Pirmadienis, 28 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

M. Krupoves. Tautinė-kalbinė padėtis Eišiškių apylinkėse (1992 m.)

Marija Krupoves, www.alkas.lt
2024-05-17 07:00:00
7
Lenkijos aneksuota Rytų Lietuva 1920-1939 | genocid.lt nuotr.

Lenkijos aneksuota Rytų Lietuva 1920-1939 | genocid.lt nuotr.

Kalbų ir net tautinės savimonės kaita čia vyko iš esmės per tris kartas. Perėjimo iš vienos kalbos į kitą (o kartais į dvi kitas kalbas tuo pačiu metu) procesas dar išlikęs senesnės kartos atstovų atmintyje arba realiai egzistuoja kaip kai kurių senesnės kartos atstovų trikalbystė.

Daug dėmesio skirsime mikroarealui, kurį sąlygiškai galima pažymėti kaip liniją tarp Eišiškių, Pabradės ir Butrimonių. Šio arealo gyvenvietes lenkų kalbos paplitimo ir vartojimo atžvilgiu galima skirti į keletą grupių.

Reikia pažymėti, kad, be objektyvių lingvistinių duomenų, labai svarbus yra subjektyvus gyventojų samprotavimas apie savo ir kaimyninių kaimų kalbinę situaciją. Pavyzdžiui, kaimų skirstymas į „šviesius“ ir „tamsius“, kur pagrindiniu skirstymo požymiu yra laikomas lenkų kalbos mokėjimo lygis. Čia „lenkiška“ yra viso, kas „šviesu“ ir „kultūringa“, sinonimas, o prosty, tuo labiau „lietuviška“ – viso, kas „tamsu“, sinonimas (taip iš tikro mano dauguma informatorių, išskyrus tuos, kurie dar kalba lietuviškai ar bent atsimena, kad jų tėvai ar seneliai kalbėjo).

Mikroarealo gyvenvietes galima skirstyti iš dalies naudojantis pačių informatorių klasifikacija:

1) Akalyčios, daugiausia kalbantys lenkiškai, namuose vartojantys lenkų kalbą: Armonai, Balandžiai.

2) Kaimai, kur iš tikrųjų kalbama po prostu ir kurių gyventojai [ne]moka kalbėti lenkiškai, vadinamieji „tamsūs“ kaimai: Rėzos, Dainava.

3) Pereinamąjį tipą tarp dviejų pastarųjų sudaro kaimai, kuriuose plačiai funkcionuoja lenkų kalba, – namuose kalbama lenkiškai greta su po prostu. Tai vadinamieji s’v’atleiše – „šviesesni“ kaimai. Mūsų duomenimis, čia įeina kaimai, kur buvo sutelkti pagrindiniai polonizacijos židiniai: bažnyčia, mokykla, palivarkas. Tai Pabradė, Papiškės.

Polonizacijos procesai pietryčių Lietuvoje yra gana išsamiai aprašyti, jų laikas ir priežastys nekelia daugumos mokslininkų abejonės. Iš tiesų galima teigti, kad lenkų kalba baltarusių ir lietuvių pasienyje užgožė lietuvių kalbą arba kartu lietuvių ir baltarusių kalbas. Lietuvių kalba paprastai buvo išstumta, o baltarusių kalba, įtraukus jos funkcijas, ir toliau taikiai sugyveno su lenkų kalba.

***

Akalyčių gyventojams yra būdingas neigiamas požiūris į prosta mova. Čia aiškiai matyti, kad lenkų kalba yra priešinama „prastai“ ir lietuvių kalboms kaip šlėktų kalba „mužikų“ kalbai.

Lietuvos bajorija sulenkėjo nuo XVII a. Kaip tik tada lenkų kalbos mokėjimas tapo kilmingos giminės ženklu. Neatsitiktinai praturtėję valstiečiai stengėsi išmokti lenkų kalbą ir pasivadinti šlėktomis. Galbūt dalis akalyčių gyventojų yra praturtėjusių valstiečių palikuonys.

Akalyčių gyventojai iki šiol išlaiko „šlėktų“ būdo ir elgesio kompleksą: lenkų kalba tebėra jų pagrindinė kalba. Kaip tik jie ir yra lenkų tradicijos ir idėjos, kad „čia visada buvo lenkų žemė ir lenkų kalba“, reiškėjai.

Priešingas polius šlėktos akalyčioms yra vadinamieji „tamsūs“ kaimai. Paprastai tai kaimai, mažiausiai paliesti polonizacijos. Dažniausiai čia kalbama po prostu: namuose (suaugę žmonės tarpusavy, tėvai su vaikais), gatvėse. Prastos kalbos žmonės čia nesigėdija. Kartu su tuo šių kaimų apibūdinime slypi dar vienas labai svarbus momentas: daugumoje šių kaimų XX a. pradžioje dar buvo kalbama lietuviškai. Nors Papiškių kaimo, vadinamojo „šviesesnio“, gyventojai tai ir žino, juos labai stebina, „iš kur čia atsirado lietuvių kalba“.

Visuose šiuose kaimuose dar galima rasti lietuvių kalbos pėdsakų. Čia, kaip ir visoje pietų Lietuvoje, polonizacijos procesai vyko panašiai: senelių karta kalbėjo tarpusavy lietuviškai, o su vaikais – po prostu, vaikų karta tarpusavy – po prostu, o su vaikais – lenkiškai. Tad anūkai jau pradėjo laikyti save lenkais.

Bet lenkų kalba minėtuose kaimuose neišstūmė „prastos“ kalbos iš vartojimo: „prasta“ kalba čia dominuoja. O lenkų kalba savo ruožtu čia turi reprezentatyvinę funkciją, vartojama kaip kalbos papuošimas. Nors gyventojų tautinė savimonė čia nėra ryški, vis dėlto visi laiko save lenkais.

Trečiąjį, pereinamąjį tipą, kaip minėjome, sudaro kaimai, kur XX a. pradžioje jau kalbėjo „paprastai“ (po prostu) ir jau mokėjo lenkiškai. Tarpukariu čia pradėjo plisti lenkų kalba, ypač tuose kaimuose, kur buvo mokyklų, bažnyčių. Pavyzdžiui, Papiškių kaime, kur buvo buvo mokykla, tėvai su vaikais tarpukariu pradėjo kalbėti lenkiškai, o jau jų vaikai su savo vaikais kalbasi tik lenkiškai.

Tokiuose kaimuose ir dabar yra klasikinė lietuvių ir baltarusių pasienio situacija – lenkų ir baltarusių diglosija: namuose ir gatvėse dažniausiai kalbama po prostu – tai tarmės žemasis ir vidurinysis stilius; su svetimais ir garbingais žmonėmis, bažnyčioje – lenkiškai, tai tarmės aukštasis stilius.

***

Pietryčių Lietuvos kultūra yra viena kultūra, funkcionuojanti trimis kalbomis. Tai įrodo ir bendri materialinės kultūros reiškiniai bei folkloras (kai kurios dainos yra dainuojamos trimis kalbomis), bendri papročiai ir pati kalba, pavyzdžiui, lietuvių ir baltarusių pasienyje – lenkų ir baltarusių diglosija, pagrįsta lietuvių substratu. Bendrumo sąmonė ryški sąvokoje tutejczość „čiabuvystė“. Ne veltui „krajovcai“ XX a. pradžioje pavadinimą tutejszy laikė garbingu.

Galima įvairiai vertinti naujo lenkų etnoso atsiradimą Lietuvoje. Tiek lietuvių, tiek lenkų spaudoje vyrauja tam tikra kalbos mitologija: daugumai vietinės valstiečių kilmės lenkų atrodo, kad čia visada buvo kalbama lenkiškai, ir ne visada aišku, kodėl tada jų tėvai ar seneliai kalbėjo po prostu ir net lietuviškai.

Lenkams tai yra pradinė etnoso kūrimo mitologinė stadija: vietiniai lenkai laiko save etniniais lenkais, kaip lietuviai yra kildinę save iš lotynų, lenkų šlėktos – iš sarmatų.

Kaip tik todėl, kad neseniai atsirado, visas minėtas kompleksas nestabilus.

***

Pietryčių Lietuva, kad ir kaip vertintume jos aktualiąją būklę, yra tam tikras Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės palikimas. Dar Halyna Turska pažymėjo, kad pietryčių Lietuvoje XIX ir XX a. sparčiau kartojosi tie patys kalbiniai procesai, kurie vyko Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje nuo XIV iki XIX a.

***************

Sutrumpintas autorės straipsnis „Sociolingvistinė siruacija Eišiškių apylinkėse“ iš leidinio Rytų Lietuva: Istorija, kultūra, kalba (Redakcinės komisijos pirmininkas Vacys Milius, Vilnius: Mokslas, 1992), p. 231–235.

Parengė Dainius Razauskas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. P. Gaučas. Tautinė padėtis pietryčių Lietuvoje 1945–1991 m.
  2. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: P. Kalnius. Dieveniškių apylinkės tautinė padėtis Nepriklausomybės pradžioje
  3. V. Sinica. Kaip sunaikinti tautinę valstybę vardan atviros Lietuvos?
  4. K. Garšva. Valstybinės kalbos vardyno padėtis
  5. Z. Zinkevičius. Bezdonių gyventojų tautinė kilmė
  6. I. Andrukaitienė. Vilniaus kraštas autonomizacijos sūkuriuose 1988–1992 m.
  7. S. Juknevičius. Asmeninė ir tautinė savižudybė
  8. P. Stonis. LLRA tikslas – lietuvius paversti tautine mažuma savo pačių valstybėje (video)
  9. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: Dieveniškių krašto tautinės sudėties raida XIX–XX a.
  10. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Misius. Dieveniškių krašto gyvenviečių lenkinimas
  11. Iš Rytų Lietuvos naikinimo istorijos: A. Tyla, V. Martinkėnas, K. Misius, S. Buchaveckas. Švietimas Dieveniškių krašte
  12. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos. Z. Zinkevičius. Šalčininkų ir Vilniaus rajonų senųjų vietos gyventojų pavardės
  13. V. Apžvalgininkas. Kultūros ministerija bei kultūriniai kairieji (liberalai) – lietuvių kalbos bei lietuvių tautos priešai?
  14. A. Vidugiris. Pietrytinių lietuvių šnektų likimas
  15. B. Makauskas. Keturiasdešimties metų pastangas dėl lietuvių pamaldų Seinų bazilikoje susigrąžinimo (1947–1983 ) prisimenant

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. skt. says:
    1 metai ago

    Jei minimas Lietuvos Ddžiosios Kunigaikštystės palikimas, reikia nagrinėti ir to meto padėtį ir už dabartinės Lietuvos sienos, dabartinės Baltarusios teritorijoje- juk ten taip pat buvo kalbama lietuviškai ir vis dar tebekalbama aplink Gervėčius, Rimdžiūnuose, Pelesoje, Giriose… Visgi manau, kad lietuvių slavėjimas buvo ir okupacinės Rusijos caro valdžios 40 metų ( 1864-1904) vykdytas lietuvių kalbos, spaudos ir mokyklų draudimo bei okupacinės Lenkijos valdžios vykdytas lietuvių kalbos varžymo vadinamajame “Vilniaus krašte”, bažnyčios politikos lietuvių kalbos atžvilgiu pasekmė.

    Atsakyti
    • skt. says:
      1 metai ago

      Beje, ne visi Lietuvos bajorai sulenkėjo- apie Stakliškių bajorus, kurie vis dar kalbėjo lietuviškai 1857 m. savo knygoje “Iškylos iš Vilniaus po Lietuvą” rašė Valdislovas Sirokomlė, kuris save laikė lietuviu, o ne lenku ar rusinu ( baltarusiu). Matyt,lietuviškai kalbančių bajorų buvo daug daugiau ( pav.Biržiškos ir kiti).

      Atsakyti
    • Mikas says:
      1 metai ago

      Kad tas slavinimas buvo, yra aišku, kaip 2×2=4. Bėda ta, kad šitai žinant, visuomenė nėra šviečiama, ypač dėl lenkinimo faktų. Mokyklų programose taip pat nutylima tai, kai, pvz., vien šis straipsnis yra dviejų pamokų medžiaga ir ne bet kokia, o grindžiama konkrečiais geografiniais faktais, kas ypač yra paveiku.

      Atsakyti
      • Mikui says:
        1 metai ago

        Bet valstybinėje žiniasklaidoje vieno instituto direktorius aiškino,kad lietuviai šiuose kraštuose savanoriškai perėjo prie lenkų kalbos, vyko ne “polonizacija”, bet “akultūrizacija”. Kitokio aiškinimo valstybinėje žiniasklaidoje neteko skaityti.

        Atsakyti
        • Mikas says:
          1 metai ago

          Ką reiškia – “savanoriškai perėjo prie lenkų kalbos”, tai tas pats, kaip sakymas, kad Lietuva pati įstojo į Sovietų sąjungą. Tik tas instituto direktorius tokius išmislus, kaip šimtmečiais valstybiškai vykdytą lekinimo politiką laikyti “akultūrizacija”, gali išvedžioti. Be to, tai nieko naujo, juk ne šiaip sau radosi, kad “poliak – pan, a litwin- cham”. Tai va toks tas “savarankiškas perėjimas” buvęs. Juk jau Krėvos unija Jogaila savo lietuviško gyvenimo laisvę atidavė į Lenkijos valdovų rankas. Kad lietuviškosios Kęstučio pajėgos jau niekada neužvaldytų Vilniaus, tapęs Lenkijos karaliumi, jame dislokavo jam pavadžia tapusią Lenkijos kariuomenę. Taigi tas instituto direktorius su “savanoriška” lietuvių “akultūrizacija” tegul eina šunims šėko pjauti. Valstybei gėda turint tokius institutų direktorius.

          Atsakyti
          • dar says:
            1 metai ago

            Gal klystu, bet gali susidaryti įspūdis, kad kai kieno poziciją šiuo klausimu lemia ne tiek istoriniai faktai, bet galimai finansavimas iš atitinkamų fondų? Nes sunku patikėti, kad profesionalai nežinotų viešai prieinamų faktų…

          • Mikas says:
            1 metai ago

            Po Sąjūdžio atkurtos Lietuvos laisvės partijų, valdžių valstybės politikoje yra matomas pasukimas lenkybės atkūrimo Lietuvoje kryptimi ir be abejonės ja nueita ne be finansavo tai atitinkamiems fondams. Antai, regis, 2012-13 metų laikotarpiui Lenkijos vykdomai “kresų” repolonizavimo politikai (toje politikoje vienu iš “kresų” laikoma ir Lietuva) finansiniai donorai (iš užjūrio) skyrė ar ne net 1,39 milijardo dolerių. Be to, kaip žinoma, tie “profesionalai” Lietuvoje, akivaizdu už nuopelnus lenkybei, yra viešai Lenkijos valstybės apdovanojami (pvz., Bumblauskas, Gelūnas, Skvernelis, Pranskietis, kiti veikėjai). Taigi, ir man toks įspūdis susidaręs dėl „profesionalų“ veikimo valdžiose, istorijoje, kultūroje finansavimo.

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

putinas | Alkas.lt koliažas
Ukrainos balsas

Rusija skęsta savo pačios išsikastoje srutų duobėje

2025 07 27
Medininkų bėgimas
Gamta ir žmogus

Sekmadienį – tradicinis Medininkų bėgimas

2025 07 26
Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes
Architektūra

Po ilgo delsimo – sprendimas dėl Sporto rūmų: Paveldo komisija primena apie paveldo vertes

2025 07 26
Lietuva stiprina vaidmenį kosmoso technologijose | Alkas.lt nuotr.
Astronomija ir kosmonautika

„Melius Futurum“ jungiasi prie Lietuvos Kosmoso pramonės

2025 07 26
Pranzcūzija pripažino Palestiną
Užsienyje

Prancūzija pripažins Palestinos valstybę? Izraelis tai vadina „apdovanojimu terorizmui“

2025 07 25
Elektrinis laivas | vvt.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Vilniuje prasideda kelionės elektriniu laivu Nerimi

2025 07 25
Gelbėjimosi ratas
Gamta ir žmogus

Skendimo prevencijos diena: kaip išvengti skaudžių nelaimių?

2025 07 25
Aplinkos apsaugos departamento logotipas | aad.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Iš pareigų traukiasi AAD direktorius

2025 07 25

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos
  • Taivau apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kažin apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Budweiser apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos
  • Rusija skęsta savo pačios išsikastoje srutų duobėje
  • Pigesnės atostogos 2025-aisiais: 5 šalys, kur valiutų kursai dirba jūsų naudai
  • Kaip atrasti džiaugsmą namuose?

Kiti Straipsniai

Vytautas Sinica kalba pikete prie Vilniaus sporto rūmų

V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos

2025 07 27
putinas | Alkas.lt koliažas

Rusija skęsta savo pačios išsikastoje srutų duobėje

2025 07 27
Romualdas Grigas

R. Grigas. Lietuvio kryžkelė: dvasinė ar tik geografinė Tėvynė?

2025 07 26
tauta, Zigmas Vaišvila, VRK

Tautos valia prieš biurokratinę cenzūrą: referendumo dėl turto neapmokestinimo iniciatoriai kreipėsi į teismą

2025 07 26
Pranzcūzija pripažino Palestiną

Prancūzija pripažins Palestinos valstybę? Izraelis tai vadina „apdovanojimu terorizmui“

2025 07 25
Sraigtasparnis

VSAT pristatė naujus orlaivius

2025 07 25
Gžegožas Poznanskis, Audrius Valotka, Lenkija nurodinėja

L. Kalėdienė. Valotka teisus – laikas perkirsti Lietuvos švietimo Gordijaus mazgą

2025 07 25
Nrtanjahu, karas, Izraelio nusikaltimai, Gaza

Izraelio sąjungininkai atsitraukia: įtarimai dėl karo nusikaltimų Gazoje stiprėja

2025 07 25
Romualdas Grigas

Netekome akademiko Romualdo Grigo – tautos sąžinės ir lietuviškosios minties žadintojo

2025 07 24
Edvardas Zaikovskis

Mirė garsus baltų-slavų praeities tyrėjas, archeologas Edvardas Zaikouskis

2025 07 24

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos
  • Taivau apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Kažin apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Budweiser apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • taiva apie Darbas namuose: kaip sumažinti elektos sąskaitas?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Bitės miršta, ar žinojai? Lauko paroda „Iš avilio“ Jono Basanavičiaus gimtinėje | lnm.lt nuotr.

Bitės miršta, ar žinojai? Lauko paroda „Iš avilio“ Jono Basanavičiaus gimtinėje

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai