Rugsėjo 19 d. visoje Lietuvoje prie geležinkelių pervažų vyksta LTG grupės ir Policijos departamento organizuojamas vajus, kurios metu visuomenė raginama prisiminti pagrindines saugaus elgesio geležinkelyje taisykles bei atkreipti dėmesį į galimus pavojus. LTG grupės Saugos specialistai su policijos pareigūnais vajų vykdė 18-oje geležinkelio pervažų.
„Prasidėjus naujam mokslo bei darbų sezonui, intensyvėja kelių eismas ir padaugėja nesaugaus elgesio geležinkelyje atvejų: nesilaikoma saugaus atstumo nuo bėgių, jie kertami neteisėtai neleistinoje ar pavojingoje vietoje. Todėl visiems, kertantiems geležinkelį norime priminti, kaip saugiai elgtis pervažose“, – sako už geležinkelio infrastruktūrą atsakingos įmonės „LTG Infra“ vadovas Vytis Žalimas.
Geležinkelio saugumas – vienas pagrindinių LTG grupės prioritetų, todėl siekiama jį didinti ne tik pasitelkus įvairias technologines priemones, pavyzdžiui, įrengiant stebėjimo kameras pervažose, bet ir skatinant žmonių sąmoningumą. Pasak V. Žalimo, bendrovė aktyviai skleidžia žinią apie atsakingą elgesį geležinkelyje:
„Ši saugaus elgesio geležinkelio pervažose kampanija – tik viena iš priemonių, kuriomis siekiame didinti žmonių sąmoningumą. Nuolat dalinamės įvairia saugaus elgesio mokomąja medžiaga su ugdymo įstaigomis, Geležinkelių muziejuje taip pat vyksta specialios veiklos vaikams, be to įrengiame papildomus ženklinimus pavojingose vietose.
Neįvertina pavojų
LTG grupės gyventojų apklausų rezultatai rodo, kad kertantieji geležinkelio bėgius dažniausiai neįvertina traukinio greičio ir svorio, jo galimybių sustoti. Priklausomai nuo traukinio greičio ir svorio, jo stabdymo kelias siekia nuo 500 m iki 2 kilometrų. Traukinys, skirtingai, nei automobilis, negali apvažiuoti kliūties.
Šiuolaikiniai traukiniai taip pat yra tylesni ir greitesni, todėl svarbu neprarasti budrumo. Dažnai atkreipti tinkamą dėmesį į eismą žmonėms trukdo muzikos klausymasis automobilyje, dėvimos ausinės ar naudojimasis mobiliaisiais telefonais. Taip sudėtinga laiku traukinį ir išgirsti, ir pamatyti.
Visgi, kertant geležinkelį, būtina prieš tai sustoti ir dėmesingai apsidairyti. Tai pat būtina paisyti įspėjamųjų ženklų bei signalų ir nemėginti pergudrauti saugos sistemų – pavyzdžiui, kirsti uždarytą pervažą tikintis, kad dar liko pakankamai laiko perbėgti ar pervažiuoti į kitą bėgių pusę, kol atvažiuos traukinys.
Lietuvos geležinkelio pervažose kasmet užfiksuojama apie 2000 įvairių Kelių eismo taisyklių pažeidimų, susijusių su netinkamais pervažų naudotojų veiksmais. Per metus pervažose taip pat įvyksta apie 10 eismo įvykių, kuriuose žūsta 1–3 žmonės arba jie sunkiai sužalojami.
Europoje skaičiuojama, kad bendras nelaimių skaičius geležinkeliuose per dešimtmetį sumažėjo, bet jis vis dar išlieka ženklus.
Naujausiais „Eurostat“ duomenimis 2022 m. Europos Sąjungoje nelaimingų atsitikimų geležinkeliuose metu žuvo 808 žmonės, dar apie 600 buvo sužeista. 64,1 proc. žūčių įvyko dėl nesaugaus elgesio ant ar šalia bėgių, o 28,6 proc. – kertant pervažas.