Sekmadienis, 1 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Saulės arkliukai Etninės kultūros paveldas

Apie Matą Pretorijų ir jo aprašytus ąžuolus

Beatričė Rastenytė, „Saulės arkliukai”, www.alkas.lt
2021-12-26 16:03:11
0
Apie Matą Pretorijų ir jo aprašytus ąžuolus

Matas Pretorijus – etnologams labai gerai žinomas autorius, o plačiajai visuomenei? Todėl nusprendžiau pristatyti šią knygą. Aptarinėsiu III tomą „Prūsijos įdomybės, arba Prūsijos regykla“. Į jį įeina IV knyga „Senovės Prūsų idololatrija“, V knyga„Senovės prūsų šventės“, VI knyga „Senovės prūsų konsekracijos“. Kaip ir visus M. Pretorijaus raštus, knygą parengė Ingė Lukšaitė, bendradarbiaudama su M. Girdzijauskaite, S. Drevello, J. Kiliumi, M. Čiurinsku. Trečiasis tomas buvo išleistas 2006 metais Vilniuje, išleido Lietuvos istorijos instituto leidykla.

Matas Pretorijus (Matthaeus Praetorius) gyveno apie 1635–1704 metus. Gimė apie 1635 metus Klaipėdoje etniniu požiūriu mišrioje šeimoje. Buvo pusiau vokietis, pusiau lietuvis.

Mato Pretorijaus tėvas Kristupas Pretorijus (1601–1674)  buvo išsilavinęs žmogus. Į Prūsijos Kunigaikštystės Mažosios Lietuvos teritoriją jis atvyko iš Branderburgo markos rytinio pakraščio, taip pat etniškai mišraus krašto. Savo veiklą Prūsų Lietuvoje pradėjo 1629 m. pietinėje Kuršių marių pakrantėje, Įsės evangelikų liuteronų bažnyčioje. Tai buvo lietuviška parapija, todėl čia mokėsi lietuvių kalbos. Kristupas Pretorijus 1631 m. gavo Klaipėdos vokiečių bendruomenės diakono vietą ir vedė Jono Bretkūno (1536–1602) palikuonę, tos pačios parapijos vyresniojo kunigo Mato Kerberio (Matthӓus Cӧrber) dukterį, o nuo 1647 m. iki mirties ėjo vyresniojo Klaipėdos vokiečių evangelikų liuteronų kunigo pareigas. Šeimoje kalbėjo dviem kalbomis: lietuviškai, ir vokiškai.

Taigi Matas Pretorijus augo ir brendo išprususioje šeimoje, kuri formavo jo polinkius, santykį su keliakalbe visuomene. M. Pretorijus 1655–1657 m. studijavo Karaliaučiaus, o 1657–1660 m. – Rostoko universitete, ten gavo laisvųjų menų ir filosofijos magistro laipsnį. M. Pretorijus buvo susikūręs ir plačią kultūrinę aplinką. Bendravo su daugeliu to meto žymių kultūros veikėjų.

Pretorijų parašyti plačią Prūsų istoriją skatino Jono Bretkūno ( 1536–1602) veikla istorijos srityje, jo parašyta Chronicon des Landes Preussen (Prūsijos krašto kronika), to meto istorinės minties branda ir Prūsijos Kunigaikštystės istoriografijos kaita, susikurtoji kultūrinė aplinka. Nybudžiuose M. Pretorijus pradėjo istoriko, kultūros istoriko ir etnografo darbą, ėmė rinkti medžiagą Prūsijos krašto istorijai, iki 1684 m. padarė didžiąją darbo dalį ir rašė veikalą Deliciae Prussicae, oder preussische Schaubühne (Prūsijos įdomybės, arba Prūsijos regykla). Išleido Karaliaučiuje. Po knygos įžanga istorikas Matas Pretorijus pasirašė taip: Magistras Matas Pretorijus Klaipėdietis, Jo Lenkijos Karališkosios Didenybės istoriografas ir sekretorius.

Tuo metu buvo labai populiaru aprašinėti baltų tikėjimą. Tuo užsiėmė daugelis to meto žymių veikėjų.

Pretorijus aprašė gyventojų papročius, tikėjimus, pagoniškuosius tikėjimus, prietarus. Šaltiniai buvo krašto žmonių tikėjimai, aprašymai, žodinė informacija, sakytinė kultūros sritis, ypač mitai (archajiškieji ir naujieji), legendos, baltiški kalbų faktai. Istorinei daliai M. Pretorijus ieškojo medžiagos istorijos šaltiniuose bibliotekose, rankraščių kolekcijose, ieškojo senųjų kronikų, jų nuorašų, atidžiai sekė istorijos veikalų publikacijas. Taip pat medžiagą rinko iš antikos istorikų ir geografų veikalų, fizikų, teologų knygų, kelionių aprašymų.

Šiose knygose M. Pretorijus apibūdino senovės prūsų ir Mažosios Lietuvos valstiečių tikėjimą, visų prūsų dievų ir deivių pasaulį, su juo susijusius papročius, apeigas, tas apeigas atlikti galinčius dvasininkus, pranašautojus, būrėjus, kalendorines, žemdirbystės, šeimos šventes, jų metu atliekamas apeigas.

Pretorijus neatskleisdavo pateikėjo asmens, nes, pagal visas taisykles, jis būtų privalėjęs apskųsti pateikėją, tačiau Pretorijus aprašydavo, kaip elgeta pasakojęs, kaip žaibo (Perkūno) sudegintų daiktų pelenai suteikią žmogui gebėjimą užkalbėti ugnį, pasakojo apie žolininkus, jų pasakojimus, kaip žolėmis nuraminti bangas, zerkolučių pranašavimas, kaip, pamerkus į vandenį veidrodį, atspėti, ar žmogus gyvens, ar mirs, aprašė vaidylučių sluoksnio tilusuonio apeigas, per kurias šis sustingdavęs ir žiūrėdavęs į žvaigždes, ir turėdavęs atspėti, ar dar gyvi apeigas susirinkusiųjų žiūrėti artimieji.

Kai kuriuos dalykus apibūdina kaip velnio darbus, nes Romuvoje amžinai žaibuodavę, trankęsi žaibai, tai Pretorijus susiejo su krivio galiomis. Pastebi, kad pagoniškasis pasaulis primena antikos laikus.

Didelę publikuojamų knygų teksto dalį sudaro M. Pretorijaus senovės pažiūrų, tikėjimo, apeigų aprašymai. Jis ir pats kuria arba plėtoja kai kuriuos istoriografijoje fiksuotus mitus, jo darbe yra visa prūsų kultūros plotmė (gyvenimo būdas, tikėjimas, papročiai, šventės).

Ypatingas M. Pretorijaus bruožas yra tas, kad jis neprimityvino pagoniško tikėjimo. Jis niekur neteigė, kad to meto prūsai būtų garbinę medžius, vandenis ar kokius kitus materialius dalykus. Atvirkščiai, Pretorijus suformulavo, kad to meto prūsai tikėję į dievus, o medžiai, vandenys buvę jų buveinėmis, kuom nors ypatingi žvėrys, gyvuliai, augalai – dievų ar dievybių atributai, tinkami įsikūnyti palydovai ar tik mėgstami, t. y. aukojimui derami dalykai. Šioje srityje labai svarbu, kad Pretorijus buvo gerai išstudijavęs antikos mitus, graikų ir romėnų interpretacijas. Pretorijus lygina senovės prūsų tikėjimą ir su Skandinavijos teritorijoje buvusių gotų tikėjimu.

Iš knygos galima sužinoti labai įdomių dalykų: apie senovės prūsų šventes, apie laiką, jo skirstymą į mėnesius ir dienas bei jų pavadinimus, apie iškilmių dienas, apie sėjos šventę, apie žolių ir gyvulių šventę, apie rugiapjūtės šventę, apie šventę samborios, arba grūdų šventę, gyvulių įvedimo tvartan šventę, apie Gabjaugių šventę, apie mėšlavėžį,  asmenines šventes Taip pat apie šventinimus: sodybvietės, statybvietės išventinimus, gyvenamojo namo, karvių, arklių, bičių, skalsos, namų palaiminimus. Taip pat apie sužadėtuves ir vestuves, krikštynas, laidotuves, apie skirtingas prūsų pažiūras į sielą ir mirusiųjų prisikėlimą bei kitas tikėjimo tiesas.

Aš norėčiau akcentuoti senovės prūsų stabmeldiškų apeigų vietas ir būtent Romuvos ąžuolą. Nors prūsai gerbė ir kitus šventuosius medžius, aukodavo aukas Pykuliui ir Patrimpui, garbino griaustinio dievą Perkūną, taip pat Gurchą ir kitus dievus, garbino roplius, taip pat pelėdas, briedžius ir kitas šventenybes, taip pat knygoje galima pasiskaityti apie senovės prūsų dievaičių tarnus, dvasininkus, krivaičius, vaidulučius.

Kodėl svarbiausias yra būtent ąžuolas ir kokia jo simbolika? Gerbė prūsai ir kitus medžius. Bet dažniausiai jie būdavę keistai nuaugę. Taip pat Matas Pretorijus yra užfiksavęs prūso liudijimą, kad negalima nieko dirbti iš medžio, į kurį trenkė Perkūnas, nes kitaip tas daiktas užsidegsiąs.

Nuo senų senovės Dievui buvo tarnaujama neuždaroje erdvėje – atvirame lauke, kalnuose, alkuose. Tam rinktasi alkai ir skynimai, nuo jų pagonių dievai gavo vardus. Ir prūsai taip pat darė. Pagrindiniai dievai buvo Pykulis, Perkūnas, Patrimpas. Romuvos ažuolas esą visą laiką žaliuodavęs, amžinai degdavo ugnis, būdavo pridengtas, gal dėl to, anot Mato Pretorijaus, ir žaliuodavęs. Buvo aukojamos aukos, taip pat ir žmonių, ir dievai patenkinti gurguliuodavo. Iš prūsų vietovių, kurios buvo pašvęstos stabmeldystei, dažniausiai nurodoma Romava ir Rykajotas.

Romava, arba, pasak senųjų prūsų tarties, Rombhowe, buvo vadinama vieta su keistu sąaugiu, buvusiu tenykščiam ąžuole, kilusi iš žodžio romiu, rombiu, rombothi, kuris prūsiškai reiškia „suaugti“, kalbant apie medžius, ypač kai viena šaka suauga su kita arba įauga į kitą. Kadangi toje vietoje stovėjo taip keistai suaugęs ąžuolas, kurį senieji prūsai laikė šventu ir ypatinga savo dievų buveine, tai jie šitą vietą, arba veikiau ąžuolą, vadino Romava.  Taip pat dar buvęs Torunės ąžuolas, spėjama, kad jis buvęs labai didelis.

Taip pat buvęs ąžuolas prie Šventapilės, jame savo buveinę turėjęs Gurchas, kurį kai kas laiko šventuoju prūsų dievaičiu. Valgių ir gėrimų dievaitis. Maisto aukos būdavo sudeginamos, degusi ugnis, jis taip pat visus metus žaliavęs.

Thomas Treteras aiškina, kad šitą ąžuolą Gurchui pašventė dar Vaidivoutis, prūsų ir alanų karalius, tačiau Anzelmas, pirmasis Varmės vyskupas, liepė tą ąžuolą nukirsti. Taip pat dar buvęs ąžuolas prie Vėluvos, Apių kaime, po 1590 m. stovėjęs sode, buvo milžiniško dydžio, labai storas. Buvęs tuščiaviduris, jo drevė plati.

Matas Pretorijus taip pat mini, kad stovėjęs vienas ąžuolas Marienburge ir daugelis mano, kad ten stovėjo trijų dievaičių ąžuolas. Bet, anot Mato Pretorijaus, ten stovėjęs tik didelio storio ąžuolas, prie kurio gyveno dvasininkai arba vaidelotas.

Šventų medžių negalima buvo liesti, nes kitaip liečiantieji nukentėdavo. Ypač šią savybę turėjęs ąžuolas. Vieno prūso liudijimu, žmogui, nulaužusiam švento ąžuolo šakas ir jas trypusiam, atsivėrė žaizdos ir atsirasdavusios visiems, kurie jas gydė.

Alkai ir linksmybių girios buvo populiarūs visame pasaulyje. Prie tokių alkų gyvendavę patriarchai, kuriems dažnai pasirodydavęs Dievas. Jupiteris buvo pavadintas Fagitalis nuo skroblų giraitės. Kadangi, kur apsigyvendavęs dievas, gaudavęs nuo tos vietos vardą. Karo dievą Marsą romėnai vadindavo Sylvanus, giriu dievu, nes jis sergsti girias ir jose esančius žvėris, tokius kaip vilkai, lokiai.

Ne mažiau ir mūsų prūsai savo dievus senų senovėje garbino giriose ir tai mums liudija didysis romėnų valstybės veikėjas Tacitas. Kalbėdamas apie germanus, prie kurių priskiriami ir prūsai, jis sako, jie šventais laiko alkus ir giraites ir pagerbia juos dievų vardais, o į jų paslaptingumą žiūri tik su pagarba. Todėl šitokių alkų jie neleidžia žaloti, kaip buvo įpratę daryti romėnai, ir apie tai rašo Ovidijus:

Stovi senas ir metų metus nekirstas miškas,

Galima patikėti, kad jame esanti dievybė.

Romėnai Jupiteriui pašvęsdavo ąžuolą, Apolonui – lauro medį, Minervai ir Merkurijui – alyvmedį, Venerai – mirtos medį, Herakliui – guobą, Bakchui – figmedį, Panui – eglę, Genijui – klevą, Juventai ir Plutonui – kiparisą, Harpokratui – persiko medį, deivei Konkordijai – granato medį. Pažymėtina, kad Verderijus sako, jog pagonys ypač ąžuolus laikė ne tik šventais, bet ir dievais. Štai romėnams šventi buvo deivės Cereros ąžuolai, tai mums išdėsto ir Vergilijus šitaip dainuodamas:

„Ir niekas
Pjautuvu tol tegul neliečia pribrendusių varpų,
Kol apvainikavęs galvą iš ąžuolo lapo nupintu vainiku
Nesušoko nemiklaus šokio ir nesudainavo dainų Cererai“.

Šventas ąžuolas buvo skirtas ir Jupiteriui, kuris buvo garbinamas Chaonijoje, Molosų karalystės provincijoje, ir būtent vietovėje prie ąžuolo, kur jis ir pats žmonėms atsakė balto balandžio pavidalu. Ąžuolas buvo pašvęstas ir Bakchui. Deivė Rėja irgi turėjo šventą ąžuolą, ir jos altorius visą laiką buvo puošiamas ąžuolo lapais, kaip liudija Apolonijus.

Tą patį galima pasakyti ir apie gotus, ir apie kitas šiaurės tautas – kad jos kai kuriuos medžius laikė šventais ir prie jų aukojo savo stabams ir jiems meldėsi.

Ąžuolas ir šiaip yra vertingas medis ir dėl jo lapų, jo vaisių, naudingo pavėsio, jo esminio dalyko – šiose vietose atspariausios medienos – yra mėgstamas ir giriamas medis. Ir kryžius taip pat daromas iš ąžuolo. Ąžuolas buvo naudojamas pagonių dievams garbinti, taip pat ir istoriškai Dieviškojo rašto esame pamokyti, kad prie ąžuolų ne tik stabmeldžiai žydai ir izraelitai atlikdavo savo apeigas stabams ir ten pat aukodavo, bet ir pamaldūs bei šventi žmonės ąžuolą pasirinkdavo savo pramogų ir garbės buveine.

Didysis iš patriarchų – Abraomas, kuris sulaukė tokios malonės, kad jį lankė angelai ir kuris pats norėjo kalbėti su pačiu Dievu, sau butu pasirinko ne namą ar mūro rūmus, kuriuos, be abejo, būtų galėjęs turėti, nes buvo toks galingas valdovas, kad pajėgė vienu metu grumtis su keliais skirtingais karaliais (ir vien savo tautos pajėgomis), taigi savo buveine jis buvo pasirinkęs gražų, puikiai išsišakojusį ir sodriai žaliuojantį ąžuolą, kuris jam buvo gyvenamasis namas, jo lovos vieta ir kuris buvo pripažintas esąs vertas į savo pavėsį priimti šventuosius angelus. Ir ten priimti palaiminimą, kuriuo palaimintos viso tautos žemėje. Jo anūkui Jokūbui, ne mažiau gerbiamam patriarchui, irgi prie ąžuolų buvo pakeistas vardas ir jis gavo palaiminimą.

Čia norėjo gulėti pranašė Debora. Po ąžuolais buvo palaidoti Sauliaus ir jo vaikų palaikai. Prie ąžuolo Jošuė pastato sanctuarium Dei – Dievo šventovę. Dievo padengtą. Net šventieji angelai pasirinko ąžuolus, po kuriais jie darė nuostabiausius dalykus, tokius kaip anksčiau minėtuosius su patriarchu Abraomu, bet taip pat ir tai, kas dėjosi su Gideonu ir kitais. Jeigu jau šitą medį taip brangino pamaldieji, tai pagonių, taigi ir mūsų prūsų, paklydimas, kad jie kai kuriuos medžius taip didžiai gerbė, nelaikytina blogybe, anot Mato Pretorijaus.

Taigi toks ąžuolo išskirtinumas, o pabaigai, – kaip pristato ąžuolą simbolių žodynas, kokius simbolius ąžuolas atveria.

Ąžuolas – vienas tų medžių, kurie turi ypač didelę simbolinę reikšmę. Dėl medienos kietumo dažnai simbolizuoja nemirtingumą arba ilgaamžiškumą. Iki šiol žinomi posakiai, kad žaibas dažnai trenkia į ąžuolą („Bėk nuo ąžuolo, nes griaudžia perkūnija“). (O, anot Mato Pretorijaus, prie Romavos ąžuolo kunigai gulėdavę trankantis Perkūnui, o būti nutrenktam reiškė patekti į dausas, pas Dievą. Taip pat prūsai neturėję ir mirties bausmės). Antikos laikais ąžuolas buvo pašvęstas žaibų ir dangaus dievui Dzeusui/Jupiteriui, kuris Dodonės giraitėje apreikšdavo savo valią ąžuolo lapų šniokštimu.

Senovės Romoje miško karaliaus valdoma giraitė būdavo pašvęsta Jupiteriui prie Nemio ežero, o ąžuolo lapų vainikai laikyti senovės Italijos regentų garbės ženklais. Ąžuolus, ant kurių augo amalai, didžiai vertino ir keltų druidai, ir germanai, kurie dažnai įsirengdavo bendruomenės susirinkimo aikštę jų paunksmėje bei čia garbino griaustinio dievą Torą/ Donarą, panašiai kaip lietuviai Perkūną. Ąžuolų dievas (Kašima no kami) žinotas ir senovės Japonijoje. Antikos liaudies tikėjimuose ąžuolai buvo laikomi driadžių (medžių elfų, iš gr. drys – ąžuolas (buveinėmis).

Ąžuolų lapams buvo priskiriamas gebėjimas užburti liūtus, ąžuolo medienos pelenai esą sunaikina rūdis javuose. O ąžuolinis baslys atbaidąs gyvates. Romantikams ąžuolas simbolizuoja nepalaužiamą galią („Ištikimas ir nepalaužiamas kaip vokiškas ąžuolas…“), be to, naujaisiais laikais ąžuolo lapai tapo ir ordinų atributu. Prieš pranašaudami druidai valgydavo giles, jos taip pat buvo vyriško seksualumo simbolis. Nešiotos kaip ir amuletai. Be to, gilės, kaip spalva, figūruoja ir vokiškuose kortų lošimuose. (1)

Parengta pagal: Matas Pretorijus. Prūsijos įdomybės, arba Prūsijos regykla. Trečias tomas. IV knyga „Senovės prūsų idololatrija“, V knyga „Senovės prūsų šventės“, VI knyga „Senovės prūsų koncekracijos“. Vilnius: Lietuvos istorijos instituto leidykla, 2006.

Naudota literatūra (1); Hans Biedermann. Naujasis simbolių žodynas. Vilnius: Mintis, 2002.

Parengė Beatričė Rastenytė

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Apie baltų ornamentikos simboliką
  2. A. Brėkšta. Apie dvasingumą
  3. Apie naujas jaunimo šventes
  4. B. Rastenytė. Šis tas apie atspindį (veidrodį)
  5. Neformalūs pokalbiai: apie patyčias ir madą tyčiotis (I)
  6. Neformalūs pokalbiai: apie patyčias ir madą tyčiotis (II)
  7. Neformalūs pokalbiai apie patyčias ir madą tyčiotis (III)
  8. Neformalūs pokalbiai apie patyčias ir madą tyčiotis (IV)
  9. ETNOketvirtadienis
  10. Gandrinės Mackantiškėse
  11. Gamtos poezija Julijos Daniliauskienės karpiniuose
  12. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: gruodis (nuotraukos)
  13. N. Marcinkevičienė. Strokai
  14. A. Stabrauskas. Vilniaus Žvėryno medinių namų puošyba (padėtis 2008–2010 m.): papildymai, 4
  15. O. Navikaitė-Drobelienė. Nesmuša sviestas – mesk šliubavų žiedukų!

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Saulės elektrinė | statybunaujienos.lt nuotr.
Energetika

Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?

2025 06 01
Bernadetos gobelenas | valdovurumai.lt nuotr.
Kultūra

Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams

2025 06 01
LNM
Architektūra

Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

2025 06 01
Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimvydas apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • Globalistas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • jo apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kaip laiku atpažinti mitybos sutrikimo pavojų?
  • Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?
  • Cukrus – ne tik baltos smulkios granulės
  • Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams

Kiti Straipsniai

Vištiena

Kaip laiku atpažinti mitybos sutrikimo pavojų?

2025 06 01
Saulės elektrinė | statybunaujienos.lt nuotr.

Saulės elektrinių bumas Lietuvoje neslopsta – ar sugebėsime sutvarkyti jų atliekas?

2025 06 01
Bernadetos gobelenas | valdovurumai.lt nuotr.

Restauruotas karališkas gobelenas pristatomas lankytojams

2025 06 01
LNM

Ar Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas pateisino lūkesčius?

2025 06 01
Lietuvos literatūros ir meno archyvas parengė virtualią parodą „Poezijos pavasariai“ | archyvai.lrv.lt nuotr.

Lietuvos literatūros ir meno archyvas parengė virtualią parodą „Poezijos pavasariai“

2025 06 01
Nuo anonimo iki kaimyno Jono: kaip paprasti ryšiai kuria stiprią bendruomenę | Canva nuotr.

Nuo anonimo iki kaimyno Jono: kaip paprasti ryšiai kuria stiprią bendruomenę

2025 06 01
Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais

Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais

2025 05 31
Kompiuteris | rrt.lt nuotr.

Kas kaltas dėl lėto kompiuterio darbo?

2025 05 31
Namas

Būstas regionuose: ieškoma ramybės, saugumo ir gamtos

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimvydas apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • Globalistas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • jo apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • KUR, KADA ir KAIP??? apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Atskleidė, kaip saugoti gamtą nenuskriaudžiant piniginės | pixabay.com nuotr.

Kokios priežiūros reikia mūsų drabužiams?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai