Savanoriška veikla užsiimantys žmonės galės gauti dienpinigius, bus aiškesnė ir skaidresnė jų išlaidų kompensavimo tvarka, patirtos išlaidos savanoriškai veiklai atlikti galės būti apmokėtos avansu – tai numato nauja savanorių patirtų išlaidų kompensavimo tvarka, kuriai pritarė Vyriausybė.
Tikimasi, kad šie sprendimai padidins žmonių motyvaciją savanoriauti, jų finansinį saugumą užsiimant šia veikla, patirtas išlaidas apmokant avansu, atsiras galimybė nepasiturintiems žmonėms dalyvauti savanoriškoje veikloje. Nauja tvarka užtikrins sklandesnį savanorystės organizavimo procesą.
2024 m. liepos 1 d. įsigaliojo nauja Savaniriškos veiklos įstatymo redakcija, kurioje numatyti svarbūs pakeitimai savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo ir apmokėjimo tvarkoje. Naujosios sąlygos, dienpinigių dydžiai bei jų skyrimo ir išlaidų kompensavimo tvarka nustatomi Vyriausybės nutarimu.
Esminiai pasikeitimai:
1. Įtvirtinama galimybė savanoriams gauti savanoriškos veiklos išlaidų apmokėjimą avansu. Manoma, kad tokia naujovė paskatins savanoriauti gyventojus, kurie neturi finansinių galimybių dalyvauti savanoriškoje veikloje, kai, pavyzdžiui, į jos atlikimo vietą reikia nuvykti savo lėšomis, savanorystės metu pirkti pietus ar savanorystei reikalingas priemones. Gavę avansinį apmokėjimą ir išleidę avansą savanoriai turės pareigą atsiskaityti su priimančiąja ar koordinuojančiąja organizacija, pateikiant išlaidas patvirtinančius dokumentus (čekius, sąskaitas-faktūras ir pan.);
2. Numatoma aiškesnė savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo ir (ar) apmokėjimo avansu tvarka. Iki šiol savanoriškos veiklos išlaidos buvo kompensuojamos tik pagal išlaidas patvirtinantį dokumentą. Nebuvo numatyta koks yra išlaidų kompensavimo procesas, per kiek dienų savanoris gauna kompensaciją ar avansinį apmokėjimą, ar savanoris teikia prašymą, ar organizacija pati inicijuoja kompensavimą, kokiu būdu kompensuojamos lėšos (pavedimu, grynaisiais pinigais) ir pan.
Šis pakeitimas konkretina pačią procedūrą taip įnešant daugiau aiškumo tiek savanoriams, tiek organizacijoms. Tvarkos apraše pateikiama pavyzdinė prašymo kompensuoti / avansu apmokėti išlaidas forma, aprašoma konkreti procedūra, kaip savanoris kreipiasi į priimančiąją ar koordinuojančiąją organizaciją, kokius sprendimus organizacijos priima;
3. Nustatoma galimybė savanoriams gauti dienpinigius. Savanoriai gali būti siunčiami atlikti savanorišką veiklą į kitus Lietuvos miestus ar užsienio valstybes. Iki šiol, kitaip nei darbuotojams, jiems nebuvo galima mokėti dienpinigių. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) nurodo, kad toks mokėjimas kaip dienpinigiai turi tam tikrų išskirtinumų (yra neapmokestinamas gyventojų pajamų mokesčiu), todėl tik konkretus ratas asmenų, įvardytas teisės aktuose (iki šiol, darbuotojai, tarnautojai, pareigūnai ir pan.) gali juos gauti. Dabar ir savanoriai šiuo aspektu prilyginami darbuotojams, taip ne tik užtikrinant jų finansinį saugumą vykstant atlikti savanoriškos veiklos, bet ir stiprinant savanorystės svarbą, „svorį“ visuomenėje.
Numatomi dienpinigių dydžiai atitinka darbuotojams ir kitiems asmenims skiriamų dienpinigių dydžius. Dienpinigių skyrimo ir išmokėjimo tvarka savo esme atitinka darbuotojams mokamų dienpinigių skyrimo ir išmokėjimo tvarką.
Savanoriškoje veikloje dalyvaujančių žmonių skaičius Lietuvoje auga. 2019 m. mūsų šalyje buvo apie 14,6 proc. savanoriška veikla užsiimančių žmonių, 2021 m. – 16,3 proc., 2022 m. vien savanoriškose veiklose, skirtose padėti ukrainiečiams, dalyvavo 9 proc. mūsų šalies gyventojų. 2023 m. duomenimis, Lietuvoje savanoriškoje veikloje dalyvavo 17,7 proc. žmonių.