Šių metų kovo – liepos mėnesiais aktorių duetas Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas apjungė profesionalų komandą ir simboliniuose XIX a. estetikos atvirukuose įamžino paauglių sukurtą poeziją.
Lietuvos kultūros tarybos dėka tiriamosios meninės veiklos „Simbolių kalba“ renginiai vyko Šalčininkų rajono Dieveniškių „Ryto“ ir Butrimonių „Anos Krepštul“ gimnazijose. Ilgalaikio bendradarbiavimo veiklose dalyvavo gimnazijų 9-11 klasių mokiniai.
Aktoriai Šarūnas Gedvilas, Žilvinas Beniušis, Artūras Dubaka, Oskaras Vygonovskis moksleiviams vedė kūrybiniu teatro ir poezijos kūrimo užsiėmimus. Aktorė Ieva Labanauskaitė vedė juoko jogą, apie kurią jaunimas sužinojo pirmą kartą. Iš pradžių juoktis be priežasties buvo nedrąsu, tačiau specialių pratimų pagalba pavyko atsipalaiduoti ir išlaisvinti jausmus.
Lietuvos muzikos ir teatro akademijos scenos kalbos ir retorikos dėstytoja Rita Juodelienė ruošė moksleivius poezijos skaitymui scenoje ir nagrinėjo sukurtas eiles.
Psichodramos eskpertė Vida Lipskytė vedė psichodramos užsiėmimus bei pokalbius, į kuriuos įsitraukė ne tik moksleiviai, bet ir mokytojos.
Aktorius ir scenografas Kristijonas Siparis pakvietė moksleivius į savo antikvarinius namus tapusiais teatru. Čia visi jautėsi lyg persikėlę keletą amžių į praeitį. Mokiniai susėdo prie nedidelių senovinių staliukų, iš porcelianinių puodelių gurkšnojo kvapnią arbatą ir klausėsi Sauliaus Petreikio koncerto.
Prie „Simbolių kalbos“ renginių prisidėjo interneto svetainė Filigrania.lt, kurios įkūrėja autorinių papuošalų ir kilpinėlių meistrė Lina Krasnovaitė-Siparienė skaitė paskaitą apie simbolių reikšmes poezijoje ir dailėje bei rengė puošmenų kūrimo užsiėmimus bei kartu siu savo seserimi Rūta jaunimui padėjo koduoti gėlių simbolinę kalbą ir sukurti išskirtinius atvirukus jaunimo poezijai įrašyti.
Itin daug jausmų sukėlė ne tik pati veikla, bet ir kūrybiniai pasiekimai. Kiekvieno rankdarbis buvo skirtingas panaudojus vokiškąsias Drezdeno iškarpas, kartonažą, ažūrinius ir metalizuotus karpinius bei gėlių herbarus.
Aktorius ir dramaturgas Jonas Braškys rinko tikrus atsitikimus ir kūrė tikrais įvykiais paremtą pjesę.
Dainininkas, kompozitorius Andrius Zalieska iš mokinių eilėraščių kūrė dainas. Operatorius Julius Ambrazevičius filmavo ir kūrė vaizdo pasakojimą.
Pasak „Simbolių kalba“ veiklos sumanytojos aktorės ir režisierės V. Kuklytės, imtis šito paskatino poreikis priartinti moksleivius prie meno, užmegzti vertybinius dialogus, suteikti galimybę iš arti pažinti kultūros kūrėjus ir gerinti jausminę būseną bendruomenėse juoko pagalba. Visų „Simbolių kalba“ renginių veiklos buvo apjungtos pasitelkiant poeziją. Pasak V. Kuklytės vienas iš šių veiklų tikslų buvo skatinti bendruomeniškumą tarp mokyklų. Tai, pasak jos, puikiai pavyko įgyvendinti.
Pasakodami apie savo patirtį Šalčininkų rajono mokyklose, aktoriai minėjo, kad moksleiviams siekė perduoti ne tik savo sukauptas žinias, tačiau ir paskatinti moksleivių saviraišką, laisvę, kūrybiškumą, atvirumą naujoms patirtims, atsižvelgti į jų pačių pomėgius ir norus. To pasak aktorių ir dramaturgo, dažnai mažesnėse bendruomenėse stinga.
Nors aktoriai bei dramaturgas pabrėžė, kad nesiekė moksleivių ateities planų kreipti menine kryptimi, tačiau moksleivių supažindinimas ir priartinimas prie meno, pasak jų, buvo sėkmingas. O to esą pavyko pasiekti moksleivius drąsinant. Pasak aktoriaus A. Dubakos: „Jūs galite būti kūrėjai jau dabar – nereikia laukti, nereikia specialaus išsilavinimo.“
Veiklas užbaigė abiejų mokyklų moksleivių susitikimas ir pasirodymas Dieveniškių „Ryto“ gimnazijoje. Čia jie atliko performansus, grojo ir deklamavo savo kurtus eilėraščius. Renginyje dainininkas Andrius Zalieska dainavo dainas, kurias įkvėpė moksleivių mintys ir eilės.
Aktoriai ne tik žaismingai vedė visą renginį, bet ir skaitė Jono Braškio sukurtą pjesės eskizą „Mokykla“ apie mažo miestelio svarbias istorijas. Tragikomiškos pjesės centre atsiduria neklaužada mokinys, kuris po daugelio metų sugrįžta į mokyklą užimdamas ambasadoriaus pareigas ir prisimena jaunystės klaidas bei prarastą meilę.
Vertindami pasiekimus, aktoriai pabrėžė, kad moksleiviai nustebino savo poetiniais gebėjimais bei geranoriškumu. Visi veiklose dalyvavusieji moksleiviai buvo pakviesti į tęstines veiklas kasmetinėje teatro stovykloje „Kartu“.
Veiklose „Simbolių kalba“ žvalgomąjį tyrimą atlikusi tyrėja socialinės politikos ekspertė Žeimantė Straševičiūtė išskiria, kad aktorių vykdytos veiklos rėmėsi moksleivių išklausymu, priėmimu, žaidimų įtraukimu į mokymosi veiklas, kai kurių formalių ribų atsisakymu, atvirumu idėjoms bei skatinimu. Pasak jos tai buvo raktas į ryšio kūrimą tarp veiklų vykdytojų ir moksleivių ir gali būti geroji praktika perduodama švietimo darbuotojams, kurie dirba su moksleiviais.
Prie tyrimo prisidėjusi Maryja Šupa teigia, kad tiriant „Simbolių kalba“ veiklas paaiškėjo, jog moksleivių kasdienybę sudaro įvairios kultūrinės aplinkos – tai ir kompiuterinių žaidimų draugai iš skirtingų valstybių, ir įvairių šalių atlikėjai bei sportininkai, pasirodantys kine, Youtube, Tiktok, Twitch interneto platformose.
Pasak jos moksleivių ateities planai taip pat buvo labai įvairūs – nuo studijų bet kuriame Lietuvos didmiestyje iki ūkininkavimo ar kompiuterių taisymo gimtajame krašte.
„Sugretinant skirtingus kultūrines aplinkas, galima kurti ryšį tarp skirtingų grupių. Tokiu būdu tarp grupių galima skatinti komunikaciją ir tarpusavio supratimą, stiprinti kalbines kompetencijas, savito identiteto privalumus ir atsisakyti abipusių stereotipų“ teigia Ž. Straševičiūtė ir M. Šupa.
Veiklų „Simbolių kalba“ sumanytojai V. Kuklytė ir Š. Gedvilas Šalčininkų rajone kultūrinį švietimą apjungdami skirtingų kalbų mokyklas vykdo jau 9 metus. Per šį laikotarpį menininkai įvykdė virš 15 jaunimui skirtų veiklų, kurios sulaukė itin aukštų įvertinimų rajone ir apdovanojimų iš LR Kultūros ministerijos.
Š. Gedvilas džiaugiasi, kad buriama veikli jaunimo bendruomenė, kuri vis dažniau atvyksta į koncertus, spektaklius ir drąsiai pristato savo pačių kūrybą.
Rengėjai jaučiasi itin dėkingi Dieveniškių „Ryto“ gimnazijos direktorei Lolitai Mikalauskienei ir Butrimonių Anos Krepštul gimnazijos mokytojai Katažinai Sokolovskajai, kurios šiame krašte yra tikri šviesuliai skatinantys kultūros sklaidą, kūrybiškumą ir bendradarbiavimą.