Pirmadienis, 2 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

G. Skamaročius. Dievų Motinos Letuvos skulptūra Romoje

Gintaras Skamaročius, www.alkas.lt
2024-08-21 10:00:00
47
Etruskų muziejaus pastato stogelis su svastikomis | G. Skamaročiaus nuotr.

Etruskų muziejaus pastato stogelis su svastikomis | G. Skamaročiaus nuotr.

Man tai buvo stebuklas, kurį pagaliau suradau kaip ir kitus – besilankydamas vietose. Nuo pat vaikystės domiuosi senąja istorija, įvairiose „kultūrų pėdsakais“ ir panašių temų knygose nagrinėjau tai, ką rašė kiti. Ne paslaptis, kad tada ir dabar vyksta konkurencija tarp tautų ir valstybių, todėl dažnai kitų vertybės „nematomos“ ar naikinamos, istorijos klastojamos. Tarp rašančiųjų buvo ir tų, kurie laikėsi neutraliai, pateikdami apžvalgas ir jų detales. Nuojauta kuždėjo, kad detalėse yra kažkas daugiau nei vien tik „sutapimai“ mūsų tautos naudai. Tiesa, kai ką reikėjo skaityti tiesiog iš „atbulo galo“, daryti prielaidas dėl judėjimo krypčių bei atsisakyti išankstinių nuostatų religijų, ankstesniųjų pasakymų, autoritetų ir panašioms priklausomybėms.

Lietuvių kalba ir jai artimos, Saulės kultas ir gintaras kaip šio kulto dalis („Saulės akmuo“) bei papuošalas, senosios dievybės – tai pagrindiniai raktiniai žodžiai į šiuos atradimus.

Norėjosi pačiam pamatyti ir dar daugiau perskaityti, ypač vietose, o pakankamai ištyrus – drąsiai pasakyti „kas mes esame“.

Situaciją apsunkino ir tai, kad „pietinių“ šalių istorijos tyrėjams patiems aiškėjo, kad viena iš „barbarais“ įvardintų tautų yra jų pačių protėviai – senųjų Europos kultūrų kūrėjai. Dauguma jų pasirinko įdomią savo protėvių kilmės atsiradimo ir viešinimo formą. Jų šalyse gimę mūsų ir jų protėviai laikomi jų Dievais ir didvyriais, o ten nukeliavę (dar gimę Lietuvoje) – tarsi yra kitokios vertės ir nematytini. Dėl šios priežasties „atėjusiųjų“ beveik nematysite nei Graikijos, nei Italijos to laikmečio paveiksluose ar muziejuose, nei aprašymuose, nei šiandieninių suvenyrų parduotuvėse. Tai dar labiau stiprino norą rasti ir tą – „atėjusiąją“ fizine prasme, bent viename meno kūrinyje.

Dievų Motina Lietuvė, kaip „atėjusioji“, tik paminima įvairiuose eladų (dabar vadinamų graikais), etruskų bei lotynų (abeji dabartinėje Italijoje), turkų ir kitų kalbų senuosiuose įrašuose. Motina Lietuvė įvairiose šalyse ir laikotarpiais vadinama Letuva / Letuna / Leta / Latona / Lata / Lada / Litva ir kitais artimais vardais, bet visais atvejais – ji yra dvynių Dievų  Apolono ir Artemio Motina. Ji taip pat motinystės ir gimstamumo (santuokoje) dievybė globėja. Senesnėje „senovėje“ Apolonas (etruskų kalboje Apulas) buvo Saulės Dievas, o Artemis – Mėnulio Dievas. Keičiantis laikmečiams ir kraštams, dvyniams priskiriamos dievybės ar globojamos veiklos ir temos kaitaliojasi. Kai kur, Artemis pateikiamas kaip moteriškos lyties Dievas Artemidė.

Etruskai ir vienas iš stambiausių jų kultūros centrų – senasis Vėjų miestas (gyveno apie 37.000 žmonių) laikytini Romos miesto įkūrėjais. Beje, vėliau (apie 396 m. pr. m. e.) pačios Romos sugriautas.

Saulės diskas Etruskų muziejuje | G. Skamaročiaus nuotr.
Saulės diskas Etruskų muziejuje | G. Skamaročiaus nuotr.

Buvusiojo Vėjų miesto vietovė dar ir dabar vadinama šiuo vardu (itališkai Veio ir Vejo). Ji yra apie 18 km į šiaurę nuo Romos, greta dabartinio Isola Farnese miesto, prie upės, dabar vadinamos Kremera vardu. Domino istorinio miesto vardo lietuviškumas, esanti požeminė vandens saugykla sodų laistymui (dar ir dabar vadinama „Sodo“ vardu), bet kai pavyko išsiaiškinti, kad jame buvo Saulės kulto centras su Apolono šventykla, tapo aišku – ten bus dar daugiau.

Šioje šventykloje buvusi retos formos – besišypsančio Apolono skulptūra dabar yra Nacionaliniame etruskų muziejuje Romoje. Turėjau pats aplankyti, pamatyti ir patikrinti, kaip ten su tais vėjais, įrašais vietiniuose stenduose, aplinka.

G. Skamaročiaus nuotr.
G. Skamaročiaus nuotr.

Vietovėje gausu griovų, kalvų ir įdubų – tai formuoja skersvėjus. Mano apsilankymo dieną vėjas ten buvo pakankamai stiprus, tikras Vėjų miestas. Vėjų istorinio miesto paveldo ir aplinkos apsaugai įkurtas parkas, kurio lankytojų centras yra šio muziejaus filialas. Jo „centras“ aptvertas ir užrakintas, lankytojų centre vietinio darbuotojo nebuvo. Etruskų muziejaus Romoje darbuotojos sakė, kad: „laikinai, kol ras kitą darbuotoją“.

Taigi, šį kartą buvusio Vėjų miesto centro ir Apolono šventyklos griuvėsių likučių aplankyti nepavyko. Pavyko pamatyti viešai prieinamus Kremero upės krioklius (kaskadas), požeminę Sodo vandens saugyklą, dirbtinį urvą kalne ir daug daug ąžuolų upės pakrantėse bei netoli jos. Už keletos kilometrų taip pat yra „kapena“ – kalno šlaite iškaltų etruskų kapinių urnoms bei katakombų griuvėsiai.

Vėjų miesto Apolono skulptūrą turėjau rasti Etruskų muziejuje. Dideliam džiaugsmui ją radau gausios ekspozicijos pabaigoje, taip, kaip ir buvo parašyta informacinėje muziejaus medžiagoje.

Apolonas ... Apulas 510...500 m pr.m.e | G. Skamaročiaus nuotr.
Apolonas … Apulas 510…500 m pr.m.e | G. Skamaročiaus nuotr.

O pagrindinis stebuklas buvo visai šalia. Greta savo sūnaus stovėjo ir pati jo Motina – Lietuvė. Tiesa, čia ji vaizduojama rankose laikanti dar kūdikiu esantį Apoloną (viršutinė kūdikio dalis nudaužta). Prie jos skulptūros įrašyta Latona – lotyniškąja vardo forma, nors etruskų muziejuje, etruskų kalbine forma turėtų būti Letun‘a).

Etruskų muziejus rašo, kad Apolono statula (skilusi į keletą dalių), kartu su kitų statulų fragmentais Vėjų mieste buvo rasta 1916 m. gegužę. Dievų Motinos Lietuvės ir Apolono skulptūros yra natūralaus dydžio, rankomis padarytos iš molio ir išdegtos, vėliau nudažytos. Abejos skulptūros datuojamos 510-500 m. pr. m. e., t. y. sukurtos prieš 2524-2534 metus. Statulos buvo priskirtos garsaus molio skulptorių (koroplastų) kartos meistro Vulkos rate dirbusiam „Apolono meistrui“, menininkui iš Vėjų. Senovės šaltiniuose Vulka minimas kaip pirmojo etruskų karaliaus  Tarkvinijaus Prisko užsakytos Jupiterio statulos, kuri buvo skirta Kapitolijaus triadai (apie 580 m. pr. m. e.) šventykloje ant Kapitolijaus kalvos Romoje, kūrėjas.

Italijos mokslininkas etruskologas Gaetanas de Sanktis teigia, kad etruskai į dabartinę Italiją „atėjo iš kažkokio krašto šiaurėje apie 1800 metus prieš mūsų erą“, t. y. maždaug prieš 3824 metus.

Panašiai rašoma ir ELados (dabar Graikija) atveju. Tiesa, eladai / graikai rašė, kad ateiviai iš šiaurės atėjo bent 3-4 bangomis. Mūsų protėviai su Dievų Motinos Letuvos (Letos) kultu bei Gintaro prekybos keliais judėjo ne tik šiaurės-pietų kryptimis, bet ir tarp dabartinių Italijos, Graikijos, Turkijos bei kitų kraštų, tačiau tai detalės kitiems straipsniams.

Leta Latona 510...500 m pr.m.e. iš šono | G. Skamaročiaus nuotr.
Leta Latona 510…500 m pr.m.e. iš šono | G. Skamaročiaus nuotr.

Marija Gimbutienė kėlė keletą mūsų kilmės ir istorijos versijų. Jos nuomone Senosios Europos (sakralinis) raštas, o tuo pačiu ir kultūros pamatas centrinėje Europoje („šiaurėje“) buvo sukurtas gerokai anksčiau (apie 5500 m. pr. m. e.) nei „pietuose“ – Elados (Graikijos) Egėjo jūros areale ar Kretoje, ar Kipre. Logiška, kad jeigu tarpusavyje giminingas raštas vėliau atsiranda Europos pietinėje dalyje, tai ir jį turėjusios tautos dalis ten keliavo bei raštą turėjo atsinešti iš šiaurės.

Diskusijų nelieka vienu atveju – šiandien yra tik vienas kraštas į šiaurę nuo Italijos ar Graikijos, kuris dar ir dabar turi Letuvos formos vardą.

Ir tai ne tik Lietuva, ir ne tik Latvija (vok. Letland) – tai bendra mūsų senoji tauta, o šiandien abejos šalys kartu sudėjus, taip, kaip buvo dar iki Livonijos ordino atsivilkimo į mūsų kraštus. „Livonijos kronikos“ autorius Henrikas Latvis (lotyniškai Henricus de Lettis, gimęs apie 1187 m.) rašė, kad iki šio ordino įkūrimo prie Baltijos jūros, buvo viena bendra letų (letuvių) tauta. Tiesa, jo laiku, jau padalinta į tris skirtingas teritorines priklausomybes: Letoniją, Letiją ir Letigaliją.

Gintaras Skamaročius | asmeninė nuotr.
Gintaras Skamaročius | asmeninė nuotr.

Bendros Letuvos valstybės, federacijos ar panašiais pagrindais, ar pradžiai bent broliškesnių santykių atkūrimas tarp abejų valstybių (Lietuvos ir Latvijos) yra ateities ir kitų straipsnių tema, o šiandien galime didžiuotis, kad esame Saulės namų ir Dievų Motinos Letuvos (Letos) šalimi, Europai ir pasauliui padėję sukurti senąsias kultūras ir civilizacijas.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. G. Skamaročius. Dėl istorinės tiesos – senųjų vardų, vietovardžių ir vandenvardžių vartojimo
  2. Romoje įspūdingai pristatytas Baltijos gintaras
  3. Romoje vyksta renginys „Gintaro žemių šviesa: nuo Baltijos iki Viduržemio jūros“
  4. Šią savaitę Muziejų kelias toliau vingiuoja po Žemaitiją
  5. G. Zabiela: Žmogui, neturinčiam šaknų, nežinančiam savo valstybės istorijos – lengviau atsiskirti
  6. M. Kundrotas. Istorinė atmintis: tarp menkavertiškumo ir puikybės
  7. A. Damijonaitis. Kas sugriovė Gedimino pilį? Klausimas istorijos mokytojui
  8. R. Žepkaitė. Lietuvos rytų sienos klausimas
  9. M. Kundrotas. Ar istorija žudo?
  10. D. Razauskas. Tegul saulė Lietuvoj tamsumas prašalina
  11. Č. Iškauskas. Gaivinama lenkų autonomija?
  12. N. Kairiūkštytė. Vilniaus krašto gyventojai 1942 m. surašymo duomenimis
  13. S. Gorodeckis. Vasario 16-osios eisenos su deglais istorija
  14. Lietuvoje minimos – Birželio 14-oji ir 15-oji – Gedulo ir vilties bei Okupacijos ir genocido dienos
  15. A. Kairys. Istorija tapusi praeitis (I)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 47

  1. Gijo says:
    9 mėnesiai ago

    Dėkoju G. Skamaročiui už dideles pastangas pakeliant paslaptingą skraistę ir pažvelgiant kitu kampu nei per jėzuistišką pasaulėžiūros istoriją. Malonu,kad paminėjote M.Gimbutienės mintis. Jei kuo ir klystate-nieko baisaus-kiti tyrinėtojai gavę nuo Jūsų impulsą pratęs darbą. Tikėtis valstybės pagalbos darbų tęstinume-beviltiška, tik privati iniciatyva duos rezultatus. Sėkmės!

    Atsakyti
    • Šiaip says:
      9 mėnesiai ago

      Aišku, beviltiška – liguistus kliedesius remti būtų visiška kvailystė.

      Atsakyti
  2. skt. says:
    9 mėnesiai ago

    Etruskų, graikų, lotynų, trakų ( taip pat dakų) kalbos priklauso tai pačiai indoeuropiečių kalbų šeimai, kaip ir lietuvių kalba, tad nieko nuostabaus, kad jose galima rasti panašių žodžių.

    Atsakyti
    • Saulės Vilna says:
      9 mėnesiai ago

      Visgi gal to etninio artumo tarp etruskų ir lietuvių galima įžvelgti esant daugiau negu bendrasis jų indoeuropietiškumas. Pvz., kad ir pavadinime “etruskai” galima įžvelgti esant ne tik lietuvių k. priesagą -šk/sk-“, bet ir visą žodį gretinti su žolės pavadinimu “petruškos”, metaforišku merginų vadinimu “pertuškomis” dainose, taip pat – vardu Petras ir su juo giminingomis pavardėmis Petroška, Petruškevičius, Petrošius ir t.t., apskritai visas pavardes, kurios vestinos iš šaknies Petr-, laikant, kad ji yra buvusi bendra etruskams-lietuviams-lotynams. Tokiu atveju “etruskai” laikytinas galimu žodžiu Petruskai, Petrauskai su atkritusiu pradiniu garsu ‘P’. Tokių pakitimų galimybė kalbotyroje yra pripažinta. Tą patį galima sakyti ir dėl vardo Jonas bei iš jo vestinių pavardžių Lietuvoje gausybės. Tad manytina, kad etruskų pavadinimas yra radęsis iš Petros – Pietros arba visai lietuviškai – Pietvės upės. Čia vienu atveju sandas ‘r’, kitu – ‘v’ yra baltiški tarmiškumai, na, o Pietūs (Petus – tarmiškai)) – pasaulio šalis. Šie faktai rodytų išskirtinį etruskų etninį artumą lietuviams(baltams).
      Be to, taip manant, Petro vardo ir pavardžių prigijimas Lietuvoje nesietinas vien tik su krikščionybės atėjimu.

      Atsakyti
      • skt. says:
        9 mėnesiai ago

        Petruška yra lenkiškos kilmės žodis ( pietruszka). Lietuviškas šio augalo pavadinimas- petražolė. Trakų kalba ir jos dakų tarmė artimesnės lietuvių kalbai, nei etruskų: trak. apsa-epušė ( drebulė),bebrus- bebras,berza- beržas, darsas-drąsus,gaidrus- giedras,melda- meldas,pusinas- pušynas,upa- upė ir pan.

        Atsakyti
        • Saulės Vilna says:
          9 mėnesiai ago

          Lenkų kalba yra slavų kalba, o slavų kalbos radosi iš lietuvių (baltų) kalbų pakraštinių dialektų. Taigi ‘pietruška’ geriausiu atveju laikytinas tik atitinkamai apslavintu lietuvių tarminiu žodžiu.

          Atsakyti
          • Saulę says:
            9 mėnesiai ago

            tai iš slavų: Antoška, kartóška, matrioška…..šk- rusų kalboje.

  3. P.Skutas says:
    9 mėnesiai ago

    Autorius įdomias mintis pateikė, taip pat daug ką galima išskaityti iš vaizdinės medžiagos. Šaunu, ypač kai valstybei tautos istorija neberūpi.
    Gimbutienės nuomonę, kad kultūros ir rašto pamatas į ‘pietinę’ Europą ėjo iš ‘šiaurinės’ galima sutvirtinti tokiu argumentu, jog Žemės apledėjimo laikotarpiu joje esančio vandens kiekio dalis buvo virtusi ledu, todėl pietinėje planetos dalyje stigo gyvenmui reikalingo vandens, ji tapo Saulės išdegintais – negyvenamais plotais. Žmonių gyvenimas telkėsi Ledyno pakraščiuose, o jiems tirpstant ir didėjant Žemėje cirkuliuojančio vandens kiekui (drėgmei) kartu plėtėsi ir gyvenimas į ‘pietinę’ Europos dalį. Taigi Gimbutienės nuomonė dėl ‘šiaurinių’ kultūros pamatų kilmės gali būti pagrindžiama šiais gamtiniais – objektyviai vykusiais procesais.

    Atsakyti
  4. GINTARAS says:
    9 mėnesiai ago

    Baltai (Aisčiai) priklauso atskirai idoeurapiečių šeimai, kurią sudaro: Lietuviai, Žemaičiai, Latviai, Prūsai ir Jotvingiai. (Rusai ir Lenkai yra taip pat indoeuropiečiai, tačiau jie priklauso atskirai Slavų šeimos grupei).

    Atsakyti
    • P.Skutas says:
      9 mėnesiai ago

      Tai, kad ne visai taip buvę. Pagal kalbotyros mokslą viena iš atskirų indoeuropiečių grupių buvo prabaltai, iš kurios vėliau išsiskyrė dalis kaip germanai, o dar vėliau kita dalis – kaip slavai. Baltais išsilaikė tik lietuvių, prūsų ir latvių kalbų grupių gentys.

      Atsakyti
    • P.Skutas says:
      9 mėnesiai ago

      Tai, kad ne visai taip buvę. Pagal kalbotyros mokslą viena iš atskirų indoeuropiečių grupių buvo prabaltai, iš kurios vėliau išsiskyrė dalis kaip germanai, o dar vėliau dalis – kaip slavai. Baltais išsilaikė tik lietuvių, prūsų ir latvių kalbų grupių gentys.

      Atsakyti
    • GINTARUI says:
      9 mėnesiai ago

      Jei išskiriate Žemaičius, išskirkite ir Latgalius ( Latgalīši).

      Atsakyti
  5. GINTARAS says:
    9 mėnesiai ago

    Lietuvių kalbą kalbininkai priskiria kaip seniausiai Europos kalbai, kuri mažiausiai nutolusi per ištisus šimtmečius nuo indoeuropiečių prokalbės. Todėl yra tyrinėjama viso pasaulio kalbininkų. Net savo laiku filosofas Imanuelis Kantas yra parašęs: ,,Mes turime išsaugoti Lietuvių kalbą, kaip raktą visoms filologijos ir istorijos mįslėms įminti.’’ Lietuvių kalba – graži, vaizdinga, melodinga, turtinga sinonimais. Bendrinė (literatūrinė) Lietuvių kalba atliepia inteligentiškai skambančios kalbos įvaizdį. Mano nuomone, yra trys tobuliausios kalbos pasaulyje: tai Lietuvių, Rusų ir Lotynų kalbos! Turėtume pripažinti, kad Lietuvių kalba – tobuliausia ir gražiausia kalba pasaulyje! Kai pradedame kalbėti lietuviškai, tai iš karto įsijungia vaizduotė, nes mūsų žodžiai yra kiek ilgesni, nei, sakysime, šnekamojoje anglų kalboje. Lietuviški žodžiai linksniuojami žodžių galūnėmis, todėl patogu, kalbant ir rašant, suvokti apie ką eina kalba. Mes turime modernią abėcėlę: kaip tariame – taip ir užrašome (be sudvigubintų raidžių, vienintelė išimtis – raidė,,ch’’). Lietuvių kalba savo grožiu ir tobulumo dėka turėtų pelnytai būti pripažinta tarptautine žmonių kalba!!!

    Atsakyti
    • Patikslinimas says:
      9 mėnesiai ago

      Etruskų kalba priklauso tirėnų kalbų šeimai, o ne indoeuropiečių.

      Atsakyti
  6. Ramblys says:
    9 mėnesiai ago

    Bruties esum – Brutis esu – Brutis esmu. Etr. Lit. Lat.
    Etruskų kalba yra kažkur tarp lietuvių ir latvių kalbų.

    Atsakyti
    • P.Skutas says:
      9 mėnesiai ago

      Labai galimas daiktas, kad daugiau ištyrus etruskų k. taip ir būtų.

      Atsakyti
    • Švietimo kursai >Ramblys says:
      9 mėnesiai ago

      Bruties esum – tai oskų kalbos žodžiai, ne etruskų. Oskų kalba priklausė Indoeuropiečių kalbų šeimos Italikų grupei, kaip ir lotynų kalba. Lotyniškai esu- sum. Etruskų kalba priklausė Tirėnų , o ne Indoeuropiečių kalbų šeimai.

      Atsakyti
      • Ramblys says:
        9 mėnesiai ago

        Švietimo kursui. Ar Jūs pritariat kad lietuvių kalbą galima panaudoti atkoduojant etruskų tekstus?

        Atsakyti
    • Švietimo kursai >Ramblys says:
      9 mėnesiai ago

      Bruties esum – tai oskų kalbos žodžiai, ne etruskų. Oskų kalba priklausė Indoeuropiečių kalbų šeimos Italikų grupei, kaip ir lotynų kalba. Lotyniškai esu- sum. Etruskų kalba priklausė Tirėnų, o ne Indoeuropiečių kalbų šeimai.

      Atsakyti
      • Ramblys says:
        9 mėnesiai ago

        Etruskologai sako kad tai etruskų kalbos žodžiai. Įsivaizduoju kas būtų vokiečių kalbos išsireiškimai skirtųsi nuo etruskų per vieną raidę 🙂

        Atsakyti
        • >ramblys says:
          9 mėnesiai ago

          Prašau, nurodykite mokslinį šaltinį.

          Atsakyti
  7. P.Skutas says:
    9 mėnesiai ago

    Kokiai iš žinomų kalbos šeimų priklausė etruskai – dar kalbos moksle nėra vieningos nuomonės. Vieni tyrėjai įžvelgia buvus kaip atskirą Tirėnų kalbų šeimą, kuriai linkę priskirti ir etruskų kalbą, kiti tuo abejoja. Žodžiu, kalbotyros moksle dėl etruskų kalbos priklausymo kuriai nors žinomai kalbų grupei dar diskutuojama. Mat, yra problemų dėl pačios etruskų kalbos ištyrimo, kadangi ji pati išnykusi, o įrašų ja – rasta mažai.
    Be abejonės lietuvių kalbos, kaip daugiau už kitas kalbas senoviškumą išlaikiusios, panaudojimas perskaitant įrašus etruskų kalba praverstų. Ir tai turėtų daryti lietuviai, kadangi jie geriausiai jaučia savo gimtąją kalbą, lengviau suvokia ja reiškiamą senąjį pasaulio supratimą. Deja, valstybės dėmesio tam mokslui viešai nesigirdi. Instituto direktoriui Nikžentaičui mieliau yra išradinėti lenkišką lietuvių “akultūrizaciją”, užuot objektyviai mačius iš tikrųjų šimtmečiais vykdytą lietuvių lenkinimą…

    Atsakyti
  8. Juras etrusku kalbos pvz. says:
    9 mėnesiai ago

    Etrusku kalbos pavizdys ant kario salmo:
    ‮𐌇𐌀𐌓𐌉𐌙𐌀𐌔𐌕𐌉𐌕𐌄𐌉𐌅𐌀///𐌉𐌐‬ hariχastiteiva\\\ip
    (On one of the helmets (“Negau B”), there is an inscription in a northern Etruscan alphabet. The date of the inscription is unclear, but it may be as old as 350–300 BC (Teržan 2012). It is read, right-to-left ) (is wikipedios)
    dabartine lietuviu kalba skamba taip :
    KARINGAS TI TEIVA
    skaitykite ir galvokite….

    Atsakyti
    • P.Skutas says:
      9 mėnesiai ago

      Tą įrašą kario šalme skaityčiau taip: “Kariks aš cia Dievo” arba “Kariks asciu(esu) Dievo”. Žodyje ‘kariks’ galima įžvelgti lietuvišką (baltišką) jo priesaginę darybą, Tas kas bėga – bėgikas, kas – muša – mušikas, kas – karia (bausmės prasme) – kariks (korikas). Taigi, kaip matyti, 300-350 metų iki Kristaus padarytas įrašas etruskų kalba yra patikimai lietuviškai perskaitomas, nors ir turintis senų latviavimui bei dzūkavimui būdingų kalbinių požymių. Tai kaip dabar galima tvirtinti, kad lietuviai rašto nėra turėję! Belieka tirti aplinkybes kada ir kodėl raštas buvo prarastas, kad tai nepasikartotų.

      Atsakyti
      • juras says:
        9 mėnesiai ago

        papildysiu: uzrasyta etrusku rasmenimis, bet tai dar nereiskia kad tai etrusku kalbos zodziai….
        dekui uz nauja interpretacija ….

        Atsakyti
        • dar says:
          9 mėnesiai ago

          o gal :
          Kariks asti Teiva ,
          Kariks asti Deiva ,
          (karojantis/baudziantis yra dievas ? )

          Atsakyti
          • P.Skutas says:
            9 mėnesiai ago

            Tikriau, turbūt, manytina, kad ant šalmo užrašymas ne abstraktus deklaravimas, o įvardinantis save kuo asmuo esąs. Į tokį supratimą panašesnė yra ir sakinio struktūra, ji tiesiog kalbiškai lietuviška. Be to, žinoma, kad neatsiklausus Dievo baudimai senovėje nevykdavę, tai daryta Dievo valia.
            Taigi laikytina, kad įrašas yra perskaitytas, kalbiškai, gramatiškai jį galima dar labiau pagrįsti.

          • juras says:
            9 mėnesiai ago

            arba Karis esu Deivo …

      • P.Skutas says:
        9 mėnesiai ago

        Reikalinga pateikti daugiau ir patikimų duomenų iš patikimų šaltinių kur ir kaip šalmas buvo rastas.
        Gal galėtumėte tai padaryti.

        Atsakyti
        • juras says:
          9 mėnesiai ago

          wikipedijoje: negau helmet

          Atsakyti
    • > jurui says:
      9 mėnesiai ago

      Tai kad ten rašoma, kad tai ne etruskų, bet galimai germaniška kalba, nors ir užrašyta etruskų rašmenimis. Harigast ( panašūs vardai- Hariberaht ( dab. Herbert), Harifridu ( dab. Herfried)),- germaniškas vardas.

      Atsakyti
      • juras says:
        9 mėnesiai ago

        vokieciai ir Schwentine fluss siaures vokietijoje
        gali sau pasisavinti ….o lietviui cia klausimu jokiu nekyla …viskas akivaizdu…beda ta kad lietuviu kalbininkai ir istorikai yra durniai…
        Skaitykite kas uzrasyta….o ne interpretacijas….moksklininku kurie nezino baltu kalbu….

        Atsakyti
        • jurui says:
          9 mėnesiai ago

          Skaitykite toje pačioje Vikipedijoje- Schwentine jie nesisavina- :”…Der Name kommt… vom baltischen Šventinė…. fuer “die Heilige….”. O užrašai ant šalmo yra parašyti indoeuropietiška germaniškos grupės kalba, tik etruskų rašmenimis. Lietuvių kalba irgi indoeuropietiška, o ne tirėniška, tad nenuostabu, kad yra panašių žodžių.

          Atsakyti
          • dekui pradziuginote says:
            9 mėnesiai ago

            Bravo vokieciu wikipedijai !
            dazniausiai skaitau anglu kalba sito net nepastebejau …dekui !
            galiausiai gal pripazins kad gudai/gotai buvo vakaru baltu gentys ……

          • juras says:
            9 mėnesiai ago

            Tikrai dziaugiuosi jusu komentarais !
            stai klausimas jums:kokia kalba yra uzrasyta Schwentine ?…atsakysiu ….tikrai vokiskai…bet skamba lietuviskai….tikrai lietuviskas zodis uzrasytas vokiskai ….
            taip pat yra ir su HariksAstiTeiva…

          • P.Skutas says:
            9 mėnesiai ago

            Tai, kad ne žodžių panašių yra, o patys žodžiai, gramatika, jų daryba yra tiesiog lietuvų (baltų) kalbos. Tai, kad tame čia pateiktame užraše ant šalmo nėra nė vieno germaniškos kalbų grupės žodžio.
            Gi žodžio ‘šventas’ kilmė yra labai sudėtinga, jis veikiau giminiuotinas su žodžio ‘vanduo’ šaknimi, pradžios ‘š’ pridėtinis, o ne su ‘šviesa’, kuris germaniškam vandens pavadinimui yra artimesnis.

      • jurate gagarinad says:
        9 mėnesiai ago

        mano galva tai etrusku rasmenimis uzrasyti baltu kalbu zodziai….
        cia wiki rasytojai klysta kai priskiria juos vokieciu kalbai …bet kartu pateikia mums daug naudingos naujos informacijos….
        ar baltu ir etrusku kalbos turi bendrumo tai visai
        jau kitas klausimas….

        Atsakyti
      • juras says:
        9 mėnesiai ago

        tie vokieciu vardai tokie baltiski : Karibart..as..Karirud-as…vos ne Kaributas …
        juokauju….

        Atsakyti
    • Ramblys says:
      9 mėnesiai ago

      Karė(karys) gasti teivo. Arba. Karys liūdi tėvo.

      Atsakyti
      • juras says:
        9 mėnesiai ago

        dekui uz jusu nuomone ,
        raide X tariasi KS …kaip cia G atsirado…mane tai irgi suklaidino tie vokieciu interpretatoriai …
        bet Skutas taiiai tai pastebejo ….

        Atsakyti
  9. dar says:
    9 mėnesiai ago

    Gal geriau lyginkime lietuvių kalbą su sanskritu, trakų ar net lotynų kalbomis, rasim daugiau panašių žodžių,

    Atsakyti
    • P.Skutas says:
      9 mėnesiai ago

      Tai, kad, kai esame laisvi, ne panašių žodžių kitose kalbose rankiojimo reikalas, o pačios etruskų kalbos žodinio ir gramatinio lietuviškumo klausimas.

      Atsakyti
  10. P.Skutas says:
    9 mėnesiai ago

    Manau, kad šalmas senovėje galėjo būti suprantamas kaip dangiškų globojimo, gelbėjimo galių simbolis. Tai rodytų angl. help, liet. pagalba (pagelba) žodžių šaknų giminingumas bei ta pati – minėta prasminė reikšmė, tai išlaikyta ir pasidarytuose angl. helmet ir liet.šalmas žodžiuose.
    Kadangi šalmas saugo, gelbsti žmogų nuo sužeidimų, kovoje nuo priešų, tokiu atveju senovėje jis galėjo tapti dangiškojo gelbėjimo, saugojimo simboliu ne tik paties žmogaus gyvenimo bet ir jo, genčių veiklos sričių rezultatų. Todėl manau, kad tie rasti 26 šalmai gali būti viso to meto žmonių gyvenimo dangiškuosius pagalbininkus, globėjus simbolizuojantys ženklai, įrengti atitinkamoje genties žemės vietoje ar vietose.

    Atsakyti
    • dar says:
      9 mėnesiai ago

      dar vienas kario irankis : shield ,sheet-skydas,sydas…(skudo italu/lot.)…schild(vok)

      Atsakyti
      • P.Skutas says:
        9 mėnesiai ago

        Labai taikliai papildėte, – šaunu.
        Be abejonės skydas yra kario įrankis, be to, skydai gaminti dar ir su simboliniu ženklu ant jo, turinčiu maginę – dieviškąją galią, saugančią karį nuo mirties – konkrečiai esančiu simboline kliūtimi kario gyvybės ir mirties ribos peržengimui. Lietuvių tokiu ženklu laikyta per skydą einanti nugarėlė, vėliau – dabar vadinamo dvigubo kryžiaus simbolis, kurio tikrasis (prigimtinis) vardas, beje, būtent buvo Vytis. Antai, kaip mini Tacitas, nuo mirties saugančiu aisčių simboliu buvo šernų amuletai, matyt, pagal tai, kad kiaulių deglumas – ribos, esančios tarp juodų ir baltų plotų, laikytos dieviškomis, kaip pažymi romėnų istorikas, – aisčius apsaugančiais simboliais net priešų apsuptyje.

        Atsakyti
    • juras says:
      9 mėnesiai ago

      kiek supratau tik du salmai turi uzrasus….
      kito salmo uzrasas visai neaiskus…

      Atsakyti
  11. Ramblys says:
    9 mėnesiai ago

    Trankribuojama. Hari gasti teiva. Kitur. Hari xasti teiva. Anyvai. Visiems lietuviams aišku kas čia parašyta ir kodėl.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Ukrainos dronų ataka Rusijos gilumoje | Alkas.lt koliažas
Ukrainos balsas

Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos

2025 06 01
Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 12 12 10:45
Ukrainos balsas

Rusiškos „derybos“: reikalavimas pasiduoti

2025 06 01
Tautinių rūbų kūrėjai: Vilkėdamas istoriją, paaugi bent 3 centimetrais | lzs.lt nuotr.
Etninė kultūra

Tautinių rūbų kūrėjai: Vilkėdamas istoriją, paaugi bent 3 centimetrais

2025 06 01
Saulės elektrinė | statybunaujienos.lt nuotr.
Energetika

Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?

2025 06 01
Bernadetos gobelenas | valdovurumai.lt nuotr.
Kultūra

Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams

2025 06 01
LNM
Architektūra

Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

2025 06 01
Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Net jeigu taip - apie Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?
  • Kas toliau? - apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Tam mokestį naudotų? apie R. Šimaitis. 230–276 mln. eurų kasmet –nedirbantiems užsieniečiams, o lietuviams NT mokestis po kaklu?
  • +++ apie Z. Vaišvila. Kur mus vedate?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos
  • Rusiškos „derybos“: reikalavimas pasiduoti
  • Kai televizorius tampa kibernetinių atakų taikiniu
  • Tik sporto ir mitybos apsisaugoti nuo celiulito gali nepakakti

Kiti Straipsniai

Ukrainos dronų ataka Rusijos gilumoje | Alkas.lt koliažas

Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos

2025 06 01
Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 12 12 10:45

Rusiškos „derybos“: reikalavimas pasiduoti

2025 06 01
1988 m. Sąjūdžio mitingas Vingio parke | V. Daraškevičiaus nuotr.

Z. Vaišvila. Kur mus vedate?

2025 06 01
LNM

Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

2025 06 01
Lietuvos literatūros ir meno archyvas parengė virtualią parodą „Poezijos pavasariai“ | archyvai.lrv.lt nuotr.

Lietuvos literatūros ir meno archyvas parengė virtualią parodą „Poezijos pavasariai“

2025 06 01
1863–1864 metų sukilimo herbas

D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)

2025 05 31
Sūduviai

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK

Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos

2025 05 30

Skaitytojų nuomonės:

  • Net jeigu taip - apie Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?
  • Kas toliau? - apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Tam mokestį naudotų? apie R. Šimaitis. 230–276 mln. eurų kasmet –nedirbantiems užsieniečiams, o lietuviams NT mokestis po kaklu?
  • +++ apie Z. Vaišvila. Kur mus vedate?
  • +++ apie Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Artūro Sakalausko žūties metinių minėjimas | N. Balčiūnienės nuotr.

Minimos Seimo gynėjo, kario savanorio Artūro Sakalausko žūties 33-osios metinės

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai