
Klaipėdoje, Melnragėje liepos 22 – rugpjūčio 2 d. vyko IV tarptautinė Vilniaus dailės akademijos studentų – sienų tapybos kūrybinė stovykla Baltų kultūra miesto sienose. Sumanymo įgyvendinimui jau antrus metus pasirinkta vietovė Vėtros gatvėje, greta Melnragės molo ir „Klaipėdos naftos“ industrinių statinių. Ant privataus apleisto pastato jaunieji menininkai sukūrė bendrą sienų tapybos kūrinį. Remtasi uostamiesčio heraldika, vietos tapatybės vardais, ženklais ir žinomo populiaraus stilizuoto vyčio kūrėjo Gintaro Karoso grafikos paveikslais baltų mitologijos tema.
Pasak stovyklos sumanytojo ir rengėjo, dailininko ir kino menininko Žilvino Danio, šia veikla siekiama gyvinti hiphopo kultūrą ir ieškoti sąlyčio tarp pogrindžio subkultūros ir visuomenei priimtinių kultūros formų.
„Grafitis reiškiasi kaip kontra-kultūra, darant tai kas draudžiama, o mes siekiame ne konfliktuoti, bet leisti jaunimui kūrybiškai išsireikšti. Mes išradome naują alternatyvią erdvę – sutvarkėme apleistą pastatą ir papuošėme Melnaragės kraštovaizdį. Praeiviai dabar fotografuojasi prie ištapytų sienų, kelia savo nuotraukas į „Instagramą“, o „Autopliuso“ skelbimuose pasirodė parduodami BMW automobiliai mūsų darbų fone. Be to, šis 2019 m. Melnragėje pradėtas grupinis kūrinys jau pateko ir į Klaipėdos sienų tapybos gidą. Mums svarbu, kad uostamiestis būtų gyvas ir atviras hiphopo kultūrai miestas“, – sako Ž. Danys.
Stovyklos Baltų kultūra miesto sienose rengėjai, puoselėdami baltų tautų bendrumą bei alternatyvų požiūrį į kultūrą, sutelkė į bendruomenę Lietuvos ir Latvijos dailės akademijų studentus bei kelis savanorius: Joelį Aškinį, Vitą Baraduliną, Eveliną Bernatonytę, Oskarą Ivanovą, Matą Janušauską, Dmitrijų Jefimenką, Gintarę Konderauskaitę, Žilviną Makutį, Žilviną Gaižauską, Aleksandrą Saburovą, Gertrūdą Šuminaitę, Gretą Vainauskytę, Gustę Vaitiekutę, Davį Vaivadsą, Rūtą Žeimytę, Vytautą Juozėną.
Kūrybinėje stovykloje puoselėjamos įvairios hiphopo šakos: grafitis, repas, breikas ir važinėjimas riedlente. Vyko gyvi repo atlikėjų ir didžėjų pasirodymai. O dailėtyrininkas-antropologas dr. Vytautas Tumėnas skaitė paskaitas, kurios įkvėpė dailininkus savitai suvokti prūsų, kuršių ir klaipėdiečių tapatybės simbolius. Į kūrybos veiksmą buvo įtraukti ir Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos moksleiviai – jie išmėgino grafičio technikos galimybes ištapydami ant pastato savo vardus. Renginyje savanoriai buvo mokomi filmuoti. Jie įamžino kūrybinio vyksmo akimirkas, taip talkindami medijų menininkams kurti meninį eksperimentinį filmą.
Pasak šio filmo režisieriaus Ž. Danio, norima užfiksuoti žmones, kuriančius hiphopo kultūra Lietuvoje. Siekiama iš vidaus parodyti bendruomeninės kūrybos vyksmą ir atskleisti kūrinio gimimo eigą – tai, kaip tapymą lemia įtemptos darbo sąlygos lauke, kai vieną dieną neapsakomai karšta, o kitą – jūroje siaučia audra ir vėjas verčia nuo pastolių, nupūsdamas purškiamus dažus. Pasak Ž. Danio, hiphopo kultūra formuojasi kasdienybėje, siekiant atrasti bei išreikšti save, todėl įdomu įrašyti savo istoriją, tai kokie esame dabar.
Pačių menininkų rankomis sutvarkytas ir iš visų pusių ištapytas pastatas dabar tapo savotišku hiphopo kultūros paminklu. Maištingi kontrakultūriniai estetiniai jaunimo poreikiai, jų saviraiškos laisvė čia įgija pavidalą, priimtiną ir patrauklų viešosiosioms miesto erdvėms.
Renginį iš dalies parėmė Lietuvos švietimo, sporto ir mokslo ministerija ir Vilniaus dailės akademija. Talkino: viešbutis Art city inn, parduotuvė Garffitishop.lt, laisvalaiko baras Shelter Pub, Banglente.com, Klaipėdos jaunimo organizacijų asociacija „Apskritasis stalas“, Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazija, „Auk“ centras.
Šaunuoliai! Dar išmokyti grafičių fanus savo piešinius derinti su aplinka – kad su ja susilietų. Gretutinis to padarinys – dermės kūrimo pamoka ir gero skonio ugdymas.
Arba paskatinti sukurti teminių grafičių seriją, skirtą, pvz., kokiam padavimui ar istoriniam įvykiui. Tada jaunesnių klasių vaikams per istorijas pamoką surengti tokią vaizdinę pamoką-ekskursiją: veda nuo piešinio prie piešinio ir pasakoja, kas ir kaip ten vyko, kas buvo veikėjai, kaip jie atrodė. Kitos galimos temos – Egipto piramidžių statyba, Atlantida, Vydūno vizijos apie mūsų praeitį. Temų – nors vežimu vežk.