Šeštadienis, 17 balandžio, 2021
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

M. Kundrotas. Šventybės gynyba ir humoras, kurio nėra

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2018 11 03 08:00
2
Newstalk.com nuotr.

Newstalk.com nuotr.

Newstalk.com nuotr.
Newstalk.com nuotr.

Religinis herojus, raitas ant klozeto. Ruda medžiaga ištepliotos marmūzės šluostymasis į tautinę ir valstybinę vėliavą. Įsiveržimas į religinės bendruomenės apeigas su patyčiomis. Visa tai kelia rimtų klausimų, ar turėtų būti viešosios raiškos ribos, kalbant apie tautinių, pilietinių, religinių šventybių dergimą.

Yra du kraštutinumai. Vienas jų – absoliuti žmogaus raiškos laisvė, deja – galima tik teoriškai. Netgi didžiausi liberalai pripažįsta: Jūsų laisvė mosuoti kumščiais baigiasi ties mano nosies riba. Kitas – ginti šventybę disproporcinėmis priemonėmis. Prancūzijoje veikiantis leidinys „Charlie Hebdo“, religines figūras vaizduojantis sodomiškų aktų piešiniais ir kitomis žeminamomis formomis, sulaukė tikėtino atsako. Krikščionys įprato taikstytis su patyčiomis, o giliai tikintys musulmonai atsakė šūviais.

Atviras klausimas, kas labiau pateisinama – patyčios iš kito žmogaus šventybės, o per tai – ir iš paties žmogaus, ar atsakymas smurtu? Atsakymas priklauso nuo atskaitos taško. Šiuo atveju smurtininkus galima suprasti labiau: jų motyvas – ginti savo šventybę – kilnus, nors priemonės – aiškiai disproporcinės. Peckelių atveju žemas tiek motyvas, tiek raiškos būdas. Jie siekė išniekinti tai, kas žmonėms šventa, ir padarė tai atgrasiausiomis formomis.

Tą patį reiktų pasakyti ir apie šviežią įvykį, kai centrinė krikščionių figūra spektaklyje pavaizduota besituštinančio asmens pozoje. Nei tai kritika, nei humoras. O jei humoras, tai spuoguotų, agresyvių mažvaikių lygio. Vaikystėje girdėjau eilėraštį: susitiko trys draugai… Po to įvardyti vyriški ir moteriški organai, o galiausiai dėl rimo paminėti plaukai. Tolesniame stulpelyje vaizdžiai apibūdintos įvardytų organų funkcijos. Kvatojomės, nes lytinės brandos laikotarpiu juoką kelia pats vulgarumas, be jokio papildomo sąmojaus.

Pasitaiko anekdotų, karikatūrų ar kitokio žanro humoro, kur esama vulgarumo, bet kartu yra gilesnė mintis. Kai kur – net filosofinė. Tada būna, ką apmąstyti ar iš ko pasijuokti. Bet juoktis iš paties vulgarumo subrendusiam žmogui – žemiausias lygis. Kitas klausimas – ar tokius atvejus turėtų reguliuoti valstybė? Gal žmogus turi teisę būti kvailas arba šlykštus? O gal netgi turi teisę tą kvailybę ar šlykštybę perduoti kitiems, jeigu jiems tai patinka?

Atsakymas į tai – sudėtingas. Maža, kas kam gali būti šlykštu. Pasitaiko sutikti žmonių, kuriems šlykštūs kitų tautų, religijų, rasių atstovai. Nejau drausime jiems rodytis gatvėse dėl to, kad kažkas jiems jaučia liguistą pasibjaurėjimą? Kitas atvejis, kai logiškai aiškus motyvas sukelti pasišlykštėjimą ar pasipiktinimą. Ekshibicionizmas draudžiamas net ganėtinai liberaliose visuomenėse. Motyvas užgauti kitą žmogų be racionalios priežasties vadinamas sadizmu, o tai – smerktinas motyvas.

Antra vertus lieka klausimas, ar draustina visa, kas gali žeisti? Aštri ironija destruktyvaus politiko, kriminalinio nusikaltėlio ar šiaip amoralaus asmens atžvilgiu? Žinoma, jog tokiais atvejais sarkazmas yra atsakas į destrukciją. Ir dauguma atvejų – adekvatesnis, nei šaudymas. Tas pats principas tinka, kalbant apie destruktyvias idėjas ar jų sistemas. O jei kam nors tautiškumas, patriotizmas ar konkreti religija atrodo būtent destruktyvia idėja? Ką gi, šiuo atveju valstybės bešališkumas – sunkiai įmanomas. Dauguma religijų moko doros, kas yra valstybinės reikšmės reikalas, o tautiškumas ir patriotizmas yra tiesioginis valstybės interesas.

Valstybės bešališkumas religijų klausimu turi apsiriboti vienodomis teisėmis visoms religinėms bendrijoms, kurių doktrinos ir praktikos atitinka doros, tautiškumo ir patriotizmo principus. Jokios politinės ar teisinės viršenybės vienai religijai kitų atžvilgiu. Bet pati religija, kaip reiškinys, turi būti ginama valstybės nuo amoralių išpuolių. Kas kita – kritika. Ji galima, o kai kuriais atvejais ir būtina. Tai – pliuralistinės visuomenės sąlyga.

Leistina ir švelni pašaipa. Feisbuke net yra grupė „Bažnytiniai anekdotai“, kur patys krikščionys pokštauja apie savo tikėjimą ir kertines jo figūras. Humoras gerina sveikatą, lavina protą, ugdo vaizduotę. Bet humoras skirtinas nuo vulgarybių, kur tikėjimas, jo figūros ir patys tikintieji žmonės užgauliojami, žeminami ar šmeižiami.

Kalbant apie tautinius ir valstybinius simbolius, jų niekinimas demotyvuoja žmones savo tautos ir valstybės atžvilgiais. Tokie veiksmai naudingi tiktai priešams – tiek vidiniams, tiek išoriniams. Galima diskutuoti apie tai, ar Lietuvą geriau reprezentuoja Trispalvė, ar Didžiosios Kunigaikštystės laikų vėliava su Vyčiu, ar koks nors naujadaras, bet tiek valstybinės, tiek istorinės vėliavos tepliojimas kokiais nors maisto produktais ar žmogaus kūno išskyromis yra nusikalstama patyčia. Ir tai turi būti baudžiama įstatymu.

Na, o brovimasis į religinių bendrijų susirinkimus ar šventoves, įžeidinėjant ten susirinkusius tikinčiuosius, baustinas net pagal galiojančius įstatymus. Tereikia juos vykdyti. Be jokių atsikalbinėjimų apie žmogaus išraiškos laisvę ar tariamą meną.

Būtina parengti išsamią teisinę bazę, kur kritika ar humoras būtų atskirti nuo patyčių, nustatant patyčių ribas ir objektus. Pradedant nuo religinių, tautinių ir valstybinių vertybių apsaugos nuo šio pobūdžio destrukcijos. Maža vilties, jog tai darys dabartinis Seimas, kuriame vyrauja liberalios ir kairuoliškos nuostatos, bet artėja prezidento rinkimai.

Šventybės gynyba galėtų tapti rimtu lakmuso popierėliu, nustatant pretendentų vertę užimti šias pareigas. Juk prezidentas turi įstatymo iniciatyvos teisę ir didžiulį moralinį autoritetą. O tai – jau šis tas. Imkime ir užduokime pretendentams klausimą: ar jie sieks apginti šventybę?

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  2. M. Kundrotas. Už Lietuvą be Užkalnių
  3. M. Kundrotas. Ar laisvė yra vertybė?
  4. M. Kundrotas. Sąvokų diktatūra
  5. M. Kundrotas. Pripažinti Romuvą – krikščioniška, tautiška ir demokratiška
  6. M. Kundrotas. Patriotai, kosmopolitai ir vatnikai: kas yra kas?
  7. M. Kundrotas. Ar išgelbėsime šeimas iš pragaro?
  8. M. Kundrotas. Nubudęs patriotizmas ar nauja komanda?
  9. M. Kundrotas. Socialinis konservatizmas – geriausia apsauga nuo Rusijos
  10. M. Kundrotas. Kodėl žodžio laisvei būtinos taisyklės?
  11. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IV)
  12. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IX)
  13. M. Kundrotas. Aš irgi svajoju
  14. M. Kundrotas. Meluoti – sarmata
  15. M. Kundrotas. Tauta ir ideologija
  16. M. Kundrotas. Kai jie ateina tavęs
  17. M. Kundrotas. Dvasinė paauglystė
  18. M. Kundrotas. Ideologijos problema
  19. M. Kundrotas. Tautinio ekstremizmo baubas
  20. M. Kundrotas. Žvejyba drumstame vandenyje
  21. M. Kundrotas. Lietuva – lietuviams. O ką tai reiškia?
  22. M. Kundrotas. Sustabdykime liberalųjį satanizmą
  23. M. Kundrotas. Daina ir istorija (video)
  24. M. Kundrotas. Tiesa – aukščiau visko
  25. M. Kundrotas. Vidurys. Ar visada auksinis?
  26. M. Kundrotas. Multikultūralizmas: klaidos ir pamokos
  27. M. Kundrotas. Krikščionybė ir tautiškumas: karas ar darna?
  28. M. Kundrotas. Lietuvos politika: tarp sektantizmo ir UAB
  29. M. Kundrotas. Atkurti monarchiją ar atsiimti respubliką?
  30. M. Kundrotas. Islamistų dar teks palaukti. Lefebristai – jau čia

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Progresyvoj Airijoj tokių problėmų nebeliko: says:
    2 m. ago

    Airiai balsavo už šventvagystės draudimo pašalinimą iš konstitucijos

    Atsakyti
  2. Per mažai padirbėta says:
    2 m. ago

    Nėra privalomos pastraipos kad dėl šventvagysčių ir patyčių kaltas liberalizmas. Ekshibicionizmo temą irgi buvo galima taip išvartyti kad kaltas liktų Šimašius ar Anūkas.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

O. Strikulienė. Tautos dainius Just. Marcinkevičius. Žvalgęsis tik nuo aukščiausių bokštų (video)

O. Strikulienė. Tautos dainius Just. Marcinkevičius. Žvalgęsis tik nuo aukščiausių bokštų (video)

2021 04 15
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

M. Kundrotas. Politikos tikrovė per psichikos akinius

2021 04 12
V. Sinica. Leftizmas

V. Sinica. Leftizmas

2021 04 09
Gitans Nausėda ir Ingrida Šimonytė | Alkas.lt nuotr.

LVŽS ragina valdančiuosius nutraukti prieš Prezidentą nukreiptus veiksmus

2021 04 08
M. Puidokas. Kas žlugdo Vakarų civilizaciją ir iškelia komunistinę Kiniją?

M. Puidokas. Kelio atgal nėra – Vakarų visuomenei metas pabusti

2021 04 02
Č. Iškauskas. Penktoji kolona: lietuviškasis dėmuo (II)

Č. Iškauskas. Kaip suprantame laisvę?

2021 04 02
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

M. Kundrotas. Dvasiniai demokratijos pagrindai

2021 03 31
R.Garuolio nuotr.

A. Katutė. Apie jų teises ir mūsų laisvę: laisvė nesutikti

2021 03 31
M. Kundrotas. Ką reiškia vėliavų karas?

M. Kundrotas. Ką reiškia vėliavų karas?

2021 03 26
M. Kundrotas. Kaip liberalai Kremliui tarnavo

M. Kundrotas. Kaip liberalai Kremliui tarnavo

2021 03 22
Rodyti daugiau

Naujienos

„Rail Baltica“ ieško rangovo ilgiausio Baltijos valstybėse geležinkelio tilto statybai
Naujienos

„Rail Baltica“ Kaunui atveria naujų galimybių

2021 04 17
Geros žinios ekologiškai ūkininkaujantiems
Gamta ir ekologija

Geros žinios ekologiškai ūkininkaujantiems

2021 04 17
unsplash.com nuotr.
Gamta ir žmogus

Paspirtukams taip pat galioja eismo taisyklės

2021 04 17
Bus pristatyta paroda „Svarbiausias reikalavimas aktoriui – gyventi scenoje. B. Babkauskas”
Kultūra

Bus pristatyta paroda „Svarbiausias reikalavimas aktoriui – gyventi scenoje. B. Babkauskas”

2021 04 17
Išrinktos 2020-ųjų Metų knygos
Kultūra

Išrinktos 2020-ųjų Metų knygos

2021 04 17
Tūkstančiai be priežiūros paliktų automobilių. Kaip elgtis?
Gamta ir ekologija

Bandoma „prikirpti uodegas“ kiemuose paliktų senų automobilių savininkams

2021 04 17
Užsienio reikalų ministerija | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Į URM buvo iškviestas Rusijos ambasadorius

2021 04 16
Stabdoma medžioklė Punios šile
Gamta ir ekologija

Stabdoma medžioklė Punios šile

2021 04 16


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Paliekam, atiduodam, užleidžiam apie R. Karbauskis. Valdanti dauguma atrodo apgailėtinai
  • Rimgaudas apie K. Stoškus. Pandemija tebegąsdina… bet ką daryti, kai ima skaudėti istoriją?
  • LGGRTC SIENA apie Į LGGRTC vadovo pareigas siūlomas A. Bubnys
  • Ar nepanašu? apie Dievturiai Žemgaloje atkūrė Šventąją Ugnį

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • „Rail Baltica“ Kaunui atveria naujų galimybių
  • Geros žinios ekologiškai ūkininkaujantiems
  • Paspirtukams taip pat galioja eismo taisyklės
  • Bus pristatyta paroda „Svarbiausias reikalavimas aktoriui – gyventi scenoje. B. Babkauskas”

Skaitomiausi straipsniai

  • A. Bajor. Asmenvardis – tautinės tapatybės atspindys peržiūrėta: 742; komentarų: 8
  • A. Jakubauskas: Valstybė iš tikrųjų yra griaunama peržiūrėta: 704; komentarų: 23
  • R. Karbauskis. Ar patikite savo sveikatą „farmacininkei“ Šimonytei, „gydytojui“ Dulkiui, beviltiškai Vyriausybei? peržiūrėta: 613; komentarų: 14
  • V. Juozapaitis. Nesprendžiamos problemos nedingsta savaime peržiūrėta: 426; komentarų: 4
  • Spaudos konferencija dėl A. ir J. Juškų muziejaus (tiesioginė transliacija) Balandžio 13 d. 11 val. peržiūrėta: 422; komentarų: 4
  • Č. Iškauskas. Ar grąžinsime baltiškuosius pavadinimus? peržiūrėta: 422; komentarų: 33

Artimiausi renginiai

  1. Rasos

    2021-06-23 08:00 - 2021-06-24 17:00

Žiūrėti visus Renginiai

Kiti Straipsniai

O. Strikulienė. Tautos dainius Just. Marcinkevičius. Žvalgęsis tik nuo aukščiausių bokštų (video)

by Kristina Aleknaitė
2021 04 15
3
O. Strikulienė. Tautos dainius Just. Marcinkevičius. Žvalgęsis tik nuo aukščiausių bokštų (video)

Praėjo jau 10 metų, kai neturime Poeto Justino Marcinkevičiaus (1930–2011). Sąmoningai neišskiriu, jog poetas taip pat buvo ir dramaturgas, vertėjas,...

Skaityti toliau

M. Kundrotas. Politikos tikrovė per psichikos akinius

by Jonas Vaiškūnas
2021 04 12
3
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Žmogaus galimybė objektyviai, adekvačiai suvokti jį supančią tikrovę tyrinėjama tūkstančius metų ir veikiausiai bus tyrinėjama tol, kol gyvuos žmonija. Šįsyk...

Skaityti toliau

V. Sinica. Leftizmas

by Jonas Vaiškūnas
2021 04 09
23
V. Sinica. Leftizmas

„Leftistų“ etiketė skamba vis dažniau laidose, straipsniuose, pačių politikų diskusijose ir net paskaitose. Dėstydamas VU studentams dar prieš tris metus...

Skaityti toliau

Naujausios pastabos

  • Paliekam, atiduodam, užleidžiam apie R. Karbauskis. Valdanti dauguma atrodo apgailėtinai
  • Rimgaudas apie K. Stoškus. Pandemija tebegąsdina… bet ką daryti, kai ima skaudėti istoriją?
  • LGGRTC SIENA apie Į LGGRTC vadovo pareigas siūlomas A. Bubnys
  • Ar nepanašu? apie Dievturiai Žemgaloje atkūrė Šventąją Ugnį
  • Astronomas, proistorikas 41-jų tremtinys inž. Romualdas Zubinas apie Č. Iškauskas. Ar grąžinsime baltiškuosius pavadinimus?
Kitas straipsnis
Česlovas Iškauskas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Č. Iškauskas. Kada uždrausime komunistinę ideologiją?

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | Visi rašiniai
Pradžia

 

Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai