Kasmet aukštąjį mokslą renkasi vis mažiau stojančiųjų. Padėtis ypač blogėja inžinerijos, gamybos bei technologijų srityse.
Šiais metais minėtas studijų kryptis Lietuvoje rinkosi tik 12 proc. mokyklų absolventų, o iš jų – tik 2,5 proc. merginų.
Lietuvoje įsibėgėja energetikos sektoriaus pokyčiai – įgyvendinami ambicingi projektai, kurie remiasi naujovėmis ir pažangiomis technologijomis.
Sparčiai auga šios srities žinovų, turinčių reikiamų žinių ir įgūdžių poreikis. Čia susiduriama su problema – trūkstant inžinerijos sričių žinovų, mažėja ir investicijų iš užsienio skaičius.
Net 79 proc. Lietuvą pasirinkusių užsienio investuotojų sako, kad talentų pasiūla yra esminė atėjimo į šalį sąlyga.
To rezultate Lietuva praranda ne tik verslo sektoriaus plėtrą, bet ir kuriamų darbo vietų skaičių, kurių darbo užmokesčio rodikliai yra didesnei nei šiandieninėje darbo rinkoje.
Norint dirbti veiksmingiau ir sukurti aukštesnę vertę Lietuvos verslo sektoriui, reikia sudominti jaunimą inžinerijos sritimi.
Statistika rodo, kad Europos Sąjungoje STEAM sektoriai sukuria 49 proc. daugiau pridėtinės vertės nei kiti.
Apie šią padėtį Lietuvoje, ateities galimybes, kalbamės su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) rektoriumi prof. dr. Romualdu Kliuku.
Pastaruosius trejus metus stebime prastėjančius mokinių mokyklos baigimo rezultatus, mažėja stojančiųjų į aukštąsias mokyklas, besirenkančių inžinerines studijas, skaičius. Kodėl susiduriame su šia padėtimi?
Europos komisija kelia aukštus tikslus Lietuvai – tapti aukštų technologijų šalimi.
Deja, matome, kad aukščiausios kvalifikacijos žinovų rinkoje trūksta, tai rodo ženkliai padidėjęs verslo įmonių noras bendradarbiauti su universitetais ir juose besimokančiais studentais jau nuo pirmojo kurso.
Verslas steigia stipendijas, skaito kviestines paskaitas, kviečia atlikti praktiką.
Mokiniai, besirinkdami, kokius dalykus mokytis aukštesniu lygiu, dažniau pasirenka lengvesnį kelią – mokosi ne tiksliųjų mokslų, o humanitarinių mokslų dalykus.
Kita problema – mokyklose trūksta mokytojų, išmanančių tiksliuosius mokslus, gebančių perteikti turimas žinias būsimai kartai.
Tuomet ir sudaroma padėtis, kad patys sumažiname besirenkančių inžinerijos, gamybos bei technologijų specialybes srautą.
Lietuvoje egzistuoja ir kitas gajus pramanas – užsienyje studijuoti yra geriau. Tačiau neįsigilinę į užsienio aukštųjų mokyklų reitingus, neretai siunčiame savo vaikus mokytis į užsienį, į mokamus trečio lygio universitetus.
Lietuvoje studijų kokybės priežiūra yra didelė, studijų kokybė kasmet gerėja, tai pripažįsta užsienio žinovai, tai rodo ir Lietuvos universitetų vieta pasauliniuose reitinguose.
Lietuvoje techniškieji universitetai skleidžia ateities inžinerijos sumanymus: dirbtinis protas, autonominis transportas, robotika ir mechatronika, skaitmeninės technologijos statyboje, fintech, atsinaujinanti energetika ir kt., tad šie sumanymai stiprinami visose VILNIUS TECH studijų programose, visų studijų metu.
Lietuvoje dažnai girdima, kad rinkoje trūksta darbo vietų, ypač ką tik baigusiems studijas. Darbdaviai skundžiasi darbuotojų trūkumu, o darbuotojų atrankų įmonės – mažu besikreipiančiųjų skaičiumi.
Kaip yra inžineriniame, technologijų ir IT sektoriuose?
Lietuvos įmonės jau dairosi žinovų užsienyje. Žinovų rengimas Lietuvoje tampa ir šalies savarankiškumo, nepriklausymo nuo iš užsienio atvykusių žinovų sąlyga.
Vystantis valstybės ekonomikai, didėja ir konkurencija dėl žinovų. Lietuvai reikia išsilavinusių žmonių, kurie prisidėtų prie pokyčių, vystytų naujus, išskirtinius technologinius sprendimus, augtų kartu su besikeičiančiu sektoriumi.
Studentų, besirenkančių inžinerines, informacinių technologijų, biotechnologijų studijas, laukia šimtai darbdavių, tūkstančiai gerai apmokamų darbo vietų, nuolatinio tobulėjimo ir asmeninio augimo galimybės.
Inžinerija jau dabar itin perspektyvi ir gerai apmokama specialybė. Tačiau norint šią sritį perprasti, reikia ne tik noro mokytis, bet ir gerų mokytojų, sudominančių technologijoms.
Šalies inžinerinės ir technologijų įmonių asociacija LINPRA pranašauja, kad per artimiausius kelerius metus iki 2025 m. inžinerinėje pramonėje bus sukurta daugiau nei 12 tūkst. naujų darbo vietų.
Inžinerijos žinovų poreikis kasmet išauga 2–3 kartus ir dar didesnį pagreitį šis augimas įgis ateityje, Lietuvoje ir pasaulyje toliau stebint sparčią elektronikos produktų pramonės plėtrą.
Taip pat noriu pabrėžti, kad per ateinančius 5 metus elektronikos inžinerijos krypties žinovams vien Vilniuje bus sukurta 5 tūkst. papildomų darbo vietų.
Lietuvos pramoninkų konfederacijos valdybos ir universitetų vadovybė neseniai susitarė bendradarbiauti, siekdami sudominti jaunimą inžinerija jau mokykloje. Kaip prie to gali prisidėti verslai?
Lietuvoje iki šiol nėra sukurta talentų ugdymo sistema bendrojo ugdymo mokyklose. Šią veiklą vykdo tik kelios, pavienės institucijos.
Deja, tik Vilniaus ir Kauno bei šių miestų rajonų vaikai turi galimybę dalyvauti gabių vaikų ugdymo programose. Tuo tarpu kitų miestų ir rajonų gabūs vaikai dėl didelio atstumo, tokių galimybių neturi.
Pirmiausia reikėtų numatyti sistemos diegimo programas ir priemones, skleisti jau sutelktą institucijų patirtį, rengti mokytojus darbui su gabiais vaikais.
Būtina siekti ir mokyklų ugdymo programų, mokytojų rengimo kokybės gerinimo, nes Lietuvoje aukštąjį ir aukštesnįjį išsilavinimą yra įgiję apie trečdalis gyventojų, tačiau stojančiųjų pasirinkimai dažnai neatitinka darbo rinkos poreikių, o baigusiems studijas trūksta reikalingų profesinių gebėjimų ir įgūdžių.
Lietuvos gyventojai vis dažniau dirba žemesnės kvalifikacijos darbą nei galėtų, o beveik trečdalis dirba su savo studijų sritimi nesusijusį darbą. Galbūt čia ir gali būti išeitis – profiliavimo atsisakymas mokyklose.
Dar vienas svarbus tikslas – siekti, kad STEAM būtų pripažinta pirmenybine ugdymo kryptimi šalyje. Tai apima STEAM viešinimą, žinovų poreikio planavimą, spėjimą, skatinimą ir žinovų, tame tarpe ir mokytojų, rengimą.
Be investicijų ir sistemingos veiklos, stiprinant STEAM sunku tikėtis, kad daugiau jaunuolių rinksis šios srities studijas.
Kaip jau dabar galime padėti verslui? Ar padėtis Lietuvoje yra išskirtinė, o gal užsienyje su šia problema nesusiduriama?
Inžinerijos, technologijų, informacinių technologijų studijos – sudėtingesnės negu socialinių mokslų, todėl besidominčių jomis – mažiau.
VILNIUS TECH kiekvienais metais į šias studijas priima vis daugiau užsieniečių. Tačiau pastarieji, baigę studijas, retai kada lieka Lietuvoje. Čia reikia verslo pagalbos.
Lietuvoje veikiančios aukštosios mokyklos turi sudominti ne tik būsimus savo sričių žinovus, bet ir mokslininkus iš užsienio, tapti jų pritraukimo centru.
Tai padėtų ne tik stabilizuoti, bet ir vystyti darbo rinką, į šalį kasmet pritraukti vis daugiau talentų ir srities žinovų.
Verslo atstovai turi keisti savo darbo kultūrą, atmosferą, sudaryti sąlygas užsienio studentams jau nuo pirmo kurso dirbti savo būsimos specialybės sferoje.
VILNIUS TECH kreipiasi į Lietuvių užsienyje diasporas, lietuvių mokyklas, siekdamas pakviesti užsienio lietuvius studijuoti Lietuvoje.
Jų susidomėjimas didėja, vis dažniau gauname klausimų ne tik apie siūlomas studijas, tačiau ir apie padėtį Lietuvoje, kuri per daugelį metų, po jų emigracijos yra ženkliai pakitusi.
Kuo daugiau užsienio lietuvių norės studijuoti Lietuvoje ir čia pasilikti, tęsti karjeros kelią informacinių technologijų, inžinerijos, gamybos, biotechnologijų srityje, tuo aukštesniais rezultatais didžiuosis Lietuva.
###
Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VILNIUS TECH) – inovatyvi aukštoji mokykla, ugdanti kūrybiškus ir kvalifikuotus žinovus.
VILNIUS TECH užtikrina šiuolaikines, į darbo rinką sutelktas studijas ir atlieka daugybę įvairių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbų – jie vykdomi 13 institutų, 3 mokslo centruose, 22 laboratorijose.
Universitete veikia naujoviškiausias Rytų Europoje Civilinės inžinerijos mokslo centras. Turėdamas daugiau kaip 500 partnerių tarp užsienio aukštųjų mokyklų, VILNIUS TECH suteikia plačias tarptautinių studijų bei praktikų galimybes.
ir labai atsiprašau, jei ką giliai įžeisiu, bet inžinerijos mokslai yra mokslai, o ne vandenėlio (kartais net labai drumsto) pilstymas, kaip kad kituose „moksluose“.
Tai ir yra jų trūkumas! Jie juk lavina moksleivį, studentą. Moko mąstyti, kurti. O tokia Lietuva kai kam labai trukdytų. Tam kai kam šioje teritorijoje reikia tik lyčių įvairove, jų kaitaliojimu 24×7 besidominčių padarėlių. …