Vasario 16 d. išvakarėse keturios Lietuvos patriotinės organizacijos kreipėsi į aukščiausią Lietuvos valdžią, ragindamos susirūpinti valstybinės kalbos ir valstybės teritorinio vientisumo apsauga. Vasario 15 d. Lietuvos Prezidentui Gitanui Nausėdai, Seimo Pirmininkei Viktorijai Čmilytei-Nielsen ir Ministrei Pirmininkei Ingridai Šimonytei išsiųstame kreipimesi, Lietuvos vadovai raginami nepalaikyti Teisingumo ministrės Evelinos Dobrovolskos siekio rengiamame Tautinių mažumų įstatyme įtvirtinti regionines lenkų ir rusų kalbas, bei siūlomos privilegijos – tautinių bendrijų atstovams oficialiuose dokumentuose asmenvardžius rašyti ne valstybine kalba. Kreipimąsi pasirašę Lietuvos laisvės kovotojų sąjungos, Lietuvos Sąjūdžio Vilniaus skyriaus, Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ bei „Vilnijos“ draugijos vadovai minėtus politikų siekius vadina antikonstituciniais, prieštaraujančiais Seimo nario ir ministro priesaikoms ir prašo šalies vadovų „siekti, kad priesaikos Lietuvos Respublikai pažeidėjai, veikiantys prieš konstitucinį valstybinės lietuvių kalbos statusą“ būtų viešinami ir traukiami atsakomybėn.
„Per 1000 metų kompaktiškas etninių lietuvių žemių plotas tarp Minsko ir Varšuvos sumažėjo kelis kartus. Per paskutiniuosius 28 metus nuolatinių Lietuvos gyventojų skaičius sumažėjo beveik milijonu. Dabar per Teisingumo ministeriją, Vyriausybę ir Seimą neteisėtai ruošiamasi apriboti ir konstitucinį valstybinės lietuvių kalbos statusą. Pirma, per vadinamąjį Tautinių mažumų įstatymą Vilniaus, Klaipėdos regionuose siekiama kurti Kremliui reikalingą teritorinę autonomiją su regioninėmis lenkų, rusų kalbomis, gaivinti okupacijų padarinius, atskirti Lietuvą nuo Latvijos, Estijos ir daugumos kitų ES valstybių teisinių sistemų. Antra, LR piliečių asmenvardžių rašyboje siekiama keisti valstybinės kalbos abėcėlę, rašybos, tarties principus ir kenkti seniausios gyvosios indoeuropiečių kalbos sistemai“, – rašoma kreipimesi į šalies vadovus.
Kreipimesi primenama, kad privataus gyvenimo srityse visi Lietuvos piliečiai yra laisvi vartoti jiems priimtiną kalbą ar tarmę. Valstybė yra sudariusi palankias sąlygas visiems savo piliečiams, tarp jų ir priklausantiems tautinėms bendrijoms, puoselėti savo kalbą, kultūrą, papročius jokiai tautybei, kalbai ar bendrijai neteikdama privilegijų. Tačiau, kreipimosi autoriai pabrėžia, kad visose Lietuvos valstybės ir savivaldos institucijose, visose Lietuvos įstaigose, įmonėse bei organizacijose privalo būti vartojama valstybinė kalba. Primenamas 1999-10-21 d. Lietuvos Konstitucinio Teismo pasisakymas, jog „valstybinė kalba saugo tautos identitetą, integruoja pilietinę tautą, užtikrina tautos suvereniteto raišką, valstybės vientisumą ir jos nedalomumą, normalų valstybės ir savivaldybių įstaigų funkcionavimą. Valstybinė kalba yra svarbi piliečių lygiateisiškumo garantija, nes leidžia visiems piliečiams vienodomis sąlygomis bendrauti su valstybės ir savivaldybių įstaigomis, įgyvendinti savo teises ir teisėtus interesus“.
„Mes nesutinkame, kad Lietuva neteisėtai būtų daroma federacine valstybe su teritorinėmis autonomijomis ir 3 valstybinėmis kalbomis. Pagal LR Konstitucijos 3, 9 str. tauta ir kiekvienas pilietis turi teisę priešintis bet kam, kas prievarta, be referendumo kėsinasi į Lietuvos valstybės nepriklausomybę, teritorijos vientisumą, konstitucinę santvarką. Kviečiame Jus nepalaikyti antikonstitucinių įstatymų projektų, prieštaraujančių Seimo nario, ministro priesaikoms. Prašome siekti, kad priesaikos Lietuvos Respublikai pažeidėjai, veikiantys prieš konstitucinį valstybinės lietuvių kalbos statusą (E. Dobrovolska ir kiti) būtų viešinami ir patraukiami atsakomybėn“, – rašoma pareiškime.
Kreipimąsi pasirašė Lietuvos laisvės kovotojų sąjungos pirmininkas Jonas Burokas, Lietuvos Sąjūdžio Vilniaus skyriaus pirmininkas Leonas Kerosierius, Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ laikinai pirmininko pareigas einantis Jonas Vaiškūnas ir „Vilnijos“ draugijos pirmininkas dr. Kazimieras Garšva.
Lenkų ir rusų kalbos gerai. Bet kodėl nusispjaunama ant žemaičių kalbos? Pripažinkime vieną kartą ir visiems laikams – yra Lietuvoje svarbi žemaičių tauta, žemaičių kalba turi turėti lygų statusą su lietuvių kalba.
Slavų k. ne šiaip negerai, o Tarptautinės Teisės laužymas.
Jeigu mes, buv. jų okupuotieji, net ir po Nepriklausomybės paskelbimo buv. okupantų palikimui lenkiamės, leidžiamės jų vaikomi, nepateisinamai švaistome valstybės biudžetą, kad nepagrįstus įnorius tenkintume, jei nesinaudojame esamomis galimybėmis nežiūrint, kad yra mus ginantys Tarpt. Teisės įstatymai, tai ko tada bet kokios tarpt. org-jos, įstatymai dėl mūsų stengtis turėtų?
TMAPK ne buv. okupantus laiko tautine mažuma. Konvencijoje aiškiai parašyta, kas nėra TM ir negali pretenduoti į jokias privilegijas. Ir apskritai TMAPK rekomendacijos (ne įpareigojimai!) skirtos ne mažoms, kurios pačios vos gyvuoja, o galingoms valstybėms, kurios mėgsta savo mažas kaimynes suvirškinti.
O dėl žemaičių kalbos netgi labai pritariu – lėšos, kurios švaistomos buvo okupanto kalbai saugoti (nors tai daryti tik jų nacionalinių valstybių pareiga, ir jokios kitos pasaulio valstybės tai neturi jaudinti), galėtų būti nukreiptos žemaičių kultūriniam paveldui gaivinti.
Pritariu Kreipimosi nuostatoms. Lietuvos Respublika yra tautinė valstybė kartu suteikianti pilnai tautinėms bendrijoms priklausančias teises.Be to minėtas Tautinių mažumų įstatymo projektas yra klaidinatis ir neteisingas,nes Lietuvos skaitlingiausi rusa-ir lenkakalbiai nėra ,,tautinės mažumos”,- o dabartinės valstybinės institucijos pavadinimas ,,Tautinių mažumų departamentas” /vadovė Montvydaitė / yra falsifikatas ,tad būtina skubiai pakeisti į ,,Tautinių bendrijų departamentas”.
O kažin už ką balsavo šitie besikreipentieji per rinkimus į Seimą? Ar ne tik šituos ir rinkote. Tai kas negerai?
Labai teisingas klausimas, bet Alke nedaug kas į tokį atsakys. O Delfyje, LRyte, 15min, Dienoje.lt
Tačiau įsivaizduoju sau, jog tie, kas už LKD bei ,,konservatorius” balsavo, jaučiasi gavę peilį į nugarą. Juk jie buvo tiesiog apgauti kaip niekad žiauriai.
Kreipimesi nepasakyta svarbiausio, t.y. kad “tautinė bendrija” yra organizacija, kuriama tautiniu pagrindu. Taigi visos “tautinės bendrijos” teisės, pvz., vartoti savo kalbą ir pan. galioja organizacijos ribose, o ne valstybėje. Akivaizdu, kad “tautinėje bendrijoje” politinė veikla yra negalima. Visa tai turi būti reglamentuota Tautinių bendrijų įstatyme. Taip pat privalėjo būti pabrėžta, kad “Tautinių mažumų” teisės subjekto tarptautinės teisės šios sąvokos prasme Lietuvoje nėra, taigi negali būti įstatymo subjektui, kuris šalyje neegzistuoja. Tokiu atveju LRT ir kitos žiniasklaidos savo komunikacijose vartodamos “tautinių mažumų” sąvoką pažeidžia Konstituciją, įstatymus, taigi yra trauktini atsakomybėn.
Yra būtina reikšti idėją ir dėl Teisingumo ministerijos naikinimo apskritai, išskirstant ją į departamentus. Kalėjimų ir Antstolių departamentus priskiriant VRM, o Teisės departamentą ir Notariatą darant prie Vyriausybės.
Taigi kreipimasis papildytinas čia išdėstytomis mintimis.
+ + +
Pirmiausia, Lietuvoje bendras lavinimas, mokymas privalo būti tiktai valstybine lietuvių kalba, kitataučiai savo mokyklas turi patys išsilaikyti. Lietuva turbūt vienintelė valstybė pasaulyje išlaikanti kitataučių mokyklas, t. y. mokydama juos ne valstybine kalba. Net liberalioje Švedijoje bendras lavinimas – tiktai valstybine švedų kalba.
Pritariu ir Kažin, ir Valdui, tik noriu patikslinti, jog Lietuvoje yra ir tautinės mažumos — tai karaimai, gal dar totoriai ar romai. Visi kiti tautiniai dariniai yra tik bendrijos, kokios, pvz., yra ir JAV lietuviai, kurių bendruomenę mes palaikome. Tautinių mažumų įstatymas skirtas globoti neturinčias galimybių savo tautiškumą išsaugoti tautas. Tai išmintinga, nes kiekviena tauta ar tautelė saugo savitą ir niekuo nepakeičiamą ypatingą gyvenimo būdą, kurio gali prireikti žmonijai išgyventi pakitus sąlygoms. Tai žmonijos vertybė. Niekas kitas tiek sunaikino mažųjų tautų, rusų carizmas ir sovietai, alkoholiu išnuodiję Sibire ketus, evenkus, čiukčius ir daug kitų, gebėjusių išgyventi atšiauriausiose sąlygose. Turbūt skaitėte arba bent matėte Akiros Kurosavos filmą apie Dersu Uzalą, tai vienas iš tų išminčių…
Taip, pritariu, visai teisingai – totoriai su karaimais liko be savo tautinių valstybių, ir joms (o ne plačiagerkliams) be jokių ginčų priklauso toks statusas ir mūsų valstybės rūpestis, nes jie – vieninteliai, kas gali išsaugoti savo kultūrinio paveldo likučius!
Pabrėžtina, jog svarbiausia, kad TM paskirtis – gelbėti mažąsias pasaulio kalbas ir jų paveldėtojas tautas, kadangi pasaulis prarado jau daugybę seniausiųjų kalbų ir tų tautų kultūrinio paveldo, o be viso kito tai reiškia, jog su tuo prarado medžiagą, duomenis mokslo tyrimams. O praktiškai tai reiškia gelbėti be Tėvynių, be etninių žemių likusias, bei galingų valstybių mažąsias kaimynes nuo okupacijos, o taip pat jų valstybių paribius su gyventojais nuo slankiosios tautinės erozijos, taip metai po metų nutautinant paribių gyventojus ir spartinant mažųjų kaimynių tautų ,,suvirškinimą”, mažoji tauta nepastebimai išnyksta…
Labai tikiuosi, kad ateityje bus dar ne vienas toks Kreipimasis, kad daugybė organizacijų jam pritars ir pasirašys, kad atskirai bus renkami žmonių parašai. Aukščiausi valstybės vadovai privalo viešai pasakyti, kokios jų nuostatos dėl valstybinės lietuvių kalbos – dėl Lietuvos ateities.
Dalinai šiuo klausimu jau pasisakyta, pasirašant už pasą, iš kurio 1-mo psl. nebūtų išvyta valstybinė kalba
Gerbiamieji, LIETUVIŲ KALBA YRA SENIAUSIA KALBA VISAME PASAULYJE! JOS DĖKA BUVO ATRASTI TREČIASIS IR KETVIRTASIS ŽEMĖS AŠIES FIZINIAI JUDĖJIMAI!
LIETUVIŲ KALBOS DĖKA YRA ĮMINTA PER 450 SENIAUSIŲJŲ KULTŪRŲ ŠALTINIŲ! JŲ TARPE IR ŠUMERŲ “KARALIŲ SĄRAŠAS” KURIAM JAU PER 450 000 metų!
KAS DĖL SLAVŲ KALBOS, TAI BŪTINA ŽINOTI, KAD JI YRA ATSIRADUSI TIKTAI – LIETUVIŲ KALBOS POKYČIŲ IŠDAVOJE ir TIKTAI ŠIOS EROS PRADŽIOJE,
Anot KLUDIJAUS PTOLEMĖJAUS, KETVIRTAME AMŽIUJE, RYTŲ EUROPOJE GYVENO 61 gentis.
KETVIRTOJO ŠIMTMEČIO PRADŽIOJE, KONSTANTINAS PIRMASIS, RYTŲ EUROPAI, PASKELBĖ KRYŽIAUS KARĄ! LAIMĖDAMI MŪŠĮ, LIETUVIAI SKANDUODAVO – ŠLOVĖ!!!! MATOMAI, KAI KURIŲ GENTAINIŲ LŪPOSE, ŠLOVĖ VIRTO SLAVA! LAIKUI BĖGANT “SLAVA” TAPO SLAVAIS!
Prisikvatojau šiandien per ŽR nugirdusi, kaip Dievas žmones kūrė:
pirma jis sukūrė ŽMOGŲ (paskui dar šį tą nudirbo), o tada sukūrė MOTERĮ…
Man atrodo, jog pirmą kartą taip sakant girdėjau. Kažin, ar feministės girdėjo? Ar tik neteks ne gatvėmis, o galukiemėmis sliūkinti į bažnyčią ir atgal, nes užspiegs žmogelį 🙂
Laisvamanio pastebėjimai: „Pr 2,7 Ir Viešpats Dievas padarė žmogų iš žemės dulkių ir įkvėpė į jo šnerves gyvybės kvapą. Taip žmogus tapo gyva siela. Pr 2,8 Viešpats Dievas sukūrė sodą Edene rytuose ir ten apgyvendino žmogų, kurį buvo sutvėręs. Pr 2,20 Adomas davė vardus visiems gyvuliams, padangių paukščiams ir visiems lauko žvėrims, tačiau tarp jų neatsirado padėjėjo, tinkamo žmogui. Pr 2,21 Tada Viešpats Dievas giliai užmigdė Adomą, išėmė vieną jo šonkaulių ir tą vietą užpildė kūnu. Pr 2,22 Po to Viešpats Dievas iš šonkaulio, kurį išėmė iš žmogaus, padarė moterį ir ją atvedė pas žmogų. Pr 2,23 Tada Adomas tarė: „Štai kaulas iš mano kaulų ir kūnas iš mano kūno! Šita bus vadinama moterimi, nes iš vyro ji paimta“.“
Būtent: pirma vyrą, o paskui moterį,
o ne žmogų ir moterį 🙂
Už tą neapsižiūrėjimą bus vargšelis medžiojamas. Anksčiau ar vėliau feministės jį sau kepsniui panaudos 🙂
Ar ir naujausioje redakcijoje palikta ta, tikriausiai, vertimo klaida – išėmė šonkaulį, o ne kaulų čiulpus iš jo (ar kt. dauginimui tinkamą medžiagą)? (tai daugiareikšmis žodis,o žodynų tada, reik manyti, nebuvo?)
„Pr 2,18 Viešpats Dievas tarė: „Negerai žmogui būti vienam. Aš padarysiu jam tinkamą padėjėją“. Pr 2,21 Tada Viešpats Dievas giliai užmigdė Adomą, išėmė vieną jo šonkaulių ir tą vietą užpildė kūnu. 1 Kor 11,3 Noriu, kad žinotumėte, jog kiekvieno vyro galva yra Kristus, moters galva – vyras, o Kristaus galva – Dievas. Pr 3,16 Moteriai Jis tarė: „Aš padauginsiu tavo nėštumo vargus ir su skausmu tu gimdysi vaikus; tave trauks prie tavo vyro, o jis tau viešpataus“. 1 Tim 2,11 Moteris tesimoko tyliai, su visišku paklusnumu. 1 Tim 2,12 Neleidžiu, kad moteris mokytų nei kad vadovautų vyrui, – ji tesilaiko tyliai. Ef 5,22 Jūs, žmonos, būkite klusnios savo vyrams lyg Viešpačiui, Ef 5,23 nes vyras yra žmonos galva, kaip ir Kristus yra galva bažnyčios, – Jis kūno gelbėtojas. Ef 5,24 Todėl kaip bažnyčia paklūsta Kristui, taip ir žmonos visame kame teklauso savo vyrų.“
Mano studijų metais sklandė kalbos, jog su vok. Sklave , arba su angl. slave tai sietina.
Kokią žolę rūkai zubin ai???
SENAJAME TESTAMENTE, VYRO ŠONKAULIO IŠĖMIMAS, SIMBOLIZAVO UGNIKALNIO ŠONE IŠSIVERŽUSIĄ LAVĄ!!! Tikėtina, kad ŠIS UGNIKALNIS IŠSIVERŽĖ KAUKAZO KALNUOSE. TODĖL IR ADOMAS SU JEVA (ir visame regione esantys gyventojai) , paskubėjo palikti šį regioną. JUK KARDAS VIRŠ GAVOS, SENAJAME TESTAMENTE, SIMBOLIZAVO KELIŲ KILOMETRŲ UGNIES STULPĄ!!!
SU VASARIO 16 – tąja!!!
Prof. Rakučio paskaita.
Šiandien 15 val. facebooke bus Rakučio paskaita.
– youtu.be/ib5M9Riuxw4