
Jos atrodo stilingai ir patraukliai. Jos vilioja nedidele kaina. Tad kam vargintis ir tikrinti, ar tai yra tikrojo gamintojo prekės, ar tik žinomų prekių ženklų klastotės? Europos vartotojų centras Lietuvoje (EVC) primena apie pagrindinius pavojus, kurie tyko įsigyjant neoriginalius gaminius, bei teikia patarimus, kaip neapsigauti apsiperkant internetu arba atostogų metu užsienio šalyse.
Nepatvarios ir net pavojingos
Tikrų gaminių gamintojai nėra vieninteliai, kurie nukenčia nuo klastočių prekybos. Dažnu atveju pagrindinė nukentėjusioji šalis yra pats pirkėjas. Klastotės gamybos procesas dažniausiai yra supaprastintas, siekiant bet kokiomis priemonėmis sumažinti gaminio sukūrimo kaštus.
Tai lemia ne tik mažesnį prekės patvarumą ir kokybę, bet ir pavojus aplinkai bei pačiam klastotės pirkėjui. Pavyzdžiui, suklastotas gaminys gali būti pagamintas iš nekokybiškų ar net toksiškų medžiagų.
„Dažniausiai klastotės neatitinka minimalių Europos Sąjungos nustatytų saugumo reikalavimų. Tai reiškia, kad jose glūdinčios medžiagos gali būti ne tik žalingos aplinkai, bet ir pavojingos žmogaus sveikatai“, – teigia EVC vadovė Raimonda Balnienė.
Kaip neapsigauti perkant internetu
Įsigyjant prekę internetu, atskirti tikrojo gamintojo gaminį nuo klastotės yra ypač sudėtinga, tačiau atpažinti nesąžiningą pardavėją galima vadovaujantis žemiau pateiktais patarimais:
Patikrinkite, iš ko perkate
Visuomet raskite laiko papildomai pasidomėti, ar svetainėje nurodyta kontaktinė informacija (pardavėjo pavadinimas, registracijos adresas, kontaktai korespondencijai) yra tiksli, kad žinotumėte, kur kreiptis kilus nesusipratimų.
Susipažinkite su kitų vartotojų atsiliepimais
Tam geriausiai naudoti paieškos sistemas, kadangi pardavėjo svetainėje skelbiami atsiliepimai gali būti šališki.
Įsitikinkite, kad svetainė turi saugaus pirkimo sertifikatą
Oficialiai registruotas sertifikatas patvirtina, kad svetainė atitinka kokybinius reikalavimus bei užtikrina saugią apsipirkimo aplinką.
Įvertinkite, ar svetainė sukurta profesionaliai
Daugumą klastotėmis prekiaujančių svetainių „išduoda“ prastesnės kokybės nuotraukos bei klaidų kupini aprašymai, neretai parengti naudojant automatinio vertimo programas.
Patikrinkite, ar svetainėje nurodomos vartotojo teisės
Europos Sąjungoje veikiantys pardavėjai įpareigoti savo svetainėje pateikti vartotojams išsamią informaciją apie jų teises.
Palyginkite prekės kainas kitose internetinėse parduotuvėse
Padirbti gaminiai dažniausiai parduodami už gerokai mažesnę kainą, nei tikrojo gamintojo gaminiai. Jei kaina atrodo pernelyg maža, nesitikėkite stebuklų: greičiausia tai bus klastotė.
Ieškokite oficialių prekių ženklų atstovų
Daugelis prekių ženklų savo svetainėse nurodo oficialius atstovus, kuriems suteikta teisė prekiauti atitinkamais gaminiais. Pirkdami iš oficialių atstovų būsite tikri, kad gausite tikrojo gamintojo gaminį.
Pasirinkite saugų atsiskaitymo būdą
Jei yra galimybė, rinkitės atsiskaitymą pristačius prekę arba mokėjimą kreditine kortele. Išsisaugokite atlikto užsakymo bei įvykdyto mokėjimo patvirtinimą.
Už klastotes – baudos iki 10 000 eurų
Ypač dažnai klastočių aukomis tampa turistai, atostogų metu apsiperkantys užsienio šalyse. Kad ir kaip stipriai viliotų maža klastotės kaina, reikia atsiminti, jog tai yra neteisėti gaminiai, už kuriuos daugelyje valstybių numatyta teisinė atsakomybė. Kai kuriose Europos šalyse suklastoto gaminio pirkėjams bei asmenims, kurie sulaikomi įvežę padirbtą prekę į kitą valstybę, numatytos didelės baudos, galinčios siekti net iki 10 000 eurų.
Kaip atpažinti klastotę:
Nuodugniai apžiūrėkite gaminį
Klastotės pasižymi gerokai prastesne kokybe. Spragos ir defektai geriausiai atsiveria smulkiose detalėse, tokiose kaip siūlės ar etiketės. Įsitikinkite, kad prekių ženklo pavadinimo rašyboje nėra klaidų ir kad prekės priežiūros instrukcijos yra tvarkingos.
Vidus – ne mažiau svarbus nei išorė
Klastočių kūrėjai dažniausiai visą dėmesį skiria tik išorinei prekės daliai. Dėl to, įsigydami prekę, visuomet apžiūrėkite ir jos vidinę pusę.
Pakuotė – irgi svarbu
Patikrinkite, ar pakuotės ženklinimas atitinka prekės ženklinimą bei bendrą gaminio vertę. Pavyzdžiui, prabangūs mados prekių ženklai beveik niekada nepakuoja gaminių plastikinėse pakuotėse.
Patikrinkite, kur gaminys buvo pagamintas
Ši informacija, kurią atskleidžia pakuotėje pateikiamas serijinis numeris, leis išsiaiškinti, ar jūsų prekė pagaminta autorizuotoje gamykloje.
Įvertinkite kainą
Jei ši stipriai skiriasi nuo kainos, kuri nurodoma oficialioje prekių ženklo svetainėje, tikėtina, kad jus norima apgauti.
Paprašykite čekio
Dažnu atveju klastotėmis prekiaujantys asmenys negali pateikti nei čekio, nei prekės garantijos, nei prekės kilmės dokumentų.
Paplūdimys – ne vieta tikrojo gamintojo prekėms
Pagrindinės erdvės, kuriose turistai viliojami klastotėmis, yra viešosios susibūrimo vietos: gatvės, aikštės ar net paplūdimiai. Nesitikėkite tokiose nestandartinėse pardavimo vietose įsigyti tikrojo gamintojo prekių ženklų gamybos. Ir atminkite, kad už klastotės įsigijimą gali grėsti teisinė atsakomybė bei rimtos piniginės baudos.
Kaip pabrėžia EVC vadovė R. Balnienė, klastočių klausimas ypač opus medicinos, parfumerijos bei vaikų žaislų pramonėje: „Turbūt didžiausia problema yra tai, kad klastotės yra nesaugios. Pavyzdžiui, suklastoti kvepalai gali sukelti rimtų alerginių reakcijų. O minimalių ES saugumo reikalavimų neatitinkantys žaislai – pabirti į mažas detales, keliančias grėsmę mažylių gyvybei“.
Vartotojai, kurie nėra tikri, kaip apginti savo teises įsigijus klastotę iš Europos Sąjungoje, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje arba Norvegijoje registruoto pardavėjo, kviečiami kreiptis nemokamos konsultacijos į EVC.
Europos vartotojų centras Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Jis priklauso Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklui (ECC-Net), kuris jungia centrus, įsikūrusius 27 ES valstybėse narėse, Islandijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Norvegijoje. Centro užduotis – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Europos Sąjungos valstybėse narėse, Norvegijoje ar Islandijoje bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje. Centro paslaugos vartotojams – nemokamos.
Daugiau informacijos Europos vartotojų centro Lietuvoje svetainėje www.ecc.lt.