Šeštadienis, 10 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

D. Vaitkevičienė. Gyvatės nukąsta šaknis

Daiva Vaitkevičienė, www.alkas.lt
2019-10-17 08:00:43
2
D. Vaitkevičienė. Gyvatės nukąsta šaknis

Pievinės miegalės žiedpumpuris (kairėje) ir išsiskleidęs žiedas (dešinėje) | Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0., Kristiano Fišerio (Christian Fischer) nuotr

Pievinės miegalės žiedpumpuris (kairėje) ir išsiskleidęs žiedas (dešinėje) | Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0., Kristiano Fišerio (Christian Fischer) nuotr
Pievinės miegalės žiedpumpuris (kairėje) ir išsiskleidęs žiedas (dešinėje) | Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0., Kristiano Fišerio (Christian Fischer) nuotr

Yra tokia stebuklinga šaknis, kuria galima išgydyti gyvatės įkandimą. Ji ypatinga tuo, kad atrodo, lyg būtų nukąsta. Apie tai pasakoja ir sakmė: kadaise, pačioje pasaulio pradžioje, Dievas sutvėrė gyvatę ir davė jai tokią galią, kad nuo jos įkirtimo mirs žmonės ir stips gyvuliai. Gyvatė ėmė tuo didžiuotis: „Ką įkirsiu, tas ir mirs!“

Dievas tarė: „Aš duosiu jiems žolę – vaistą“.

Gyvatė atsakė: „O aš vistiek nugriaušiu šaknį“.

Tada Dievas atsakė: „Aš leisiu žolei šaknis į šoną ir tegu žmonės turi sau vaistą“.

Taip ir atsitiko, ir žmonės turi žolę – gyvatžolę, kuri išgydo.

(Užrašyta Rimdžiūnų k., Gervėčių apyl. 1970 m.)

Gyvatės nukąsta šaknis egzistuoja ne tik mituose, bet ir tikrovėje – tai pievinė miegalė, Succisa pratensis. Ši žolė žemėje leidžia trumpą, tarsi nukirstu galu šaknį, nuo kurios į šonus atsišakoja smulkios šaknelės. Rudeniui artėjant šis augalas pražysta mėlynais žiedais.

Nors šiandien pievinė miegalė mažai kam bepažįstama, kadaise žmonės ją labai vertino ir plačiai naudojo gydymui. Miegalės šaknis tiko ne tik nuo gyvatės nuodų, bet ir daugelio kitų ligų – odos susirgimų, egzemos, kosulio, peršalimo, įvairių uždegimų, dantų ir kaulų skausmų, ir netgi apsigynimui nuo raganavimo.

Pakaniavės kaime (Dubičių sen.) pasakojama, kad miegalės šaknimi išgydydavo karves, jei raganos atimdavo pieną. Šis pasakojimas kiek kitoks: šaknį nukando ne gyvatė, o pati ragana, siekdama, kad žmonės negalėtų nuo jos apsiginti.

Dar kitur pasakoja apie Velnią, pavydėjusį šiam augalui ir jo tvėrėjui galių: „Kai Kristus po žmones vaikščiojo, jis gydė tos gėlės šaknimis ligonius. Velnias, tai pamatęs, pavydėjo išganytojui šitą galybę, ir dėl to jis tai gėlei iškando šaknies vidurį“ (Dercekliai, Priekulės sen.). Dėl to miegalė dar vadinama Velnio nuokandėle ar velniagraužiu.

Pievinė miegalė, Succisa Pratensis. C. A. M. Lindmano piešinys | leidinio „Bilder ur Nordens Flora“ (1901–1905) nuotr.
Pievinė miegalė, Succisa Pratensis. C. A. M. Lindmano piešinys | leidinio „Bilder ur Nordens Flora“ (1901–1905) nuotr.

Miegalė su velniu siejama ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje Europos šalių. Anglai ją vadina devil’s bit, vokiečiai − Teufelsabbiss, danai – djævelsbid, prancūzai mors du diable, rusai – чертогрыз. Pasakojama ir panaši istorija: Dievas sutvėręs žmonėms labai naudingą vaistinį augalą, tačiau velnias iš pavydo nukando jo šaknį.

Nors augalas, vadinamas velniagraužiu neatrodo labai tinkamas krikščionims gydytis, tačiau Vakarų Europoje šį augalą laikė pagalba daugeliu atvejų – gydė žaizdas, odos ligas, grybelį, pienligę, parazitinius kirminus, epilepsiją, gonorėją, gelbėjosi nuo nuodingų vabzdžių ir kitų padarų įkandimo. Buvo tikima, kad ši šaknis gali apsaugoti netgi nuo maro. Iki XIX a. pabaigos miegalė išliko svarbi vaistinė žolė, o šiandien labai retai benaudojama, nebent nuo kosulio, peršalimo ar uždegimo.

Tačiau tai dar ne viskas, ką galima pasakyti apie pievinę miegalę. XIX a. pabaigoje Raseinių apylinkių žemaičiai ją vadino Panelės Švenčiausios žole ir manė, kad galima visam gyvenimui apsisaugoti nuo dantų skaudėjimo, jei šios žolės šaknį turėsi, kai pirmąkart suskaus dantis:

Panelės Švenčiausios žole, Retena

Aug visur, žyd melynai. Nuo danties pirmą kartą gėlima ded jų šaknis. Panele Šv[enčiausia] kaip aja iš Jeruzalimos į Jeriką, [su]gėlė pirmą kartą [jai] dantis. Pana Švenčiausia tą žolę išrove ir jos šaknis pri danties pridėja, šaknike nukandus, a pačią žolę įsodino atgal, sakydama taip: „Jegut man pamačija, tad visiems temačija!“ Kožna ta žole tur nukąstą šaknį.

1890 metų 13 liepos Raseinių parapijoje užrašė Vincentas Bakutis.

Pievinė miegalė Mergelei Marijai priskiriama ir kitose Lietuvos vietose, − ji dar vadinama Marijos žole, Marės žole. Anot kalbininkės Aurelijos Gritėnienės, mėlynai žydinčius augalus būdinga sieti su Marija, nes krikščioniškuose paveiksluose nuo XV a. ji beveik visada vaizduojama su mėlynu apsiautu. Yra visas sąrašas tokių augalų, pavyzdžiui, mėlynoji kurpelė (Aconitu, napellus) vadinama Marijos čebatuku, violetine spalvos žiedais žydinti miškinė lelija (Lilium martagon) − Marijos lelija ir t. t. Pats pasakojimas, žinoma, yra senesnis, nors jame veikia Marija ar kiti krikščioniški personažai.

Kokios dievybės kadaise buvo šio visoje Europoje paplitusio mitinio pasakojimo veikėjai, šiandien sunku atsakyti. Tačiau tai, kad Lietuvoje vietoje Velnio ir Dievo dažnai pasirodo moteriškos būtybės – gyvatė, ragana, Marija, leidžia spėti, kad baltų mitologijoje tai galėjo būti moteriškos lyties deivės. Tikėtina, kad ginčas dėl gydančios šaknies galėjo vykti tarp Giltinės − mirties deivės, gąsdinančios nuodų pritvinkusiu geluonimi, ir jos sesers dvynės Laimos, lemiančios sėkmę ir sveikatą.

Pievinė miegalė – raganos nukąsta šaknis, kuria Pakaniavės kaimo žmonės gydė karves nuo apraganavimo | V. Vaitkevičiaus 1997 nuotr.
Pievinė miegalė – raganos nukąsta šaknis, kuria Pakaniavės kaimo žmonės gydė karves nuo apraganavimo | V. Vaitkevičiaus 1997 nuotr.
Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D. Vaitkevičienė. Raudonas alus – baltų kultūros palikimas
  2. D. Vaitkevičienė. Aušra ir šviesotamsos deivės
  3. D. Vaitkevičienė. Meška verčia žiemą ant kito šono
  4. D. Vaitkevičienė. Mitiniai tiltai – Velnio keliai per vandenis
  5. D. Vaitkevičienė. Šventasis Pajautos kapas – laiškas iš praeities
  6. D. Vaitkevičienė. Žemių sauja, arba į ką įsikūnija mirusieji (žuvusiems Sausio 13-ąją atminti)
  7. D. Vaitkevičienė. Dievai, didvyriai ir signatarai
  8. D. Vaitkevičienė. Midus Europos priešistorėje
  9. „Baltų genas“: D. Vaitkevičienė apie mitinę laimės sampratą (audio)
  10. „Baltų genas“: D. Vaitkevičienė apie ugnies vaizdinį mitiniame baltų pasaulėvaizdyje (audio)
  11. Iki Rasos šventės (joninių) – geriausias laikas rinkti vaistažoles
  12. Žolelių galia Aukštaitijos nacionaliniame parke
  13. Eugenijos Šimkūnaitės palikimas
  14. Kultūros dieną pasirodys naujas TV laidų ciklas „Po baltų Lietuvą. Padavimų žemėlapis“ (video)
  15. Vyriausybė patvirtino E. Šimkūnaitės metų minėjimo planą

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Saulės Vilna says:
    6 metai ago

    Aiškinčiau taip. Čia, matyt, yra ginčas tarp Dievo ir Velnio. Dievui būdingas tiesumas, o Velniui kreivumas. Kadangi Velnias pats kreivas, taigi kreivai – velniškai leidžiamos šaknies kaip savos nekanda. Juk Velnias nėra kūrybingas (protu pasižymintis) tipas…

    Atsakyti
  2. Getas says:
    6 metai ago

    Jei naudojate požemių, vėlių dievo Velino (velnio) pavadinimą, tai juk čia yra vėlesnis krikščionybės laikais uždėtas pavadinimas, paniekinant Vėlino vardą. Mes gerbiame vėles ir su jomis bendraujame, todėl neigiamas dievo Velino sąmonėje supavidalinimas yra neteisingas. Geriau tiktų vadinti šėtonas. Šėtonui kreivumas būdingas, todėl ir šaknis nukasta ir kreiva. Islamo religijoje naudojamas tik Šėtono vardas ir samprata.
    Bernardinų bažnyčioje iš kunigų niekada negirdėjau minint velnią, o tik šėtoną.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

JEF viršūnių susitikimas
Užsienyje

Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas

2025 05 09
Minų paieškos operacija
Lietuvoje

Baltijos jūroje – tarptautinė minų paieškos operacija

2025 05 09
Lentelės atidengimo iškilmės
Lietuvoje

Europos dieną atidengta Šumano deklaracijos 75-mečiui skirta lentelė

2025 05 09
Kariai | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Įstatymų pakeitimais siūloma gerinti sąlygas kariams

2025 05 09
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Gamta ir žmogus

Įvardyti veiksniai, keliantys stresą skrendant lėktuvu

2025 05 09
Vaikai | Alkas.lt, A.Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Kauno moksleiviai kviečiami vasaroti turiningai

2025 05 09
Žemės sklypai | am.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Siūloma steigti ekologines investicines vietoves

2025 05 09
Sukčiavimas
Lietuvoje

Sukčiai naudojasi naujuoju „Artea“ banko pavadinimu

2025 05 09

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo
  • . . . apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo
  • „Respublika" praneša, jog: apie Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas
  • +++ apie Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)
  • Kardiologinės sveikatos priežiūra: kelias į stiprią širdį
  • Apskaitos paslaugos: Noewe.eu profesionalūs sprendimai verslui
  • Vasarinės padangos – saugumo ir patogumo veiksnys šiltuoju metų laiku
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

V. Toporovas. Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

2025 04 29
Rugiagėlės ir aguonos

Kaip susikurti užburiantį lauko gėlių žavesį kieme

2025 04 21
Medžių sodinimas

Kauno miesto erdves praturtins šimtai medžių

2025 04 18
Ypatingai šilta žiema ir kenkėjai: ko tikėtis pavasarį?

Prasideda pavasario kovos su kenkėjais darbai

2025 04 13
Luzitaninis arionas

Kovą su svetimžemiais šliužais laikas pradėti jau dabar

2025 03 16
Želdiniai

Vilniuje bus pasodinta tūkstančiai medžių, krūmų ir gėlių

2025 03 12
Gėlės, frezijos | pixabay.com, Manfredrichter nuotr.

Tradiciniams gėlynams – ir naujos puošmenos

2025 03 01
Uosialapiai klevai

Pašalinus uosialapius klevus, Vilniuje atsiras nauja žalioji erdvė

2025 02 28
Premijų įteikimas 2025 m.

Įteiktos 2024-ųjų metų Nacionalinės kultūros ir meno premijos bei Nacionalinė J. Basanavičiaus premija

2025 02 13
Skveras prie Spaudos rūmų

Vilniuje, netoli Spaudos rūmų, sužaliuos naujas skveras

2025 01 09

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo
  • . . . apie Signataras Z. Vaišvila kviečia jungtis prie referendumo dėl nekilnojamojo turto neapmokestinimo
  • „Respublika" praneša, jog: apie Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas
  • +++ apie Prezidentas: Ukrainos likimas – visos Europos saugumo likimas
  • Mikabaliui apie R. Jankūnas. Valstybės vadovas su KGB šešėliu?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Birželio 21 d. prie Aplinkos ministerijos | Lietuvos.link nuotr.

Paveldo saugotojai piketuos prie Kultūros ministerijos (video)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai