Kartais parduoti verslą gali būti net labiau sudėtinga, nei jį pradėti. Priklausomai nuo verslo situacijos ir bendro konkrečios rinkos likvidumo, verslo pardavimas gali užistęsti, ypač jei atsisakysite daryti per daug dideles nuolaidas potencialiems pirkėjams. Maža to, stambesnio verslo pardavimas turi ir savo biurokratinių ypatumų, todėl kartais sunku verslą parduoti be teisinės ir kitos pagalbos iš šono.
Bet nepriklausomai nuo verslo dydžio, neužtenka sušukti „parduodu verslą!“ ir tikėtis, kad prie jūsų prisistatys pirkėjas, galintis pasiūlyti adekvačią kainą. Todėl jei ketinate parduoti verslą ir norite gauti gerą pasiūlymą, turėsite įdėti šiek tiek darbo.
Kita vertus, jei jūsų verslas yra kotiruojamas akcijų biržose, esant pakankamam likvidumo kiekiui, verslo (akcijų) pardavimas gali būti paprastas, kaip kelių mygtukų paspaudimas. Jums net nereikės sukti galvos dėl akcijų kainos, nes jas nustatys pati rinka.
Kitais atvejais – kad verslo pardavimas būtų kuo sklandesnis, rekomenduojame atlikti keletą pagrindinių žingsnių.
Verslo kainos nustatymas
Pirmiausia, pabandykite įsivertinti realią savo verslo kainą. Tą padaryti ne visada yra paprasta net naudojantis konvencinėmis verslo kainos apskaičiavimo formulėmis. Yra įprasta verslo kainą skaičiuoti dauginant mėnesinį pelną iš 12 ar 24. Tačiau tai greičiau veikia tik išimtinais atvejais, nes daugelyje situacijų verslo vertę apsprendžia ne gaunamas pelnas, bet tokie mažiau materialūs ir sunkiau įvertinami dalykai, kaip potencialas, įdirbis, prekės ženklas, žinomumas ir pan.
Todėl prieš nustatydami verslo kainą, atkreipkite dėmesį ir į šituos dalykus bei jų galima sinergiją su panašiu verslu (jei pirkėjas jau veikia toje pačioje ar panašioje rinkoje, kaip ir jūs).
Pardavimo inicijavimas turimų kontaktų tarpe
Antra, dalis parduodamo verslo sandorių įvyksta per turimus ryšius ir kontaktus, todėl apie verslo pardavimą paskelbti net nereikia. Kitais atvejais, jums patiems reikės ieškoti pirkėjo. Vienas paprastesnių būdų tą padaryti yra kreiptis į žinomus konkurentus, kurie turi tiesioginį ekonominį interesą pirkti jūsų verslą. Jei ne pats pirkėjas, bet jūs – pardavėjas – išreiškiate interesą inicijuoti sandorį, tai pastatys potencialų pirkėją į geresnę padėtį derybose dėl kainos.
Kita vertus, bandydami parduoti verslą ne vienam konkrečiam pirkėjui, bet viso labo paleisdami žinią apie savo verslo pardavimą rinkoje, jūs galite išvengti per daug žemos kainos pasiūlymų ir sukurti situaciją, kur potencialūs pirkėjai kreipiasi į jus, o ne atvirkščiai.
Verslo pardavimas internetu
Na, o jei verslo specifika ir jūsų aplinkybės yra tokios, kad tokie variantai yra neįmanomi arba tiesiog nepriimtini, visada galite sukurti parduodamo verslo skelbimą internete, kuriame nors iš skelbimo portalų. Geriausia tą daryti specializuotose, būtent verslo pardavimams skirtose vietose, kaip verslovitrina.lt ir panašiuose. Tai nėra taip paprasta, kaip patalpinti parduodamo daikto skelbimą į eilinį skelbimų portalą, nes kad skelbimas būtų kokybiškas ir patrauktų potencialių pirkėjų dėmesį, jums reikės patalpinti detalų verslo projekto aprašymą bei pateikti aktualią informaciją susijusią su verslo veikla ir jo finansais.
Tačiau, kad paklausa tokiems skelbimams yra – tai faktas: žmonės ieško kur nusipirkti ne tik paprastų daiktų, bet ir dairosi didesnės vertės pasiūlymų: nekilnojamojo turto, verslo ir panašių. Todėl patalpinę verslo pardavimo skelbimą viename ar keliuose tam skirtuose portaluose, galite tikėtis nuo dešimčių iki kelių šimtų peržiūrų per dieną.
Visa kita – derybų ir sandorio įtvirtinimo klausimas, kur savo rolę atliks jūsų bei pirkėjo derybiniai sugebėjimai ir panašiai.