Rugsėjo 30 d. Visuomenininkus ir kalbininkus vienijanti Asociacija „Talka kalbai ir tautai“ kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo narius dėl spalio 2 d., antradienį, Seimo svarstymui teikiamo Tautinių mažumų įstatymo projekto Nr. XIV–3917. Asociacija informavo Seimo narius, visuomenę bei žiniasklaidą, apie tai, kad šis įstatymo projektas neatitinka ilgalaikių Lietuvos valstybės ir lietuvių tautos interesų bei kelia grėsmę valstybės integralumui ir saugumui ir paragino Seimo narius nebalsuoti už šį projektą.
Asociacijos pozicija
Savo kreipimesi Seimo narius Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ pabrėžė, kad įstatymo projektas klaidingai interpretuoja tautinių mažumų sąvoką. Pasak Asociacijos, tautinės mažumos negali būti traktuojamos kaip bendrijos, kurių nariai turi savo valstybę (pvz., rusai ar lenkai).
„Tautinės mažumos sąvoką būtų galima taikyti tik toms grupėms, kurios neturi savo tautinės valstybės, tokioms kaip karaimai, romai ar totoriai. Tokia diferenciacija būtina tam, kad išvengtume klaidingo ir diskriminuojančio požiūrio į Lietuvos tautines bendrijas,“ – sako Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ pirmininkas Mindaugas Karalius.
Istorinės aplinkybės – Vilniaus krašto okupacija ir sovietų nutautinimo politika
Asociacijos kreipimesi primenama sudėtinga Lietuvos istorija, ypač Vilniaus krašto okupacija 1919–1939 metais ir sovietų vykdyta nutautinimo politika:
„Istorija lėmė taip, kad reikšmingos Lietuvos teritorijos dalys su dešimtimis tūkstančių jose gyvenančių lietuvių buvo atskirtos nuo savo tėvynės Lietuvos ir dabar priklauso Baltarusijai, Lenkijai ar Rusijai. Lietuvos sostinė Vilnius su visa pietrytine Lietuva, dar tebepavadinama okupaciniu „Vilniaus krašto“ vardu, vis dar negali įveikti 1919-1939 m. Lenkijos okupacijos padarinių dėl vykdytos daugiametės kitataučių kolonizacijos ir asimiliacinės politikos, lėmusios lietuvių nutautinimą“, –rašoma kreipimesi į Seimo narius ir priminus, kad nespėjus atsigauti po Lenkijos okupacijos, sovietinė okupacija pratęsė nutautinimo procesus, perspėjama, jog tokios politikos tęstinumas nepriklausomoje Lietuvoje, būtų didžiulė klaida.
„Ar dabartinė Lietuvos valstybė turi tęsti vienų ar kitų okupantų politiką ir pati savo rankomis lenkinti ar rusinti lietuvius, taip silpnindama ir ardydama valstybę? Ar turime skatinti savo piliečius siekti kitų valstybių tikslų ir laikytis jų idealų? Lietuvos valstybė yra vieninteliai lietuvių tautos namai, skirti jos piliečių klestėjimui užtikrinti, o ne tautinių bendrijų muziejus. Lietuvos teritorija yra vientisa, nedalinama į jokius darinius pagal priklausymą vienai ar kitai ne lietuvių tautybei“, – teigiama kreipimesi.
Perteklinis ir pavojingas įstatymo projektas
Kreipimosi autoriai taip pat teigia, kad įstatymo projektas yra perteklinis, nes visos reikalingos teisės tautinėms bendrijoms jau yra įtvirtintos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei kituose galiojančiuose teisės aktuose.
Taip pat atkreipiamas dėmesys, kad priėmus šį įstatymą, jis taptų privilegijuotų institucijų kūrimo pagrindu, o tai pažeistų Konstitucijos 29 straipsnį, kuris draudžia bet kokias tautines, kalbines ar kilmės pagrindu suteikiamas privilegijas.
Galimos pasekmės valstybės saugumui
Asociacija „Talka kalbai ir tautai“ taip pat išreiškė susirūpinimą dėl to, kad įstatymo projektas galėtų sustiprinti atskirtį tarp lietuvių ir kitataučių piliečių, ypač pietryčių Lietuvoje.
„Įstatymo nuostatos skatintų dar didesnę atskirtį, o pietryčių Lietuvos regionas, kur jau dabar juntama stiprios lenkiškos ir rusiškos įtakos, dar labiau atsiribotų nuo Lietuvos politinio ir kultūrinio gyvenimo. Padidėtų atskirtis ne tik tarp lietuvių ir kitų tautybių piliečių, bet ir tarp pačių kitataučių piliečių, ypač tų, kurie neturi savo tautinės valstybės – karaimai, romai, totoriai ir kiti“, – pabrėžia Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ pirmininkas M. Karalius.
Kvietimas veikti atsakingai
Kreipimesi pabrėžiama, kad Lietuvos valstybė privalo formuoti tautinių bendrijų integracijos politiką, užtikrindama lojalumą valstybei, o ne skatinti atskirtį ar prisidėti prie kitų valstybių interesų realizavimo.
Visuomenininkai ragina Lietuvos Respublikos Seimo narius vadovautis savo priesaika ir užtikrinti, kad būtų sustiprinti Lietuvos valstybės pamatai, o ne sudaromos sąlygos, kelti grėsmę Lietuvos vientisumui.
Asociacija ragina visus Seimo narius atsakingai įvertinti galimas įstatymo priėmimo pasekmes ir balsuoti prieš Tautinių mažumų įstatymo projektą Nr. XIV–3917.
Kažkas negero vyksta Seime dėl minėto ,,Tautinių mažumų įstatymo projekto” . Pabrėžtina,jog: 1) Klaidingas įstatymo pavadinimas,- Lietuvoje lenka- ir rusakalbiai nėra tautinės mažumos; 2) Minėtame įstatymo projekte visiškai klaidingai mėginama apibrėžti tautinių mažumų sąvoką; 3) priėmus šį įstatymą susidarys galimybė įkurti pietryčių Lietuvoje ,, Lenkų -tiksliau lenkalbių autonomiją”; taip būtų Lenkijos ,,Paribio”( Kresų) politinių tikslų įgyvendinimas; 4) pirmiau būtina įteisinti konstitucinės reikšmės ,,Valstybinės lietuvių kalbos projekto” įstatymą,kuris pilnai yra išnagrinėtas ir jau keletą metų dulka Seimo stalčiuje; 5)visų pirmą šį tautinių mažumų projektą paruošė dabartinė Teisingumo ministerijos ministrė daugeliu atveju pasižyminti kraštutinio lenkiško nacionalizmo bruožais.
Yra dar vienas įstatymo projektas Nr. XIIP-2242 , parengtas Lenkų rinkiminės akcijos atstovų . Jį balsavimui buvo pristačiusi Seimo narė, Lenkų rinkiminės akcijos atstovė R.Tamašunienė. Šiame įstatyme berods siūloma rašyti vietovių ir gatvių pavadinimus ir nevalstybinėmis kalbomis, vartoti ir nevalstybines kalbas valstybinėse įstaigose, t.y. galimai siūloma faktinė dvikalbystė ar net trikalbystė Lietuvoje. Kas gali paneigti, kad tokio įstatymo varianto priėmimas galimai sudarys sąlygas formuotis faktinei autonomijai pietryčių Lietuvoje? Už tokio Tautinių mažumų įstatymo projekto tobulinimą o ne atmetimą balsavo socialdemokratai, 2018 m. parengę labai panašų įstatymo projektą XIIIP-1696, Laisvės partijos, Lietuvos rinkimų akcijos atstovai, liberalas V.Pranckietis o taip pat ir didelis Lietuvos patriotas M.Puidokas. lrs.lt/pls/inter/w5_sale.bals?p_bals_id=-53010&p_var=1
Teisingas kreipimasis, tik nesuprantu kam čia kaišiojami karaimai, čigonai ir totoriai, kurie neturi savo valstybių. Jie nėra į Lietuvos sudėtį patekę su savo etninėmis teritorijomis, o lygiai taip pat atmigravę kaip ir rusai, belorusai ir kt. Jų valstybės, jeigu jie jas turėtų, galėtų būti dabartinėje Ukrainoje (Kryme), Indijoje, bet ne Lietuvoje. Pasaulyje yra ir daugiau tautybių, kurios neturi savo valstybės, pvz., kurdai, eskimai, zulusai… Nejaugi visi, kas tik pasaulyje neturi savo valstybės, atmigravę gali būti tautinėmis mažumomis Lietuvoje?
>Iš Lenkijos
Tikrai taip. Nes 1. Keletą metų Lenkų rinkiminės akcijos pastangomis Seimo stalčiuje dulka niekaip neįteisinamas konstitucinės reikšmės “Valstybinės lietuvių kalbos projekto” įstatymas 2.”Tautinių mažumų projektą paruošė dabartinė Teisingumo ministerijos ministrė daugeliu atvejų pasižyminti kraštutinio lenkiško nacionalizmo bruožais.
Išvada: kadangi Lenkija, nei prieškario 1-osios, nei pokario 2-os Lietuvos Respublikos Nepriklausomybės Aktų politiškai nėra pripažinusi iki šiol, tai, a. a. Antano Terlecko pavyzdžiu, kaip ir senais laikais į Seimo posėdžių salę gali būti įsinešti nepaprasti daiktai.
2024 m. rugsėjo 30 d. 17:47 Lietuvos rytas rašo :”S. Kairys nepaskyrė A. Valotkos Kalbos inspekcijos vadovu: nepasirinkau to kandidato”
rytas.lt/lietuvosdiena/aktualijos/2024/09/30/news/s-kairys-nepaskyre-a-valotkos-kalbos-inspekcijos-vadovu-nepasirinkau-to-kandidato-34387332
Deja, Lietuvos prezidentas,manau ,netesėjo savo pažado:
“2023.05.29 18:51 Prezidentas: Skaistės ir Kairio naujoje Vyriausybėje neturėtų būti” lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/2000645/prezidentas-skaistes-ir-kairio-naujoje-vyriausybeje-neturetu-buti
Pagal Konstituciją Lietuvos valstybės teritorija tautiškai vientisa lietuviškumo prasme, t.y. istoriškai joje visoje kaip valstybės teritorijoje apsigyvenimo pirmeiviais buvo lietuviai. Tas kostituciškai reiškia, kad tarp šiandienos Lietuvos gyventojų, esančių ne lietuvių tautos, o kitos taip pat kaip tautinės teisės subjekto, objektyviai nėra. Vadinasi, nėra ir tai, ką galima laikyti joje kito tautiškumo vietove. Tad keista logika, kaip esant šiai konstituciniai nuostatai, galėjo Seime atsirasti Tautinių mažumų įstatymo projektas. Laikas atsikvošėti įstatymų leidėjai, jau 4-eri bus, kai esate jais tapę… Kitataučiai Lietuvos valstybėje turi žmogaus teises, kurioms tautinės teisės nepriskiriamos. Taigi kitataučių atžvilgiu valstybė užtikrina jiems ne jų tautines, o tik žmogaus teises. Kada šitai suprasime, kiek dar “tautinės mažumos” sąvokos makalynėje gyvensime!…
Man susidaro įspūdis, kad valdžios institucijos Konstituciją galimai aiškina “kaip reikia”.Skaičiau, kad Prancūzijoje visose valstybinėse mokyklose mokoma tik valstybne prancūzų kalba, negausias dvikalbes prancūzų-mažumos kalbomis mokančias mokyklas iš dalies remia vietos bendruomenės. Į kritiką dėl tokios švietimo politikos atsakoma- Prancūzijos Konstitucijoje nurodyta, kad Respublikos kalba- prancūzų kalba.
Betgi yra korupcijos prižiūrėtoja STT, taigi ji negali nematyti, kad jau 30 metų valdžių Konstitucijos aiškinime – “kaip reikia” – yra galimo korupcinio piktnaudžiavimo pobūdžio politikos veiksmų, dėl kurių STT pareiga tokiu atveju imtis ikiteisminio tyrimo procedūrų. Tad “Talka…”, užuot strypinėjusi aplink jaučio uodegą, turėtų jį čiupti už ragų, t.y. kreiptis į STT dėl ikiteisminio tyrimo antikonstitucinio Tautinių mažumų įstatymo projekto pateikimo Seimui ir jo svarstymo jame organizavimo veiksmų kaip galimos korupcinio pobūdžio ar galimos prekybos poveikiu veikos.