet ir skatina diskutuoti apie kūrybiškumo ateitį.

„Pasaulyje, kurį nuolat iš naujo apibrėžia technologijos, „Dead End Gallery“ tampa naujovių ir meninės raiškos švyturiu.

Čia laikui nepavaldus meno žavesys susilieja su beribėmis dirbtinio proto galimybėmis, o kiekvienas darbas liudija žmogaus išradingumo ir mašinos tikslumo simbiozinį šokį“, – teigia jis.

Dirbtinis protas | VDU nuotr.
Dirbtinis protas | VDU nuotr.

Dirbtinio proto naudojimas kelia naujų iššūkių

Vienas svarbiausių galerijos darbų – „Kuratorė“ (angl. The Curator).

Jo autorė, dirbtinio proto menininkė Irisa Nova pati nustatė paveikslo kainą, kuri svyruoja nuo 3000 iki 10 000 eurų, o galimų pirkėjų dėmesio jam išties netrūksta.

K. Brinkmanas teigia, kad net ir garsūs menininkai ar rinkėjai neaplenkia galerijos, siekdami papildyti savo rinkinius futuristiniais darbais.

Tačiau egzistuoja ir kita dirbtinio proto kuriamo meno pusė. Kaip teigia vienas iš kūrėjų, jis dažnai sulaukia įvairių klausimų apie kūrinių meninę vertę, nes už jų „nėra sielos“.

Tai pabrėžia ir prof. V. Jurėnienė: „Paveikslai, kuriuos matome, primena atvirukus, aukštos kokybės knygų iliustracijas, bet ne tapytus meno kūrinius.

Atrodo, kad jiems trūksta vidinės jėgos ar energijos, kuri pritrauktų, priverstų mąstyti, tvirtinti arba neigti. Vis dėlto manau, kad tai tik dirbtinio proto kuriamo meno pradžia.“

Mokslininkė teigia, kad dirbtinio proto modelių įtraukimas skatina iš naujo apibrėžti meno suvokimą.

Kūrybiškumo suvokimo ir vertės pokyčiai

Pasak doc. Šarūno Grigaliūno, Vilniaus universiteto Kauno fakulteto mokslininko, kūrybiškumas, ypač kai kalbama apie generatyvinius modelius ir meną, yra įdomi ir daugialypė sąvoka.

Tapyboje jis laikomas kūrėjo gebėjimu vaizdais perteikti jausmus, požiūrį ir asmeninę patirtį.

Menininko siela perkeliama ant drobės tokiu būdu, kuris paverčia kiekvieną darbą išskirtiniu ir atspindi vidinį pasaulį.

„Šiuo metu žmogus su kompiuteriu dažniausiai sąveikauja tokiomis priemonėmis kaip klaviatūra, rašiklis ar liečiamasis ekranas, bet ateityje gali atsirasti daugiau tiesioginių bendravimo formų.

Pavyzdžiui, mintimis pagrįstomis sąsajomis, kai mintys ir vizijos perduodamos į mašiną tiesiogiai, nenaudojant fizinių priemonių“, – sako doc. Š. Grigaliūnas.

Mokslininkas mano, kad tokie generatyviniai modeliai kaip GPT-4, kurie gali kurti turinį remdamiesi įvestais duomenimis, atkuria žmogaus jausmus, mintis ir patirtį, užkoduotą mokomuosiuose duomenyse, iš kurių mokytasi, ir rodo refleksijos gebėjimą, primenantį „žmogaus sielą“.

Šie modeliai gali generuoti vaizdus, muziką, tekstą ar kitas meno formas. Jie mokosi iš turinio, kurį jau sukūrė, ir gali parengti naują kūrinį, atspindintį jų mokymo duomenų stilių, modelius ir tematiką.

„Pabandykite įsivaizduoti, kad jau egzistuoja galimybė išsaugoti gyvenimišką patirtį, pažvelgti tūkstančius metų į ateitį, kai, naudojant generatyvinius modelius, skaitmeninami žmogaus jausmai“, – provokuoja žinovas ir priduria, kad šių elementų kilmė suformuoja tokį kūrybiškumą, kuris geba iš itin asmeniško ir žmogiško (sielos perteikimas per tradicinę tapybą) virsti naujovišku ir technologišku (dirbtinio proto ir ateities minčių perdavimo sąsajų panaudojimas).

„Galimybių spektras atskleidžia, kad kūrybiškumas nėra statiškas, jis tobulėja su turimais įrankiais ir suvokimu – nuo teptukų iki algoritmų“, – sako mokslininkas.

Doc. Š. Grigaliūnas teigia, kad į kūrybiškumą reikia žvelgti kaip į nuolatinį dialogą tarp žmogiškosios patirties ir technologinės pažangos.

„Tai procesas, kuris ne tik atspindi tai, ką reiškia būti žmogumi, bet ir tai, kaip mes plečiame ir reiškiame savo žmogiškumą, panaudodami naujausius įrankius.

Kurdami naujus komunikacijos su mašinomis būdus, plečiame kūrybinės raiškos galimybes, atveriame naujus plotus menui, kuriuose galima sujungti žmogiškuosius jausmus, patirtį ir neaprėpiamas dirbtinio proto galimybes“, – sako jis.

Pasak vieno iš „Dead End Gallery“ įkūrėjų K. Brinkmano, baimė būti pakeistiems dirbtinio proto kelia diskusijas, į kurias jis žvelgia teigiamai: „Dirbtinis protas negali pats pakeisti žmonių, tačiau jei juo nesinaudosime – būsime pakeisti.

Visuomenės švietimas turėtų tapti pagrindine priemone kovojant su šiomis baimėmis.“

Galerijos įkūrėjai vykdo įvairias mokomasias veiklas bendradarbiaudami su skirtingose industrijose veikiančiomis institucijomis ir ypatingą dėmesį skiria menininkams ir siekiui plėsti jų gebėjimus.

Vilniaus universiteto doktorantė U. Pavlovaitė priduria, kad „Dead End Gallery“ žymi naują šiuolaikinio meno erą, o žengdamas į galeriją jautiesi veriantis duris į ateitį.

Galerijos „Dead End Gallery” kuruojamame rinkinyje rasite skaitmenines ribas peržengiantį pasakojimą kuriančių dirbtinio proto pradininkų, tokių kaip Irisos Novos (Irisa Nova), Maksimiliano Hoekstro (Maximilian Hoekstra), Lilės Čenos (Lily Chen) ir Amanės Džouns (Amani Jones), šedevrus.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Dirbtinis protas žengia į interneto žiniasklaidą
  2. Dirbtinis protas – jau sąmoningas?
  3. Kaip dirbtinis protas pakeis švietimą?
  4. Dirbtinis protas – autorius ar tik įrankis?
  5. Žemės ūkio parodoje – dirbtinis protas ir dėmesys aplinkosaugai
  6. Ar dirbtinis protas ateityje pakeis mokytojus?
  7. Technologijos, kurios pakeis pasaulį, – ateinantį dešimtmetį pranašauja milžiniškus pokyčius
  8. VU Kultūros centro meno kolektyvai siūlo pagalbą paramos Ukrainai renginių rengėjams (video)
  9. Jaunoji karta keičiasi, kartu keičiasi jų mokymosi stilius
  10. Kokia gamybos inžinierijos ateities kryptis?
  11. Tikslieji mokslai studijuojami dėl mados
  12. Fizikos prof. M. Kaku. Fizikos mokslas artėja prie krizės…
  13. Informatikos varžytuvės „Bebras“ švenčia 20 metų sukaktį
  14. VU Didžiajame kieme – mokslo piešinių paroda „Mokslas, atgijęs mene“
  15. Vilniaus universitetas aštuntą kartą iš eilės pripažintas geriausiu šalies universitetu

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Mikas says:
    1 metai ago

    Tai, kad DP pasauliui menas nebus reikalingas – gali būti kažkoks meno surogatas.

    Atsakyti
  2. Rapolas says:
    1 metai ago

    Kas antras sakinys – ultra ultra blevyzga. Angliškuose internetuose jau senai įprastas reikalas (kai kalba užeina apie AI), bet pirmą kartą matau su tiek lietuviškų pavardžių.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Greitoji pagalba
Lietuvoje

Auditas parodė, kur stringa GMP tarnybos veikla

2025 07 30
Nato naikintuvai
Lietuvoje

Oro policijos misiją perima Vengrija ir Ispanija

2025 07 30
Pinigai
Lietuvoje

Valstybė skolins ILTE 40 mln. daugiabučių atnaujinimui

2025 07 30
Vėliava
Lietuvoje

Vilniuje prasideda pilietinio pasipriešinimo instruktorių mokymai

2025 07 30
Apsemtas kelias
Gamta ir žmogus

Kelininkai pasiruošę reaguoti į liūčių padarinius

2025 07 30
Vairuotojo pažymėjimas
Lietuvoje

Nuo rugpjūčio 20 d. didės vairuotojo pažymėjimų kainos

2025 07 30
Seimas | lrs.lt nuotr.
Lietuvoje

Seimo atnaujinimo darbai – ne kliūtis posėdžiams

2025 07 30
Miškas
Gamta ir ekologija

Kitiems metams patvirtinta mažesnė miškų kirtimų norma

2025 07 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • dar apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • dar apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • jur apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Marija apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • A. Navys, M. Sėjūnas. ruzzija laimi
  • Ar vienas masažas per savaitę gali pagerinti savijautą?
  • 5 ženklai, kad laikas keisti stabdžių diskus – susirūpink, jei girdisi šis garsas
  • Plona ar stora antklodė – kas geriau darželinukui?

Kiti Straipsniai

Klaipėdos miesto įkūrimo šventė

Rugpjūčio 1-ąją kviečia Klaipėdos miesto įkūrimo šventė!

2025 07 30
Miškas

Kitiems metams patvirtinta mažesnė miškų kirtimų norma

2025 07 30
Leliūnuose prasidėjo tarptautinis keramikos simpoziumas

Leliūnuose prasidėjo tarptautinis tradicinės keramikos simpoziumas

2025 07 30
Žemės ūkis

Ūkininkams – daugiau draudimo įmokų kompensacijų

2025 07 30
Keliaujame į Kirgiziją

Keliaujame į Kirgiziją: 10 dalykų, kurie atskleidžia šios šalies grožį

2025 07 29
Mažesnė kaina – didesni pavojai? Ką privalote žinoti apie negyvenamosios paskirties NT

Mažesnė kaina – didesni pavojai? Ką privalote žinoti apie negyvenamosios paskirties NT

2025 07 29
Kiek metų jums duotų dirbtinis protas? Kviečia išbandyti Vilniaus centre

Kiek metų jums duotų dirbtinis protas? Kviečia išbandyti Vilniaus centre

2025 07 29
Žvejai verda žuvienę

Kur susitinka jūra ir istorija – Jūros žvejo šventė Šventojoje

2025 07 29
„Nemunaičiai“ vizualizacija

Pasaulinio lygio architektai tęs Kauno „Nemunaičių“ kvartalo plėtrą

2025 07 29
Lietuvos mokiniai iš Tarptautinės biologijos olimpiados grįžo su keturiais medaliais

Lietuvos mokiniai iš Tarptautinės biologijos olimpiados grįžo su keturiais medaliais

2025 07 29

Skaitytojų nuomonės:

  • dar apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • dar apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • jur apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Marija apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Bondarenko, Šelestas apie KAM pristatė planus dėl oro erdvės gynybos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Stintų šventė | palanga.lt nuotr.

„Palangos stintoje“ šiemet bus visko daugiau

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai