Vienoje konferencijoje geraširdis garbaus amžiaus profesorius džiaugėsi, kad Europos Sąjunga puoselėja lietuvių kultūrą. Teko atsakyti: taip, bet tik estetiniu lygmeniu. Kaip JAV saugo indėnų kultūrą.
Gali kiek tinkamas šokti turistams su tomahauku, bet apie politinį subjektiškumą nėra nė kalbos. Kaip ir lietuviams sovietų okupacijos laikais. Buvo dainų šventės, margi tautiniai raštai, bet politiniai sprendimai vyko kitur.
Taip ir šiandien politinė valia koncentruojama imperiniame centre. Jis sprendžia, ką lietuvis turi laikyti šeima, ką turi priimti kaip kitą lietuvį, kokius personažus įsileisti į Užgavėnių šventę, nes dabartiniai personažai kai ką žeidžia.
Na ir žinoma – kokius žmones laikyti savo istoriniais didvyriais ir už ką.
Žinoma, reikia lenkti galvas prieš tuos lietuvius, kurie ir okupacijos sąlygomis išsaugojo lietuvių kultūrą.
Kultūra tiek svarbesnė už politiką, kiek tauta – už valstybę. Dainų šventės ir margi raštai išsaugojo turinį, kuris, susiklosčius palankioms sąlygoms, atgavo politinę-valstybinę formą.
Visgi globaliame kontekste, tarp didžiulių galios centrų, tautai vis sunkiau išlikti be savos valstybės.
Valstybės, kurios pirminis tikslas būtų užtikrinti titulinės tautos būtį, vertybes ir interesus. Net viduramžiais lietuvių tautą išsaugojo sava valstybę, nors statistinę daugumą joje sudarė slavai.
Prūsai be savos valstybės išnyko. Latviai išliko, susiklosčius palankesnėms aplinkybėms: dėl geografinio atstumo jiems teko mažesnė svetimšalių kolonizacija.
O dabar matome, kur žengia Rusijos Uralo ir Sibiro tautos, Amerikos indėnai.
Šiuolaikiniai visuomenės mokslų atstovai ginčijasi apie santykius tarp kultūrinės ir politinės tautos.
Britų, amerikiečių ir ypač – prancūzų pavyzdžiu politinė tauta iškeliama virš kultūrinės ir prigimtinės tautos.
Jei kalbi valstybine kalba ir turi pilietybę, esi tautos dalis. Prigimtinis aspektas apskritai atmetamas, o kultūrinė ir politinė tautos būties sritys, užuot jas jungus, išskiriamos.
Žvelgiant į šiandieninę Vakarų Europą vėl iškyla prūsų pavyzdys. XIII a. prūsai buvo baltų tauta. XIX a. šiuo vardu vadinosi vokiečių etninė grupė.
Pavadinimas išliko, bet senojoje Prūsijoje jau gyveno kiti žmonės, atsikėlę iš vokiečių žemių, asimiliavę senbuvius.
Tikėtina, kad Vakarų Europoje dar kurį laiką išliks britų, prancūzų ir vokiečių sąvokos, bet jomis jau vadinsis kiti žmonės.
Tautiniai judėjimai šiuose kraštuose – jau pavėluota reakcija. Ten gyvena jau trečia svetimšalių karta, laiminti demografinę kovą.
Vidurio Europos kraštuose politinės tautos gimė iš kultūrinių. Dar tiksliau – prigimtinės tautos įgavo kultūrinį, o po to ir politinį būvį.
Čia prigimtinė, kultūrinė ir politinė tauta yra tas pats subjektas skirtinguose būties laukuose. Mažų mažiausiai – prigimtinė ir kultūrinė tauta yra politinės tautos branduolys, aplink kurį lipdosi kitos istorinės tautinės bendrijos.
Atmetus prigimtinį tautiškumo aspektą dingsta atsakomybė. Jei tautą galima laisvai rinktis, šiandien galiu būti lietuvis, rytoj – rusas, poryt – anglas. Trinamos tautų ribos.
Pereinant prie kultūros – ypač iliustratyvi kultūros sritis yra sportas. Afrikietis iš vokiečių komandos žaidžia prieš afrikietį iš prancūzų komandos. Galiausiai palaikyti vieną ar kitą komandą jau nėra prasmės, nes bet kuriuo atveju laimės afrikietis.
Ir jei lietuvių liaudies dainas po šimto metų dainuos afrikiečių ansambliai – ar tos dainos turės kokią nors prasmę?
Žinoma, absoliutinti prigimtį būtų tokia pat klaida, kaip ir ją atmesti. Jei tautiškumą lemtų tiktai prigimtis, lietuvių tauta būtų gerokai gausesnė, o lenkų ir baltarusių tautos – gerokai mažesnės.
Juk žymią dalį pastarųjų tautų sudaro asimiliuoti lietuviai ar bent jiems artimos gentys. Tauta gali per ilgą laiką absorbuoti mažesnes kitataučių grupes, bet kai kitataučiai įsivyrauja, pirminė tauta išnyksta.
Dar vienas tautiškumo aspektas, kurį vieni pervertina, o kiti – pernelyg nuvertina, yra kalba. Iš tiesų yra tautų, kurios puikiai išsiverčia, vartodamos svetimas kalbas.
Žinomiausi pavyzdžiai – airiai, škotai, iš dalies – žydai. Visgi lietuvių tauta yra kalbos tauta. Tie lietuviai, kurių pagrindine, o ilgainiui – ir vienintele kalba tapo lenkų, rusų, baltarusių ar vokiečių kalba, įsiliejo į šias tautas ir lietuvių tautai pražuvo.
Tik vargu, ar teisinga skelbti kryžiaus karus bet kokiems svetimžodžiams, įskaitant tarptautines sąvokas. Nors kalbos gryninimas savaime nėra blogas tikslas, kol išradingi kalbininkai pasiūlys tinkamus lietuviškus atitikmenis, tenka vartoti tarptautinius žodžius. Tai nėra tragedija.
Mūsų proseneliai vartodavo dar daugiau svetimžodžių net buities kalboje, bet išliko lietuviais. Svarbu išlaikyti kalbos pagrindą, jos stuburą.
Kai tautiškumas sutraukiamas iki kalbos, verta prisiminti dar vieną istorinį pavyzdį – Romos imperiją. Romėnų kalba – lotynų kalba – buvo tarptautinė Europos kalba iki pat XVIII a., kai ją pakeitė prancūzų, o XX a. – anglų kalba.
Tačiau romėnų tauta išnyko. Nes prarado svarbiausią tautos būties pagrindą – dorą. Romėnai išglebo, ištvirko, aptingo, savo darbus ir net karybos reikalus patikėjo svetimšaliams, o galiausiai svetimšaliai sunaikino romėnus ir užėmė jų vietą.
Dabar panašius procesus regime Vakarų Europos šalyse.
Kalbant apie kultūrinę tautiškumo prasmę atmintyje vėl iškyla sovietinės okupacijos laikai. Buvo lietuvių, kurie vilkėjo tautiniais drabužiais ir dainavo liaudies dainas, svajodami apie laisvą Lietuvą.
Bet buvo ir tokių, kurie, puoselėdami lietuvių kultūrą, gyveno ir mirė kaip lojalūs sovietai. Netikslinsime statistikos, veikiausiai tokių buvo mažuma, bet buvo.
Ir dabar yra tokių, kurie marširuoja su lietuvių liaudies dainomis, bet agituoja už Rusiją. Kai kurie ir nuoširdžiai mano, kad būtent Rusija apgins lietuvybę nuo Vakarų globalizmo.
Taigi, tautai svarbi ir prigimtis, ir kalba, ir kultūra, ir politinė organizacija, bet svarbiausia – savimonė.
Žmonių grupė be savimonės, jungiančios juos tarpusavyje ir išskiriančios iš kitų panašių grupių, nėra tauta. Tai – tik liaudis. Savimonė nėra prigimties, kalbos ar kultūros pakaitalas, savimonė iš jų kyla ir jas įtvirtina.
Kiekviena tauta yra žmogiškumo kalvė. Kaip sakė Antanas Smetona, kas tautiška, turi būti ir žmoniška.
Anot Klodo Levio-Stroso (Claude Lévi-Strauss), tautų įvairovė, kultūrinė veikla ir apykaita užtikrina turtingesnę visos žmonijos raidą. Normalus žmogus pirmiausiai rūpinasi savo šeima ir draugais, tai galioja ir tautai.
Bet klaidinga ir pavojinga savo tautą iškelti virš kitų. Taip kuriamos konfliktinės situacijos, kurios anksčiau ar vėliau atsigręžia prieš patį agresorių. Nacių Vokietija – žinomiausias to pavyzdys.
Šiandien lietuvių tautai graso tiek Vakarų globalistai, tiek Rytų imperialistai. Su šiomis grėsmėmis susiduria visos Vidurio Europos šalys. Tad būtų didžiulė prabanga pyktis dar ir tarpusavyje, eskaluojant praeities nuoskaudas.
Čia vėl verta prisiminti indėnus, šiuo atveju – tlaskaliečius, kurie džiūgavo sulaukę ispanų, kaip sąjungininkų prieš savo istorinius priešus – actekus.
Baigėsi tuo, kad ispanai pavergė ir vienus, ir kitus. Panašiai XX a. viduryje baigėsi lenkų konfliktai su lietuviais, baltarusiais ir ukrainiečiais.
Visgi svarbiausia tautos gyvasties sąlyga lieka dora. Ne išoriniai kultūriniai atributai, ne ūkinė gerovė, o darnus sambūvis su savo artimu, su visu pasauliu, su visa gyvąja kūrinija.
Tautiškumas nėra tiktai estetika ar ja padailinta socializmo forma, kaip traktuoja kai kurie žemažiūriai, save laikantys patriotais.
Be doros žlunga šeima, draugija, o galiausiai – ir tauta. Ją pakeičia kitos, sveikesnės tautos.
Esame ypatinga tauta, kuri dorą įtvirtino savo valstybės himne.
Tad laikykimės to, ką giedame. Būkime verti išlikti.
Autorius yra politologas
Dar kartą apie neapykantą lietuvių kalbai prof. Laima Kalėdienė: Laisvės partija – uždaryti Valstybinę lietuvių kalbos komisiją
– pozicija.org/dar-karta-apie-neapykanta-lietuviu-kalbai-prof-laima-kalediene-laisves-partija-uzdaryti-valstybine-lietuviu-kalbos-komisija/
Svarbiausia – kad neliktų Tautos.
Kai teritorijoje liks tik kalbų mišraine šnekanti bekilmė liaudis ( vyrodki bez plemeni i roda ), jai visiškai nerūpės, kokia čia valstybė, kas ją valdo. Jos valdymą bus galima pigiai ir greitai perimti, pasisavinti. Pažangioji okupacija.
Atrodo, labai išradingas Kai kas nepaprastai atidžiai išklausė vieno asmens kalbos, kur buvo išsakyta itin teisinga mintis, jog be SAVO kalbos mes būsime niekas. Ir tas kai kas ėmėsi energingos veiklos. Tas Kai kas – jis Seime, ar iš išorės jam diriguoja?
Laisvės p. turi tik 11 balsų (!), todėl ji nieko (!) negali pasiekti be krikščionių ir liberalų paramos (valdančiosios koalicijos). Todėl galima spėti, kad laisvės p. galimai tiesiog transliuoja koalicijos šūkius, pati tapdama tarsi atpirkimo ožiu, kurį taršo, kas netingi. Palikite ramybėje tą laisvės p., pažvelkite giliau, kas už jos stovi, kas ją palaiko. Tai svarbiausia. Jei kas iš išorės yra, tai tik tas, kas nori sunaikinti Lietuvą. O kas nori ją sunaikinti, visi žino, prisiminkime 1940 m. Neužmirštame, jog kgbistės ir kgbistai Lietuvoje įslaptinti, ko nėra nei Latvijoje, nei Estijoje. Tiesa, prezidentas yra išstojęs iš kpss, buvo jo atitinkamas pareiškimas, ar laisva ir nepriklausoma žiniasklaida uždavė jam tokį klausimą? O gal tai nereikšminga smulkmena? Jaučiaus žiauriai apgautu. Bet tai ko norėti iš seno rinkėjo – kvailio.
Santykiai koalicijoje apkarto: taip, kaip buvo, nebebus
– delfi.lt/news/daily/lithuania/santykiai-koalicijoje-apkarto-taip-kaip-buvo-nebebus.d?id=93383737
Bet jie vis vien „pažangiai” balsuos :(m
O dėl įslaptintų – pakišot įtarimą…
Ta mintis, jog be savo, atskiros kalbos tauta neegzistuoja, kyšo visoje žmonijos istorijoje. Didelio išradingumo tai matyti – nereikia. Juolab, kad Lietuva pati tai yra patyrusi ant savo kailio. Tačiau ta patirtis nėra tinkamai nušviečiama. Tai būtų istorijos sritis, tačiau Lietuva atkūrusi savo valstybę, savo istorijos neatkuria.. Čia yra tautos ypatumas, būtent jis yra temptinas į dienos šviesą, jam būtina botagu uždrožti…
Štai, Kundroto atvejis. Jis parašė “Pamilkime Žečpospolitą”, o ne “Nekęskime Žečpospolitos” šimtmečiais graužusios lietuvių, jotvingių, prūsų kalbas, visą lietuvybę (baltybę). Tai va, ar ne vienas “tas kai kas, ėmęsis energingos veiklos”, nėra šiuo atveju Kundrotas. Ar ne to ypatumo asmenys po Sąjūdžio jau 30 metų yra valdžioje susėdę, ar ne tokie imasi paminklo Smetonai Vilniuje statyti, kuris, galbūt, ir į Lietuvos Prezidentus perversmu ėjo ėjo, kad nebūtų vaduotas Vilnius, kad istorinė lenkybė toliau sau ramiai graužtų lietuvybę jame. Tad ar čia – ne tie “kai kas”…
Kaip Kovno tapo Kaunu
– diena.lt/naujienos/kaunas/miesto-pulsas/kaip-kovno-tapo-kaunu-1124987
– tiesos.lt/kaip-kovno-tapo-kaunu/
„ Dorogu osilit iduščij “. Kiek pamenu, tai kaukaziečių posakis, tačiau jį girdėjau tik rusiškai. Nežinau, kaip taikliau išversti. Apytikriai taip: kelią įveiks tik juo einantys/žingsniuojantys.
Pasiūlymas alkui – užblokuokite, ir bus ramu. Man šlykštu, kiti – tyli. Matyt, kitų necenzūruoja? O gal kitiems – nuolankiems komentatoriams tai patinka? Koks svetainės nuopuolis, koks nuopuolis… Kur dar taip yra? Rusijoje.
kai, pasibaigus kantrybei, trenksite durimis ir kur nors iškeliausite:
Išmokos šeimai: ką svarbu žinoti išvykus gyventi ar dirbti į kitą ES valstybę?
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/ismokos-seimai-ka-svarbu-zinoti-isvykus-gyventi-ar-dirbti-i-kita-es-valstybe/
Šiek tiek pataisyčiau požiūrį į romėnus. Imperijos teritorijoje kaip gyveno, taip ir tebegyvena 1) autochtonai keltai, per 500 metų imperijos sudėtyje praradę kalbas ir ėmę vartoti liaudiškąją lotynų (administratorių ir karių) kalbą (t.y. dabartiniai prancūzai, ispanai, portugalai, rumunai) ir 2) autochtonai romėnai Apeninų pusiasalyje, tebekalbantys ta pačia savo kalba – italų. Ją galime vadinti naująja lotynų (kaip kad skiriame senąją graikų ir dabartinę). Žodžiu, Romos imperijos nereikėtų painioti su romėnų tauta.
Rumunai buvo ne keltai, o dakai. O vakarų Europoje suromėnėjo ne tik keltai, bet ir germanai (frankų vardas atiteko Prancūzijai), iberai. Jei tikėsim Toporovu ir Rosales – į ispanų tautą įsiliejo ir galindai.
Italai tik iš dalies romėnų palikuonys, prie jų etnogenezės prisidėjo tiek Europos “barbarų” gentys, tiek importuoti iš visų Romos valdų Viduržemio pakraščiuose vergai.
Manau, nėra grynų keltų palikuonių,kaip ir nėra grynų romėnų palikuonių. Skaičiau,kad vadinamosiose keltiškose airių, škotų ( ypač) tautose labai ženklus skandinavų ( šiaurės germanų) įnašas. Viduramžių Airijoje, Škotijoje buvo susikūrę kelios šiaurės germanų karalystės, ženkliai įtakojusios vietinę kultūra ir kalbą. Žinoma, škotų germaniška kalba susiformavo germanų anglosaksų kalbos pagrindu. Senąją keltų kalbą gaidligh moka nedaug škotų.Teko skaityti,kad keltams velsiečiams ženklią įtaką padarė germanai flamandai, atsikėlę čia viduramžiais. Prancūzų kalboje yra labai daug frankiškos ( germaniškos) kilmės žodžių. Prancūzų, italų,portugalų,ispanų kalbose pasaulio šalys vadinamos germanų kilmės žodžiais ( Nord, norte-šiaurė, sud, sur, sul-pietūs, est,este-rytai, ouest, oeste-vakarai…).
Rašinyje istorijos mintys ir supratimas tiek mėgėiškas (kalbų prie čerkos lygio), kad nėra ką apie jas ir kalbėti..
Sakymas, kad “lietuvių tautai graso tiek Vakarų globalistai, tiek Rytų imperialistai”, visiška nesąmonė. Globalizmas – pasaulinis reiškinys, taigi lietuvybei grėsmes kelia pačioje tautoje, valdžioje besirandantys globalistai.
Kaip matyti, tokio sakymo turinio tikslas – įsikišti Lietuvą į vadinamą “Vidurio Europos šalių” katilą, kurio virėju trokštų tapti Lenkija… Taigi rašinio autoriaus ir be abejonės atitinkamos Lenkijos politikos tikslas, atseit,gelbstint nuo tų grėsmių lietuvių tautą, žūtbūt, į šį katilą įsimesti ir Lietuvą…
Gaila laiko krapštyti, kai tiek vaikiškumo ir, oi, ne tik. „Esame ypatinga tauta, kuri dorą įtvirtino savo valstybės himne.“ Vajetau, tikrai ypatinga tauta, kuri dorą įtvirtino tik himne.
Mosuojant vėliavėlėmis su vadinamu Vyčiu, tikrai neišliksime, nes tai istorinis (jogailinis) Lietuvos priklausomybės Lenkijai simbolis. Tikrasis Vyties arba dangiškasis Lietuvos žemės (vietos) simbolis yra dabar dvigubu kryžiumi vadinamas ženklas. Pats raitelis Vyties vardu imtas vadinti pagal tai, kad raitelio naudotas skydas tapo su Vyties (dvigubo kryžiaus) ženklu. Apskritai Vyties (vietos simboliu) ženklu vaizduojamas genčiai priklausančio dangaus ir žemės ryšys – pagal jį gentis (adresatas) gauna Dievo ir vėlių pagalba iš dangaus jai gyvenant Žemėje. Žodžiu, pagal šį ženklą suteikiama dieviška pagalba lemties galios būdu saviesiems gyvenime ir kovose ant žemės. Vadinami Gedimino stulpai yra teisingumą vykdančių dieviškųjų galių simbolis, t. y. ribų (sienų) tarp žemės ir dangaus perėjimo priemonės simbolis, praktišai tai svėrimo, teismo priemonės ženklas. Paprastai sakant – tai laisvės ir atsakomybės, laisvos rinkos fizinio galimumo simbolis.
Taigi , kad išliktume, griebkimės savo, o ne leniškų (jogailiškų), prigimtinių simbolių, ženklų.
„kas tautiška, turi būti ir žmoniška“ – geniali mintis? Rimtai? Kas joje vertingo? Kad žmoniška, o ne gyvuliška? „Pereinant prie kultūros – ypač iliustratyvi kultūros sritis yra sportas“ – nuo kada barzdotų diedų žaidimai su su sviedinuku, nes jie daugiau nieko gyvenime nemoka, boksavimas kito veido, kol sulaužoma nosis su kraujais ir prakertamas antakis, svarsčių, štangos kilnojimas ir t.t. yra kultūra?
Labai demagogiškai skamba žodžiai „pyktis dar ir tarpusavyje, eskaluojant praeities nuoskaudas“, kai tai rašoma lietuviams apie santykius su Lenkija. Toks sakinys teigia, kad lietuviai nenaudėliai (ar kvaileliai) pykstasi, eskaluoja, lenkus puola… Tai tokia pati demagogijos schema kaip ir Rusijos varoma propaganda apie ją tariamai puolančias kitas tautas, rusų paklausius, atrodo, kad rusus puola visi aplinkui: ukrainiečiai, pribaltai, gruzinai, nekalbant jau apie natovcus, anglosaksus ir „kolektyvinius Vakarus“. Lenkijos agresoriška demagogija niekuo nesiskiria: vaizduoja tariamai pykstančius, eskaluojančius, puolančius bei lenkų teises pažeidžiančius lietuvius, kai iš tikrųjų pati Lenkija tokį naratyvą išgalvoja ir su savo propagandistais (bumblauskais, valatkomis ir kundrotais) diegia. O kai tai vyksta, tada matosi, kad propagandistų bandymas agresorių nusikaltimus vadinti „praeities nuoskaudomis“ yra ne tik neatsiprašymas ir neatgailavimas dėl savo veiksmų, bet ir bandymas paslėpti agresoriaus kėslus ir tai reiškia, kad naujos nuoskaudos dar laukia ateityje.
Tarp kitko, tai jau ne pirmas (!) straipsnelis alke su įtartinomis, slidžiomis užuominomis, nutylėjimais, svajonėmis apie tarsi kažkokį galimai bendrą darinį su slavais. Jei rašytojas mini „praeities nuoskaudas“, tai tegu tiesiai šviesiai ir pasako, ką jis turi galvoje. Dabarties nuoskaudų jis nemini, reiškia jų nėra. Štai taip ir kapsi į skaitytojų pasąmonę.
Ir dar tas propagandinis išsireiškimas „praeities nuoskaudos“ labai panašus į Kremliaus propagandos puoselėtą buvusį Vakarų nesupratimą, kai Baltijos šalys kalbėdavo apie Rusijos pavojų. Vakaruose sakydavo: čia jūsų traumos iš praeities… Bet tai buvo ne iš praeities, ir ne traumos. Tai buvo blaivus dabarties matymas ir ateities numatymas. Lygiai taip pat kalba ir kitos agresorės imperialistės – Lenkijos naratyvų pasakotojai. Jie užmaskuodami savo dabartinę agresiją sako: „praeities nuoskaudos“…
Gal gerb. straipsnio autorius nėra susipažinęs su panašaus pobūdžio straipsniais?
– pl.wikipedia.org/wiki/Litewska_okupacja_Wileńszczyzny
Airiai ir žydai ne „puikiai išsiverčia“ svetimomis kalbomis, o buvo žiauriai išprievartauti ir vos atsilaikė, o kai tik atsilaikė, tai iš paskutiniųjų mokosi savo senųjų kalbų ir stengiasi prie jų sugrįžti.
Kas silpnina lietuvių kalbą ir siaurina jos vartojimą, tas yra visiškas tiesioginis lietuvių tautos ir Lietuvos valstybės priešas be jokių išlygų. Todėl linkiu jam tokio paties likimo, kokį Ukrainos priešams dabar dovanoja ukrainiečiai.
Kai kas nors išdrįsta nepasiduoti, jau vien nuo to šyla širdis.
Nepasiduoti ir neklausyti jokių išvedžiojimų – esminė ir vienintelė žmogaus verta laikysena.
Tikrovę lemia ne teorijos, o nepasidavimas. (–:
Manau, panaši istorija ištiko ir flamandus, kurie nuo pat Belgijos valstybės įteisinimo, kovojo už savo olandiškos kalbos lygiateisiškumą su tuo metu vienintele Belgijos karalystės kalba paskelbta prancūzų kalba.Skaičiau, kad per berods šimtą metų istorinis flamandų miestas Briuselis iš olandakalbio virto daugiausia prancūzakalbiu…. Teko skaityti,kad XIX amžiuje į oficialiai prancūzakalbę ( ten dar kai kur buityje kalbama valoniškai, rytuose- vokiškai) Belgijos dalį Valoniją ieškodami darbo persikėlė apie milijoną flamandų. Kadangi valdžia nesteigė mokyklų,kuriose mokoma olandų kalba,tas milijonas per kelias kartas ištirpo tarp prancūzakalbių- su kalba buvo prarasta ir tautybė. Net ir dabar olandų kalbos teises ginančios Flandrijos regiono partijos kai kurios prancūzakalbės žiniasklaidos yra išvadinamos “nacionalistinėmis”, ar net “rasistinėmis”…
„Tik vargu, ar teisinga skelbti kryžiaus karus bet kokiems svetimžodžiams, įskaitant tarptautines sąvokas.“ Ar tai ne suktas sakinys? Nes kas gi skelbia karus bet kokiems (!) svetimiems ar tarptautiniams žodžiams? Niekas niekur niekada nekalbėjo apie tokį kraštutinumą.
„Visgi svarbiausia tautos gyvasties sąlyga lieka dora. Ne išoriniai kultūriniai atributai, ne ūkinė gerovė, o darnus sambūvis su savo artimu, su visu pasauliu, su visa gyvąja kūrinija.“ – kaip matome, kad tauta išliktų, reikia labai nedaug: gražiai sugyventi su savo artimaisiais, gražiai sugyventi su visu pasauliu (GLOBALIZMAS), gražiai sugyventi su visa gyvąją kūrinija (su Gamta, įskaitant viso pasaulio žmones – GLOBALIZMAS). Ir tai rašytojas vadina „dora“. Tautos kultūra jam išorinis atributas? Ūkinė gerovė rašytojui nesvarbi, nors skurdas skatina tautiečius palikti Lietuvą? Vajetau, vajetau…
Yra paskaičiuota, kas sudaro tautos egzistencinį pagrindą. Tai – tvarus trijų giminiškų genčių su savo tarmėmis, bet kalbančių ir rašančių sutarta tarp jų viena tarme (mūsų atveju – suvalkiečių), junginys. Esmė glūdi tarmių gyvenamos vietos sėslume, maišantis tarpusavyje (persikėlimas gyventi ryšium su vedybomis, darbu, sportu, intelektualine veikla ir pan.) ne daugiau gaip 33 proc. Mat, sėslumas garantuoja ploto, kuriame gentis gyvena, gamtos ir jos žmonių energijos susiliejimą į vieną kūrybinį vienetą. Evoliucinis prasidedančios genties energetinio vystymosi procesas susideda iš trijų periodų: brendimo, energetinio smūgio ir senatvinio smukimo. Kiekvienas periodas trunka po 1.500 metų ir todėl reikia geranoriškai sekti, kad valstybei vadovautų energetiinio smūgio periode esanti gentis. Ji turi auklėti brendimo fazėje esančią gentį ir už tai Išminčių ratui (renkama kiekvienoje gentyje pozicija) smūgyje esanti gentis periodiškai turi atsiskaityti. Energinio kritimo fazėje esančią gentį smūginė gentis turi globoti. Iš kitų šalių žmones priimti pas save gyventi galima priimti tik pas juos smūginėje fazėje gyvenančius žmones, nežiūrint jų amžiaus. Štai – ir visa logika evoliuciniam, kartu politiniam ir kūrybiniam, tautinės šalies vystymuisi. Bet koks revoliucinis perversmas (pirmyn vergai nužemintieji, bandera rossa bandera rossa, kariniai perversmai ir t. t.) valstybės ekonomiką ir vidaus kultūrą bloškia dešimtmečiams ar net šimtmečiams į šalį atgal. Kitos šalies karinė invazija, primetant savo kultūrą, valdymo principus, savo religiją, taip pat ir doros supratimą, yra neleistina “fors mažorinė” aplinkybė.
P. S. Tai nėra išmislas. Tai – iš dokumentikos paimta ir racionaliai apdorota medžiaga. Dėkoju.
Jolanta Zabarskaitė. Nenoriu būti lietuvis(ė)
Skaitykite daugiau: delfi.lt/news/ringas/lit/jolanta-zabarskaite-nenoriu-buti-lietuvise.d?id=93353235
Apie left-liberastinės mokyklos pasiekimus ugdant mankurtišką jaunąją kartą, kuriant globalią Lietuvą.
Straipsnis plyšta nuo svetimžodžių, todėl siūlyčiau autorei pirmiausia pažvelgti į save pačią – į stebėtinai skurdžią savo kalbą.
Nejaugi pati problema, apie kurią rašo autorė, tau pasirodė mažiau svarbi už kelis svetimžodžius?
Svarstomas klausimas labai svarbus, bet straipsnio kalba nyki, ir tai jį sumenkina. Esu ir anksčiau skaitęs šios autorės straipsnius. Lietuvių kalbos žinovai taip nerašo. Cituoju be kabučių, kad neužkliūti cenzūrai: naratyvas, diskutuoti moderniuose, komunikacija, situacija, emocijos, argumentuoti, tebekultivuojama, užsifiksuoti… Taip vadinama globalizacija (su lietuvių kalbos menkinimu) pas mus atėjo ne šiandien, o labai seniai – su krikščionybe. Tiesa, buvo išimčių.
Ar alkas dar turi nors lašelį savivertės? Juk save žemina. Gėda.
„ Nutautėjimo procesai prasidėjo. Kas juos sustabdys? Šitas sudėtingas problemas ateityje spręs mūsų dvikalbiai vaikai arba jų nespręs mūsų anglakalbiai vaikai. Bet dabar reikia atsikvošėti mums .”
-.delfi.lt/news/ringas/lit/jolanta-zabarskaite-nenoriu-buti-lietuvise.d?id=93353235
eina į nuotekas. Alkui Konstitucija negalioja, jei taip cenzūruojama?
• L. Valensa:
– lrt.lt/naujienos/pasaulyje/6/1989164/buves-lenkijos-prezidentas-walesa-norejau-kad-tautos-atsiskirtu-nuo-rusijos-bet-pasaulio-galingieji-neleido
(Pritariu. Bet ne tik nuo jos, bet ir nuo kitų kaimynių įtakos, dėl jų nepagydomo noro valdyti mažesnę kaimynę, irgi BŪTINA atsiskirti!, atsispirti jos pažadams ir gundymams. Bet jau pasimokyti iš susigundžiusių telefoninių sukčių pažadais pasimokyti vertėtų.)
Seniau naujos kalbos ir tautos radosi užėmus kitos genties gyvenamą žemę – kruvinu ar nekruvinu būdu: taikūs atėjūnai įsiterpia tarp čiabuvių ir ilgainiui abiejų genčių kalbos ir papročiai savaime susilieja, sukurdami naują tautą su hibridine kalba ir kultūra. Arba karingi atėjūnai agresyviai užplūsta, žudo vietinius, apsigyvena užgrobtoje žemėje. Šiuo atveju dvi kalbos irgi susilieja į naują, tačiau daugiau per prievartą, negu savaime.
Bet šiais laikais jau galima ir be fizinio įsiveržimo, visiškai „nekaltai” apsieiti – pakanka pasitelkti naująsias technologijas ir „pažangias” įvairių sričių ideologijas… Su jomis, kad ir „toleranciją bei įvairovę” pasičiupus, vaje, kiek nuveikti galima ne tik su mažesnės už tave kaimyninės šalies, bet ir su už tūkstančių km esančių šalių jaunimu!..
Ar sunku į jauną ir patiklią galvą įpūsti tikėjimą, jog kalba-atėjūnė ir „pažangi” (nes svetima!) kultūra jiems pažangą ir gyvenimą Rojuje dovanos? Paskutinis mums ir aplinkinėms šalims žadėtasis buvo komunizmo rojus. Tada irgi buvo liepta trauktis šalin „praeities šešėliams”*, nes: „My naš, my novyj mir postroim”… Juolab, kad ir tarp nebe jauniklių atsiras „tautos šviesulių” ir Seime ir vienoje kitoje savivaldybėje
………………..
• Mirė kalbininkas, Lietuvių kalbos ir kultūros centro Sakartvele vadovas prof. Vidas Kavaliauskas**
– lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1989344/mire-kalbininkas-lietuviu-kalbos-ir-kulturos-centro-sakartvele-vadovas-prof-vidas-kavaliauskas
Velioniui tik 57… Jis buvo vienas iš tų, kas tame Žemės kampelyje vietos gyventojams paliko žinią apie senąją lietuvių tautą ir jos kultūrinį paveldą. Amžiną jam atilsį.
……………………….
* R. Šimašius: „Jūs, Vilniaus praeities šešėliai, patraukite rankas nuo sostinės”
** Tikrai pats mirė? Ar tik nepradėjo Kremlius ir ten savo „švaros akcijas” rengti? Kaip supratau pr. dienos „Svobodos” žinias, Kremlius paskelbė naują tvarką Sakartvelui – jie į RU galės tik su vizom įvažiuoti, o rusai – be jokių vizų (ir be jokių apribojimų ir tik Kremliaus nustatoma tvarka?).
Centrų centriškumas išcentrintinas centrifuginiu būdu. Esti ir mūsump ko, pradedant nuo „Lietuvos širdies“, „pagrindinės šalies šventovės“, kur laukiama pagrindinė šalies Mumija, „pagrindinės šalies eglutės“ „pagrindinėje šalies aikštėje“. Tiesa, kas būtina, tai būtina, bet yra ir gerų pavyzdžių, kaip antai Vašingtonas, kurio sostinės sostai nesiurbia visos šalies išteklių, net Pentagonas ir CŽA ne ten.
Tiesa, dar Šventaragio sumanymas gabenti mirusius deginti į „centrą“. Gal būt taip ir nebuvo, bet klausimas, ar tai gražu, ar negražu, nors labai aiškiai suprantu politinį šio pasakojimo pamatą.
Iš tikrųjų kam į tą Kauną – centrą (sostinę !) – valstybei kišti tokius pinigus. Oro uostas pastatytas, europinis geležinkelis iki Lenkijos nutiestas ir net iki Palemono Kaune išvedžiotas. Juolab, kad sakoma, jog nelabai yra kam juo važiuoti, ką vežti, tai manoma pripratinti Vilnių, kitą Rytų Lietuvą į Balstogę važiuoti per Kauną, Kazlų Rūdą, ir net Elką (nors esantį ne pakeliui, o link Gdansko, Lenkijoje). Mat taip lietuviams kelionės į Vakarus (kito kelio geležinkeliu negu per Balstogę nėra) taptų 200-300 km neišvengiamu “pasivažinėjimu” po Lenkiją ir žinoma papildomomis pajamomis, gaunamomis iš infrastruktūros, į Lenkijos biudžetą iš lietuvių ir kitų Baltijos žmonių ar turistų, vystančių į Lietuvą, kišenės. Tai gal iš to ir Kaunui nėra – kaip sakoma nei šilta, nei karšta. O kur dar mokesčių lengvatos Kauno LEZ’ui, kuris, lyg negalią turintis, kaip pašalpą jas kas mėnesį gauna ar Nemune sala, gal net poliais upėje pritvirtinta tapusi, o – joje Žalgirio arena pastatyta ir dar valstybiškai numatyta ar jau pradėta statyti. Kalbama, kad dar ilgiausią geležinkelio tiltą per Nerį statys, jog geležinkeliu iš Kauno į Rygą galima būtų ne per Šiaulius, o per Panevėžį važiuoti – beigi taip beliktų ir Vilnių, Pietryčius per aplinkui į Rygą, Taliną, Helsinkį per Kauną varyti…
Ar ne dėl šitos Kauno centravimo politikos Alytus, Šiauliai, kiti pakraštiniai traukos centrai nyko ir nyksta, o Vilnius, Klaipėda tapo labai apleistais miestais, kuriuose, ypač Vilniuje, valstybės lėšomis per tuos 30 metų kaip ir nieko nepastatyta, neįrengta. Taigi Lietuvoje Kauną, Amerikos pavyzdžiu, anot paties, “išcentrinti” būtina, tad į naująsias valstybės valdžias rinksime tik tuos, kurie jį išcentrintų šalies lėšų siurbimo, kaip regis, prasme…
„Kažin“ vardas buvo įdomesnis 🙂 Šiandien delfi rašo, kad stringa „Rail Baltica“ darbai: projektas sparčiai brangsta ir atidedamas dar 4 metams.
ir vėl cenzūra. Ura! Kur alko vadybininkas / direktorius / vedėjas / savininkas? Kada jis ar ji pasirodys ir nušvies, kas čia vyksta? Ai, tai juk ne komentatorių reikalas, jie čia visai nelaukiami? Gėda. Išsiųsiu alkui Konstitucija registruotu paštu.
nosinės: ką? – Konstituciją. Tuoj kokia humanitarė pastebės ir susijaudins, todėl skubu užkabinti.
Taip, jo vardas įdomesnis, bet negi dabar tuo pačiu imsi vadintis…
Kas dėl ‘eveitingo’, tai gali būti, kad einama prie cenzoriaus darbo robotizavimo ir jo įdiegėjai įsiprašė serverio leisti praktinius bandymus atlikti būtent Alkas.lt atveju, suprantama ne už dyką. Tai tuo atveju, kai sakiniai ne vien iš veiksnio ir tarinio, – kiek sudėtingesni, taip ir “stop mašina”..
Taip, jo vardas įdomesnis, bet negi dabar tuo pačiu imsi vadintis…
Kas dėl ‘eveitingo’, tai gali būti, kad einama prie cenzoriaus darbo robotizavimo ir jo įdiegėjai įsiprašė serverio leisti praktinius bandymus atlikti būtent Alkas.lt atveju, suprantama ne už dyką. Tai tuo atveju, kai sakiniai ne vien iš veiksnio ir tarinio, – kiek sudėtingesni, taip ir “stop mašina”..
O, ir aš taip seniai spėjau, nes alkas nepateikia jokio paaiškinimo, tyli, vienu žodžiu…, ne, geriau čia ir sustosiu, nes mano nuomonė apie šią svetainę bloga, geriau patylėti. Menkaverčiai įtartini straipsneliai, ministerijų informacija. Išimtys labai retos. Jei mūsų spėjimas teisingas, esame bandomosios jūrų kiaulytės, kurios kažkam uždirba pinigus?
Na, va – ir aš WAITIJU !.. Na, dviese vaitinti smagiau?
Mūsų spėjimai sutampa. Tai mes jūrų kiaulytės, kurias išbando?
O tai nėra kaimynės gudravimas, saugant savo teritoriją nuo rusiškų garvežių?
Arba Lietuvos reketavimas, reikalaujant susimokėti už „stogą” jos reikalaujama „valiuta”? T.y., kol nebus, kaip aš sakau, vėžė bus „marinuojama”!
O ar jums neatrodo, jog Briuselis – visiškai neprofesionali kontora, negebanti tvarkyti valstybėms ir pačiai ES iš tiesų svarbių reikalų (pvz., kaip vėžės užbaigimas), bet maskuojanti savo bejėgiškumą, vadovaudama tokiom „svarbiom” ES gyvybingumui sritims, kaip bandymai su lyčių bei šeimų įvairove ir pan. .
.
Na, va – ir aš WAITINU !.. Na, dviese smagiau?
Nedejuokite Mikai – Vilniui šiais metais Vyriausybė skyrė berods 330 milijonų paramą iš visos Lietuvos biudžeto. Siūlau mąstyti valstybiškai- ne tik apie privilegijuotą Vilnių,kur sutelktos beveik visos valstybinės institucijos,išlaikomos iš visos Lietuvos biudžeto, bet ir apie kitus Lietuvos regionus.
Iš kur ištraukiate, kad Vilnius privilegijuotas. Laikyti Vilnių privilegijuotu, nes iš biudžeto išlaikomos valstybinės institucijos yra jame (jis sostinė pagal Konstituciją – tai ne jokia privilegija). Tai panašu į demagogiją, kadangi arti 60% Vilniuje surenkamų mokesčių paimama į biudžetą, kai kitose vietose -100 % ar arti to paliekama savivaldybėms. Be to, Vilnius uždirba apie 45 % viso šalies BVP, o iš ES Lietuvai skirtų 4 milijardų popandeminiam atsigavimui finansuoti, regis, Vilniui teteksią jų tik 1 %, o investicinių projektų atveju parama iš ES Vilniuje ir regione tegalės sudaryti tik ar ne 40 %, kai tokiu atveju kituose Lietuvos regionuose ji galima iki 80 %. Tai va kokia yra ta tikroji “privilegijuoto” Vilniaus valstybinio valdymo padėtis, trumpai sakant.
Perskaitykite dar kartą, jei pirmąjį nepavyko – Vyriausybė suteikė Vilniui apie 330 milijonų paramą iš visos Lietuvos biudžeto. Beveik visos valstybinės įstaigos yra Vilniuje,jos finansuojamos iš visos Lietuvos biudžeto ( Vokietijoje apie pusė ministerijų yra ne sostinėje). Kitų miestų gyventojams įsidarbinti į gerai apmokamą tarnybą galimybių daug mažiau, arba jie turi važinėti dirbti į Vilnių.
O dėl ES paramos siūlau pasiskaityti Bronio Ropės straipsnį “Vystysime Vilnių likusios Lietuvos sąskaita?
– lrt.lt/naujienos/pozicija/679/1598294/bronis-rope-vystysime-vilniu-likusios-lietuvos-saskaita
Arba Alko straipsnį ta pačia tema:
– alkas.lt/2023/03/24/regionu-lukesciai-del-es-investiciju-gali-virsti-nusivylimu-projektams-net-neprasidejus/
Mikas
Your comment is awaiting moderation
2 sekundės ago
Į elgesio, gyvenimo grindimą kito (šiuo atveju Vokietijos) pavyzdžiu – logika senovės lietuviai turėjo griežtą ir trumpą atsakymą: “jei tas nosį pjauna, tai – pjausi ir tu”… Dėl parekomenduotų rašinių, tai – partiniais interesais grįsta propaganda. Su 300 mln. iš biudžeto skyrimu, tai ar neišeis taip, kaip su tais 60 mln., skirtų, Skverneliui valdant, nacionalinio stadiono statybai, kur jie nukeliavo, regis, partijų viešai nepranešta ligi šiol.
Amerikoje ne viskas sukoncentruota sostinėje Vašingtone- ten yra kultūros ,ekonomikos centrai Niujorkas, Čikaga, Los Andželas, Sanfransiskas, Majamis ir kiti… Gal tik vienoje rytų valstybėje R. beveik viskas sukoncentruota sostinėje M.-gal ir tamsta siūlytumėt sekti jos pavyzdžiu?
Neskiriate valstybės nuo valstijos, taip pat centro nuo sostinės sąvokų. Taigi likite sveiki…
Neskiriate valstybės nuo valstijos, taip pat sostinės nuo centro sąvokų. Taigi, neglobalistiškai sakant, likite sveiki…
nekenciu Kundroto ir jo demagogijos !!!!!
Lietuvos tautinė valstybė susideda iš trijų giminingų genčių (aukštaičiai, žemaičiai, dzūkai). Jos pačios sutaria (o taip ir buvo), kurios genties tarminė kalba taps valstybine. Gentis turi būti pakankamai didelė ir gyvybinga šnektomis bei pašnektėmis. Ši tvarka atsispindi vientisoje Gedimino stulpų išvaizdoje. Norint sunaikinti tautą, reikia nors vienai genčiai primesti savo kalbos, lyg ji būtų valstybinė, svetimybę.
TSRS švietimo ministrų suvažiavime buvo pateiktas pasiūlymas, jog, kadangi Leninas kalbėjo rusiškai, tai visoje TSRS reikia pereiti prie visuotino raštingumo rusiškai. Pasiūlymas sulaukė paruoštų plojimų, tačiau į tribūną išėjo Justas Paleckis ir pasakė: “Tarybų Sąjunga susikūrė Karlo Markso, Fridricho Engelso ir Kanto filosofijos ideologiniu pagrindu, todėl žvelkime, draugai, giliau: pereikime gal prie tos kalbos, kuria kalbėjo šiedideli žmones?”. Salė tada pritilo ir balsavimas dėl privalomos rusų kalbos įvedimo visoje TSRS teritorijoje sužlugo.
Išvada: bet kokie veiksmai, susiję su oficialios lietuvių kalbos “tobulinimu” (raidyno “turtinimas”, diakritiniai ženklai, dvikalbystė ir pan.) veda prie mūsų valstybės žlugimo. “Tobulinimus” siūlantis, prieš kalbant, turėtų susiskaičiuoti kiek dantų burnoje turi, kad galėtų perskaičiuoti kiek jų po kalbos burnoje jam beliko.
Tarmes yra baltu kalbos gyvasta grozis ir turtas !!!!
skaitykite Donelaiti kiek daug gyvasties jo kalboje !
o lietuviu bendrine kalba tiesig be dvasios ir givybes….
Gal per griežtai čia pasmerkėte? Sutinku, kad tarmės turi savo žavesį, mėgaujuosi, jų klausydama, tačiau bendrinė ir oficiali kalba valstybėje yra būtinos. Bent jau kol kas jokia valstybė neapsiėjo be visiems vieningos kalbos, kurios kiekvieną žodį visi vienodai supranta.
sutinku , pasikarsciavau del bendrines kalbos….bet kartais reikia emocijas issikrauti …
Su tarmėmis buvo ir būna įvairiai- štai renesanso epochoje Martinui Liuteriui išvertus Bibliją iš lotynų kalbos į vokiečių aukštaičių ( iš esmės į tiuringų tarmę), kartu su Biblija ši kalba ėmė plisti į vokiškų kraštų šiaurę, išstumdama vokiečių žemaičių kalbą ( iš esmės jos saksų žemaičių tarmę), atsilaikė tik vokiečių žemaičių kalbos frankų tarmė dabartiniuose Nyderlanduose. Matyt dėl to,kad panašiu laiku į ją buvo išversta Biblija. Vėliau ši tarmė virto olandų kalba. Norvegijos parlamento nariai posėdžių metu kalba savo tarmėmis, bet rašo vienu iš dviejų standartinių norvegų kalbos variantų.
Taip – tarmės, Donelaitis didžiulė lietuvių gyvastis yra, bet visgi negalima nematyti. kad Karaliaučiaus pavadinimas yra iš dviejų sandų sudarytas žodis (Kar- + liaut- ). Be abejonės juose kaip senuose lietuvių žodžiuose negali nebūti tarmiškumo pėdsakų. Tokiu atveju yra galimas: kar-/kur-, liaut-/lait- tarminis egzistavimas bei jų tarminis giminingumas. Taipogi, akivaizdu, kad Karaliaučiaus pavadinimo liaut- ir Donelaičio lait- giminiuotini su žodžiu leitis, iš kurio yra bandymų vesti ir lietuvių pavadinimą. Tačiau yra svarbiausia, kad šie kalbinio giminingumo faktai duoda pakankamo pagrindo tvirtinti, jog Karaliaučiaus pavadinimas yra sudurtinis lietuvių tarminėje kalboje padarytas žodis. Tai viena. Antra, ir taip pat, kad jis yra pirmesnis negu kryžiuočių Kionigsbergo pavadinimas. Mat, tuo metu (apie 1255 metus) tradicijos vokiečių žodį kionig versti karaliumi negalėjo būti, nes paties žodžio, jeigu jo nelaikytume lietuvišku, apskritai, dar būti negalėjo.
gal reiketu pasiziureti i vietovardzius aplink
Karaliauciu ?
Parašiau ir laukiu awaiting’e.
Du mano parašymai tik ką prapuolė. Varge, tu mano, iki kokio lygio nusmukimas…
alko cenzūra, nes ir vėl stabo. Ura! Kaip rusijoje? Siaubas.
dėl cenzūros vienas spardosi. Kitiems viskas gerai? Baudžiauninkų savimonė?
Kaip sakydavo vienas mano mokytojas – tau Kundrotai, tikrai reikia į subinę nors nykštį įvaryti, jeigu birka tuo momentu nestovėtu.
Perrašoma žmonijos istorija: rastas priešistorinis 300 000 metų senumo rankinis kirvis –
– ve.lt/pasaulis/perrasoma-zmonijos-istorija-rastas-priesistorinis-300-000-metu-senumo-rankinis-kirvis?utm_source=traffic&utm_medium=homepage&utm_campaign=traffic_amplifier_digital_matter
• Raimundas Kaminskas. Anykščių krašto partizanų ir jų palikuonių bei Tėvynę mylinčių žmonių sąskrydis
– pozicija.org/raimundas-kaminskas-anyksciu-krasto-partizanu-ir-ju-palikuoniu-bei-tevyne-mylinciu-zmoniu-saskrydis/
• Politologai kritiškai vertina politine jėga siekiantį tapti Lietuvos šeimų sąjūdį
– pozicija.org/politologai-kritiskai-vertina-politine-jega-siekianti-tapti-lietuvos-seimu-sajudi/
• Edvardas Čiuldė. Kokius politinius oponentus reikėtų susodinti į Lietuvos kalėjimus pirmiausiai?
– pozicija.org/edvardas-ciulde-kokius-politinius-oponentus-reiketu-susodinti-i-lietuvos-kalejimus-pirmiausiai/
(Tegu jūsų neapgauna antraštė!)
• Edvardas Čiuldė. Kovojančios Ukrainos simbolių balvonizacija Rimvydo Valatkos maniera
– pozicija.org/edvardas-ciulde-kovojancios-ukrainos-simboliu-balvonizacija-rimvydo-valatkos-maniera/
• Rasa Čepaitienė. Liaukimės istoriją versti politikos tarnaite ir galios žaidimų įkaite
– pozicija.org/rasa-cepaitiene-liaukimes-istorija-versti-politikos-tarnaite-ir-galios-zaidimu-ikaite/
Mano galva, mes,lietuviai ,turėtume būti vieningesni, nesipešti dėl biudžeto pinigų, dėl ES fondų skirstymo, galvotume apie visos Lietuvos, o ne tik apie savo parapijos gerbūvį… Berods Norvegijoje centrinė valdžia remia verslą regionuose, net apmoka gyventojams,kad tik jie ten gyventų ir neišsikeltų…..Susidaro įspūdis,kad pas mus viskas atvirkščiai- regionų parduotuvėse maistas neretai brangesnis, negu sostinėje…
Teisingai sakote, – nesipeškime. Betgi va kas darosi. Užuot plėtus Šeštokuose prie europinės geležinkelio vėžės buvusį krovinių terminąlą, kad taip išlaikius ir didinius darbo vietų skaičių Šeštokuose, Lazdijuose, Kalvarijoje, kitose aplink esančiuose miesteliuose, imama ir prieš 7-8 metus nutiesiama europinė vėžė, kainavusi valstybei apie 400 mln.iki Kauno bei pastatomas krovinių terminalas jame – Palemone, atseit, reikalingą centrinį krovinių terminalą. O ar centrinis terminalas šiais laikais tikslinga steigti apskritai, ar ne tikslingiau tranzitiniams kroviniams paskirstomuosius terminalėlius turėti prie kelių atitinkamų (Šiaulių, Klaipėdos, Turmanto, Vilniaus) geležinkelio stočių, esančių šalies pakraščiuose. Tokiu atveju, akivaizdu, kad nereikėtų krovinių reikalais iš visų šalies pakraštinių miestų važiuoti “fūromis” į Kauną, – sumažėtų oro tarša, būtų išlaikytos darbo vietos pakraštiniuose regionuose. Tas pats yra atsitikę su LEZ’ais, užuot juos suteikus pakraštiniams centrams, didžioji jų plotų dalis atsirado prie Kauno. Taip pat tas pats yra atsitikę su “Rail Baltica” vėžės maršrutu. Jos per Lietuvą projektuojamas ir tiesiamas maršrutas rodytų, kad lyg ne Lietuvai geležinkelis tiesiamas, o jį per šalies teritoriją už jos pinigus tiesiasi kaimynai savo naudai. Taigi nesipeškime…, – Ukraina nenori kariauti, bet yra priversta. Taigi, ar dėl minimų atvejų taip nėra ir su tuo – “nesipeškime”. Rinkimai čia pat, taigi privalu ne tik peštis, bet ir iš valdžios išpešti tas panašu ne Lietuvos valstybei – žmonėms joje – dirbusias partijas, konkrečius politikus.
Išlaikytos ar sukurtos naujos darbo vietos regionuose būtų , jei taip beatodairiškai viskas- ES investicijos, finansai,ekonomika,kultūra nebūtų koncentruojama tik sostinėje. Vokietija,kur pusė ministerijų ne Berlyne, Estija,kurios Švietimo ir mokslo ministerija yra Tartu,o ne Taline, mums ne pavyzdys?….Prie Vilniaus planuojama nauja LEZ, nors regionuose bedarbystė ir menkos algos….ES skiria lėšas regionų atsilikimui mažinti,o Lietuvos valdžia kuria planus,kaip tas regionams skirtas lėšas atiduoti Vilniui….Suomijos Konstitucujoje įrašyta,kad kiekvienas asmuo turi teisę į kokybišką aplinką,tad Suomijos valdžia užtikrina kultūrinio,socialinio,ekonominio gyvenimo standartą kiekvienam piliečiui,kur jis begyventų- sostinėje Helsinkyje ar miestelyje prie poliarinio rato. Suomija ne uždarinėja universitetus, bet kuria naujus ( naujas Rytų Suomijos universitetas Kuopio ie Joensuu miestuose). Suomijos valdžiai rūpi visų šalies gyventojų išsilavinimo galimybės,o ne tik sostinės..Tokia mano nuomonė.
Tai, kad paties nuomonė prieštarauja faktams. Paimsiu tik vieną iš sostinės išlietuvinimo politikos faktų, tai Pedagoginio universiteto – vieno iš lietuvybės židinių Vilniuje sovietmečiu iškėlimą su visais studentais, turtu ne kur kitur – Klaipėdą, Šiaulius ar panašiai, o jį Kauną. Tai dėl ko tai daryta, ar Kaunas buvo neturintis universitetų miestas ar lietuvybės jame stigo.. Akivaizdu, kad ne. Kodėl neapsiribota tuo, kad tik vadovavimą jam perimtų VDU, kaip kad padarė VU Šiaulių universiteto atžvilgiu. Tas pats yra ir dėl gyvenimo standartų užtikrinimo Lietuvoje lyginimo su Suomija, kuri 50-ies metų sovietinės nelaisvės nepatyrė. Taip pat Prezidento Smetonos, neatstačiusio ginklo ultimatumams nei Lenkijai 1938 m., nei sovietams 1939 ar 1940 metais, ji neturėjo. Taigi ta paties nuomonė – ar ne tėra emocija ir tiek…
Anusauskas pristatys naują knygą apie partizanų kovų ir žūties vietas
10:35
„Ir ne, čia nėra whataboutizmas.“ Jei LR veiktų atitinkama inspekcija ar komisija, jos raštu kreiptųsi į tą labai aukštą asmenį, kuris taip rašo. Nėra. Nėra nei inspekcijos, nei komisijos. Nėra jokios pagarbos valstybinei lietuvių kalbai. O yra kas?
Eikime –
– lrytas.lt/kultura/literatura/2023/05/19/news/-baltos-lankos-rekomenduoja-ka-skaityti-ir-kokiu-nauju-knygu-klausytis-baigiantis-pavasariui-27095819 –
perskaitykime ir išmokime –
Juozas Erlickas išvardino vertybes, kurioms neįmanoma pasipriešint
Sutinku su Saulės Vilnos nuomone, kad žodis Karaliaučius yra sudurtinis, kilęs lietuvių kalbos pagrindu. Taip, Saulės Vilna, semantiškai gali būti jis iškoduotas kaip Karaliautčius – Kara’liautčius = Karų liovimosi vieta. Gali būti iškoduotas ir kaip Karaliaučius – Karal’liaudčius = liaudies (tautos) karalių miestas.
> Saulės Vilna
P. S. Atstatant istorinę tiesą, dera paklausti: “Kieno liaudis (tauta) šį miestą pastatė?”. Akivaizdu, kad tai padarė prūsų (liaudis) tauta. Todėl, manyčiau, lenkai pas save tegul rašo Krolewiec, vokiečiai pas save tegul rašo Königsberg, o mes Karaliaučiaus miestą vadinkime teisingai, t. y. Karaliaučius Prūsų vardu. Negana to, sava kalba latvius kviestume šį miestą pas save irgi taip vadinti. Dėkoju.