Bendravimas su baltarusių studentais teikia neįkainojamos patirties, taipogi ir lyginant mūsų šalis ir mentalitetų skirtumus. Šiandienos seminare be kita ko kalba pasisuka apie ten slopstančią protestų bangą. Aiškinamės priežastis. Trečiakursis, pats dalyvaujantis protestiniame judėjime, pasako mintį, su kuria pasilieku ilgam. „Jie tiesiog pavargo. Tai vergo sąmonė. Šitoje šalyje žmonių siekiai niekada nebuvo vainikuoti pergale“.
Štai. Tauta, kuriai net SSRS žlugimas tereiškė socializmo statybos tęsinį „atskirai paimtoje šalyje“, neturi reikšmingų laimėjimų patirties, na, nebent iš LDK laikų, bet to juk mokyklose pernelyg daug ir nemokoma. Režimas uzurpuoja ne tik valdžią ir piliečių laisves. Jis pasisavina ir sėkmės istoriją. Ji, žinoma, tebesiejama su „Didžiojo brolio“ kultūriniu pranašumu, sovietizacija ir ūsuoto sovchozo pirmininko – tėvelio – ilgamečiu šeimininkavimu, kad ir kokia ta „sėkmė“ būtų sąlyginė ar jau iki gyvo kaulo įsiėdus žmonėms, norintiems patiems tapti savo laimės kalviais.
Tuo tarpu opozicija šioje srityje pasigirti neturi niekuo: visi protestų pakilimai atslūgdavo su dideliais nuostoliais jai ir beveik be nuostolių sistemai. Jų net didvyriai ir kultūros šviesuoliai yra pralaimėtojai, o norit aplankyti jų kapus tenka važiuoti į Vilnių.
Šioje, nelinksmos kaimynų patirties šviesoje, dabartinė kova dėl teisės rašyti istoriją Lietuvoje pasirodo naujomis spalvomis. Dar aiškiau supranti, ką reiškia priklausyti tautai, turinčiai sėkmės pasakojimą ir žinančiai kuo didžiuotis ir ką gerbti. Žinoma, pasakojimas nelygu pasakojimui, tačiau kolektyvinės atminties tyrinėtojai sako, kad visiškai išgalvoti pasakojimai neprigyja, jiems trūksta paspirties ir paliudijimo iš tikrovės.
Tad tai, ką viešojoje erdvėje stebime pastaruoju metu, verčia labai sunerimti. Darius Kuolys labai inteligentiškai ir nuosaikiai išreiškė nerimą dėl VU istorikų rengiamų mokyklinių Lietuvos istorijos programų (žr. nuorodą pirmame komentare). Tačiau net jei jų autoriai ginasi buvę nesuprasti ar dar tebetaisantys ir tobulinantys savo darbą, vis dėlto jau dabar matyti jų nuostata formuoti didįjį istorijos pasakojimą naujai ir tam tikru specifiniu būdu.
Perdėliojami prasminiai akcentai, o juose lietuvių tautai ir svarbiausiems jos, kaip savarankiško, politinę valią išreiškiančio subjekto, istorijos momentams arba nebelieka vietos, iškeliant kitus reiškinius ir tautas, arba jie išplaunami ar suplakami su kažkuo kitu. Tokiu būdu esminiai mūsų naujosios istorijos sandai – tautinis atgimimas, pirmoji Lietuvos Respublika, didvyriška pokario kova, Sąjūdis – įgauna visai kitas reikšmes, iš esmės tampa nuvertinti.
D. Kuolys pasigenda ir istorinių asmenybių vaidmens adekvataus atspindėjimo – vienos jų iškeliamos, o kitos sąmoningai nutylimos arba jų nuopelnai marginalizuojami. Iš esmės tai tokia naujoji – landsberginė – istorijos versija, su vienos tokios šeimos sėkmės istorija centre.
Kitas nerimą keliantis dalykas – tebesitęsiantis Genocido centro konfliktas, kaip mano dalis jį sekančių specialistų, irgi pirmiausia susijęs su politiniu siekiu, perėmus Centro valdymą, perrašyti Lietuvos XX a. vidurio istoriją iš tam tikros perspektyvos. Apie tai vis atviriau ima kalbėti ir kai kurie konservatorių aplinkos politikai, nebeslepiantys esą nusitaikę į laisvės kovotojų, o gal ir viso jų sąjūdžio, deheroizaciją (žr. E. Zingerio straipsnį).
Abu trumpai paminėtus epizodus vienija tai, kad šis perrašymas, suplakant gėrį su blogiu, o tiesą su melais, atliekamas vis agresyviau ir tiesmukiau. Remiamasi proeuropine, kosmopolitine istorijos perspektyva ir vertybėmis, kuriose nebepalikta vietos nacionaliniam tautos kovos už laisvę naratyvui. O abiejuose šiuose procesuose itin aktyviai dalyvauja būtent VU istorikai, ir anksčiau pasižymėję polinkiu „tautinių mitų dekonstrukcijai“.
Įdomu, kad minėtos gairės užbaigiamos „trauminės atminties“ svarstymais, o juk dar Štirlicas mus išmokė, kad labiausiai įsimenamos bet kokio pasakojimo pradžia ir pabaiga. Šiuo atveju pabaigai, matyt, bus numatytos diskusijos su moksleiviais apie „žydšaudžių tautos“ kolektyvinę atsakomybę ir atgailos poreikį, užmetant šią slogią naštą jauniems protams. Žinoma, tokia esminė istorinio pasakojimo žinutė gali kelti tik pasidygėjimą ir rezignaciją, o ne pasididžiavimą…
Diskreditavus žmones, pasiaukojančiai kovojusius už Lietuvos laisvę ir ją kūrusius, bus atimtas noras tai daryti ateityje. Lietuvių tautai bus skirtas net ne nevykėlių, pralaimėtojų, o tikrų nusikaltėlių vaidmuo be teisės apsiginti (R. Vanagaitės pasakojime jie tiesiog nepaaiškinamai, iš prigimties, linkę į blogį). Tad neliks ir galimybės „stiprybės semtis iš praeities“? Ar to iš tiesų siekia „mūsiškiai“ istorijos perrašinėtojai?
fuu liberal fašistinis gaivalas.
“…socializmo statybos tęsinį „atskirai paimtoje šalyje“, neturi reikšmingų laimėjimų patirties…”
Kokie socializmo požymiai Baltarusijoje?
O dabar statistinis palyginimas su “”sėkminga” “gerovės valstybe” Lietuva:
Pradėkime nuo skurdo ribos:
Lietuva
Population below poverty line
21.9%
Baltarusija
Population below poverty line
5.6%
Bedarbystė Lietuvoje:
Negative increase 9.6%
Bedarbystė Baltarusijoje:
Positive decrease 4.8%
Lietuva
GDP
Increase $55 billion nominalus
Decrease $107 billion – perkamosios galios paritetas
GDP rank
83rd – nominalus
86th – perkamosios galios paritetas
Baltarusija
GDP
Increase $63 billion – nominalus
Increase $196 billion – perkamosios galios paritetas
GDP rank
75th – nominalus
69th – perkamosios galios paritetas
Ta dominuojanti Lietuvos istorijos mokslo konstruojamame naratyve, kaip dabar madinga kalbėti, tendencija akivaizdi – pastangos kaip galima labiau, kaip galima giliau ištrinti Lietuvos tautinį, lietuvišką charakterį. Tai matosi tiek tarpukario reikšmės reliatyvizavime, tiek ir Abiejų Tautų Respublikos laikotarpio pakėlimu į idealaus Lietuvos istorijos laikotarpio tarpsnį (bei apskritai unijos su Lenkijos aukštinime), ar apskritai bet kokių kosmopolitinių reiškinių (pav. krikščionybės) bei orientacijos į Vakarus išryškinime ir akcentavime. Todėl net ir lietuvių tautos kova su ją pavergusia SSRS buvo paversta įrankiu diskredituoti tautiškumą kaip esą sovietizmo apraišką. Gaila, kad ir kai kurios patriotinės politinės jėgos prie to prisideda.
Pakomentuoti A. Ažubalio straipsnį.
– delfi.lt/news/ringas/politics/audronius-azubalis-kampanija-pries-centra-issukis-lietuvos-istorijos-politikai.d?id=86783363&com=1
o dar (nežinau tik, su kokiu pasisakymu tai susiję), Seimo nariui Arvydui Pociui nusiųstas toks paklausimas:
,,Ar Jūs apie visus gautus skambučius pranešate žiniasklaidai, ar tik apie tuos, kurie tinka mainstreamui? Buvusi tremtinė, balsavusi už TS-LKD kandidatą … … ”
Kaip suprantu, ir mes esame prašomi sureaguoti?
Left-liberastų nuostatos panaikinti lietuvių tautą vis labiau išryškėja, įgauna ne vien ideologijos ir propagandos, bet ir vis konkretesnių darbų pavidalus. Reikalingas realus tautinių jėgų pasipriešinimas ir kenkėjiškų darbų užkardymas, reikalingi darbai stiprinantys lietuvių tautą. Jei nieko realaus nebus nuveikta teigiama kryptimi, tai lietuviai išemigruos ir nutautės, čia bus privežta migrantų ir bus sukurtas bespalvis, betautis naratyvas, pasakojantis apie tariamos čionykštės mišrios internacionalinės populiacijos kovą už beveidę, betautę „laisvę“. 1926 m. neigiamoms tendencijoms užkirto kelią ir pasuko šalį teigiama kryptimi patriotiškai nusiteikę karininkai, o kaip pasukti teigiama kryptimi dabar?
Partizanų istorijos aktualumas ir kodėl valdžiai nerūpi patriotizmas? Pokalbis su Renata Šerelyte
– pozicija.org/78757-2/
Ciniškai: „Kas laimi karą, tas ir rašo istoriją“. Mintis ne mano. Tai kas pralaimėjo ir k o d ėl ? Vis pabrėžiu, kad apie gilumines priežastis rašyti reikia pirmiausia. Deja, deja…