Lietuvos žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas ir Ukrainos agrarinės politikos ir maisto ministras Mykola Solskis dvišaliame susitikime Vilniuje aptarė grūdų iš Ukrainos eksporto per Klaipėdos uostą galimybes. Susitikime dalyvavo ir Ukrainos ambasadorius Lietuvoje Petro Beshta.
Po Rusijos karinės invazijos Ukrainoje tai pirmasis šios šalies ministro vizitas Lietuvoje. Atvykti į mūsų šalį Ukrainos ministrą pakvietė prieš dvi savaites Ukrainoje apsilankęs žemės ūkio ministras K. Navickas.
„Kęstutis Navickas – pirmas jūsų šalies ministras, kuris apsilankė Ukrainoje karo metu. Esame dėkingi už pagalbą. Dėkojame visiems lietuviams, kurie palaiko Ukrainą ne tik žodžiais, bet ir darbais“, – sakė M.Solskis.
Ukrainos ministras M. Solskis lankosi Lietuvoje ieškodamas kelių eksportuoti praėjusių metų ir būsimo grūdų derliaus iš Rusijos karinę agresiją patiriančios šalies. Įprastai taikos metu iš Ukrainos per mėnesį buvo eksportuojama 5 mln. tonų grūdų. Dėl blokuojamų Ukrainos uostų kovo mėnesį ukrainiečiams pavyko išgabenti tik 200 tūkst. tonų grūdų. O liko neišvežtų 20 mln. tonų pernykščio derliaus grūdų. Šiemet, planuojama, bus prikulta apie 50 mln. tonų, kurios taip pat turės būti išgabentos iš šalies.
Pasak M. Solskis, jei karas artimiausiu metu nesibaigs, o grūdų nepavyks eksportuoti, naujam derliui trūks saugyklų, o ūkininkai neturės pajamų pasiruošti naujai sėjai.
„Tai susiję ne tik su Ukrainos ekonomika, bet ir su pasaulinės maisto problemos sprendimu, todėl ieškoma galimybių, kaip Ukraina galėtų gabenti grūdus per Lietuvos, Latvijos uostus. Dėl uostų galimybių abejonių nėra. Rūpesčių kelia geležinkeliai. Lenkijoje bėgiai – siauresni nei Ukrainoje, Lietuvoje ir Latvijoje“, – teigė ministras K. Navickas.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis, šiandien susitikęs su Ukrainos žemės ūkio ministru Mykola Solskiu, aptarė bendradarbiavimą dėl Ukrainos grūdų derliaus gabenimo geležinkeliais. Siekiant kuo greičiau atverti logistikos kanalus Ukrainos grūdų eksportui į Europos ir pasaulio rinkas, artimiausiu metu planuojamas bandomasis vežimas geležinkeliu per Lenkiją į Klaipėdos uostą.
„Kartu ieškome optimalių sprendimų, kaip dalį krovinių iš Ukrainos eksportuoti per Klaipėdos uostą. Šią savaitę numatytas pirmasis bandomasis krovinys iš Ukrainos“, – po susitikimo su Ukrainos ministru šiandien sakė susisiekimo ministras M. Skuodis.
Ukrainos partneriams pasiūlytas maršrutas eina nuo Medykos terminalo (Lenkijos ir Ukrainos pasienyje) iki Klaipėdos uosto Lietuvoje. Lietuvos krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ yra visiškai pasiruošusi gabenti šį krovinį ir prieš kelias savaites pateikė pasiūlymų Ukrainos bendrovėms dėl grūdų vežimo.
AB „Lietuvos geležinkelių“ teigimu, Medykoje esantys du terminalai šiuo metu pajėgūs praleisti po vieną traukinį per dieną. Esant tokiam pralaidumui, per metus galima būtų vežti apie 1 mln. tonų grūdų. Jeigu nebūtų jokių apribojimų Lenkijoje, jau šiandien „Lietuvos geležinkelių“ turimi pajėgumai leistų gabenti dvigubai didesnį kiekį, o artimiausiu metu pajėgumą būtų galima padidinti daugiau nei iki 3 mln. tonų grūdų per metus.
Šis grūdų gabenimo maršrutas logistikos požiūriu yra sudėtingas dėl skirtingų geležinkelio vėžių – Ukrainoje ir Lietuvoje naudojama plačioji, o Lenkijoje – siauroji geležinkelio vėžė, dėl to pasienyje tektų keisti vagonų riedmenis.
Ministro M. Skuodžio teigimu, siekiant įveikti krovinių pristatymo iššūkius, su Lenkijos infrastruktūros valdytoju sutarta, kad Lietuvos ir Lenkijos pasienio stotis prie Trakiškių galėtų dirbti visą parą.
Ukrainos agrarinės politikos ir maisto ministras M. Solskis rytoj Lietuvoje ketina susitikti ir su Europos Sąjungos žemės ūkio komisaru.