Artėja metas, kai vairuotojai suskubs keisti transporto priemonių vasarines padangas į žiemines. Kur dėti netinkamas naudojimui padangas? Ir ar žinote, kad iš senų padangų yra gaminamos ne tik sporto aikštynų ar žaidimų aikštelių dangos, bet ir batai?
Gamintojai ir importuotojai Lietuvos rinkoje kasmet parduoda daugiau kaip 25 tūkst. tonų padangų, dar maždaug apie 10 tūkst. tonų padangų į šalį įvažiuoja su transporto priemonėmis. Po kelerių metų naudojimo padangos tampa atliekomis, o netinkamai tvarkomos gali kelti pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai.„Prasidėjus padangų keitimo sezonui raginame gyventojus, autoservisus ir padangų pardavėjus tinkamai pasirūpinti naudojimui netinkamomis padangomis. Gyventojams primename, kad keičiant padangas autoservisuose ar jų keitimo vietose (mažose dirbtuvėse), senosios turi būti priimamos nemokamai. Autoservisams draudžiama senas padangas atiduoti jų naudotojui – jie, kaip ir padangų gamintojai bei importuotojai, privalo pasirūpinti, kad netinkamos naudojimui padangos būtų utilizuotos ar perdirbtos“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.
Gyventojai senas padangas taip pat gali pristatyti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles, jų Lietuvoje yra arti 100. Priklausomai nuo savivaldybių patvirtintų priėmimo sąlygų, didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės iš vieno gyventojo nemokamai priima iki 4 ar 5 naudojimui netinkamų padangų per metus.
Padangų platintojai privalo iš kliento nemokamai priimti senas padangas, jeigu jos skirtos to paties tipo transporto priemonei ir jų atiduodama tiek, kiek perkama.
„Naudotos padangos gali kelti pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai: patekusios į gamtą suyra tik per 120-140 metų, o jas deginant į aplinką išskiria kenksmingųjų medžiagų, jei padangų deginimo procese nenaudojami specialūs filtrai. Iš perdirbtų padangų gumos gaminamos sporto aikštynų ar žaidimų aikštelių dangos, automobilių statymo apsauginiai kuoleliai ir kiti produktai. Siekiant sumažinti poveikį aplinkai, tuo pačiu prekės ženklu padangas gaminanti JAV avalynės bendrovė „Timberland“ susidėvėjusias padangas panaudoja batų padų gamybai. Tai puikus pavyzdys, kaip pasitelkęs modernias padangų perdirbimo technologijas gamintojas saugo išteklius ir aplinką“, – kalba V. Masalienė.
Pagal teisės aktus Lietuvoje kasmet turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. viso Lietuvos rinkai pateikti kiekio. Vis tik tūkstančiai naudotų padangų yra nesutvarkomos, nes ne visi gamintojai ir importuotojai vykdo pareigą organizuoti ir finansuoti naudotų padangų sutvarkymą. Dėl to senos padangos vis dar paliekamos pakelėse, pamiškėse ir kitose ne tam skirtose vietose bei lieka nesutvarkytos, teršia aplinką. Bešeimininkėmis atliekomis tenka pasirūpinti savivaldybėms, kurioms už komunalinių atliekų surinkimą moka gyventojai. Tačiau verta nepamiršti, kad už ne vietoje išmestą padangą gali tekti atlyginti žalą, kurios dydis siekia iki 140 eurų.
Aplinkos ministerija neteikia 2017 metų duomenų. 2016 metais, ministerijos duomenimis, registruoti padangų importuotojai tinkamai sutvarkė 76,3 proc. visų Lietuvos rinkoje parduotų padangų, neskaičiuojant realizuotų nelegaliai (jų gali būti apie 4 tūkst. tonų).
Licencijas organizuoti apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, akumuliatorių, alyvos ir kitų automobilinių atliekų) tvarkymą turinti GIA yra subūrusi didžiausius automobilių ir jų dalių gamintojus, importuotojus bei finansuoja naudotų padangų surinkimą ir perdirbimą.