Nors vertinant startuolių galimybes pritraukti finansavimą paprastai kalbama apie jų sumanymus, vis tik lemiamą įtaką investuotojų sprendimui gali turėti visai ne siūlomos naujovės galimybės ar originalumas.
Kaip teigia Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) „TechHub“ pre-akceleratoriaus mentorius bei pavojaus kapitalo fondo „70 Ventures” partneris Gytenis Galkis, pirmi žmonės, kurie patikės jūsų startuoliu, investuos į asmenybes ir komandą, o ne į sumanymą.
Investicija į žmones
„Savaime sumanymai nėra nieko verti, jie nei geri, nei blogi, visi jų turime. Geras sumanymas yra tas, kurį pavyksta komercializuoti.
Kai sumanymais pasidaliname, apie juos diskutuojame, tobuliname ir atrandame bendraminčių ar net komandos narių, kurie galėtų technologiškai juos įgyvendinti bei komercializuoti, tada jie kažko verti,“ – sako G. Galkis.
Tikroji startuolio vertė slypi daugybėje dedamųjų, tačiau, pasak mokytojo, paprastai investuotojai didžiausią dėmesį skiria komandai: „Mes giliai nekapstome technologijos, pasitikime, kad ji veikia, kadangi paprastai investuojame į pirmuosius klientus jau turinčius startuolius.
Labiausiai atsižvelgiame į žmones – ar jie yra iš industrijos, kurioje nori atsinaujinti, ar turi subalansuotą komandą. Pavyzdžiui, problemų gali kilti, jei komanda neturi pardavimų žinovo ir mano, kad, jei sukurs gerą gaminį, visi jį automatiškai pirks. Tačiau taip nėra.“
Kaip teigia G. Galkis, vienas esminių bruožų vertinant komandą – jos narių patirtis. Lietuvoje dideles investicijas siekiantys pritraukti naujovių kūrėjai dažnai neįvertina, kaip jų patirtis skiriasi nuo užsienyje verslus steigiančių startuolių įkūrėjų.
„Dažnas Lietuvoje stebisi, kodėl investicijas šalyje gauti sudėtinga, tačiau aš siūlau prieš lyginantis su užsienio valstybėmis pažvelgti į įgytą patirtį ir gebėjimus.
Pavyzdžiui, JAV startuolių kūrėjai turi platų ryšių tinklą, dirba Silicio slėnyje, sėkmingiausiose pasaulio tarptautinėse kompanijose. Beje, naujausi tyrimai rodo, kad sėkmingų startuolių įkūrėjų amžiaus vidurkis – 45 metai, tad nereikėtų įsivaizduoti, kad startuoliai yra nepatyrusio jaunimo ar studentų verslas,” – sako mokytojas.
Dar vienas komandų privalumas – tarptautiškumas. Visgi Lietuvoje aukštą pridėtinę vertę kuriančių verslų ekosistema labai jauna ir tik neseniai pradėjusi vystytis. „Tik pastaruosius 10 metų į Lietuvą atėjo didžiausios tarptautinės kompanijos, žmonės pradėjo jose dirbi, ieškoti ryšių, pažinčių, keliauti.
Tai jiems suteikia šansą ne tik stebėti gerąsias praktikas, bet ir lengviau suprasti bei pasiekti užsienio rinkas. Šiuo metu šalyje galime pastebėti augantį finansinių technologijų (angl. FinTech) ir kriptovaliutų žinovų skaičių, nes reguliatoriaus ir vyriausybės sumanymu tapome šio sektoriaus centru Europoje,“ – sako G. Galkis.
Per dvejus metus „70 Ventures“ jau investavo į 35 startuolius, tačiau atranka išties didelė – fondas jau susilaukė beveik pusantro tūkstančio užpildytų paraiškų.
Visgi, dažnai startuoliai juos dominančius fondus pasiekia ne pildydami formas, o pasitelkdami socialinius tinklus ar patarimus, taip pat investuotojai patys ieško paklausių verslų.
„Tikimės, kad finansavimo besikreipiantis startuolis jau turės bent pirmuosius klientus ir pirmąsias pajamas. Tiesa, fonde investuojame į B2B verslus, tad sunku būtų įsivaizduoti, kad studentas tokį sukurtų,“ – sako jis.
Reikalingos žinios
Pagilinti žinias apie verslo kūrimą, susipažinti su naujovių sektoriaus žinovais, rasti trūkstamus komandos narius bei su asmeninių mokytojų pagalba pasiruošti prisistatymui investuotojams ankstyvos stadijos startuoliai ar svajojantys juos įkurti kviečiami „TechHub“ pre-akceleratoriuje:
„Kartu su programos dalyviais mokymų sesijų metu į naujovę žvelgiame per kliento perspektyvą: aiškinamės, kas jis, kaip jį pasiekti, kokia jam svarbi problema sprendžiama, kiek klientas galėtų už sprendimą mokėti. Taip pat komandas supažindiname su galimais klientais ar partneriais.
Tai šioje stadijoje ir yra svarbiausia. Jei startuolis ras klientą, vėliau bus lengviau rasti ir investuotojus“ ,– sako G. Galkis ir pabrėžia, kad jau pažengę ir pirmąsias pajamas turintys startuoliai gali kreiptis į „70 Ventures” fondą.
„TechHub“ pre-akceleratoriaus metu komandos taip pat pasiruošia prisistatyti investuotojams (angl. pitch): „Startuoliai dažnai nori per tris minutes papasakoti viską apie savo sumanymą.
Tačiau to padaryti neįmanoma ir nereikia. Prisistatymo tikslas – sudominti žiūrovą, kad šis su jumis norėtų pasikalbėti po prisistatymo. Tad reikėtų susitelkti į savo stipriąsias puses – gal tai technologija, gal – komanda, o gal pirmieji pardavimai.
Be to, reikia atkreipti dėmesį į auditoriją – prisistatymo tikslas gali būti ir, pavyzdžiui, atrasti komandos narį, o ne tik pritraukti investicijas.“
G. Galkis startuolio kūrimo duoną yra išbandęs ir pats. Tačiau šis bandymas nebuvo sėkmingas: „Jei man kas nors būtų padėjęs suprasti, kad toje srityje „nėra biznio“, būčiau buvęs labai dėkingas, sutaupęs daug laiko ir pinigų gaminio vystymui.
„TechHub“ pre-akceleratoriuje sudalyvavęs startuolis programos metu galės įsivertinti savo sumanymą ir suprasti, ar ji verta investicijų, ar ne. Net jei sumanymas nepasiteisins, įgytas žinias galės panaudoti kito, sėkmingesnio verslo kūrimui.“
Registracija į trečiajį „TechHub“ pre-akceleratoriaus ciklą vyksta iki gegužės 9 dienos. Teikti paraiškas dalyvauti pre-akceleratoriuje gali visi startuoliai (dideles ir naujovėmis grindžiamas verslo plėtros galimybes turinčios labai mažos ar mažos įmonės, veikiančios ne ilgiau nei 5 metus) ar žadantys juos įkurti.
Pre-akceleratorius prasidės birželio 7 d., bus vykdomas lietuvių arba anglų kalba (priklausomai nuo atrinktų komandų poreikio).
TechHub – tai Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) įgyvendinamas projektas, skirtas ankstyvos stadijos naujoviškų verslo sumanymų kūrimui, intensyviam startuolių augimui bei verslumo ekosistemos tvariai plėtrai vystyti.
Projekto tikslas – paskatinti tyrėjus, mokslininkus, studentus ir verslo atstovus vystyti naujovišus verslo sumanymus, suteikti jų komandoms įvairiapusę naujovių ir verslo paramos pagalbą ir sudaryti galimybes intensyviam aukštos pridėtinės vertės žiniomis grįsto verslo segmento augimui Lietuvos ekonomikoje.
Kviečiame visas su projektu susijusias naujienas sekti Facebook, ir LinkedIn platformose, taip pat https://mita.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/mita-vykdomi-projektai/techhub.
Projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis. Veiksmų programos priemonės numeris ir pavadinimas: 01.2.1-LVPA-V-842 „Inogeb LT“.