Bepiločiai orlaiviai, dažnai geriau žinomi kaip dronai, yra ganėtinai populiarus prietaisas tarp tų, kurie domisi technologijomis arba nori fiksuoti vaizdus iš paukščio skrydžio. Iki šiol pagrindinė taisyklė valdant tokį įrenginį buvo tiesiog neskristi virš draudžiamų teritorijų, tačiau paskutinę praėjusių metų dieną įsigaliojo Europos Komisijos reglamentas, kuris bepiločių orlaivių savininkams ir naudotojams pridėjo papildomų įsipareigojimų.
Viena pagrindinių taisyklių, kurias reikia žinoti tiek naujiems, tiek jau patyrusiems bepiločių orlaivių pilotams – nuo 2020 m. gruodžio 31 d. visi skrydžiai skirstomi į tris kategorijas – atvirąją, specialiąją ir sertifikuotąją.
Kaip teigia ekspertai, 95 proc. visų bepiločių orlaivių skrydžių Lietuvoje patenka į atvirąją kategoriją, kuri skirstoma į dar tris smulkesnes pakategores – A1, A2 ir A3.
„Skrydžiams atvirojoje kategorijoje galioja kelios paprastos taisyklės – maksimalus skrydžio aukštis negali viršyti 120 metrų, privaloma laikytis saugaus atstumo nuo žmonių ir pastatų, draudžiama skristi virš žmonių susibūrimų. Taip pat svarbu tai, kad nuotolinis pilotas viso skrydžio metu turi vizualiai matyti savo orlaivį,“ – sako Transporto kompetencijų agentūros (TKA) Skrydžių priežiūros skyriaus grupės vadovas Adolfas Kuzborskis.
Jis teigia, kad aukščių ar teritoriniai apribojimai bepiločių orlaivių mėgėjams nėra didelė staigmena – iki šiol jiems buvo draudžiama skraidyti oro uostų ir aerodromų oro eismo zonose, virš strateginės reikšmės objektų, pasienio zonoje ar kitose ribojomose bei draudžiamose zonose. Šis draudimas lieka galioti ir toliau. Tačiau naujasis reglamentas numato ir kitų įsipareigojimų, kurie Lietuvos dronų entuziastams bus visiškai nauji.
„Pagrindinė naujovė – bepiločių orlaivių savininkams, turintiems sunkesnį negu 250 gramų arba bet kokio svorio bepilotį su kamera, reikia registruotis specialioje sistemoje TKA interneto puslapyje. Ji sugeneruoja unikalų asmens registracijos numerį, kuriuo reikia pažymėti savo droną. Svarbu tai, kad sistemoje registruojamas ne konkretus įrenginys, o asmuo, kuriam jis priklauso, tad jeigu žmogus turi kelis bepiločius orlaivius – tą patį registracijos numerį jis turi pavaizduoti ant jų visų. Taip pat nuo šiol sunkesnius negu 250 gramų bepiločius orlaivius bus galima skraidinti tik turint nuotolinio piloto pažymėjimą – tam reikės toje pačioje TKA sistemoje baigti teorinių žinių kursą ir išlaikyti internetinį egzaminą,“ – pasakoja A. Kuzborskis.